Payday Loans

Keresés

A legújabb

Boldog-boldogtalan emberek életminőségei

File:Ferenczy Round Dance.jpg - Wikimedia Commons

Bölcs-balga/boldog-boldogtalan lélek

Édenkert-aranykor és/vagy vaskor/pokol

Istengyermek-táltosparipa/állatorvosi ló

Életminőség-vizsgálódások magyarán írva

ppppppppppppppppppp

Hesspávázás, ladikázás, harmatszedés, zöldágazás... – ízelítő pünkösdi  hagyományainkból | egy.hu

Reviczky Gyula

Ifju pesszimistának


Lemorzsolám felét már életemnek,

Kétkedve mindig, csüggedezve gyakran.

Szivem a nem birt távolért esengett;

Zajért magányban, álomért viharban.

Hogy önzésnél egyéb nincs a világon,

Hogy élni büntetés, panaszkodám...

S mikor már úgy is késő, most belátom:

Jól élni az egyetlen tudomány!

.

Az ember nyomorult, a sors kegyetlen...

Olvastam egykor és vallám azóta,

Bor közt vitázva, hangzatos rimekben...

Sokan fujják; unalmas, régi nóta.

A teremtés kontármű, elhibázott;

Az ember bűnre, bajra születik...

Szidják, szapulják ezt a szép világot;

De élniök, hejh, mégis jól esik!

.

Mert élni szép, mert élni jó, hiába!

A száraz bölcselők bármit fecsegnek;

Nincs köztünk, a kinek ne volna vágya

Sokáig élni, mint - Schopenhauernek.

Éltét jól élni által ki ne vágynék!

S bár száz közől nem tudja egy alig:

Nem dobja el, ha van egy szalmaszál még,

Melyben reménye megfogódzhatik.

.

Tekints körül! A ránczos képü dáma

Elméjét folyvást azon töri, hidd meg,

Bár udvarlóit örökölte - lánya:

Hogyan toldhatná életéveit meg.

S hány Tímon, a ki dörmög, mint a medve,

Sált hord a legforróbb nyár közepén;

S nem dugja ki az orrát sem, remegve,

Hogy meghül és hogy náthás lesz szegény.


És kik tagadnak mindent vakmerően?...

Kik elpocsékolták az ifjuságot,

Vagy koldusok lélekben, szíverőben

S agyukban ferdék, erkölcsben fonákok.

Minden csak önlelküknek viszsugára:

Az igazság náluk csak hangulat.

Gyanakszanak, köpködnek a világra,

Mert lelkük tükre torzképet mutat.

.

Vannak, kiknél dorbézolás az élet;

Baromi módra sárban henteregnek,

És azt szeretnék elhitetni véled,

Hogy bűn s erény, rút és szép egyre mennek.

Vakon szülöttnek a nap tiszta fénye

S az éj sötétje egyformát hazud;

És nem fog hinni soha semmi szépbe',

A kinek benső szivvilága rut.

.

Mások nem haragusznak, nem hevülnek;

Csak egyszerűn nem hisznek semmi rosszban.

Egyforma elitélteket becsülnek

A Megváltóban és a két latorban.

Az igazságért szenvedőt gunyolják;

Gyöngéd szivekre nyelvet öltenek.

Saját sivárságukban fel se fogják,

Hogy szenvedés is boldogság lehet.

.

Ne légy hát híve olcsó tagadásnak!

Minden nagyot, dicsőt a hit teremtett;

Hadd azt, barátom, hadd azok fajának,

Kik csak magukkal érzenek türelmet.

Hitvány világ, mondják e pesszimisták;

Mert mint maguk, olyannak képzelik.

Mások hibáit gúnyolják, leszidják;

De envétkük' lomhán dédelgetik.

.

Távol maradt a gondok réme tőled;

Ne idézgesd fel hát ocsmány alakját!

Vagy bölcsei e nyavalyás időnek

Álmodni már az ifjakat se hagyják?...

