Payday Loans

Keresés

A legújabb

Embercsoda +/- ABC – II.  E-mail
Írta: Jenő   
2023. február 20. hétfő, 17:18

Híd-avatás – Wikipédia

Eugéniusz:

Embercsoda +/- ABC – II.

ppppppppppppppp

Emberélet mennyiség/minőség

Szempont és témaötlet-gyűjtésem:

A létjavítás/romlás Jenciklopédiája

pár magyar mondatos előmunkálatai

ppppppppppppppppppp

Bölcs-balga, és boldog-boldogtalan lélek

Édenkert-aranykor és/vagy vaskor/pokol

Istengyermek-táltosparipa/állatorvosi ló

(Életminőség-vizsgálódások: típus-példatár

pppppppppppppppppppppp

Adott-kapott és szerzett/vesztett életkincstár

Szellemi, lelki, testi és társas életek és halálok

Szándékok-következmények és okok-okozatok

(Elvek/tettekðmagatartásokðjellemekðsorsok)

ppppppppppppppppppppppppp

Arany János: Hídavatás illusztrálta: Zichy Mihály | Classic art, Painting,  Beautiful art

 

p Arany János

p HÍD-AVATÁS

p

p Szólt a fiú: "Kettő, vagy semmi!"

p És kártya perdül, kártya mén;

p Bedobta... késő visszavenni:

p Ez az utolsó tétemény:

p "Egy fiatal élet-remény."

p

p A kártya nem "fest", - a fiúnak

p Vérgyöngy izzad ki homlokán.

p Tét elveszett!... ő vándorútnak

p - Most már remény nélkül, magán --

p Indúl a késő éjszakán.

p

p Előtte a folyam, az új hid,

p Még rajta zászlók lengenek:

p Ma szentelé föl a komoly hit,

p S vidám zenével körmenet:

p Nyeré "Szűz-Szent-Margit" nevet.

p

p Halad középig, hova záros

p Kapcsát ereszték mesteri;

p Éjfélt is a négy parti város

p Tornyában sorra elveri; -

p Lenn, csillagok száz-ezeri.

p

p S amint az óra, csengve, bongva,

p Ki véknyan üt, ki vastagon,

p S ő néz a visszás csillagokba:

p Kél egy-egy árnyék a habon:

p Ősz, gyermek, ifju, hajadon.

p

p Elébb csak a fej nő ki állig,

p S körülforog kiváncsian;

p Majd az egész termet kiválik

p S ujjonganak mindannyian:

p "Uj hid! avatni mind! vigan."

p

p

p "Jerünk!... ki kezdje? a galamb-pár!"

p Fehérben ifju és leány

p Ölelkezik s a hídon van már:

p "Egymásé a halál után!"

p S buknak, - mint egykor igazán.

p

p Taps várja. - "Most a millióson

p Van a sor: bátran, öregem!" -

p "Ha megszökött minden adósom:

p Igy szökni tisztesebb nekem!"

p S elsímul a víz tükre lenn.

p

p Hivatlanul is jönnek aztán

p A harmadik, a negyedik:

p "Én a quaternót elszalasztám!"

p "Én a becsűletet, - pedig

p Viseltem négy évtizedig."

p

p S kört körre hány a barna hullám,

p Amint letűnnek, itt vagy ott.

p Jön egy fiú: "Én most tanúlám

p Az elsőt; pénzem elfogyott:

p Nem adtak: ugrom hát nagyot!"

p

p Egy tisztes agg, fehér szakállal,

p Lassan a hídra vánszorog:

p "Hordozta ez, míg birta vállal,

p A létet: mégis nyomorog! -

p Fogadd be, nyílt örvény-torok!

p

p Unalmas arc, félig kifestve -

p Egy úri nő lomhán kikel:

p "Ah, kínos élet: reggel, estve

p Öltözni és vetkezni kell!"

p Ezt is hullámok nyelik el.

p

p Nagy zajjal egy dúlt férfi váza

p Csörtet fel és vigyorgva mond:

p "Enyém a hadvezéri pálca,

p Mely megveré Napleont!"

