NIETZSCHE-AFORIZMÁK IV.
(A MENSCHLICHES, ALLZUMENSCHLICHES-BŐL)
FORDÍTOTTA: SCHÖPFLIN ALADÁR
A legrosszabb olvasók.
Azok a legrosszabb olvasók,
akik úgy járnak el,
mint a zsákmányoló katonák:
egyetmást kivesznek,
aminek hasznát vehetik,
a többit bepiszkítják és összekavarják,
az egészet pedig megszólják.
*
A jó író ismertető jele.
Két dolog megvan minden jó íróban:
jobb szeretik, ha megértik,
mintha bámulják őket
és nem a hegyes-eszű
és túlságosan éhes
olvasók számára írnak.
*
Csitt!
A szerző fogja be a száját,
mikor a műve kinyitja a száját.
*
A rang jelvénye.
Minden költő és író,
aki szerelmes a szuperlatívuszba,
többet akar, mint amennyit tud.
*
Hideg könyvek.
A jó gondolkodó
olyan olvasókra számít,
akik utána érzik a boldogságot,
mely a jó gondolkodásban rejlik:
úgy hogy a könyv,
amely hidegnek és józannak tetszik,
helyes szemmel nézve
a szellemi vidámság
napfényétől van besugározva
és valódi lelki vigasztalásnak tünhetik fel.
*
A legélesebb kritika.
Legélesebben
akkor kritizálunk valakit,
mikor odarajzoljuk az ideálját.
*
Előny
az ellenfelek számára.
Szellemmel teljes könyv
ad egy kis szellemet ellenfeleinek is.
*
A kritikusok javára.
A rovarok nem gonoszságból csípnek,
hanem mert ők is élni akarnak:
épp így kritikusaink is;
a vérünket akarják,
nem a fájdalmunkat.
*
Győzni-
akarás.
A művész,
aki mindenben,
amire vállalkozik,
erejénél többet mer,
hatalmas küszködésének látványával
végre is magával ragadja a tömeget:
mert a siker nem mindig a győzelemben van,
hanem a győzni akarásban is.
*
A múzsák,
mint hazugok.
»Értünk hozzá, hogy kell
sok hazugságot mondani«, -
így énekeltek egykor a múzsák,
mikor Hesiodos előtt megnyilatkoztak.
Nevezetes fölfedezésekre jutnánk,
ha egyszer a művészt, mint csalót fognók fel.
*
Utólagos
igazolás.
Némely eszmék
mint tévedések
és fantazmák léptek a világba,
de igazságokká lettek,
mert az emberek utólag
valódi szubsztrátumot csempésztek alájuk.
*
A pro
és contra szükséges.
Aki nem éri fel ésszel, hogy
a nagy embernek nemcsak előnyére van,
hanem a közjó érdekében kell is, hogy legyenek,
akik küzdenek ellene, -
nyilván még nagy gyermek
vagy maga is nagy ember.
*
A lángelme
igazságtalansága.
A lángelme
a legigazságtalanabb
a lángelmék iránt,
amennyiben kortársai:
először is azt hiszi,
nincs rájuk szüksége
s ezért fölöslegeseknek tartja őket,
- mert ő maga nélkülük is az, ami –
aztán befolyásuk keresztezi
az ő elektromos áramuk hatását:
azért még ártalmasnak is tartják.
*
A próféta
legrosszabb sorsa.
Húsz évig dolgozott,
hogy kartársait
meggyőzze magamagáról, -
végre sikerül neki;
időközben azonban
ellenfeleinek is sikere lett:
ő maga nincs többé
meggyőződve magamagáról.
*
Érintkezés a szerzőkkel.
Ép olyan rossz modorú
az érintkezés egy szerzővel,
ha az orránál fogják meg,
vagy ha a szarvánál, -
minden írónak megvan a szarva.
*
Lövészek
és gondolkodók.
Vannak furcsa lövészek,
akik elhibázzák ugyan a czélt,
de azzal a titkos büszkeséggel
lépnek le a lövő-állványról,
hogy a golyójuk nagyon messzire röpült
(mindenesetre a cél fölött),
vagy hogy a célt nem találták ugyan el,
de valami mást eltaláltak.
Gondolkodók is vannak éppen ilyenek.
*
Eredetiség.
Az igazán eredeti elmét
nem az tünteti ki, hogy
valami újat legelőször látott meg,
hanem hogy a régit, rég ismertet,
mindenkitől látottat
és észre nem vettet újnak látja.
legelső feltaláló rendszerint
az az egész közönséges
és szellemtelen fantaszta:
a véletlen.
