Eugéniusz:
Életminőség vizsgáló ABC könyv – IV.
Az ön/emberismeret-szeretet tükre
Létjavítás/rontás Nagy Jenciklopédia:
szempontok és témák ötlet-gyűjtései
A csodás magyarán szóló példatáram
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lélek
Egy táltos paripa vagy egy állatorvosi ló
Isten édes gyermeke - ördög/sátánfajzat
Édenkert-aranykor vagy a vaskori poklok
Talált, szerzett, javított/vesztett életkincstár
Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)
Vörösmarty Mihály
A MERENGŐHÖZ
Laurának
Hová merűlt el szép szemed világa?
Mi az, mit kétes távolban keres?
Talán a múlt idők setét virága,
Min a csalódás könnye rengedez?
Tán a jövőnek holdas fátyolában
Ijesztő képek réme jár feléd,
S nem bízhatol sorsodnak jóslatában,
Mert egyszer azt csalúton kereséd?
Nézd a világot: annyi milliója,
S köztük valódi boldog oly kevés.
Ábrándozás az élet megrontója,
Mely, kancsalúl, festett egekbe néz.
Mi az, mi embert boldoggá tehetne?
Kincs? hír? gyönyör? Legyen bár mint özön,
A telhetetlen elmerülhet benne,
S nem fogja tudni, hogy van szívöröm.
Kinek virág kell, nem hord rózsaberket;
A látni vágyó napba nem tekint;
Kéjt veszt, ki sok kéjt szórakozva kerget:
Csak a szerénynek nem hoz vágya kínt.
Ki szívben jó, ki lélekben nemes volt,
Ki életszomját el nem égeté,
Kit gőg, mohó vágy s fény el nem varázsolt,
Földön honát csak olyan lelheté.
Ne nézz, ne nézz hát vágyaid távolába:
Egész világ nem a mi birtokunk;
Amennyit a szív felfoghat magába,
Sajátunknak csak annyit mondhatunk.
Múlt és jövő nagy tenger egy kebelnek,
Megférhetetlen oly kicsin tanyán;
Hullámin holt fény s ködvárak lebegnek,
Zajától felréműl a szívmagány.
Ha van mihez bizhatnod a jelenben,
Ha van mit érezz, gondolj és szeress,
Maradj az élvvel kínáló közelben,
S tán szebb, de csalfább távolt ne keress,
A birhatót ne add el álompénzen,
Melyet kezedbe hasztalan szorítsz:
Várt üdvöd kincse bánat ára lészen,
Ha kart hizelgő ábrándokra nyitsz.
Hozd, oh hozd vissza szép szemed világát;
Úgy térjen az meg, mint elszállt madár,
Mely visszajő, ha meglelé zöld ágát,
Egész erdő viránya csalja bár.
Maradj közöttünk ifju szemeiddel,
Barátod arcán hozd fel a derűt:
Ha napja lettél, szép delét ne vedd el,
Ne adj helyette bánatot, könyűt.
1843. február vége - március eleje
*
Aki
a bírhatót
eladja álompénzen,
cserébe ábrándvilágba,
csalfa távoli ködvárba költözik,
aminek nincs kapcsolata életével,
nem készteti semmilyen változásra…
„Várt üdvöd kincse bánat ára lészen,
Ha kart hizelgő ábrándokra nyitsz…”
*
Aki
ott keresi,
vagy keresteti
az emberi boldogságot,
ahol az nincs és nem is lehet –
pl. a soha nem volt régi szép idők
utáni fájó elvágyódásban: nosztalgia…
*
Provizórikus élet
"Ránk, emberekre nagyon jellemző,
hogy amíg a dolgok függőben vannak,
és van még esélyünk rá, hogy tovább
és egyre tovább húzzuk, mindig reménykedünk,
hogy a legközelebbi utcasarok mögött megtaláljuk a jót,
és ezért sohasem ragaszkodunk hozzá, hogy
ott legyünk boldogok, ahol éppen vagyunk.
