Payday Loans

Keresés

A legújabb

Jancsi bohóc
Boldog-boldogtalan emberek életminőségei
2024. április 05. péntek, 08:02
1939 | Február

Jancsi bohóc két arca, a porondon és civilben

1927 | Szeptember

A jubiláló Jancsi bohóc

Érdekes ünnepség színhelye volt a napokban a Városliget. Az ismert Jancsi bohóc – polgári nevén Morgenroth Károly – ünnepelte, nagyszámú közönsége lelkes tapsa mellett, ötvenedik születésnapját és harmincötödik művészi évét. A díszelőadás keretében öt gyermeke is fellépett, úgymint: Anny, Károly, Elza, Béla és Fini. Az artista-egyesület részéről Szentiványi Kálmán üdvözölte a népszerű jubilánst, aki már tizenöt éves korában artista volt.


Jancsi bohóc ismert, gitárral kisért szatirikus dalaival jeles helyet vivot ki magának a magyar artistatársadalomban, még pedig azáltal, hogy ő volt az első artista, aki a magyar nylevet meghonositotta a cirkusz porondján. Kisfiú korában nyomdásznak készült és mint nyomdászgyerek, ő hozta a Wulff-cirkusz nyomtatványait a nyomdába. Ez volt 1877-ben a leghíresebb budapesti cirkusz.


Mint nyomdász megismerkedett egy Balaguer nevű zsonglőrrel, akinek társaságában Londonba szökött, hogy ős is artista legyen. Szülei azonban hazahozták s egy kefeüzletbe adták inasnak. 
- Nehéz idők voltak azok – mondja elgondolkozva Jancsi bohóc, amidőn élete felől kérdezzük – de szép idők is voltak. A kefemesterség mellett titokban tovább is csak artistának készültem. Néhány hónappal-rá újból megszöktem, még pedig vidékre, zenebohócnak. Ekkor már nem hozattak többé vissza. Bejártam egész Magyarországot, végül is Pestre érkeztem és a Somossy-orfeumban léptem fel amely az egykori Fővárosi Orfeum helyén állott.


Zenebohócból akrobata lettem, később pedig elkezdtem énekelni szatirikus magyar verseimet, amelyeket abban az időben még kizárólag én írtam. Ennek ma 19 éve. Tizenhét évvel ezelőtt léptem fel először a Beketow-cirkuszban, mint magyar énekesbohóc. Azóta változatlanok a sikereim, a közönség szeret és magam is mag vagyok elégedve. Sokan próbáltak utánozni. Kabarészínpadon is megkísérelték leutánozni az én számomat, de ez egyáltalában nem sikerült. Amit én énekelek, az át van itatva a cirkusz levegőjével és csak itt van számára megfelelő talaj, a cirkusz porondján.


Mindezt a jubileumi aktus közben, egy pompás humorú gitárszáma közben mondja el nekem a színpad kulisszái mögött a derék Jancsi bohóc. Tovább azonban nem beszélhet, mert újra felhangzik a taps és a népszerű bohócot újra porondra szólítják s én újra hallom, a gitár meleg zümmögésére, vidáman és teli szívvel felcsendülni Jancsi ajakiró: 
„A festők panaszkodnak… Hogy megélni nem tudnak… Mert a hölgyeknél most divat… Hogy maguk festik magukat…”


… és így tovább

A jubiláló Jancsi bohóc - 1927. szeptember - Huszadik Század - Sajtócikkek  a múlt századból

Meghalt Jancsi bohóc, a vén gitáros…

Vasárnap délben a Verebély-klinika egyik kórtermében meghalt Morgenroth János. Ha ezt a nevet hallja valaki, alig tudja, kiről van szó. Egész Budapest és az ország népének igen jelentékeny része tudja azonban, hogy ki halt meg a Verebély-klinikán, ha művésznevét mondjuk: Jancsi bohóc. Jancsi bohóc egyike volt a legnépszerűbb magyar artistáknak, a legmelegebb szívű és legmelegebb hangu cirkuszi mulattatóknak. Klasszikus zenebohóc volt. Közel harminc év óta volt legnépszerűbb alakja a cirkuszi arénáknak Jancsi. 1910-ben lépett fel először és azzal aratott óriási sikert, hogy ő volt az első clown, aki magyar nyelven beszélt és magyarul énekelt a cirkuszi porondon.

