NIETZSCHE-AFORIZMÁK III.
(A MENSCHLICHES, ALLZUMENSCHLICHES-BŐL)
FORDÍTOTTA: SCHÖPFLIN ALADÁR
A személyes befolyás veszedelme.
Aki érzi, hogy más valakire nagy belső befolyása van,
meg kell hogy eressze a kantárt,
sőt olykor szívesen kell látnia
és fel is keltenie ellenkezését:
mert különben elkerülhetetlenül
ellenséget szerez magának.
*
Az örökös érvényesülése.
Aki valami nagyot alkotott
önzetlen érzülettel, gondoskodik róla,
hogy örökösöket neveljen magának.
Zsarnoki és nemtelen természet jele,
ha valaki művének minden örökösében ellenséget lát
s védelmi állásban él velük szemben.
*
Féltudás.
A féltudás győzedelmesebb, mint az egész tudás:
egyszerűbbnek tudja a dolgokat, mint amilyenek
s ezért megfoghatóbban és meggyőzőbben
alkotja meg róluk a véleményét.
*
Nem
alkalmas
pártembernek.
Aki sokat gondolkozik,
nem alkalmas pártembernek:
hamar keresztülgondolja magát a pártján.
*
Rossz emlékezőtehetség.
A rossz emlékezőtehetség előnye az,
hogy az ember ugyanazokat a jó dolgokat
több ízben élvezi először.
*
Önkínzás.
A gondolkodás kíméletlensége
gyakran a békétlen belső érzület jele,
mely elkábításra vágyik.
*
Mártír.
A mártír tanítványa
többet szenved, mint a mártir maga.
*
A filozófia
kiábrándultjainak.
Ha eddig hittetek
az élet legfőbb értékében
és most kiábrándultatok belőle,
el kell-e most azonnal,
a legolcsóbb áron adnotok?
*
Elkényeztetve.
Az ember elkényeztetheti magát
a fogalmak világossága dolgában is:
milyen utálatos lesz akkor
a félhomályossal, ködössel, erőlködővel,
sejtelmessel való érintkezés!
Milyen nevetségesen
és mégsem vidítóan hat
örökös röpködésük és kapkodásuk,
mellyel mégse tudnak
sem röpülni, sem megfogni valamit!
*
A fantaszták ellen.
A fantaszta
maga előtt
tagadja el az igazságot,
a hazug csak mások előtt.
*
Filiszter-szükség.
A filiszter azt hiszi,
legnagyobb szüksége van
a metafizika egy biborrongyára vagy turbánjára
s nem engedné lecsúszni a világért sem;
pedig anélkül a dísz nélkül
kevésbbé nevetségesnek találnák.
*
A jó
csábít az életre.
Minden jó dolog
erős izgatószer az életre,
még az a jó könyv is,
amely az élet ellen van írva.
*
Háromféle gondolkozók.
Vannak buzogó, folydogáló,
csepegő ásványvizes források
s ennek megfelelően háromféle gondolkozók.
A laikus vizük bősége szerint becsüli őket,
a hozzáértő vizük tartalma szerint,
szóval aszerint, ami éppen nem víz bennük.
*
Az igazság
nem tűr
isteneket maga mellett.
Az igazságban való hit
az összes eddig hitt
igazságokban való
kétkedéssel kezdődik.
*
Hiúsága tagadójának.
Aki a saját hiúságát tagadja,
abban rendszerint olyan brutális formában van meg,
hogy ösztönszerűleg behunyja előtte a szemét,
hogy ne kelljen megvetnie.
*
Miért oly gyakran
gonoszindulatúak a buták?
Az ellenfél olyan ellenvetéseire,
melyekkel szemben a fejünk gyöngének érzi magát,
a szívünk az ellenvetések indító okainak meggyanúsításával felel.
*
A mérgek élvezete.
Az egyetlen döntő érv,
mely az embereket
minden időben
visszatartotta attól, hogy
valamely méregből igyanak,
nem az, hogy öl,
hanem hogy rossz az íze.
*
A lelkiismeretesek.
Kényelmesebb
a lelkiismeretünket követni,
mint az eszünket,
mert minden balsikerben
hord magában valami
mentséget és felvidulást.
Ezért van még mindig
oly sok lelkiismeretes ember
és oly kevés eszes.
*
A dolgosok bohósága.
Rendkívüli erőfeszítéssel
szabad időt szereznek maguknak,
amellyel aztán nem tudnak mit kezdeni,
csak számlálják az órákat, amíg letelnek.
*
Sok jóbarát.
Akinek sok a jó barátja,
jó embernek kell lennie,
de talán nem épen a legokosabb ember,
ámbár épen azt éri el,
amire a legokosabb minden okosságával törekszik.
*
Hatalom diadalok nélkül.
A legerősebb megismerés
(amely az emberi akarat szabadságát tagadja)
a legszegényesebb sikerekben:
mert mindig megvan
a legerősebb ellenfele,
az emberi hiúság.
*
A becsületes
a becsületesség ellen.
