Eugéniusz:
Bölcs-balga,
boldog-boldogtalan ember – I.
Emberélet-minőség vizsgálódások
édes-ékes, bölcs anya-nyelvünkön
Talált, szerzett, javított/vesztett életkincstár
Szellemi, lelki, testi és társas életek-halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Tettek ð magatartások ð jellemek ð sorsok)
A gyógyulás kezdete a baj felismerése.
Magadon nevetsz, vagy szörnyülködsz:
a mese nem másról, de pont rólad szól –
ismerj magadra és változtass életeden…
p A molnár, a fia meg a szamár
p
p Szegény volt a molnár, s nyakán élt a fia.
p Egyetlen szamarát el kellett adnia.
p Hogy kényes bokáit kőben meg ne zúzza,
p lábainál fogva fölkötik egy rúdra,
p vállukra veszik, és mennek a teherrel,
p a molnár és fia. Szembejön egy ember,
p s elkezd hahotázni: "Viszik a szamarat!
p Nem a csacsi hármuk közt a legszamarabb!"
p Hallja ezt a molnár. "Némi igazsága
p van a jó embernek - mondja. - Mégse járja,
p hogy míg mi izzadunk, ez rúdon hintázzon.
p Coki, szürke!" - mennek: fiú a szamáron,
p s csak úgy gyalogszerrel utánuk a molnár.
p "Nézd a lapajt! - szól egy szemközt jövő polgár -
p pöffeszkedik fönn a csacsiján, és hagyja,
p hogy gyalog kullogjon utánuk az apja!"
p "Így igaz" - gondolja a fiú, leszállva
p maga helyett apját ülteti szamárra,
p s ő utánuk ballag. - Szól megint egy ember:
p "Nem szégyell így bánni egy szegény gyerekkel!
p Maga szamáron jár, s fia holtra fárad!"
p "Igaz" - szól az öreg, s hátraint fiának,
p üljön föl mögéje. Így kocognak most már
p egy szamáron ketten: fia meg a molnár.
p Mennek egy darabot. Jön valaki ismét.
p "Nézzétek! - kiáltja. - Milyen eszenincs nép!
p Szerencsétlen jószág! Hogy is nem sajnálják?
p Addig hajszolják, míg betörik a hátát."
p Leugrik a fiú, lesegíti apját,
p a csacsi vidáman ugrándozik. Hagyják,
p hadd élje világát, mórikáljon, fusson.
p Szaporán lépkednek utána az úton.
p Újra jön egy ember. "Szavamra! - kiáltja -
p úgy látszik, a világ a bolondját járja:
p úrrá lett a szamár, kedvére poroszkál,
p s lohol a nyomában fiastul a molnár!"
p Erre már a molnárt elfogja a méreg.
p "Bolond, ki megfogad minden szóbeszédet!
p Nem érdekel eztán senki fecsegése.
p Mától nem adok, csak a magam eszére."
p La Fontaine
p
p
p „Megfelelő ember”
p Arra vagy a legbüszkébb,
p hogy veled soha semmi baj nincs:
p Megfelelsz a közvélemény, a rokonok,
p szomszédok, a családod elvárásainak?
p De így alighanem te is úgy fogsz járni,
p (az egymásnak ellentmondó elvárások
p kereszttüzében, a Lélekre nem figyelve)
p mint az öreg-gyerek-teher-szamár
p mese szereplői…
p
p
p Provizórikus élet
p "Ránk, emberekre nagyon jellemző,
p hogy amíg a dolgok függőben vannak,
p és van még esélyünk rá, hogy tovább
p és egyre tovább húzzuk, mindig reménykedünk,
p hogy a legközelebbi utcasarok mögött megtaláljuk a jót,
p és ezért sohasem ragaszkodunk hozzá, hogy
p ott legyünk boldogok, ahol éppen vagyunk.
p De mihelyt megállapodunk, és azt hisszük, hogy
p most aztán biztos a siker, ott állunk egy téglafal előtt.
p Nem fordul felénk a szerencse, sőt
p meglehetős feszültséget okozva várat magára.
p És ilyenkor sajnálkozva gondolunk vissza az elmúlt időkre,
p amikor még elszökhettünk, és valahol a láthatáron lebegő
p felhők között eltűnhettünk.