Első számára ma is emlékeznek Budapesten: Jaj, de, jaj, de szeretem a nőket…” – énekelte vidáman. Sok-sok békebeli és háborus nótát inditott a népszerűség utjára Jancsi bohóc. Vidám számainál is nagyobb sikere volt azonban édesbus dalaival, amelyek közül legtöbbször azokat emlegették amelyek róla, a bohócról szóltak. Ilyen volt a „Ne sirj, bolond…” és a „Vén gitáros”. Ezekkel a dalokkal lett Jancsi bohóc Pest bajazzójává.


A háboru utáni esztendőkben ő tette közismertté az első irredenta dalokat.

Később filmszínházakban is énekelt és amikor miniszteri rendelet eltiltotta, hogy artisták a mozikban fellépjenek, rövid filmet készítettek róla, amely bejárta az egész országot. Mult nyáron lépett fel utoljára a városligeti cirkuszban.

A nyár bajjazója télen Morgenroth Jánossá, polgárrá lett, akinek legnagyobb boldogsága az volt, ha idejét családjával töltheti. Imádta feleségét és gyermekeit. Öt gyermeke volt: egyik lánya Morgán Fini néven balerina az Operaházban, két lánya és két fia artista, most is külföldön turnézik. Jancsi bohocnak, aki már régebben cukorbajos volt, néhány héttel ezelőtt karbunkulus keletkezett a nyakán. Későn ment orvoshoz, a betegség elmérgesedett, ugyhogy Morgenroth Jánost be kellett szállítani a Verebély-klinikára. már akkor igen sulyos volt az állapota.

Verebély Tibor professzor maga operálta meg, majd kétizben vérátömlesztést végeztek rajta. Az egyik mütéthez az artista leánya, az operaházi ballerina adta a vért.
Mindez mitsem használt….

Az első magyar zenebohóc szombaton este elvesztette eszméletét és megkezdődött az agónia. Utolsó kérését teljesítve, még az éjszaka papot hivtak hozzál, aki feladta neki az utolsó kenetet. Vasárnap délben Jancsi bohóc 62 éves korában meghalt. Megint eggyel kevesebb azoknak a mulatatóknak a száma, akik mindenkor mosolyt tudtak varázsolni a gondszántotta arcokra is...


Weöres Sándor: A paprikajancsi szerenádja

Gyönge fuvallat a tóba zilál, 

fények gyöngysora lebben. 

Sóhajom, árva madár-pihe, száll 

s elpihen édes öledben. 

Tárt kebelemben reszket a kóc: 

érted szenved a Jancsi bohóc.

 

Szép szemeidtől vérzik az ég, 

sok sebe csillagos ösvény. 

Egy hajfürtöd nékem elég, 

sok sebemet bekötözném. 

Hull a fürészpor, sorvad a kóc: 

meghal érted a Jancsi bohóc.

 

Tálad a rózsa, tükröd a Hold, 

ajkadon alkonyok égnek. 

Víg kedvem sürü búba hajolt, 

téged kérlel az ének. 

Hogyha kigyullad a szívem a kóc, 

nem lesz többet a Jancsi bohóc.

2013. április 28.

 

A Jancsi bohóc

írta: Clodovicus S. Carolus

Az úgy volt, hogy...

A kis Karcsika egy gazdag, kefe- és seprűgyártó kereskedőcsaládba született 1876. február 22-én, Budapesten. Ahogy cseperedett, egyre inkább nyilvánvalóvá vált, hogy nem lesz kereskedő, s mivel inkább az iskola mellé mintsem abba szeretett járni, már sejthető volt, hogy hosszú tanulmányok sem állnak előtte. Akkor még csak kevesen tudták, hogy igazából a cirkuszi rivalda vonzotta. A szülők erről hallani sem akartak, helyette egy nyomdába küldték, hogy valamilyen szakmát tanuljon az a haszontalan gyerek.

Talán épp ez volt a legjobb, amit tehettek, mert egyik nap megbízták, hogy vigye át a Wulff-cirkuszba az elkészült plakátokat és szóróanyagokat. Ahogy ott körülnézett, már tudta, neki ez lesz az élete. Néhány héttel később megszökött otthonról és a cirkusszal Londonban kötött ki. Nem tartott sokáig a boldogság, mert a papa utána ment és szinte fülénél fogva vitte vissza az akkorra már „cirkusszal fertőzött” kamaszfiút. Persze mindez csak olaj volt a tűzre. A fiúcskát a családi boltban alkalmazták, ahol minden összekuporgatott pénzét hangszerekre és artistákról szóló könyvekre költötte el.

schossy-mix.jpgNem sokkal később megismerkedett egy hasonszőrű fiúval, (aki később Schossy néven lesz világhírű zenebohóc) akivel kitaláltak egy humoros, zenés számot, melyet egy műkedvelő előadáson meglátott az akkor Pesten legmenőbbnek számító Somossy-orfeum szervezője, aki azon nyomban szerződést kínált nekik. Három koronát és egy vacsorát kaptak fellépésenként. Így tizenhét esztendősen hátrahagyott mindent és az orfeum társulatával nekivágott a nagyvilágnak, hogy meghódítsa Európa közönségét.

Az egyik turné alkalmával ismerkedett meg a híres és szintén magyar zenebohóccal, Alberto-val és a nem túlságosan tehetséges tanítványával Adrian-nal, aki később Grock művésznéven lett világhírű.

 

Van egy külön történetem is ezzel a Grock ( Adrian Wettach) nevű, svájci származású zenebohóccal kapcsolatban. A fickó apja egy órásmesterhez adja be a tíz éves fiúcskát, aki viszont rövid idő múlva megszökik és egy vándorcirkuszhoz szegődik, eleinte mindenesnek. Itt aztán megtanulja a cirkuszművészet alapjait, ügyesen zsonglőrködik, s féltucatnyi hangszeren játszik. Néhány év múlva a vándorcirkusz feloszlik, s a fiatal Wettach Párizsba utazik, hátha valamelyik kabaréban fellépéshez juthat, de mindenhonnan elutasítják. Végül meglát egy hirdetést. Az erdélyi, gróf Bethlen család keres francia nyelvmestert. Másnap vonatra száll és jelentkezik a kastélyban. Az állást elnyeri, de a cirkuszhoz szokott fiatalember két évnél nem bírja tovább. Erdély után Pest következik. A Városligetben sétálva hallgatja a híres Baroccaldi-cirkusz zenekarának muzsikáját, miközben az akkor már Európa-szerte ünnepelt Alberto (igazi neve: László János) bohócot kísérik. Ekkor még egyikük sem sejti, hogy életük fonala egy időre összekapcsolódik. Wettach -jobb híján- zongorahangoló lesz, mellékállásként pedig egy vendéglő zenekarában játszik, négy hangszeren produkálva magát. Itt látja meg Alberto, s a szárnyai alá veszi. Szinte fiaként szereti, s igyekszik minden szakmai tudást átadni neki. Nem kell sok idő, s Európa leghíresebb cirkuszaiban és varietéiben nyerik el a közönség imádatát.

 

 

 

Sajnos kettejük történetének nem lett happyend a vége. Miután különváltak, Adrian Wettach világhíres zenebohócként írta be magát a cirkusztörténelem nagykönyvébe Grock művésznéven. Alberto azonban nem volt ilyen szerencsés. Lecsúszott és elszegényedett. Ócska, pesti külvárosi kocsmákban zenélgetett. 1925 februárjában, amikor meghallotta, hogy egykori tanítványa a magyar főváros legdrágább mulatójában lép fel, megkereste. De a „nagy Grock” csak a titkárát küldte ki azzal, hogy nem ismeri, s hordja el az irháját, különben rendőrt hívnak. Hálátlan dög! A híres magyar zenebohócot, Albertot, végül egy Pesti bérház lépcsőházában találták meg, holtan, ölében kopott mandolinjával. Átpengette magát a túlvilágra...

De ne szaladjunk előre.

Szóval a mi kis Karcsikánk összeismerkedett az Alberto-Adrian duóval és csatlakozott hozzájuk. A trió sikert sikerre halmozott, de az Orfeum direktora sem volt túl elégedett a svájci származású Adriannnal. Végül sikerült tőle megszabadulniuk és ezután ketten folytatták tovább. A kis Karcsikából időközben Károly lett, Morgenroth Károly, a híres zenebohóc, s a német területen Hanswurst néven hódította meg a közönséget.

Feleséget is egy német turné alkalmával talált magának. A csinos, fiatal lánnyal, amint meglátták egymást, azon nyomban egymásba szerettek. Csupán az a bibi merült fel, hogy a leány a cirkuszt befogadó városka polgármesterének féltett csemetéje volt, s nem épp egy vándor, Európát átcsavargó zenebohóc oldalán képzelte el gyermekét. De oly erős volt a szerelem, hogy a bősz atya végül engedett. Ezután az asszonykával alkottak duót és „a kér Charles” zenés, komikus produkcióval járták Európát.

Már épp a németországi fészekrakáson gondolkodtak, amikor a népszerű zenebohócot fölkereste Beketow Mátyás, az orosz származású artista és több cirkusz tulajdonosa. Elmesélte, hogy immár Magyarországon telepedett le és a fővárosban kíván cirkuszt alapítani. Az új elvárások szerint leginkább magyar nyelvű produkciókat szeretne, s arra kérte a neves művészt, hogy fogadja el szerződési ajánlatát, melyhez sztárgázsit is kínál.

Beketow nem állított valótlant, mert Budapesten 1904. április 30-án megnyitotta kapuit a Városi Cirkusz, mely nagyon rövid idő alatt a budapestiek kedvence lett. 1910-ben, végül ide szerződött főhősünk családostul, s már az első fellépésével belopta magát a közönség szívébe. Csúcsos sipkájában, nagy gallérjával, gitárral a nyakában olyan dalokat énekelt, amelyeket az akkori politikai hangulatban, társadalmi lelkiállapotban hallani akartak. Ő volt az első bohóc Magyarországon, aki csak magyarul szólt a közönséghez, aki képes volt egyszerre megríkatni és megnevettetni őket. Beketownak nem tetszett a Hanswurst művésznév. Magyar nevet szeretett volna adni mindenki kedvenc bajazzo bohócának.

-Karcsikám. Mit jelent ez a Hanswurst pontosan? Magyarítsuk egy picit, ha lehet.
-A Hanswurst azt jelenti, Paprikajancsi.- Válaszolta Morgenroth.
-Akkor legyél te csak Jancsi! Jancsi bohóc!- Ajánlotta fel Beketow.

A név aztán eggyé vált viselőjével, s eredeti nevét csaknem el is feledték.

Jancsi bohóc hihetetlenül népszerű volt, oly annyira, hogy sokan megpróbálták utánozni. Persze amikor a közönség meghallotta az eredetit, akkor vált nyilvánvalóvá az igazi tehetség mibenléte. Egyszer egy efféle utánzó -Kóbor Jancsi- öngyilkos lett, de a helyi lap már csak „Jancsi bohóc halála” címmel közölte le a hírt. Morgenrothnak ezért hivatalos nyilatkozatot kellett tennie, hogy Ő bizony él.

Közben magánélete is szerencsésen alakult. Öt csodás gyermekkel, szerető feleséggel élte mindennapjait. Amikor épp nem turnézott Európa- szerte, vagy nem szórakoztatta a hazai közönséget, akkor az egyszerű, tisztességes polgárok életét élte. Nem ivott, nem dohányzott. Operába és színházba járt, de leginkább csak a drámai alkotások érdekelték. A vidámságot meghagyta a cirkusznak, főleg, ha Ő lehetett a mulattató.

Épp ötven évesen ünnepelte művészi pályájának 35. évfordulóját. Még a fővárosi lapok is beszámoltak e nagyszabású eseményről, melynek helyszíne természetesen a Beketow cirkusz volt, ahol Ő és teljes családja is fellépett. Gyermekei később mind híres művészekké váltak, négyen a cirkuszporondon, egyikük pedig az operaház színpadán, mint balerina.

 

„Szép volt és megérte!”

Az 1930-as évek második felében egyre nehezebben tudta kezelni cukorbetegségét. 1938 nyarán a városligeti vurstli 100. születésnapján még fellépett, de 1939 elejére már annyira rosszra fordult állapota, hogy kórházba kellett szállítani. A műtét és a vérátömlesztés sem segített. Egy hideg februári napon örökre elköszönt e világtól.

„Ne sírj bolond, nevesd ki ezt az életet.
Ne sírj bolond, ha szomorú az éneked.
Hisz pergő könnyed úgy se lehet hinni,
A sírba is kacagva fognak vinni.
Ne sírj bolond, a könny neked nem áll jól,
Ne sírj, ha sírsz is csak komédiázol.”