Az ún. elitek és árulásaik - III.
Írástudó/szellemi stb. vezető bűnlajstrom
Vagy a legszebb isteni-emberi hivatások -
vagy a leghitványabb sátáni mesterségek...
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lelkek
Édenkert-aranykor és/vagy vaskor-pokol
Istenfiú-táltosparipa/ördögfajzat-állatorvosi ló
Életminőség-vizsgálat: típuspéldatár magyarán
Arany János
JÁNOS PAP ORSZÁGA
Büszke, harcos, kalandor nép
Volt a magyar nemzet,
Kétélű kard, mely ha moccant,
Jobbra-balra sebzett;
S jobbra-balra, merre fordult,
A fegyvernek éle,
Puszta lett a népes ország
És üvöltött rajta végig
Farkasok zenéje.
Kin a német, minthogy őrá
Járt a rud legjobban,
Megfélemlék, megbusúla,
Cselt szövött titokban:
Nem birván az oroszlánnal,
Annak vermet ása,
Takarónak a veremre,
Mint egyéb gazságra, jó lesz
Krisztus szent vallása.
"Ázsiának sáska-féle
Kóborló pogánya,
Isten a te lelkedet bár
Mind pokolra hányja!
Ne legyen az idvességben
Soha semmi részed:
Lelked üdvösségeért nem;
De saját bőrünk javáért
Megtéritünk téged."
Így beszélt a német papság
És a pénzbe markolt,
(A papok nagytorku zsákja
Már akkor is megvolt);
Bor, tulok lett a dulásig,
A pénzt nem kimélte,
Tudta, nem vész kárba semmi,
Húzni fogja firól-fira
Az uzsorát érte.
Lett is aztán dinom-dánom,
Keresztyén tivornya.
Hirdeté az istenígét
Papok bora, bornya.
Kocsma lett az istenháza,
Melyben ittak-ettek, -
S egy-két szentnek a nevét ha
Elgagyogták részeg fővel,
Mindent megfizettek.
Kiváltképen egy pap, neve
Iván, azaz János,
Többi közt legjobban értett
Ehhez a munkához.
Udvarán örökké tombolt
A lakzi, kaláka,
Hét mérföldre érzett a szag
S úgy hítták ezt a vidéket:
János pap országa.
Kedves ország volt ez a táj
Minden naplopónak,
Kasza-kapa-kerülőnek,
Éhen kóborlónak;
Kujtorgó ebek lakoztak
A jó sült szagával,
Kujtorgó magyar nép dőzsölt
- Ha tudott keresztet hányni -
Jánossal magával.
Sült ökör hevert szanaszét
János udvarában,
Két szarván boros csobányok,
Kés az oldalában.
Akinek tetszett, odament,
Az ökörből vágott,
S jót ivott rá a csobányból,
Nem is könnyen hagyta aztán
Ezt a jó országot.
Alig futott ennek híre
A népség között el,
Aki nem jött a szagára,
A hirére jött el,
Nem, hogy jól lakjék, hanem csak
Hogy valamit lásson, -
S addig nézte, addig nézte,
Hogy maga is megkivánta,
Kívül a palánkon.
S aki egyszer megkivánta,
Azt be is bocsáták,
Pogány fővel el nem hagyta
Többé a kalákát:
Megtaníták kulacs-szónál
A Krisztus hitére...
Vagy nem is a hitre, hanem
A vallást elundokító
Sok mindenfélére.
Első ága volt a hitnek
(Elmondom a nagyját):
Hogy minden termék tizedét
A papoknak adják,
Bort és búzát és baromfit,
Földeket is mellé
S faluszámra jobbágy-népet,
Aki a kövér pusztákat
Ingyen megmívelné.
Másik ága volt a hitnek,
Hogy: ne kapj a kincsen,
Mennyországban a gazdagnak
Semmi helye nincsen.
Ne rabold el a némettől,
Ami neki termett,
Sőt ha ingedet lehúzza,
Azt se bánd, mert Isten úgy ad
Lelkednek kegyelmet.
Harmadik volt: országodat
Pap kezére bízzad,
Ő ráér tanácsot adni,
Míg más ember izzad.
Ő mindent végez helyetted,
Kell-e több jó annál?
