Eugéniusz: Régi jó és új intelmek – III.
Parainézis ifjaknak, bátor keresőknek
pppppppppppppp
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan lelkek
Istengyermek-táltosparipaðállatorvosi ló
Aranykor/Isten országa ðvaskor-földi pokol
Emberélet-minőség-vizsgálódások magyarán
pppppppppppppppppp
Amit egy ember akarva-akaratlan önmagának
és amit előszeretteinek és másoknak is árthat,
és amit jó/álbarátok, ellenségek árthatnak neki,
ha gyenge az ön- és emberismerete, önvédelme
ppppppppppppppppppp
Szellemi, lelki, testi és társas élethiány/halál
Szándékok-következmények, okok-okozatok
Elv/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok
A bajok és tünetekð a diagnózisokð terápiák?
pppppppppppppppppp
A molnár, a fia meg a szamár
Szegény volt a molnár, s nyakán élt a fia.
Egyetlen szamarát el kellett adnia.
Hogy kényes bokáit kőben meg ne zúzza,
lábainál fogva fölkötik egy rúdra,
vállukra veszik, és mennek a teherrel,
a molnár és fia. Szembejön egy ember,
s elkezd hahotázni: "Viszik a szamarat!
Nem a csacsi hármuk közt a legszamarabb!"
Hallja ezt a molnár. "Némi igazsága
van a jó embernek - mondja. - Mégse járja,
hogy míg mi izzadunk, ez rúdon hintázzon.
Coki, szürke!" - mennek: fiú a szamáron,
s csak úgy gyalogszerrel utánuk a molnár.
"Nézd a lapajt! - szól egy szemközt jövő polgár -
pöffeszkedik fönn a csacsiján, és hagyja,
hogy gyalog kullogjon utánuk az apja!"
"Így igaz" - gondolja a fiú, leszállva
maga helyett apját ülteti szamárra,
s ő utánuk ballag. - Szól megint egy ember:
"Nem szégyell így bánni egy szegény gyerekkel!
Maga szamáron jár, s fia holtra fárad!"
"Igaz" - szól az öreg, s hátraint fiának,
üljön föl mögéje. Így kocognak most már
egy szamáron ketten: fia meg a molnár.
Mennek egy darabot. Jön valaki ismét.
"Nézzétek! - kiáltja. - Milyen eszenincs nép!
Szerencsétlen jószág! Hogy is nem sajnálják?
Addig hajszolják, míg betörik a hátát."
Leugrik a fiú, lesegíti apját,
a csacsi vidáman ugrándozik. Hagyják,
hadd élje világát, mórikáljon, fusson.
Szaporán lépkednek utána az úton.
Újra jön egy ember. "Szavamra! - kiáltja -
úgy látszik, a világ a bolondját járja:
úrrá lett a szamár, kedvére poroszkál,
s lohol a nyomában fiastul a molnár!"
Erre már a molnárt elfogja a méreg.
"Bolond, ki megfogad minden szóbeszédet!
Nem érdekel eztán senki fecsegése.
Mától nem adok, csak a magam eszére."
La Fontaine
*
A VÁROSI
ÉS A MEZEI PATKÁNY
A városi patkány egyszer
meghívta a mezeit,
s jó, polgári ételekkel
úri tálakat terít.
Fínom perzsaszőnyegen volt
minden, mit nagy konyha ád;
bő, vidám bendőtömés folyt,
jól evett a két barát.
A lakoma nem ért véget,
még kínálást hallani,
mikor a szép ünnepséget
megzavarta valami.
Zaj hallatszik s innen-onnan
gyanus léptek neszei,
a városi patkány surran
s követi a mezei.
Ujra csend lett, visszatérnek
mindketten a résen át;
s szól a gazda a vendégnek;
«Itt a hús, folytassa hát!
- Elég volt, - felelt a másik,
holnap én hívom meg Önt.
Úri koszt nem lesz rogyásig,
de nagyúri lesz a csönd;
semmi sem rémít a réten,
úgy eszünk. Nem élvezet,
hogyha jódolgunk felett
rettegés lapúl sötéten!»