Eszményed' eddig tán fel nem találtad?...

Tanulj keresni, bízni, küzdeni!

Van még talán, mely nincs eloltva, vágyad?...

Adj hálát: nem fogsz megcsömörleni!

.

Szép, szép az élet, ifju kétkedő te!

Penész büzét elűzi rózsaillat.

Szép lány szemétől meg leszel büvölve,

Sötét éjjel legtündöklőbb a csillag.

Még ifju vagy, jövőd sok szépet ígér;

Ragadd meg, mit a röpke percz kinál,

S ne légy jelen, ne vergődéseimnél!...

Engem már nem bocsát ki a hinár.

.

Tanulj meg élni! A jót ne keressed

Rideg könyvekben, elszáradt szivekben.

Használd ki a mosolygó, röpke perczet.

Üdvöt nem lelsz sehol, csak a jelenben.

Hagyd azt a tant, hogy az ember vadállat,

A töprengést a végokok felett

A kárhozottak bélyegzett fajának,

Kik születnek, hogy sírva éljenek.

Renoir olvasó hölgyei



 

EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA

A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet

vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:

a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza

 

Itt és most a plusz vagy mínusz végtelen

emberélet/világminőség, virulás/pusztulás,

ill. annak boldog-boldogtalan megélése a tét…

A teljes élet mindenki lehetősége, így „joga”,

sőt kötelessége!? Az „utolsóból” is lehet első, sőt…

 

Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,

önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,

de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…

Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,

„ellenségeimmel” elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…

 

A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,

de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….

Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,

ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,

lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…

 

Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,

az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,

Mekk mesterek, protokoll orvosok stb., és az (áruló) írástudók,

a jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők - és

végül, és egyáltalán nem elsősorban az ún. rejtett hatalmak….

 

Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,

a sarad nem mondd aranynak, de csinálj még abból is aranyat!

Csak a balga-gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,

barátja, szerelme, evése-ivása, játék(osság)a, humora, munkája

-hivatása, otthona/hazája, játéka, társasága, mulatsága stb.stb.

 

Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,

önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,

fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,

idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,

közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,

 

napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,

ossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,

alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,

hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,

talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,

 

elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,

balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,

házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,

betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,

lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?

 

A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.

jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,

és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…

Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:

tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!

 

Végső soron csak rajtad múlik, hogy boldogan/boldogtalanul

éled le ebben a formában első-utolsó isteni ajándék életedet!

Szabadságra teremtve, felelősséget nem hárítva jó szellemben-

lélekbátran élj, teljesértékűn, istengyermekként kivirulva, és

nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!

Nagypapa mesél by Richard Geiger, 1870-1945, Hungarian. | M. festők |  Festmények, Irodalom és Illusztrációk


Üdvözlet a nyájas olvasónak!

Nagy Jenő/Eugéniusz

T.: 06-20-222 01 58






Csongor és Tünde rajzfilm
Boldog-boldogtalan emberek életminőségei
2023. március 17. péntek, 11:30

Szenzációs rajzfilm születik Dargay Attila forgatókönyve nyomán

Dargay Attila fél évszázados álmának a megvalósítására készülnek a Cinemon Stúdiójában. A Nemzeti Filmintézet támogatásával egész estés rajzfilm születik Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című művéből. A nem mindennapi vállalkozásról Pálfi Zsolt és Máli Csaba rendezővel, valamint Temple Réka producerrel beszélgettünk.

– Hogyan jött az ötlet, hogy rajzfilmet készítsenek a Csongor és Tündéből?

– T. R.: Az ötlet nem is tőlünk jött, hanem Henrik Iréntől, Dargay Attila özvegyétől. Ő volt az, aki megőrizte férje egykori képes forgatókönyvét, amelyet Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde drámai költeménye alapján készített. Az egész estés rajzfilm terve sajnálatosan módon életében nem valósulhatott meg. Henrik Irén – aki alkotótársa is volt Dargay Attilának – megkeresett bennünket, hogy ezt az ötven éve be nem teljesült álmot megvalósítsuk. Ez nagyon nemes feladat a Cinemon Stúdió alkotói csapatának, de egyben óriási kihívás is.