De mihelyt megállapodunk, és azt hisszük, hogy
most aztán biztos a siker, ott állunk egy téglafal előtt.
Nem fordul felénk a szerencse, sőt
meglehetős feszültséget okozva várat magára.
És ilyenkor sajnálkozva gondolunk vissza az elmúlt időkre,
amikor még elszökhettünk, és valahol a láthatáron lebegő
felhők között eltűnhettünk.
Így ígérünk magunknak mindig újabb országokat,
újabb esélyeket, csodálatos dolgokat,
és kergetjük egyre tovább az álmokat,
és közben provizórikus életet élünk."
C. G. Jung
*
Aki
- lopott,
összeharácsolt -
növekvő vagyonát
más tolvajoktól féltve
olyan magas szögesdrót kerítést
és oly sok biztonsági rácsot rak fel,
mígnem az otthonából egy fogház lesz…
*
Aki
olyan birka,
hogy minimális ráfordítással,
szinte már-már etetés nélkül,
éppen a létminimumon tengetve
is lehet nyírni, majd meg levágni…
*
Aki
egy olyan
gyenge jellemű „férfi”,
aki a kocsmában hőbörög,
kormányt-rendszert dönt -
de már egy beígért pofontól
szinte bármit és bárkire bevall
*
Aki
olyan gőgös,
teljhatalmú kényúr,
annyira fent hordja fejét, hogy még
a logika és grammatika előtt sem hajol meg –
így válik önerőből érthetetlenné és nevetségessé…
*
Aki
olyan udvarias,
vagy olyan álszerény stb.,
hogy folyton bocsánatot kér,
mert él, mert egy kis levegőt szív,
mert egy kis helyet még ő is elfoglal,
de hamar átcsap az ellenkező végletbe…
*
Aki
olyan
jellegtelen,
alig azonosítható,
mint egy körözött,
vagy eltűnt személyről
elmondás alapján sebtében
felskiccelt rendőrségi fantomkép…
*
Aki
csak olyannal
„barátkozik”, házasodik,
akivel egymás bűneit fedezik,
egymásnak cinkosan falaznak –
ideig-óráig ez tartja össze a kapcsolatot…
*
Aki
olyannyira
„megfontolt”,
okoskodó, agyaskodó,
és szerfelett aggályoskodó, hogy
így el- és meghalasztja nem csak
a mások, de még a rá váró Tetteit is…
*
Aki
úri huncutságot,
és piszkos politikát emlegetve
önként mond le a helyi civil közéletről,
a civil kurázsis kezdeményezések segítéséről,
sőt az aggályoskodásával még meg is vétózná azokat…
*
Aki
egy Hűbele Balázs -
hebehurgya személy,
aki elhamarkodottan,
szelesen cselekszik, viselkedik
Hű, bele Balázs, lovat ád az Isten!",
azaz, kezdj bele nyugodtan, hozzáértés
nélkül, szeleburdin, majd megsegít az Isten…
*
Aki
a saját
szükséges
illúzióját rombolja,
evése vagy színházi élményét rontja
minden kulisszatitok feszegetésével,
„büszke” mindent tudni akarásával…
*
Aki
mindent, még
olyasmit is akar tudni,
ami feleslegesen túlterheli,
vagy netalán még káros is:
halálos veszélybe is sodorhatja…
*
Aki
eminens tanuló,
summa cum laude diplomás,
„csak” éppen a rossz tudást sajátítja el,
és pl. orvosi gyakorlatában ezt alkalmazza „jól” …
*
Aki
orvosi,
patikusi tudásával,
illetve tekintélyével visszaél:
mérget főz, vagy csalásban bűnsegéd,
fölösleges-káros „gyógyszerekre”, vagy
(kemo)terápiára, vagy műtétekre beszél rá…
*
Aki
az első hívó
csalogató csalfa szóra
otthagyja a falusi portáját,
önellátó paraszti életformáját
a bérmunkás élethez adott
lakótelepi panellakásáért…
(„munkásszállóért” …)
*
Aki
ő maga
akarna örökké élni,
nem pedig a (remek)műveiben,
illetve a felnevelt utódaiban, ill.
a folyamatos lélevándorlásban stb.