p Így ígérünk magunknak mindig újabb országokat,
p újabb esélyeket, csodálatos dolgokat,
p és kergetjük egyre tovább az álmokat,
p és közben provizórikus életet élünk."
p C. G. Jung
p
p
p Igazolatlan hiányzó
p Sohasem vagy itt és most jelen!?
p Mindig máshova és más korba vágyódsz:
p vagy nosztalgiával, értsd: fájó elvágyódással
p egy olyan múltba, mely úgy sohasem lehetett,
p vagy már végérvényesen eltűnt, nem idézhető,
p vagy pedig futurisztikus fantazmagóriákba,
p mely utópia, ha megvalósulna, szörnyű lenne…
p Vagy az itt-most bírhatót eladod álompénzen…
p Egyik sem késztet itt és most önváltoztatásra…
p És így a sírig áltatod magad: ott boldog lennél…
p
p
p Álomfeladó
p Ifjúkori isteni üzenetedet,
p amiről már képet is alkottál,
p hogy milyen nagy dolog vár rád,
p szép lassan napolgatod/feladod,
p nem mersz hibázni, kockáztatni,
p félsz a közmegítéléstől, gúnytól,
p óvatosan, lelketlenül araszolgatsz,
p a napi taposómalom realistája vagy,
p hagyod kihunyni a szenvedély tüzét:
p eszel, iszol, alszol, ölelsz, de már rég
p nem a mindenséggel méred magad…
p
p
p Ha majd
p Ha majd nyugdíjas lesz, akkor boldog lesz
p Akkor rengeteg ideje, fizetett szabadsága lesz!
p Akkor majd olvas, fest, klubba és színkörbe jár stb.
p Akkor majd bepótol mindent, amit addig mulasztott?
p De: amikről odáig lemondott, az elsorvadt/meghalt,
p már nem lesz képes feltámasztani: tétlenül ücsörög,
p ami az ördög párnája: rosszban fogja törni a fejét...
p
p
p Ha majd
p Ha majd nagy leszel
p Ha majd elvégzed az iskolád
p Ha majd megnyered a versenyt
p Ha majd nagy szerelmed téged választ
p Ha majd saját lakásod, nagy fizetésed lesz
p Ha majd megnősülsz és gyereked lesz
p Ha megnyered a lottó főnyereményt
p Ha… akkor majd boldog leszel?
p Akkor igen, de itt-most nem…
p (ha-ha-ha: hahota)
p
p
p Midasz király
p Ha módodban van
p egyszer bármit kívánni,
p akkor legyen meg a Te akaratod,
p és ne is tudakold, hogy mi lenne
p a Jóistené, ami a javad szolgálná:
p kérd azt, ami neked most a legtöbb,
p vagyis váljon minden arannyá kezedben…
p (majd meg attól koldulsz…)
p
p
p Münchhausen báró
p Saját hajadnál fogva
p húznád ki magad a mocsárból.
p „Büszkén” ne is kérj segítséget,
p hogy is szorulhatnál te másra,
p vagy agresszív kismalacként
p harapj a segítő kézbe…
p
p
p Ölel/öl
p Tragikus
p meg nem értés
p Csak megsimogatni
p szerettem volna a nyuszit,
p de a folytonos menekülésével,
p értetlenségével annyira felbosszantott,
p hogy most már agyoncsapom, ha elérem…
p
p
p Rossz
p fokozatok
p Az egyik nem ismeri fel a hibáját,
p és ellenségnek mondja, ha rámutatnak,
p a tanmese se róla, mindig másról szól -
p de azért elbizonytalanodik (moratórium)
p A másik meg nyakló nélkül ismételgeti,
p nem okul belőle, hátha most majd jól sül el…
p Harmadik még büszkén dicsekszik is vele!
p
p
p Tettető
p Van, amikor a legjobb túlélési stratégia,
p ha folyamatosan hülyének tetteted magad –
p Persze a barátaiddal ellenőrizd magadat,
p mert jó esélyed van rá: a végén úgy maradsz…
p (Svejk, a derék katona vajon melyikre példa…)
p
p
p Fent és lent
p Az emberiség jótevője az,
p aki az este folyamán jól el tudja
p játszani Napóleon jól megírt szerepét,
p De az már egy kötözni való bolond,
p barát/feleségűző, gyerekrontó stb.,
p elviselhetetlen agresszív zsarnok,
p aki az előadás után úgy marad…
p
p
p Kis bajból
p fut nagyobba
p Büntetés, kényszermunka helyett
p valami „dilis” viselkedést színlelsz,
p hogy így azt kényelmesen megússzad.
