Payday Loans

Keresés

A legújabb

Miért ne lennék itt-most boldog? - Életminőség vizsgáló ABC könyv – I.  E-mail
Írta: Jenő   
2023. augusztus 20. vasárnap, 10:04

Arany János füveskönyve - Józan okos mérték-Arany János-Könyv-Lazi-Magyar  Menedék Könyvesház

Miért ne lennék itt-most boldog?

Életminőség vizsgáló ABC könyv – I.



Rege a csodaszarvasról-Arany János-Könyv-Kairosz-Magyar Menedék Könyvesház

Az ön/emberismeret-szeretet tükre

Létjavítás/rontás Nagy Jenciklopédia:

szempontok és témák ötlet-gyűjtései

Egy velős magyar mondatos példatár



Arany János balladái - Arany János - Régikönyvek webáruház

Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lélek

Egy táltos paripa vagy egy állatorvosi ló

Isten édes gyermeke - ördög/sátánfajzat

Édenkert-aranykor vagy a vaskori poklok



Hamlet, dán királyfi · William Shakespeare · Könyv · Moly

Talált, szerzett, javított/vesztett életkincstár

Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok

Szándékok-következmények és okok-okozatok

(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)



Buda halála · Arany János · Könyv · Moly

Arany János

JÁNOS PAP ORSZÁGA

 

Büszke, harcos, kalandor nép

Volt a magyar nemzet,

Kétélű kard, mely ha moccant,

Jobbra-balra sebzett;

S jobbra-balra, merre fordult,

A fegyvernek éle,

Puszta lett a népes ország

És üvöltött rajta végig

Farkasok zenéje.

.

Kin a német, minthogy őrá

Járt a rud legjobban,

Megfélemlék, megbusúla,

Cselt szövött titokban:

Nem birván az oroszlánnal,

Annak vermet ása,

Takarónak a veremre,

Mint egyéb gazságra, jó lesz

Krisztus szent vallása.

.

"Ázsiának sáska-féle

Kóborló pogánya,

Isten a te lelkedet bár

Mind pokolra hányja!

Ne legyen az idvességben

Soha semmi részed:

Lelked üdvösségeért nem;

De saját bőrünk javáért

Megtéritünk téged."

.

Így beszélt a német papság

És a pénzbe markolt,

(A papok nagytorku zsákja

Már akkor is megvolt);

Bor, tulok lett a dulásig,

A pénzt nem kimélte,

Tudta, nem vész kárba semmi,

Húzni fogja firól-fira

Az uzsorát érte.

.

Lett is aztán dinom-dánom,

Keresztyén tivornya.

Hirdeté az istenígét

Papok bora, bornya.

Kocsma lett az istenháza,

Melyben ittak-ettek, -

S egy-két szentnek a nevét ha

Elgagyogták részeg fővel,

Mindent megfizettek.

.

Kiváltképen egy pap, neve

Iván, azaz János,

Többi közt legjobban értett

Ehhez a munkához.

Udvarán örökké tombolt

A lakzi, kaláka,

Hét mérföldre érzett a szag

S úgy hítták ezt a vidéket:

János pap országa.

.

Kedves ország volt ez a táj

Minden naplopónak,

Kasza-kapa-kerülőnek,

Éhen kóborlónak;

Kujtorgó ebek lakoztak

A jó sült szagával,

Kujtorgó magyar nép dőzsölt

- Ha tudott keresztet hányni -

Jánossal magával.

.

Sült ökör hevert szanaszét

János udvarában,

Két szarván boros csobányok,

Kés az oldalában.

Akinek tetszett, odament,

Az ökörből vágott,

S jót ivott rá a csobányból,

Nem is könnyen hagyta aztán

Ezt a jó országot.

.

Alig futott ennek híre

A népség között el,

Aki nem jött a szagára,

A hirére jött el,

Nem, hogy jól lakjék, hanem csak

Hogy valamit lásson, -

S addig nézte, addig nézte,

Hogy maga is megkivánta,

Kívül a palánkon.

.

S aki egyszer megkivánta,

Azt be is bocsáták,

Pogány fővel el nem hagyta

Többé a kalákát:

Megtaníták kulacs-szónál

A Krisztus hitére...

Vagy nem is a hitre, hanem

A vallást elundokító

Sok mindenfélére.

.

Első ága volt a hitnek

(Elmondom a nagyját):

Hogy minden termék tizedét

A papoknak adják,

Bort és búzát és baromfit,

Földeket is mellé

S faluszámra jobbágy-népet,

Aki a kövér pusztákat

Ingyen megmívelné.

.

Másik ága volt a hitnek,

Hogy: ne kapj a kincsen,

Mennyországban a gazdagnak

Semmi helye nincsen.