(ha teljesül a kívánsága, attól koldul,
ahogy ezt pl. S. Beauvoir regénye ábrázolja…)
*
Aki
ön- és
közveszélyesen,
magát is felbosszantva,
felidegesítve száguld haza,
hogy majd otthon unatkozzon, vagy
hiábavalóságokra fecsérelje idejét…
*
Aki
önerőből,
támogatás nélkül életképtelen –
mintha vastüdős vagy rokkant lenne,
aki élete végéig magatehetetlenül
mindig mások segélyére szorul,
így „ússza meg” a saját életét…
*
Aki
önként lemond
az emberi méltóság rangjáról
és lemegy csicskásnak, kutyába,
pedig annak is bizonytalan a vacsorája…
*
Aki
nem
biorobot-katona,
ő önként és kéjjel öl
ellenségnek kikiáltott
ifjakat, és család-apákat,
nem csak parancsra, vagy
végszükségből, önvédelemből…
*
Aki
önként
megy külföldre
kinézett és kihasznált, és
bármikor ki is toloncolható
vendég-aljamunkásnak,
„szegény rokonnak” …
*
Aki
Párizsba ment
megcsodálni Európát,
majd a háború kitörésekor
megtapasztalhatja, hogy milyen
francia internálótáborban senyvedni
(lásd pl. Kuncz Aladár: Fekete kolostor)
*
Aki
csak azért
megy távoli országba,
olcsó prostikat keresve,
hogy ott kiélhesse itthon
elfojtott perverz stb. vágyait,
orgiákban tombolja ki magát,
ahol nincs szemtanú, csak ő
és a Jóisten tudhat róla…
*
Aki
örökkén
örökké rászorul
az ún. nemi nyomorenyhítő akciókra,
vagy maga segít magán önkielégítve,
gumigésával, vagy olcsó utcalánnyal…
*
Aki
még pornófilmek
nézésével is dagasztja
amúgy se kis kisebbségi komplexusát,
vagy megundorodva veszi el örökre a kedvét…
*
Aki
önként visz
kis lakásába
egy kis aranyos
bernáthegyi kutyát,
aki lassan, de biztosan
kitúrja őt az „otthonából”
és kieszi a kis nyugdíjából…
*
Aki
jeles ősétől
csak a javakat
és a címeket örökölné,
az adósságterheket, ill.
a „noblesse oblige” dolgait,
a címmel, ranggal, szereppel járó
társadalmi kötelezettségeit már nem…
*
Aki
Őszinte:
aki istenigazából
egy „szalonképes” szadista,
aki hírből sem ismeri a tapintatot,
a diszkréciót, a kegyes csalást stb.
*
Aki
nagyon
őszintének
hiszi/tartja magát,
mert amit elmond, az igaz,
pedig igazából egy ordas hazug:
a lényeges dolgok Nagy Elhallgatója…
*
Aki
passzív-
aktív közre-
működésükkel
összeugrasztja
a jóbarátokat, vagy
a házaspárokat, hogy
ő legyen a nevető harmadik
(ahogy Csongor a kisördögöket
a saját „fegyverükkel” veri át…)
*
Vörösmarty Mihály
AZ UNALOMHOZ
Holdvilág az arcod,
Kályha termeted,
Régi fejkötőtől
Boglyas a fejed.
.
Épen nem mondhatni,
Hogy szép dáma vagy,
Mégis tisztelőid
Száma vajmi nagy.
.
Válogatni nem tud
Tompa ízleted;
Aki hozzád hajlik,
Azt mind szereted.