*
A filozofusok tévedése.
A filozófus azt hiszi, hogy
filozófiájának értéke az egészben,
az építményben van:
az utókor ellenben
a kőben találja meg,
a mellyel épített
és a mellyel ettől fogva
még gyakran és jobbat lehet építeni:
tehát abban, hogy
az az épület szétrombolható
és még mindig van értéke mint építő-anyagnak.
*
Az élet.
Az élet epigramma egy érzés halálán.
*
Az éles levegő.
A legjobb
és legegészségesebb a tudományban,
mint a hegyekben, az éles levegő, amely bennük szállong. –
A szellemileg elpuhultak (mint a művészek)
emiatt a levegő miatt rettegnek a tudománytól és gyalázzák.
*
A kegyelet
elhomályosít.
A nagy embernek
későbbi századokban
odaajándékozzák koruk minden
nagy tulajdonságát és erényét –
így homályosít el minden legjobbat folyton a kegyelet,
amely úgy néz rá, mint valami szent képre,
amelyre minden képzelhető fogadalmi ajándékot akasztanak, -
amíg végre ezek teljesen elfödik és betakarják,
úgy hogy végül inkább a dísz,
mint az ismeret tárgya lesz.
*
A fején állani.
Ha az igazságot feje tetejére állítjuk,
rendszerint nem vesszük észre,
hogy a mi fejünk sem ott áll, ahol kellene.
*
Nyelvmegoldók.
Némely embernek
és némely könyvnek értéke
csak abban a tulajdonságában van,
hogy mindenkit legrejtettebb,
legbensőbb gondolatainak
kimondására késztet:
nyelv-megoldók és feszítővasak
a legerősebben összeharapott fogakra.
Némely eseményeknek és gonosztetteknek is,
melyek látszólag csak átkára vannak az emberiségnek,
megvan ez az értéke és haszna.
*
A terméketlenség oka.
Vannak nagyon tehetséges szellemek,
melyek csak azért terméketlenek,
mert temperamentumuk gyöngeségénél fogva
nincs elég türelmük, hogy terhességüket kivárják.
*
A görögök mint tolmácsok.
Mikor a görögökről beszélünk,
akaratlanul egyuttal a tegnapról és máról is beszélünk:
közismert történetük sima tükör,
a mely mindig olyasvalamit tükröz vissza,
ami a tükörben nincs meg.
Felhasználjuk az alkalmat, hogy
mikor róluk beszélünk, másokról hallgathatunk, -
hogy maguktól súgjanak valamit
az eszmélkedő olvasónak a fülébe.
Így könnyítik meg a görögök a modern embernek
nem egy nehezen közölhető és veszélyes dolog közlését.
*
A mélyek.
Mélyen gondolkodó emberek
másokkal való érintkezésben
komédiásokul tűnnek fel,
mert akkor hogy megértsék őket,
felületességet kell színlelniük.
*
A »nyáj-emberek« megvetői.
Aki az embereket úgy tekinti,
mint valami nyájat
és fut előlük, ahogy tud,
azt bizonyosan utolérik
és megdöfik szarvukkal.
*
A jóság két forrása.
Minden emberrel
egyforma jóakarattal bánni
és személyválogatás nélkül jónak lenni
ép úgy lehet mély embergyűlölet,
mint gyökeres emberszeretet kifolyása.
*
A barátok mint kísértetek.
Ha nagyon megváltoztunk,
akkor barátaink,
akik nem változtak meg,
saját múltunk kísérteteivé válnak:
a hangjuk árnyékszerűen, borzongatva hangzik felénk –
mintha önmagunkat hallanók,
de fiatalabban, keményebben, éretlenebbül.
*
Előny
és hátrány
ugyanabban
a félreértésben.
A finom elme
elnémuló zavarba jutását
a nemfinomak rendszerint
hallgatag fölényre magyarázzák
és félnek tőle:
holott, ha észrevették volna zavarát,
jóindulatot éreztek volna.
*
Mikor
a bölcs
bolondot játszik.
Az emberszeretet
a bölcset néha arra viszi,
hogy felindultnak, haragosnak,
örvendezőnek mutassa magát,
mert nem akar környezetének
igazi lénye hidegségével
és megfontoltságával
fájdalmat okozni.
*
Kényszerült figyelem.
