Payday Loans

Keresés

A legújabb

Eugéniusz: Bölcs vagy balga, boldog-boldogtalan ember - III.  E-mail
Írta: Jenő   
2023. július 31. hétfő, 07:52

Lőrinc and Marili reading Marili reads to Lőrinc Szabó by Aurél Bernáth on  artnet

Eugéniusz:

Bölcs vagy balga,

boldog vagy boldogtalan ember

arany vagy vaskora, akár pokla…

Életminőség vizsgálódás magyarán írva – III.



Kaláka - Szabó Lőrinc (Hangzó Helikon) Könyv CD melléklettel - Könyv - Rock  Diszkont - 1068 Budapest, Király u. 108.

Talált-szerzett-javított/vesztett, rontott kincstár

Szellemi, lelki, testi és társas emberéletek-halálok

Szándékok és következmények és okok és okozatok

Elvek/tettekð magatartásokð jellemekð sorsok



A gyógyulás kezdete a baj felismerése.

Magadon nevetsz, vagy szörnyülködsz:

a mese nem másokról, de pont Terólad szól,

ismerj magadra, az okra s változtass élteden…

Szabó Lőrinc | Historical figures, Historical, Quiet

 

p Szabó Lőrinc

p Gyengeség

p

p Csak egy kicsit voltam becsületes,

p csak egy kicsit nem bántam, hogy mi lesz,

p csak egy kicsit próbáltam igazi

p szeretettel szólni, segíteni,

p csak épp elkezdtem, s máris visszavág

p s ellenem fordul a legjobb barát.

p

p Csak épp elkezdtem... Gondoltam: ez az

p ember erős, az egyetlen igaz,

p ez az egyetlen, aki keresi

p és elbírja és hasznát is veszi,

p hasznát annak, amit mindenki tud

p s amit elrejt előle a hazug.

p

p Arra gondoltam, hogy hogy szeretem,

p hogy megtisztítom, megkétszerezem

p az erejét s még szebb lesz, még nagyobb,

p s arra, hogy ő maga kért, bíztatott,

p ő akarta... És szólni kezdtem... És

p egyszerre kiderült a tévedés:

p

p kiderült, hogy itt is hazudni kell,

p hogy az igazat ő se bírja el,

p és hogy az elszánt hízelgő, aki

p a háta mögött csak kineveti,

p az nemes neki, az bölcs, az barát,

p én meg irígy vagyok, vagy még kutyább,

p

p még gonoszabb... Mi lelt? - förmed reám,

p az árulóra, s látom, az agyán

p hogy ömlik el a fájó, megriadt,

p tiltakozó s gyanakvó indulat:

p - Mi lelt? Már te is?... - és szavain át

p szinte robban a sértett hiúság.

p

p Borzadva nézek a szemébe, és

p mosolygok és dadogok: - Tévedés,

p félreértettél... És már hazudok,

p hazudok neki, csűrök-csavarok:

p mentek valamit, őt és magamat

p és szégyenkezem mindkettőnk miatt.

p

p

p

p Hazudni

p „A filozófia

p első és legfontosabb része az,

p Amely tanítások gyakorlati alkalmazásáról szól;

p például az, hogy nem szabad hazudni.

p

p A filozófia második része

p A bizonyításokat tartalmazza:

p Miért nem szabad hazudni?

p

p A harmadik rész

p Az előzőeknek alapvetésül

p és megvilágosításul szolgál.

p Miért bizonyítás ez? - kérdezi.

p Mi a bizonyítás? Mi a következtetés?

p Mi az ellentmondás? Mi az igaz és mi a hamis?

p

p A harmadik rész tehát

p A második rész miatt szükséges.

p A második pedig az első miatt.

p A legfontosabb azonban,

p Amivel mindig foglalkoznunk kell,

p Az első rész.

p

p Mi viszont fordítva csináljuk.

p A harmadik résszel töltjük időnket,

p És minden buzgalmunk ebben merül ki.

p Az első résszel egyáltalán nem törődünk.

p

p Így történik,

p Hogy hazudozunk ugyan,

p De annak a bizonyítási módja,

p Hogy nem szabad hazudni,

p Kéznél van nekünk"

p (Epiktétosz kézikönyvecskéje)

p

p

p Hazug.

p Bölcs szólás-közmondás

p A hazug a hazugtól tanul.

p A hazug csak akkor mond igazat,

p mikor magát hazugnak mondja.

p A hazug csakugyan hazug,

p ha igazmondó ruháját veszi is fel.

p A hazuggal hazudni.

p A hazugnak szavát gyakran megrostálják.

p A hazugnak szájából az igazság is hazugság.

p A hazugnál hazugabb.

p A hazugon leghamarabb kifognak.

p Az ugar nem hazug. (Bőven terem.)

p Akkor sem hisznek a hazugnak, mikor igazat mond.

p A rút hízelkedés

p s hazug incselkedés mérge a barátságnak.

p Asztal hazugja. (Tányér nyaló.)

p Csikót nyakán, hazugot szaván.

p Első béresnek szegődött a hazughoz.

p Hamarább utolérik a hazug embert, mint a sánta kutyát.

p A hazug embert hamar megfogják.

p Hazug és csalárd egy fának ágai.

p Hazug, mint a vámos.

p Hazugnak beszélek-e én?

p (Én nem hazudok; csak a hazug tart minden mást hazugnak.)

p Hazugnak igazszavát sem hiszik.

p Igaz vagy hazug egy áron kel nála.

p Jó fejűnek kell lenni a hazugnak,

p hogy mindenütt egyformán hazudhasson.

p Kofásan árulja a hazug vakarcsot.

p Nem jár hazug nyelve egy úton szájával.

p Nyelvén fogják meg a hazugot.

p Piac hazugja.

p Sok hazug ember van innen és túl a Tiszán.

p Szépen szól a hegedű, de hazug belül.

p Tolvaj és hazug egy húron pendülnek.

p (Aki hazudik, az lop is)

p Közmondás nem hazugszólás.

p

p

p Hazugság

p Minden az,

p ami nem igaz?

p Ha a másik – javadra –

p tévedett, az is hazugság?

p És ha igazat mond ugyan,

p de nem mindent - ha elhallgat?

p A tapintat, a kegyes csalás nem az, sőt…

p De ha mást, többnyire szánt szándékosan

p a magad javára, az ő kárára megtévesztesz…

p És amikor önmagadat, a magad kárára

p akár egy életen áltatod: élethazugság…

p (lásd pl.: H. Ibsen Vadkacsa c. drámáját…)

p

p

p Aki

p senkinek

p nem árulja el

p féltett/szégyellt titkait,

p még legjobb barátjának sem,

p csak vonaton a vadidegennek,

p vagy mint Midasz, a mezőnek…

p De, ami azután úgyis/mégis kiderül,

p és akkor már bumerángént csap le rá…

p Vagy csak rosszakarói, ellenségei tudják,

p és így zsarolási helyzetbe is kerülnek…

p

p

p Jó-

p barátodnak

p harapófogóval

p kellene kiszedni belőled azt,

p amit egy vadidegen utastársnak

p kéretlenül is bármikor kifecsegsz!?

p Persze abban a hiszemben, hogy

p őt az életben többé már nem látod…

p Vagy ezt elmondod, azt elhallgatod –

p de mégis várod a tőle a jótanácsot…

p

p

p Vétkes

p elhallgatás

p Az Őszinteség

p ellen vét mindenki,

p aki nem önmagát adja,

p vagy nem adja magát oda egészen.

p Ez az oka annak, hogy jó tanácsaink

p hatástalanok maradnak vagy éppen

p ellenkező hatást érnek el.”

p (Karácsony Sándor:

p Ocsúdó magyarság)

p

p

p Titkosító

p Ő úgymond

p nem teregeti ki

p a „családi szennyest”,

p még bizalmasnak vett,

p közeli barátjának sem –

p a mocskos vízben tartogatja azt,

p a saját szemében látná önmagát.

p Vagy ellenkezőleg: szinte mindent

p elmond, ha pl. az óvónéni kérdezi

p a csoportos foglalkozáson…

p

p

p Mások

p bűne szemünk előtt,

p a magunké a hátunkon –

p mások szemében a szálkát is,

p a magunkéban még a gerendát

p sem látjuk, ha nincs jó tükrünk

p (szó szerint és átvitt értelemben:

p rólunk szóló mese, jóbarát szeme)

p

p

p Ő

p azt tanulta,

p hogy neki is

p mindig-mindenkinek

p igazat kell mondani,

p vagyis a teljes igazat,

p különben bűnös hazug…

p Ő nem ismer kivételeket:

p nem ismeri a tapintatot,

p se a kegyes hazugságot,

p se az illetéktelen ember,

p se az ellenség esetét…

p

p

p Aki

p Őszinte:

p aki istenigazából

p egy „szalonképes” szadista,

p aki hírből sem ismeri a tapintatot,

p a diszkréciót, a kegyes csalást stb.

