Életminőség vizsgáló ABC könyv – III.
Az ön/emberismeret-szeretet tükre
Létjavítás/rontás Nagy Jenciklopédia:
szempontok és témák ötlet-gyűjtései
egy velős magyar mondatos példatár
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lélek
Egy táltos paripa vagy egy állatorvosi ló
Isten édes gyermeke - ördög/sátánfajzat
Édenkert-aranykor vagy a vaskori poklok
Talált, szerzett, javított/vesztett életkincstár
Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)
Berzsenyi Dániel
BARÁTNÉMHOZ
Tudom, hogy a szív nem vigyáz tanácsra,
Kivált az első fájdalom hevén;
Csak könnyek és csak bús nyögések adnak
Szorult kebelnek édes enyhülést.
De hát te meddig sírsz még Dencsidért?
Mikor találsz te már vigasztalást?
.
Siralmaidban lát a felkelő nap,
Siralmaidban hágy, midőn leszáll,
Siránkozol, ha rózsát nyujt kezedbe,
S ha illatot hint rád a szép tavasz;
Dencsid keserged, amidőn az ősz
Lehelletével hervad a virány,
S előtted intve sárga lombja hull.
.
Nem így, barátném! van itt is határ,
Amellyet általhágni nem szabad.
Szép lélek, amelly könnyen kap sebet,
S a fájdalomnak önti könnyeit,
S magát kisírván szenved csendesen;
De kényes, amelly sebjét nem felejti,
Sem orvosolni nem bátor s kemény,
Hanem lecsügged, s önmagát emészti;
S hiú, ha még mély sebjével dicsekszik,
Ha fájdalomban édeset keres,
S veszett gyönyörré változtatja a kínt.
.
Tágúljon a szív könnyek által, amíg
Feszíti, fojtja a nyers fájdalom.
A férfiszem sem bírja könnyezetlen,
A bölcs is érzi a csapást, midőn
Szerelme édes lánca elszakad;
De már ha első kínjait kiforrta,
Az észnek égi balzsamát veszi.
.
Mi haszna vívjuk a kemény eget
S a bús koporsó gyémántzárait?
Nem hat siralmunk s jajszavunk oda!
Mi haszna sírsz hát, és miért siratjuk
Azt, aki békes révre jut korán,
Ki csak tavassza kellemit szedé,
S itt hagyta a tél puszta napjait?
.
Nem szívja többé Dencsid ajkidon
Az élet első gerjedelmeit,
Nem érzi többé csókjaid hevét,
Sziveddel öszve nem döbög szive:
De már nem érzi a fájdalmat is,
E földi élet számtalan veszélyit,
A test fenéit, a lélek dühét
S nem a halálnak irtózásait;
Nem játszik a sors kéjje ővele,
Sem a hatalmas durva büszkesége,
Nem csalja őtet áruló barát,
Szerelme kínja nem szakítja szívét,
S nem látja a bűn győzedelmeit.
.
Ki tudja éltünk számtalan csapásit
Leírni? Minden óra újakat szül,
Újabb veszélyt hoz minden percenet.
Itt a mosolygás sírással vegyül,
Itt minden édes mérget rejt magába,
S gigászi harcot minden nyúgalom.
.
Oh, hadd nyugodjék magzatod tehát
A boldogoknak csendes enyhelyén,
Túl a veszélyen s földi harcokon,
S fedezze béke kedves hamvait!
Követni fogjuk őtet nemsokára;
De már követjük és útban vagyunk!
Nem vesztjük azt el, újra megtaláljuk,
Csak egy kevéssé ment előbbre tőlünk.
[1812-1815 között]
*
p 1
p
p Aki, ha már ő páratlan maradt, legalább éket ver társak, párok közé,
p begurítja a rút viszály almáját, és az éket még szakadékká is tágítaná…
p
p Aki, ha már ő maga – önhibájából – kudarcot vallott a családalapítással,
p akkor cinikus-pesszimista „bölcsen” hirdeti: a házasság a szerelem halála…
p
p Aki, mint a korsó, addig jár a kútra, míg el nem törik,
p aki egy alkalom szülte tolvaj volt, de vérszemet kapott és bűnöző lett…
p
p Aki, mint a részeg és így, vagy másként bolond, aki nem tudja, hogy
p mit tesz: éppen a rablók előtt dicsekszik a nála levő sok pénzével…
p
p Aki egy frappáns, eklatáns élő példa az áldozattani nagykönyvből:
p hogyan kell valakinek magát a neki tetsző áldozat szerepre felkínálni
p
p Aki elzárja vagy eltiltja egykéjétől a magyar népdalt-mesét-táncot,
p helyette mai műmesékkel, világzenével tömi, divatmajmolóan öltözteti
p
p Egy humán szakbarbár, aki még arra is büszke, szinte tüntet vele,
p hogy ő még egy autókereket se tud cserélni, villanykörtét se becsavarni
p
p Aki egy büszke munkaalkoholista: nem is tud róla, hogy ez is egy
p szenvedélybetegség, így azután miért is keresné a gyógyulás útjait…
p
p Aki mögé már nem kell olykor csak-csak kijátszható hajcsár:
p nála már belsővé vált a kényszermunkamorál, magát zsákmányolja ki…
p
p Aki múzeumba teszi a Bibliát, az ó- és középkori bölcseket stb. stb.,
p hiszen telefonból/bölcsességből is mindig a legújabb lehet a legjobb…!?