Amint észrevesszük, hogy
valaki a velünk való társalgásban
kényszeríti magát a figyelemre,
biztos jelét láthatjuk annak, hogy
nem szeret már minket.
*
Egy keresztényi erény útja.
Ellenségeinktől tanulni a legjobb út arra,
hogy szeressük őket:
mert ez hálára hangol irántuk.
*
Az ellenszenv oka.
Némely írónak
vagy művésznek
ellenségei leszünk,
nem azért, mert végül rájövünk,
hogy rászedett bennünket,
hanem mert nem tartott
finomabb eszközöket szükségeseknek,
hogy megfogjon minket.
*
Váláskor.
Nem abban, ahogy közelednek,
hanem abban, ahogy távolodnak egymástól,
látom két lélek rokonságát és összetartozandóságát.
*
Silentium.
Nem szabad
barátainkról beszélni,
különben elszólja az ember a barátság érzetét.
*
Udvariatlanság.
Udvariatlanság gyakran
az ügyetlen szerénység jele,
mely meglepetésében elveszti a fejét
és ezt gorombasággal szeretné leplezni.
*
A kegy előszobájában.
Azok az emberek,
akiket sokáig váratunk
kegyeink előszobájában,
megerjednek és elsavanyodnak.
*
Óvás a megvetetteknek.
Ha félreérthetetlenül
süllyedtünk az emberek szemében,
kapaszkodjunk
a velük való érintkezésben
a fogunkkal a szégyenkezésbe:
különben eláruljuk a többieknek,
hogy saját önbecsülésünkben is sülyedtünk.
A czinizmus
az érintkezésben annak a jele,
hogy az ember magamagában
úgy bánik magával, mint a kutyával.
*
A kellem ellensége.
A türelmetlen és gőgös
nem szereti a kellemet
s egyenesen ellene irányzott
szemrehányásnak fogja fel;
mert a kellem
a szív türelme
mozgásban és taglejtésben.
*
Csak
dolgos
emberekkel
barátkozzunk.
A tétlen ember
veszedelmes barátaira:
mert nem lévén elég dolga,
arról beszél, amit barátai
csinálnak vagy nem csinálnak,
végre beleelegyedik és terhükre válik:
azért okos ember ne barátkozzon csak dolgos emberekkel.
*
Mélység
és zavarosság.
A közönség azt,
aki a zavarosban halászik,
könnyen összetéveszti azzal,
aki a mélyből merít.
*
Baráton
és ellenségen
tölti ki a hiúságát.
Némely ember hiúságból
rosszul bánik még barátaival is,
olyan tanúk jelenlétében,
akik előtt fölényét akarja kimutatni:
mások túlozzák ellenségeik értékét,
hogy büszkén mutathassanak rá,
milyen ellenségekre érdemesek.
*
Az érzések elegyedéséhez.
Asszonyok és önimádó művészek
olyasvalamit éreznek a tudomány ellen,
ami irigységből és szentimentalitásból van összetéve.
*
Mikor
a legnagyobb a veszély.
Ritkán törjük ki a lábunkat,
amíg fáradságosan haladunk az életben fölfelé,
hanem mikor elkezdjük könnyen venni
és kényelmes utakat keresni.
*
A dacznak örül.
A jó nevelő
tud arra esetet,
amikor büszke arra,
hogy növendéke
vele szemben
hű marad magához:
akkor t. i., amikor az ifjúnak
nem szabad megértenie a férfit,
vagy kárára értené meg.
*
A nők szelleme.
Egy nő szellemi ereje
legjobban azzal nyilvánul,
hogy egy férfi iránti szeretetéből
feláldozza a saját szellemét,
és ennek daczára
az új természetétől idegen téren,
amelyre a férfi érzülete sodorja,
azonnal második szelleme nő.
*
A nevetés, mint áruló.
Hogyan és mikor nevet egy nő,
az műveltségének ismertető jele:
de nevetésének csengésében
leleplezi magát a természete,
nagyon művelt nőknél talán éppen
természetüknek utolsó feloldatlan maradványa. –
Ezért az embervizsgáló azt fogja mondani,
- ha más okból is - amit Horatius:
videte puellae.
*
A világ megjavítására.
Ha az elégedetleneknek,
rosszmájúaknak és zúgolódóknak
fajuk tovább-plántálását lehetetlenné tennék,
az életet máris a boldogság kertjévé lehetne varázsolni. –
Ez a mondat a női nem számára való praktikus filozófiába tartozik.