La Fontaine
*
p Aki igen egyenlőtlen feltételek mellett hív ki megmérettetésre,
p 50 m előnnyel indul a 100 m futáson, ő kipihenten, te holtfáradtan…
p
p Aki, látszólag önzetlenül felkarol, támogat, tehetséged gondozza,
p de csak akkor, ha az ő irányát követed, sőt: ha egy „janicsár” leszel…
p
p Akit a – lefizetett – szakértők elriasztottak a saját kútvizétől,
p ehelyett inkább drágán vásárol és fogyaszt szennyes-mérgeset…
p
p Aki lazán/közönyösen átlép az utcán összeesetten:
p ő egy városi ember és nem veszi el a mentősök kenyerét…
p
p Aki lebecsüli, bagatellizálja a Gonosz hatalmát:
p így épp ő lesz annak vagy jobbkeze, vagy a közvetlen áldozata
p
p Aki legelső potyaleső a barátja lakomáján,
p de akkor mindig elérhetetlen, ha baj van – vagy még le is tagadja…
p
p Aki még a drága, leggyönyörűbb ajándékát is rosszul-rosszkor adja,
p és esetleg egy – már használt - vécépapírba csomagolja odadobja…
p
p Aki azt hisz, hogy ő már kiváltságosan nagy jó módban él,
p de igazából egy minőségi éhező, olyan kevés élelmiszerében a tápérték…
p
p Aki következetlen, vagy különcködés miatt olyan szeszélyes:
p amiért ma nem győz hálálkodni, ugyanazért holnap megsértődik
p
p Akiben semmihez nincs elég civil kurázsi – nincs vér a pucájában,
p vagy bedől hőzöngő provokátoroknak, s rossz ügy buzgó balekja lesz
p
p Aki helyi, lokális közélettől előkelően/lustán-gyáván távol marad,
p boldogsághiánya fő okozójaként kórusban szid globális közállapotot…
p
p Aki állig páncélban, fején sisakrostély, teszi „sebezhetetlenné” magát,
p de ezért túl nagy árat fizet, mert így őt simogatni, kurkászni sem lehet…
p
p Aki ruhában, baltával alvó - állandó fokozott harckészültségben van,
p riadtan-riadót várva „alszik”, mintha bármikor orvtámadás lenne várható…
p
p Aki tömegben, felheccelt csőcselékben, fanatikus kemény magban
p érzi magát erősnek és bátornak, akkor bármire, akár még lincselni is kész…
p
p Aki megkeseredett, úgy érzi, hogy „jól bevásárolt”, mert a topmodellek
p (trükk)képéhez hasonlítgatja a korosodó/miatta el is hízó asszonykáját…
p
p Aki egyszer s mindenkorra lemond a borivásról, mert attól fél, hogy
p pityókásan esetleg akár el is szólhatja, „ki is adhatja” rejtegetett önmagát
p
p Aki lemond a dilettáns festegetésről, a házi muzsikálgatásról is,
p ha belőle már nem lehet egy Új Csontváry vagy egy új Liszt Ferenc stb.
p
p Aki dilettánsként kerül, halogat minden komoly megmérettetést,
p a tehetsége, pályaalkalmassága felől káros illúziókba ringatja magát
p
p Aki lenézve az állatokat távol is tartja magát tőlük, és ezzel önként
p elveti az egyik létfontos, ingyenes/olcsó mindennapi jó tanítómesterét
p
p Aki vészhelyzetben bepánikol, gyáva felkötni a gatyát, ő inkább lelép:
p felköti magát… (pedig ennél rosszabb amúgy se történhetett volna vele…)
p
p Aki már kisgyerekként maffiafőnök, de legalább is bérgyilkos akar lenni,
p mert az nem – sokat - adózva kereshet nagyon kevés munkával jó sokat…
p
p Aki nem a saját képességeit, hajlamait figyelve választ életpályát,
p de azt nézi, hogy itt-most mily foglalkozás magas presztízsű/jövedelmű…
p
p Aki maga a nem gördülő kő: minden oldala csupa moha, megtorpant
p és állva maradt, elveszítette életlendületét: pl. egy bepenészedett vénlány…
p
p Aki önmaga kalákás meghatványozása, mintegy megtáltosítása helyett
p inkább magából gyököt von: csak magára számító, egyedül kínlódó kontár…
p
p Aki csak magának, a saját érdemeinek tudja be eddigi összes sikerét –
p így őt az első nagyobb kudarca kétségbe ejti, padlóra küldi, kiüti: knock out
p
p Aki oly módon lenne kerek egész, hogy ő szeretne önmagának egyszerre
p a szigorú vádlója, a jó védője, és az elfogulatlan, de irgalmas bírája is lenni
p
p Aki vád nélkül, csak úgy magától ön-mentegetőző, és pont így teszi,
p akár szerfelett is gyanússá magát: hiszen ezzel mintegy önmagát vádolja…
p
p Aki szinte áldozatjelölt: életerőtlen/kedvtelen, életunt, magányos préda,
p így a társadalmi ragadozók megérzik rajta a gyengeséget és levadásszák…
p
p Aki magára zárja a lakását, a szentélyét, az ő otthona az ő vára,
p majd magára nyitja az ingyenes vagy olcsó tévé-szennycsatornákat…
p
p Aki mindenkivel magas lóról beszél, de így már az ő arcát se lehet
p megsimogatni, ezért megdermed, lefagy róla minden mosoly, kedvesség…
p
p Aki mintha a mesék földjén járna, oly „csodás” metamorfózist láthat:
p az ő angyalkájából pár hét alatt egy házisárkány lesz (ha ő meg papucs…)
p
p Aki pontosan betart minden utasítást, taktikát, szabályt, és mégsem lő gólt?