p
p Aki erőnek erejével leszoktatná az ő „drága, szeretett gyerekét”
p a veleszületett balkezességről: lekötözés, fenyítés, mézesmadzag stb.
p
p Aki nagy igyekezettel, ravaszul törököt fog – de aki ezután meg
p már őt nem ereszti el… mint a róka fogta csuka, csuka fogta róka…
p
p Aki azt hiszi, hogy diadalt arat, hisz sikerült meghódítania a Nőt,
p nem is sejti, hogy nem ő választott – ő tanítaná meg a halat úszni…
p
p
p 2
p
p Aki mindig csak egy picit görnyed testben vagy lélekben egyre lejjebb,
p de már végleg úgy marad, s a végén már egy földön csúszó-mászó lesz…
p
p Aki azt mindig jobban tudja, hogy a másiknak most éppen mit kell,
p mit kellene, de a leginkább, hogy mit kellett volna tennie (már utólag…)
p
p Aki azért csúfolja a gyerek-osztálytársat, amiről az nem tehet,
p s amitől ő különbnek érzi magát: szegény, apátlan, dadogós, vörös stb.
p
p Akit nem kell deportálni, kényszerlakhelyre kitelepíteni, száműzni –
p ő maga önként hagyja el látszat-előnyökért az éltető/védő otthont/hazát…
p
p Aki itthon ingyen, mások vállán állva szerzett tudását, képességét
p egy idegen országban, sőt: akár még szülőhazája ellen is kamatoztatja…
p
p Aki „jól szórakozott” és most szórakozottan-szétszórtan vezet,
p a telefonjába vicceket mesélve a családautót a vonat elé hajtja…
p
p Aki köldöknézőként, s nedves puskaporral a Jóistent káromolja,
p mert ő ennél sokkal többet-jobbat, több égi segítséget érdemelne…
p
p Aki „Istent védve”, az Ő létezést és gondviselését bizonyítva
p mindig eufóriában próbál mutatkozni, míg majd letargiába nem esik
p
p Akit Isten – a tudomása szerint - a maga képmására formált,
p ő a gyermekét vagy élettársát formálná teljesen a maga képmásává…
p
p Aki itt és most gyorsan-látványosan akar hatni – ezért ő nem épít,
p csak rombol: pár perc alatt felrobbantható a híd is… Pl.: egy szabotőr.
p
p Aki járatlan a szellemvilágban, és óvatlan, és így könnyen a szaván
p fogja az ördög: pl. látatlanban neki ígéri a távollétében született fiát…
p
p Aki elanyátlanodásom, elesettségem láttán levadászik szektájának,
p és mindaddig még támogat anyagilag is, amig vele és csak oda járok…
p
p Aki nem piszkolja be a kezét, Őt a helyszínen nem lehet tetten érni,
p hiszen Ő „csak” egy felbujtó és tippadó a testi és lelki kifosztásodhoz
p
p
p 3
p
p Aki jobban keres, ha hétköznap csak alva láthatja a gyermekeit –
p majd ők őt esetleg, és sajnos nem is rossz eséllyel, már csak halva…
p
p Aki a – talmi, gagyi - aranyra mutogat, hogy ne lásd meg a ketrecet,
p ahova be akar csalni, hogy majd ott levagdoshassa a sas szárnyaidat…
p
p Aki mintha egy marslakó lenne itt e Földön, olyan idegenül mozog
p a „való világban” – vagy aki az összezavart nyelvű Bábel toronyban él…
p
p Aki ravaszul átver, mint a mesebeli róka azt a hiszékeny farkast,
p a te válladról mászik ki a veremből. kútból, de téged a sorsodra hagy…
p
p Aki jó adottságait, talentumait nem ássa el, szorgosan fejleszti,
p de azokat bűn rossz célra is használja, ha az itt és most jobban fizet…
p
p Aki jó színészi képességű és jó emberismeretű, de szélhámos,
p s ezt pl. házasságszédelgő, hozományvadász céljára hasznosítja…
p
p Aki folyton pumpol, tarhál és a te pénzeden még le is részegít,
p hogy azután szabadon rabolhasson, kifoszthasson: markecoljon…
p
p Aki drága idejét az ún. gordiuszi csomók kibogozására pazarolja,
p mert nincs szíve és/vagy esze, hogy egy csapással átvágja azokat…
p