*
A szerelem
kegyetlen ötlete.
Minden nagy szerelem
magával hozza azt a kegyetlen gondolatot,
hogy a szerelem tárgyát megölje,
hogy egyszer s mindenkorra megóvja
a változandóság gonosz játékától:
mert a szerelem jobban borzad a változandóságtól,
mint a haláltól.
*
Részvétteljes nők.
A nőknek részvéte,
amely fecsegő,
kiviszi a beteg ágyát
a nyílt piacra.
*
Korai érdem.
Aki már fiatalon
valami érdemet szerez,
rendszerint elfelejti
az öregek és idősebbek iránti tiszteletet
és ezzel legnagyobb kárára
kizárja magát
az érettek, érlelők társaságából,
úgy hogy korai érdeme ellenére
másoknál tovább marad
zöld, tolakodó és kamasz.
*
Undor az igazságtól.
Az asszonyok úgy vannak alkotva,
hogy minden igazság
(a férfira, szerelemre, gyermekre,
társaságra, életcélra vonatkozólag)
undorítja őket –
és hogy mindenkin
bosszút akarnak állni,
aki a szemüket megnyitja.
*
A nagy szerelem forrása.
Honnan a férfinak
hirtelen szenvedélyei egy nő iránt,
a mélyek, a bensők?
Legkevésbé az érzékiségből;
de ha a férfi gyöngeséget,
támaszra szorulást
és egyúttal elbizakodottságot
lát egyszerre egy-ugyanazon lényben,
akkor olyasvalami megy benne végbe,
mintha a lelke túl akarna áradni:
ugyanabban a pillanatban
meg van hatva és meg van sértődve.
Ezen a ponton fakad a nagy szerelem forrása.
*
Az újság felhasználása.
Az újon tanult vagy átélt dolgokat
a férfiak aztán ekének használják,
talán fegyvernek is;
asszonyok azonban azonnal
piperét csinálnak maguknak belőle.
*
A két nem,
mikor igaza van.
Ha megengedjük egy nőnek, hogy igaza van,
akkor nem tudja önmagától megtagadni,
hogy a sarkát diadalmasan rá ne tegye a legyőzött nyakára, -
neki ki kell élveznie a győzelmet;
férfi férfival szemben hasonló esetben
rendszerint röstelli, hogy igaza van.
A férfi hozzá van szokva a győzelemhez,
a nő kivételt él meg vele.
*
Érthetetlen, kiállhatatlan.
Az ifjú nem tudja megérteni,
hogy az idősebb már átélte
az ő elragadtatásait,
érzelmi hajnalpírjait,
eszme-fordulatait és lendületeit:
sérti őt már az a gondolat is, hogy
azok már egyszer megvoltak;
de egészen ellenséges indulatúvá lesz,
ha azt hallja, hogy
ezeket a virágokat le kell hullatnia,
illatukat nélkülöznie,
ha termékeny akar lenni.
*
Az állítás
biztosabb, mint a bizonyítás.
Az állítás erősebben hat, mint az érv,
legalább az emberek többségénél,
mert az érv bizalmatlanságot kelt.
Népszónokok ezért pártjuk érveit
állításokkal igyekeznek biztosítani.
*
A pártember.
Az igazi pártember
nem tanul már,
csak megtud és itél;
míg Solon,
aki sohasem volt pártember,
hanem a pártok mellett és fölött,
vagy ellenükre törekedett céljaira,
jellemző módon atyja lett
annak a szerény mondásnak,
melybe Athén egészsége
és kimeríthetetlensége volt belefoglalva:
»Megöregszem és mindig tovább tanulok«.
*
Mikor kell megállani.
Mikor a tömegek
elkezdenek dühöngeni
és az értelem elhomályosul,
jó lesz annak,
aki nem teljesen
biztos lelke egészségében,
egy kapu alá állani
és megnézni,
milyen az idő.
*
Pártok erősítése.
Aki valamely pártot
belsőleg meg akar erősíteni,
adjon neki alkalmat, hogy
szemmel láthatóan
igazságtalanul bánjanak vele;
ezáltal a jó lelkiismeret
hatalmas tőkéje gyűlik meg benne,
ami talán eddig hiányzott.
*
Párt-írók.
A dobverés,
mellyel fiatal írók
egy párt szolgálatában tetszelegnek maguknak,
a párthoz nem tartozó fülében lánczcsörgésnek hangzik
és inkább részvétet kelt, mint bámulatot.
