Eugéniusz:
Életminőség vizsgáló ABC könyv – III.
Az ön/emberismeret-szeretet tükre
Létjavítás/rontás Nagy Jenciklopédia:
szempontok és témák ötlet-gyűjtései
A csodás magyarán szóló példatáram
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lélek
Egy táltos paripa vagy egy állatorvosi ló
Isten édes gyermeke - ördög/sátánfajzat
Édenkert-aranykor vagy a vaskori poklok
Talált, szerzett, javított/vesztett életkincstár
Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)
Vörösmarty Mihály
FÓTI DAL
Fölfelé megy borban a gyöngy;
Jól teszi.
Tőle senki e jogát el
Nem veszi.
Törjön is mind ég felé az
Ami gyöngy;
Hadd maradjon gyáva földön
A göröngy.
.
Testet éleszt és táplál a
Lakoma,
De ami a lelket adja,
Az bora.
Lélek és bor két atyafi
Gyermekek;
Hol van a hal, mely dicső volt
És remek?
.
Víg pohár közt édesebb a
Szerelem.
Ami benne keserű van,
Elnyelem.
Hejh galambom, szőke bimbóm,
Mit nevetsz?
Áldjon meg a három isten,
Ha szeretsz.
.
Érted csillog e pohár bor,
Érted vív,
Tele tűzzel, tele lánggal,
Mint e szív;
Volna szívem, felszökelne
Mint a kút,
Venni tőled vagy szerelmet,
Vagy bucsút.
.
Hejh barátom, honfi társam,
Bort igyál.
Víg, komor, vagy csüggeteg vagy,
Csak igyál.
Borban a gond megbetegszik,
Él a kedv.
Nincs a földön gyógyerőre
Több ily nedv.
.
Borban a bú, mint a gyermek,
Aluszik.
Magyar ember már busúlt sok
Századig.
Ideje hogy ébredezzen
Valaha:
Most kell neki felvirúlni
Vagy soha.
.
Bort megissza magyar ember,
Jól teszi;
Okkal-móddal meg nem árthat
A szeszi.
Nagyot iszik a hazáért
S felsivít:
Csakhogy egyszer tenne is már
Valamit.
.
No de se baj, máskép leszen
Ezután;
Szóval, tettel majd segítsünk
A hazán.
Ha az isten úgy akarja
Mint magunk,
Szennyet rajta és bitor bűnt,
Nem hagyunk.
.
Rajta társak hát, igyunk egy
Húzamost;
Bú, szerelmek, házi gondok
Félre most:
A legszentebb -, legdicsőbbért
Most csak bort,
De ha kellend, vérben adjunk
Gazdag tort!
.
A legelső magyar ember
A király:
Érte minden honfi karja
Készen áll.
Lelje népe boldogságán
Örömét,
S hír, szerencse koszorúzza
Szent fejét!
.
Minden ember legyen ember
És magyar,
Akit e föld hord s egével
Betakar.
Egymást értve, boldogítva
Ily egy nép
Bármi vésszel bizton, bátran
Szembe lép.
.
Ellenség vagy áruló, ki
Hont tipor,
Meg ne éljen, fogyjon élte
Mint e bor.
Áldott földe szép hazánknak,
Drága hon,
Meg ne szenvedd soha őket
Hátadon!
.
S most hadd forrjon minden csep bor
Mint a vér,
Melyet hajdan frígyben ontott
Hét vezér;
S mint szikrája a szabadba
Felsiet,
Úgy keresse óhajtásunk
Az eget.
.
Légyen minden óhajtásunk
Szent ima,
S férfikeblünk szent imáink
Temploma.
És ürítsük a hazáért
E pohárt:
Egy pohár bor a hazáért
Meg nem árt.
.
Érje áldás és szerencse
Mindenütt,
Ahol eddig véremésztő
Seb fekütt.
Arca, mely az ősi bútól
Halavány,
Felderűljön, mint a napfény
Vész után.
.
