Eugéniusz:
Bölcs-balga,
boldog-boldogtalan
emberéletek minősége –VI.
Az ember plusz/mínusz lehetőségei
Táltos paripa vagy egy állatorvosi ló
Istengyermek vagy ördög/sátánfajzat
Édenkert-aranykor vagy vaskor, pokol
Talált-szerzett-javított/vesztett, rontott kincstár
Szellemi, lelki, testi és társas emberéletek-halálok
Szándékok és következmények és okok és okozatok
Elvek/tettekð magatartásokð jellemekð sorsok
A tünetek ð a bajok, a diagnózisok ð és a terápiák…?
Légy szorgalmatos.
– Magyar közmondásokban. –
Eszed bunkójára adnám mostan szavam,
Ha falra nem hánynám a borsót hasztalan,
S te hátad mögé nem hányod beszédemet;
A hallgatás ugysem töri be a fejed.
.
Vigyázz tehát: külömb ember légy apádnál,
Több eszed legyen az esküdt sapkájánál;
Kárán bolond tanul, vesd okosan latra,
Mit ma elvégezhetsz, ne halaszd holnapra.
.
Idejében fogd meg fülét a dolognak,
Üstökén ragadd a kedvező alkalmat,
Hogy ott is arathass, a hol nem vetettél,
A ki korán kel fel, könnyen aranyat lél.
.
Kit nyúl után bottal vernek, mint agarat,
Ha Bécsbe hajtják is, az csak ökör marad,
Ki naphosszat legyet ver csak a lábszáron,
Amit a réven nyer, elveszti a vámon.
.
Akinek minden nap: szent Heverdel napja,
Restelni is restel, a falat támasztja;
Nem győzi czérnával, más tüzénél fütöz,
S kapkod majd, mint Bernát egykor a ménkühöz.
.
Azért legelőbb az öreg Á-t ismerd meg,
Ne légy téli diák, nyári kocsis, gyermek!
Mer különben ugyan téli lészsz üressel,
Az érett ész nem egy napi munka, hidd el.
.
Magról kel a cserfa, s mi nagy! nézni öröm,
Hangya-nyom idővel megtetszik a kövön,
De hűbele Balázs, lovat ad az Isten,
Akár füstöt faragj, nem ér az annyit sem.
.
Törd meg a diót, ha belére van vágyad,
Ugy vetsz életednek jó, nyugalmas ágyat,
Csak akkor mondj hoppot, ha túl vagy az árkon,
Amit el nem fogtál, ne melleszd, barátom.
.
Légy magadnak bátyja! s okosan előre.
Kinek bő az idő, még kifogy belőle,
Vedd fontolóra, hogy a rest kétszer fárad,
A sült galambra meg szád hiába tátod.
.
Véges-végezetre: egy szó annyi, mint száz,
Embernél a munka, Istennél az áldás,
Tégy, s sohsem tudod meg, mily nagy ur a szükség,
Mert bölcseséged lesz legjobb utiköltség.
Mindszenthy Gedeon
*
p 1
p
p Vesztére,
p kétségbeesésére
p teljesül Midasz hő vágya:
p kezében tényleg minden arannyá változik,
p mert azt hitte, hogy ő tudja, hogy mi a jó neki…
p
p
p Te
p mindig
p a legjobban tudod,
p mi jó és mi rossz neked:
p még részegen, rögeszmésen,
p szerelmi bűbájtól megvezetve,
p vagy kóros játékszenvedélyben stb.
p se akarjon senki se atyáskodni veled...
p (egy megátalkodott anti-paternalista)
p
p
p Liliputi
p országvezetők
p a jó hintáslegényekből,
p vagy a notórius füllentőkből
p kontra-szelektálva, szerep-válogatva
p
p
p
p Az állami,
p államegyházi
p iskolamesterek
p újszülött csodából
p többnyire hülye-gyereket
p képeznek, idomítanak stb.
p
p
p Aki
p egy vakhitű,
p vagy nemtörődöm:
p vadidegen állami tanerőkre
p bízza gyermeke öt egész napját,
p és ő hajtja be esti-hétvégi leckéit…
p
p
p Ahol
p elrabolt,
p vagy elcsábított
p egykor keresztény
p és hazaszerető gyerekek
p janicsárként térnek vissza
p az iskolából, vagy külhonból…
p
p
p Ha
p a rossz tanára
p őt már jó korán
p botfülűnek skatulyázza be,
p akkor ő holtáig is elnémítja énekhangját,
p még társaságban, mulatáskor stb. sem énekel…
p
p
p
p Aki
p egy jó ember,
p de csak dilettáns zenész,
p de a hízelgőire hallgatva
p fut/bukdácsol a rossz pályán
p
p
p
p Akit
p csak/főleg
p a protekció emel magasra,
p majd az úgynevezett százfejű cézár,
p a közönség előtt lebukik és megszégyenül
p és akár mindent feladva búskomorságba süllyed…
p
p
p Aki
p rossz
p csúcsformaidőzítő,
p mindig pont a megmérettetéskor
p teljesít még akár az átlagon alul is:
p olyan lámpalázas, vizsgadrukkos stb.
