Eugéniusz:
Életminőség Jenciklopédia – IV.
Szócikk mag és csíra ötletgyűjtés
Bölcs boldogból balga boldogtalan
Táltos paripa helyett állatorvosi ló
Istengyermekből ördög/sátánfajzat
Édenkert/aranykor – vaskori pokol
Emberélet-minőség vizsgálódások
édes-ékes, bölcs anya-nyelvünkön
Szellemi segítség a lélekbátraknak,
magukat a mindenséggel mérőknek
A gyógyulás kezdete a baj felismerése.
Magadon nevetsz, vagy szörnyülködsz:
a mese nem másról, de pont rólad szól –
ismerj magadra és változtass életeden…
Csokonai V. Mihály
A békétlenkedő
I
Tavasz
Ejnye, már az esztendőnek
Silány napjai eljőnek,
Itt a kedvetlen tavasz.
Locsos, pocsos minden napja,
Komor a bőjtmás hónapja.
Április csalárd, ravasz.
Sovány szelek süvőltése,
Száraz porral kerengése
Torkot, mellet terhelő,
Huruttal kerűl elő.
.
Kinek volna kedve benne!
Bárcsak hamar vége lenne
Únalmas óráinak.
Szemem bármerre tekintsen,
Sem gyümőlcse semmi nincsen
Kertem puszta fáinak.
Mit ér zőldje a szőlőnek,
Ha rajta fürtök nem nőnek,
Mit ér a bimbó, virág,
Ha körtvélyt nem nyújt az ág?
.
Barmaim, jaj, be soványok,
Elfogyott a takarmányok,
Már sem széna, sem mező,
Ezer az ember szükségi,
Nincs új, elfogyott a régi,
Majd kihúz az éhező.
Óh, bárcsak hamar nyár lenne,
E silány tavasz elmenne:
Uram! uram! talán már
Nem is fog már lenni nyár!
.
II
Nyár
Haj, haj, no! be elfáradtam,
Ugyan nagyon megizzadtam,
Adjatok egy kis vizet!
A nyári napnak hésége
Éltünk terhe, veszettsége,
Csak, csak ilyennel fizet;
Uram, szűntesd a héséget,
Mert magunkat is eléget.
Tikkasztó kánikulánk
Bűnünkért van csapva ránk.
.
Testünket alig bírhatjuk,
Lélekszakadva aratjuk
Ami kis termésünk jött;
Vetegettük hideg szélbe,
Most takarjuk forró délbe
Dudva és bogács között;
Amit e' még meg nem fojtott,
Szipoly és sáskaraj tojt ott,
S amit ez is meghagya,
Elsütötte a ragya.
.
A hosszú napnak terhétől,
A munka keménységétől
Csigázódik életünk.
Mégis mindezért végtére
Mi a szegény ember bére!
Aggunk s alig ehetünk.
Mennykő, villám és mennydörgés
Mind, amit nyér a könyörgés,
Forgószél és jégeső,
Ami a munkánkra jő.
.
III
Ősz
A fejem már majd megbódúl,
Annyi a gond, mely rámtódúl,
Érik a gohér nagyon.
Szintúgy félek még előre,
Ha ránézek a szőllőre,
A szüret s baj itt vagyon;
Restellek már ki is menni,
Eső esik, mit kell tenni,
Alhatnám is, de nem is,
Mozogni kén nékem is.
.
Most jőnek már, haj, most jőnek
A megaggott esztendőnek
Legkomorabb részei,
Borong, tolong a kedvetlen
Őszi felhő, és szünetlen
Bugyognak locs cseppjei.
Bent ásítok, kint meg ázom,
Bent didergek, kint meg fázom,
Szomorú ősz, haj, haj, haj!
Benn is baj most, kinn is baj.
.
Bárcsak meleg napfény volna,
Vagy kemény télre hajolna
Már ez a locspocs idő.
Mert most setét ködbe fedve
Sínlik az embernek kedve,
S azért hozzám más se jő.
De ha jő is, mit csinálunk?
Csak únalom lakik nálunk;
Most is bú és álom nyom:
Jaj be fáj a vékonyom.
IV
Tél
No eljöttél valahára,
Gyászos tél, a főld nyakára,
És az erszényt oldozod:
Együk most már munkánk bérét,
Igyuk saját testünk vérét,
Már az inséget hozod.
Igazán, hogy minél rosszabb
A te részed, annál hosszabb,
Életünkből majd fél rész
A te napjaidba vész.
.
Elrablod a kikeletnek
Tején hízott természetnek
Gyönyörűségit magad;
Mindent, amit a termékeny
Nyár s ősz adott a vidéken,
Fagyod tőlünk elragad.
Csak számodra munkálódunk,
Érted élünk és aggódunk,
S midőn mindent elragadsz,
Magad csak kedvet sem adsz.
.