A Csongor és Tünde rendezői: Pálfi Zsolt és Máli Csaba, valamint Temple Réka, a film producere (Fotó: Tóth Gábor, Vasarnap.hu)

– Mi jelenti a fő nehézségeket?

– P. Zs.: Hogy egyszerre két klasszikus, Vörösmarty Mihály és Dargay Attila szellemét kell életre kelteni a filmben, mindezt csak nagy alázattal és odafigyeléssel lehet elérni. Az elődök követése azonban nem szabad, hogy elnyomja az alkotói szabadságot.

Gondoljunk bele, hogy az eredeti forgatókönyv a 70-es években készült, azóta nagyon sok minden változott a rajzfilmkészítés területén is.

– M. Cs.: Eleve kihívást jelent ennyi évtized után hozzányúlni egy filmtervhez, forgatókönyvhöz. Dargay Attila eredeti ötlete a klasszikus versre alapult, mi azonban úgy gondoljuk, hogy egy kicsit jobban el kell szakadni Vörösmarty lírai szövegétől. Így Dargay forgatókönyvét alapul véve több helyen változtattunk.

– Nem lett volna egyszerűbb az eredetihez igazodni?

– T. R.: Talán könnyebb lenne szolgaian alkalmazkodni ahhoz, amit Attila kitalált, de figyelembe kell vennünk azt, hogy ez a film a mai kor gyermekeinek szól. Manapság az ifjúságot nagyon sok vizuális hatás éri. Ezért is izgalmas ezt a klasszikus témát a jelen elvárásai szerint létrehozni.

– M. Cs.: A változás természetes dolog a filmkészítésben. Attila 1973-ban rajzolta meg a Vukot képregényben, és akkor egészen másképpen nézett ki, mint az 1981-es rajzfilmben. Biztos vagyok abban, hogy ha ma itt lenne velünk, akkor ő is javasolna módosításokat, lennének észrevételei mind a forgatókönyv, mind a megvalósítás terén.

Ő is haladt volna a korral, használta volna a számítógép által nyújtotta lehetőségeket.

A Vuk egyik jelenete Dargay Attila rajzán (Fotó: Tóth Gábor, Vasarnap.hu)

– P. Zs.: Dargay Attila szellemiségét követve a saját alkotói elképzeléseinkkel szeretnénk megszólítani a mai közönséget, elsősorban a gyerekeket. Dargay kedvelt stílusvilága visszaköszön majd a Csongor és Tünde képein.

– Dargay egyedi kézjegye, látványvilága megdobogtathatja a mai ifjúság szívét is?

– T. R.: Ebben egészen biztosak vagyunk! Éppen a korábbi Dargay-mesék a Lúdas Matyi, a Vuk, a Szaffi példája mutatja a leginkább, hogy meséi ma is közkedveltek. A Csongor és Tünde régi tervek alapján, de számítógéppel készül, technikailag új lesz. Bízom benne, hogy a sok évtizede megtervezett látványvilággal meg lehet érinteni a mai közönséget, és abban is, hogy közelebb lehet hozni a klasszikus irodalmi műveket a jelen gyerekeihez.

A magyar rajzfilmgyártás részben ezt a célt is szolgálta, legalábbis az egész estés filmekben.

János vitézről, a Háry JánosrólAz ember tragédiájáról és legutóbb a Toldiról is készült rajzfilm. A Csongor és Tünde esetében megpróbálkozunk egy klasszikus tündérmesét, egy szép történetet könnyeden elmesélni.

– M. CS.: Fontos arról is beszélnünk, hogy ritkán készül a gyerekek számára olyan mozifilm, amely klasszikus irodalmi művet dolgoz fel. Ebből a szempontból a Csongor és Tünde mindenképpen kuriózum lesz.