p
p
p Szerecsent
p mosó/mosdató,
p a feketét fehérnek mondó
p hazaáruló szellemi bérmunkás
p
p
p Rabló-
p gazdálkodó
p ember/rendszer –
p akár még az édenkertből
p is meddő sivatagot varázsló
p
p
p Aki
p sokkal
p többet van
p vadidegenek,
p mint előszerettei között
p Ráadásul ott egy angyal,
p itt, vagyis otthon meg ördög…
p
p
p Az
p alamuszi,
p magát alvó gyanánt tettető
p macska fog inkább egeret fogni–
p nem lehet nagydobbal verebet fogni…
p
p
p
p Aki
p türelmetlen,
p és ezért nem eredményes.
p Ha várna, a magból diófa lenne…
p A víz cseppenként kivájná a követ
p Lassú víz lassan, de biztosan partot mosna
p
p
p A
p birkatürelmes,
p akinek a hátán
p nemzetiszínű ekével
p akár még szántani is lehet
p De majd az unokáinak jobb lesz!?
p
p
p A
p gördülő kőre
p nem tapadna a moha –
p miért nem maradtál lendületben,
p vagy ha megtört, szereznéd vissza…
p (élan vital - a dolgok belső éltető energiája)
p
p
p Aki
p egy kvázi „autista”,
p vagyis: mintha az lenne -
p önmagát leépült (ön)megér(te)tési
p és közlési szintre redukált vegetáló…
p (vagy mintha csak mutogatni tudna,
p mint egy marslakó, vagy szélütött stb.)
p
p
p Vegyes
p nyelvű-kultúrájú
p házastársak közvetítő,
p lebutított, szegényes angol konyhanyelve
p (és ha nyelvünk határai a világunk határai…)
p
p
p Aki
p mindennapi
p újítás-kreativitás,
p idea-matéria teremtés
p nélkül csak egy gépiesen,
p vak megszokásokat követő,
p rutinból üzemelő biorobot…
p
p
p Te
p soha nem
p járatod csúcsra magad,
p mint aki egy másik életre tartalékol,
p mindig csak félgőzzel, takaréklángon
p éldegélsz, vegetálsz, slattyogsz stb. stb.
p
p
p Akinek
p ez evilági élete
p csak egy előkészület,
p csak egy próbaidő vagy
p felvételi vizsga a túlvilági
p nagy, igazi, örök stb. életre…
p
p
p Aki
p úgy érti,
p hogy egyszer élünk,
p hogy csak egy élvhajhász
p és nem törődik isteni lelke
p halhatatlanságára, nemesítésére,
p amivel pedig evilági boldog is lehetne…
p
p
p Akin
p a hatóság
p nem találna fogást,
p de szíveken át tipor,
p súlyos lelki sebeket oszt,
p nyolc napon túl gyógyulót,
p mást csak eszköznek vesz,
p családja hidegháborús hadszíntér stb.
p
p
p Aki
p úgy gondolja,
p hogy bőven elég,
p ha törvénytisztelő polgár,
p eleget tesz a minimális előírásoknak,
p ő nem akar maximalista: erkölcsös is lenni
p (pláne nem, hogy boldoggá/szentté avassák…)
p
p
p
p Aki
p azt hiszi,
p hogy ha őneki
p jó az „erkölcsi bizonyítványa” –
p nem követ el istentelenséget,
p ha el is követi, rendezi bűneit,
p nem mulasztja, de teszi a jót stb.,
p példás, feddhetetlen stb. életű,
p akkor így egyben már boldog is…
p
p
p Élő embert soha nem
p mondhatunk boldognak?
p Bárkit bármikor tragédia érhet?
p A katolikusok is csak halála után
p avatnak arra méltót „boldoggá” …
p Ez csak a kiváltságos érdemdúsaké,
p és nem minden ember joga, sőt kötelme!?
p
p
p Vagy
p nem ismered
p saját tested-lelked
p maximális terhelhetőségét,
p vagy épp ez lesz a minimum:
p túlfeszíted a húrt, ami elpattan...
p
p
p Mintha
p valaki úgy fordulna orvoshoz,
p hogy nem vetkőzne akár meztelenre is
p s harapófogóval kell kiszedni belőle "panaszát"...
p Ő pont ily őszintétlenül kér baráti segítő tanácsot…
p
p
p
p Akinek
p a lenyűgöző „műveltsége”
p csak nyűg lesz: jó kérdések nélkül
p hiába rág át akár egész könyvhegyeket is,
p mert így csak terméketlenül beléjük temeti magát!
p
p
p Amilyen
p nagy a tehetséged,
p éppoly kicsi a szorgalmad:
p e fordított arányosság miatt
p féllábú óriásként kidőlsz a (rang)sorból,
p és mikor rádöbbensz, már nem éred utol
p azt a Valakit, aki amúgy pedig lehettél volna...