Hű egyesség tartsa össze
Fiait,
Hogy leküzdje éjszak rémes
Árnyait:
Künn hatalmas, benn virágzó
És szabad,
Bizton álljon sérthetetlen
Jog alatt.
.
S vér, veríték vagy halál az,
Mit kiván,
Áldozatként rakjuk azt le
Zsámolyán,
Hogy mondhassuk csend s viharban:
"Szent hazánk:
Megfizettük mind, mivel csak
Tartozánk."
1842. október 5.
*
Akinek
vagy nincs humora,
vagy csak akasztófahumora van -
kesernyés, kétségbeesett tréfálkozás,
mert bajban van, és már a vesztét érzi…
*
Aki
még
nem élte át,
milyen lehet
egyszer is önfeledten játszani,
mert felnőttként már nincs rá ideje,
vagy fél az önkontroll-vesztéstől…
*
Aki
mindent
halálkomolyan
és komoron csinál végig,
nincs játékos távolságtartása
a sors által ráosztott/választott szerepeihez…
*
Aki még
se jó bortól,
se széplány csóktól
nem került önfeledtségbe,
még soha nem „részegedett” meg,
nem élte át ezt a jó Ámort/mámort...
*
Aki
nem tud meditálni,
nem tud elcsendesedni,
nem tudja csapongó gondolatait
a háttérbe szorítva a benne élő Lélekkel
kapcsolatba lépve Isten akaratát tudakolni…
*
Aki
a siker,
a szerencse
hatására elveszti
a józan ítélőképességét;
elkábul és megszédül stb.,
aki megrészegedik a jólléttől
(és jódolgában megveszik…)
*
Aki
részegen köt
(hitel)szerződést,
vagy ír alá egy üres papírt -
és józanul, minden lépést előre
kiszámítva stb. „mulat”, szerelmeskedik..
*
Aki
annyira
megfeledkezik magáról
és az illemtudásáról, hogy
az utcán levetkőzik magától:
ő már a Paradicsomban érzi magát…
(de ő csak egy obszcén botrány okozó)
*
Aki
dafke,
csak azért se
tér ki a részeg elöl,
vagy leáll vele hosszasan vitázni,
vagy éppen rábízza a legféltettebb titkait,
netán kincseit, sőt akár még a gyermekét is…
*
Aki
a rajta esett
legkisebb sérelemért is,
például ráléptek a lábára,
keresi a reváns/megtorlás,
az önvesztő bosszú alkalmát…
(a bosszankodás ön-betegítő…)
*
Aki
a rossz híreket
epekedve várja, gyártja,
a rémhíreket kéjjel,színezve terjeszti –
másokat riogatva helyezi magát a középpontba…
(majd csoda, ha ő is rémeket lát, és rémálmai vannak…)
*
Aki
még soha nem
készített, főzött be
és evett saját gyümölcsből
baracklekvárt, vagy a patakparton,
mezőn szedett bodza főzetet stb.
*
Aki még
nem érezte, hogy
milyen a házi kertben,
és nem pedig a fóliás sátorban stb.
ültetett, ápolt, szedett paradicsom, eper íze
*
Aki még
soha nem járt
mezítláb a hajnali füvön,
talpát masszírozó és a lelkét erősítő anyaföldön
és még nem úszott át még egy folyót, vadvizeket…
*
Aki még
nem lakott,
vagy akár még csak
nem is járt ott, arrafelé,
ahol a varázslatos égő tűz rakható,
látható, hallható, szagolható stb. volt
*
Aki
még nem tud
stabilan két lábon állni,
pláne bukfencet hányni,
de ezt a lépcsőt átugorva már
szaltózni akar: halálugrás lehet/lesz belőle
*
Aki
meg se próbál
a saját lábán megállni, járni - nem kel fel…
Esetleg azért, mert beleszeretett a rokkantságába,
az ezzel járó Élet alóli felmentésbe: nyugdíjas ülés…
*
Aki
megtanulta:
ha épp sebes vagy beteg,
akkor addig az ideig szinte
majdnem mindent elnéznek neki,
és nagyon törődnek vele: úgy is marad…
*
Aki még
soha nem ült fel a lóra –
vagy pedig, szó szerint értve, vagy
képletesen: mindig átesik a túloldalra:
pl. ő vagy a hol zsugori, vagy a hol tékozló…
*
Akinek
ott a szíve,
ahol a kincse –
a süllyedő hajóról, égő házból
gyerek, feleség előtt a kincsesládáját,
a könyveit, a kéziratait stb. stb. menti…
*
Aki
csak
a lelkét kapta Istentől,
a test ördögi – meg is veti, sőt
gyötri a testét: szögeken fekvő „fakír”,
szögesöves, önkorbácsoló stb. aszkéta,
akit ettől várja a lelke nemesedését…!?