Tömlöccé teszed szobánkat,
Kertünket és gyümőlcsfánkat
Zúzzal virágoztatod.
És azalatt nagy lármával
Kimormolsz szélhahotával
S jégfogad vicsorgatod.
Ne dúld fel minden kedvünket,
Enyhítsd megúnt életünket,
Bocsásd hozzánk a tavaszt,
Szívszakadva várjuk azt.
p 1
p
p Aki
p senkihez
p -semmihez
p nem kötelezi el magát:
p „szabad ember” marad,
p aki nem fogad hűséget
p se elvekhez, se hazához,
p se államhoz, se élettárshoz…
p Nem ismeri/érti a szabadság
p és hűség paradoxon kapcsolatát,
p és ezeket egymást kizárónak veszi…
p
p
p Aki
p nem tudja,
p vagy letagadja,
p hogy minden ajándék elfogadása
p egyben egy kis/nagy elköteleződés is,
p már akkor is, ha ez nem vesztegetés jellegű…
p Jutalom, kitüntetés, kinevezés, előléptetés stb.
p Minden olyan dolog, ami nem jár, csak adható…
p
p
p Aki
p senkinek
p nem árulja el
p féltett/szégyellt titkait,
p még legjobb barátjának sem,
p csak vonaton a vadidegennek,
p vagy mint Midasz, a mezőnek…
p De, ami azután úgyis/mégis kiderül,
p és akkor már bumerángént csap le rá…
p
p
p Aki
p senkit
p sem szolgál,
p vagy ha igen,
p akkor rosszul,
p de mindenkitől
p fizetését lop, csal, zsarol ki,
p mint pl. a protokoll-rab orvos…
p És azok, akik mindenkit jól szolgálnak,
p de senki sem fizeti őket: költők, bölcselők…
p
p
p Aki
p soha
p nem a magáét,
p de mindig más bőrét
p viszi a vásárra, a háborúba.
p Aki mindig mással kapartatja ki
p magának a tűzből a forró gesztenyét…
p Aki mindig más farkával veri a csalánt…
p
p
p Aki
p soha
p senki és semmi
p előtt nem hajt fejet,
p nincs benne teremtményi alázat,
p és így veri be azt az ajtófélfába,
p és üti ki ájultra saját magát…
p (ez csak a jéghegy csúcsa)
p
p
p Aki
p soha
p nem támaszt
p eszmei kárigényt,
p mert fel sem fogja: mi az?
p (Nem vagyoni kár, sérelemdíj stb.)
p De azon nagyon meglepődik, háborog,
p ha rajta hajtják be a védett állat vagy
p növény elpusztításáért kirótt büntetést…
p
p
p Aki
p úgy tudja,
p úgy gondolja,
p hogy a kutyája
p az ő magántulajdona,
p akivel bármit megtehet,
p mint pl. az állati bőrökből
p készült cipőjével, kabátjával –
p nincsenek jogaik, neki kötelessége:
p ehhez már senkinek semmi köze nincs…!?
p
p
p Aki
p sohasem
p szólal meg,
p hogy ne fájjon
p az ő fejecskéje -
p inkább csak a szíve…
p Ne szólj szám, nem fáj fejem…
p Óvatosan-közönyösen elnézni
p a rosszat, az igazságtalanságot?
p Vagy legfeljebb titkon remélni:
p majd más valaki szóvá teszi…
p
p
p Aki
p sok és
p többnyire
p jó zenét hallgat,
p de örömét-bánatát még
p vagy már nem képes, nem meri
p hangosan egyedül-társasan kiénekelni,
p ezzel az isteni adománnyal élve
p megsokszorozni-megosztani…
p
p
p Aki
p sosem
p fakad már dalra,
p mert végtelenül szomorú,
p amiért ő nem lett profi énekes,
p és inkább irigykedve fumigálja
p a göröngyös pályán járó sikereseket…
p
p
p Aki
p olyan ügyről
p akar, akár vétójoggal is
p szavazni, voksolni, dönteni,
p aminek a következményeit,
p pl. az adóterhek növekedését,
p nem ő viseli – ő csak egy kibic,
p akinek nincs a játékban tétpénze stb.
p
p
p Kibic
p Kártya-
p v. más asztali
p társasjáték nézője,
p aki valamelyik játékos
p kártyáit, ill. játékát figyeli, lesi.
p A kibic hallgasson! A kibicnek kuss!
p A kibic ne szóljon bele a játékba!
p A kibicnek semmi sem drága:
p könnyű a kockázat veszélye
p nélkül meggondolatlan lépésre
p rávenni az embereket…
p
p
p Aki
p egy jó,
p együttműködő,
p a fehér köpenyt
p kisistenként tisztelő,
p már-már vakbizalmas „beteg”,
p aki igen sok felesleges és káros,
p kínzó orvosi vizsgálatot-kezelést
p büszkén kibír, ha nem is használ,
p sőt inkább árt is neki…
p
p
p Aki
p sokáig
p és nagyon haragszik,
p és így magát jó alaposan
p bünteti meg mások vétkeiért?