p
p
p Ha
p egyből,
p kapásból
p nem értesz meg valamit,
p úgy kell/annál rosszabb neki,
p te nem fogsz szellemi erőfeszítést tenni...
p (és így nem is részesülsz a jutalomból,
p a szellemi-lelki gazdagodásból…)
p
p
p Mindig
p csak a neki
p örökre elérhetetlen után
p ácsingózik, sóvárog, áhítozik -
p nem látva/becsülve a keze ügyébe esőt...
p Az amúgy tönkre tenné – ezt meg elveszíti…
p
p
p Aki
p heroikus
p pótcselekvő:
p hivatás-, párkeresés,
p és otthonteremtés helyett
p az egész világot megtérítené,
p a háta mögött levő istent keresve
p megkerülné akár az egész Földgolyót…
p
p
p Az
p egyik
p legnehezebb feladat
p éppen annak segíteni,
p aki nem is tudja, hogy ő
p mennyire segítségre szorul -
p sőt: még épp ő aggódik érted,
p hogy nélküle te biztos elkárhozol...
p
p
p Végzetes
p hiba is lehet,
p ha nem tudod, hogy
p te ki vagy és ki nem vagy:
p mert amit szabad Jupiternek,
p azt nem szabad a kisökörnek…
p
p
p Aki
p nem tudja, hogy
p kivel áll „szemben” –
p elrontja a köszönést,
p de még a megszólítást is,
p ezért nem lesz szerencséje
p létfontos ügyében segítséget kapni…
p (mintha nem lenne neki kedves az élete…)
p
p
p Aki
p oly „büszke”:
p röstell szólni a gödörben,
p hogy szüksége van valakire,
p vagy nem akar magán segíteni,
p és oda végleg be is rendezkedik,
p vagy még bele is harap a segítő kézbe...
p
p
p Aki
p az ellenségeitől
p valahogy még megvédi magát –
p de a „jóakaróival” szemben védtelen:
p Mekk mester barátja újítja fel a házát,
p aki a jót elrontja, amit csinál, az meg rossz...
p
p
p Aki
p nem fogta fel,
p hogy a kés kétélű eszköz:
p kenyeret is szelhetünk vele,
p de közben ujjunkat is lenyiszálhatja...
p Ahogyan az éltető isteni-emberi humor
p is lehet gyilkos irónia, kegyetlen gúny…
p
p
p Aki
p nem mer
p tréfálkozni, viccelődni,
p mert hátha épp most rosszul sül el,
p hátha épp most nem nevetnek a viccén –
p és ő lesz nevetséges - vagy megbánt vkit...
p
p
p Aki
p szinte
p minden mondatába
p próbál valami viccest, szellemest erőltetni –
p és szinte mindenen nevetgél, mint a fakutya,
p mert amúgy istenigazából sírhatnékját leplezi…
p
p
p Kiengeded
p a verbális/képi humor
p össznépi csodafegyverét kezedből,
p mely nevetségessé/semmivé tehetné diktátorod,
p és már csak kormánypárti vicceket fogyasztasz…!?
p
p x
Benedek Elek
Emlékversek I.
1. Nézd a hangyát, mily szorgalmas,
Parancs nélkül dolgozik,
Reggel kezdi, este végzi,
Sohasem unatkozik.
S rendes az ő munkája:
Járj tanulni hozzája.
.
2. Szeretnéd, ugye hogyha volna
Egy aranyszőrű kis lovacskád?
De azt ugyebár nem szeretnéd,
Ha volna benne nagy makacsság?
.
3. A bátorság nagy ékesség,
Ha jár vele szívnemesség.
Enélkül a bátorságod
Jóra csak ritkán használod.
.
4. Szép tulajdonság a figyelmesség,
Csak semmi folt rajta ne essék,
Vigyázz, hogy többet rád ne mondhassák:
Van egy folt rajta: a makacsság.
.
5. A munka a lelket nemesíti,
Száraz kenyeret megédesíti.
Ki dolgozik, édes a pihenése,
Édes az álma, az az ébredése.
.
6. A szeretet drága kincs,
Földön ennek párja nincs.
Oszd meg mással, mégse fogy,
Sőt így lesz az még nagyobb.
.
7. Az alattomosság nagy szégyen,
Szavad s tetted hát nyílt légyen.
Bármit teszel, Isten látja,
Légy az igazság barátja.
.
8. Szolgálatkész vagy: no, ez szép dolog,
Ám ehhez én valamit gondolok:
Szívből s nem színből vagy az, ugyebár?
Dicséret néked úgy méltán kijár.
.
9. A madár sem repdes céltalan,
Az ő útjának mindig célja van.
Reggel, ha ébredsz, mondd: ma jó leszek.
De légy is az. Meglásd, hasznát veszed.
.
10. A folyó vize lassan folydogál,
Szép csendesen foly, soha meg nem áll,
Mossa a partot, merre elhalad,
Lásd, munkát végez, habár nem szalad.