p Akkor menten abba is hagyja… Amire nincs recept, azt nem neki találták ki…
p
p Aki „hiába” magolta be az idegen nyelv szabályait, kivételeit, szókincsét stb. stb.,
p csak passzív tudása nagy: egy anyanyelvű gyermek is sokkal jobban beszél nála
p
p Aki kiszámított - csak semmi spontaneitás, semmi önfeledt rögtönzés stb.,
p csak szolid-józan „bulizás”, a betanított tánclépések kényszerzubbonyában…
p
p Aki magát, Isten és ember előtt nem alázza meg, ott oly kevély és gőgös,
p de hogy más tegye, azt megengedi - sőt ezzel a mentalitással bőven el is éri…
p
p Aki magát cseppet sem zavartatva beleszarik a saját, illetve a családja
p puha meleg fészkébe, vagy kiteregeti az udvarra/utcára a családi szennyest…
p
p Aki magát szinte tökéletesnek gondolja, hisz betartotta a tízparancsolatot,
p ezért nem is szorul könyörületre - így kegyetlen, aki másnak se irgalmaz…!
p
p Aki magát oly módon tartja igazi unikumnak, ritka, egyetlen kivételnek,
p hogy e gyarló földi halandók közt egyedül ő bűntelen-halhatatlan istenember…
p
p Aki nem látja-fogja fel, hogy ő is isten gyermeke, egyenlő eséllyel a boldog,
p teljes értékű életre – ő inkább az önsajnáltatás öngyilkos csapdájába menekül
p
p Aki magát született vesztesnek tartva nem látja aranyát, és nem is próbál
p kakiból is aranyat csinálni, ehelyett rosszmájúan, besárgulva irigyli más sikerét
p
p Aki majd csak akkor kezdene élni az igazi életét, ha egyszer nyugdíjas lesz,
p addig vágyait-álmait fagyasztva teljesíti kötelességét a napi taposómalomban…
p
p Aki fejlövéses: az eddigi legfejlettebb társadalomban élőnek hiszi magát,
p pedig egyre több és rosszabb munkát végez az egyre kisebb értékű bérért…
p
p Akit kielégít a panel-munkásszálló és a gyári szalagmunka/robot stb.,
p és eszi a multis élelmiszart – nem kockáztatja az önellátó vidéki életet…
p
p Akinek a jó evés-ivás a legfőbb életöröme, és egészsége rovására falja,
p habzsolja a nagyüzemi növénytermesztés/állattenyésztés végtermékeit…
p
p Akinek azért vagy egy gyereke, hogy neki szinte mindent megadhasson –
p majomszeretettel kényeztetve következetesen rontja el „szeretett” gyerekét
p
p Aki már a hibás/akarva-akaratlan sértő stb. megszólítás/stílus miatt
p már eleve elrontja az amúgy oly létfontos dolgának elintézési esélyeit…
p
p Aki már az elején elveszíti a fonalat, de röstell szólni, s már csak bután
p bólogat, és így, vesztére (!) nem tanul meg pl. kamatos kamatot számolni…
p
p Aki már azt is bűnös, titkos-tudat alatti önzésnek veszi, és meggyónja,
p ha mondjuk pl. az adakozása, segítségnyújtása neki is némi örömet okoz
p
p Aki, jobb híján elfogadja pl. az örökre szóló nőtlenségi fogadalmat,
p de mégsem hagyja ott a katolikus papi pályát, ha nem tud nő nélkül élni…
p
p Aki nem tud mit kezdeni szerencséjével, csak egy kolbászt mer álmodni
p a nyomorában, ha épp jön a jótündére - ami neje dühe miatt az orrára nő…
p
p Aki már csecsemőként természetesnek vette és meg is szokta, hogy
p neki minden kívánsága rögtön teljesül – máskülönben hisztizik, toporzékol…
p
p Aki fiatalos lazaságból vagy mert rosszul alszik/ébred, már eleve késve
p indul és napközben sohasem éri utol magát, ezért soha nincs ott a helyén…
p
