Eugéniusz:
Bölcs-balga,
boldog-boldogtalan ember – III.
Emberélet-minőség vizsgálódások
édes-ékes, bölcs anya-nyelvünkön
Talált, szerzett, javított/vesztett életkincstár
Szellemi, lelki, testi és társas életek-halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Tettek ð magatartások ð jellemek ð sorsok)
A gyógyulás kezdete a baj felismerése.
Magadon nevetsz, vagy szörnyülködsz:
a mese nem másról, de pont rólad szól –
ismerj magadra és változtass életeden…
Ady Endre
Új Vizeken járok
Ne félj, hajóm, rajtad a Holnap hőse,
Röhögjenek a részeg evezősre.
Röpülj, hajóm,
Ne félj, hajóm: rajtad a Holnap hőse.
.
Szállani, szállani, szállani egyre,
Új, új Vizekre, nagy, szűzi Vizekre,
Röpülj, hajóm,
Szállani, szállani, szállani egyre.
.
Új horizonok libegnek elébed,
Minden percben új, félelmes az Élet,
Röpülj, hajóm,
Új horizonok libegnek elébed.
.
Nem kellenek a megálmodott álmok,
Új kínok, titkok, vágyak vizén járok,
Röpülj, hajóm,
Nem kellenek a megálmodott álmok.
.
Én nem leszek a szürkék hegedőse,
Hajtson szentlélek vagy a korcsma gőze:
Röpülj, hajóm,
Én nem leszek a szürkék hegedőse.
*
A TŰZ CSIHOLÓJA
Csak akkor születtek nagy dolgok,
Ha bátrak voltak, akik mertek
S ha százszor tudtak bátrak lenni,
Százszor bátrak és viharvertek.
.
Az első emberi bátorság
Áldassék: a Tűz csiholója,
Aki az ismeretlen lángra
Úgy nézett, mint jogos adóra.
.
Mint egy Isten, hóban vacogva
Fogadta szent munkája bérét:
Még ma is minden bátor ember
Csörgedezteti az ő vérét.
.
Ez a világ nem testálódott
Tegnaphoz húzó, rongy pulyáknak:
Legkülömb ember, aki bátor
S csak egy külömb van, aki: bátrabb.
.
S aki mást akar, mint mi most van,
Kényes bőrét gyáván nem óvja:
Mint ős-ősére ütött Isten:
A fölséges Tűz csiholója.
p Statiszta
p Olyan az egész élete,
p mint azon a filmszereplő statisztáé,
p aki csak egy-egy jelenetben tűnik fel,
p a teljes történetben nem oszt, nem szoroz,
p arra kap instrukciót, de az egészet sosem látja...
p
p
p Korbács/
p mézesmadzag
p Még nem megérett erkölcsi lény,
p akit csak jutalommal és büntetéssel lehet motiválni
p aki csak azért „jó”, mert fél a várható büntetéstől –
p végső soron pedig az örök (!) kárhozattól, pokoltól!?
p (ill. a mennyország ígérete tartja benne a lelket…)
p
p
p Szem előtt
p Csak akkor végzed jól a dolgod,
p ha szüleid, tanáraid, főnököd a hátad mögött állnak?
p Élj úgy, mintha isten/egy derék ember mindig nézne!?
p Ehhez a külső elvárásoknak, jól megrostálva, átnézve
p már bensővé, istentől áldottá kell/kéne válniuk…
p
p
p Demagógok
p Senki nem olyan szegény,
p hogy nagyot ígérni ne tudjon:
p Ha majd lottó ötösöm lesz,
p akkor téged is gazdaggá teszlek...
p Egy felelőtlenül ígérgető politikust
p is nehéz/lehetetlen a szaván fogni?
p Azt mondja, amit hallani szeretnél –
p de gyakorlatilag számon-kérhetetlenül...