.
11. Kék ibolyácska a bokor tövében,
Elbújik, mint gyermek anyja ölében;
Ott áll szerényen, nem beszél magárul,
S te mégis rátalálsz az illatárúl.
.
12. Nem az a szegény, kinek pénze nincs,
Hanem kinek munkára kedve nincs.
Ki dolgát végzi szépen, rendesen,
Gazdag lesz, mert elégedett leszen.
.
13. Szépben, jóban előljárni,
Nógatásra sosem várni:
Hogyha ennyit megtanulsz,
Az életben boldogulsz.
.
14. Maradj kitartó a szorgalomban,
S haladsz előre jobban és jobban.
Így tesz a méh is, pedig, óh, nézzed,
Másoknak gyűjti a lépes mézet.
.
15. Hogyha teszel szívességet,
Úgy tedd, hogy jól essék néked.
Mert bizonyos, mint a halál:
Mi szívből jön, szívhez talál.
.
16. Szófogadó gyermek
Kedves Isten előtt,
Éjjel-nappal nézi
Nagy szeretettel őt.
.
17. Feneketlen sár a hazugság,
Nehéz kimászni ám belőle.
Jó emberek, ha ki is húzzák,
Sáros marad örökre tőle.
.
18. A szamár lusta állat, de mert rúgni tud,
Azt hiszi a bolond, megél rugásbúl.
Az ám! Rúg a ló is, de ha kell futni: fut.
De meg is él ám a ló futásból!
.
19. Az igazi erős ember nem verekszik,
Másnak az útjából kitérni igyekszik.
Az az ő erénye, hogy a gyengét védi:
Isten ezért adta a nagy erőt néki.
.
20. Gyenge tehetség is erős szorgalommal
Hogyha szövetkezik, siker jár nyomába.
Ne félj, ha a siker nem látszik azonnal,
Te csak tanulj, fiam, nem tanulsz hiába.
.
21. A makacs gyakran árt magának,
Ellensége saját javának.
Baj bajra éri, nem tudja, mért.
Megsúgom én: makacs volt, azért.
.
22. Csendes gyermeknek kevés a szava,
De e kevésnek van aztán sava!
Sokkal többet ér ám egy-két okos szó,
Mint az üres beszéd, bárminő hosszú.
.
23. Gazdagság, szépség mind mulandó,
Fitogtatni ezt nem érdemes...
Csak a jóság a maradandó,
Örök ez, vége sohase lesz.
.
24. Nem vagy első, sem utolsó,
Középen állsz. Jól van így.
Nem ér téged akkor zokszó,
Nem bánthat meg az irigy.
.
25. Oly érdekes, oly szép ez a világ,
Oly sok szépséget láthat, aki lát.
Ne hunyd be szemed, bátran nézz körül,
S meglátod majd, a szíved mind örül.
.
26. Hiába mutatod magad többnek,
Mint vagy valóban,
Hibát az emberben is felfödnek,
Nemcsak a lóban.
.
27. A szerényt később veszik észre,
Mint azt, ki sárt dob a fehér mészre.
Jó sokáig meg nem látják,
Jó messziről elkerülik,
De hogyha egyszer meglátják,
Annál jobban megbecsülik.
.
28. Sok beszédnek sok az alja,
Megunja ám, aki hallja.
A jóból is sok a sok:
Így tartják az okosok.
.
29. Mondják, finom vagy, kedves, előzékeny,
Igaz gyönyörűség hallani ezt néked.
Mert csak aki látott sok durvaságot,
Tudja megbecsülni az ildomosságot.
.
30. Volt egyszer egy kis lány,
Ki a dolgot unta.
Az volt a vallása:
Ne dicsérd, ha munka.
De a hanyagságot
Végre megunta,
S ez lett a vallása:
Nincs jobb, mint a munka.
*
p 2
p
p
p Aki
p ábrándozó,
p egy fantaszta,
p mélázó merengő
p aki a bírhatókat is
p eladja álompénzért,
p és légvárat épít fel,
p majd meg sokat fizethet
p a lakbérszedő "lelki szakembernek"
p
p
p Akik
p oly balgák
p és tudatlanok
p és hiszékenyek,
p balek boldogtalanok,
p vagy csak álboldogok,
p de nem Istenüket kérdezik,
p s így könnyű prédái a gazdasági,
p politikai, szellemi szélhámosnak,
p szektavezérnek, motivációs trénernek stb.
p
p
p Akik már
p testükben-lelkükben
p túl öregnek érzik magukat,
p hogy előbb szellemileg, majd
p ember egészként is újjá-szülessenek,
p és radikálisan egy új utat válasszanak:
p nekik már erre a kis időre úgyis mindegy...
p
p
p Aki
p már oly mocskos,
p annyi bűnt követett el,
p annyi a vaj a füle mögött,
p hogy így már nem is mer
p se a tűző Napra kimenni,
p se "Isten színe elé állni" –
p és inkább elbujdosik messzi,
p valahova az „Isten háta mögé” …
p
p
p Ha
p a szemüvegeden
p egy piszok, egy folt van,
p akkor azt hiheted: a világban van a hiba.