Ne rabold el a némettől,

Ami neki termett,

Sőt ha ingedet lehúzza,

Azt se bánd, mert Isten úgy ad

Lelkednek kegyelmet.

.

Harmadik volt: országodat

Pap kezére bízzad,

Ő ráér tanácsot adni,

Míg más ember izzad.

Ő mindent végez helyetted,

Kell-e több jó annál?

Bízd rá, ami gondba jőne;

Csak a pásztor legyen ébren,

Hadd aludjék a nyáj.

.

Negyedik hitágazatja:

Házasodjál össze,

Gyenge a magyar, ha minden

Nemzet nincsen közte;

Hozz lakót, minél többfélét,

Ültesd a nyakadra,

S béketüréssel fogadjad,

Ha tulajdon eszterhéjad

Alól kizaklatna.

.

Ötödik... mit én tudom mi?

Az is ilyenféle

Rágalom s káromkodás a

Megváltó nevére,

Melyeken a jó magyarság

Gyönyörűen épült:

Idegen kalandoroktól

Ki hagyá magát pusztítni

Csaknem mindenéből.

.

Legott a királyi székre

Német ember hágott,

Aki fogta, másnak adta

Titkon az országot.

S amiatt, hogy másnak adta

S a magyart megrontá,

Iszonyú belháborúban

Magyar a magyarnak vérét

Esztendőkig ontá.

.

Attól kezdve többször is volt

János pap országa.

Sült galamb, borral folyó ér

És ingyen-kaláka;

Melyekért a jó magyar nép

Mindenét od'adta,

S tett olyat részeg fejével

Hogy, mikor kijózanodott,

Százszor megsiratta.

.

Most is vannak, akik ilyen

Hizlalóba vágynak:

Lomhán a gyomornak élni

És élni az ágynak;

Kik előtt, a hashoz mérve,

A haza sem drága,

S midőn ez küzdésre készti,

Felsohajtnak: jöjj el, jöjj el

János pap országa.

.

(1848)

Könyv: Toldi (Arany János)

 

p 1

p

p Az

p idegen istenkép

p imád(tat)ása miatt holtig rab,

p például egy földi siralomvölgyben

p örök szenvedésre ítélt kis porszem…

p

p

p Aki egy

p nyílt istentagadó,

p ezért neki minden megengedett,

p amivel ő akarva-akaratlanul is

p egy Rossz isten szolgálatába áll…

p

p

p Aki

p nem is mer

p szembenézni

p az élet-halál nagy kérdéseivel -

p ő így úszná meg a válaszadást,

p de emiatt ő a rossz válaszoktól szenved…

p

p

p Aki azzal

p áltatja magát,

p hogy majd holnap,

p vagy azután jobb lesz,

p vagy soha nemvolt aranykorokba

p vissza-képzelegve magát „nosztalgiázik” …

p (a szó eredeti értelmében: fájó elvágyódó…!)

p

p

p Aki

p mindaddig

p nem értékeli,

p amije ajándékba van,

p pl. két szín- stb. látó szeme,

p míg az nem kerül komoly veszélybe,

p vagy ideiglenesen/végleg nem veszti el…

p

p

p Akik

p testükben-lelkükben

p már túl öregnek érzik magukat,

p hogy szellemileg újjá-szülessenek:

p nekik erre a kis időre már úgyis mindegy...!?

p

p

p Aki már

p olyan mocskos,

p annyi sok és súlyos,

p „halálos” bűnt követett el,

p hogy így már nem is mer

p "Isten színe elé állni",

p pedig Jézus érte jött el…

p

p

p Aki

p kiábrándult

p a langymeleg, elkurvult

p ún. történelmi egyházakból,

p majd meg tönkretett a folyton

p tüzelő szektájának a fanatikus vezére…

p

p

p Aki

p az ún. politikai-

p gazdasági rendszerváltástól,

p és nem az önmaga megváltoztatásától

p várta az egyéni boldogságát és a családja jobblétét…

p

p

p Akik

p úgy indultak

p az új rendszerben, hogy

p ők az élet császárjai lesznek,

p ehelyett például valamelyik MLM

p ön- és barátsággyilkos rabszolgái lettek

p

p

p Aki

p magas lóról

p úgy beszél a „barátaival”,

p mint tanár a vizsgázó diákkal,

p vagy mint a nyomozó a gyanúsítottal,

p vagy a büntetőbíró a vádlottal stb. stb.

p

p

p Aki

p elfogadta és élvezte

p a barátja vendégszeretetét,

p de mintha fizető vendég lett volna:

p a végén ő reklamál, panaszkönyvbe ír,

p ócsárol, balhézik, leosztályoz stb. stb.