p Aki felelősséghárító – édes gyereke tanítását és nevelését az iskolára,
p egészségét az orvosra, közügyei intézését a „választott” politikusra bízó…
p
p Aki nem látja meg a változóban az állandót, a sokféle jelenségben az egy,
p ugyanolyan lényeget, pedig az Ördög egy és ugyanaz, de különböző alakban
p
p Aki már huszonévesen (!) is mindenekelőtt és felett már szerfelett
p azon aggódó, hogy hogyan biztosítsa be a nyugdíjas korát, annak jólétét…
p
p Aki egyedül van a szigeten és nem tudhat róla: nyomdahibás a Szentírása,
p innen lemaradtak az „i” betűk, I-gazság, de ő ebből egy jottányit sem enged…
p
p Akinél az „I” betű már megvan, csak a pontot nem teszi fel rá, amiért
p az egész csak rész, és így nem sokat ér… Udvarol, de nem kéri meg a kezét…
p
p Aki már most lazán, vadul költekezik a megálmodott szerencséje kontójára,
p vagy ha netán mégis fő-nyer, az csak megrontja, vagy hamar kifolyik kezéből…
p
p Aki már, hisz jelesre érettségizett felnőtt, azt gondolja mindent tud –
p így ő ezentúl már csak tanítani akar, de tanulni nem (nem lesz jó pap)
p
p Aki már most pontosan tudja, mert ő egy oly fontos és elfoglalt személy,
p hogy mit fog tenni mondjuk egy év múlva kedd este nyolckor és fél kilenckor…
p
p Akinek semmilyen életterve sincs, még úgy körül-belül sem - infantilis:
p ő percről percre él a teljes, laza spontaneitásban: ahogy esik, úgy puffan…
p
p Aki már nem gyerek - neki ne meséljenek, ő már csak azt hiszi el, amit itt lát…
p (miközben éppen azt a hamis illúziót látja, amit a szemfényvesztő elhitet vele)
p
p Aki egy hagymaember - ha lehámozzuk rólad a felszínt, mint hagymáról
p sorra a héjakat, akkor nem marad a végén semmi, sehol az a kemény mag…
p
p Aki a bűnözők alja, a családon belüli pedofil erőszak, rontás miatt sittes,
p ott vamzerként jut előjogokhoz - még sorstársaid is megvetnek, leköpnek…
p
p Aki nem tudja az érdekeit érvényesíteni, mert vagy nem ismeri fel őket,
p vagy nem áll módjában (pénz-pozíció) - vagy mert pl. a birka vallása tiltja…
p
p x
A SZARVAS ÉS A SZŐLŐ
Egy szarvas fut s magas szőlőtövek közé jut,
nem minden tájon nő szőlő íly szépre fel, -
az üldözött vad ott jó búvóhelyre lel.
Úgy véli a vadász, a falka rossz nyomon fut,
hát visszakozz-t fuvat. A szarvas még remeg,
de máris lombot tép. Legel: ez ám a hála!
Meghallják. S ujra fel! Fut. Űzi a sereg.
Majd visszatér, halálra válva.
«Megérdemeltem, szól, - ezért lakolni kell:
hálátlanság, okulj!» Lerogy s végsőt lehell.
Elpusztul a kopók vicsorgató körében,
s a jókor érkező sok gyors vadász között.
Ki menedékhelyét rombolta hálaképen, -
volt már íly üldözött.
La Fontaine
A
PÁVA-
TOLLAKKAL
ÉKESKEDŐ SZAJKÓ
Vedlett egy páva; Szajkónk észrevette
s kihullt tollába öltözött;
hetykén páváskodott a pávanép között
s farkát kacéran illegette.
De rajtakapták és kitört a víg vihar,
kacaj keringett, fütty, zsivaj,
a páva-úrfiak szép tollait letépték
s kiverte otthon is a kis rátarti faj, -
a póruljárt nekik se érték.
Ily jómadár akad írók közt is, kimondom,
ki pávatollal él, másét szajkózza folyton
s ha lopni kell, csöppet se kényes.
De jobb ha hallgatok, az íly madár veszélyes,
s nekem bizony ma más a dolgom.
La Fontaine
A FELFUVALKODOTT BÉKA
Egy ökröt lát a béka s szép,
nagy testét írigyen csodálja.