p Aki sokkal jobb ügyhöz méltó buzgalommal szeretne/akarna
p nemcsak jót tenni, de mindig mindenki előtt még jónak is látszani…
p
p Aki Nagy Keresztény, de „Vén gazember” szerepet nem vállalna:
p éveken át tolvaj-csaló hírben állva menteni a dzsentri apa vagyonát…
p
p Aki jogosnak tartja a társai, vagy a társadalom bűnbak igényét,
p sőt: ő maga jelentkezik is rá, mert szeret áldozat lenni, mártírkodni…
p
p Aki fejben jól, legjobban tudta, hogy kell(ene) gyereket jól nevelni –
p tartott ez egészen mindaddig, amíg neki nem született meg az első…
p
p Aki úgy kapaszkodik az életfelmentő, emberi-társas kötelességei
p teljesítését felfüggesztő betegségbe, mint a fuldokoló a mentőövébe
p
p
p 4
p
p Aki fölöslegesen-károsan kardot ránt és kard által vész el,
p és így a maga vesztére besurranó tolvajból rablógyilkost „csinál”
p
p Akinek a szemét is ki lehet lopni, vagy nem ismeri/érzi:
p mi az arányos önvédelem – és az áldozatból tettessé „lép elő” ….
p
p Aki másnak vermet ás, az maga is pont ebbe eshetik bele,
p ahogy pl. ez történik, amikor Hamletre mérgezett tőrt fennek…
p
p Aki a csalt, lopott, rablott javakból ad, osztogat kis alamizsnát,
p amiért a kifosztottak hálálkodását várja, és még ki is oktatja őket…
p
p Aki feltűnési vágyból, vagy nem is tudatosult rossz szokásból
p folyamatosan csak kényeskedik, szenveleg, negélyez - affektál
p
p Aki oly előkelő kényeskedő, hogy nem az alátett tíz párnát élvezi,
p de még azokon át is „megérzi” azt az egyetlen árva kis borsószemet…
p
p Akinek olyan merev elvei-szokásai vannak, mintha valaki mondjuk
p kényszer-zubbonyban akarna ölelkezni, és/vagy gúzsba kötve táncolni
p
p Aki képes lenne társát/szerelmét Dunába belökni, és menteni,
p ha így imponálhat neki, vagy kitüntetett híres életmentő hős lehet…
p
p Aki képtelen egy életútra elszántan és következetesen rátérni,
p hátha a másik még jobb lenne … Így csak egyhelyben jár, sőt hátrál…
p
p Aki nem is törekszik, pláne nem jó kapcsolatra a szomszéddal,
p és még azon is veszekszik/pereskedik, hogy kinek fütyül a fülemile…
p
p A nagyon távoli rokonokkal jó kapcsolatokat ápol, de török átok:
p éppen a közeli jó szomszédját nem becsüli, aki sokat segíthet/árthat
p
p Aki ún. jóbarátként szétaggályoskodja a legjobb terveidet is,
p amúgy meg hülyeségre biztat, istenkísértésbe visz/hajszol bele…
p
p Aki képtelen, lelkileg lusta, gyenge felmászni a humor magaslatára,
p már pedig onnan lenézve eltörpülnének a lentről óriásinak tűnő gondjai…
p
p x
VITKOVICS MIHÁLYHOZ
Midőn mosolygó bölcsességedet
Belém enyelgi szép epistolád,
Melyet barátunk, Horvát érdemelt,
Melyben Horáccal fested a mezőt
S annak szelíden bájoló nyugalmát,
Vigabban érzek s boldogabb vagyok.
Szebbnek találom puszta lakhelyem,
Kertem virági szebben illatoznak,
Szebben nevetnek szőlőm fürtjei,
És kazlaimnak árnya hívesebb.
.
Igen, de minthogy minden verselők
Homér atyánktól fogva ekkorig
Falut dicsértek, engedd meg nekem,
Hogy én Budáról s Pestről énekeljek.
.
Midőn Budának roppant bércfokáról
Szédülve Pestnek tornyait tekintem
S a száz hajókat rengető Dunát,
A nagy Dunának tündér kertjeit
És a habokkal küzdő szép hidat,
Melyen zsibongva egy világ tolong;
Midőn körültem minden él s örül,
S újabb meg újabb érzelemre gyújt:
Itt a tanult kéz nagy remekjei,
Ott a dicső ész alkotásai
Az élet édes bájait mutatják,
S mindazt előttem testesülve látom,
Amit magamban csak képzelhetek:
Kívánhat-é még többeket szemem?
.