A marakodó ördögfiak: Kurrah, Berreh és Duzzog (Forrás: Cinemon.hu)

– Az elmúlt évtizedekben alaposan megváltozott a moziba járás szokása is.

– T. R.: Ez így van, de a mozi egy olyan különleges közösségi élmény, amely még mindig bevonzza a közönséget, bár az arányok természetesen változnak. Azon dolgozunk, hogy egy olyan kortalan, az egész családnak szóló alkotást hozzunk létre, amely minden generációnak elnyeri a tetszését.

– M. Cs.: Amikor Dargay Attila első mozifilmje, a Lúdas Matyi megjelent a mozikban, akkor többmilliós nézettséget produkált idehaza, de még a német mozikban is kétmillióan nézték meg!

Akkor nem volt kérdés, hogy ha volt egy magyar film, akkor arra elmenjenek a moziba.

– T. R.: Ez ma már elképzelhetetlen, egy Oscar-díjas filmet is jó, ha pár százezren megnéznek itthon, hiszen nagyon megváltoztak azóta a médiafogyasztási szokások. Ugyanakkor hiszünk abban, hogy a gyerekek nem lettek mások: jó alkotásokkal, humoros mesefilmekkel meg lehet szólítani őket.

– A Vuk negyvenedik évfordulójára jelent meg az Ördögség című rövidfilm, ami – ha lehet így fogalmazni – a Csongor és Tünde előzetese.

– P. Zs.: Igen, az Ördögség című pilotfilm egy próba volt a nagyfilm elkészítése előtt. Ezzel a kisfilmmel több technikai dolgot is teszteltünk. Például, hogy milyen legyen a vonalvastagság, az árnyék, az animációs stílus, a színvilág és a háttérvilág, nem utolsósorban pedig kíváncsiak voltunk a leendő közönség reakciójára. Az elmúlt időszakban számos visszajelzést kaptunk, amelyeknek nagyon örülünk, mert ezek azok, amik segítik a munkánkat.

A rajzfilmek nem maguktól lesznek szórakoztatóak, sok kísérletezés, párbeszéd és kritika kell hozzájuk.

Gondoljunk csak bele abba, hogy Fekete István Vukja sem egy vidám történet. Dargay az eredeti műhöz képest változtatott a forgatókönyvön, és belecsempészett többek között olyan karaktereket, amelyek eredetileg nem is voltak benne. Így jött létre a két részeg gúnár figurája is. Sok-sok aprósággal, kedvességgel kell megalkotni ezt a filmet is és akkor a siker nem fog elmaradni.

Pálfi Zsolt: Az Ördögség egy próba volt a nagyfilm elkészítése előtt (Fotó: Tóth Gábor, Vasarnap.hu)

– A filmkészítés receptje tehát a régi marad.

– T. R.: Igen, egy kicsit a nosztalgiára is építünk. Szeretnénk elérni azt, hogy a Csongor és Tündének legyen egy olyan belső tempója, amellyel a történetet kényelmesen el lehet mesélni. Vörösmarty tündérmeséjében számos egyetemes szimbólum van, melyet szeretnénk ugyancsak bemutatni a gyermekeknek.

Ám elsősorban szórakoztatni szeretnénk.

Úgy gondolom, hogy nem tantermi módszerekkel kell átadni a történetet. Ezért is döntöttünk úgy, hogy Vörösmarty eredeti szövege helyett más narrációt választunk, de megmaradnak eredeti szövegrészek is. Célunk, hogy a fiatalok és szüleik kellemes másfél órát töltsenek el a filmvászon, vagy a képernyő előtt. Jelenleg minden a terv szerint halad ahhoz, hogy a film 2024 végén a mozikba kerülhessen.

 

Tóth Gábor

 
További cikkeink...
<< Első < Előző 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL