Payday Loans

Keresés

A legújabb

Fináczy Ernő Neveléselméletek a XIX. században  E-mail
Írta: Jenő   
2009. december 01. kedd, 10:43

Fináczy Ernő: Neveléselméletek a XIX. században - ekönyv - ebook |  Bookandwalk

Fináczy Ernő

Neveléselméletek a XIX. században


TARTALOM, ELŐSZÓ


Előszó.


Bevezetés.

1. A tárgyalás határvonalai.

2. A század arculata.


Első fejezet. Kant a nevelésről.

3. Kant, Immanuel (1724-1804)

4. Alapvető problémák.

5. Kant és Rousseau.

6. Kant az értelmi és erkölcsi nevelésről.

7. Kant etikája és a nevelés.


Második fejezet. A német idealizmus.

8. Fichte, Johann Gottlieb (1762-1814)

9. A német nemzethez intézett beszédek.

10. Fichte és a nemzetnevelés.

11. Fichte államtana.

12. A tudomány fensége.

13. Fichte öröke.

14. Schleiermacher, Friedrich (1768-1834)

15. A köznevelés szervezete.

16. Vallásoktatás.

17. Schleiermacher elméletének mérlege.

18. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1770-1831)

19. Az állam szerepe a köznevelésben.

20. A történelem bölcselete.

21. A klasszikus nyelvek és irodalmak.

22. Egy pedagógiai rendszer Hegel szellemében.

23. Fröbel, Friedrich Wilhelm August (1782-1852)

24. Az embernevelés.

25. Fröbel elméletének jelentősége.


Harmadik fejezet. Herbart és követői.

26. Herbart, Johann Friedrich (1776-1841)

27. Herbart filozófiája.

28. Herbart pedagógiája.

29. A tanterv elmélete.

30. Az örök értékek.

31. Herbart pedagógiájának hatása.

32. Ziller, Tuiskon (1817-1882)

33. Stoy, Karl Volkmar (1815-1885)

34. Waitz, Friedrich Theodor (1821-1864)

35. Willmann, Gustav Philipp Otto (1839-1920)

36. Kármán Mór (1843-1915)

37. Kármán pedagógiai elmélete.

38. Kármán pedagógiájának hatása.


Negyedik fejezet. A pesszimizmus pedagógiája.

39. Schopenhauer, Arthur (1788-1860)

40. Hit és tudás.

41. Lehet-e nevelni?

42. A pesszimizmus.


Ötödik fejezet. A pozitivizmus.

43. Az új irány.

44. Comte, Auguste (1798-1857)

45. Nevelés a családban.

46. A köznevelés.

47. A tudományok hierarchiája.

48. Tanulságok.

49. Mill, John Stuart (1806-1873)

50. A szabadelvű nevelés.

51. Spencer, Herbert (1820-1903)

52. Tények és eszmények.

53. Bain, Alexander (1818-1908)

54. A tanterv és a módszer.

55. A klasszikus nyelvek.

56. A történelem.

57. Visszatekintés.

58. Olaszország.

59. Ardigo, Roberto (1820-1920)

60. A szemléletesség.

61. Alaptévedés.


Név- és tárgymutató

Tartalomjegyzék


Kísérő írás a könyv megírásának történetéhez: Fináczy Ernő és Prohászka Lajos kapcsolata

A szerkesztés sajátosságai



Előszó


A Gondviselés megengedte, hogy Fináczy Ernő, a neveléstörténetnek legnagyobb magyar búvára, klasszikus művét, amelynek első kötete majdnem harminc évvel ezelőtt jelent meg, ebben az ötödik kötetben befejezhesse.


Ez a kötet nem terjeszkedik ki a nevelésnek a XIX. században jelentkező tényleges módjára és rendjére, a nevelési eljárásokra és intézményekre, hanem a neveléselméletek elemzésére korlátozza feladatát: a kultúrértékeknek milyen Új rangsorát szerkesztik meg a XIX. század gondolkodói? hogyan rajzolják meg azt az Új embermodellt, amelyben mint eszményben az új értékfelfogás testet ölt? mit tartanak azoknak az értékes művelődési javaknak, amelyeket a következő nemzedékre át akarnak származtatni? mik legyenek ennek az átszármaztatásnak új lélekformáló eszközei? Fináczy mesteri módon mutatja be, hogyan alakulnak át a filozófusok önkénytelenül pedagógusokká, miképp vonják le értékrendszerüknek a társadalom fokozatos átformálására, a nevelésre vonatkozó következményeit: hogyan bontakozik ki kultúrfilozófiájuk a nevelésnek egy-egy elméleti rendszerévé? Így világosan tárulnak elénk azok a szellemi gyökerek, amelyek érthetővé teszik a XIX. század nevelési-művelődési eszményeit.


Ez súlyosabb és nagyobb igényű feladat, mint az előző századok idevágó szellemi áramlatainak kibogozása. Mert a XIX. századnak szelleme sokkal bonyolultabb és többrétű, kevésbé egynemű és egységes, mint az előző korszakoké. A modern "szellemtörténet" hajlamos arra, hogy egy-egy kedvelt eszme érdekében stilizálja a történeti adatok valóságát s a fejlődési vonalak arányait eltorzítsa. Fináczy mély történeti valóságérzéke nem dolgozik ilyen erőszakos eszme-sémákkal: rendet teremt ugyan az egymást keresztül-kasul átfonó szellemi irányok közt, de hűséggel simul ezek történeti kanyarulataihoz. A szellem múltjának valósága szemében unitas multiplex, amelynek tarka látványát minden árnyalatban mélyen átéli. Valóban immanens történeti felfogás és kritika alapján áll, amikor feloldani iparkodik azokat az ellenmondásokat, amelyek a XIX. század szellemi életében és gondolkodóinak nevelési rendszerében felötlenek.


Fináczynak ebből a munkájából is tudás jellemének fényes vonásai lépnek elő: a források lelkiismeretes felbúvárolása, a feltétlen megbízhatóság, az anyag biztos áttekintése és lényegre szorítkozó feldolgozása, a genetikus megértés különös ereje, a nagy szellemi jelentés-összefüggések adekvát megpillantása. A történeti beleélés lelki mélysége és biztossága arra képesíti, hogy egész kivételes módon meg tudja éreztetni a szellemi áramlatok irányát és hangulatát a források kellő idézésével nemcsak igazolja, de egyben fokozza is történeti benyomásainak és felfogásának igazságát. A múltat valóban teljes odaadással megéli: innen van stílusának lelkünket megragadó művészi lendülete, fokozott megjelenítő ereje, plasztikus szemléletessége, kifejező nyomatékossága és megkapó eleganciája.


A magyar neveléstudomány munkásai őszinte hálát éreznek a Mester iránt, hogy a fizikai gyengeség minden akadályát csodálatosan erős lélekkel leküzdve, hatalmas művére a zárókövet rátette. Ez nagy szimbólum is számunkra: a szellemnek a testen aratott diadala.


Kornis Gyula

http://mektukor.oszk.hu/07200/07285/index.phtml#


Fináczy Ernő: Neveléselméletek a XIX. században (Magyar Tudományos  Akadémia, 1934) - antikvarium.hu

LAST_UPDATED2