p Vagy: aki haragszik, annak rendszerint
p nincs igaza, s ennek tudata csak fokozza dühét.
p (Feleki László)
p
p
p Aki
p amikor
p haragszik a másikra,
p nem a másikra haragszik.
p Azért haragszik, mert ő nem mer dönteni,
p és akármikor ránéz a másikra, eszébe jut
p a saját szerencsétlensége és gyávasága.
p (Csernus Imre)
p
p
p Aki
p sok mindenről
p tud-tudogat valamit,
p de nincs egyetlen egy sem,
p amiről szinte/majdnem mindent
p Vagy aki az a szakbarbár, aki épp
p azért nem találja az egyről a teljes igazat,
p mert oly szegényes az általános műveltsége…
p
p
p Aki
p elfogadja,
p és bele is törődik,
p hogy minden egész eltörött,
p és egy énként sem próbálja
p a nem csak szétválasztott, de
p egymással még szembe is állított,
p a humán-reál, a test-lélek stb. stb.
p közötti mesterséges falakat lerombolni…
p
p
p Aki
p sokszor
p és hosszan
p szomorkásan
p unatkozik vagy kínlódik:
p pl. nem utolsósorban ezért is
p nem tud önmagán jóízűen nevetni,
p nem tud a lentről óriásinak tűnő gondjaira
p a humor magaslatáról lenézni (eltörpülnének…)
p
p
p Aki
p az a szerencsejátékos,
p aki minden vagy semmi
p fogadási forma preferálója,
p amikor a játékos az összes tét
p összegének megfelelő téttel fogad
p va banque: mindent egy lapra tenni →
p olyan lépés, ami rendkívül kockázatos)
p
p
p Aki
p sosem
p fog meghalni,
p ő kivételes egy-én,
p ezért mindenre ráér:
p az égvilágon semmi sem sürgeti,
p és így végleg elmulasztja a rendelt időket…
p (nem akkor és addig üti a vasat, amíg meleg)
p
p
p Aki
p sosem
p tudhatja meg,
p hogy vajon nem
p csak a pénzéért „szeretik” -e:
p legfeljebb akkor, ha ez egyszer elfogy…
p (lásd például. Karády Katalin-Ajtay Andor
p házas párosát a Boldog idők című filmben,
p ahol éppen a férj csődje újítja-jobbítja meg
p a már-már bomladozó kapcsolatot…)
p
p
p Aki
p spórol a vízzel
p és a kerti munkával:
p műfűvel „veti be” kertjét,
p elhelyez benne művirágokat,
p amik örökké zöldek és színesek,
p és naponta ráfúj egy „finom illatot” …
p (mintha egy Mars-utazáson venne részt…)
p
p
p Aki
p újgazdag,
p úrhatnám
p sznobizmusból
p státusz szimbólumokért,
p pl. uzsorahitelre vett autóért
p iszonyatos költségekbe veri magát,
p és fölösleges nélkülözésbe a családját…
p
p
p Aki
p süni
p létére
p újra és újra
p úgy akar a hegyet mászni,
p sziklákon ugrálni, mint a zerge:
p garantálja magának nem csak
p a gyakori kudarcélményeket, de
p a lerokkanást, sőt a korai halált is…
p
p
p Aki
p sűrűbben
p váltogatja az elveit,
p mint más az alsónadrágját, fehérneműjét:
p olyan, mint a szélkakas, vagy a kaméleon…
p Életének nincs néhány állandó, fix vezérelve,
p ezért nincs szilárd egysége, integritása –
p csak egy szétfolyó híg massza…
p
p
p Aki
p szabadnak
p hiszi magát,
p de rögtön kétségbe esik,
p ha elmegy reggel a villany…
p Akkor úgy érzi: megállt az élet,
p és ha így marad, mindennek vége…
p (ha áram van, minden van, ha nincs…)
p
p
p Aki
p egy jó,
p szakértő,
p a rosszat jól csináló mester,
p egy megbízható, szorgalmas stb.
p bértollnok-lélek/karakter-bérgyilkos,
p rágalmazásban, lejáratásban verhetetlen…
p
p
p Aki
p informatikai,
p számítógépes stb.
p tudást bírva úgy véli:
p aki előtte élt, hülye lehetett,
p és a mesterséges intelligencia
p majd bölcsebb életvezetési tanácsot ad,
p mint saját digitális analfabéta nagyapja,
p vagy Arisztotelész, a sztoikusok, Jézus stb.
p
p
p Aki
p elvileg-
p gyakorlatilag
p számon-kérhetetlen ígéreteiért
p már most besöpöri a hálálkodást,
p vagy ezekkel bír rá nagy döntésre!