*
Önmagunkkal
szemben állást foglalni.
Pártfeleink
sohasem bocsátják meg nekünk,
ha önmagunk ellen foglalunk állást,
mert ez annyit jelent szemükben,
hogy nemcsak szeretetüket utasítjuk vissza,
hanem eszüket is közprédára bocsátjuk.
*
A parancsolás
és engedelmesség öröme.
A parancsolás
épp úgy örömet szerez,
mint az engedelmesség;
az előbbi,
amíg nem vált szokássá,
az utóbbi, mikor már szokássá vált.
Öreg szolgák és új urak
kölcsönösen örvendeztetik egymást.
*
Mikor
szamárra van szükség,
A tömeg mindaddig
nem fog hozsannát kiáltani,
amíg nem lovagolunk be
szamáron a városba.
*
Párt-erkölcs.
Minden párt megkísérli
azt a jelentékeny dolgot,
amely rajta kívül jött létre,
jelentéktelennek feltüntetni,
de ha ez nem sikerül neki,
annál mérgesebben támad ellene,
mennél kitűnőbb a dolog.
*
Kiürülés.
Abból,
aki odaadja magát az eseményeknek,
egyre kevesebb marad meg.
Ezért nagy politikusok
esetleg egész üres emberekké válnak,
holott egykor teltek és gazdagok voltak.
*
Nagy esemény után.
A nép
vagy az ember,
akinek lelke
valamely nagy eseménykor
napvilágra került,
rendszerint szükségét érzi utána
valami gyermekességnek vagy durvaságnak,
nemcsak szégyenkezésből,
hanem azért is, hogy magához térjen.
*
A sajtó.
Ha megfontoljuk,
mily titokzatosan
és leplezetlen lopóznak
még ma is a nagy események a színre,
hogy elfödik őket jelentéktelen események,
milyen kicsinyeknek látszanak közelről,
megtörténtük után
mily sokára
mutatják mély hatásukat
és remegtetik meg a talajt, -
micsoda fontosságot
tulajdoníthatunk akkor a sajtónak,
amilyen most,
mindennapi tüdő-pazarlásával,
hogy ordítson, elkábítson,
felizgasson, megijesszen, -
vajon több-e, mint az a permanens vaklárma,
amely a fület és az érzékeket téves irányokba vezeti?
*
Kétféle
józanság.
Hogy a szellem
kimerüléséből származó józanságot
össze ne tévesszük
a mérsékletből származó józansággal,
ügyelnünk kell arra, hogy
az előbbi rosszkedvű,
az utóbbi pedig derült kedvű.
*
Elvenni és adni.
Ha valakitől a legkisebbet is elvettük,
akkor az vak marad aziránt, hogy
sokkal nagyobbat,
talán a legnagyobbat adtuk neki.
*
A jó talaj.
Minden elutasítás és tagadás
a termékenység hiányára vall:
alapjában véve,
ha jó termőtalaj volnánk,
semmit sem volna szabad
hasznavétlenül elpusztulni hagynunk
és minden dologban, eseményben és emberben
hasznos trágyát, erőt vagy napfényt látnánk.
*
A
társalgás,
mint élvezet.
Ha
valaki lemondó,
érzületben szándékosan
magányban marad,
ezáltal az emberekkel való társalgást
csemegévé teheti magának.
*
Annak,
akit dicsérnek.
Amíg dicsérnek,
gondold csak mindig azt,
hogy még nem vagy a saját utadon,
hanem a másén.
*
A mestert szeretni.
Máskép szereti a legény
és máskép a mester a mestert.
*
Idealista és hazug.
A legszebb adománynak,
a dolgok ideállá emelésének,
nem szabad megengednünk,
hogy zsarnokoskodjék rajtunk,
különben egy napon
megválik tőlünk az igazság
ezekkel a szavakkal:
»te tetőtől talpig hazug,
mi dolgom van nekem veled?«
*
Az
emberevők
országából.
A magányban
magamagát eszi meg
a magányban élő,
a sokaságban
megeszik a többiek.
Tessék hát választani.
*
Bogarak.
Nem szól
egy szellem érettsége ellen az,
hogy van néhány bogara.
*
A
hűtlenség
a mester föltétele.
Ezen már nem segít semmi:
minden mesternek
csak egy tanítványa lehet
és ez hűtlen lesz hozzá,
mert maga is arra van szánva,
hogy mesterré legyen.
*
Sohasem hasztalan.