.
A pimasz körökbe
Makkfilkózni jársz,
Lesben a vadásszal
Sült galambra vársz.
.
Régi duska társad
Minden jó uracs,
Kinek esze tálban
S szíve a kulacs.
.
S ami ellen annyi
Finnyás nőke küzd,
Téged el nem hajt a
Drága pipafüst;
.
Sőt, hol orrboszontva
Porzik a tobák,
S illatot, hiú fényt
Rejtnek a szobák,
.
Ott is ásitozva
Gyakran megjelensz,
S bűvös álomírral
Szájt, szemet befensz.
.
Sok kis és nagy úrnál
Ülsz te pamlagon,
Karjaidba dőlnek
Nő és hajadon.
.
S akik érdeketlen
Nézik a hazát
S nyugton veszni hagynák
Legnagyobb fiát;
.
Kiknek embertársok
Jaja puszta hang,
Melyre nem csendűl meg
Lelkökben harang;
.
S aki a dologtól,
Könyvtől idegen:
Az mind édeleghet
Vaskos kebleden.
.
Sok munkás henyével
Írsz te verseket;
Hajdan így csináltak
Nálunk könyveket,
.
És mondák: "A téli
Est unalmiban
A magyar nemzetnek
E könyv írva van.
.
Olvasd el, magyar nép,
S tartson meg az ég!"
Mert erő, egészség
Kell hozzá elég.
.
Íme, szép asszonyság,
Mily sok érdemed!
Ráadásúl hozzá
Adj még egy kegyet:
.
Valahára köztünk
Únd meg magadat,
S hordd el más világra
Régi sátrodat.
.
Szállj, oh szállj el tőlünk
Túl a tengeren:
Nyűg elég marad még
E jó nemzeten.
1841. január 14. előtt
*
Vörösmarty Mihály
PIPISKE
Pipiske, aki vagy,
Miért oly gőgösen,
Hogy tőled a világ
Nem szinte idegen?
.
Hogy megdicsérgetik
Parányi lábaid,
S egyűgyű kebeled
Fehér hullámait?
.
S minő badar beszéd
Arcod rózsáiról!
Hol, mint rebesgetik,
A szépség papja szól.
.
Igaz, te nem vagy rút,
De, gyöngyöm, nincs eszed:
Egy tyúknak több lehet,
Ha ló kikérdezed.
.
Nincs benned fürgeség,
Nincs egy jó gondolat;
Megfogni szárazon
Nem bírnád a halat.
.
Mit használ szép szemed,
Ha csak bámulsz vele?
És nádszál termeted?
Csak lengeség jele.
.
Mi haszna vagy fehér,
Ha kebled jégverem?
S fejed szép fürt alatt
Egy eszmét sem terem.
.
Mindössze is csak egy
Csinos kis bábu vagy,
Tetemben nem csekély,
De lelked hía nagy.
.
Bíznának csak reám...
"Hohó! talán bizony?"
Korán sem: én csupán
Javára dolgozom.
.
Meglátná a világ
Az egykor léha nőt
- Azaz, ha elvenném! -
Mivé faragtam őt.
*
,Szép ifjú, köszönöm!
De nem fogadhatom;
Pipiskeségemet
Tovább is folytatom.
.
S ha majdan a tavasz
Pacsirtahangot hall,
Bizvást jövendölöm:
Nem önnek szól a dal.'
.
1839. január 17. előtt
*
Aki
öt perc
esetleges
„kéjmámorért”
fél életen át fizetheti
a gyerek/asszonytartást,
miközben házasságtörő,
és ezért így elvált férfiként
akár az utcán is találhatja magát…
(Nagy árat kér a sors a „boldogságért” …!?)