p (a meg nem nyert lottó ötösét osztó,
p vagy az üdvözülést garantáló pap,
p vagy a demagóg politikus stb.)
p
p
p Aki
p ugyan
p teátrálisan
p szánja-bánja
p a rovott múltját,
p tördeli a kezét is,
p de a mocskos kezű
p korábbi zsákmányát
p azért nem adja vissza,
p annak előnyeit ma is élvezi…
p
p
p Aki
p százszor
p inkább élelmesen,
p úgymond életrevalóan elköveti,
p semmint, hogy csak egyszer is
p „becsületes hülyeként”, „élhetetlenül”
p maga szenvedné el az igazságtalanságot…
p
p
p Akinek derogál
p az általa rangon alulinak
p tartottól kérni vagy kérdezni…
p Pedig még az Arisztotelész tanítvány
p Nagy Sándor is felkereste a koldus-
p szegény, hordóban lakó Diogenészt…
p
p
p Aki
p csak
p azért is
p megy bele
p az ún. mésalliance-ba,
p a visszás, rangon aluli
p házastársi szövetségebe,
p hogy koldus férjét holtáig
p papucs alatt tartsa, megalázhassa
p
p
p Aki
p szégyell
p bűnbánóan
p végleg hazatérni és
p megtérni a „száműzetéséből”,
p vissza az őt éltető gyökereihez
p a csúnyán, rútul elárult övéi közé,
p inkább tovább ócsárolja a hazáját…
p
p
p Aki
p szégyelli
p a magyarságát,
p ha épp rossz a kormányos,
p és passzív-aktív ellenállás helyett
p a süllyedő hajóról menekülő patkányként
p egy gyökértelen, súlytalan világpolgár lesz -
p ő csak addig magyar, amíg igen jól megy a sora…
p
p
p Aki
p hagyta
p átmosni az agyát,
p és maga is azt vallja,
p hogy a magyar egy utolsó csatlós,
p egy született örök vesztes, egy széthúzó,
p pártoskodó, viszálykodó stb. szolganép…
p Vagy egy örök dzsentri, aki szorgos
p munka helyett eltékozolja kincseit…
p
p
p Aki
p magyarként
p eleve leértékeli magát,
p mert nem ismeri népének
p nem ellenség-írta történetét,
p múltjának oly dicső fejezeteit
p és a világraszóló kultúrkincseit,
p nyelvünk szellemi csodafegyverét,
p a magyarság történelmi küldetését stb.
p
p
p Isten népe
p Annyiban is Isten népe vagyunk,
p hogy ha nem akarunk és nem tudunk
p Isten törvényei szerint élni,
p akkor nálunk rongyabb,
p szemetebb társaság
p nincs a világon
p Karácsony Sándor
p
p x
*
Arany János
BONCZÉK
Boncz urat, én dalom, el ne feledd!
Verebet fog, ha megénekeled,
Mert hiu a fiu rettenetes:
Hírre ha kap neve, szíve repes.
.
Nem fiu már ugyan Boncz, az öreg,
Sőt fia, Náci se mái gyerek,
De kifog ősz hajon, ócska koron
A pamacs, a kefe, bécsi korom.
.
Szép ösi birtokon él a család:
Kapja örökbe a hívatalát:
Napdíjon kezdte az impetrátor,
Nyugdíjon végzi a többi fráter.
.
S merje tagadni akárki fia;
Hogy nem a fő arisztokrácia!...
Fiai, lányai mind csupa Boncz,
Kit csak az új divat ingere vonz.
.
Játszik evésben-ivásban urast,
Félre dehogy tesz egy árva garast.
Volna hat annyi a jövedelem,
Jelszava: "a kiadást emelem!"
.
"Piszkos" az őneki, nem "zsenerőz",
Aki - talán fukar és maga főz?...
Nem, hanem aki, - ha elveri mind, -
Ad neki ál-ökonómia-szint.
.
Már neki mindene drága legyen!
Hármat igér, ha te tartod egyen;
Tán nem is étel az, amit eszik,
Hanem az ár, ha magasra teszik.
.
Látszani, játszani vágy szerepet,
Otthon elég neki barna retek,
Mert mikor ingadoz a sulyegyen,
Tud takarítni, hogy - páholyt vegyen.
.
Élj "urasan", apa és fia Boncz,
S hogy ki ne essék szádbul a konc,
Sose köszöntsd a lenyugvó napot,
Ami kel, annak emelj kalapot.
.
(1877 aug. 30)
*
Arany János -
Hasadnak rendületlenül
Hasadnak rendületlenűl
Légy híve, oh magyar!
Bölcsődtül kezdve sírodig
Ezt ápold, ezt takard.
.
A nagy világon ekivűl
Nincs más, amit mivelj:
Áldjon vagy verjen sors keze,
Itt enned, innod kell.
.
Ez a föld, melyen annyiszor
Apáid vére folyt,
Ez a föld másra sem való,
Csak hogy eltékozold.