p És az államosított pap szaván fogható,
p aki az evilági jó magaviseletedért
p az örök égi boldogság jutalmat ígéri?
p Ez egy olyan Égi Kánaán,
p ahonnan még nem tért meg utazó…
p (a másik, a fenyegető alternatíva
p a pokol, az örök kárhozat)
p Lehet egy egész emberi életet
p erre az ígéretre alapozva alakítani?
p
p
p Képmutató
p A szentfazék, akinek a füle kormos
p A képmutatás a bűn hódolata az erény előtt –
p ő nem úgy csinálja, de legalább elismeri: úgy kell(ene)
p Nagyobb a baj, ha a bűn már erényként mutatja magát...
p
p
p Szálka és gerenda
p Bagoly mondja verébnek: nagyfejű!?
p Vedd ki előbb saját szemedből a gerendát,
p és akkor majd jól fogsz látni ahhoz, hogy
p kivehesd esetleg atyádfia szeméből a szálkát,
p amit te most látászavartan gerendának nézel…
p
p
p Prokrusztész ágy
p Fakó minden teória, a lét aranyló fája zöld,
p s te így, ilyen kifakultan látod a virágzó rétet,
p a nagy mindenség ki-kibújik a rendszeredből -
p de te addig csonkítod, míg bele nem gyötörhető…
p
p
p A család nemtője
p Ha rablótámadás érné szeretteidet,
p akár az életed árán is megvédenéd őket,
p (legalábbis ezt most fennen hangoztatod)
p de hogy a krumplit ma pont te pucold meg,
p az neked már nem elég magasztos feladat...
p
p
p Ott-hontalan
p Vágd el a gyökereid,
p ültesd át a vén fát, légy hontalan
p Hozd magad itthon szinte lehetetlennek látszó helyzetbe,
p hogy még magadat is majdnem meggyőzzed a kivándorlásról
p Idegenben idegenként meg olcsó vígasszal gyógyítsd lelkedet.
p
p
p A király meztelen,
p de sehol egy gyerekszáj,
p aki ezt ki merné mondani
p Aki megmondja az igazat,
p annak menten betörik a fejét
p (vagy ami még ennél is rosszabb:
p már nem is látják a meztelenséget
p az összefonódás, lekötelezettség miatt)
p
p
p „Köznevelés”
p Ahogyan ezt már
p Platón is javasolta Államában,
p a szülés után minden gyereket
p el kell venni és egy helyen kell nevelni,
p és nem a sokféle családi „anarchiában” …
p Ebbe a rossz irányba mutat a – még nem - kötelező
p bölcsőde, az obligát óvoda, a lassan egésznapos iskola….
p
p
p Helyettesítő
p Imádkozhatsz értem, de nem helyettem
p Adhatsz tanácsot, de helyettem nem dönthetsz
p Drukkolhatsz nekem, de helyettem nem vizsgázhatsz le
p De te olyan nagyon „jó anya” vagy, vagy az akarsz lenni,
p hogy mindent helyettem csinálnál, s pont ezzel is ártasz…
p
p
p Életismeret-hiány
p Elzárva tartottak - jogi – nagykorúságodig!?
p Várkastélyban, lakatlan szigeten, zárdában…
p …hogy Te ne is ismerd meg a rossz világot!
p Így bedőlsz az első cukros bácsinak, aki becéz…
p (Lásd pl.: Moliѐre A nők iskolája c. színművét)
p
p
p Írógép
p Éhenkórász zsurnaliszta
p Akkor is firkál, amikor frigid a múzsa
p Ha nem ír valamit, akkor éhenhal a családja…
p A kapát és a kaszát viszont messzire elkerüli…
p Inkább, ha kell, és „kell”, bérbe adja lelkiismeretét…
p
p
p Magas mérce
p „Tégy oly célt fel,
p Amelyre soha senki nem ért.