*
Aki
nem győzi
puhány, nyamvadt, edzetlen
alakká kényeztetni önmagát:
a legfőbb törekvése a non stop
komfortfokozat-növelő keleti kényelem
*
Tornából
örökre felmentve –
anyukája ezt is elintézte,
és jól bele is szuggerálta –
ezért még egy gyümölcsfára,
szobalétrára sem merészkedik fel…
*
A
nyápic
és gyáva, önkímélő
anyámasszony katonája,
aki pont akkor dezertál, vagy
eleve felmenteti magát, amikor
legény kell a gátra, férfi a honvédelemre…
*
Aki
non stop
háborgó, méltatlankodó:
miért van úgy, hogy többnyire
neki kell alkalmazkodnia a világhoz,
és valamennyire még a társaihoz is!?
*
Aki
tökélyre viszi
az adaptálódást:
„egy test és lélek” lesz a párjával,
de ebben ő teljesen asszimilálódik,
hasonul - végeredményben felolvad
*
Aki
gyerekként
a végsőkig kiélvezi,
hogy ő élet-halál ura
és mint egy kegyetlen szadista
kínoz-öldös hangyát, lepkét, később
akár így már könnyebben még embert is…
(lásd pl.: Csáth Géza: Wittmann fiúk)
*
Hagyomány
Sok évszázad alatt
szervesen kialakított
viseletek és viselkedések
helyett divat/idegenmajmolás,
vagy mindent újra kitalálás stb.
(aki előttünk élt, az mind ostoba lehetett…)
*
Aki –
programjában
és/vagy tetteiben –
a múltat végképp eltörölné,
mintha, vagy tényleg azt gondolná:
aki előttünk élt, mind hülye lehetett!
*
Aki
annyira
nem tiszteli
és folytatja a jó hagyományokat,
hogy még az egyszerű gépeket és
a kenyérsütést is újra ki/fel akarja találni…
*
Sehogy
nem tudja
elfogadni természetes
antropológiai korlátait:
pl.: hogy nem láthatja háta közepét,
s addig csavargatja. tekergeti nyakát,
míg az ki nem ficamodik, ki nem törik…
*
Mindenki
seperjen előbb
a saját háza előtt,
(és a lakásában is,
de ne a szőnyeg alá),
mutasson így jó példát,
s csak utána kifogásolja,
ha netán bűzlő, szemetes
a szomszéd portája, az utca
(szó szerint/átvitt értelemben)
*
Ami
ingyen van,
azt nem becsülöd:
isteni életajándék, kegyelem…
A dolgok értéke a te szemedben
egyenesen arányos a piaci árukkal!?
Luxus bordélyban vásárolt ecetízű szerelem…
*
Nem
olvastál végig
egy önismereti tükröt,
egy nem ponyvaregényt,
így nem is ismerheted fel
vak és rossz szokásaidat,
elsorvadt/hiányzó dimenzióid,
kísérthető gyenge oldalad stb.
*
Neki
nincs,
elsorvadt
a játékossága,
a humorérzéke,
az életének nedve/sava-borsa,
minden pillanata kötelesség-ízű,
mint egy rutinosan robotoló gépé,
semmi önfeledt móka, kacagás,
vagy, ami talán még rosszabb:
egy (ön)gyilkos gúnyolódó…
*
Ehet is,
és ihat is,
alhat is, és ölelhet is stb.,
de nem a mindenséggel méri magát!