.
Itt küzdtenek honért a hős
Árpádnak hadai;
Bátorság volna ezt a hont
Neked fenntartani.
.
Szabadság! itten hordozák
Véres zászlóidat,
Szabad száj! itt csikorgatod
Véres fogaidat.
- - - - - - - - - - - - - - -
(1880 körül.)
*
Jókai Mór:
A Szózat lefordítva gyászmagyarra
Jobb pártnak rendületlenül
Légy hive gyászmagyar!
Bölcsed itt, majdan zsirod is,
S a „fátyol”, mely takar!
.
Te kivüled itt senkinek
Nincsen számára hely,
Alkotmány, provisorium:
Ott élned, laknod kell.
.
Ez a föld, melyen annyiszor
Apáid bora folyt,
Hol minden restóráczió
Egy ezrest elpakolt.
..
Itt küzdtenek borért a hős
Kortesek hadai,
Itt törtek össze poharat
Tyukodnak botjai,
.
Ittasság! Itten hordozák
Sáros zászlóidat,
S elhulltanak legjobbjaink
Hosszú asztal alatt.
.
És annyi köpeny-forgatás
S szinváltozás után
Ha senki meg nem élhet is,
Mink élünk a hazán.
.
S népek hazája, egységes
Osztrák birodalom,
Husz évi hizelgés kiált:
„Tányérod hadd nyalom!”
.
Az nem lehet, hogy annyi toll
Hiába annyit irt,
Hogy stempli, accis és trafik,
Ne legyen approbirt.
.
Az nem lehet, hogy ispán, pap,
Gróf, főtiszt, pressbüró,
Hiába korteskedjenek, -
S hát a sok főbiró?
.
Még jönni kell, még jőni fog
A muszka, ki után
Vezetni egykor küldeténk,
Vezetjük ujra tán.
.
Vagy menni fog, ha menni kell
A miniszterium,
S utána jön vagy Tiszapárt,
Vagy provisorium.
.
Már így is, úgy is penziót
Nekünk adni muszáj.
Bár kigyót-békát kiabál
Ránk sok nagy torku száj.
.
Légy hive rendületlenül
A jobbnak gyászmagyar!
Ez osztja most a hivatalt
S nyugdíjba ez takar.
.
Rajtad kívül itt senkinek
Nincsen számára hely,
Légy nagy szamár, vagy kis szamár,
Hivatalt kapnod kell.
*
Jókai Mór
Életphilosophia.
Minthogy mostan a legjobb rend
Egymással beszélni per kend,
Tudós, avagy tudatlan szent
Ide hallgasson tehát kend.
Hogy ha már egyszer odabent
A kályhapadon ülhet kend:
Mást, a ki még meg nem pihent
Oda se is eresszen kend,
Jól megnagyságoljon mindent,
A kit nagy urnak talál kend,
Annak kiabáljon éljent,
Kitől maga is élhet kend.
Hogyha nagy ur egyet füllent
Azt igaznak esküdje kend;
Ha igazat mond a jöttment,
Az ellen tiltakozzék kend;
Ha valaki van odafent,
Annak szekerét tolja kend;
De ha alá felé menend,
Hagyja szépen gurulni kend,
Hogy légyen minden bajtól ment!
Az erősebbel tartson kend,
Ha pedig megszorítják kent:
Fordítsa jobbra a köpenyt,
Igy még nagyraviheti kend.
*
p 2
p
p Anyagi/
p erkölcsi megbecsülés
p Ma még a piaci tróger is jóval
p többet keres a gimnáziumi tanárnál
p Pedig – sokáig – mást se hallottunk,
p mint hogy nekünk nem az ásványkincs,
p de a szellemi talentum az, amiből tőke lehet
p
p
p Szellemi
p talentum
p és tőke/kamat…
p A rábízott tehetségének elásója,
p vagy másként rossz sáfárkodója,
p bűnös elherdálója, kiárusítója…
p
p
p Anti-
p pedagógus
p A tanuló, a diákja
p tehetségét meg sem látó,
p illetve azzal mit sem törődő,
p tőle érdekében többet nem követelő,
p azt nem figyelő, és így nem is gondozó…
p
p
p Aki
p szégyell sírni,
p mert őt úgy nevelték,
p hogy az nem katonadolog,
p és nem tud így természetes
p úton-módon megkönnyebbülni,
p és ön-megerőszakolva elfojtja könnyeit…
p
p
p Aki
p szégyelli
p a balekságát,
p és így másoknak
p elmesélni az átverését,
p ezért barátai és ismerősei
p nem tudnak erre felkészülni,
p és könnyen új áldozatok lesznek
p
p
p Kiválogatás („casting”)
p Módszeres a kontra-szelekció:
p megbízható párthű hülyék, buták,
p képzetlenek, alkalmatlan tudatlanok előre
p Az érdemtelenül kinevezett vezető is tud
p alkalmatlanságáról: így lesz/marad a főnöke
p talp-nyaló, bármi gazságra kész kegyence…
p
p
p Jolly Joker
p Bárki bárminek kinevezhető,
p és bármikor cserélhető/leváltható:
p orvos, tanár, mérnök, pap, bíró stb.