Bízd rá, ami gondba jőne;
Csak a pásztor legyen ébren,
Hadd aludjék a nyáj.
Negyedik hitágazatja:
Házasodjál össze,
Gyenge a magyar, ha minden
Nemzet nincsen közte;
Hozz lakót, minél többfélét,
Ültesd a nyakadra,
S béketüréssel fogadjad,
Ha tulajdon eszterhéjad
Alól kizaklatna.
Ötödik... mit én tudom mi?
Az is ilyenféle
Rágalom s káromkodás a
Megváltó nevére,
Melyeken a jó magyarság
Gyönyörűen épült:
Idegen kalandoroktól
Ki hagyá magát pusztítni
Csaknem mindenéből.
Legott a királyi székre
Német ember hágott,
Aki fogta, másnak adta
Titkon az országot.
S amiatt, hogy másnak adta
S a magyart megrontá,
Iszonyú belháborúban
Magyar a magyarnak vérét
Esztendőkig ontá.
Attól kezdve többször is volt
János pap országa.
Sült galamb, borral folyó ér
És ingyen-kaláka;
Melyekért a jó magyar nép
Mindenét od'adta,
S tett olyat részeg fejével
Hogy, mikor kijózanodott,
Százszor megsiratta.
Most is vannak, akik ilyen
Hizlalóba vágynak:
Lomhán a gyomornak élni
És élni az ágynak;
Kik előtt, a hashoz mérve,
A haza sem drága,
S midőn ez küzdésre készti,
Felsohajtnak: jöjj el, jöjj el
János pap országa.
(1848)
*
p 1
p
p Mindig tud üzenni? A börtön falára minek írjon utolsó csepp vérével?
p
p Mindig „összekeveri”: civilizáltság/kulturáltság – így fejlődést vél látni…
p
p Sandán magáról rád vetíti a gyanú árnyékát: a Hatalom embere vagy
p
p Ő le nem írná, legfeljebb négyszemközt mondja - máként letagadja
p
p Az utolsó pillanatig hitegető, majd a vészben cserbenhagyó, lelécelő
p
p Ha nagy bajba kerülsz, még azt is letagadja, hogy ismer: ahogy Péter
p
p A fő riválisa hibáit jól felnagyító, viszont az erényeit meg lekicsinyítő
p
p A szájából is segget csináló – akinek csak egy disznóláb az adott keze!
p
p A szájhős nagy „oroszlánvadász”, akire már egy patkány is frászt hoz
p
p A felfelé seggnyaló, oldalt könyöklő, és lefelé taposó bősz karrierista
p
p Egy sportszerűtlenségei miatt világhírhedt unfair play díjas ún. profi
p
p Aki az állami/kormánypárti védettségben lett oly nagy „fenegyerek”
p
p Csak azért lök be a – sekély - vízbe, hogy ő majd „hősként” kimentsen
p
p
p 2
p
p Ő haraggal és elfogultsággal igazságtalanul ítél nagy ügyedben
p
p Aki a naiv, gyanútlan fogyasztók átverési trükkjeinek a nagymestere
p
p A végrehajtó, aki nem szól, nem figyelmezteti jogaira a kifosztandót
p
p A kisajátítási eljárásban a független értékbecslővel összejátszó ügyvéd
p
p Szándékosság vagy gondatlanság: nem gyógyszer-, de méregkeverő
p
p Ő lázas semmittevéssel hatékonyan szabotálja a szellemi közmunkát
p
p Aki óriás-nagy, jótékonykodó cégérrel takargatja el a sötét üzelmeit
p
p Ő bujtogat, felbiztat, majd időben felszívódik, és ki is hátrál mögüled
p
p Kéretlenül is osztogatja – a kalács helyett – az oly „bölcs” tanácsait
p
p Úgy „győz le”, hogy egy idegen óriást hív be magának segítségül
p
p Elcsábít, majd eldob, hogy lelki vergődésem közelről tanulmányozza
p
p Elfoglalja, okkupálja házam-hazám, majd a kedvére átírja történetem
p
p Megtámadja a hazám, majd háborús bűnösnek kiáltja ki az áldozatot
p
p
p 3
p
p Előbb leutánoz, majd meg még engem vádol meg plagizálással