Az igazság hegységében
sohasem kapaszkodol hasztalanul:
vagy már ma magasabbra jutsz,
vagy gyakorlod erődet, hogy
holnap magasabbra juthass.
*
A lélek gyógyszere.
Nyugodtan feküdni
és keveset gondolkodni
a legolcsóbb gyógyszere
a lélek minden betegségének,
és egy kis jóakarat mellett,
óráról-órára kellemesebb lesz a használata.
*
Elsötétíteni magát.
El kell tudni magát sötétíteni,
hogy megszabaduljunk
a tolakodó bámulók szúnyograjától.
*
Sok bosszúság oka.
Aki az életben
többre becsüli a szépet a hasznosnál,
végül mint a gyermek,
aki jobban szereti az édességet a kenyérnél,
el fogja rontani a gyomrát
és nagyon bosszúsan
fog belenézni a világba.
*
Lehetőleg
hívek nélkül élni.
Hogy mily
keveset jelentenek
az embernek a hívei,
csak akkor vesszük észre,
mikor nem vagyunk többé hívei a híveinknek.
*
Elpártolás.
Aki tőlünk elpártol,
talán nem minket bánt meg vele,
hanem a híveinket.
*
A koldusság közelléte.
A leggazdagabb szellem is
elveszti néha annak a kamarának a kulcsát,
a melyben kincsei fel vannak halmozva
s akkor hasonló a legszegényebbhez,
akinek koldulnia kell, csakhogy meg tudjon élni.
*
Lánc-gondolkodók.
Aki sokat gondolkodott,
annak minden gondolat,
melyet hall vagy olvas,
azonnal lánc alakjában tűnik fel.
*
Részvét.
A részvét
aranyozott tokjában
néha az irigység tőre rejtőzik.
*
Mi
a lángész?
Egy magas célt
és a hozzávaló eszközöket akarni.
*
A harcolók hiúsága.
Akinek nincs reménye,
hogy győz a harcban
vagy nyilvánvalóan legyőzetett,
annál inkább azt akarja,
hogy harcolása módját megtanulják.
*
A filozófikus életet
félremagyarázzák.
Abban a pillanatban,
amikor az ember elkezdi
komolyan venni a filozófiát,
az egész világ az ellenkezőt gondolja.
*
Utánzás.
A rossz
az utánzástól tekintélyt nyer,
a jó veszt vele –
nevezetesen a művészetben.
*
Megbocsáthatatlan.
Alkalmat adtál neki,
hogy jellemnagyságot mutasson
és ő nem használta fel.
Ezt sohasem fogja neked megbocsátani.
*
Énekes madarak.
A nagy ember hívei
meg szokták magukat vakítani,
hogy jobban énekelhessék dicséretét.
*
Kicsinyek
vagyunk hozzá.
A jó nincs kedvünkre,
ha kicsinyek vagyunk hozzá.
*
Ne vásárolj
nagyon drágán.
Amit nagyon drágán vásároltál,
rendszerint még rosszul is használod fel,
mert szeretet nélkül és kelletlen emlékkel teszed, -
így hát kettős károd van belőle.
*
A bíró.
Aki meglátta
valakinek ideálját,
annak kérlelhetetlen bírájává
és egyúttal rossz lelkiismeretévé válik.
*
Ima az emberekhez.
»És bocsásd meg az igényeimet« -
így kell az emberekhez imádkozni.
*
Kétszer
mondani.
Jó egy dolgot
azonnal kétféleképen kifejezni
és jobb és bal lábat adni neki.
Az igazság meg tud ugyan állni egy lábon is,
de két lábon járni is tud és tovább jut.
*
Az
ember
szerénysége.
Mily kevés gyönyör
elég a legtöbb embernek,
hogy az életet jónak találja –
milyen szerény az ember!
*
A modern Diogenes.
Mielőtt az embert keressük,
meg kell találnunk a lámpást. –
Vajjon a czinikus lámpásának kell-e lennie?
*
Ügyesség
a szolgálatra.
Minden
úgynevezett
praktikus embernek
megvan a szolgálatra való ügyessége:
éppen ez teszi praktikussá,
akár mások, akár a maga számára.
Robinsonnak Pénteken kívül
volt még egy jobb szolgája is:
Crusoe.
*
A
nyelv
veszedelme
a szellemi szabadságra.
Minden szó egy előítélet.
*
Mi a konokság?