p Ahogy a Mézga család utazásaiban
p a régész doktor Máris szomszédot,
p mert jó oltás biznisz tippeket adott
p a sziget pénzéhes teljhatalmújának,
p menten ki is nevezte tótumfaktummá…
p (egészség- és pénzügyminiszter stb.)
p
p
p A sokezeréves
p "zsidó" kapitalista
p uzsoracivilizációban
p ma is, (vagy egyre inkább?)
p kevesek kezében nagyon sok van,
p és nagyon sokak kezében szinte semmi,
p ami megkönnyíti a kísértő ördög dolgát,
p hogy önként alkudozz erkölcsi dolgokban...
p (lásd pl.: Dürrenmatt - Az öreg hölgy látogatása)
p
p
p Dobra
p vert otthonok
p Napirenden vannak
p a „megszokott” kilakoltatások –
p egy kisvárosnyi ember bolyong
p a hajléktalanság ördögi körében
p Ha már semmi más nem is, de
p az eladósítás-uzsorakamat és
p a végrehajtás gépezet működik…
p (A keresztény egyház cinkosan hallgat)
p
p
p Elvi
p engedmény
p Pl. csak egy ideig légy prosti,
p csak amíg megszeded magad...
p Kicsi a bér, méregdrága a lakás…
p Csak egy kicsit engedj az elveidből, ill.
p mondd bölcs kompromisszumnak, hogy
p - mondjuk: tanárként! - beoltatod magad,
p majd utána szerecsent mosdatsz,
p és tisztán élhetsz tovább…!?
p
p
p Úgy is lehet és
p maradhat valaki prosti,
p hogy nem örömlány, konzumnő,
p vagy kitartott, sugar baby stb.,
p de hogy monogám házasságban él,
p ha azt – szerelmet színlelve - főleg,
p vagy csak az anyagi jólétért,
p rangért stb. választotta…
p
p
p Elkurvuló
p -áruló írástudó
p Naponként újra ellenállni? Na ne!
p A könnyű siker, a csábító Nagy Céda
p Itt-most híres, gazdag, hatalmas lehetsz,
p csak el kell találni és ki kell elégíteni
p a piac/bankár aktuális igényeit…
p
p
p Csoda-
p gyerekből hülye
p - napi betevő szellemi falatok
p a mérgezett alma mater konyhájából
p Matekból sokat tud, bölcsessége nulla.
p Alattvalónak, multialkalmazottnak jó lesz…
p
p
p Pályaalkalmatlan
p A fizetett munkaideje
p leteltével, vagy szombaton
p már elsősegélyt sem nyújtó „orvos/doktor” …
p Vagy aki a könnyebb ellenállás irányában
p hoz amputálási, császármetszési döntést…
p Vagy aki meg van elégedve a mai protokoll
p gazdasági érdekeket szolgáló „eredményeivel”
p
p
p Zálogosdi
p Mit érdemel az a bűnös?
p Aki rossz választ ad a kérdésre,
p az zálogot ad, amit csak úgy válthat ki,
p ha teljesíti az előtte ismeretlen feltételt,
p ami lehet nehéz, kínos, megalázó, vicces stb.
p Vajon milyen élethelyzeteknek a szimulációja ez?
p
p
p Agresszív maximalista
p (már-már perfekcionista)
p Egy okvetetlenkedő kellemetlenkedő,
p egy kákán is csomót kereső kötekedő,
p akinek semmi nem elég jó, és nem is
p eszi meg a levest, ha nem tökéletes
p (és így elég hamar éhen is hal)
p
p
p Nem
p az a baj, hogy
p nem ismersz valamit,
p ami sorsdöntő lehetne
p életformád alakításában,
p érdekeid érvényesítésében -
p az a baj, hogy nem is érdekel…
p Leköti figyelmed az esti ingyen,
p de általad fizetett tv-cirkusz…
p
p
p Szánt
p szándékos
p öncsonkító -
p a társadalomban,
p kis csoportban élő,
p mégis Robinzonként
p egyedül küszködő társas lény,
p aki nem él sem a természetes.
p se a társadalmi munkamegosztás
p tehermentesítő, specializációs előnyeivel
p
p
p A
p hosszú
p munkanapért
p (csak az igavonó
p állat dolgozik ennyit)
p kapott ún. munkabére
p fele adóba, törlesztésre megy
p (és ezt ma fejlődésnek tanítják…)
p A rezsi kifizetése után már ő is
p egy kéregető és kukában túrkáló,
p a derékszíját még szorosabbra húzó
p (Aki dolgozik, az nem ér rá pénzt keresni)
p
p
p Sosem
p tudható,
p hogy a vacsorájukért
p mennyit kellene fizetni -
p gyomorgörcsben, zsebükben
p kotorászva várják a fizető pincért,
p vagy kutatják a menekülő útvonalakat...!