p Mert szép dolog a középszerű
p Tudós emberekkel elérkezni,
p De szebb még a legtudósbakkal
p Egyarányú messze hagyíttani,
p A legszebb penig
p mindeneket fellyülhaladni,
p És a nagy hegynek
p oly részében állani,
p Ahová soha senki
p maga erejétől nem hághatott,
p S talán soha nem is hág.”
p Apáczai Csere János
p
p
p „Magány”
p Egyedüllét-fóbia
p Félve a kiközösítéstől
p hagyod, hogy lehúzzon
p magához a középszerűség,
p és ezzel fel is hagysz minden
p erkölcsi fenntartással és az
p állítólagos különcködéseddel…
p
p
p Életáldozat
p Vértanú - mártír
p Egyedül az ember
p az a különleges lény,
p aki képes eszmékért,
p ügyekért életét is áldoznia.
p Lehetnek ezek persze akár
p téveszmék és rossz ügyek is.
p (És persze lehet a jó ügyért is
p felesleges áldozatot hozni…)
p
p
p Rosszul tudni
p A törvény nem ismerete
p nem ment fel a törvény alól
p Ha nem tudsz a gravitációról,
p akkor meghalsz a szakadékban,
p mert felgyorsulva csapódsz le…
p A részegséged az neked enyhítő,
p és nem súlyosbító körülmény?
p
p
p Egyéni mérték
p Szubjektív-objektív
p Hogy ki mennyi italtól
p rúg be, veszíti el az eszét.
p ez egyfelől viszonylagos,
p másfelől abszolút (vodka),
p mert nyilvánosan bárki által
p megítélhető (kritériumok)
p
p
p Protezsált
p Felmegy a függöny
p és egy másik protekciós
p álzenésszel kéne muzsikálni:
p közös a blama, a nagy leégés
p - Tud hegedülni? - Nem!
p - És ha megfizetjük?
p
p
p Stréber
p A mindenáron való
p érvényesülés érdekében
p a felsőbbség kívánalmait
p feltűnő formában és
p túlzott mértékben teljesítő,
p magára a figyelmet felhívó,
p magát mindenütt erőszakosan
p előtérbe toló, törtető személy; törtető.
p Alattomos stréber. A stréberek,
p akik vígan keringenek a miniszterek körül …,
p most … szörnyűködő hangon sopánkodnak.
p (Mikszáth Kálmán)
p
p
p Beugró
p Az őrmester kérdezi,
p hogy ki tud zongorázni –
p te hevesen jelentkezel
p remélve, hogy így lóghatsz…
p De ő téged WC pucolásra rendel,
p így akar kiszúrni az úrigyerekkel…
p
p
p Nem
p gondolkodó
p A gondtalanság kedvelő,
p a gondterheltséget kerülő…
p De amennyivel kevesebbet
p és amennyire felszínesen gondolkodik,
p legalább annyival többet és nagyobbat téved…
p Simán aláír egy rejtve uzsorahiteles szerződést…
p
p
p Feltett kéz
p Mindig feltétel nélkül kapitulál
p a körülmények óriási hatalma előtt –
p Nem minden, de ez viszonylagos:
p annál nagyobbak ezek az óriások
p minél törpébbnek látod és láttatod
p nemcsak magad, de a „bajtársaidat”
p
p
p Szép-
p érzéketlen
p A vak magyarul
p úgy is mondható: világtalan
p És aki csak néz ki a fejéből,
p de nem látja meg a szépet?
p Szép természeti jelenség, mű, ember
p nézése nem művelte ki látóvá a szemét…
p
p
p Rövidlátó
p Az biztos, amit - ma - megeszel
p Vágd le az aranytojást tojó tyúkot!
p Mit tudni, mit hoz a holnap - ha megéred…
p Miért nélkülöznél/áldoznál ma a holnapért?