p

p

p Akik 

p rút kis kacsaként,

p identitást vagy (élet)műfajt

p eltévesztve csak szenvednek,

p önleértékelésben vannak, pedig

p amúgy oly gyönyörű hattyúként élhetnének…

p

p

p Akik

p idegen közegben, terepen,

p partra vetett halként vergődnek,

p még a simogatásukért is hálásak,

p csak éppen vissza nem jutnak, pedig

p az életük vizében vidáman ficánkolhatnának…

p

p

p Akik

p jó ügyekhez méltó

p buzgalommal, tehetséggel

p és felkészülten, leleményesen stb.,

p bűn rossz ügyeket visznek, szolgálnak,

p képviselnek, védenek, támogatnak stb.

p

p

p Akit,

p a sok-sok

p rossz példát látva

p már semmi nem érdekel,

p teljesen közönyös, és passzív,

p mert nem tudja: milyen sok múlhat

p akár egyetlen ember kitartásán stb. is…

p (lásd Szodoma és Gomorra pusztulását…)

p

p

p Akiknek

p nincs igaz jó barátjuk,

p vagy ami még rosszabb:

p csak hiszik, hogy van, de ál,

p egy álcázott belső ellenség,

p vagy egy jószándékú, de ártó;

p vagy netán a minőséget itt is

p a mennyiséggel, pl. ún. szesz-

p testvérekkel stb. pótolgatnák…

p

p

p Akik

p a gödör

p fenekén vannak,

p és kimászás, menekülés

p helyett még azt otthonosítják is,

p bele is törődnek a rossz helyzetbe –

p nem kérnek/elutasítják a segítséget

p

p

p Akik

p hittek

p az ördögi súgásnak,

p aki nagyon sokat ígért,

p majd nagyon keveset adott –

p vagy inkább tényleg jó sokat,

p de az meg olyan keserű volt...

p

p

p Akik,

p ha már elvileg

p nem lehetnek pl. a katolikus

p dogmájuk szerint teljesen "jók",

p akkor legalább a gonoszságban

p akarnak tökélyre jutni: sátánista kísérlet

p

p

p Akik

p élőhalottként,

p megváltatlanul

p sínylődnek a bűneik börtönében,

p miközben gonosz pótcselekvésként 

p bűnbak-személyre/csoportra vadásznak

p

p

p Akik

p minden istennek,

p minden oltáron áldoznak,

p még az ismeretlenén is, hátha

p mégis van benne valami, és akkor

p az egyik tipp/tét majd csak bejön…

p

p

p Aki

p rossz matekosok

p és ezért minden lehetséges

p lottószám-variációt megjátszanak,

p hogy teljesen biztosak legyenek:

p övék lesz a főnyeremény…

p

p

p Akik

p hiányoztak

p a százalék/kamatos

p kamatszámítás órákon,

p és a mohóságukban elvakítja őket,

p hogy hitelre azonnal hozzájuthatnak

p a hőn áhított „boldogító” árucikkhez, készpénzhez,

p és csak később/már későn döbbenek rá: attól koldulnak

p

p

p Aki

p szenvelegve nyavalyog,

p sőt akár még istent káromol

p az ő botrányos halandósága miatt,

p de már legkésőbb koradélután dög-

p unalomtól szenved, és magát is unja…

p

p

p Aki

p olyannyira szeretne

p a legbiztosabb háromlábon állni,

p hogy a testi-lelki-szellemi felépülése/

p megérése után sem dobja el a fizikai-lelki mankót…

p

p

p Aki

p nem is keres

p a benne is élő Istennel

p közvetlen kérő-hálaadó stb. 

p meditációs/imakapcsolatot,

p de az ő Szent könyve holt betűibe

p temetkezik, vagy hivatásos közvetítőt keres…

p

p

p Aki

p vagy nem tud

p mértéket tartani

p a nemes alkoholokból,

p és az nem oldja, felszabadítja stb.,

p de lerészegíti, és rabságban tartja -

p vagy saját gyengeségét, kisérthetőségét

p erényként tüntetve fel lesz büszke Absztinens

p

p

p Aki

p a „heves” udvarlása

p közben fél szemmel már

p a következő jelöltet fürkészi,

p mint aki a rabszolganő-piacon

p a háremébe gyűjt, ahol majd lesz

p idő ismerkedni és megszeretni is…

p (mennyiséggel pótolni a minőséget)

p

p

p Aki egy,

p ha nem is első,

p de lehetőleg az utolsó

p társ keresése, választása, és

p elmélyült megismerése helyett

p skalpvadászattal elfutkossa a drága idejét,

p amivel áldatlan örök magányra ítéli magát….