p a sötét az üveged, mindent sötétnek látsz.
p Ugyanaz áll analógiásan a lelki szemeidre is…
p
p
p Ön-
p kritikátlanság fokozatok –
p nagyon elfogult vagy magaddal:
p a saját szemedben a gerendát se,
p de a máséban a szálkát is jól látod…
p Csak mással szemben vagy oly kritikus?
p Más hibáit nagyítod, a magadét kicsinyíted:
p másnak nem használsz, de magadnak ártasz.
p
p
p Pánikba esve
p már temeted is magad,
p a legrosszabbra gondolsz:
p bárhova nyúlsz, mindened fáj -
p pedig csak ujjadban van a szálka...
p
p
p Mindig
p és mindenhol
p csak vacogsz, dideregsz,
p hiába ülsz a kályha tetejére,
p mert nem döbbensz rá, hogy
p a hidegség, a jégszívűség benned van...
p (ahogyan bent van, ugyanúgy van kint is)
p
p
p Mások
p erővel és
p ravaszsággal
p elvehetik tőled
p a vagyonod, a házad, a ruhádat,
p a gyereked, a szüzességed, arcod,
p a testi épséged, sőt még életedet is –
p de a lelkedben csak te tehetsz kárt…
p
p
p Akik
p balgán
p már végleg
p lemondtak arról,
p hogy valaha is boldogok lehessenek,
p mondván, rosszkor/rossz helyre születtek,
p koldusnak, mostohagyereknek, nem királyfinak –
p életük hátralevő részét önsajnáltatással töltik ki…
p
p
p Akik
p sohase
p hittek benne komolyan,
p hogy itt és most az ember,
p vagy pláne ő lehet boldog –
p ez csak kitaláció, ábránd,
p nem létező kék madár stb.
p Ez csak a dajkamese, giccs,
p csak a happy endes operett áltatása:
p boldogan éltek, míg meg nem haltak…
p
p
p Akik
p hagyták magukat
p egyszer s mindekorra
p fekete dobozba beskatulyázni
p született vesztesnek, felesleges embernek,
p porszemnek, túlélésért güriző hangyának stb.,
p s ilyen minimum szinten fagyott az életigényük…
p
p
p Akiknek
p a naponta fogyasztott
p médium által is táplált
p beteges és betegítő félelmek,
p végső soron maga a halálfóbia eszi a lelkét -
p mert szellemi kiskorúan oly hiszékenyek és
p gyávák: nem mernek már ma igazán Élni…
p
p
p Akik
p életútjuk felén
p egy nagy sötét erdőbe jutottak,
p csalódottan mély válságba jutottak,
p mert anno feladták ifjúkori álmaikat,
p és nem jól/igazán keresik a kivezető utat,
p mert nem mernek/akarnak nagyot változni…
p
p
p Akik
p maguknak
p se vallják be
p lelki bajaikat,
p gödörbe esettségüket,
p és ezek medikalizálásában
p partnert keresnek és találnak
p például a mai protokoll orvosban,
p és egy „betegség” menhelyére bújnak…
p
p
p Akik
p érzik
p vagy tudják is,
p hogy milyen létfontos
p a lelkiviláguk nemesítése,
p de rosszul tették fel a kérdéseiket,
p rossz szellemi iránytűjük megvezeti őket...
p
p
p Akik
p nem is mernek
p bátran szembenézni
p az élet-halál kérdéseivel,
p mert azt hiszik, hogy akkor
p ők megússzák a válaszadást,
p de így csak, erről nem is tudva
p egy rossz választ „választanak” …
p
p
p Akik
p amúgy
p rendes, becsületes,
p szorgos, derék, jóravaló emberek,
p akik nem loptak, raboltak, öltek stb.,
p és mások még boldognak is tartanak,
p de titkon sehogy sem akarják érteni, hogy
p akkor ők miért senyvedő lelki hiánybetegek…
p
p
p Akik
p délibábot,
p kék madarat kergetnek:
p mindig abban reménykednek,
p hogy majd holnap(után) jobb lesz,
p csak még odáig valahogy ki kell bírni,
p addig itt és most a szenvedést kell viselni…
p
p
p Aki
p rég feladták már,
p hogy a sorsuk valaha
p még jobbra is fordulhat,
p és inkább álmodozgatva,
p elmerengve, nosztalgiázva,
p vissza-idő-utaznak képzelt aranykorokba…
p
p
p Akik
p bölcsnek vett
p kompromisszumok címén
p egyre jobban megalkudtak,
p komoly elvi engedményeket tettek
p és ezt azután alkohollal, rajongással
p vagy álbölcs cinizmussal kompenzálják…
p
p
p Akinek
p minden egyes napjuk
p csak egy újabb túlélési gyakorlat,
p mintha állandóan vészhelyzet lenne,
p és ehhez reggel a rádióból sebtében felkapnak
p egy „bölcs” gondolatot, hogy estig kihúzzák vele…
p
p
p Akik
p nem úgy
p néznek magukra,
p ahogy csodára nézni illik, és érdemes,
p s magától értetődőnek, jogosnak veszik,
p és drága isteni ajándékként nem becsülik
p ami már nekik megszokott: pl. szemük világa
p (legfeljebb akkor/későn, ha veszélybe kerül…)
p
p
p Akik
p annyi mindenki mással cserélnének,
p mert pont a sajátjukat nem sokra becsülik,
p és annak felfedezése, kibányászása helyett
p egy össze-mazsolázgatott "életet" élnének,
p vagy másokra irigykedve rongálják lelküket...