p
p
p Előrelátó
p Mekkora csapás, megátkozottság lenne,
p ha mindent pontosan és biztosan előre látnánk -
p mintha mi is „isten-átkozta” jóstehetséggel bírnánk
p (ahogy káros-kórós az a rövidlátás, ha egy nap a világ)
p
p
p Bamba
p „Mondják ostoba, buta,
p együgyű, hüle emberről,
p aki mindent szájtátva csudál, bámul.
p népies nyelven rokonai: bákó, baca,
p mamlasz, málé, mámmám, mamuk.”
p
p
p Aki már
p mindent megszokott,
p akinek minden természetes stb.,
p és már semmire sem csodálkozik rá,
p és senkit és semmit sem csodál meg –
p pláne nem hisz a természetfeletti,
p isteni csodákban, amikben így
p neki nem is lesz része…
p
p
p A „külcsín”
p Neked mindegy,
p milyen ruha van rajtad –
p ócska kopott, piszkos, büdös,
p uniformis, hülye feliratos stb.
p hisz te állítólag egy filozófus,
p vagy csak egy segédmunkás vagy.
p miért is mosakodnál, fésülködnél,
p borotválkoznál, mosnál fogat stb.?
p Belbecsed így rejtve marad,
p mert ki is állna szóba veled...
p
p
p A piperkőc
p A dandy, ficsúr, divatfi, divathős
p aki naphosszat csak a tükör előtt áll
p aki órákig válogatja, váltogatja alsó-felsőneműit
p aki mindenféle pacsulikkal keni, fújja be magát
p (míg este lesz, s másnap kezdi az egészet elölről)
p
p
p Maximalizáló
p Gyakorlod magad, hogy
p az adott alapanyagból
p hozzátett eszmei értékkel
p a lehető legehetetlenebb étel,
p a legrondább épület, lakóház,
p és a legpocsékabb élet készüljön
p
p
p Emlékcsonkító
p Gyakorlat teszi a mestert:
p memóriádból napi penzumokban
p gondosan ki-kiszelektáltál minden szépet,
p s erőnek erejével csak a csúnyára emlékszel,
p s így a saját vesztedre hamisítod a történetedet,
p táplálod-erősíted az önbetegítő önleértékelésed!
p
p
p Varietas delectat
p A változatosság gyönyörködtetne
p Minden nap ugyanazt eszed, iszod
p Minden nap ugyanazon az úton oda és vissza
p Minden nap ugyanaz a monoton rég unt munka
p Mindig ugyanazok az arcok, kérdések, viccek stb.
p Mindig hétvégén ugyanazok a szeretkező mozdulatok
p Nem kockáztatsz semmi változtatással, újítással,
p mert hiszen abból akár még hiba vagy baj is lehet…
p
p
p Kudarc-
p élmény halmozó
p Garantáltan nincs
p tartósan sikerélményed,
p borítékolható a terv meghiúsulása:
p a múltadat akarod átírni, változtatni,
p szerecsent mosdatsz, halottal táncolsz…
p Vagy számodra lehetetlenre vállalkozol:
p karod csapkodásával átrepülni a folyón…
p (ha elkábítottan, részegen vakmerő leszel)
p
p
p Siker-
p élmény
p Hass, alkoss
p és gyarapíts -
p vagy pusztíts!?
p Gyorsan és biztosan
p akarsz sikerélményhez jutni:
p és jól tudod: rombolni mennyivel,
p mily sokkal könnyebb, mint építeni…!
p
p
p Pazarló
p Gazdálkodj bután
p Véges lelki erőddel, időddel
p energiáidat az önigazolásra
p vagy folytonos panaszkodásra,
p és a tüntető önsajnáltatásra fordítsd
p
p
p Kötekedő
p Menj biztosra,
p állíts nyelvi csapdát,
p hogy ne lehessen jó válasz:
p - Azt mondtad, hogy kurva az anyám?
p - Én? Már hogy mondtam volna!
p - Hát hazudok én?
p (Durr egy pofon…!)