És ő, ki csak kicsi, egy tyúktojásnyi ép,
jól felfuvalkodik, dagad, feszül a hája,
hogy oly ökörnyi nagy legyen. «Tudom, -
szól, - most se kell sok, nézd hugom,
elég-e mondd? no még! s most nézd, elég-e kérlek?
- Még nem. - Hát most talán? - Most sem. – Hát nincs szemed?
- Meg sem közelited.» S a pöttömtestü féreg
addig dagad, míg szétreped.
Sok ilyen ostoba teremt itt zűrzavart:
a kispolgár kastélyt építtet, mint a herceg,
kis herceg nagykövettel henceg
s a márki apródot szalajt.
La Fontaine
*
p Aki nem is mer szembenézni az élet-halál nagy kérdéseivel, mert azt hiszi,
p akkor megússza a válaszadást, pedig dehogy: ő a rossz válaszoktól szenved…
p
p Akik mindig abban reménykednek, hogy majd holnap, vagy aztán jobb lesz,
p vagy sohanemvolt aranykorokba visszaképzelgve magukat „nosztalgiáznak”..
p
p Akik mindaddig nem értékelik, amijük ajándékba van, pl. két látó szemük,
p míg az nem kerül komoly veszélybe, vagy ideiglenesen/végleg nem vesztik el…
p
p Akik testükben-lelkükben már túl öregnek érzik magukat, hogy
p szellemileg újjászülessenek - nekik erre a kis időre már úgyis mindegy...!?
p
p Akik már olyan mocskosak, annyi sok és súlyos bűnt követtek el,
p hogy így már nem is mernek "Isten színe elé állni", pedig Jézus értük jött el…
p
p Akik kiábrándultak a langymeleg, elkurvult ún. történelmi egyházakból,
p majd akiket meg tönkretettek a folyton tüzelő szekták fanatikus vezérei…
p
p Aki az ún. politikai-gazdasági rendszerváltástól, és nem az önmaga/élete
p megváltoztatásától várta a személyes boldogságát és a családja jobblétét…
p
p Akik úgy indultak az új rendszerben, hogy ők az élet császárai lesznek,
p ehelyett például valamelyik MLM ön- és barátsággyilkos rabszolgái lettek
p
p Aki úgy beszél a „barátaival”, mint egy tanár a vizsgázó diákkal,
p vagy mint nyomozó a gyanúsítottal, vagy büntetőbíró a vádlottal stb. stb.
p
p Aki elfogadta és élvezte a barátja vendégszeretetét, de mintha fizető
p vendég lett volna, a végén ő reklamál, panaszkönyvbe ír, leosztályoz stb. stb.
p
p Akik rút kis kacsaként, identitást vagy (élet)műfajt tévesztve szenvednek,
p önleértékelésben vannak, pedig amúgy oly gyönyörű hattyúként élhetnének…
p
p Akik idegen közegben, terepen a parton vergődnek, a simogatásért hálásak,
p csak vissza nem jutnak, pedig az életük vizében vidáman ficánkolhatnának…
p
p Akik jó ügyekhez méltó buzgalommal, tehetséggel és felkészülten stb.,
p bűn rossz ügyeket visznek, szolgálnak, képviselnek, védenek, támogatnak stb.
p
p Akit, a sok rossz példát látva már semmi nem érdekel, teljesen közönyös,
p és passzív, mert nem tudja, hogy milyen sok múlhat akár egyetlen emberen is…
p
p Akiknek nincs igaz jó barátjuk, vagy rosszabb: csak hiszik, hogy van, de ál,
p vagy esetleg a minőséget itt is a mennyiséggel, pl. szesztestvérekkel pótolnák…
p
p Akik a gödör fenekén vannak, azt otthonosítják, mert hittek az ördögnek,
p aki sokat ígért, majd nagyon keveset adott – vagy jó sokat, de az keserű volt...