p A többi sugdos: "a bolond!..."

p

p Szurtos fiú ennek nyakába

p Hátul röhögve ott terem

p S ketten repűlnek a Dunába:

p "Lábszijjra várt a mesterem:

p No, várjon, míg megkérlelem!"

p

p "Én dús vagyok" kiált egy másik

p S élvezni többé nem tudom! -"

p "Én hű valék a kézfogásig

p S elvette Alfréd a hugom'!"

p Eltűnnek mind, a járt uton.

p

p "Párbajban ezt én így fogadtam:

p Menj hát elül, sötét golyó!" --

p "Én a szemérmet félrehagytam,

p És íme, az lőn bosszuló:

p Most vőlegényem a folyó. -"

p

p Igy, s már nem egyenkint, - seregben,

p Cikázva, némán ugranak,

p Mint röpke hal a tengerekben;

p Vagy mint csoportos madarak

p Föl-fölreppenve, szállanak.

p

p Órjás szemekben hull e zápor,

p Lenn táncol órjás buborék;

p Félkörben az öngyilkos tábor

p Zúg fel s le, mint malomkerék;

p A Duna győzi s adja még.

p

p Néz a fiú... nem látja többé,

p Elméje bódult, szeme vak;

p De, amint sűrübbé, sűrübbé

p Nő a veszélyes forgatag:

p Megérzi sodrát, hogy ragad.

p

p S nincs ellenállás e viharnak, -

p Széttörni e varázsgyürüt

p Nincsen hatalma földi karnak. -

p Mire az óra egyet üt:

p Üres a híd, - csend mindenütt.

p

p (1877 aug. 22)

p

p +

p

p Jegyzetek:

p - Híd-avatás: a kapcsos könyvben még

p a „Városi ballada” alcímet viselte.

p - nem „fest”: nem kap azonos színű lapokat,

p rossz lapjárása van.

p - Ma: 1876. április 30-án.

p - négy parti város: Pest, Buda, Óbuda, Újpest.

p - quaternót: négyes lottótalálatot (olasz).

p - elsőt: ti. az első, Pesten végzendő iskolai osztályt.

p - Párbajban: az ún. amerikai párbajban

p a sötét golyót húzó vesztes öngyilkosságot vállalt.

p

p

p

p Amerikai párbaj.

p Két személynek kölcsönös

p megegyezése az iránt, hogy

p előre meghatározott módon

p a sorstól tétessék függővé,

p hogy melyikök váljék öngyilkossá.

p A felek között vivandó harc hiányánál fogva

p nem vonható a párbaj, párviadal fogalma alá,

p de viszont a szándékos emberölés fogalma alá sem.

p A magyar btkv. azért önálló

p büntetendő cselekménnyé tette (283. §.)

p s a büntetés abban az esetben,

p ha az egyik fél az öngyilkosságot

p megkisérlette, s életben marad,

p mindkét félre öt évig terjedhető államfogház,

p ha meghal, az életben maradóra

p öt évtől tízig terjedhető államfogház.

p (lásd pl. Jókai Mór: Mire megvénülünk)

p PALLAS NAGY LEXIKON - XIX. század

p

p

p

p Önkezű

p Ha már az életed nevetséges,

p vagy bolhákból elefántot csinálva

p magad számára elviselhetetlenné tetted,

p ill. Istent kihagyva reménytelennek látod,

p akkor jöjjön a bátornak látszó gyáva döntés,

p ami nem felmagasztosít, de tovább alacsonyít…

p

p

p

p Gyáva

p Keresztény hited

p kiforgatott betűi mögé bújva

p nem akarsz tudni szabály alóli kivételről:

p nem kérsz-adsz kegyelemdöfést,

p túléled becsületed elvesztését,

p nem hozol életáldozatot...

p

p

p

p Ön-

p lélekgyilkos

p A nagy szent könyvek

p holt betűjéhez bilincselve

p rohasztják el magukat az emberek

p (mint anno az etruszkoknál a kínhalál:

p az elevent a holthoz erősítve sorsára hagyni)

p

p

p

p Betűhíven

p Egy nyomdahibás szakácskönyvből főzöl,

p ahol kis helyett nagykanálnyi sót javasolnak...