p
p
p Perlekedő
p Minden sérelmedért
p ha máshogy nem megy,
p mert pl. már nem párbajozol,
p akár a bíróságon keress elégtételt!
p Kerül, amibe kerül, ha rá is költöd a gatyádat is…
p (okosként sose engedj, inkább szamárként szenvedj)
p
p
p Gúny-
p nyilak
p Nem csak úgy
p vaktában lövöldözi,
p célra tart, és sajnos,
p sokszor célba is talál,
p hatékonyan súlyosan
p vagy akár még „halálra” is
p sebezve potenciális barátait…
p Pláne és főleg az ún. mimózákat…
p Pedig ezt ő csak tréfásnak szánta…
p
p
p Nedv
p A humor
p annyira emberi
p és az élet sava-borsa:
p ironizálj, gúnyolódj, poénkodjál stb. -
p hátha minden barátod sikerül elüldözni!
p
p
p Komor
p Az emberi élet
p annyira komoly, halálkomoly,
p hogy csak komoran lehet végig-csinálni.
p Ha netán meg-megkísért a nevethetnék,
p akkor gondolj temetésre, templomra stb.
p
p
p Meta-fizika
p Egy fizikus és egy filozófus
p együtt kirándul az afrikai szavannán.
p Egyszer csak üldözőbe veszi őket egy oroszlán.
p Mindketten futni kezdenek, de közben a fizikus megtorpan:
p - Semmi értelme futni, hiszen az oroszlán gyorsabb nálunk!
p Mire a filozófus:
p - Én nem is az oroszlánt akarom lefutni, hanem téged!
p
p
p
p Segg-nyalás
p Emeld fel fejed, büszke nép…
p Magyar ember nem találja a helyét
p (nem érzi jól magát), ha nem szaros a szája!?
p Ez csak egy magyar-gyűlölő ráolvasás – vagy:
p aki nagy dologra van hivatva, nagyon lent lehet…
p
p
p Szellemi népirtás
p Templom, iskola, média:
p Egy egész népbe nap mint nap
p kisebbrendűségi érzést táplálni:
p utolsó csatlós, fasiszta, munkakerülő,
p kirekesztő, bunkó, igénytelen stb. stb.
p Múltját is letagadva, kitörölve, átírva,
p meghamisítva, nevetségessé téve stb.
p (persze csak, ha ehhez már elég birka…)
p
p
p Légy résen!
p Másként úgy jársz,
p mint az a béka, aki
p nem ugrik ki a vízből,
p ha szép lassan melegítik oly forróra,
p hogy a végén ott elpusztul, megdöglik…
p Ilyen módon is lehet embert ölni/népet irtani...
p
p
p Bolondulás
p “Két módon
p tehetnek bolonddá.
p Az egyik, hogy elhitetik veled a hazugságot.
p A másik, hogy visszautasítod az igazságot.”
p (Sören Kierkegard)
p
p
p Kiveszőfélben
p Mint az álruhás király
p Aki azért járja így országát,
p hogy közvetlenül megtapasztalja,
p - akár a saját bőrén is, mint Mátyás király -
p miként bánik a néppel pl. a kolozsvári bíró…
p (ezt nem pótolja a besúgó, hangulatjelentő stb.)
p
p
p Ország-
p vezetők/vesztők
p "Négyféle vezetőember
p lehet egy ország élén:
p Prokrusztész, Napóleon,
p Samu bácsi és Szolón.
p Prokrusztész egy elgondolás híve,
p melybe nemzetét belekényszeríteni akarja,
p ha törik, ha szakad.
p Napóleon szenvedélyes játékos és akár nyer,
p akár veszít, mindenképpen tékozol.
p Samu bácsi úgy ül az uralkodói teremben,
p mint egy fűszerboltban, dekákkal
p és garasokkal ravaszkodik.
p Szolón az isteni ihletre figyel,
p minden tette az örök mértékből ered
p és országa virul."