p
p Menten élünkre álló Pál apostol, ha másként nem tudott legyőzni
p
p Az éjjeli menedékhelyen a vendég-dalos: itt van már a Kánaán…
p
p Aki fejlődésnek ábrázolja és tanítja a Nyugat/Európa alkonyát
p
p Csak annyira enged icipicit érvényesülni: őt el ne homályosítsd
p
p Építő-tápláló szellemi eledel helyett álkérdést-gumicsontot lök
p
p A rabság kis körében mutatja meg: így kell ezt a világgal is csinálni
p
p Nem mutatja be a teljes választékot: döntési szabadság-korlátozó
p
p Tekintélyével visszaélve rávesz az „aranyaid” elkótyavetyélésére
p
p „Beszélni nehéz” címmel egy rossz üzenetű rádióműsort vezető
p
p Papírtalpú bakancsot stb. küld a téli frontra, így gazdagszik meg
p
p Tudásvágy-lehűtő, igazság-szomjúság kioltó képesítetlen tanerő
p
p Képes vagy bármelyik csodagyerekből egy hülye-gyereket csinálni
p
p
p 4
p
p Kibúvó, kifogás kereső-ajánló, alibiszállító kényszer-kisvállalkozó
p
p Hipnotizőri képességű: fizikai erőszak nélkül is kifoszt, megaláz stb.
p
p Az emberek gondolkodását a balek-birka szerepre átprogramozó
p
p A (köz)ünnepek államosítása, kiüresítése vagy szabotálása a célja
p
p Erkölcsi balek-törvényt hozó: ha megütik egyik arcod, tartsd oda...
p
p Örök hallgatási fogadalmát (omerta) betartó cinkos bűnpártoló
p
p Az élő fába is belekötő, a kákán is csomót kereső bérelt fikázó
p
p Csak a kísértésnek ne állj ellen: a cinikus „bölcs” hirdetett igéje
p
p Abortusz: latin tolvajnyelvű magzatgyilkosság szépítő, tussoló
p
p A kisebbrendűségi érzése miatt olyan betegesen hiú mimóza
p
p Pártállami-állampárti megrendelésre gyárt, hamisít/töröl hírt
p
p Az ingyen kegyelmet nem ismerő/kitagadó érdemelvű egyházfi
p
p A kereszténymentő – sok/kevés – zsidót nem díjazó, ki nem tüntető
p
p
p x
ARANY JÁNOS
ÍRJAK? NE ÍRJAK?
I
Írjak? ne írjak? egyre számolom
Határozatlan az öt ujjomon.
Nem írni, vétek; írni, kész harag...
De mikor Bikfic is verset farag!
Eh, félre tőlem együgyű szerénység!
Máshol megy az: itt minden a legénység;
Szegény koldúsnak táskája üres;
Ki mer, nyer, és talál az, ki keres.
Nincs szebb dolog, mint az őszinteség;
Elrejtett gyertya mi haszonra ég?
Vagy, például, mit érne a tojás,
Ha nem kiáltná a tyúk: "kotkodás!"
Cégér fityeg, hol a kancsó kerülget;
Cégér ne'kűl a jó bor is elülhet,
Kivált az érdem olcsó vakbora, -
Nehezen akad erre cimbora.
A nagy Simon (ki nem isméri őt!)
Az álszerénységből szépen kinőtt.
Ő az, kitől (bizony már jó minap)
Egy hirdetést hoz valamennyi lap:
Hogy ő az apja lelkinek se vár
(Nem oly bolond ő, mint Shakespeár')
Elismerésre, költői babérra,
Halál után egy foghagymát sem ér a;
Patkó se kell, ha már nem él, a lónak,
S jobb egy veréb ma, mint egy túzok holnap:
Ismerje meg hát a világ jelenben
És bálványozza lángeszét; különben...
No, mások ezt más útakon teszik,
S mindegy az út, ha összeérkezik.
Ezt elragadja "villám képzelet"
És hordja fenn "a csillagok felett";
Azé "miként sas" röptiben merész,
Felhőt eszik s bátran a napba néz;
Sok a babért fitymálja, megveti,
Mint gyermek a babot: "kell is neki!"
Míg más, ki páva-tollakkal ragyog,
Fennyen kiáltoz: "én költő vagyok!"