*
Aki
pragmatikusan
elvet minden szilárd elvet,
neki csak érdekei vannak, –
vagy pedig doktriner módon,
ökörkövetkezetesen elvhű…
*
Aki
sikeresen próbál
tartósan rosszban lenni
a nem választható-cserélhető
kert-, vagy lakásszomszédokkal,
fenntartva az örök hidegháborúzást…
(az nyugtatja: távol jó rokonai vannak)
*
Aki
próba-szerencse,
vagy sorshúzás „módszerével”
választ foglalkozást, életpályát,
és esetleg még egy életre társat is…
(szereti a zsákbamacska meglepetést)
*
Aki
nagy púpot
vesz a hátára,
mártírkodva vagy
nem nagydobra verve
naphosszat görnyedve,
egészen a belerokkanásig
viszi, cipeli mások keresztjét…
*
Aki
ész nélkül
másolná más szerencséjét –
rohan a csodatevő törpéhez,
aki levette ismerőse púpját,
hogy segítsen az ő sántaságán:
ehelyett megkapja a fölös púpot…
*
Aki
a saját kárán
tanulja, meg, hogy
Mátyás király segítőkészségéből
csak egyszer volt Budán kutyavásár –
az irigy, fukar gazdag szomszéd, aki
egy az egyben, mechanikusan másolná
a szegény szomszédja nagy szerencséjét,
és telhetetlen mohóságában mindenét eladja…
*
Aki,
mint a népmese
nem szorgos, de rest lánya,
csak formálisan utánozza elődjét,
de éppen szellemiségében nagyon nem,
és mégis azt várja, hogy gazdag jutalma legyen
(az aranyeső helyett fekete szurok a fizetsége…)
*
Aki
rabló-
gazdálkodást folytat
a belső és külső természet ellen –
kizsákmányolja, lepusztítja mindkettőt,
és csak rokkantság, halál, sivatag marad utána…
(mint anno sok oly nagynak tartott birodalom után)
*
Aki
rejtett,
bevallani nem
akart/mert bűnei miatt
sokáig, akár életfogytiglan is
a lelkiismerete kínpadján szenved
(nem is beszélve a zsarolhatóságról,
ami új szégyellt bűnök eredője lehet)
*
Aki
rém-
történeteivel
lebeszéli baráti vagy
tisztelői, figyelői körét
a szülésről, gyerekvállalásról,
a szerelem e csodálatos gyümölcséről!
(az elképzelhető legrosszabb kimenetelt,
mint szinte egyedüli lehetőséget bemutatva…)
*
Aki
retteg
minden egyes
új élethelyzettől,
pláne a krízistől,
és csak valahogy
megúszni akarja azt:
nem is látja bele, hogy
ezzel, illetve ez után jobb,
szebb, igazabb élete lehetne –
pláne, ha még engedné, hogy
jól és jót segítők beavatkozzanak,
ne önerőből akarjon a gödörből kimászni…
*
Aki
csak egy
betanított munkás,
aki betanított életet él(ne) –
vagyis egyszer és mindekorra
mondják meg, hogy mit kell csinálni,
minden lehető esetre legyen kész szabály…
(s ha elakad, akkor a főnöke adjon eligazítást)
*
Aki
rettegve,
és menekülve
a szabadság felelősségétől
egy regulás Rendbe menekül,
vagy rendőrnek-katonának áll,
vagy óriáscsecsemő marad otthon,
vagy férjhez megy egy atyáskodó társhoz…
*
Aki
egy rossz
formaidőzítő –
a kellő időpontban,
fellépéskor-mérkőzéskor,
még az átlagot sem hozza,
indiszponáltság, lámpaláz miatt
éppen a döntő pillanatban mond csődöt…
*
Aki
rosszallóan nézi,
ha a helyi tűzoltóknak
éppen most nincs semmi munkájuk,
és ezért csinál nekik: ha piromániás,
akkor ez neki dupla élvezet…
*
Aki
egy Pató Pál,
aki mindenre ráér,
semmilyen munka nem sürgős,
és csak akkor hajlandó mozdulni,
ha már minden kötél szakad,
ha már dől a fal/ég a ház…
(„tűzoltómunka”)
*
Aki
rossz
kedvében,
pesszimista
Rontó Pálként
jó rosszat alkotva-téve
teszi rosszabbá a világot,
és ezzel is „bizonyítja”, hogy
már minden végleg el van rontva…
*
Aki
röstelli
a boldogtalanságát,
és ezt elfedve, jobb ügyhöz
méltó buzgalommal, „sérvet kapva”
mégis némi boldogságot próbál színlelni,
a kirakatba egy mosolygós gerlicepárt rakni…
*
Aki
szinte
már tüntet is
az ő nagy boldogtalanságával,
és bár titokban várja, de mégis
nagyon megnehezíti, hogy bárki
jótanáccsal, bölcs gondolattal stb.