Hát amidőn majd véled s Helmeczinkkel
Virághoz együtt ballagunk karöltve,
S a bölcs öregtől új lelket veszünk!
Onnét tehozzád s nyájas asztalodhoz,
Hol a kinyílt szív s józan ész kinál,
S vidám szabadság s tréfa a szakács;
Ornnét Palinkhoz, Pécel dallosához
És mindazokhoz, kik barátaink,
S velünk egyenlőn tudnak érzeni.
Hol majd hazánknak ó s új dolgait,
Majd a világnak főbb történeteit
Száguldjuk által, és mustrára intjük
A föld királyit s büszke nagyjait;
Vagy majd Kopernik égi útjain
Vizsgáljuk e nagy Minden titkait,
És a világok systemáit oldjuk;
Majd a morálnak mély törvényein
Platónkkal újabb s szebb respublikákat
Alkotva, Solont s a dicső Lykurgust
Lehozzuk embert boldogítani.
.
Ha azt megúnjuk, mert mindent megún
Az ember, s édes a változtatás,
Szemünk legelhet Thespis bájvilágán
S a táncolóknak szárnyas rendein,
Szívünk örömre olvadozva repdez
A zengzeteknek szép koncertjein;
S ha kell, közel van kert, szőlő, liget,
Horáccal untig ott kapálhatunk,
S nevetni fognak ott is a bohók.
.
Mi kell tehát több? Élni és örülni
S használni célunk, nem pedig heverni;
S a bölcs nyugalma háboríthatatlan
A pesti bálban s csörtetés között,
Mint a magányos rejtek árnyain.
.
Nyugodni, enni, inni és alunni
Lehet mezőn is; oh, de mint örüljek
Fákkal, füvekkel, ökrökkel sokáig?
Csupán szememnek tárgyi mindezek.
Szivemnek ember és rokon kebel kell,
Kivel vegyítse érzeményeit;
Elmémnek elme, mely megértheti,
S melyben sugárit tűkröztetheti.
.
Van itt is ember, mondd, de millyen ember?
Inség, gonoszság néz ki vad szeméből,
S lesujt pipádért, hogyha nem vigyázsz,
Szemét sötétség, vállát terh sanyarja,
S utálja mindazt, aki boldogabb.
S mi szép mulatság látni izzadását?
Mi szép nekem még rajta szántanom,
S aszott kezéből lesni sültemet?
Nem szebb-e Pesten vígan perleni
Werbőczi hajló nyelvén, és merészen
A szent igazság mellett harcra kelni?
.
Barátom! a bölcs boldog mindenütt,
Az Hortobágyon, az Pesten, Budán,
Mert ő magával hordja kincseit;
De boldogabb ott mégis, hol körűlte
A nyájas élet hinti kellemeit,
És szíve, lelke tárgyát lelheti,
Mint hol magába zárva él magának,
S csak álma tündérképét kergeti,
Mint egy vadonban bujdosó fakír.
.
Rendeltetésünk nem magányos élet
S örök komolyság és elmélkedés,
Hanem barátság és társalkodás.
S nem a világi jókat megtagadni,
De józan ésszel vélek élni tudni
A bölcseségnek titka és jele.
.
Maradj s perelj te Pesten, s élj vidáman
Barátid édes társaságiban,
S ne kérj az égtől többet, mint adott.
Van annyi, mennyi kell, s ha ez kevés,
Kevés lesz a föld minden kincse is.
A vízikórság szomját el nem oltja
Minden Dunáknak s tengereknek árja;
S az ép gyomornak egy pohár elég.
.
Ha van mit ennünk, innunk és szeretnünk,
Ha józan elménk, s testünk nem beteg,
Kivánhatunk-e s lelhetünk-e több jót,
S adhatnak-é mást a királyi kincsek? -
Így ír, így érez, így él most barátod,
Ki téged, édes Miskám, megkeres
Az új Zephyrrel s első fülmilével,
S veled csevegni és nevetni fog.
[1815]
DÖBRENTEI GÁBORHOZ
Ne véld, barátom, hogy nyugalmamat
A sandaságnak gáncsa megzavarja;
Ismérem én azt, s megmosolygni szoktam,
Mint csürhe gyermek kámpolásait,
Midőn legázolt bábjait boszulja.
Nem úgy tanultam Sokjrat iskoláját,
Hogy a köz-ember változó eszének
S itéletének rabja lenne Múzsám.
Gúnyolja bízvást mívemet s gyalázza,
Galád szidalma rám homályt nem ejt,
Sőt a bohóktól kárhoztatni fény.
.
Azok, kik a szent Catot pökdözék,
S a bölcsek atyját méreggel megölték,
Élnek ma is még, s mérget öntve marják
Mindazt, ki odvok mellett elmegyen.
S csudáljuk-é, hogy ránk morogni mernek?