Minden élet-tantárgyból megelégszik
a közepessel, sőt: kegyelemkettessel…
Semmiben nem akar/képes csúcsot érni…
*
Ha ló nincs,
akkor szamár is jó –
a holtáig házassági megalkuvó:
ő nem is a legeslegjobbat keresi,
akit a Jóisten is éppen neki rendelt,
de olyat, ami még éppen megfelelő…
*
Fekete
szemüveg
Mindent szürkének
vagy feketének látsz,
de csak azért, mert pont
a szemed előtt van egy szűrő,
ami csak neked nem engedi meg
- „letiltja”, hogy meglásd a millió
színárnyalatot és színkombinációt
*
Vörösmarty Mihály
KESERŰ POHÁR
Bordal "Czilley s a Hunyadiak" szomorújátékból
Ha férfi lelkedet
Egy hölgyre föltevéd,
S az üdvösségedet
Könnyelműn tépi szét;
Hazug szemében hord mosolyt
És átkozott könyűt,
S míg az szivedbe vágyat olt,
Ez égő sebet üt;
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
Eloszlik, mint a buborék,
S marad, mint volt, a puszta lég.
.
Ha, mint tenlelkeden,
Függél barátodon,
És nála titkaid:
Becsűlet és a hon,
S ő sima orgyilkos kezét
Befúrja szívedig,
Míg végre sorsod árulás
Által megdöntetik;
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
Eloszlik, mint a buborék,
S marad, mint volt, a puszta lég.
.
Ha szent gondok között
Fáradtál honodért,
Vagy vészterhes csatán
Ontottál érte vért,
S az elcsábúltan megveti
Hű buzgóságodat,
S lesz aljas -, gyáva - és buták
Kezében áldozat;
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
Eloszlik, mint a buborék,
S marad, mint volt, a puszta lég.
.
Ha fájó kebleden
A gondok férge rág,
S elhagytak hitlenűl
Szerencse és világ,
S az esdett hír, kéj s örömed
Mind megmérgezve van,
S remélni biztosabbakat
Késő vagy hasztalan;
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
Eloszlik, mint a buborék,
S marad, mint volt, a puszta lég.
.
S ha bánat és a bor
Agyadban frígyre lép,
S lassanként földerűl
Az életpuszta kép,
Gondolj merészet és nagyot,
És tedd rá éltedet:
Nincs veszve bármi sors alatt
Ki el nem csüggedett.
Gondold meg és igyál:
Örökké a világ sem áll;
De amig áll, és amig él,
Ront vagy javít, de nem henyél.
1843. augusztus 26. előtt
*
Még
fitogtatja is,
hogy ő mekkora
műszaki antitalentum:
még egy villanykörtecsere sem megy
szakember segítsége, házhoz hívása nélkül….