Némelyik "pálma", ezt ő mondja, ő;
Már most is óriás... hát még ha nő!
A másik így zár minden éneket:
"Lesz oly idő még, mely megemleget!..."
II
Hogyan? nem írni most? letenni tollamat,
Midőn, ha nem csordúl, csöppen egy kis kamat?
Midőn az olvasó már-már olvasni kezd,
S talán még rá is áll, ha mondom: vedd meg ezt!
Hála az égnek! ím, lendül a könyv-ipar:
Iró, ha kurta is, lesz néki, ha kapar;
Az üzlet új, hanem elég böcsűletes,
A cikk olcsó ugyan, de kél, bár szemetes;
Aztán, szó ami szó, nekünk sem sokba áll,
Oly könnyen termelünk, mint aki úgy... talál;
Mint a kosárkötő, s a még olcsóbb koma...
De hisz oly régi már s kopott ez adoma.
Minden kezdet nehéz. Nálunk kivált soká
Lőn, míg a házalást a Múzsa megszoká:
Hogy mint tirol leány, ajtón ablakon át
Unszolja készletét s mindig-kész mosolyát.
Mert a kereskedést - ha tiszta, ha vegyes -
Fitymálva nézte a fönhéjázó begyes;
A legtisztábbik is, gondolta, nehezen
Ha nem hagy olykor egy kis piszkot a kezen.
Nem volt inyére a hétköznapi modor,
Virágillat helyen nem a lucri odor:
Üzér, ügyér, hajhász, csőd, firma, company,
Ily szókat ő ki sem birt volna mondani.
Nagyon rátarti volt: fenn-ült a glórián,
Övedzve néha mint karcsú görög leány,
Vagy olykor mint a Seine partjárul egy najád,
Vagy szőke Rajna-szűz, ontá arany haját.
Idegen volt, de szép, a szép "Xenidion",
S nem árulá kecsét... leszállított dijon!...
III
Írjak? ne írjak?... Egy istencsapás:
Szólnom kisebbség, bűn a hallgatás.
Mert kinek arca van és háta ép,
Ily had közé bizony átallva lép,
Kivált ha nincs is méltó fegyvere,
(Mit ér a szó, hol ostor kellene!)
S a közmondás hamar fejére gyűl:
"Ki, ugymond, e' s ama közé vegyűl!"
De mikor a civódás tére szent!
Patkóiktól még az oltár se' ment!
Fut a kilenc szűz, döng a hét halom!
Ocsmány ökölharc az irodalom!
E szentegyházbul ostorral sem árt
Kiűzni alkuszt és galamb-kufárt.
"Vitatkozás az elmét növeli",
Kocódni kissé, ez is emberi,
S az író, hogyha máshol emberebb,
Bizonyos pontig jól áll a szerep:
Míg tárogatva zeng a csatadal,
Lovagkesztyűben foly a viadal,
S borítja bár az arcot vas lemez,
Hisszük, nemes vonásokat fedez.
Így tört minap láncsát Kazinczy, Bajza,
Így fedte Kölcseyt Achilles pajzsa;
S ha olykor közbe szól a szenvedély,
Ha nem mindig volt más az ügy s személy
Nem kofanyelven hallá a közönség:
Az, és philippica... van ám különbség.
Való, hogy a személyes galibát
Az üggyel összevétni nagy hibád:
De mit teszesz, ha egy masült zseni
Arcodba körmöl és fogát feni?
Ha rossz poéta és rossz költemény -
Apa s fiu - ugyanazon személy.
Mert, mint a tigris védi kölykeit,
Úgy védi a papa szülötteit?
Ilyenkor nagy baj a határvonás:
- De egy epigram' mégse záptojás!...