S gyűlöljük-é, hogy nem barátaink,
Kik önmagoknak ellenségeik,
S az istenekkel perbe szállni készek?
Vagy tán az orvos hagymázos betegjét
Üldözze azért, ha tőle öklözést kap?
Nem, mert az ember nem véthet, ha józan,
Minden gonoszság hagymázból ered.
Előbb lehetne a lángból víz és jég
S az égi fényből vastag éjszaka,
Mint a valódi bölcsből rút gonosz.
.
Az isteneknek egyik legnagyobb
Csudájok az, hogy szintugy lelkeink,
Mint arcainknak számtalan vonási
A milliók közt másokat ne leljék.
Miért utálnánk hát ezt és amazt,
Hogy teste-lelke hozzánk nem rokon?
Hiszen magától egyikünk se' van.
Nézd, a tövis szúr, és csip a csalán,
S a gyenge rózsa illatot lehel.
.
Az emberekben végtelen különbség
S megérthetetlen visszás értelem van.
Ez a hiú fényt s rangokat vadássza,
Kucorgva koldul, s pénzen vesz tehert;
Emez dühödve pusztít, öl, rabol,
Az átok és jaj himnusz vad fülének,
S bünében virtust s érdemet keres!
Amaz magától s mástól megtagadva
Kuporja a pénzt, s hasznát nem veszi,
Mint a perúi rab, mindég aranyt ás,
S aranyja halmán izzad, éhezik;
S im ez becsülni a pénzt rútnak érzi,
Pazérlja, s fogytán a fejébe lő.
.
Így a tudósok tarka serge is
Bizarr agyakkal rakva, tömve van.
Az egyik a szent régiség barátja,
S utálja mindazt, ami új s nem ó:
A Himfy verse néki konyhadal,
Akárki mit mond, mert cadentiás.
A másik újat s csak honit szeret,
Kitiltja Hellász nyájas isteneit,
S igaz keresztény verseket kohol.
Van, aki minden új szót megkacag,
Ha azt tudóstól hallja s nem fonóktól,
Mert néki a nyelv csak fonóba' készűl,
S ahhoz Kazinczy és Virág nem ért.
Van, aki mindég új szót fúr, farag,
A leghelyesbet százfelé csigázza,
S abból viaszként majd istent csinál,
Majd tücsköt, s azzal mint naggyal dicsekszik.
Van, aki mint egy szemtelen kofa,
Rohadt gyümölcsét lármásan dicséri,
S az átmenők közt majd ezt, majd amazt
Betyár gúnyokkal megtámadni kész,
És a becsűlet úgy hozván magával,
Üstökre, pofra kél akárkivel.
.
Elég. Az ember ahány, annyiféle,
S változhatatlan főbb vonásiban.
Ki gondja mindazt egy kaptára vonni?
Bárányt, oroszlánt egy rekeszbe zárni?
S ki gondja minden agynak tetszeni?
Elég, ha néktek tetszhetem, barátim!
Elég, ha célom s szívem tisztaságát
A józanabb rész érti és becsűli;
A részegekre nem figyelmezek.
S letettem ámbár lantomat kezemből,
Hogy kedvesimnek adjam éltemet,
S nyaram kalásszal biztató szakát
Telemre gyüjtve éldegeljem el;
De oh, nem élet a múzsátlan élet!
Maradjon a föld! minden kincse gőz.
Sietve térek vissza istenimhez,
Kik ifjuságom zöld virúlatin
Keblökbe zártak nektáros kezekkel,
S kik bár nem adnak kincset és hatalmat,
De megtanítnak vígan élni, halni
S nevetni a föld balgatagjait.
.
Nevesd te is, jer, őket; s vívj dicsően
Az éj süvöltő, vak hydráival!
Paizst s aranytőrt nyújt Apoll neked,
S veled buzogva felkél Wesselényid,
A szörny-ölőknek szörnyölő fia:
Lehull előtte majd egünk köde,
S paeánt riadnak Erdély bércei,
És én utánok zengetem dalom.