p
p Akik, ha már elvileg nem lehetnek pl. a katolikus dogmájuk szerint "jók",
p akkor legalább a gonoszságban akarnak tökélyre jutni – sátánista kísérlet
p
p Akik élőhalottként, megváltatlanul sínylődnek a bűneik börtönében,
p miközben gonosz pótcselekvésként bűnbak-személyre/csoportra vadásznak
p
p Akik minden istennek, minden oltáron áldoznak, az ismeretlenén is,
p hátha mégis van benne valami, és akkor az egyik tipp/tét majd csak bejön
p
p Aki rossz matekosok és ezért minden lehetséges lottószám-variációt
p megjátszanak, hogy teljesen biztosak legyenek: övék lesz a főnyeremény…
p
p Aki szentimentálisan nyavalyog/istent káromol a halandósága miatt,
p de már legkésőbb koradélután dögunalomtól szenved, és magát is unja…
p
p Aki olyannyira szeretne a legbiztosabb háromlábon állni, hogy a testi-
p lelki-szellemi felépülése/megérése után sem dobja el a fizikai-lelki mankót…
p
p Aki nem is keres az élő Istennel közvetlen kérő-hálaadó stb. imakapcsolatot,
p de az ő Szent könyve holt betűibe temetkezik, vagy hivatásos közvetítőt keres…
p
p Aki vagy nem tud mértéket tartani a nemes alkoholokból, és részeges,
p vagy saját gyengeségét, kisérthetőségét erényként tüntetve fel Absztinens
p
p Akit már nem fiatalon, az „avantgárd” szerepbe ragadva is csak a nyárs-
p polgárpukkasztó deviancia-perverzió vonz, doppingol („épater le bourgeois!”)
p
p Aki már nem borotválkozik, és ehhez humoros/magasztos indokot kreál,
p csak hogy ne kelljen neki tükörbe néznie, és a saját arcát/lelkét meglátnia
p
p Aki már a „heves” udvarlása közben fél szemmel a következő jelöltet fürkészi,
p mint aki a rabszolganő-piacon a háremébe gyűjt, ahol majd lesz idő ismerkedni…
p
p Aki egy, ha nem is első, de lehetőleg az utolsó társ keresése, választása, és
p elmélyült megismerése helyett skalpvadászattal stb. elfutkossa a drága idejét
p
p Akinek már rengeteg kapcsolata, viszonya, szeretője stb. volt, de ezekből
p egyetlen egy sem maradt meg hűséges, kedves, meleg, házias élettársnak…
p
p Aki más nevében udvarol annak a hölgynek, akibe maga is szerelmes,
p vagy aki mást küld maga helyett szépet tenni, akár pont a legjobb barátját…
p
p Aki másnak csapdákat állít, alattomban mérgez, vermet ás, és nem sírásó,
p és majd maga esik pofára bele, ahonnan esetleg épp ellensége segítheti őt ki…
p
p Aki úgy érti, hogy „nincs alku és hadd legyek boldog”, hogy akár másokon
p is áttaposva kergeti – és így egyre messzebb űzi – azt az ún. kék madarat…
p
p Aki igen invenciózus és lelkes stb., de mindig csak másokon próbálja ki
p a - soha el nem fogyó - hülyébbnél hülyébb ötleteit, majd roppant sajnálja…
p
p Akit „a tudomány mai állása szerint” lehet szabadon kínozni-mérgezni,
p sugár/kemo-terápiázni-vágni, csak az ő lelkében/életében ne „vájkáljanak”!
p
p Aki csakis oly zenét hallgat, amelyik a lelkében max. könnyűbúvárkodó,
p és nem viszi le őt lelke sötét bugyraiba, ahonnan csontvázak is kieshetnek…
p
p Aki csak azért jelentkezik felhívásra, válogatásra: rá ne számítsanak!
p Vagy önismereti szintjéről bizonyítványt adva: egy féllábú Tarzan-önjelölt…
p
p Aki azért él, hogy játsszon, akár egy szerencse-hazardőr függőként,
p de azért nem játszik, hogy teljesebben, ill. mindenben játékosan éljen…
p
p Aki az eleve elrendelés-tanból, az ún. predestinációból magának
p házilag önfelmentő, felelősséghárító fatalizmust machinál, barkácsol…
p
p Aki egy rigorózus-dogmatikus vegetáriánus: a vészhelyzet se kivétel -
p inkább koplal, sőt éhen hal, de húst, de halat nem eszik (tutaj a tengeren)
p
p Aki akkorát vajúdik, mint a hegyek, közben minden családtag őt szolgálja,
p neki alárendelten „él” – de végül tragikomikusan csak egy kisegeret szül…
p
p Aki egy kicsit se jobbított a világon, és egy jó nyom se maradt utána -
p csak egy telekakált pöcegödröt és egy nagy szemétdombot hagy hátra
p
p Akinek nem saját teljesítménye jobbítása a fő cél, mindig háborúzik,
p és így annak örül, ha ellenfele gyenge, indiszponált, balszerencsés stb.