p

p

p Akinek

p már rengeteg kapcsolata,

p viszonya, szeretője stb. volt,

p de ezekből egyetlen egy sem maradt meg

p hűséges, kedves, meleg, házias élettársnak…

p

p

p Aki

p csak addig

p udvarol-bókol/harcol,

p míg el nem ejti a szexpréda-nőstényt –

p utána már, „birtokon belül” már minek,

p vagy a nemzés után végleg sorsára hagyja…

p

p

p Aki

p csak addig akar

p nős/férjezett lenni,

p míg a nászút/mézeshetek tartanak,

p azután meg már minek, az már biztos

p csupa keserűség – ezért folyton újra nősül…

p

p

p Aki

p a biszexualitása

p trendi, divatmajmos „felfedezésével”

p megduplázná az esélyét a párkapcsolatokra…

p jó esélye van: két szék közt a pad alatt végzi…

p

p

p Aki

p úgy fekszik a nászágyba,

p mint akinek egy kínos műtéten kell átesnie,

p és a gyerekszülés után már csak anya akar lenni,

p és non stop háborog, ha a férje másfelé keresgélget…

p

p

p Aki

p szürke életét

p az ágyban akarja,

p a másikra nem figyelve,

p lepedőakrobatikával, vagy

p gyerekkori traumája miatt

p szadomazo „játékkal” és más

p beteges perverzióval színesíteni…

p

p

p Aki

p más nevében

p udvarol annak a hölgynek,

p akibe ő maga is szerelmes,

p vagy aki mást küld maga helyett szépet tenni,

p vagy akár pont az ő legjobb(nak hitt) barátját

p hozza ilyen, szinte ellenállhatatlan kísértésbe…

p

p

p Aki

p úgymond

p „nem szeret” versenyezni –

p ha más is udvarol a lánynak,

p akkor ő menten meghátrál

p Vagy nemtelen eszközökkel,

p például a rivális rágalmazásával,

p lejáratásával verseng…amivel csak

p magáról állít ki rossz bizonyítványt…

p

p

p Aki

p másnak

p csapdákat állít,

p alattomban mérgez, 

p vermet ás, és nem sírásó,

p és majd maga esik pofára bele,

p ahonnan netán épp „ellensége” segítheti ki…

p

p

p Aki

p úgy érti, hogy

p „nincs alku, én hadd legyek boldog”,

p hogy akár másokon is áttaposva kergeti

p és így egyre messzebb űzi azt az ún. kék madarat…

p

p

p Aki

p amúgy igen

p invenciózus és lelkes stb.,

p de mindig csak másokon próbálja ki

p a soha el nem fogyó és hülyébbnél is

p hülyébb ötleteit, majd roppant sajnálja…

p

p

p Akit

p „a tudomány

p mai állása szerint” lehet

p szabadon kínozni-mérgezni,

p sugár/kemo-terápiázni-vágni,

p csak a lelkében/életében ne „vájkáljanak”!

p

p

p Aki

p csakis

p oly zenét hallgat,

p amelyik a lelkében

p max. könnyűbúvárkodó,

p és nem viszi le őt lelke sötét bugyraiba,

p ahonnan akár a csontvázak is kieshetnének…

p

p x

*

ARANY-TÚRA - 1800-as évek

Arany János

ÁGNES ASSZONY

 

Ballada

 

Ágnes asszony a patakban

Fehér lepedőjét mossa;

Fehér leplét, véres leplét

A futó hab elkapdossa.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Odagyűl az utcagyermek:

Ágnes asszony, mit mos kelmed?

"Csitt te, csitt te! csibém vére

Keveré el a gyolcs leplet."

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Összefutnak a szomszédnők:

Ágnes asszony, hol a férjed?

"Csillagom, hisz ottbenn alszik!

Ne menjünk be, mert fölébred."

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Jön a hajdu: Ágnes asszony,

A tömlöcbe gyere mostan.

"Jaj, galambom, hogy' mehetnék,

Míg e foltot ki nem mostam!"

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Mély a börtön: egy sugár-szál

Odaférni alig képes;

Egy sugár a börtön napja,

Éje pedig rémtül népes.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Szegény Ágnes naphosszanta

Néz e kis világgal szembe,

Néz merően, - a sugárka

Mind belefér egy fél szembe.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Mert, alighogy félre fordul,

Rémek tánca van körűle;

Ha ez a kis fény nem volna,

Úgy gondolja: megőrülne.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Ím azonban, időtelve,

Börtönének zárja nyílik:

Ágnes a törvény előtt

Megáll szépen, ahogy illik.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Öltözetjét rendbe hozza,

Kendőjére fordít gondot,

Szöghaját is megsimítja

Nehogy azt higgyék: megbomlott.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Hogy belép, a zöld asztalnál

Tisztes őszek ülnek sorra;

Szánalommal néznek ő rá,

Egy se mérges, vagy mogorva.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

"Fiam, Ágnes, mit miveltél?