p De itt jön a hospitalizáció, illetve
p akivel folyamatosan bolondként
p bánnak, az akár azzá is válhat…
p Vagy lázadsz, és akkor jöhet(ett)
p a „nyugtató”, vagy az elektrosokk,
p sőt nemrég még az ún. lobotómia is
p (lásd: Száll a kakukk fészkére)
p
p
p Diliház
p A szabad élet
p kihívásai elől megfutamodva
p „agyad” valami „elmebajt” produkál,
p mert neked most nem ér a neved…
p Netán még be is kéredzkedsz egy
p létbiztonságot nyújtó intézetbe,
p és ide életfogytig berendezkedsz,
p és Élet helyett inkább elviseled
p a főnővér lelki terrorját,
p és „drog-terápiáját” …
p (Száll a kakukk fészkére…)
p
p
p Drága
p neked a szabadság,
p értsd úgy: túl nagy az ára.
p Nem akarsz télen a híd alatt hálni,
p inkább elkövetsz valamit, hogy így
p bekerülj az ingyen meleg börtöncellába,
p de ahol a „meleg” főnök köcsögnek használ…
p
p
p Mankó
p Segédeszköz
p Jól jön a harmadik láb, egy mankó,
p amire támaszkodni lehet, ha a sajátod gipszben van,
p De ha idejében nem dobod el: fogyatékos maradsz…!
p Így van ez a szellemi mankókkal, „izmusokkal” stb. is
p
p
p Leskelődő
p Mások élik helyetted a Nagy Életet,
p te megelégszel a drukkolással, kukkolással?
p Hisz – szerinted – a boldogságra születni kell,
p mert az egy kiválasztott elit kaszt osztályrésze…
p Az ennek ellenkezőjét sugalló népmesék hazudnak…
p
p
p Piszkító-tisztító
p Jobb ügyhöz méltó bugalommal
p mindenkit bemocskol, befeketít
p és így ő sem fog annyira kiríni közülük…
p Vagy egy szerecsent mosdat, vagy átfesti fehérre
p (még ha ez kínosan nagyon hamar le is fog kopni…)
p
p
p Esetleges ember
p Most épp itt vagy, de ezzel az erővel lehetnél másol is
p Most éppen ide mész, de ezzel a fél szívvel máshova is…
p Most éppen ő az élettársad, de annyi másvalaki is lehetne
p Most éppen ez a nézeted, de nem túl nagy meggyőződéssel
p Most éppen ez és ez a munkád, de mindez merő véletlen stb.
p Örömtelenül és szenvedélymentesen, langyosan vegetálsz,
p vagy alkohollal, vagy más szenvedélybetegséggel kárpótolsz…
p
p
p Istenkísértő
p Feltűnési, bizonyítási
p vágyból „extrém sportoló” …
p Próbára teszed védőangyalod -
p segítségét kérve kiugrasz a repülőből…
p Vagy átevezel egy lélekvesztővel az óceánon,
p s mindezt pusztán egy Guinness rekord címért!
p Jobb ügyhöz méltó buzgalommal, „bátorsággal”,
p a keresett-megtalált Hivatásod gyakorlása helyett…
p
p
p Besokalló
p A kedvenc zenéd és ételed:
p mást se hallgatsz, mást se kérsz:
p így ebből a jóból tényleg megárt a sok,
p és lehet, hogy akár egy életre megutálod...
p Ugyanez az eredmény lesz, ha a számodra
p legvonzóbb nővel/férfival lakatlan szigetre
p életfogytiglan összezárod magad: taszító lesz…
p
p
p Heroikus pótcselekvő
p Pár- vagy hivatáskeresés helyett
p az egész világot akarja megtéríteni…!?