p
p Aki úgy sokszorozná örömforrásait, hogy ő a másik kárának is örül,
p pláne, ha ebben neki is bármely része volt – de lassan már csak ennek…
p
p Aki úgymond a házi béke kedvéért sokáig papucs alatt van, csak nyel,
p és nyel, majd egyszer csak annyira telítődik, besokall, hogy akár még ölne is…
p
p Aki csak titokban, rejtve, nem mutatva, belül ellenkezik a házisárkány
p becses nejével, hogy ez biológiai elváltozást, krónikus cukorbetegséget hoz…
p
p Aki a zanzából véli már jól ismerni a sorstükör-életgazdagító Nagyregényt,
p és a „dugásból” a Nőt, a vele komplementer női minőség csodás dimenzióját…
p
p Akinek nemi élete nem egy emberspecifikus, örök, egész éven és szinte
p egész életen át tartó tiszta örömforrás, de egy muszos házastársi kötelem…
p
p Aki egy olyan „férfi”, akit huzamosan-végleg egy nő vagy a neje tart el –
p vagy „csak” alkalmi selyemfiú, vagy hímringyó, aki testét-lelkét árulja (el)
p
p Akivel elhitették, hogy botlábú, és fél a kinevetéstől, ezért egy életre (!)
p lemond az önkifejezés, a leendő élettárs harmónia teszt stb. dimenziójáról…
p
p Aki engedte magát botfülűnek, hamis hangúnak végleg beskatulyázni,
p ezért azután még magában sem énekel, így sem fejezi ki örömét-bánatát…
p
p Aki férfiként nem könnyezik (megkönnyebbülni), ha nem hagymát pucol,
p mert kisgyerekként beleprogramozták, hogy a sírás az nem katonadolog…
p
p Aki csak akkor merné más bűnét megítélni, ha ő maga bűn nélküli lenne,
p s még büszke is rá, hogy nem „ítélkezik”, amivel csak saját bűneinek falaz…
p
p Aki a csíny/bűnelkövetés után, a tetteskereséskor lapul, mint kaki a fűben,
p vagy másra keni a bűnét, vagy elnézi, ha ezért így ún. kollektív büntetés jön…
p
p Aki csak addig nyomozza elszántan az igazságot, míg az rá csak jó fényt vet,
p amíg biztos benne, hogy ebből neki baja nem lehet – nem törik be a feje sem…
p
p Aki csak a hízelgő „baráttól” veszi komolyan a róla szóló – jó – véleményt,
p aki rosszat mond, az ellenség – és süket, ha csak igazi ellensége mond igazat…
p
p Aki „nem szeret” versenyezni – ha más is udvarol a lánynak, ő meghátrál…
p Vagy nemtelen eszközökkel, a rivális rágalmazásával, lejáratásával verseng…
p
p Aki csak addig udvarol-bókol/harcol, míg el nem ejti a szexpréda-nőstényt –
p utána már, „birtokon belül” már minek, vagy a nemzés után sorsára hagyja…
p
p Aki csak addig akar nős/férjezett lenni, míg a nászút/mézeshetek tartanak,
p azután meg minek, az már biztos csupa keserűség – ezért folyton újra nősül…
p
p Aki a biszexualitása trendi, divatmajmos „felfedezésével” megduplázná
p az esélyét a párkapcsolatokra… jó esélye van: két szék közt a pad alatt végzi…
p
p Aki úgy fekszik a nászágyba, mint akinek egy kínos műtéten kell átesnie…
p Aki szürke életét itt akarja, a másikra nem figyelve, perverzióval színesíteni…
p
p x
*
A holló és a róka
Holló úr ült a fatetőn
Csőrébe sajt volt, jókora,
S kit a jóillat csalt oda,
A róka szólt hízelkedőn:
"Á, jónapot, te drága holló!
Mi szép vagy! nincsen is hozzád hasonló!
Nem tódítok, de hogyha hangod
Olyan, mint rajtad ez a toll, ó
Akkor a madarak között első a rangod."
A holló erre rendkívül örül,
Torkán egy hangot köszörül,
Kitátja csőrét, földre hull a sajtja
A róka felveszi és egyre hajtja.
"A hizelgő, akármi fajta,
Azokból él, akiknek hízeleg:
Felér a sajttal ez a lecke - vedd."
A holló ámul, pironkodva, végre
Megesküszik, hogy nem megy soha jégre.
La Fontaine/Kosztolányi Dezső
*
A tücsök és a hangya
„Egy rest tücsök egész nyárba
Kedvére danolgatott,
S a gabona- s éléstárba
Nem igen hordozgatott:
„Ha ma kedvemre dúdolok
A holnappal mit gondolok,
A nyárnak van eledele
A gyomrom minden nap tele.”
így okoskodék magában,
Az év kedvező szakában;
De most bezzeg jő a tél
A kisasszony mivel él?