Szörnyü a bűn, terhes a vád;

Ki a tettet végrehajtá

Szeretőd ím maga vall rád."

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

"Ő bitón fog veszni holnap,

Ő, ki férjedet megölte;

Holtig vizen és kenyéren

Raboskodva bünhödöl te."

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Körültekint Ágnes asszony,

Meggyőződni ép eszérül;

Hallja a hangot, érti a szót,

S míg azt érti: "meg nem őrül."

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

De amit férjéről mondtak

A szó oly visszásan tetszik;

Az világos csak, hogy őt

Haza többé nem eresztik.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Nosza sírni, kezd zokogni,

Sűrü záporkönnye folyván:

Liliomról pergő harmat,

Hulló vizgyöngy hattyu tollán.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

"Méltóságos nagy uraim!

Nézzen Istent kegyelmetek:

Sürgetős munkám van otthon,

Fogva én itt nem űlhetek."

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

"Mocsok esett lepedőmön,

Ki kell a vérfoltot vennem!

Jaj, ha e szenny ott maradna,

Hová kéne akkor lennem!"

Oh! irgalom atyja ne hagyj el.

.

Összenéz a bölcs törvényszék

Hallatára ily panasznak.

Csendesség van. Hallgat a száj,

Csupán a szemek szavaznak.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

"Eredj haza, szegény asszony!

Mosd fehérre mocskos lepled;

Eredj haza, Isten adjon

Erőt ahhoz és kegyelmet."

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

S Ágnes asszony a patakban

Lepedőjét újra mossa;

Fehér leplét, tiszta leplét

A futó hab elkapdossa.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el

.

Mert hiában tiszta a gyolcs,

Benne többé semmi vérjel:

Ágnes azt még egyre látja

S épen úgy, mint akkor éjjel.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Virradattól késő estig

Áll a vízben, széke mellett:

Hab zilálja rezgő árnyát,

Haja fürtét kósza szellet.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Holdvilágos éjjelenkint,

Mikor a víz fodra csillog,

Maradozó csattanással,

Fehér sulyka messze villog.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

És ez így megy évrül-évre;

Télen-nyáron, szünet nélkül;

Harmat-arca hő napon ég,

Gyönge térde fagyban kékül.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

Őszbe fordul a zilált haj,

Már nem holló, nem is ében;

Torz-alakú ránc verődik

Szanaszét a síma képen.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

.

S Ágnes asszony a patakban

Régi rongyát mossa, mossa -

Fehér leple foszlányait

A szilaj hab elkapdossa.

Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.

 

(1853)

Arany János: Ágnes asszony illusztráció: Zichy Mihály | Иллюстрации,  Живопись, Искусство

 

p 2

p

p Aki

p csak azért

p jelentkezik felhívásra,

p válogatásra: rá ne számítsanak!

p Vagy önismereti szintjéről bűnrossz

p bizonyítványt ad: féllábú Tarzan-önjelölt…

p

p

p Aki

p egy „homo ludens” -

p ő azért él, hogy játsszon,

p akár egy szerencse-hazardőr függőként,

p de azért nem játszik, hogy még teljesebben,

p illetve lehetőleg mindenben játékosan éljen…

p

p

p Aki

p az eleve

p elrendelés-tanból,

p az ún. predestinációból

p magának házilag egy teljes önfelmentő,

p felelősséghárító fatalizmust machinál, barkácsol…

p

p

p Aki

p akkorát vajúdik,

p mint a nagy hegyek,

p közben minden családtag

p őt szolgálja, neki alárendelten „él” –

p de végül tragikomikusan csak egy kisegeret szül

p

p

p Aki

p egy kicsit se jobbított

p se magán, se a világon,

p egy jó nyom se maradt utána -

p csak egy telekakált pöcegödröt

p és egy nagy szemétdombot hagy hátra

p

p

p Akinek

p nem saját

p teljesítménye jobbítása a fő cél,

p hideg-háborúzik, destruktívan verseng,

p és így annak örül, ha ellenfele gyenge,

p indiszponált, balszerencsés stb. stb.

p

p

p Aki

p úgy sokszorozná

p az örömforrásait, hogy

p ő a másik kárának is örül,

p pláne, ha ebben neki is bármely része volt –

p de lassan már csak ennek… majd ennek sem!