segítő jobbkezet nyújtson neki…
*
Aki
még
a saját tulajdon
árnyékától is félve
egyfolytában és persze
mindhiába menekül előle –
ő egy ilyen üldöztetési mániás…
(amivel amúgy különös fontosságot is
tulajdonít amúgy csekély személyének…)
*
Aki
sajnálja
az időt az evésre, és ivásra,
ezért űrhajós tablettákat kapkod be,
vagy pedig akkora feneket kerít neki,
mintha az egy nagy istentisztelet lenne,
az egész nap legfőbb, jól előkészített fénypontja…
*
Aki
sajnálja az időt
a nagycsaládi összejövetelekre,
saját élettörténete megismerésére,
legfeljebb csak a temetésekre jár el,
de ahol már nincs halotti tor, vagyis
emlékfelidéző búcsú-összejövetel se…
*
Aki
a nehezen,
áldozatos erővel
felépített pozitív képét,
akár fél élete egyik főművét,
egy rossz mondatával összetöri,
és kezdheti az egészet elölről,
nulláról, vagy mínuszból…
*
Aki
minimalista,
nem „erőlködik”
jóízű köszönése mellé
még valami jó szót is tenni,
vagy csak kurtán „napot!” kíván…
Minden személyes találkozót csak
mielőbb letudna és csak „megúszna”,
nem csereberél híreket, értesüléseket,
nem tanúsít érdeklődést mások iránt stb.
*
Aki
nem a jobbik,
de az idealizált, retusált
arcát mutatná fűnek-fának,
de mindenekelőtt a jövendőbelijének,
mint Kosztolányi Dezső „csúnya lánya”,
aki nem a saját fényképét küldi a levélben,
ezért pont a várva várt találkától kell rettegnie …
*
Aki
nem a Másikért
hagyja el apját-anyját,
pusztán elölük menekül
az adandó első alkalommal
a lécet nagyon alacsonyra téve,
és a rossz „titkos” házasságban
egy darabig dafke még ki is tartva,
majd meg a gyerekkekkel kivonulva…
*
Aki
nem akar
folyamatos
bizonytalanságot:
„szerelmi kiszolgáltatottságot”,
inkább megfizet a szolgáltatásokért -
cselédet vesz maga mellé, bejárónőt tart,
béranyás gyerekei mellett dajka, nevelőnő,
és művelt kurvát, egy ún. hetérát tart ki,
akivel szellemi-lelki-nemi életet is élhet….
*
Aki
elvileg-
gyakorlatilag
számon-kérhetetlen ígéreteiért
már most besöpöri a hálálkodást,
vagy ezekkel bír rá nagy döntésre!
(a meg nem nyert lottó ötösét osztó,
vagy az üdvözülést garantáló pap,
vagy a demagóg politikus stb.)