[1815]
p 1
p
p Aki mindenből ki tudja hozni a maximumot - akivel vitád miatta(tok)
p szinte mindig veszekedéssé, sőt nem ritkán még verekedéssé is fajul…
p
p Aki képtelen a pár-beszédre, mert mint Echó, vagy egy „autista”,
p ő is mindig csak önmagát hallja (visszhang), mintha ott se lennél…
p
p Aki, éppen azért, mert elég közelről ismer, nagyon hihetőnek tűnő,
p gyorsan szétröppenő ravasz rágalmakkal alattomban rontja jó híred
p
p Aki képtelen szertelenül, az ön- és társszeretet isteni erőiből élni:
p aki egy táp/gyógy/dopping/serkentő/altató/kábítószer-függő roncs…
p
p Aki buzgón és kitartóan keres, és ma könnyen talál orvos-partnert
p a lelki, az életszemléleti/viteli bajai ún. medikalizációs játszmáihoz…
p
p Akinek görbe a háta, mégis üres a zsebe, a sok fölös kapálás,
p szántás, permetezés, locsolás miatt – tájidegen növényt vetett…
p
p Aki kerüli a – nyílt – gyónást, bűnvallást, a „megszégyenülést”,
p még ha ő így további, akár nagyobb bűnökre zsarolható is marad…
p
p Aki néz ki a fejéből, de csak annyit lát a csodálatos világból,
p amit a lehorgasztott fő, szemellenző, sőt bekötött szem enged neki…
p
p Aki sajnálva az időt, nem „bíbelődik”, főleg/csak kész ételeket,
p konzerv műsort, és aktusra előkészített nőt, ágyast stb. fogyaszt
p
p Aki mindig minden munkájával csak bíbelődik – igen lassan,
p aprólékosan, küszködve, kitartóan foglalatoskodik; piszmog, vesződik
p
p Aki úgymond „a nagyon hamarosan közelgő világvég miatt”
p már nem is alapít családot/két végről égeti élete gyertyaszálát…
p
p Aki még a saját rontásaiból sem okul: aki mindig a ki nem
p kényszerített hibái ismétlésével, sőt a halmozásával kap ki újra…
p
p Aki a kis, még a legkisebb szálkát is meglátja/szólja a másik,
p de a nagy gerendát meg nem a saját szemében/más tükörben…
p
p
p 2
p
p Aki szinte egy „mazochista”: kísérleti alanyt csinál magából:
p érdekli, mi mindent bír ki egy ember? mekkora a lelki teherbírása…!?
p
p Aki csak kontrasztként tart „jóbarátot” – de főleg/csakis olyat,
p akihez viszonyítva ő így szebbnek-okosabbnak stb. stb. látszódhat…
p
p Aki csak a nála tudatlanabbak, gyengébbek stb. társaságát keresi,
p ahol ő így menőként villoghat, ahol ők rajta ámulhatnak-bámulhatnak
p
p Akinek nincs olyan húzó, stimuláló, doppingoló baráti köre, társasága,
p ahol egymást kitartóan csak egyre többre és jobbra ösztönzik és emelik
p
p Aki rossz körbe, korpa közé keveredik és felfalják a disznók –
p vagy ott ragad, és holtig velük dagonyázik „boldogan” a pocsolyában…
p
p Akinek még a házasságát is – ideig-óráig - csak az tartja össze,
p hogy egymás bűneinek „véd- és dacszövetségben” cinkosan falaznak
p
p Aki álnokul szembe dicsér, hízeleg, hogy károdra elbízd magad,
p és elhitesd magaddal, hogy te nagy költő/dalnok stb. vagy/lehetsz
p
p Aki korán és egy egész életre beskatulyázza, stigmatizálja,
p elkönyveli, leírja magát… és „barátai” szemében is csak egy lúzer…
p
p Aki „születési rendellenessége” miatt már hamar végleg lemond
p az élet alapdimenzióiról: hivatás, barátság, szerelem, otthon stb. stb.
p
p Aki kőkeményen dolgozik ugyan, de minek… mennyiségre hajt –
p akinek nincs türelme a minőséghez kellő jó ötletre/ihletre várni
p
p Aki az ágyban várja, hátha megálmodja az isteni sugallatot,
p anélkül nem is kell fel, nem is öltözködik fel és nem is takarít stb.
p
p Aki könnyen megharagszik, egy ezt már szinte váró mimóza,
p de nehezen bocsát meg: ő egy örökké háborgó lélek szeret lenni…
p
p Aki következetes, de csak úgy, mint egy ökör: ő nem korrigál,
p nem néz szét – ő csak megy és megy az útján előre a szakadékba…
p
p
p 3
p
p Akit ártatlanul börtönbe vetnek és szabadulna, de ha egy rántás
p nem tépi ki az ablakrácsot, akkor feladja, és ott is fog megrohadni…
p
p Aki tévesen azt hiszi: Isten nem szereti őt, és irigykedik a sikeresre:
p a kudarcos-agresszív Káin, aki pont azt öli meg, aki neki segíthetne…
p
p Aki nem hülye, hogy a kényes, kínos igazságokat kutassa és azokat
p körében kimondja, mert ismeri a „bölcs” közmondást: beverik a fejed…
p
p Aki „az igazság bajnoka”, aki nagy igazságával irgalmatlanul
p agyonveri még barátait is, vagy érte beáldozza családját (Kohlhaas)
p
p Akin meglátszik, hogy gyorstalpaló órát se vett: hogyan légy figyelmes
p és tapintatos? Ő kíméletlenül mondja az igazat: „szalonképes” szadista
p
p Aki nem ismeri a kegyes csalás fogalmát – és nem is tud elképzelni
p olyan helyzetet, amikor valakinek saját érdekében nem mondunk igazat…
p
p Aki nem tiszteli az elemi emberi logikát: ő egymást kizáró dolgot
p és egyszerre állít, ill. a csak vagy-vagy, s nem az is-is életlogika ismerő.