Nem a legrövidebb út
a lehető legegyenesebb,
hanem az,
amelyen a legkedvezőbb
szelek dagasztják vitorláinkat:
így mondja a hajósok tudománya.
Amazt követni konokság;
a jellem szilárdsága
butasággal van benne bemocskolva.
*
A legelőkelőbb erény.
A magasabb rendű emberiség
első korszakában
a vitézséget tekintik
a legelőkelőbb erénynek,
a másodikban az igazságosságot,
a harmadikban a mérsékletet,
a negyedikben a bölcsességet.
Melyik korszakban élünk?
Melyikben élsz te?
*
A legszükségesebb apostol.
Tizenkét apostol között
egynek mindig keménynek kell lennie,
mint a kőszikla, hogy
rája lehessen építeni az egyházat.
*
Német
és francia irodalom.
A legutóbbi száz év
német és francia irodalmának
legnagyobb szerencsétlensége,
hogy a németek túlkorán szaladtak el
a franciák iskolájából;
később pedig a franciák
túlkorán szaladtak bele a németekébe.
*
Αz
ellentétet
ízlelni tudni.
Hogy a múlt
valamely művét
úgy élvezhessük,
ahogy a kortársak élvezték,
nyelvünkön kell hogy legyen
az akkor uralkodott ízlés,
amelytől ez a mű elütött.
*
Borszesz-írók.
Némely író
se nem szesz,
se nem bor,
hanem borszesz:
lángra tud lobbanni és akkor melegít.
*
Kelletlen olvasók.
Hogy megkínozzák az írót
azok az esetlen, ügyetlen olvasók,
akik valahányszor beleütköznek valamibe,
el is esnek és mindig megfájdul bele valamijük!
*
A költő gondolatai.
Az igazi költőnél a
z igazi gondolatok
mind fátyolozottan járnak,
mint az egyiptomi nők:
csak a gondolat mély szeme
tekint el szabadon a fátyol fölött.
A költők gondolatai általában véve
nem érnek annyit,
mint amennyire tartják őket:
az értékükben benne van a fátyol
és a saját kíváncsiságunk ára is.
*
Ritka ünnepek.
Magvas tömörség,
nyugalom és érettség, -
ha ezeket a tulajdonságokat megtalálod egy íróban,
állj meg és tarts hosszú ünnepet a sivatag közepében:
sokáig nem lesz megint olyan jó dolgod.
*
Óvatosság az idézetben.
A fiatal írók nem tudják,
hogy a jó kifejezés, a jó gondolat
csak a hozzá hasonlók között hangzik jól,
hogy egy kitűnő idézet egész lapokat,
sőt az egész könyvet semmivé teheti,
mert figyelmezteti az olvasót,
mintha ezt kiáltaná neki:
»Vigyázz,
én vagyok a drágakő,
körülöttem ólom van,
sápadt, silány ólom!«.
Minden szó, minden gondolat
csak a saját társaságában akar élni:
ez a választékos stílus morálja.
*
A drámai érzék.
A kiben nincs meg
a négy finomabb érzék,
mindent a legdurvábbal,
az ötödikkel igyekszik elérni:
ez a drámai érzék.
*
A szavak illata.
Minden szónak
megvan a maga illata:
van harmóniája és diszharmóniája
az illatoknak, tehát a szavaknak is.
*
Fogadalom.
Nem fogok
többé olyan írót olvasni,
a kin megismerni,
hogy könyvet akart írni:
hanem csak olyanokat,
akiknek gondolatai
akaratlanul lettek könyvvé.
*
A szomorú
és komoly írók.
Aki azt teszi papírosra,
a mit szenved,
szomorú író lesz:
komoly pedig akkor,
a mikor azt mondja el,
hogy mit szenvedett
és miért pihen most meg
az örömben.
*
Egészséges ízlés.
Hogy van az,
hogy az egészség
nem oly ragályos, mint a betegségek –
általában és különösen ízlés dolgában?
Avagy vannak-e epidémái az egészségnek?
*
Elszánás.
Nem olvasni
olyan könyvet,
amely egyszerre született
és kereszteltetett (tintával).
*
A gondolatot kijavítani.
A stílust
kijavítani annyit tesz,
mint a gondolatot kijavítani
és semmi többet. –
Aki nem látja ezt be azonnal,
azt soha nem is lehet róla meggyőzni.
*
Klasszikus könyvek.
Minden klasszikus
könyvnek leggyöngébb oldala az,
hogy nagyon is szerzőjének anyanyelvén van írva.