p A háta mögött levő/benne lakozó istent
p nem látva megkerüli akár az egész Földet,
p majd összerogyva, magába zuhanva kesereg
p egy ilyen „Isten háta mögötti” helyen…
p
p
p Eszkaláció
p Nagy bajgyártó
p Egy bajból legalább kettőt,
p vagy egy sokkal nagyobbat
p és jóval tartósabbat csinálni
p Például a be nem vallott kis
p füllentésből beinduló és így
p eszkalálódó hazugságlavina…
p
p
p Divide et impera
p A nevető harmadik
p és a síró-rívó többi áldozat
p Hagyod magad társaddal összeugrasztani,
p vagy felesleges-káros vetélkedésbe hajszolni,
p vagyis megosztani, elgyengíteni és így leuralni
p (Így szerezi meg pl. Csongor is az ördögfiókáktól,
p a saját szellemi fegyverükkel a varázseszközöket)
p
p
p Fülemilepör
p Azon vitatkoztok,
p veszekedtek, pereskedtek,
p ami nem az enyém, tiéd, övé –
p ami elvileg/gyakorlatilag mindenkié,
p ahogyan pl. a fülemile „éneke” -
p és ebből hosszú, drága per indul,
p ahol csak az ügyvéd, bíró jár jól,
p és rossz szomszédság származik,
p illetve tartósul, sőt romlik…
p („török átok”)
p
p
p A piperkőc
p A dandy, aki naphosszat a tükör előtt áll
p Aki órákig válogatja, váltogatja alsó-felsőneműit
p Aki pacsulikkal, kenceficével keni, fújja be magát
p (míg szép lassan, de biztosan lassan este lesz,
p és másnap majd kezdheti az egészet elölről)
p
p
p Ápolatlan
p Önelhanyagoló,
p nem cifrálkodó, sőt…
p Életfogytig tartó „nazír” fogadalom:
p nem nézel tükörbe, nem adsz magadra,
p nem tisztálkodsz és nem szépíted magad,
p nem vágod-mosod a hajad, szakállad stb.
p és még te csodálkozol, ha elriasztod társaidat…
p
p
p Ördögi körös
p - Miért iszol?
p - Mert bánatos vagyok.
p - Miért vagy bánatos?
p - Mert iszok…
p (A kis herceg utazásából)
p
p
p Absztinens
p Aki arra büszke,
p hogy semmi alkoholt nem iszik
p pedig csak a bor igazságától,
p rossz gátlásai feloldásától,
p vagy a lappangó, elfojtott,
p látens alkoholizmusa
p visszatérésétől tart…
p
p
p Ambivalens
p Az ellenkezőjébe,
p a másik rossz végletbe
p átcsapó viselkedésű lény
p Aki például a kocsmában
p egyre ittasabb állapotban
p egy „bátrabb” szókimondó,
p hőbörgő és hőzöngő nagylegény,
p de azután kijózanodva már otthon
p és a munkahelyén meghunyászkodó,
p nem ellenkező, nem „visszapofázó” …
p
p
p Meghunyászkodó
p A behódoló viselkedés
p Behúzni füled, s farkad
p Mindenben – őt dicsérve –
p a Másikhoz alkalmazkodni,
p mint egy „jó” ún. papucsférj…
p (de azért persze a háta mögött
p itt-ott egy kicsit morogni, hőbörögni,
p állandó belső ellenállással, ami egy
p egyenes út a krónikus cukorbetegséghez…)
p
p
p Jellemtelenség
p e kor bélyege;
p Pedig csak egy, csak egy: a jellem az,
p Ami az embert emberré teszi,
p E nélkül hitvány, öntudatlan tárgyak,
p Vagy legfölebb is állatok vagyunk.
p Oh hölgy! könyörgök hozzád, a haza
p S az emberiség kettős szent nevében:
p Ha gyermekekkel áld meg majd az isten,
p Olts gyermekid szivébe jellemet,
p Szeplőtelent s megtántoríthatatlant.
p És nem szükség, hogy mást is adj nekik,
p Mindent adál, ha jellemet adál.
p (Petőfi Sándor: Kovács Jánosné emlékkönyvébe)
p
p
p Szabadságos rab
p 50 hétig csak gürcölsz,
p és behúzod a füled, farkad…
p De két hétig, és 52 hétvégén
p évi rendes „szabadságon vagy” –
p kitombolhatod magad – majd
p másnap(osan) húzod az igát tovább
p (feltéve, hogy este, illetve hétvégén
p nem mellékállásban/házadon gürcölsz)
p
p
p Balszerencse-játékos
p Aki csak egyszer volt pár percig bolond,
p megkísértette a szerencsejáték ördöge…
p Annyira elkábította a kínálkozó kis esély,
p hogy gazdag ember, ne kulimunkás legyen!