*
Aki
ugyan
teátrálisan
szánja-bánja
a rovott múltját,
tördeli a kezét is,
de a mocskos kezű
korábbi zsákmányát
azért nem adja vissza,
annak előnyeit ma is élvezi…
*
Aki
százszor
inkább élelmesen,
úgymond életrevalóan elköveti,
semmint, hogy csak egyszer is
„becsületes hülyeként”, „élhetetlenül”
maga szenvedné el az igazságtalanságot…
*
Akinek
felettébb derogál
az általa rangon alulinak
tartottól kérni vagy kérdezni…
Pedig még az Arisztotelész tanítvány
Nagy Sándor is felkereste a koldus-
szegény, hordóban lakó Diogenészt…
*
Aki
csak
azért is
megy bele
az ún. mésalliance-ba,
a visszás, rangon aluli
házastársi szövetségebe,
hogy koldus férjét holtáig
papucs alatt tartsa, megalázhassa
*
Vörösmarty Mihály
AZ ÚRI HÖLGYHÖZ
Fürtidben tengervészes éj
Szemekkel, mint a csillagtűz;
Hol annyi gőg és annyi kéj,
Ki vagy te márványkeblü szűz?
.
Bírván az istenek minden kegyét,
Imádva férfiaknak általa,
Szép és dicső, s lélekben oly setét,
Milyen derűlt arcodnak hajnala.
.
Nincs hát remény? nincs semmi kegyelem?
Hiába minden esdeklés szava?
Hiába kér a leghőbb érzelem?
Nem olvadoz fel kő kebled hava?
.
Egy eskü kell, egy néma fogadás:
"Szeretni e mindent adó hazát!"
Mért hát szemedben büszke tagadás?
Mért áruló a hang, mit ajkad ád?
.
Pedig nem mondhatod, hogy nincs szíved.
Szeretsz pompát, hízelgő csapodárt,
Hintót, lovat, sőt hitvány ölebet,
És selymidért imádod a bogárt:
.
Mind állat, és hívságos semmiség,
Hizelgőd is, ki hűséget hazud!
És mégis, mégis - oh türelmes ég! -
Kedélyed rajtok édelegni tud,
.
Míg a könyűk hiába fénylenek
A hon szemén! - Hah, gőgös Goneril,
Megemlekezz, hogy vannak istenek,
S még van kezökben bűnt torolni nyil.
.
Az apaátok teljesedni fog,
Az apaátok súlya szörnyü lesz:
"Tennen fajodban éljen ostorod,
Csaljon meg, akit legjobban szeretsz.
.
Hervadjon el szépséged! a gyönyör
Váljék utálattá, ha ízleled;
S midőn panaszban bánatod kitör,
Legyen kacaj reá a felelet."
.
De nem, te nem vagy bűnös. Nevelőd
Jellemtelen kornak volt gyermeke.
Gyengéd szived hajlott a kény előtt,
S megvette a szellemtél hidege.
.
Mi vagy te most? Kérdezd meg magadat.
Angol talán? vagy német, francia?
Igen, ha megtagadnák fajokat;
De ah előttök szentség a haza!
.
Te azt nem ismered, - nincsen hazád -
Nincs nemzeted, - nincs mondható neved.
És ami van, gyalázat szennye rád;
Mert esdeklő szülődet megveted.
.
Erényeidnek senki sem hiszen;
Mert ami fő, nincs meg sugári közt;
Csillag vagy, tündöklő és üdvtelen;
Félünk, csodálunk, mint az üstököst.
.
Asszony vagy, a leggyarlóbb, semmi más!
Nemednek nincsen tiszteltebb neve:
Gyöngéd, hol annak lenni árulás,
Szivetlen, ahol égned kellene;
.
Buzognod e hon - és e nemzetért,
Mint égnek minden nemzet hölgyei:
Nem kérünk munkát s áldozatra vért;
Miért esdünk: részvéted kegyei.
.
S mindeddig ezt te megtagadhatád!
Láttad, miként küzdénk és epedünk,
S csak egy enyhítő szót nem monda szád;
Könyed nélkül mi kín volt vérzenünk!
.