*
Henceg vele:
ő matek analfabéta
(vesztére a kamatos
kamatszámítást se érti -
nem is lesz hol kamatyolnia,
mert elárverezik a hajlékát is…)
*
Ha
már egyszer
anyja félelméből
kór-házban született,
akkor ott is akar meghalni,
hátha ott van halál elleni orvosság…
Nyugtatózva, „fájdalom-csillapítóktól
elkábítva, félrebeszélve, eszméletlen,
emberi méltóságát veszítve távozik el…
*
Igaz
jó barát
helyén/helyett
jobb esetben semmi,
rosszabban: nyílt lelki hadviselő,
a legrosszabban: rejtett álbarát…
„Jó-barátként” hülyeségre biztat,
vagy „csak” rám hagyja, vagy
istenkísértésbe hajszol bele…
*
Ő
naivan,
„jól nevelten”,
vagyis illemtudóan,
a vendéglátót meg nem bántva
halálos ellenségénél is mindent
megeszik, amit éppen elé raknak…
Ez lesz az ő legeslegutolsó vacsorája
*
Ölel/öl
Tragikus
meg nem értés
Csak megsimogatni
szerettem volna a nyuszit,
De a folytonos menekülésével,
értetlenségével annyira felbosszantott,
hogy most már agyoncsapom, ha elérem…
*
Aki
előbb
az ún. frigid nő játszma által
kvázi impotenssé teszi a férjét,
majd szégyenét szerte-széjjel is kürtöli,
hogy így őt ezzel még jobban zsarolhassa…
*
Aki
súlyosan
önleértékelt -
semmit sem tart önmagáról,
mindig másokat követ, utánoz…
Vagy ezt kompenzálni próbálva
mindig úgy érzi: Ő különb ember
mindenki másnál – ezért nincs is
másoktól mit tanulnia…
*
Aki
nem tudja,
vagy „elfelejti”,
hogy a halottas ruhán nincs zseb,
és a révész Káron ladikján is csak
anyaszült meztelenül visz odaátra,
ahova csak lelki kincseket vihet magával…
*
Aki
nem tudja,
nem érezte,
hogy milyen jó
gyalogolni, lépésről
lépésre, meg-megállva
bejárni a szülőföldet és/
vagy két keréken önerőből,
a szabad ég alatt tovasuhanni…
*
Aki
csak annyit „lát”,
keveset és rövid ideig,
és egy sajátos látószögből,
a világból és a természetből,
és a kertjüket művelő szomszédokból,
amennyit az autó vezetése közben lehet…
*
Aki
nem tudja,
hogy most hol, mikor
és kiket szeretne evangelizálni,
de örökké lesben vár „áldozatára” -
vagy elrohan a sebesült kirabolt mellett,
mert irgalmatlan szamaritánusként siet a misére…
*
Aki
nem tudja,
milyen útra indul,
de örökké pakolja holmiját,
vagy be is van csomagolva bőröndje,
mert őt bármikor tovább üldözhetik innen is…
(mint egy „megátkozott” Ahasvérus, bolygó zsidó)
*
Aki
nem vágja ki,
fojtja el csírájában:
és így a kis hazugsága
egyre újabb nagyobbat „szül”,
el is burjánzik, el is „rákosodik” …
Onnan is van visszaút, „csak” nehezebb,
pláne, ha még magunk se tudunk róla, ill.
az igazsághoz keresztülhazudnánk magunkat…
*
Aki
besegít
„Jóistennek”,
ne végezzen félmunkát,
ha Ő a jégesővel már úgyis elverte
a szőlő nagyját, a maradékot majd ő elvégzi…
(Arany János egyszeri gazdája – Bolond Istók)
*
Aki
nem veszi
a lelki fáradtságot, hogy
megérezve-sejtve, kitalálva
teljesítse a te „titkos” vágyad:
nem tud, vagy nem is akar neked
egy kellemes meglepetést szerezve
növelni az ajándékozás örömét…
(ill. nem kockáztat: hátha téved)
*
Aki
nemcsak
disznóból kolbászt,
de kolbászból disznót állítana elő -
neki minden folyamat visszafordítható…
Nem ismer lehetetlent, csak tehetetlent…
(Mint egy kisgyerek, aki még azt hiszi, hogy
a lepkének majd visszanő a letépett szárnya…)
*
Aki
nemcsak
légvárépítő és -lakó,
de a magán pszichiáternek
még rendszeres lakbérfizető is…
Mintha a hal azért fizetne hálapénzt,
hogy van, aki őt meg-megsimogatja,
amikor partra-vetetten kínlódik…
*
Aki
nemcsak
mindig odatartja
a másik arcát is a pofonért,
de még önmaga is ostorozza,
hogy nem csinált kedvet hozzá,
hogy párat még jól bele is rúgjanak,
és a rablónak nem adta oda a dugi pénzét…
*
Aki
nemcsak
vészhelyzetben,
ideiglenesen blöfföl,
mint az oldalazó, és így
magát nagyobbacskának
mutató macska - de mindig,
és a maga is kezdi ezt elhinni
az első nagy felsülésig, lebőgésig…
*
Aki
egy neofita túlbuzgó,
„hitetlen” évei kompenzálva
ő pápább akar lenni a pápánál is…
Mint ki egy trehány-rendetlen gyerek volt,
de felnőtt családfőként katonás rendet tart,
Ami nehezíti-ellehetetleníti az otthonosságot…
*
Aki
nincs
tisztában
a szülői hatalom-
felelősség nagyságrendjével,
életsors-befolyásoló súlyával,
vagy ha rádöbben, megriad tőle,
mint a felvilágosított hályogkovács,
aki már nem mer többet műteni…
(a gyermek a „szemünk fénye”)
*
Aki
nincs tisztában vele,
hogy a konyhakés, a humor stb.