p De az idő alatt minden vagyonát eljátszotta,
p és élete további részét dologházban stb. tölti
p (vagy kisemmizve, elválva magányban a híd alatt)
p
p
p Zsugori uram
p mások szorultságát,
p szükségét kihasználva
p egyre csak halmozza a vagyonát,
p de ő maga nem is élvezi a bőséget,
p még magához is a végtelenségig fukar…
p (majd végig-nézi fiai esztelen tékozlását)
p
p
p Ingyen
p A legjobb dolgok
p az életben ingyen vannak –
p ami ajándék, szerencse/kegyelem…
p (persze némi érdemmel is alapozva)
p De te teljesen biztosra akarsz menni,
p és pénzért venni, vagy kizsarolni stb.
p szeretetet, szerelmet, megbecsülést –
p végső soron boldogságot/egészséget…
p
p
p Két félidő a pokolban
p Életed első fele a pénz utáni hajszával telik,
p nem kis részben telhetetlen nejed nyomására,
p és a békés nyugdíjas évek helyett lerobbansz,
p hogy majd a hátralevő években orvosokra költsél,
p a hobbira szánt időt fölös-káros kórházban töltsél…
p A vagyonod elmegy, de egészséged nem jön vissza,
p mert mindenre kész vagy, csak önváltozásra nem…
p
p
p A láthatatlan ember
p De nem a sci-fi filmből.
p Vagy mert lénye lényege
p csak jó szívvel lenne „látható”.
p Vagy a mimikris kaméleon rokona ő,
p aki vészhelyzetben terepszínű tárgy lesz,
p de ő annak elmúltával se változik vissza –
p úgy marad – neki nem ér a neve stb.
p (jó esélyes: szklerózis multiplex)
p
p
p Csak majdnem
p Csak majdnem érted el a vonatot
p Csak majdnem költöztél kertes házba
p Csak majdnem született meg a gyereked
p Csak majdnem lett hivatásod és otthonod
p Csak majdnem írtad meg életed nagyregényét
p (de végül mégsem, éppen lecsúsztál róla, mert
p nem volt bátorságod nagyobb kockázatot vállalni)
p
p
p A hetvenkedő katona
p A mások hőstettével dicsekvő gyáva,
p aki csak a harc elmúlásával jelentkezik.
p Vagy a nagyokat lódító-tódító Háry János:
p a messzeség operetté szépíti a háborús időket?
p Pedig kötéllel fogtak és parancsra embert öltél,
p s idegen királyt szolgáló Mesebeli János voltál…!?
p Vagy van olyan bölcs és hazaszerető parasztember,
p aki ilyen időkben is magyaros virtussal jellem marad…
p
p
p Hátralékhalmozó
p Aki addig halogatja
p azt, amit ma is megtehet,
p míg azok hegyekké nem gyűlnek,
p és végképp maguk alá is temetik:
p ő egy „tűzoltómunkás” Pató Pál úr,
p aki megvárja, míg szinte rá dől a háza…
p
p
p A tűzoltó,
p akit zavar, hogy tétlen,
p ezért tüzeket csinál, gyújtogat,
p hogy neki is legyen napi munkája,
p hogy ne érezze lógósnak magát
p (és ha a tűzoltó netán piromániás…)
p
p
p Stockholm szindróma
p Először kézzel-lábbal tiltakozol,
p amikor terroristák túsznak elrabolnak,
p és máson sem töröd fejed, mint a menekülésen.
p de a szilárd, mert oly szent meggyőződésed híján,
p jobb híján, a rövid távú előnyökért megalkudva,
p szép lassan azonosulsz emberrablóid eszméivel,
p és önként vállalod ezt a szerepet/beállsz közéjük…!?