Az, aki nyilvánosan
becsületes önmagával szemben,
végül is nagyra van becsületességével:
mert nagyon is jól tudja, miért becsületes, -
ugyanabból az okból,
amiért más inkább
a látszatot és képmutatást választaná.
*
Parázs.
Parazsat gyűjteni másnak a fejére,
rendesen balul üt ki,
mert a másik is joga tudatában érzi magát
és a maga részéről szintén gondolt parazsak gyűjtésére.
*
Színlelt részvét.
Részvétet színlelünk,
mikor az ellenségeskedés érzületén
felülemelkedőknek akarjuk magunkat mutatni, -
rendszerint azonban hasztalanul.
Azt pedig nem az ellenséges érzület
erős fokozódása nélkül vesszük észre.
*
Utólagos terhesség.
Akik maguk se tudják,
hogyan jutottak műveikhez és tetteikhez,
utólag annál terhesebbnek mutatják magukat velük:
mintegy, hogy utólag megmutassák,
hogy nem a véletlen gyermekei, hanem az övéik.
*
Hiúságból keményszívű.
Mint ahogy az igazságosság
nagyon gyakran csak leple a gyöngeségnek,
épp úgy néha méltányosan gondolkodó,
de gyönge emberek
a színleléshez nyúlnak
és nyilvánvalóan igazságtalanul
és keményen viselik magukat,
hogy az erő benyomását keltsék.
*
Megalázás.
Ha valaki
az ajándékba kapott zsák előnyben
csak egy szem megalázást talál,
mégis kelletlen képet vág a jó játékhoz.
*
A legnagyobb Herosztrates.
Akadhatnának Herosztrateszek,
akik saját templomaikat gyújtják fel,
melyekben az ő képeiket imádják.
*
A kicsinyítő világ.
Az, hogy
minden, ami gyönge
és segítségre szoruló,
a szívhez szól,
hozza magával, hogy
mindent, ami a szívünkhöz szól,
kicsinyítő és gyöngítő szókkal jelölünk –
tehát érzésünk számára
gyöngévé és segítségre szorulóvá teszünk.
*
Félénkség.
Minden moralista félénk,
mert tudják, hogy összetévesztik őket
a kémkedőkkel és árulókkal,
mihelyt hajlamukat észreveszik.
Akkor aztán tudják magukról,
hogy a tettben erőtlenek,
mert munka közben eljárásuk motívumai
csaknem elvonják figyelmünket a dologtól magától.
*
A legkeserűbb csalódás.
Kibékíthetetlenül elkeserít,
ha fölfedezzük, hogy ott,
ahol meg voltunk győződve,
hogy szeretnek,
csak házi eszköznek
és szobadísznek használtak,
amelyen a háziúr kitölthette hiúságát.
*
Álomjóslás.
Amit ébren nem tud
és érez az ember pontosan –
vajjon valakivel szemben jó
vagy rossz lelkiismeretünk van-e –
azt teljesen félreérthetetlenül megmondja az álom.
*
Kicsapongás.
A kicsapongás anyja
nem az öröm,
hanem az örömtelenség.
*
Büntetés és jutalmazás.
Senkisem panaszkodik
a büntetés szomorú gondolata nélkül,
még ha a sorsát
vagy akár magamagát
panaszolja is az ember.
Minden panasz bepanaszolás,
minden örülés dicséret:
akár az egyiket,
akár a másikat tesszük,
mindig felelőssé teszünk valakit.
*
Bizalmatlanság.
Az önmagunkhoz való bizalmatlanság
nem jár mindig félénken és bizonytalanul,
hanem néha mintegy tombolva:
megittasodik, hogy ne reszkessen.
*
Tudni kell
tisztára mosakodni.
Meg kell tanulni
tisztátalan viszonyokból
tisztábban kikerülni
és ha szükséges,
piszkos vízben is mosakodni.
*
Az ártatlan gazember.
Mindenféle bűnhöz és gazsághoz
lassú, lépésről-lépésre menő út vezet.
Ennek végén azt, aki járt rajta,
teljesen elhagyták
a rossz lelkiismeret szúnyog-rajai
és bár teljesen elaljasodva,
ártatlanul jár-kél.
*
Terveket koholni.
Terveket koholni
és elhatározásokra jutni
sok jó érzést hoz magával
és akinek megvolna az ereje,
hogy egész életén át ne legyen más,
csak terv-kovács,
nagyon boldog ember volna.
Olykor azonban
ebből a foglalkozásból
ki kell pihennie magát azzal,
hogy egy tervét végrehajtja –
és akkor jön a mérleg és a kijózanodás.
*
Amivel
az ideált látjuk.
Minden derék ember
bele van ékelve derekasságba,
és nem tud belőle szabadon kitekinteni.
Ha máskülönben
nem volna benne
jócskán tökéletlenség,
erénye miatt sohasem juthatna
szellemi és erkölcsi szabadságra.
Hibáink a szemeink,
melyekkel az ideált láttuk.
*
Rosszhiszemű dicséret.