milyen veszélyes kétélű fegyver,
amivel önmagát/mást akár még
súlyosan/halálra is lehet sebezni…
(szó szerint, vagy átvitt értelemben,
illetve: öngyilkosságba hajszolni…)
*
Aki
soha
nincs jelen,
igazolatlan hiányzó:
sosemvolt fiktív múltban,
vagy képzelt jövőben „él” –
vagyis csak passzívan henyél,
alibizik, soha nincs a Tett helyén…
*
Aki
nősüléskor
leépíti, vagy hagyja
elveszni baráti köreit:
bezárul és bezápul, amivel
időzített bomba kerül a ház alá,
mert túl nagy terheteket raknak egymásra…
*
Aki
nyalizó, stréberkedő,
és ezért csak olyat kérdez,
amire tanára biztosan tud válaszolni –
erősítve a „mindentudó” jó tanító imázst…
Vagy aki a hazug, rossz tanítási rend ellen
csak renitens magatartással tiltakozik, lázad…
*
Aki
olyan, mint
a rossz szülő/tanár –
a gyerek legyen visszhang,
vagy egy szajkó, egy papagáj,
a válaszban magát hallaná vissza,
aki el sem tudja képzelni, hogy ő is
tanulhatna a gyerektől/diákoktól
(és nem is keveset, de elég jó sokat)
*
Aki
nyeglén
fittyet hány
Rómában/eszkimóknál
az ott élőknek, nyilván nem
ok nélkül, a hely szellemében
is rég kialakult szokásaira, sőt:
esetleg ostobán még gúnyolja is,
ha az eltér attól, amit ő eddig ismert…
*
Be-rontó,
be nem lépő…
Aki nyitott ajtót,
vagy kaput dönget,
vagy zörgetés nélkül
a végtelenségig csak vár,
(Kafka: A törvény kapujában)
Vagy pedig ajtóstól beront a házba…
*
Aki
önhitten
nyugodtan ül
a régi babérjain,
a tegnapi sikerből élne ma –
vagy aki előre iszik a medve bőrére,
de ittasan a medve fog belőle lakomázni…
*
Aki
odakint
előadja, hogy ő a barikádok
rettenthetetlen utcai harcosa –
otthon viszont egy lekvár, egy papucs
(övé az utolsó szó joga: - Igenis, drágám!)
*
Aki
az utcán,
idegenekkel,
vagy a megrendelőkkel
egy földre szánt angyal,
nyájas, sőt alázatoskodó,
otthon viszont már egy ördög,
egy pokróc, egy goromba fráter…
*
Aki
abszolút
pofátlanul
nem csak hogy
odakakál az ablakom elé
de még a nagydolga végeztével
be is kopog hozzám vécépapírért…
*
Aki
az a beszédhibás,
aki a szülők tetszésére
oly aranyosan selypített,
beszélt pöszén, raccsolt stb.,
hogy a végén úgy is maradt…
Vagy éppen ellenkezőleg téve
az erős dadogását csak csúfolták,
ill. egy születési hibának fogták fel…
*
Aki
olyannyira
földhözragadt,
hogy ő még csak
nem is látja Daidalosz
és Ikarosz szárnyalását
(sem az utóbbinak hübrisz
miatti bukását, lezuhanását…)
A másik meg csak ég- kémlelő,
és a nyakát töri az első árokban…
*
Vörösmarty Mihály
MIT CSINÁLUNK?