p (arra is áll ez, ha egy zsarnoki rendszer túsza vagy…)
p
p
p Kételkedő
p Ha elrabolják
p és túszul tartják gyereked,
p és pénzt vagy életet alapon
p váltságdíjat követelnek érte,
p és egy levágott ujját küldik el,
p hogy hitelesítsék a követelésüket,
p akkor ő még több bizonyítékot kér…
p
p
p Semmilyen
p Fantomképtelen
p Aki annyira jellegtelen, tucatember,
p hogy még különös ismertetőjele sincsen…
p Ha nincs beszámozva, könnyen összetéveszthető…
p Egyetlen nagy előnye, hogy nehéz őt köröztetni,
p mert igen nehéz róla személyleírást adni
p
p
p Rendetlen
p Soha semmi
p nincs a megszokott helyén,
p mindig mindent keresni kell,
p két kézzel szórva a drága időt.
p szerencse, ha előbb, mint utóbb
p ráakad a saját kuplerájában…
p (vagy anyád „rakott rendet” …)
p
p
p Fekete szemüveg
p Mindent szürkének vagy feketének látsz,
p de csak azért, mert a szemed előtt van egy szűrő,
p ami csak neked nem engedi meg - „letiltja”, hogy
p meglásd a millió színárnyalatot és színkombinációt…
p Az eredendő, elvi pesszimizmusod ugyanúgy működik,
p soha nem a félig tele, hanem a félig üres pohárt látod,
p és még azt sem, hogy most éppen telik, és nem ürül…
p
p
p Aktív-passzív
p Nem passzív befogadó,
p de aktív világteremtő ember
p „A hiba az ön készülékében van…”
p Ha a szemüvegeden egy piszok, egy folt van,
p akkor azt hiheted, hogy a világban van a hiba.
p Ha sötét az üvege, akkor mindent sötétnek látsz.
p Vagy hiába jönnek az „éteren át” a közkincsek,
p ha nem elég érzékeny a rádió-vevőkészüléked,
p vagy nem tudtál jól ráhangolni a csatornára…
p
p
p Utánzó sánta majom
p Éjszaka átvág a púpos a temetőn,
p egyszer csak elé ugrik egy kis törpe,
p s megkérdi a púpost:
p - Mi van a hátadon púpos?
p - Egy púp
p - Kell az neked?
p - Nem.
p A púpos hirtelen felegyenesedik,
p s boldogan sétál keresztül városon.
p Szembejön vele a sánta,
p akinek elmeséli mi történt.
p A sánta fejvesztve rohan a temetőbe,
p elé is odaugrik a törpe.
p - Mi van a hátadon te sánta.
p - Semmi...
p - Akkor nesze itt egy púp!
p
p
p Az ellenség haszna
p Húzz hasznot ellenségeidből.
p Értened kell hozzá, hogy
p mindent a jó végén fogj meg,
p ne a pengén, hogy megvágjon,
p hanem a markolatán, amely megvéd.
p Kivált, ha ellenségről van szó.
p A bölcsnek több haszna van ellenségeiből,
p mint az ostobának barátaiból.
p A rosszakarat néha hegyeket elmozdít,
p melyeknek a jóindulat nem merne nekigyürkőzni.
p Sokak nagyságát haragosaik alapozták meg.
p A hízelgés ártalmasabb a gyűlöletnél,
p mert ez hatásosan orvosolja a hibákat,
p melyeket amaz elhallgat.
p Az okos tükörnek használja a kajánságot,
p mert jobban megmutatja a valót a vonzalomnál,
p és általa elejét veszi gyöngéi leszapulásának,
p vagy kijavítja azokat. Aki a torzsalkodás,
p vagy rosszindulat mezsgyéjén él,
p nem lehet eléggé résen.
p (Gracián – Életbölcsességek kézikönyve)
p
p
p Személyválogató
p Mindig a gazdagabbak tanácsát kéri –
p biztos Isten érdemeikért vitte fel dolgukat,
p s aki ért a gazdasághoz, a pénzszerzéshez,
p az másban, pl. az életvitelben is jó tanácsadó
p Akinek egy gyerek, egy koldus, egy parasztember stb.
p már hogyan is adhatna megfontolásra méltó tanácsot –
p hát még mennyire ki van nála zárva az a lehetőség,
p hogy ellensége mondja meg róla az igazságot…
p Így maximalizálja annak az esélytelenségét,
p hogy valaha is helyes önismerete legyen,
p és hogy életében jó döntéseket hozzon…
p
p
p 16. fabula
p Az oroszlánról és egérről
p
p Egy oroszlán elnyútózván az erdőben, elaluvék.