p (Weöres Sándor)
p
p
p Intelem
p „Ha kívánod
p a királyság tisztességét,
p légy békességtűrő.
p Ítélj békességtűréssel,
p szánakozással és irgalommal”,
p mert „a jó cselekedetek törvénye
p főékesség a királyok koronáján.
p Illik a királynak kegyesnek, irgalmasnak
p és több egyéb jóságokkal
p teljesnek és ékesnek lenni,
p mert a kegyetlenséggel
p és gonoszsággal fertőzött király
p haszontalan keres király nevet,
p mivel zsarnoknak mondatik”.
p „Uralkodjál mindenki felett harag,
p kevélység, gyűlölködés nélkül,
p békességesen, szelíden, emberségesen,
p megemlékezvén szüntelen, hogy
p minden ember azon egy állapotban vagyon
p és semmi fel nem emel, csak az alázatosság,
p semmi meg nem aláz, csak a kevélység és a gyűlölség.”
p István király intelmei
p
p
p Ideális
p alattvaló
p Miért élsz úgy
p mintha kiskorú lennél,
p mintha gondnokság alatt lennél,
p mintha épp most börtönben lennél,
p mintha el lennél tiltva a közügyek gyakorlásától -
p miért hagyod, hogy nélküled döntsenek terólad?
p
p
p Jus murmurandi
p A morgás joga/kötelme
p Ha folyton te reklamálsz,
p a bíró azt sem adja meg,
p ami nyilvánvaló szabálytalanság,
p De ha meg mindent szó nélkül lenyelsz,
p akkor meg fát fognak vágni a hátadon…
p
p
p Jó vagy rossz vicc!?
p A fele - sem - tréfa?
p - Mi a demokrácia? – kérdi a zsidó gyerek.
p - Az a rendszer,
p ahol a zsidók lenyúlhatják a többiek javait. – válaszolja apja.
p - És mi az antiszemitizmus?
p - Amikor ezt a szenvedő fél szóvá meri tenni…
p („Zsidó” alatt nem származást, de szellemiséget értve…)
p
p
p
p Numerus clausus
p A negatív-pozitív
p társadalmi, „faji” diszkrimináció
p jó vagy rossz próbálkozásaiból…
p "Mi nem az idegen fajjal szemben
p követeljük a numerus clausust,
p hanem a saját fajunkkal szemben
p követeljük a numerus apertust,
p mert tébolyodott és öngyilkos nemzet az,
p amely az értelmiséget nem elsősorban
p a saját fajtájából akarja rekrutálni."
p Tormay Cecile
p
p
p Igény
p - Bácsi,
p a maga falujában
p van antiszemitizmus?
p - Nálunk? Nálunk az nincs.
p De – megjegyzem – igény vóna rá…
p
p
p
p Jól
p megkülönböztetni
p Ez annyi, mint jó tudni
p Például a játékos bunyót
p a tétmeccstől, a verekedéstől,
p vagy annak imitálásától stb.
p Ti pedig a politikai pankráción
p a késhegyig marakodók vagytok –
p és nevet a haszonélvező harmadik.
p
p
p Zsarolható
p bűnpártoló…
p Aki csak nagy sokára,
p túl későn veszi észre, hogy
p ha belemegy kis stiklikbe,
p akkor a nagy bűnök láttán is
p cinkos hallgatásra kényszerülhet.
p Lehetnek olyan társadalmi játék-
p szabályok, hogy ha mind betartod,
p akkor egyáltalán nem tudsz megélni?