p

p

p Aki

p úgymond

p a házi béke kedvéért

p örökre papucs alatt van,

p és csak nyel, és nyel, vagy

p majd meg már annyira telítődik,

p besokall, hogy akár még ölni is tudna…

p

p

p Aki

p csak titokban, rejtve,

p nem mutatva, belül ellenkezik

p a házisárkány becses nejével,

p hogy ez így biológiai elváltozást,

p pl. krónikus cukorbetegséget hoz…

p

p

p Aki

p a zanzából

p véli már jól ismerni

p a sorstükör-életgazdagító Nagyregényt,

p és „dugásból” a Nőt, a vele komplementer

p női minőség csodás „rejtett” dimenzióját…

p

p

p Akinek

p a nemi élete 

p nem egy emberspecifikus,

p örök, egész éven és szinte egész

p életen át tartó tiszta örömforrás,

p de egy muszos házastársi kötelem…

p

p

p Aki

p egy olyan „férfi”,

p akit huzamosan-végleg

p egy nő vagy a neje tart el –

p vagy „csak” alkalmi selyemfiú,

p vagy hímringyó, aki testét-lelkét árulja (el)

p

p

p Aki

p egy rigorózus-

p dogmatikus vegetáriánus:

p neki a vészhelyzet se kivétel -

p inkább koplal, sőt éhen hal,

p de húst, de halat sem eszik

p (hajótörött tutajos a tengeren)

p

p

p Aki

p a húsevőt

p megveti és fennhangon

p gyilkosnak mondja, kiáltja ki,

p aki a saját gondviselt gyerekeinek

p az „erőszakmentes” íz(lés)diktátora

p

p

p Akivel

p elhitették,

p hogy botlábú,

p és fél a kinevetéstől,

p ezért egy életre (!) lemond

p az önkifejezés, illetve a leendő élettárs

p harmónia tesztjének stb. a dimenziójáról…

p

p

p Aki

p engedte magát

p botfülűnek, hamis

p hangúnak végleg beskatulyázni,

p ezért azután még magában sem énekel,

p így sem fejezi ki, nem szorozza és

p osztja az örömét-bánatát…

p

p

p Aki

p „férfiként”

p nem könnyezik,

p nem tud megkönnyebbülni,

p ha éppen nem hagymát pucol,

p mert kisgyerekként beleprogramozták,

p hogy a fiú sírása az nem katonadolog…

p

p

p Aki

p csak akkor merné

p más bűnét megítélni,

p ha ő maga bűn nélküli lenne,

p s még büszke is rá, hogy nem „ítélkezik”,

p amivel amúgy csak a saját bűneinek falaz

p

p

p Aki

p a csíny/

p bűnelkövetés után,

p a tettes kereséskor

p lapul, mint kaki a fűben,

p vagy másra keni a bűnét, vagy elnézi,

p ha ezért így ún. kollektív büntetés jön…

p

p

p Aki

p csakis

p addig nyomozza

p elszántan az igazságot,

p amíg az rá csak jó fényt vet,

p amíg biztos benne, hogy ebből

p neki baja nem lehet – és nem

p törik be a feje sem…

p

p

p Aki

p csak

p a hízelgő „baráttól”

p veszi komolyan a róla

p szóló – jó – véleményt,

p aki rosszat mond, az ellenség –

p és tök süket, ha már csak az igazi

p ellensége mond tényleg igazat róla…

p

p

p Aki,

p látszólag

p önzetlenül felkarol,

p támogat, tehetséged gondozza,

p de csak akkor, és csak addig, ha

p te az ő rossz irányát követed,

p sőt: ha egy „janicsár” leszel…

p

p

p Aki

p Mekk mesterként,

p jószándékkal csak ront,

p vagy lelkiismeretlen kontárként

p mindenhez is értve csak kárt okoz,

p majd felszívódik a nagyvárosban…

p

p

p Aki

p nem érzi,

p nem találja el,

p vagy nem tudja

p felvenni a jó bioritmust:

p úgy él, mint egy lassított,

p vagy egy gyorsított, felpörgetett felvétel

p

p

p Aki

p olyan

p lassú felfogású, hogy

p amíg lassan felfogja az első poént,

p és leesik a tantusza, addig már rég

p lemaradt a három – jobb – újabbról…

p

p

p Aki

p feldolgozhatatlan

p mennyiségű és irritáló erősségű

p audio-vizuális ingerrel szőnyeg-

p bombázza, zilálja szét stb. az agyát….

p

p

p Aki,

p ha már

p – szerinte túl sokat –

p fizetett érte, akkor ő a kiállítás

p minden egyes képére vet legalább

p egy-egy pillantást: így akár ezret is…

p

p

p Aki

p nem láthatja-

p értheti-értékelheti

p jól a képet/szobrot stb.,

p mert ő vagy túl közel áll hozzá,

p vagy éppen túl messzire áll tőle

p

p

p Aki

p minden ártatlan,

p semleges témájú

p kis párbeszédet is

p már egy „ki kit győz le”

p szellemi párbajnak, sőt

p presztízs csatának fog fel…

p

p

p Aki

p súlyosan

p aránytévesztő

p pl. ágyúval lő a verébre:

p romba döntve az öreg diófát,

p de akár még a családi lakóházat is

p

p

p Aki

p abból él meg, hogy

p folyamatosan zsarol, fenyegetőzik:

p mert ha ő egyszer kinyitja a száját!