p
p
p
p Akiket
p a sárga irigység
p vagy az átkozott féltékenység gyötör,
p és mások boldogulása csak idegesíti őket,
p és örülnének, ha kiderülne: ők is csak csalók,
p mert minden boldog élet csak szemfényvesztés…
p
p
p Akik
p úgy érzik:
p teljesen tehetetlenek,
p mert leigázta, legyűrte
p őket a körülmények hatalma –
p és szinte olyannyira passzívak,
p ahogy egy kómában fekvő lény
p teljesen kiszolgáltatott a környezetének…
p
p
p Akik
p azt hiszik,
p hogy nincs bocsánat,
p de legalábbis az ő „halálos” bűneikre nincs,
p ezért még a gyötrő bűnbánatuk is hiábavaló -
p így fekszenek naponta lelkiismeretük kínpadján…
p
p
p Akik
p úgy érzik, hogy
p nem bírnák elviselni
p a bűnvallásukat követő
p elképzelt megszégyenülést –
p de így nagyobb terhet vesznek fel magukra:
p a folyamatos zsarolhatóságot még újabb bűnökre…
p
p
p Akiknek
p az álszent
p képmutatása,
p legalább hódolat
p gesztusa az erény előtt,
p de akik meg is elégednek
p eme látszat fenntartásával,
p (ők istent is be tudják csapni)
p és nincs ínyükre kilábalni ebből
p az önroncsoló hipo-krízisükből…
p
p
p Akiknek
p még csak
p bűntudatuk sincsen,
p sőt, ami még rosszabb:
p a vétkükkel nem szégyenkeznek,
p de azzal még erényként hencegnek is,
p mint pl. a szenvedélybeteg munka/nőmániás
p (és akik így miért is keresnék a gyógyulás útját)
p
p
p Akik már
p főleg az Újév első napján
p az eddigihez szervesen nem kapcsolva,
p már annyiszor akartak új életet kezdeni,
p hogy így csak borítékolható kudarc jött,
p és végül maradt a másnapos régi rossz…
p
p
p Akik
p nem okultak
p a tapasztalatukból,
p vagy hittek Münchhausen báró meséjének,
p és saját magukat húznák a hajuknál fogva
p a mocsárból, az erkölcsi fertőből, sikertelenül…
p
p
p Amikor
p nagyon jó
p egy rémeset álmodni,
p így is jöhet isteni segítség,
p mint ahogyan Kabos Gyula,
p aki majdnem öngyilkos lesz
p a Papucshős című filmben,
p amikor fájón kikosarazzák őt…
p …de elalszik, és boldogan ébred:
p hála Istennek, hogy nem ez a némber
p lett életfogytiglan az ő házisárkánya…
p
p
p Kovács Péter,
p félszeg kishivatalnok betéved egy mulatóba
p Másnap fáradtan érkezik hivatalába, elszundít az asztalánál.
p Álmában rákap az éjszakai életre, hozzányúl a hivatali pénzhez.
p Az énekesnővel áll össze, s rulett, kártya fedezné sikkasztását…
p Egyre lejjebb csúszik, körözi a rendőrség. Sehol a visszaút a lejtőn.
p Kovács öngyilkosságra készül, de ekkor égi szózat állítja meg…
p Vissza az úton (film -1940)
p
p
p Akit
p ártatlanul,
p vagy kis vétségért joggal
p igazságtalannak érzett büntetésként máris
p a bűnözés magasiskolájába, a börtönbe kerül,
p és „neki már mindegy’ alapon azt jól el is végzi…
p Vagy magától lép ere az útra, ha már úgyis stigmás…
p (v.ö.: Tolsztoj: Az elveszett szelvény/Bresson: Pénz c. film)
p
p
p Bűn és bűnhődés
p A cél szentesíti az eszközt?
p Amikor a nyomorgó egyetemista úgy hiszi,
p hogy ő sokat tehetne az egész emberiségért,
p de az ehhez szükséges pénz az uzsorásnál van,
p amit ő ezért akár bűnön keresztül is el/visszavehet…
p És Raszkolnyikov baltával agyonver egy ártatlant…
p Rábizonyítani se tudnák, de végül ő maga vallja be!
p
p
p Lehetséges-e,
p hogy az igazsághoz
p keresztülhazudjuk magunkat?