(1856)
p 5
p
p Szigorú erkölcsi alapon áll, a „titkos” Talmudén: a gój egy állat!?
p
p Professzor, aki egy profi a hazudozásban, a rabulisztikában stb.
p
p A kontextusból kiragadott, lecsonkított idézetekkel „igazol/cáfol”
p
p Magyartalan, képzavaros, konfúzus mondatai: se füle, se farka
p
p A gyerek rajzoló, mesélő képzelőerejét sorvasztó, csonkító óvónő
p
p „A királynét megölni nem kell félnetek jó lesz…” – „állásfoglaló”
p
p Ő nem a mindenséggel méri magát, „szerény”: kevéssel is beéri
p
p A „pogány” magyar népdalt/népmesét kitiltja a szentbeszédekből
p
p Egy szellemi meddő, aki hegységként vajúdva egy kis egeret szül
p
p A hadvezér, aki soha nem mondja: „Utánam!”, csak azt: „Előre!”
p
p Szakbarbár: nem látja a nagy Egészet, így a részről se tud eleget
p
p Minden Egész széttörött? Ő ezt csak még töredezettebbé teszi...
p
p Az egyetemes műveltséget összerakhatatlan puzzle-ra szedi szét
p
p
p 6
p
p Babonának minősíti a népi csillagjóslást, bölcseletet/asztrológiát
p
p Harcos antiklerikális és istentagadó: neki a vallás a nép ópiumja…
p
p Szimónia: a szentségek és az egyházi méltóságok árulói és vevői
p
p Az ún. bűnbocsátó cédulák ötletgazdái és annak templomi kufárjai
p
p Egy nihilista „bölcs”: nincs abszolút érték, relatív, mi a jó/rossz
p
p Örül, ha indiszponált/gyenge napot fogott ki a nagy sportellenfele
p
p A haláltáborban hívja ki meccsre a rabokat a kápók csapatkapitánya…
p
p A szólásszabadság nagy híve: ő az országos tévében, te a blogodon
p
p „Vitáztok”, de nála van a mikrofon ki-, és a süllyesztő bekapcsolója
p
p Aki az állam/kormánypárti védettségben olyan nagy „fenegyerek”
p
p Monopolhelyzetből „tárgyaló”: árak, bérek, munkakörülmények stb. …
p
p Ott áll a sírodnál, és nekrológja elmondja/elhazudja, hogy ki voltál
p
p Csalással intéz/szerez felvételit, jó érdemjegyet, orvosi stb. diplomát
p
p
p 7
p
p A politikai kapcsolatai segítségével szorít ki jobbakat a pályáról
p
p Meggyőződés nélkül/sőt dacára megélhetési oltáspropagandista
p
p Meghamisítja: kifényezi a saját életrajzát - sötétít, feketít másét
p
p Megesett lányok gyermekét zabinak csúfoló rigmust költve bántja
p
p Eltorzítva, kiforgatja „idézi” a vitafele súlyos szavait, komoly érveit
p
p Rossz osztály/munkahelyi rossz főnök: szapul, stresszel, fenyeget stb.
p
p Kegyetlen kiképző katonai őrmester: egzecíroztat, megaláz, betör stb.
p
p A bűneit erényként dicséri, mást meg káros-kórosan „bűn” -tudatosít
p
p Mindig csak a súlyosbító, sohasem az enyhítő körülményeket látó
p
p A szellemi erőfeszítést kerülő: csak semmi kemény szellemi eledel!
p
p Aki „mostoha” diákjai rovására folyamatosan kivételez a kedvenccel
p
p Az édes/gondjára bízott gyereket elhanyagoló, átverő, megrontó stb.
p
p Aranyaid takarva/sárnak mondva tenne egy örök elégedetlen lénnyé
p
p
p 8
p
p Fizetőképesség alapján-arányában tanít, véd ügyet, gyógyít beteget
p
p A fölös-káros méreg(drága) „gyógyszerek” felírásáért kéjutazó orvos
p
p Ő egy fizetett agent provocateur, aki lejáratja a tisztes tüntetéseket
p
p Társadalmi pozíciója/vagyona őt semmire nem kötelezi, csak jogosítja…
p
p Csak előjogokat vindikáló elit: neki jobb kezelés, autó, villa, levegő jár
p
p Az idegen tollakkal éktelenkedő, a diadal-lóvét érdemtelenül besöprő
p
p „Salto mortale” – egy világszámot mutat be: rejtett védőhálók felett
p
p Beépített ember: pl. az aukción a kikiáltási árak felbérelt felverője
p
p A házasságtörő nőre tüntetően az első követ dobó álszent parázna
p
p Hamis illúziókba ringató muzsikus/kapitány a már rég süllyedő hajón
p
p Aki fizetett hirdetésben, cikkekben az egekbe dicsér(tet)i fel önmagát
p
p Önkezével csonkítja, majrézva cenzúrázza/heréli ki a jól induló műveit
p
p Szellemi bombát hatástalanít, ártalmatlanít: „ifjúsági verzió” készítő…
p
p x
Arany László
TŰNŐDÉS
Virrasztok árva lámpa mellett,
Olyan nyomasztó a lehellet,
A lég olyan nehéz!