p Vagy főzés közben a szél észrevétlenül ellapoz...

p Ugyanez állhat a te szent könyvedre, Bibliádra is

p (ami még veszélyesebb, ha Robinzonként olvasod)

p

p

p

p Szellemi fogyatékos

p Sok az „öntörvényű” ember –

p fittyet hánynak a gravitációra is,

p és ha ezt ép bőrrel megússzák, túlélik,

p akkor a szellemi, társadalmi élet rendjére is:

p neki pl. a grammatika szabályai sem mérvadók…

p

p

p

p „Játszi

p könnyed”

p Játszi könnyelmű,

p az életet játéknak vevő…

p Éppen a tűzzel játszol?

p Elég egyetlen kis szál gyufa,

p hogy felgyújtsuk családunk lakóházát…!

p Mintha sohasem fogtad volna fel, hogy

p milyen könnyű kioltani egy ember életét!

p A magadét éppen úgy, mint bárki másét…

p

p

p

p Játék(osság)

p 1.

p Nélküle nincs

p kreativitás, alkotás,

p spontaneitás, humor stb.

p Játékosság nélkül az élet

p csak non stop robot a dologházban,

p 2.

p De életveszélyes,

p ha az egész életet

p játéknak fogod fel,

p hisz abból nem lehet

p kedved szerint ki/beszállni,

p Nem mondhatod: "Most nem ér a nevem!",

p Nem lehet mindent - büntetlenül - újrakezdeni

p Nem lehet új életet kapni és másnak is adni...

p Az életjátékos egy felelőtlen, link, frivol, léha alak.

p

p

p

p Nyerőember

p A (szerencse)játékos kedvű

p Önként mennek az emberek

p a kocsmai vesztőhelyekre: nyerő gép…

p Vagy eladva házukat mindenüket felteszik

p a lóversenyen egy nyeretlen kétévesre...

p (mert kaptak egy holtbiztos tippet…)

p Vagy van egy tuti nyerő szisztémájuk,

p amivel bankot lehet robbantani

p a játékkaszinó rulettasztalánál…

p Vagy - szűz kézzel – szerencsések,

p kifognak egy nyerő szériát, dúskálnak,

p de nem hagyják abba: bérletük van…!?

p (lásd pl. Dosztojevszkij: A játékos)

p

p

p

p Őszinte

p Ő csak szinte őszinte…

p „Az Őszinteség ellen vét

p mindenki, aki nem önmagát adja,

p vagy nem adja magát oda egészen.

p Ez az oka annak, hogy jó tanácsaink

p hatástalanok maradnak vagy éppen

p ellenkező hatást érnek el.”

p Karácsony Sándor:

p Ocsúdó magyarság

p

p

p

p Púp és ballaszt

p Hogyan repülhetnél (magasabbra),

p illetve úsznád meg a végzetes lezuhanást,

p ha nem dobod ki léghajódból a ballasztokat,

p vagy társad éj leple alatt nyírbálja szárnyaid.

p Vagy a földhöz-röghöz tapadsz, sárba ragadsz

p vagy mint Ikarusz, a Napba repülsz, szénné égsz

p

p

p

p Arany János

p A rab gólya

p

p Árva gólya áll magában

p Egy teleknek a lábjában,

p Felrepűlne, messze szállna,

p Messze messze,

p Tengerekre,

p Csakhogy el van metszve szárnya.

p

p Tűnődik, féllábon állván,

p El-elúnja egyik lábán,

p Váltogatja, cserélgeti,

p Abban áll a

p Múlatsága,

p Ha beléun, újrakezdi.

p

p Szárnya mellé dugta orrát,

p Messze nézne, de ha nem lát!

p Négy kerítés, négy magas fal;

p Jaj, mi haszna!

p Bár akarna,

p Kőfalon nem látni átal.

p

p Még az égre fölnézhetne,

p Arra sincsen semmi kedve:

p Szabad gólyák szállnak ottan

p Jobb hazába;

p De hiába!