*
Rossz könyvek.
A könyv maga követelje
a tollat, tintát, íróasztalt:
rendszerint azonban
toll, tinta és íróasztal kívánja a könyvet.
Azért megyünk manapság olyan kevésre a könyvekkel.
*
Merész hasonlatok.
Ha a merész hasonlatok
nem a szerző szeszélyének kívánságai,
akkor fantáziája fáradt voltának bizonyságai.
De mindenesetre rossz ízlés bizonyságai.
*
Az író bősége.
Az utolsó dolog,
amit az író elér, a bőség;
aki magával hozza,
sohasem lesz belőle jó író.
A legnemesebb versenylovak soványak,
amíg ki nem szabad pihenniök diadalaikat.
*
Lihegő hősök.
Azok a költők és művészek,
akik az érzés szűkmellűségében szenvednek,
lihegtetik hőseiket legtöbbet:
nem értenek a könnyed lélegzéshez.
*
Elővigyázat.
Aki híjával van az alapos tudásnak,
az Németországban óvakodjék az írástól.
Mert akkor a jó német
nem azt mondja rá: »tudatlan ember«,
hanem azt, hogy: »kétes jellemű ember«. –
Az az elhirtelenkedett következtetés
különben becsületére válik a németeknek.
*
Festett csontvázak.
Festett csontvázak:
ezek azok az írók,
akik azt, a mijük hús dolgában hiányzik,
mesterséges színekkel igyekeznek helyettesíteni.
*
Ami
magasabbrendű
a nagyszerű stílusnál.
Hamarabb megtanul az ember
nagyszerűen írni,
mint könnyedén és egyszerűen írni.
Ennek okai a morálban gyökereznek.
*
A drámai énekesek.
»Mért énekel ez a koldus?« -
Valószínűleg nem tud jajgatni.
Akkor jól teszi;
de a mi drámai énekeseink,
akik jajgatnak,
mert nem tudnak énekelni. –
vajjon szintén jól teszik-e?
*
A mai zene.
Ez a mai zene,
erős tüdejével és gyönge idegeivel,
legelőször mindig magamagától ijed meg.
*
A zene barátai.
Úgy szeretjük a zenét,
mint a holdvilágot.
Hiszen egyik sem akarja
a Napot kiszorítani,
csak az éjszakáinkat akarja mindegyik
tőle telhetőleg megvilágítani.
De úgy-e bár tréfálni
és nevetni lehet azért rajtuk?
Legalább egy kissé?
Csak éppen hébe-hóba?
Az emberről a holdban!
Az asszonyról a zenében!
*
Nevetés
és mosolygás.
Mennél örömteljesebb
és biztosabb lesz a szellem,
annál inkább elfelejti az ember
a hangos nevetést;
ehelyett minduntalan
szellemes mosoly kél az ajkon,
a lét számtalan
rejtett szellemességén
való csodálat jele.
*
Α középszerűség mint maszk.
A középszerűség
az a legszerencsésebb maszk,
melyet a fölényes szellem viselhet,
mert a nagy tömegnek,
vagyis a középszerűeknek
nem juttatja eszébe maszk voltát;
és mégis az ő kedvükért veszi fel,
hogy ne ingerelje őket,
sőt nem ritkán részvétből és jóságból.
*
A türelmesek.
A pínia
mintha hallgatózna,
a fenyő mintha várna
és mind a kettő türelmetlenség nélkül:
nem is gondolnak az alattuk levő kicsiny emberre,
akit megesz a saját türelmetlensége és kiváncsisága.
*
A legjobb tréfa.
Legjobban szeretem azt a tréfát,
amely egy nehéz, jelentékeny gondolat helyén áll,
egyszerre ujjmutatásul és szemhunyoritásul.
*
A háború
mint gyógymód.
Bágyadttá
és silánnyá váló népeknek
ajánlható a háború gyógymódul,
föltéve, hogy mindenáron tovább akarnak élni;
mert a népek sorvadásának is megvan a brutális kúrája.
Az örökös élni-akarás
és meghalni nem tudás azonban
maga is az érzés elaggottságának jele:
mennél teljesebben és derekasabban él az ember,
annál inkább kész életét egyetlen jó érzésért odaadni.
Annak a népnek, amely így él és érez,
nincs szüksége háborúra.
*
A tobzódás filozófusa.
Egy kertecske,
fügék, apró sajtdarabok
és hozzá három vagy négy jó barát –
ez volt Epikur tobzódása.
|