Künn a világ vigalma, zajja,
S a "honfiság" lármás zsivajja
Tompult morajba vész.
Mily felfuvott, önhitt dicsekvés,
Kótya-vetye, koncon veszekvés;
Dobot ver az ima;
Nincs időnk az időre várni,
S mit szánk, szemünk meg bír kívánni,
Mind kell, egyszerre, ma.
Remény, öröm jelzője-é ez? -
Oh félek, inkább vesztet érez,
Ki élni így siet;
Mint a hajósnép örvény szélén,
Már csak néhány percet remélvén,
Élvbe dől - s elsülyed.
S mindezt a költő némán lássa?
Nem volna-é szent hivatása
Mellt szegni ellenök:
"Megállj, korán e lázas eszmék.
Kitartás! A küzdőkre lesz még
Idő, pihenniök."
Hajh, volt - alig egy emberöltő -
Szebb korszakunk, midőn a költő
Zenghetett szózatot;
Betölté égi hivatását
És tisztelék Olymp varázsát
És meghallgattatott.
Oh ti dicsők, kik telve hittel,
Haladtatok szent ihletettel
Az ifjodás terén;
Az éjhomályból fölverétek
Régi dicsőségünk' - s tiétek
Volt a legszebb remény.
Aztán te, pezsgés nemzedéke!
Dalodban harcok lángja ége,
Mely gyújt, hol megjelen:
Buzdítva mást, csatára kelni,
Ágyuk zajában énekelni!
- Tied volt a jelen.
De sőt ti is, kik tört reménnyel
Küzködtetek tiranni kénnyel,
Viselve láncait:
Tudtátok, él, bár csendbe némult,
A nemzet s a megélt dicső múlt
Volt a jövőre: hit.
Volt célotok, mely vont előre;
Szent küzdelem a költő bére,
S ha zenge ajkatok,
Akár csatán, veszélybe híva,
Akár rabláncon, rejtve, tiltva:
Egy nemzet hallgatott.
S megértett és figyelt reátok,
Veletek érze, ti valátok
Testében az ideg.
Mily pálya, így, magasba törni,
Vagy a kétségb'esést kiölni,
S táplálni a hitet.
Ma álmainknak, íme, vége. -
Ha felvillan multunk emléke,
Fáj tőle a jelen:
Fáj a dics, amit elfed a múlt,
Fáj a viszály, mely ím megujult
S megujul szüntelen.
Nem áll magasztos cél előttünk,
Mint szétriadt nyáj tépelődünk,
Megrezzent bármi nesz,
A holnap is már fél-sötétség,
Lépnénk, de visszatart a kétség,
A tett aggályba vesz.
És a költő buzdíthat-é mást?
Ki még nem élt, csupán csalódást,
Hirdethet-é reményt?
Futók ösvényét hogy jelölje?
Az égi láng eltünt előle,
Nem lát semmerre fényt.
S ha szólna is tán, - hangja elhal;
Ki érti, annak biztató dal
Kételyén nem hat át;
Ki meg vakon hisz s ront előre,
Reá zúg a kételkedőre:
"Eladtad a hazát!"
S átok, gyanu, gúny égve terjed, -
Mindig erősebb lángra gerjed
E szenvedély loha
A vész ütött törzs így kiépül? -
Igen, fattyusarj nő tövébül
A fa, félek, soha.
1868.
Arany János
A RÉGI PANASZ
„Eh! mi gondod a jövőre?
Eh! a múlttal mi közöd?
Könnyel a múlt sirja dombját
S a reménynek száraz lombját
Hasztalan mit öntözöd?
Századoknak bűne, átka
Mind csak téged terhel-e?
Nem talán még sokkal érzőbb,
Nem talán még sokkal vérzőbb
Honfitársid kebele?...”