p
p Aki úgy lenne „maximalista”, hogy külön nőt tart a konyhában,
p a hálóban és a társalgóban (és nagyon vigyáz rá: elkerüljék egymást…)
p
p Aki kvázi hibernálva az ottani/akkori önmagát, az ott és akkor
p boldognak érzett életét vél rátalálni egy álöröklét paradicsomra…
p
p Aki vagy elvárja, hogy mindig más derítse jó kedvre, vagy ha neki
p épp rossz van, elrontja a jó kedvedet, és megkeseríti a szád jó ízét…
p
p Aki hódítva lábujjhegyre áll a randevún, idealizált képet hazudik,
p de birtokon belül, a házasságban ő már egy cseppet sem erőlködik
p
p Aki csak azért tesz fel kérdést és szól „okosan” hozzá, hogy a vita
p így parttalan legyen - vagy így húzzák a felelésre szánt iskolai időt…
p
p Aki felnőve is vakhitű ősbizalmas marad: ő látatlanban még akár
p a saját halálos ítéletét is önként, beleegyező szignóval (kézjegy) látja el
p
p
p 4
p
p Aki kész helyzet elé állítana: már csak a házasságkötés után vallja be,
p hogy krónikus beteg, ramaty a vagyoni helyzete, babát vár és nagy a múltja...
p
p Aki úgymond látná már a medvét, és ezt hangosan zavarva be is kiáltja,
p mert a színházban vagy az operában is csak egy jó véres állatheccre vár…
p
p Aki az a farkas, aki halad a korral és ő már „meg is indokolja”, hogy
p most miért falja fel a neki kiszolgáltatott, védtelen és ártatlan bárányt…
p
p Aki „örökifjúként” lázad sok/minden régi szokás és forma ellen,
p de újat-jobbat viszont nem alkot, így most ezért nincs tehermentesítve…
p
p Aki egyszerre akar minden szokást, életszabályt stb. felülvizsgálni…
p Ezért azok érvényét felfüggeszti – mint ki a nyílt vízen építené át a hajóját…
p
p Aki lebecsüli a szokás hatalmát, és nem reflektoroz rá a rossz,
p de vak megszokásokra, mert nem is lát mást: se élőben, se művekben…
p
p Aki jobb ügyhöz méltó buzgalommal, és bármilyen eszközzel,
p másra sem törekszik, mint a gazdagságra, ami gazságát igazolja…!?
p
p Aki minden gazdag(abb) embert már eleve gazembernek lát, és háborog,
p ahelyett, hogy békében élvezné az istentől neki szánt tisztes szegénységet…
p
p Aki bárki mást csak kisebbít, sőt befeketít, mocskol stb., hogy
p így viszonylag ő több, illetve tisztább, kevésbé koszos látszatú legyen…
p
p Aki leírt imák mechanikus elhadarása, vagy zsaroló alku után
p felajzva várja az ún. isteni választ – ha ez elmarad, akkor nincs Isten…
p
p Aki még a másról szeretettel készült karikatúrán se tud
p egy jóízűt nevetni - vagy épp csak azon, de a magáén már nem…
p
p Aki még az ádáz, esküdt ellenségének is hamar(abb) megbocsát,
p mint magának, sőt akár sohasem: magához oly szigorú/irgalmatlan…
p
p Aki még akkor is egy „janicsár” marad, ha már rájön, sőt rádöbben:
p ő, „elrabolva” az iskolai átneveléssel a saját népe titkos ellensége lett
p
p x
A PESTI MAGYAR TÁRSASÁGHOZ
Ki kétli s kérdi, hogy csak a dicső ész
Emel ki minket a barmok sorából?
Ki kétli azt, hogy minden érdemünk,
Minden szerencsénk ezzel nő s hanyatlik?
.
Az ész az isten, mely minket vezet,
Az ő szavára minden meghajul,
Hegyek lehullnak s olvadnak vizekké,
S örök helyéből a tenger kikél;
Ez alkot minden szépet és dicsőt,
Az egyes embert, mint a milliókat,
Ez áldja s égi boldogságra inti.
.
Miért utálja hát szövétnekét
Az ember, és mért nem terjeszti fényét
A vak halandók néma éjjelén?
Aegyptus áldott földje kérkedik
Az ész legelső nyílt virágival;
De ott fakadtak egyszersmind azokkal
A hit vakító szentelt maszlagi,
Melyek korunkig hintik mérgöket,
S örök zavarba dönték e világot.