A rosszhiszemű dicséret
utólag sokkal több
lelkiismereti furdalást szerez,
mint a rosszhiszemű megrovás,
valószínűleg csak azért,
mert túlságos dicsérettel
sokkal inkább kitesszük céltáblául
az ítélőképességünket,
mint a túlságos,
akár igazságtalan megrovással.
*
A legjobbaknak eleget tenni.
Ha az ember művészetével
»kora legjobbjainak eleget tett«,
ez annak a jele, hogy
az utána következő idő
legjobbjainak nem tett eleget:
élni, persze, »eleget élt minden időknek« -
a legjobbak tetszése biztosítja a dicsőséget.
*
Egy anyagból.
Ha az ember
egyazon anyagból való,
mint valami könyv vagy műalkotás,
akkor legbelsejében azt hiszi,
kitűnő mű,
és meg van sértődve,
ha mások csúnyának,
túlfűszeresnek vagy nagyzolónak tartják.
*
Tévedés
a nélkülözés dolgában.
Aki sohasem szokott el
hosszú időre valamely művészettől,
hanem mindig otthon volt benne,
távolról sem sejtheti,
mily keveset nélkülöz,
ha enélkül a művészet nélkül él.
*
Háromnegyedrésznyi erő.
Hogy egy mű
az egészséges alkotás benyomását tegye,
szerzője erejének legfeljebb háromnegyed részével
kell megalkotva lennie.
Ha a szerző ereje legszélsőbb határáig ment el,
akkor a mű felingerli a szemlélőt
és nyugtalanítja feszültségével.
Minden jó dologban
van valami lankadtság;
úgy nyugszik,
mint a tehenek a mezőn.
*
Az éhség, mint vendég.
Mivel az éhesnek
a finom étel semmivel sem esik jobban,
mint a legközönségesebb,
a nagyobb igényű művész
nem fog arra gondolni,
hogy az éheset meghívja vendégéül.
*
Művészet
és bor nélkül élni.
A művészet alkotásaival
úgy van az ember,
mint a borral:
még jobb, ha nincs rájuk szüksége,
vízzel él és belső tüzével,
lelkének belső édességével
újra meg újra borrá változtatja a vizet.
*
A művészet elfajzásai.
A művészet igazi fajtái,
a nagy nyugalom
és a nagy mozgás művészete
mellett vannak elfajzások is:
a nyugalmat hajszoló,
blazírt művészet
és a nyugtalan művészet;
mind a kettő azt kívánja, hogy
gyönge oldalaikat erősségeknek tekintsék
és összetévesszék őket az igazi fajtákkal.
*
Ne nagyon közel.
Kárára van a jó gondolatoknak,
ha nagyon is gyorsan következnek egymásra;
kölcsönösen elfödik egymás elől a kilátást.
A legnagyobb művészek és írók
épp ezért bőven használják a középszerűt.
*
A jó emlékezőtehetség.
Némely emberből
csak azért nem lesz gondolkodó,
mert túlságosan jó az emlékező tehetsége.
*
Az éhség fölkeltése
az éhség csillapítása helyett.
Nagy művészek azt hiszik,
művészetükkel teljesen birtokukba vettek
és betöltöttek egy lelket:
igazában pedig
s gyakran fájdalmas csalódásukra,
az a lélek ezzel csak annál nehezebben betölthető lett,
úgy, hogy tíz művész is belevetheti magát mélyeibe,
anélkül, hogy jól-lakatná.
*
Az olvasó neveletlensége.
Kétszeres neveletlensége
az olvasónak a szerzővel szemben,
hogy ennek második művét
az elsőnek rovására dicséri (vagy fordítva)
és a mellett azt kívánja, hogy
a szerző hálás legyen neki.
*
Bölcs
mondások olvasói.
A bölcs mondások
legrosszabb élvezői a szerző barátai,
ha arra igyekeznek, hogy
az általánosból visszakövetkeztessenek a különösre,
amelynek a bölcs mondás eredetét köszönheti,
mert azzal, hogy így bekukucskálnak a fazekaiba,
semmivé teszik a szerző fáradságát,
úgy, hogy - amint meg is érdemlik –
filozófiai hangulat és tanulság helyett
a legjobb vagy legrosszabb esetben is
csak a silány kíváncsiságuk kielégítését kapják.
*
A művészet nagyjaihoz.
Az a lelkesedés egy ügyért,
melyet te, nagy ember, beleviszel a világba,
sokaknak eszét nyomorékká teszi.
Ezt tudni megalázó.
A lelkesült ember azonban
büszkén és örömmel hordja mankóját:
ennyiben meg van a vigasztalásod,
gyarapodott általad a világban a boldogság.
*
A költő és a valóság.
Annak a költőnek a múzsája,
aki nem szerelmes a valóságba,
nem a valóság lesz
s meredt szemű
és túlgyönge csontú
gyermekeket fog neki szülni.
*
Eszköz és cél.
A művészetben
a cél nem szentesíti az eszközöket:
de szent eszközök megszentesíthetik a czélt.
|