p
p
p A
p dolgok
p néven nevezése
p „ha egy közösség a hazugságok
p olyan zsákutcájába beleszorul,
p ahol a dolgokat nevükön nevezni
p nem lehet és nem is szabad,
p akkor ez előbb vagy utóbb elvezet
p a közösség általános értelmi
p és erkölcsi lezülléséhez",
p „Eltorzult magyar alkat,
p zsákutcás magyar történelem"
p Bibó István
p
p
p Szilencium
p A jó és rossz hallgatások
p Amikor a hallgatás aranyat ér,
p amikor hallgatni a bölcsebb,
p amikor hallgatni dicsőség
p (pl. neadj’isten kín-vallatnak),
p amikor a hallgatás cinkos vétek,
p amikor a hallgatás beleegyezés,
p amikor a hallgatás szégyen,
p amikor a hallgatás titoktartás,
p amikor a hallgatás nem tudás,
p amikor a hallgatás is hazugság,
p amikor a hallgatás tapintatosság,
p amikor a hallgatás csendespihenő,
p amikor a hallgatás zsarnok-parancs…
p
p
p Igazmondás
p „Nem hiszi senki,
p mennyit hazudunk e világon:
p a gonosz erényeket színlel,
p a jobb sokszor hibákat, hogy
p a többségnél jobbnak ne látszassék,
p s mindenki legalább hallgatás által sérti az igazságot.
p S vajon ez jobb-e? Ha szólni mernénk,
p természetünk- mely, bármit mondjanak is néhányan,
p mindég csak jobbhoz vezérel – rég kivítta volna győzelmét,
p de gyáván hallgatunk, s az alávalóság dúsan sarjadozik
p engedékenységünktől ápolva. –
p Nemcsak nem hazudni, hanem az igazságot megmondani –
p ez kötelességünk, s ki ezt nem tevé, vétkezett,
p ki hallgat, hazudott.”
p Eötvös József
p
p
p Mindig
p igazat mondani?
p Akkor is, ha ezzel elárulsz, beköpsz valakit?
p Akkor is, ha ezzel elrontasz egy meglepetés szervezést?
p Akkor is, ha ez az őszinteség „szalonképes szadizmus”?
p Akkor is, ha te nem is tudod mi a teljes igazság?
p Akkor is, ha az ellenséged faggat, netán vallat?
p Akkor is, ha a kegyes hazugság a kérdező javára válna?
p
p
p Könyv-vásár
p Vagy nagyon olcsó a könyv,
p de akkor paternalista állam cenzúrázza,
p ki se adja, vagy csak lebutítva, kiherélve -
p vagy szinte mindent, de mindent kiadnak,
p csak éppen egy félnapi jövedelmed kéne rá kiadni,
p illetve már rég leszoktattad magad az olvasásról,
p vagy a napi kenyérkereset kiszívja estére erődet,
p mert fölösleges „javak” miatt hajszolod magad…
p
p
p Szekta
p Megistenülni
p mentél egy szektába,
p de ott fanatizál(ód)va,
p profin átprogramozva stb.
p csak egy ragadozó vadállattá,
p bármire kész „hitharcossá”, vagy
p egy préda nyájbirkává süllyedtél...
p
p
p Neked
p a papod,
p a prédikátorod szava
p magának az Istennek a szava,
p mindig s legutolsó igehirdetését,
p igeértelmezését/magyarázatát követed,
p bár nincs rajta a Szentlélek hiteles pecsétje...
p
p
p Milyen igaz
p ez a prédikáció!
p S rögtön rá is ismersz
p a kifigurázott típusra…
p Persze sosem magadban,
p mindig a szomszédodban…
p Az ő szemében szálkát is,
p a tiedében gerendát se látsz
p
p
p Üdvözülő
p „méltatlan”
p A pap és a buszsofőr
p egyszerre kopogtatnak
p a mennyország kapuján.
p Kijön Szent Péter,
p röviden elbeszélget velük,
p majd beengedi a buszsofőrt.
p A pap fölháborodva kérdezi:
p - És én?
p - Engem, aki egész életemben
p Isten szavát hirdettem,
p nem engedsz be? Hogy lehet ez?
p - Hát úgy, hogy amíg te prédikáltál,
p mindenki aludt. Bezzeg amíg
p a buszsofőr vezetett,
p addig mindenki imádkozott.
p
p
p
p x
A KRISZTUSOK MÁRTÍRJA
Vad, nagyszerű rajongást oltott
Az Érnek partja énbelém,
Csupa pogányság volt a lelkem,
Gondtalan vágy és vak remény.