Mit csinálnak Magyarhonban?
Esznek, isznak és danolnak.
Semmi baj sincs? semmi gondrém,
Hogy majd érte meglakolnak?
Van biz itt baj; de hiába
Enni csak kell az embernek;
S inni hogy ne kéne, ahol
Oly dicső borok teremnek;
Csakhogy aztán,
Majd ha ember kell a gátra.
Korhely-gyáván
Ne maradjon senki hátra.
.
Mit csinálnak Magyarhonban?
Esznek, isznak, álmodoznak.
Semmi baj sincs? semmi gondrém,
Hogy az álmok megszakadnak?
Van biz itt baj; de hiába,
Olyan édes álmodozni!
S néha tán jobb, mint fejünkkel
Faltörősdit játszadozni:
Csakhogy aztán,
Majd ha ember kell a gátra,
Álmos-gyáván
Ne maradjon senki hátra.
.
Mit csinálnak Magyarhonban?
Esznek, isznak, gondolkoznak.
És miről az istenadták?
Hogy tán élni kén' a honnak!
Kár biz az; de már hiába,
Gondolatnak nincsen gátja,
És ha úgy van, amint mondják,
Gondolat a tettek bátyja:
Csakhogy aztán,
Majd ha ember kell a gátra,
Méla-gyáván
Ne maradjon senki hátra.
.
Mit csinálnak Magyarhonban?
Esznek, isznak, hadakoznak.
Szörnyűség! - No nem kell félni,
Csak szavakkal kardlapoznak.
Kár a szóért; de hiába,
Szóból ért a magyar ember,
S gyakran a szó dolgokat szül,
Gyakran a szó éles fegyver:
Csakhogy aztán,
Majd ha ember kell a gátra,
Nyelves-gyáván
Ne maradjon senki hátra.
.
Mit csinálnak Magyarhonban?
Esznek, isznak s tán dolgoznak?
Félig-meddig: mert nem tudják,
Másnak lesz-e vagy magoknak.
Ennyi is kár; de hiába,
Munka jobb a koplalásnál,
S jobb az edzett kar, ha ép vagy,
Mint ha selymen sántikálnál.
És hogy aztán,
Majd ha ember kell a gátra,
Gyenge-gyáván
Ne maradjon senki hátra.
.
Mit csinálnak Magyarhonban?
Szőnek, fonnak és akarnak -
Tán vakarnak? semmi tréfa!
Posztó is kell a magyarnak.
Hát takács-e a magyar nép?
Nem szégyenli a vetéllőt?
Semmi baj! tán összefűzi,
Amit a sors egybe nem szőtt:
Csakhogy aztán,
Majd ha ember kell a gátra,
Gépi-gyáván
Ne maradjon senki hátra.
.
És, pedig - mit is beszéltem?
A vadásznak jó a cserje;
A költő hadd álmodozzék;
A kovács a vasat verje.
Minden ember, amihez tud,
Ahhoz lásson télen, nyáron,
S a paraszt borbély helyében
Úr szakállát ne kaszáljon.
És hogy aztán,
Majd ha ember kell a gátra,
Aki hitvány,
Félre tőlünk, menjen hátra!
1844. október - november 10.
EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA
A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet
vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:
a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza
1.
A legeslegtöbbet én használhatom/árthatom magamnak –
a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?
Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.
Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?
2.
Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,
az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.
A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.
A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.
3.
A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.
Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.
De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,
anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…
4.
A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,
akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,
és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,
ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.
5.
Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,
akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,
edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és
a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…
6.
És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,
akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal
és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.
A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …
7.
És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat
a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.
Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,
egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…
8.
De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,
avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,
a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,
ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.
9.
A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,
és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.
Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,
de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat
10.
Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása
nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,
hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,
mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.
11.
Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,
s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –
de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,
akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!
12.
Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:
hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,
humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás-otthon,
gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…
13.
A mese, példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,
a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -
gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -
jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!
|