p (Amit meg ingyen vacsorameghívásnak
p gondolt, azért is benyújtják a számlát…)
p
p
p Miért
p pont én ugorjak
p a fuldokoló gyerek után
p az alant rohanó mély folyóba?
p Én nem is tudok annyira úszni,
p és még az én életem is rámehet…
p
p
p Nem
p bízva véletlenre
p ő teremt helyzetet
p a káros hősködésre,
p vagy siet önként idegenbe,
p távoli frontra a hősi halálba…
p (Ady Endre: A Mesebeli János)
p
p
p Sokat
p markol,
p de kevés, amit fog -
p szimultán bűvészkedő.
p Sok mindenhez konyít,
p de semmihez sem ért…
p Sok mindenbe belekezd,
p de semmit sem fejez be,
p nincs türelme, kitartása…
p
p
p Sokat
p akar a szarka,
p de nem bírja a farka –
p a kevesebb több lett volna...
p A mohóság miatt a minden
p helyett végül is semmi se jut,
p a süllyedő hajóról kimentett
p kincsesláda túlterheli csónakját,
p és végül még életét is elveszíti…
p
p
p Nyugodt
p vízen kiképezve
p csoda jó kormányosnak
p képzelve már el magad
p a nyílt tengerre is szállsz,
p ahol meglep a viharos idő:
p és előbb csak kétségbe, de
p majd a hullámsírba is esel…
p
p
p Jó előre
p nyilvánosan
p végrendelkező:
p és bődületes balgasággal
p a tetemes vagyonod zömének
p örököseként orvosodat jelölöd meg,
p akit ellenérdekeltté teszel gyógyulásodban
p (aki amúgy a „kötelező” protokoll rabságában
p amúgy is csak tüneti, bajfenntartó-súlyosbító
p kezeléseket alkalmazott, még jószándékkal is…)
p
p
p Egy
p betegséggel
p sok orvoshoz
p mész, rohangálsz,
p mindnek egyszerre
p követed oly különféle,
p egymásnak ellentmondó
p szakmai tanácsát, javallatát,
p így csökkented gyógyulási esélyed…
p
p
p Nem
p maga
p az a kis ital,
p az a szalon-spicces
p módosult tudat állapot
p de a lebukástól való félelem
p okozta idegesség, görcsösség,
p ill. a rendőrök előli menekülés
p sodor végzetes közúti balesetbe…
p
p
p Mimóza
p Komolyan
p veszel minden
p vicces ugratást,
p és nem nevetéssel,
p választréfával, de sértődéssel,
p vagy piti bosszúval felelsz meg rá.
p Pedig tréfában oldva, így nem fájón
p kaptál volna egy kis önismereti leckét…
p
p
p Kvantitás
p és kvalitás
p Mindent mérhetően,
p pénz(mennyiség)ben
p akarsz értékelni, hogy
p azután ily egzakt módon
p összehasonlíthassad őket?
p Az itt és most legdrágábban
p elkelt festmény a legszebb?
p Inkommenzurábilis nincs?
p
p
p A
p lelki
p hadviselő:
p hidegháborús
p frontokon töltött
p minden év legalább
p „duplán számít”, vagyis
p az itt aratott győzelmek
p nem fiatalítanak, de öregítenek,
p nem hosszabbítják, de rövidítik életed…
p
p
p Aki
p sajnálta
p egyszer, még
p a kezdetekben
p a kis tanulási időt,
p hogy tíz ujjal gépírjon,
p és most életfogytiglan
p egy ujjal pötyögve gépel
p akár ezeroldalas iratokat is…
p
p
p Aki
p se alvást,
p se evést nem tudja,
p pont akkor abbahagyni,
p amikor az még jól esik,
p de már csak a lustaság
p diktál/a szeme kívánja:
p túlaludja, túleszi magát,
p a kívánatos céllal éppen
p ellentétes hatást elérve…
p
p
p Aki
p kettős szájú ember,
p egy szájból fú hideget/meleget -
p értsd: aki szemedbe szépet szól,
p de hátul meg eszen, az veled
p együtt soha sokáig nem leszen.
p Az erdei istenről és úton járó emberről
p (Pesti Gábor, 109.)
p
p
p Aki
p egy szájból fúj
p hideget is, meleget is…
p Télen melegíti a kezét,
p nyáron meg hűti a levesét…
p "Tóth Mihály emberbarát is,
p szanatóriumot tart fenn, ahol
p a gyárában megbetegedett munkásait gyógyítják.
p Egy szájból hideget és meleget fújni és bezsebelni
p az emberek elismerését nemtelen dolog. Vagy
p a gyárakat kell becsukni vagy a szanatóriumot."