Most minden mi élő volt
A természetben kiholt,
S éhen holtan nyomorog.
Mert üres hasa korog.
A szorgalmatos hangyának,
Vagy is tele kamrájának
Elméne tiszteletére,
S tőle eleséget kére;
ígérvén, hogy tavasszal
megadja nagy kamattal.
De a megrakott garmada
Gazdája ily választ ada:
„Mit magam hordtam rakásra,
Azt nem pazarolom másra,
Húgocskám! ha a melegben
Muzsikáltál, a hidegben
Most kedvedre táncolhatsz.
Itt a tél farsangolhatsz.”
La Fontaine
pppppppppppppppppp
p EUGÉNIUSZ TESTAMENTUMA
p Életminőség Jenciklopédia
p Az emberi unikum: a még önmagának is ártó élőlény,
p aki oly boldog is lehetne, mégis nagyon boldogtalan lesz…
p
p Csak az ember lehet önsorsrontó, akár öngyilkos,
p önerőből vagy nagyon boldog, vagy nagyon boldogtalan,
p de azért mások is besegíthetnek neki, ha engedi/hagyja…
p Önmagamtól és az ún. jóbarátaimtól védjen meg a Jóisten,
p ellenségeimmel elbánok magam is, sőt hasznomra lehetnek…
p
p A legtöbbet – nyilván!? – én árthatok saját magamnak,
p de vigasztaló, biztató, hogy akkor ennek az ellenkezője is igaz….
p Használjam magam rendeltetésszerűen, mint egy gitárt/hegedűt,
p ami lehet dísztárgy, lehet zaciba tenni, lehet vele verekedni is,
p lehet ördögi hangzavart kelteni, de lehet isteni muzsika médiuma…
p
p Ez után jönnek – fontossági sorrendben! – az előszeretteink,
p az (ál)barátaink, a nyílt hidegháborúzók, az ún. profi segítők,
p Mekk mesterek, protokoll orvosok stb., és az (áruló) írástudók,
p a jó rossz társadalmi-gazdasági-politikai elitek, vezetők - és
p végül, - de talán mégsem utolsósorban? - a rejtett hatalmak….
p
p Becsüld meg s gyarapítsd aranyad, ne csinálj belőle sarat,
p a sarad nem mondd aranynak, de csinálj még abból is aranyat!
p Csak a balga-gyáva embernek nincs/nincs jó örömteli családja,
p barátja, szerelme, evése-ivása, játék(osság)a, humora, munkája
p -hivatása, otthona/hazája, gyermeke, társasága, mulatsága stb.
p
p Ő „él” ön-sors-rontva, élethazugságokban, önkínzásban,
p önemésztő játszmákban, lélekölő robotban, hivatástalanul,
p fóbiás zsarnokként vagy papucs alattvalóként, statisztálva,
p idegenben, otthontalanul, hajléktalanul, alul/dezinformálva,
p közlés/megértésképtelenül, parazitaként, élményszegényen,
p
p napi túlélésben, bűntudatosan, bűnözői pályára sodródva,
p rossz evésben-ivásban, ünnep/mulatás nélkül, megalázva,
p alakoskodva, képmutatóan, cinikusan/rajongón, rabságban,
p hitetlenül vagy szektásan, önleértékelten, megnyomorodva,
p talentumot elásva/rosszra használva, kallódva, hazát árulva,
p
p elviselhetetlen könnyűségben, agyonterhelve, dögunalomban,
p balekként, ön-kizsákmányolva, álbarátokkal, élettárstalanul,
p házassági pokolban, szex nyomorban, lelki öncsonkításokban,
p betegen, depresszióban, koravénen, infantilisen, időtékozlón,
p lelki hadviselésben, humor és játék nélkül, tetszhalottként stb.?
p
p A legtöbb bajt a világon nem gonosz emberek-erők okozzák.
p jószándékkal van a pokolba vezető út kikövezve: énáltalam,
p és a majomszerető édesanyától a protokoll-rab jó orvosig…
p Az ún. betegség sem külső sorscsapás, de isteni intő jelzés:
p tarts önvizsgálatot és „szertelenül” keresd meg a lelki okot!
p
p A mese nem másról, de pont terólad szól –
p ismerj magadra és itt és most változtass életeden!
p Szabadságra vagy teremtve, hogy jó szellemben-lélekbátran éljél,
p átfogón és mélyen teljesértékű módon, istengyermekként kivirulva,
p és nem ördögfajzatként szenvedve: akarót repít, nem vonszol a sors!
p
p x
|