p mert ha ő egyszer elkezd beszélni…

p

p

p Aki 

p alattomban

p él kis erejével,

p mert ártani-rontani

p még a gyenge is tud –

p nagyot is: „felgyújtja” a házad:

p éket ver, viszályt szít, egymás ellen tüzel…

p

p

p Aki

p beengedi,

p befogadja a „tótot” /

p álszentet (Tartuffe) a házába,

p vagyis a békés családi otthonába,

p aki megmérgezi azt, és ki is túrná őket…

p

p

p Aki

p igen egyenlőtlen

p feltételek mellett hív ki

p úgymond sportszerű megmérettetésre,

p ő 50 méteres előnnyel indul a 100 m futáson –

p ráadásul ő kipihenten, te meg holtfáradtan stb. …

p

p

p Aki

p egy mérgezett

p egérként futkosó

p evangelizáló nagy megmentő:

p míg egy embert esetleg „megtérít”,

p százat is eltávolít az istenkereséstől…

p

p

p Aki

p minden,

p bármi áron is menti

p „a legfőbb értéket”, az életét –

p akár még azon az áron is, hogy

p magát a becsületét is örökre veszni hagyja…

p

p

p Akinek

p feltétlen

p parancs, hogy „Ne ölj!” –

p ezért nem ad a bajtársi

p kérésre sem kegyelemdöfést,

p hogy az ő keze-lelke tiszta maradjon…

p

p

p Aki

p jól tudja, hogy

p a szándékos emberölés

p az egy „halálos bűn”, mégis,

p ha besorozzák frontkatonának,

p akkor „jogos önvédelemből” öl/gyilkol…

p

p

p Aki

p nem jó

p csapatjátékos,

p nem hasznos társaslény –

p mindig ő gyenge láncszem,

p ahol elszakad a lánc: hiába

p elég erős az összes többi sok szem…

p

p

p Aki

p csak

p a destruktív

p rivalizálásban jó,

p profi lelki hadviselő stb.,

p de a konstruktív együttműködésben,

p a csapatjátékban meg éppen bűn rossz

p

p

p Akinek

p unalmas, érdektelen az a játék,

p ahol mindenki nyertes, és nincs vesztes –

p ami együttműködésre építő magyar népi játék

p

p

p Aki

p ruhában,

p baltával alvó –

p állandó fokozott 

p harckészültségben van,

p riadtan-riadót várva „alszik”,

p mintha bármikor orvtámadás lenne várható…

p

p

p Aki

p tömegben,

p felheccelt csőcselékben,

p fanatikus kemény magban

p érzi magát erősnek-bátornak,

p akkor bármire, akár még lincselni is kész…

p

p

p x

*

 

Az elveszett alkotmány – Wikipédia

Arany János

GONDOLATOK

a béke-kongresszus felől

.

A mult időnek bölcsei

Századokon keresztül

Örök-mozgót követeltek

A véges emberésztül:

Az új kor bölcsesége, mely

Amazokat neveti,

Az örök béke, nyugalom -

Vessző-lovát kergeti.

.

Nagy gondolat! képzelni is

Dicső, fenséges eszme!

Az embernem, mint egy család,

Szeretettől övezve,

Testvériségben, mint talán

Kain előtt élhetett;

- Az Irás, hol jegyezni kezd,

Jegyez csak gyűlöletet.

.

Mikép egy isten-atyja van

Az égben e családnak,

Kit (a művelteken kivűl)

Minden népek imádnak:

Úgy lenne földön józan ész

Az egy közös hatalom,

Törvény, igazság... akitől

Jő büntetés, jutalom.

.

Hogy vér a vért ne ontaná

Hiú bálványi végett;

Boszulni sértett áljogát,

Vagy nemzet-büszkeséget;

Hogy fajra fajt ne költene

Az ápolt népgyülölség

S nemzet ne kísérné tapssal

Más nemzet sírbadöltét.

.

Hogy a virág és a gyümölcs,

Mit a jó föld hoz ingyen,

Soha ne lenne had miatt

Feldúlva téreinken:

S a vérvonalt, hol lengtenek

Hazug hir-név zászlói,

Ne kisérnék az éhhalál

Sötét szárnyú hollói.

.

Hogy ne siratná az anya

Élő fiát halottúl:

Ne retteghetne a jegyes

A mátkai napoktúl;

Ne venné fel a kora gyászt

Kicsiny árvákkal, árván,

A nő, ki nem virraszta még

Férje halálos ágyán.