p

p

p A

p rossz

p jó oldala

p A sztoikusok,

p és Jézus nyomán

p amennyire elborzasztó,

p éppannyira vigasztaló is azt elgondolni,

p hogy mások akár meg is ölhetnek engem,

p de ártani nem, mégsem tudnak (lelkemnek)!

p Hogy a legtöbbet én árthatok magamnak!

p De hisz akkor ennek

p az ellenkezője is

p igaz lehet,

p nem?

p

p

p Büszke-gőgös

p Még kijavítható hibát csinálsz,

p de mert röstellsz segítséget kérni,

p ezért vagy tétlenül sült galambot vársz,

p valami deus ex machina égi segítséget,

p vagy pánikreakcióddal, kapkodásoddal,

p a „korrekcióddal” sokkal nagyobb bajt okozol,

p így lassan/gyorsan, de biztosan rohansz

p a jóvátehetetlenbe, a katasztrófába...

p

p

p Individualista gőg

p Paternalizmus kizárva –

p ő még részegen is „liberális” …

p Senkit nem hatalmaz fel arra,

p hogy ha már – nagyon - berúgott,

p akkor ne szolgálja ki, ill. erőszakkal,

p tiltakozása ellenére is vigye őt haza,

p így jó eséllyel fagy meg az árokban…

p

p

p Szándék

p és következmény

p Nagy dolgokban úgymond

p már a szándék is dicséretes,

p de ha egy segítőkész elefánt

p jön be a porcelánboltba,

p ha egy lelkes kontár Mekk mester

p nagy lendülettel javítja-rontja eszközeidet...

p ...több kárt okozhat neked buzgalmával

p mint száz lusta vagy ádáz ellenséged.

p Ahogy nem véletlenül alakult ki

p és maradt fenn örökre a bölcs mondás:

p a pokolra vezető út jószándékkal van kirakva.

p

p

p Szándék és

p következmény.

p A jó és rossz

p ún. dialektikája

p Felmentheti-e

p a rosszat akarót,

p ha szándéka ellenére

p a következmény jó lesz?

p S elegendő védekezés-e,

p hogy én csak jót akartam,

p de az épp rosszul sült el?

p Tudjuk: a pokolra vezető út is

p jószándékokkal vannak kikövezve…

p Olykor kevesebbet árthat nekünk

p egy ádáz, elszánt rosszakarónk,

p mint egy túlbuzgó kétbalkezes kontár,

p egy Mekk mester, akiben mi megbízunk…

p (a „jóbarátainktól védjen meg az isten,

p az ellenséggel elbánok magam is,

p sőt még taníthat, ösztönözhet is…)

p

p

p „Jó anyák”

p Jószándékkal kövezett út a pokolba

p Ahogy pl. egy édesanya elrontja egykéjét,

p pedig ő úgymond csakis az ő javát akarja,

p érzelmileg zsarolva, jól magához láncolva,

p a felnőtté válástól amúgy is rettegőt infantilizálva

p

p

p „Segítség”

p Segítség, ember...!

p Jobban jártam volna,

p ha nem segítettél volna,

p minthogy – nagyon - rosszul segítettél,

p és csupa jó szándékból kövezted utam a pokolba

p (miközben te meg a nagy emberbarát pózában tetszelegsz)

p

p

p Nyuszi simogatás

p Milyen pokoli az a világ,

p ahol egyáltalán nem értenénk egymást

p vagy szisztematikusan félreértenének minket

p és úgy járnánk, mint Karinthy hőse a nyúllal,

p akit tényleg csak meg akarta azt simogatni,

p de a nyúl ezt nem érti, sőt: támadásnak vette,

p mire a mi emberünk egyre jobban bedühödött,

p s a végén már baltával kergette, hogy szétvágja...

p

p

p Bizalomvesztő

p Kifecsegi a rá bízott titkaidat...