Oh, tudom; de bánatomban
Meg nem enyhit társaság;
Mint szülétlen több gyerekre
Osztatlan száll s mindegyikre
Az egész nagy árvaság.
Sőt azáltal súlyosb részem,
Hogy míg a tett melege
Más sebét enyhőbbé tészi:
Ő, szegény, csak kínját érzi -
A lant méla gyermeke.
Hogy reméltünk! s mint csalódánk!
És magunkban mekkorát!...
Hisz csak egy pontot kerestünk:
Megtalálva, onnan estünk;
Így bukásunk lelki vád.
Mennyi seprő a pezsgésben,
S mily kevés bor!... Volt elég,
Kit nagy honszerelme vonzott
Megragadni minden koncot,
Nehogy más elkapja még.
Mennyi szájhős! mennyi lárma!
S egyre sűlyedt a naszád;
Nem elég csak emlegetni:
Tudni is kell jól szeretni,
Tudni bölcsen, a hazát.
Vagy nekünk már így is, úgy is
Minden módon veszni kell?
Egy világ hogy ránk omoljon?
Kül-erőszak elsodorjon?...
Vagy itt-benn rohadni el?
(1877. július 26.)
„Értelmiségiek”
A hivatás magaslata
és a pokoljárás helyett
az alkalmatlan, hitvány,
áruló elit arcképcsarnoka
és a korholó számonkérése,
tükörbe néző megtérésre hívása…
A nemhogy javító-segítő,
de passzívan, sőt aktívan ártó elit?
A lelki-szellemi, segítő, társadalmi,
és gazdasági/politikai vezetők árulásai
.
Egy szellemi pálya szépségei/nehézségei, kísértései,
avagy mitől óvom a sok ifjú titánt, milyen ne legyen,
akkor se, ha másként nélkülözés, izolálás, szilencium,
Berufsverboten, sőt akár még börtön stb. is várhat rá…
.
Ahogy bölcsen mondjuk: a fejétől bűzlik a hal:
legszentebb hivatás/leghitványabb mesterség
Aki elmulasztja a jót, sőt még teszi is a rosszat.
Akár „csak” úgy, hogy éppen a rosszat csinálja jól.
.
Egy-egy velős gondolatú mondat azokról,
akiknek az átlagosnál jelentősen nagyobb
a képessége, a lehetősége, a hatalma stb.,
hogy segítsenek/ártsanak embertársainak.
.
Tanítók és nevelők, szülők és edzők,
patikusok és orvosok, rendőrök és bírók,
tudósok és írók, művészek, bölcselők és papok,
törvényhozók és gazdasági/politikai vezetők stb. stb.
.
Mindenki érintve érezheti magát,
hisz csak gondoljunk bele pl. a szülői szerepbe:
ő egy személyben családfő-vezető, gazda, gondviselő,
és tanító, gyógyító, igehirdető, lelki pásztor, bölcs stb.
.
A fejétől bűzlik a hal: jaj annak a társadalomnak,
ahol az erre alkalmasak nem kerülnek a pályájukra,
nem, illetve nem jól gyakorol(hat)ják a hivatásukat,
és megalkuvásból megúsznák a pokoljáró dudás sorsot…
.
Ráadásul tudjuk: jószándékkal kövezett az út a pokolba.
A gonosz mostohánál többet árthat a majomszerető anya,
a sarlatánnál többet a protokollt jól alkalmazó profi orvos,
ha az rossz, és így csak beteg(ség)et gyárt, áltat, súlyosbít, öl...
.
Végül, de nem utolsósorban vannak olyan ún. értelmiségiek,
akik bérbe adott lelkiismeretes, megalkuvó Gonosz-szolgák,
akik nem alkalmatlanságból, jellemgyengeségből rossz segítők,
de cinikus/ellenséges – szellemi - méreggel oltatók/oltók stb. stb.
p.s.:
A vers, a képanyag, a könyvajánló stb.
nem csak az írástudók, segítők, vezetők stb.
hibáiról, vétkeiről, bűneiről, árulásáról stb. szól,
de kontrasztban a hivatásuk magaslatán állókról,
az emberi nem nagy jótevőiről, kis-nagy géniuszairól,
és a pályával járó áldozatukról: a pokoljáró dudás sorsról...
|