p (Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú este Tóth Marival)
p
p
p „Tudok cselekedeteidről, hogy
p nem vagy sem hideg, sem forró.
p Bárcsak hideg volnál, vagy forró.
p Így mivel langyos vagy, és sem forró,
p sem pedig hideg: kiköplek a számból.”
p (Új Szövetség- Jelenések Könyve 3, 15-16)
p „Kik ott álltatok, »nem tehetve másképp«,
p mert ez vagy az, de megalkuvás nincsen,
p mert a langyosat kiköpi az Isten”,
p (Illyés Gyula: A reformáció
p genfi emlékműve előtt)
p
p
p Homo(i)usion
p Kinek állt érdekében,
p hogy álvitákat gerjesztve
p megossza és akár egymás
p halálos ellenségeivé is tegye a keresztényeket?
p Egyházszakadás, eretneküldözés, reformáció és
p „vallásháborúk”, egymás kiátkozása és az egy
p nemzeten belüli társadalmi-családi viszályok?
p A győzelemre álló európai uzsorakapitalizmus
p a nevető, a markába röhögő harmadik…!?
p
p x
Wass Albert:
Magyar cirkusz
Cirkuszról álmodtam az éjszaka.
Emberek, az álom szörnyű volt!
Még le sem ment a nap egészen
s már följött véresen a hold!
Indulót kürtölt frakkosan a Halál!
Körben a világ valamennyi népe
megtöltötte a páholysorokat
s minden szem az arénát nézte.
.
Ott gyilkolták egymást a magyarok,
Torz jelmezekben részegen!
Szemükben láz, kezükben kés
s csorgott a vér a késeken…!
.
Mindenki küzdött ott mindenki ellen
és ezer bohóc röhögött!
A világ jelszavakat ordított
és fogadásokat kötött:
.
– Én arra a vörösre fogadok!
– Enyém a zöldinges legény!
– Szorítsd, te Árpád-cimeres!
– A gatyás paraszt az enyém!
.
S a magyarok csak ölték egymást.
Tombolt a halál-zenekar.
S Európa cirkusz-porondján
fogyott, fogyott a magyar.
.
Aztán a végin egy maradt csak.
Ezer sebéből folyt a vére.
Bámult fáradtan, eszelősen
a véráztatta csatatérre.
.
A nézők elszámolták a fogadásokat.
Aki vesztes volt, fizetett.
Nehányan már ásítottak is.
Aztán mindenki hazament.
.
Pár kapzsi suhanc még összeszedte
az elesettek rongyait.
Aztán már csak a hold bámulta
borzadt szemével, vörösen
az új magyar Kaint.
Bajorerdő, 1947.
NAGY ÉLETMINŐSÉG JENICIKLOPÉDIA
Szellemi, lelki, testi és társas életek/halálok
Szándékok-következmények és okok-okozatok
Elv/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok
A bajok és tünetekð a diagnózisokð terápiák…!?
p A (nem) rendeltetésszerűen használt ember
p Az embernél nincs csodálatosabb teremtmény,
p csak ő lehet nagyon bölcs-jó/balga-gonosz lény,
p de mennyit-minőt javíthat ön/társai életén, úgy ronthat is,
p csak ő lehet végtelenül boldog, vagy éppen így boldogtalan…
p
p Itt és most a plusz vagy mínusz végtelen
p emberélet/világminőség, virulás/pusztulás,
p ill. annak boldog-boldogtalan megélése a tét…
p A teljes élet mindenkinek a lehetősége, így „joga”,
p sőt kötelessége!? Az „utolsóból” is lehet első, sőt…
p
p Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,
p önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,
p de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…
p
p Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,
p ellenségeimmel elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…
p
p A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,
p de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….
p Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,
p ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,
p lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…
p
p Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,
p az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,
p Mekk mesterek, protokoll orvosok stb., és az (áruló) írástudók,
p a jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők - és
p végül, - de talán mégsem utolsósorban? - a rejtett hatalmak….
p
p Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,
p a sarad nem mondd aranynak, de csinálj még abból is aranyat!
p Csak a balga-gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,
p barátja, szerelme, evése-ivása, játék(osság)a, humora, munkája
p -hivatása, otthona/hazája, gyermeke, társasága, mulatsága stb.
p
p Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
p önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
p fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
p idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
p közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
p
p napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
p rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
p alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,
p hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
p talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
p
p elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
p balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
p házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
p betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
p lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
p
p A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
p jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
p és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
p Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:
p tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!
p
p A mese nem másról, de pont terólad szól –
p ismerj magadra és itt és most változtass életeden!
p Szabadságra vagy teremtve, hogy jó szellemben-lélekbátran éljél,
p átfogón és mélyen teljesértékű módon, istengyermekként kivirulva,
p és nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!
p
p x
|