Az ég ürébe felható tudós
Az égi zsákmányt barlangokba zárta,
S az embereknek bábot s vázt vetett,
Melyek vakabbá tették a vakot,
És a lenyügzött józan értelem
A szarvas isten áldozatja lett.
.
Így a görög nép s Róma bölcsesége,
Melyet csudálva tisztelünk ma is,
Csak a tudósok székiben lakott:
A nép szemébe nem hatott sugára,
Előtte el volt rejtve mindenütt,
Míg végre a vad barbarok dühétől
A föld szinéről eltörültetett.
Éj födte a föld pusztaságait,
Éj, melybe számos századok merültek.
S ha most azolta kezd is fényleni,
Mely szűk határba önthet áldva éltet,
S az éj csudái mint süvöltnek arra!
S hány népek élnek még ma is körültünk
- Tekintsük által a föld részeit -,
Kik a baromság aklában hevernek,
És semmi isten nem tekint ügyökre!
.
Ez istenének a barmot hiszi,
Imádja a föld ocsmány férgeit,
S azoknak embervérrel áldozik;
Emez vakító papjának ganéját
Mint szent ereklyét tisztelvén, eszi;
Amott az odvas fákban éhezik
Az embereknek görhes istene,
S a legnagyobb bűnt batkákért lemossa;
Imitt hamúban kotlik a herélt szent,
S bámészkodása istenné teszi;
Itt a mosódás módja szent titok,
S a fél világot embervérbe mártja,
Mert azt az egyik párt az ujjain,
Másik könyöknél szokta kezdeni,
Melyért is egymást öldözik halomra;
Ott a falukban s városok piarcin
Jár kóborolva a sok meztelen szent,
Szabad kezekkel élelmet rabol,
S az asszonyokba önti szent dühét,
S a férj, az égnek hálát adva, nézi,
Ha hitvesével szent bujálkodik.
.
Így a világnak legkiesb vidékit
Ádáz bolondság tölti, ostorozza,
S undok zsiványi barlanggá teszi;
Erynnis üszkét hányja városinkra,
Az öldöklő kést egyiránt fereszti
A reszkető ősz tűztelen szivébe
S az anyja keblén ácsorgó szopóba,
És csontjainkból trónust rak magának,
Melyet dög, inség, sárga félelem
S kínokkal élő bánat fog körül.
.
Hol van tehát a józan értelem,
Hol a tudósok annyi izzadása?
Remélhetünk-e vajjon jobb világot?
Gyaníthatunk-e olly időt, mikor
Az ész világa minden népeket
Megjózanít és öszveegyesít,
S kiirt közűlünk minden bűnt s gonoszt?
.
Reménylek. Amit század nem tehet,
Az ezredek majd megteendik azt.
De hinnem is kell; mert midőn, barátim!
Buzogni látom lelketek hevét,
Mely e nagy ügyre felken títeket,
S e szent szövetség láncába csatol,
Előre látom: mint terjesztitek
Hazánkban Delphi égi kincseit
S az értelemnek nagy törvényeit;
Előre látom: mint leheltek éltet
A sziklamellbe és a holt agyagba,
S mint jámborodnak a vadállatok
Előttetek, s mint omladoz rakásra
Az ész s igazság mennydörgő szavára
A zordon inség óriási tornya,
S mint hullanak le durva láncai.
.
Fogadjatok hát engem is, barátim!
Szent frígyetekbe; íme, esküszöm,
Hogy áldozatlan kézzel nem jövök:
S ha gerlicéim és virágaim
Kedvelni hajlandók az istenek,
Tömjényitekhez szívesen teszem.
[1815]
p.s.:
A tét: plusz/mínusz végtelen lehetőség
A gyógyulás kezdete a baj felismerése.
Magadon nevetsz, vagy szörnyülködsz:
a mese nem másról, de pont rólad szól,
ismerj magadra és változtass életeden…
A legeslegtöbbet én árthatom magamnak –
a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet.
De még egy kis gyermek is felgyújthatja a házam, otthonom…
Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?
.
Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,
az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.
A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.
A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.
.
A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.
Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.
De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,
anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…
.
A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,
akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,
és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,
ill. akiknek a baráti-szerelmi bűbáj miatt van hatalmuk. felettünk
.
Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a - profi - segítők,
akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,
edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és
a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…
.
És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,
akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal
és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.
A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. stb.
.
És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat
a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.
Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,
egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és az ún. háttérhatalomtól…
.
De első és végső soron mégiscsak kizárólag tőlem függ, hogy
mennyire boldogan-boldogtalanul élem/szenvedem végig életem:
bölcs szellemi vezérlettel lélekbátran és így még szerencsével is –
a szabadon az istenit akarót repíti, a nem (ezt) akarót vonszolja a sors…
|