p Egyáltalán: származhat-e a rosszból jó?
p „És ha Isten közém és a nekem rendelt tett közé
p a bűnt helyezte volna – ki vagyok én, hogy ez alól
p magamat kivonhatnám?” Idézi Lukács Hebbel hősét.
p A bolsevizmust, a keresztülgyilkolást is választotta…
p
p
p Ma
p egy-én
p visel felelősséget a (gaz)tetteiért,
p de az elrettentésül is szolgáló szabadságvesztés
p nem csak őt, hanem az egész családi körét is sújtja,
p hiszen elvesztenek egy családfőt, keresőt, apát stb. -
p szabadulási priusz: nagy lesz a kísértés a folytatásra…
p Mi is a börtönbüntetés deklarált haszna/tényleges kára?
p
p
p Ha
p az osztály stb.
p nem adja ki a tettest,
p mert még nincs köztük spicli, árulkodó,
p akkor ún. kollektív büntetésben részesítik,
p abban reménykedve, hogy majd ők maguk
p húznak rá pokrócot, és név nélkül verik el…
p
p x
Benedek Elek
Emlékversek - II.
(folytatás)
31. Ha lát az Isten hanyag gyermeket,
A fényes kék ég fellegbe borul.
És szól búsan a fellegek megett:
Óh, gyermek, mért élsz ilyen botorul!
.
32. A finom lelkű mind érzékeny,
Elrejti búját, nem közlékeny;
Komoly, ahol kacagnak mások,
Nem érti őt meg, aki vásott.
Faóriásként messze látszik,
A villám csak körötte játszik;
Nem csak játszik, le is csap rája,
Mert ő az erdő legszebb fája.
.
33. Az igazi szeretetért rendszerint
Igaz szeretettel fizetnek.
Ápold magadban ezt a szép erényt,
Boldog, ki szeret, s kit szeretnek.
.
34. Ha kővel dobnak, dobd vissza kenyérrel,
Amit jónak gondolsz, attól ne térj el.
Ha bánt a rossz szívű, te őt ne bántsad,
Isten feljegyzi ezt, s jó lesz irántad.
.
35. A jóért mindig jóval fizetni,
Ki velünk jót tesz, híven szeretni:
Kevesen tudják ennek titkát.
Annál szebb erény, mennél ritkább.
.
36. A sok beszéd még nem bölcsesség,
Vigyázz, nehogy szemedre vessék:
Beszélni beszél sokat, de sokat,
Tenni keveset tesz, azt sem okosat.
.
37. Szegény vagy gazdag: mindegy őneki,
Az Írás ezt így magyarázza.
Csak arra néz: jó vagy-e? A jót szereti,
De a kevélyt, azt megalázza.
.
38. Nem erdő az erdő, hogyha nincsen fája,
Szomorú, ha nincsen dalos madárkája.
Mi a kert fa nélkül? S ha nincs madár benne?
Nálok nélkül ez a világ de szomorú lenne!
.
39. Áldjad a jó Istent, ki bő kegyelmébűl
Ésszel, szorgalommal megáldott gazdagon.
Ne feledd, hogy az ő segedelme nélkül
A legjobb földek is maradnak parlagon.
.
40. Árva bizony, árva, kinek anyja nincs,
Árvább bizony, árvább, kinek apja sincs.
Sokkalta árvább az, kinek nincs hite.
Ez az igaz árva. Nincsen semmije.
.
41. A hűséges, a hálás természet
Sok egyéb gyengét szépen eltakar.
Vesse őt akárhová a végzet,
Szeretik, mert látják, hogy jót akar.
.
42. Tátongó örvényhez, amely feneketlen,
Hasonló a lélek, amely érzéketlen
Minden iránt, mi jó, minden iránt, mi szép.
Boldoggá nem lehet az ilyen semmiképp.
.
43. Nézz a szemembe bátran, ne félve,
Hadd nézhetek én is a tiédbe.
Magyar embernek ez a szokása,
Nincs is a földön seholse mása.
.
44. Otthon, szabadban munkál serényen,
Ha szólnak hozzá, felel szerényen,
A rossztól ő elfordul iszonnyal:
Az ily gyermek nagy áldás bizonnyal.
.
45. Csak oda menj, ahová hívtak téged,
Így nem lesz teher soha az ottléted.
Csak ott beszélj, hol helye van beszédnek,
Akkor minden szavad találják szépnek.
.
46. Ha jó hírét hallod valakinek,
Örülj azon s mondd el azt másnak is.
Rossz hírét ám ne költsed senkinek,
Mert abba kerülsz akkor magad is.
.
47. Szegénységedet ne szégyelljed,
Hisz elsők közt van a te helyed.
Szegény vagy bár a földiekben,
Annál dúsabb vagy egyebekben.
Hol fel, hol le forog a kerék,
Isten forgatja szegény emberét.
A gazdagét is fel s lefelé;
S ha érdemes volt, akkor elé
Szegény is gyakran juta már,
S hátul maradt a gazdag szamár.
