Dante Pokla A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából Az Isteni színjáték első éneke
Dante Pokla, az Inferno, Dante Alighieri száz énekből álló Isteni színjáték című elbeszélő költeményének első színtere.
A költemény az 1300-adik évben, nagypéntekre virradó éjszakán kezdődik. Dante ekkor volt harmincöt éves, ami a Biblia szerinti várható élettartam fele.
Tartalomjegyzék
1 A Pokol felépítése 2 Dante útja a Pokolban 2.1 A vadonban 2.2 A Pokol kapuja 2.3 Első kör: a Pokol tornáca 2.4 Második kör: a szerelem halottjai 2.5 Harmadik kör: „a gyomor mértéktelenjei” 2.6 Negyedik kör: a pénz rabjai 2.7 Ötödik kör: az indulatosok 2.8 Hatodik kör (Dis városa): az eretnekek és a hitetlenek 2.9 Hetedik kör: az erőszakosak 2.10 Nyolcadik kör: „Rondabugyrod” 2.11 Kilencedik kör: A Pokol kútja 3 Dante Poklának bűnösei 4 Jegyzetek 5 Forrás
A Pokol felépítése Dante pokolképe a görög mitológia és keresztény elképzelések alapján jött létre. A Pokol bejárása hasonlít Odüsszeusz és Aeneis alvilági utazásához, de a túlvilágon élők sorsa egészen más, mint az ókori eposzokban. Dante poklában szenvednek a bűnösök, egyetlen céljuk a bűntől való megszabadulás, de ez nem lehetséges.
A Dante-féle Pokol bejárata a Golgota hegyén, Jeruzsálem mellett található. Felépítését és alakját tekintve tölcsérszerű, egyre jobban szűkölő körökből épül fel. A bűnös lelkek, bűneik súlyosságától függően különböző fajtájú és súlyosságú büntetésben részesülnek, a következőképp:
Pokol tornáca: a meg nem keresztelt emberek (újszülöttek, és erkölcsösen élt pogányok)
Második kör: a szerelem bűnösei
Harmadik kör: torkosok, falánkok
Negyedik kör: fösvények, uzsorások, tékozlók
Ötödik kör: haragosok
Hatodik kör: eretnekek
Hetedik kör: erőszaktevők szenvednek, mégpedig erőszakos tetteik fajtája szerint. Így a hetedik körnek három gyűrűje különíthető el: Gyilkosok, vérengzők, rablók, zsiványok gyűrűje. Öngyilkosok és saját vagyonuk eltékozlói. Istenkáromlók.
Nyolcadik kör: a megbízhatatlanok. Ez a kör tíz bugyorból áll, melyben bugyronként a következő bűnösöket találjuk: kerítők, csábítók hízelgők szimóniákusok varázslók, jósok nyerészkedők, sikkasztók képmutatók rablók, tolvajok rossz tanácsadók viszályszítók hamisítók
Kilencedik kör: az árulók bűnhődésének helyszíne. Négy különböző, névvel ellátott gyűrűből áll. A nevek az árulás fajtájára utalnak: Kaina: rokonok árulói, testvérgyilkosok Autenóra: hazaárulók Ptolomea: vendégeiket árulták el Judecca: jótevőik elárulói
Dante útja a Pokolban A vadonban Dante túlvilági zarándokútra indul, hogy morális megújulásával, irányt nyújtson embertársainak. Nemsokára azonban rémülten rádöbben, hogy letért a helyes útról s eltéved egy sötét erdőben. Azonban mikor sikerül kitörnie az erdős völgyből s a reggeli fénynél megpillantania célját, egy magas hegygerincet, vadállatok – a lélek és a firenzei társadalom sötét erői – törnek rá: : a gyönyörök és az irigység párduca; a gőg és az erőszak dühös oroszlánja és a féktelen kapzsiság mindig éhes nőstényfarkasa. Ekkor feltűnik az értelem és az erkölcsi tisztaság hőse, Vergilius, aki kivezeti a Dantét a veszedelemből és vezetőül kínálkozik „örök hely”, a pokol, illetve a purgatórium és a mennyország felé. Dante előbb elfogadja az ajánlatot, majd visszaretten és csak akkor indul el, amikor megtudja, hogy Vergilius az üdvözült szerelme, Beatrice követeként jött elé.
A Pokol kapuja Dante túlvilági vezetője, Vergilius, az utazást a Pokol bemutatásával kezdi. Először a Pokol kapujához érkeznek, melyen a következő felirat olvasható:
„Én rajtam jutsz a kínnal telt házba, én rajtam át oda, hol nincs vigasság, rajtam a kárhozott nép városába. Nagy Alkotóm vezette az igazság; Isten hatalma emelt égi kénnyel, az ős Szeretet és a fő Okosság. Én nem vagyok egykorú semmi lénnyel, csupán örökkel és örökké állok. Ki itt belépsz hagyj fel minden reménnyel.”
A feliratban a „Hatalom” az Istent jelenti, az „Okosság” Jézust, a „Szeretet” a Szentlelket. vagyis a Pokol Lucifer bukása miatt keletkezett, az „örök” egek és az angyalok után, de még a földi világ előtt.
A Pokol kapujában Dante a közönyös emberek lelkeivel találkozik. Ezek az emberek, bár erényesen éltek, közönyösek voltak Isten és az ördög iránt is. A „közönyösek” Pokolba való helyezésével, Dante a Biblia egyik tanításának: „...nem vagy se hideg, se meleg, ezért kiköplek a számból” (Jelenések könyve 3.16) akar megfelelni. A közönyösek mögött az Acheron (Styx?) folyó húzódik, melyen Kharón szállítja a lelkeket a túloldalra. Kharón csak az istennel meg nem békült lelkeket veszi fel a ladikjába, így Dantét visszautasítja. Később, rejtélyes módon, ájulásból feleszmélvén, mégis a túloldalt találja magát.
folytatás és Giovanni di Paolo festményei:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Dante_Pokla
Dante: Pokol - Inferno (Babits Mihály fordítása)
http://mek.niif.hu/00300/00362/html/isteni1.htm#1
|