p Visszamondja, amit csak neki mondtál

p A hátad mögött/szemedbe mást mond

p Elkölti a rá bízott spórolt pénzed zömét

p Hanyagul bánik a kölcsönkért eszközzel

p Visszaél a vendégbarátságoddal (pl. lop)

p Nem, vagy nem jól képviseli az érdekedet

p Nem, vagy csak gyengén indokolja a szava

p be nem tartását, sőt a megszegését...

p És a többi…

p

p

p Mindenhol

p csak azt nézi,

p hogy neki mi jár,

p s hogyan járhatna legjobban,

p akár mindenki más rovására is:

p nem bízik az isteni gondviselésben,

p és így még az is lecsökken, amije volt,

p ill. ami szellemi-lelki kincse lehetne,

p mert annyira beszűkül a világlátása…

p

p

p A

p nyomor

p sem csak „szívás,”

p mert imára is tanít:

p betegen még az ördög

p is szerzetes kíván lenni…

p (amíg meg nem gyógyul…)

p Szükségben közeli a segítség,

p megtapasztalod az isteni gondviselést,

p ha bölcsen, illő alázattal viseled sorsod…

p Nem mellékes haszna, hogy ez teszteli

p az ún. barátot/hitvest is, ki az igazi, ki az ál…

p

p

p A

p bírvágy

p uralta embernek

p sosem lehet elege,

p sosincs meg a lelki békéje,

p mert mindig csak azt látja meg,

p ami még nincsen, ami hiányzik,

p és nem tud hálaadással örülni,

p sőt gyönyörködni mind abban,

p amije már eleve/ingyen van…

p Egydimenziósra szűkíti le,

p redukálja, torzítja életét…

p

p

p Aki

p csak akkor

p becsül bármit is,

p ha abból keveseknek lehet,

p egy Csontváry kép/ritka bélyeg,

p vagy ami eleve csak egyenlőtlenül

p lehet elosztva: pénz, hírnév, hatalom stb.

p Csak azzal nem törődik, hogy ő, mint egy-én

p hogyan tudna „közhasznúan” boldog is lenni…

p

p

p Istenkísértő

p Próbára teszed védőangyalod.

p Segítségét kérve kiugrasz a repülőből,

p ejtőernyő(s ismeret/gyakorlat) nélkül…

p Vagy átevezel egy lélekvesztővel az óceánon,

p s mindezt pusztán egy Guinness rekord címért!

p Vajon mit akarsz önveszélyeztetéssel kompenzálni?

p Gyávának mondtak/érzed magad, s ezért cáfolnád ezt

p öngyilkos-jelölt vakmerőséggel, hazardírozással?

p

p

p Imposztor

p Aki nem azon ügyködik,

p hogy a maga és a köz javára

p az adottságaiból kihozza a maximumot,

p de pl. imponálási, bizonyítási kényszerből

p fölöslegesen és károsan, önveszélyesen

p semmilyen magasztos célt nem szolgáló

p rekordokat döntene, csúcsokat mászna…

p

p

p Bizonyítási

p kényszerben!?

p A - pl. cigány vagy épp magyar -

p származásod, nyelved, identitásod,

p vagy rossz híred, netán priuszod miatt

p neked mindig jóval többet kell teljesíteni,

p neked nem nagyon lehet kicsit se hibázni,

p neked nem lehet késni, te nem lehetsz beteg stb.,

p másként az első vagy, aki álokkal, ürüggyel kidobnak…

p

p

p „Létminimum”

p Ép testben még épp’ hogy élek

p Mindent csak átvészelni, túlélni, kibírni?

p Vagy csak takarékon, sosem csúcsra járatva

p Mindig tartalékolva – mindig csak a cserepadon

p Mint aki folyton csak készül, bemelegít, edz stb.

p

p

p Rafinált

p (ön)áltató szájhős,

p aki ravaszul-trükkösen

p kikerüli a megmérettetést

p Addig mond egyre nagyobbakat,

p de kínosan kerülve a megmérést,

p amíg egyszer a szaván fogják őt:

p itt és mostan bizonyíthat, ha tud…

p …de csak felsül: blama, leégés

p (Hic Rhodus, hic salta)

p

p

p

p Jaj neki,

p ha ő a – végső –

p nagy megmérettetésnél

p (amikor már nincs javítás)

p ő habkönnyűnek találtatik,

p mert elszórakozta az életét,

p elásta, elvesztegette, vagy

p épp rosszra használta talentumát,

p el-életművész-kedte kötelességeit…

p

p

p Teher

p alatt nő,

p nőne, nőtt

p volna a pálma:

p de az ő önkímélt,

p hivatáskerülő és

p család nem alapító léte

p elviselhetetlen könnyűségű,

p csak egy tőke, vagy fajsúlytalan

p lebegés és sodródás, hánykódás…

p

p

p Aktív balek

p Aki oly lelkesen,

p de mindig másnak

p kaparja ki a gesztenyét,

p forrón a hamu közepéről.