De még előtted áll egy új világ,
Anyára vár egy újabb nemzedék:
Akard, s erényed a fő polcra hág,
Neved dicsőség lángtüzében ég.
.
Mit szűz hevében égő szív teremt,
Költőt, müvészt, hőst és nagy férfiat,
És mindent, ami szép, jó, tiszta, szent
Tőled, nemedtől várjuk hogy megadd.
.
Kezedben a gyermeknek álmai,
Tündérvilága lelkes ifjunak,
A férfi boldogsága; játszani
Ily drága kincsek nem adattanak.
.
Emeld fel bájaidnak zászlaját,
Utánad kelnek a hon jobbjai:
Gyönyör lesz tűrni hosszu éven át,
Ha díjt szelíd kezed fog nyújtani.
.
Teremtsd elő azon dicső időt,
Hol a magyar szó s név imádva lesz;
Midőn kegyelmet nem nyer szűd előtt
Ki e kettőnek ellenére tesz.
.
A kisdedeknek néma szája kér,
Hogy adj nekik hazát. Ne vond meg azt.
Áldás vagy átok vár e válaszért:
Határozz, és kimondtad sorsodat.
.
1841. november-december(?)
*
Vörösmarty Mihály
A MAGYAR HÖLGYEKHEZ
Kell-e dal, szép és varázsló,
Kell-e szép rege,
Vészbe játszó és derűbe,
Mint hazánk ege?
Van-e kedvetek figyelni?
Mondhatunk egyet;
És ha tetszik, és ha kedves,
Mondunk ezeret.
Vérünk lángja lesz dalunkban
Forrongó meleg,
Élet és világ regénkben,
E nagy tömkeleg
Köny - s mosolyból összeszőve.
Víg, borús egünk,
Köny - s mosolyból, melyeket mi
Tőletek veszünk.
És a szőnyeg lesz kicsinded
Csarnokunk falán,
Amit a szív s elme rajzol
Bűvös asztalán:
Nőerény és női szépség
Angyalképei,
És az édes hitszegésnek
Szenvedései;
És a szellem, mely szeszélyes,
Csínba öltözik,
S önmagával s a világgal
Folyvást küzködik.
Egy hibázik műveinkhez,
Nyájas napvilág:
Az ti vagytok. - Ahol ez nincs,
Nincs szellemvirág.
Kis dolog lesz szép szemekkel
Ránk lenéznetek.
Csínos fejjel meghajolni
Hogy figyeljetek;
Kis dolog lesz, és nekünk nagy,
Meghallgattatás:
Kedvezéstek drága kincsét
Hogy ne nyerje más.
És ha néha rosz hevünkben
Zordonak leszünk,
Mert talán a féltés dúlja
Fájó kebelünk;
Mert talán az idegenben
Leltetek gyönyört,
Míg bennünket elhagyottság
Szégyenláza tört;
Megboszúlni könnyü mód van:
Haragudjatok;
A haragban békülésre
Mindig kész az ok.
S szép a szép szemek haragja,
Mint villám s az éj,
Ah de édesebb a béke,
Megbékülni kéj.
Hagyjatok, de térjetek meg,
Mint a kikelet,
S dal, virág közt elfeledjük
Könnyen a telet.
1842 vége
EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA
A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet
vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:
a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza
1.
A legeslegtöbbet én használhatom/árthatom magamnak –
a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?
Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.
Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?
2.
Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,
az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.
A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.
A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.
3.
A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.
Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.
De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,
anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…
4.
A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,
akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,
és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,
ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.
5.
Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,
akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,
edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és
a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…
6.
És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,
akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal
és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.
A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …
7.
És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat
a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.
Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,
egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…
8.
De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,
avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,
a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,
ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.
9.
A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,
és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.
Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,
de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat
10.
Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása
nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,
hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,
mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.
11.
Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,
s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –
de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,
akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!
12.
Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:
hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,
humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás-otthon,
gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…
13.
A mese, példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,
a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -
gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -
jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!
|