p Melléje gyűlvén a mezői egerek, ott játszadoznak vala környüle.
p És a kergetésben az egyik reája szökellék az oroszlánra.
p Felserkenvén az oroszlán, megkapá az egeret.
p Az egér monda az oroszlánnak.
p Kérlek tégedet, nagy uram, ne haragudjál reám:
p ellened nem akartunk vétni szánszándékkal
p és semmivel nem akartunk megbántani.
p Kérlek, megbocsásd vétkeinket,
p mert nyavalyás férgecskék vagyunk etc.
p Az oroszlán gondolkodni kezde, mondván: Micsoda állat ez?
p Egy szegény és nyavalyás féreg.
p Ha ezen ugyan bosszút állani akarnál, micsoda volna?
p Csak szömérem dolog volna.
p Mert ez nem arra való, hogy ezen bosszút kellene állanom.
p Megbocsátá ez okáért minden vétkét őnéki
p és szabadon elbocsátá az egeret és hálaadással elválék tőle.
p Egy kevés idő múlva az oroszlán mulatni méne az erdőbe.
p És tőrbeesvén igen kezde ríni és síni, és igen jajgatá,
p miért hogy látta, hogy fogllyá esett volna.
p Hallván ezt az egér, hamar odasiete a sivalkodásra,
p hogy meglátná, mi lelte volna az oroszlánt.
p És mikoron meglátta volna az oroszlánnak fogságát, monda:
p Ne félj, légy jó reménységben,
p eszembe jut a te jótéted, hogy szabadon elbocsátál.
p Én is ahhoz képest megszömlélem a kötéseket a köteleken,
p és megrágom éles fogaimmal azokat és ottan megszabadulhatsz.
p És megrágá a köteleknek a csomójokat
p és ottan megoldának egymástól és az oroszlán megszabadula
p és nagy örömmel az erdőbe menni kezde.
p
p ÉRTELME
p Senki el ne higyje magát az ő uraságában,
p nagy tekintötiben és nagy méltóságában, hogy
p ahhoz képest megutálná a szegént és a megnyomorultat.
p Ha valamiben vétközik, és egyenesen nem találja a dolgot,
p nem kell az okáért mindjárást megnyúzni.
p Mert az Úristen csodálatos az ő cseleködetiben:
p ki gyönyörködik az alázatosoknak felmagasztalásába.
p Ez okáért tarts az Istennek ítíletitől
p és meg ne utáljad a szegény nyavalyást:
p hanem légy engedelmes és kegyelmes hozzá.
p Úgy történhetik, hogy ő, noha alávaló és szegény,
p ugyan nagy és igen szükséges dologban
p szolgálhat és használhat tenéked.
p Heltai Gáspár
p
p x
p
EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA
p A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet
p vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:
p a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza
p
p Itt és most a plusz vagy mínusz végtelen
p emberélet/világminőség, virulás/pusztulás,
p ill. annak boldog-boldogtalan megélése a tét…
p A teljes élet mindenki lehetősége, így „joga”,
p sőt kötelessége!? Az „utolsóból” is lehet első, sőt…
p
p Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,
p önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,
p de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…
p Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,
p „ellenségeimmel” elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…
p
p A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,
p de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….
p Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,
p ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,
p lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…
p
p Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,
p az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,
p Mekk mesterek, protokoll orvosok stb., és az (áruló) írástudók,
p a jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők - és
p végül, és egyáltalán nem elsősorban az ún. rejtett hatalmak….
p
p Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,
p a sarad nem mondd aranynak, de csinálj még abból is aranyat!
p Csak a balga-gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,
p barátja, szerelme, evése-ivása, játék(osság)a, humora, munkája
p -hivatása, otthona/hazája, játéka, társasága, mulatsága stb.stb.
p
p Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
p önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
p fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
p idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
p közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
p
p napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
p rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
p alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,
p hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
p talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
p
p elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
p balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
p házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
p betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
p lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
p
p A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
p jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
p és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
p Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:
p tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!
p
p Végső soron csak rajtad múlik, hogy boldogan/boldogtalanul
p éled le ebben a formában első-utolsó isteni ajándék életedet!
p Szabadságra teremtve, felelősséget nem hárítva jó szellemben-
p lélekbátran élj, teljesértékűn, istengyermekként kivirulva, és
p nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!
|