p Aki még nem látja át, hogy

p ő milyen igen bőven termő

p de igen nagyon bamba diófa

p Aki egy „hasznos idióta’, aki

p egy cseppet sem kételkedve

p meg van győződve róla, hogy

p megmenti a népét, ha vállalja,

p hogy megölje a „zsarnokot”

p

p

p Aki

p szégyelli

p a balekságát,

p és így másoknak

p elmesélni az átverését,

p ezért barátai és ismerősei

p nem tudnak erre felkészülni,

p és könnyen új áldozatok lesznek

p

p

p Aki

p szégyell sírni,

p mert őt úgy nevelték,

p hogy az nem katonadolog,

p és nem tud így természetes

p úton-módon megkönnyebbülni,

p és ön-megerőszakolva elfojtja könnyeit…

p

p

p Nem

p figyelve,

p nem érzékelve testjeleit,

p a neki éppen alkalmas időben

p ráül a bilire, és órákig hiába vár,

p vagy nagyon erőlködik, úgymond

p „mindent lehet, csak akarni kell!”,

p de ennek nem (be)kakilás,

p de sérv stb. lehet a vége…

p

p

p Csapdában

p te vagy feleslegesen, sőt

p károsan hiperaktívan rángatózol,

p és így csak szorul nyakadon a hurok,

p vagy letargiába esel, feladod a reményt,

p nem vagy résen, és így nem tudsz élni

p a kínálkozó szabadulási alkalommal…

p

p

p Akinek

p gyenge az akarata,

p nem fejlesztette, gyakorolta,

p és e jellemhibájából fakadóan

p semmiben nem lesz állhatatos,

p nem akarásnak nyögés a vége -

p sőt ki lesz téve annak a veszélynek,

p hogy így mások, és nem jószándékú

p akarata fog érvényesülni az életében…

p

p

p Midasz király

p Ha módodban van

p egyszer bármit kívánni,

p akkor legyen meg a Te akaratod,

p és ne is tudakold, hogy mi lenne

p a Jóistené, ami a javad szolgálná:

p kérd azt, ami neked most a legtöbb,

p vagyis váljon minden arannyá kezedben…

p (utána attól koldulsz, és nem győzhetsz

p imádkozni-rimánkodni: csinálja vissza…!)

p

p

p Szabó Lőrinc:

p Hazám, keresztény Európa

p

p Útálom és arcába vágom:

p – Száz év, de tán kétezer óta

p őrült, mocskos, aljas világ ez,

p ez a farizeus Európa!

p

p Kenyér s jog helyett a szegényt

p csitítja karddal, üres éggel

p és cinkos lelkiismeretét

p avatag és modern mesékkel;

p

p száz év, de már kétezer óta

p hány szent vágy halt meg gaz szivében!

p Hazám, keresztény Európa,

p mi lesz, ha bukására döbben,

p

p mi lesz, ha újra földre száll

p a Megcsúfolt és Megfeszített,

p s mert jósága, hite, imája

p egyszer már mindent elveszített:

p

p mi lesz, ha megjő pokoli

p lángszórókkal, gépfegyverekkel,

p vassisakos, pestishozó,

p bosszúálló angyalsereggel?

p

p Mi lesz, ha megjő Krisztus és

p új országot teremt a földön,

p ha elhullanak a banditák

p s nem lesz több harc, se kard, se börtön,

p

p ha égi szerelmét a földi

p szükséghez szabja ama Bárány

p s újra megvált – óh, nem a jók,

p de a gonoszok vére árán:

p

p hazám, boldogtalan Európa,

p ha túléled a harcok végét,

p elbírod-e még te az Istent,

p a Szeretetet és a Békét?