.

Hogy az utódok sírjait

Ne számlálná meg a vén,

Hazája vagy idegen föld

Vidékeit nevezvén;

S ne nézne könnyező szemmel

A kéklő messzeségbe,

Keresve, kérdve hasztalan:

Ki fogja már szemét be?

.

Hogy a késő Emlékezet,

Mikép gyermek-korára,

Álom gyanánt eszmélne csak

A rég eltűnt csatákra;

És lenne béke, oly örök,

Mint isten szellemében;

Megkezdve itt, - állandóul

Folytatva majd az égben.

.

Hiú szándék! vesztett erő

Ily küzdelemre szállni,

Megáradott nemes lelkek

Sziklába vert hullámi!

A megkövült gonoszságból

Melynek tövén kihaltok,

Nem érdemes, ha mit talán

Századokig lenyaltok.

.

Mióta és míg a világ,

Nem volt-e, nem leend-e

Erős, ki nyomni mindig kész,

S ki elnyomassék, gyenge?

Amazt mikép mérséklitek

Hogy enyhe légyen lánca?

Mikép ezt, hogy nagyon sulyos

Békóit meg ne rázza?

.

Avagy ki fékezendi meg

Az ember szenvedélyét,

Midőn iszappal hányja fel

Háborgó lelke mélyét?

Midőn az Ész, a Bölcseség,

Megbántva, meggyalázva,

Mint a hajdan profétái,

Vonul remeteházba?

.

Nem lophat-é megint egy új

Prometheusz égi lángot,

Kinek fénylő szövétneke

Felgyujtsa e világot...?

Nem lehet-é ismét egy új

Népáradás e földön?

Nézzétek a történetet!

S mondjátok, képzelődöm.

.

Óh, a világ története

Szomoru egy tanulmány!

Mint buborék tünik fel ott

Nép, nép után kimulván;

Jaj annak, mely már tündökölt!

Annak közelg halála,

Elsímul a víz tükre és

Új hab tolul reája.

.

Isten egészbe' működik

Egészre fordít gondot;

Midőn egy nép - mint a kovász -

Megérett és... megromlott,

Midőn satnyulva testben és

Lélekben túlmüvelve,

Békét ohajt a gyáva test,

Az elcsigázott elme;

.

Midőn a renyhe társaság

Büzhödt állóvizében

Új bűnök milliárdjai

Vannak keletkezőben;

Midőn a munka és vagyon

Egymástól messzi esnek,

És a tökélyre vitt csalást

Mondhatni rendszeresnek;

.

Midőn eltűnve a szerény

Családiság zamatja,

A nő erényét... s ami több,

A férj nejét eladja;

Midőn apát öl a fiú,

Rokont öl a rokonság,

S mérsékli bűne tudatát

A kétes vér-azonság;

.

Midőn a gazdag megkövül

És a szegény elfásul...

Egyszóval a polgárodás

Fordul reánk csapásul:

Akkor elétör egy vad nép

Szilaj vére s erénye

És elborit, mint a tenger

Hullámi, vagy fövénye. -

.

Hagyjátok a meddő vitát!

Bölcs Isten az, ki rendel;

Az ember tiszte, hogy legyen

Békében, harcban ember.

Méltó képmása istennek,

S polgára a hazának,

Válassza ott, válassza itt

A jobbik részt magának.

.

(1850 szept.)

Arany János - Könyvei / Bookline - 8. oldal



Arany János: Balladák | e-Könyv | bookline

EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA

A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet

vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:

a pozitív-negatív végtelen lehetőségek tárháza

 

„Önmagamtól”

és a „barátaimtól”

védjen meg engem a Jóisten,

az ellenségeimmel majd csak

elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…

Cselenyák Imre: Áldott az a bölcső – Arany János életregénye

 

1.

A legeslegtöbbet én használhatom/árthatom magamnak –

a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?

Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.

Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?

2.

Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,

az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.

A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.

A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.

3.

A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.

Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.

De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,

anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…

4.

A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,

akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,

és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,

ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.

5.

Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,

akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,

edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és

a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…

6.

És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,

akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal

és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.

A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …

7.

És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat

a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.

Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,

egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…

8.

De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,

avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,

a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,

ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.

9.

A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,

és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.

Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,

de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat

10.

Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása

nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,

hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,

mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.

11.

Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,

s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –

de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,

akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!

12.

Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:

hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,

humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás, otthon,

gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…

13.

A mese, példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,

a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -

gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -

jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!



Megrajzolt hősök, megelevenedő balladák – Zichy Mihály Arany-ballada  illusztrációi - f21.hu - A fiatalság százada

Zichy Mihály: Az ünneprontók illusztrációja

 

LAST_UPDATED2