.
48. Imádod Petőfit. Tudod ki volt ő?
Egész világon a legnagyobb költő.
Honszerelem nem volt üres szó nála,
Bús bizonyság erre dicső halála.
.
49. A magyar földből, hajh, többet nem nő ki
Ily óriás, minő nagy volt Petőfi!
Foglald imádba nevét este, reggel,
Napot nem kezdhetsz s végezhetsz te szebbel.
.
50. Ki a dolgában nem serénykedik,
Csudákban hiába reménykedik,
Mert az idő, hajh, gyorsan elrepül,
Feje felett a sok baj összegyűl,
Aztán kapkodhat jobb és bal felé,
Későn látja, hogy nem juthat elé.
.
51. Ha magadban nem, hát kiben bízol?
Mit más ad, azon meg nem hízol.
Bízzál magadban, magad erejében,
S bizton haladni fogsz előre szépen.
.
52. Jó vagy hallom, szorgalmas is,
De szeretnél hatalmas is
Lenni társaid felett.
Így hallottam egy madártúl,
Vagy Tiszán túl, Dunán túl,
S én azt mondanám: nem lehet!
Hatalmaskodás jósággal,
Szorgalmatos tanulással
Éppúgy össze nem talál,
Mint az élet s a halál.
.
53. Nyughatatlan a te véred,
Az erődet összeméred
Mással néha oktalan.
Hát ennek mi haszna van?
Gondolj csak a jövendőre,
Szükséged lesz az erőre.
Mérsékeld magad kisnyég,
Kell az erő holnap is még.
.
54. A középút a legsimább bizonnyal,
Hogyha rajta jársz, jársz akkor haszonnal.
De az út végén a cél ott álljon,
S útközben csüggedés meg ne szálljon.
.
55. Arany híd megy földről fel az égbe,
De csak kinek szívében lakik béke,
Ki felebarátjával megfér szépen,
Engedi az Úr, hogy e hídra lépjen.
.
56. Testi erő, szép arc, lelki tehetség:
Nincs ember, akinek mindez ne tessék.
De azt, kiben ez vagy az nincsen, nem szabad
Lekicsinyleni, mert mindent Isten ad.
57. Ha néha-néha észrevennéd,
Hogy nem hajlasz jóra, se szépre,
Állj meg, mielőtt megkezdenéd
A rosszat, s jó lesz a vége.
.
58. Kérdezd meg magadtól, miért szeretnek
A társaid most? S kérdezzed azt is, hogy elébb
Mért nem szerettek? Mi volt az oka ennek?
Te hallgatsz. Jól feleltél. Elég, fiam, elég.
.
59. Beszélni ezüst, hallgatni arany,
Beszélj, de csak akkor, ha van
Ok s alkalom rá, mert bizony a nélkül
Magad s a más feje is beleszédül.
.
60. Kinek szíve, lelke sok erénnyel ékes,
Aki e világon minden szépre képes,
Király lányának is méltó irigysége,
Tündér szépségénél nagyobb a szépsége.
A kisbaconi iskolás gyermekeknek, 1911.
p A tét:
p az ember
p plusz/mínusz
p végtelen életlehetőségei
p
p Nagy Életminőség Jenciklopédia:
p Szócikk-mag és csíra ötletgyűjtés
p édes-ékes, bölcs anya-nyelvünkön
p Szellemi segítség a lélekbátraknak
p
p A gyógyulás kezdete a baj felismerése.
p Magadon nevetsz, vagy szörnyülködsz:
p a mese nem másról, de pont rólad szól,
p ismerj magadra és változtass életeden…
p
p
p A legeslegtöbbet én árthatom magamnak –
p a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet.
p De még egy kis gyermek is felgyújthatja a házam, otthonom…
p Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?
p
p Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,
p az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.
p A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.
p A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.
p
p A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.
p Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.
p De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,
p anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…
p
p A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,
p akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,
p és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,
p ill. akiknek a baráti-szerelmi bűbáj miatt van hatalmuk. felettünk
p
p Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a - profi - segítők,
p akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,
p edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és
p a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…
p
p És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,
p akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal
p és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.
p A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. stb.
p
p És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat
p a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.
p Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,
p egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és az ún. háttérhatalomtól…
p
p De ahogy bent, úgy kint: végső soron mégiscsak kizárólag tőlem függ,
p hogy mennyire boldogan-boldogtalanul élem/szenvedem végig életem:
p bölcs szellemi vezérlettel lélekbátran és így még sok jószerencsével is,
p a szabadon az istenit akarót repíti, a nem (ezt) akarót vonszolja a sors…
p
p p.s.:
p Érzékenyítő, felfedeztető, elképzeltető, rácsodálkoztató,
p megértető, megítélendő, értékelendő, súlyozandó, vitára
p és tovább-gondolásra serkentő, igaz, jobb önismeretre és
p szeretetre: bölcs változásra indító gondolatok magyarán írva…
p
p x
|