p

p 1923

p

p

p Ő

p idegen

p istenképet,

p pl. zsidó Jehovát

p rád erőltetve tesz

p holtig szellemi rabjává,

p majd dönt testi-lelki nyomorba…

p Az egyiknek pl. engedett/kötelező az erőszak,

p mindenki más csak eszköz a céljai eléréséhez -

p a másik még az elemi önvédelemről is lemond

p

p

p Ad

p absurdum vinni:

p egy amúgy helyes,

p pl. keresztényi elv

p túl merev alkalmazása:

p pl. nem csak a végsőkig

p törekszel a békés megoldásra,

p de már eleve, elvből lemondasz

p az arányos önvédelmi erőszakról…

p

p

p Egyenlő

p felek között

p nemigen tör ki háború –

p de aki erőszakmentes amis,

p vagy „bulányista” katolikus,

p az egy bevonzó szabad préda,

p az a másikat kísértésbe hozza,

p a provokáló agresszív lépésre…

p

p

p Veszélyben

p a természetes ész is

p engedi az önvédelmet,

p a támadás elhárításához

p szükséges, arányos mértékben

p Már amennyire egy felzaklatott

p idegállapotban mérlegelni lehet,

p ha pl. besurranó tolvajra ébredsz…

p De azét lelőni nem akarjad, mert

p így jóval nagyobb bűnt követsz el,

p vagy e fegyver által veszel el,

p ha elveszi tőled…

p

p

p Későn

p már felesleges,

p vagy még kár is…

p Eső után köpönyeg

p Jól bezárni az ajtót,

p ha már megtörtént a baj

p (esetleg így pont azokat kizárni,

p akik kármentőnek segíteni jönnének…)

p

p

p Saját

p hajadnál fogva

p húznád ki magad a mocsárból.

p mint állítólag Münchhausen báró

p „Büszkén” ne is kérj segítséget,

p hogy is szorulhatnál te másra!?

p Vagy agresszív kismalacként

p harapj bele a segítő kézbe…

p

p

p A

p csak

p képzelt

p veszélyed

p eltereli a figyelmed,

p elfedi a valósat-komolyt

p Vagy egy kis veszélytől

p már fejvesztve menekülsz,

p és rohansz így bele a jó nagyba,

p a szúnyogok, vagy az apai pofon

p elől menekül a mély szakadékba…

p

p

p Nem elvi,

p de felesleges,

p sőt káros presztízskérdés:

p mikor nem elég szívokosak,

p és egyik házasfél sem enged,

p mindkettő szamárként szenved…

p Két kicsi kecske baktat a hegyre,

p a hídon nem térnek ki, mind

p a szakadékban végzik…

p

p

p Aki

p a haszonban részesült,

p az viselje a károkat is –

p gyönyörködsz a rózsában,

p élvezed a színét, illatát stb.,

p de ne téged szúrjon meg tövise,

p mert akkor reklamálsz, panaszkodsz…

p Ahogy még a feleséged is visszaküldöd,

p ha kiderül róla valamely fogyatkozása…!?

p

p

p Ha épp

p nem tudja elérni,

p amire pedig vágyik,

p akkor hamar, hamisan,

p olcsón meg is vigasztalódik:

p Még nagyon savanyú ez a szőlő…

p Még kicsi/már kurva ez a lány/nő…

p Pedig csak a kudarc kockázatát kerülve

p nem is mert egyértelműen kezdeményezni.

p Vagy indokoltan kosarazták ki, és örülhetne is,

p mert számára – is – pokol lett volna ez a frigy…

p

p

p Szabó Lőrinc

p A szörnyeteg városa

p

p A nagy bérház, ahol lakunk,

p nem palota;

p álmomban láttam: ez a ház

p nagy kőkoponya.

p Koponya, egy gonosz óriásé,

p halott üreg;

p az teszi benne temetővé

p a lelketeket.

p Ez a ház fej volt valaha:

p az óriás

p meghalt, de a feje itt maradt

p és ránk vigyáz.

p A vénség egyre töri-nyúzza

p a rossz koponyát,

p s mi benne élünk, mint a dögben

p a paraziták.

p A nagy bérház, ahol lakunk,

p nem palota.

p Mint a halott szörny szeme, villog

p mindenik ablaka.

p A kapu a száj, a fekete száj,

p ahogy megmerevedett;

p a régi száj eszi-köpi

p az embereket;

p s bent, mint a régi sok tekervény,

p futnak a folyosók,

p és azt is láttam, hogy születik

p örökké újra a csók,

p a halottban, halottak helyén

p új élet hogy születik:

p láttam magunkat, a régiek

p kisérteteit!