Forgott körültem zagyva módon
Lármával, vadul a világ
És én kerestem egyre-egyre
Valami nagy Harmóniát.
.
Paraszt Apollónak termettem,
Ki dalos, erős és pogány,
Ki szeretkezve és dalolva
Dől el az élet alkonyán.
Pogány erőtől, daltól, vágytól
A lelkem immár nem buzog,
Megöltek az evangélisták,
Az életbölcsek, krisztusok.
*
Az élet
Az élet a zsibárusok világa,
Egy hangos vásár, melynek vége nincs.
Nincs semmi tán, melynek ne volna ára,
Megvehető akármi ritka kincs.
Nincs oly érzés, amelyből nem csinálnak
Kufár lélekkel hasznot, üzletet;
Itt alkusznak, amott már áll a vásár,
A jelszó mindig: eladok, veszek!...
.
Raktárra hordják mindenik portékát,
Eladó minden, hogyha van vevő:
Hírnév, dicsőség, hevülés, barátság,
Rajongás, hit, eszmény és szerető.
Aki bolond, holmiját olcsón adja,
Az okos mindig többet nyer vele,
A jelszó: egymást túl kell licitálni,
Ádáz versennyel egymást verve le!
.
A szív az üzlet leghitványabb tárgya
S eladják mégis minden szent hevét.
Akad vevő rá, egymást licitálja,
Hogy a holmit atomként szedje szét.
Folyik a vásár harsogó zsivajban,
Az egyik kínál, másik meg veszen,
Csak néhol egy-egy végképpen kiárult,
Kifosztott lélek zokog csendesen.
.
Egy-két bolond jár-kél a nagy tömegben,
Bolondok bizton, balgák szerfelett,
Eddig az ő példájukat követtem,
Ezután én is másképpen teszek,
Lelkem, szivem kitárom a piacra,
Túladok én is minden kincsemen...
...De nincs erőm íly nyomorulttá válni,
Óh, nincs erőm, én édes Istenem!...
p EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA
p A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet
p vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:
p a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza
p
p Itt és most a plusz vagy mínusz végtelen
p emberélet/világminőség, virulás/pusztulás,
p ill. annak boldog-boldogtalan megélése a tét…
p A teljes élet mindenki lehetősége, így „joga”,
p sőt kötelessége!? Az „utolsóból” is lehet első, sőt…
p
p Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,
p önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,
p de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…
p Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,
p „ellenségeimmel” elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…
p
p A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,
p de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….
p Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,
p ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,
p lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…
p
p Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,
p az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,
p Mekk mesterek, protokoll orvosok stb., és az (áruló) írástudók,
p a jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők - és
p végül, és egyáltalán nem elsősorban az ún. rejtett hatalmak….
p
p Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,
p a sarad nem mondd aranynak, de csinálj még abból is aranyat!
p Csak a balga-gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,
p barátja, szerelme, evése-ivása, játék(osság)a, humora, munkája
p -hivatása, otthona/hazája, játéka, társasága, mulatsága stb.stb.
p
p Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
p önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
p fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
p idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
p közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
p
p napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
p rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
p alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,
p hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
p talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
p
p elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
p balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
p házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
p betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
p lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
p
p A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
p jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
p és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
p Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:
p tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!
p
p Végső soron csak rajtad múlik, hogy boldogan/boldogtalanul
p éled le ebben a formában első-utolsó isteni ajándék életedet!
p Szabadságra teremtve, felelősséget nem hárítva jó szellemben-
p lélekbátran élj, teljesértékűn, istengyermekként kivirulva, és
p nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!
|