p És elborzadtam: nem csoda, hogy

p e nagy labirint

p annyi bűnt présel össze, annyi

p emberi kínt,

p hisz féregként nyüzsgünk a multban

p s éljük mind, ami volt,

p s folytatjuk a rablást, szégyeneket,

p üzletet, alkoholt,

p gyilkos kést, járványt, pénzek és

p párzások piszkait,

p a kihasznált nyomort, amely

p mindent lealjasít:

p újra éljük a szörnyeteget,

p az óriás időt,

p s amit csak kitalált, az egész

p pokoli agyvelőt.

p Szörnyű álom volt látni, milyen

p ez a nagy rovartanya

p és végig az utcákon a többi

p vigyorgó csontpalota,

p és sorra nyíltak az óriás

p koponyák üregei,

p s egy hang szólt: – „Átkozd meg a várost

p s menekülj a szabadba, ki,

p menekülj a hegyekbe, mezőkre s ott

p a tiszta ég alatt

p mindent előlről kezdve építsd

p új városodat:

p építs új várost és idézd

p az új istent, aki

p jön és vihara csákányaival

p a multat szétveri!”

p

p

p Irtózik

p a csendtől,

p az egyedülléttől,

p zajártalomban és

p örök nyüzsgésben él -

p aki nem mer önmagával,

p illetve a benne élő isteni

p lélekkel kettesben maradni…

p Így hát nem is (sz)építgetheti

p legnagyobb kincsét, a lelkét…

p

p

p Az

p érzelmi

p fogyatékos,

p aki kikacagja

p a temetésen sírókat

p és még ő csodálkozik,

p és felettébb háborog, hogy

p erre fel ezután alaposan

p el is agyabugyálják őt…

p

p

p Aki

p olyan könnyelmű,

p mintha minden ismételhető,

p és így bármikor jóvá-tehető lenne,

p mintha az élet egy bármikor nulláról,

p tiszta lappal újrakezdhető nagy játék lenne…

p

p

p Pálya-

p tévesztett

p Üzleti érzékkel

p nemigen megáldott…

p Akinek az eddigi legjobb,

p legígéretesebb gazdasági, és így

p tisztes hasznot remélő vállalkozása:

p a sivatagban homokot/eszkimónak jeget árult…

p

p

p Álszent

p kirakatpolitikus,

p aki vizet prédikál, de bort iszik,

p nyíltan kiáll a „melegek” jogaiért,

p de otthon meg elveri a négy gyerek

p után magát leszbikusnak valló feleségét -

p azon nem töpreng, hogy ő mit mindent tett

p ezért a nemi orientáció változásért…

p

p

p A

p hipokrita,

p aki nyíltan hódol az erény előtt,

p de magában ezt csak a hülyék,

p a birkák eszményképének tartja,

p titokban viszont, magát okosnak,

p életrevalónak, élelmesnek tartva

p rendeltetésellenesen rongálja a lelkét…

p

p

p Aki

p mindazért

p a rengeteg jóért,

p kegyelmi adományért,

p amiben folyton részesül,

p azért nem ad naponta hálát

p de viszont tucat párna alatt is

p megérzi az egy kis borsószemet…

p A polcain már sorba rakva állnak

p naponta/havonta teleírt panaszkönyvei –

p ilyen szemmel, füllel, lelkülettel jár-kel,

p hogy mi mindent lehet majd „rovás-írni” …

p Be is vonzza, meg is teremti így ezeket!

p

p

p Aki

p mintha

p még itt-most is

p török átok alatt élne:

p a potenciális/aktuális jószomszédjaival

p konfliktust élez, frontot nyit, perlekedik stb.

p Pont azokkal, akiket ma nem válogathat meg,

p akik minden nap test és lélek-közelben vannak!

p Ahogy Arany János Fülemüle versében Péter és Pál,

p akik azon civakodnak, sőt pereskednek,

p hogy kinek énekel a kismadár…

p

p

p Aki

p nem tudja elfogadni, hogy

p neki csekély az arcszőrzete,

p ez neki férfiassága fogyatkozási jele,

p és bármily sarlatán tortúrának aláveti magát,

p ahogyan ez Arany János Bajusz c. versében is van.

p Sokat fizet semmiért: a szélhámos cigányok még

p közben ki is rabolják, és köznevetség tárgya is lesz…

p

p

p Aki

p a vagyonát

p plasztikai sebészekre költi:

p nem tudja önmagát elfogadni,

p nem abból hozza ki a szebbet,

p de Madonna faragásra adja be testét,

p majd meg már később hiába is szeretné

p visszafarigcsáltatni magát az eredetire…

p

p

p Szabó Lőrinc:

p Különbéke

p

p Ha tudtam volna régen, amit

p ma már tudok,

p ha tudtam volna, hogy az élet

p milyen mocsok,

p nem fütyörésznék most az uccán

p ilyen vigan:

p valószínűleg felkötöttem

p volna magam.

p Régen, mint az álamok tékozló

p más fiai,

p azt hittem, lehet a világon

p segíteni,

p azt hittem, szép szó vagy erőszak

p ér valamit

p s az élet, ha sokan akarjuk,

p megváltozik.

p Minden szörnyübb, mint hittem akkor,

p fiatalon,

p de, hálistennek, egyre csökken

p az undorom,

p egyre jobban bírom az évek

p förtelmeit,

p és az idő és a közöny már

p fertőtlenít.

p Mert fátylát sorra dobta minden,

p egymásután,

p s harminchárom évem ma átlát

p minden szitán:

p látom, sokkal több a mocsok, mint

p az ifjukor

p sejteni bírta volna bennem

p valamikor,

p látom milyen rútúl becsapják

p a baleket,

p s hogy a balek azért balek, mert

p mást nem tehet,

p s hogy az ész az érdek rimája,

p és hogy magát

p sugaras hőssé a bitang is

p hogy költi át,

p s ha van is, kézen-közön elvész

p az ideál,

p és hogy nem hozhat egyetértést,

p csak a halál, -

p s mert mindez mégcsak nemis aljas,

p nem szomorú,

p a minden dolog apja valóban

p a háború:

p úgy nézzem elszát nyugalommal,

p az életet,

p mint reménytelen lepratábort

p vagy harcteret.

p Ha egyszerre tudok meg mindent,

p hogy itt mi van,

p egész biztossan felkötöttem

p volna magam.

p De valamit a sors, úgy látszik,

p akart velem:

p megmutatott mindent, de lassan,

p türelmessen:

p különbékét ezért kötöttem

p a semmivel,

p ezért van, hogy csinálom, amit

p csinálni kell,

p ezért becsülök úgy egy-egy jó

p pillanatot,

p ezért van, hogy a háborúban

p verset irok

p s a leprások közt fütyörészek

p és nevetek

p s egyre jobban kezdem szeretni

p a gyerekeket.

p

p https://www.youtube.com/watch?v=qR3sM2aBQ

p

p x

 

Aki a szerelembe volt szerelmes - Szabó Lőrinc | Miragemagazin



Sándor Judit: "Szeressétek a gyermekeimet!" Szabó Lőrinc, a költő-apa |  antikvár | bookline

EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA

A teljesértékű jó, vagyis boldog Élet

vagy a fogyatékos, ön/társrongáló lét a tét:

a pozitív vagy negatív végtelen lehetőségek tárháza

William Shakespeare: Sonnets / Szonettek Szabó Lőrinc fordításában | Liszt  Ferenc Zeneműbolt | Liszt Ferenc Zeneműbolt

„Önmagamtól”

és a „barátaimtól”

védjen meg engem a Jóisten,

az ellenségeimmel majd csak

elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…

Szabó Lőrinc összes versei I-II. - Szabó Lőrinc - Régikönyvek webáruház

1.

A legeslegtöbbet én használhatom/árthatom magamnak –

a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?

Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.

Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?

2.

Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,

az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.

A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.

A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.

3.

A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.

Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.

De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,

anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…

4.

A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,

akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,

és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,

ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.

5.

Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,

akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,

edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és

a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…

6.

És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,

akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal

és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.

A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …

7.

És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat

a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.

Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,

egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…

8.

De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,

avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,

a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,

ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.

9.

A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,

és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.

Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,

de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat

10.

Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása

nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,

hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,

mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.

11.

Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,

s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –

de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,

akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!

12.

Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:

hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,

humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás, otthon,

gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…

13.

A mese, példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,

a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -

gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -

jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!



Szabó Lőrinc saját forradalma - Cultura.hu

 

LAST_UPDATED2