p Ott maradt ő, elhagyottan.

p

p Várja, várja, mindig várja,

p Hogy kinő majd csonka szárnya

p S felrepűl a magas égig,

p Hol a pálya

p Nincs elzárva

p S a szabadság honja kéklik.

p

p Őszi képet ölt a határ;

p Nincsen rajta gólyamadár,

p Egy van már csak: ő, az árva,

p Mint az a rab,

p Ki nem szabad,

p Keskeny ketrecébe zárva.

p

p Még a darvak hátra vannak,

p Mennek ők is, most akarnak:

p Nem nézi, csak hallja őket,

p Mert tudja jól,

p Ott fenn mi szól,

p Ismeri a költözőket.

p

p Megkisérté egyszer-kétszer:

p Nem bírná-e szárnya még fel;

p Hej, dehogynem bírná szárnya,

p Csak ne volna

p Hosszu tolla

p Oly kegyetlen megkuszálva!

p

p Árva madár, gólya madár,

p Sohse nő ki tollad, ne várd,

p Soha többé, fagyos télig;

p Mert, ha épen

p Nő is szépen:

p Rossz emberek elmetélik!

p

p 1847.

p

p

p

p Sportember

p Vagy tilos, vagy

p lehetetlen a testmozgás,

p különösen a csapat- és labdajátékok,

p vagy az istenkísértő és/vagy egészségtelen:

p extrém sportokat, cirkuszi mutatványokat,

p önkínzó erőgyakorlatokat kell űzni nőknek is…

p (body building, súlyemelés, ketrecharc, boksz,

p sárkányrepülés, vadvízi kajak, bikaviadal stb.)

p

p

p

p Bűnbak

p Nincs bátorság az önvizsgálatra,

p helyette intenzíven bűnbakot keres,

p akire minden bűnt rá lehet olvasni,

p akit minden bajért felelőssé lehet tenni,

p aki élet/közösségromlásának a fő oka -

p és ami átmenetileg még meg is nyugtat -

p majd mehet minden ugyanúgy tovább

p nagy életlendülettel a régi rossz vágányon…

p

p

p

p Csúcsra

p járatások

p Mindig felfűtött-

p izgalmi állapot van,

p egymást érik a kampányok,

p a túlóráztató munkaversenyek,

p mindig van egy aktuális rendkívüli célkitűzés,

p amiért szinte élethalálharcot kötelező folytatni

p

p

p

p Nyílászáró

p A börtön ablakába

p soha nem süt be a Nap…

p Berácsoztak minden ablakot -

p vagy sötétzárkában csücsülsz,

p s még azt sem tudod, tudhatod:

p most éppen milyen év/napszak van…

p

p

p

p Napszúrás

p Nincs hova bújni a tűző nap elől:

p krónikus árnyékhiánytól szenvedtek,

p és lustálkodni, tétlenkedni sem lehet,

p hisz a napi fejadagot is megvonhatják

p a kényszermunkatábor gépies rabtartói,

p akiknek nem kell elszámolniuk veletek...

p

p

p

p Hübrisz

p (görög.: elbizakodottság, gőg)

p Ókori görög elképzelés szerint

p a hübrisz az ember mértéktelen, bűnös

p önteltsége, mely elvakultságában túlteszi

p magát az istenség által megszabott korlátokon,

p és ezért a Nemeszisz, a megtorlás istene lesújt rá.

p

p

p

p Hübrisz

p A klasszikus Athénben

p konkrét büntetőjogi fogalom is volt:

p az olyan erőszakos cselekedeteket jelölték vele,

p amelyek célja kizárólag az áldozat megszégyenítése

p és megalázása volt, a saját felsőbbrendűség kimutatásáért.

p Erkölcsileg a legnagyobb bűnt jelentette: azt a bűnt, hogy

p az ember elfeledkezik az istenek elsőségéről,

p és önmagát hiszi mindenhatónak.

p A túlvilági lét szempontjából

p a vallási hagyomány szerint

p két morális választási lehetőség létezett:

p a szophroszüné azaz a jámborság erénye

p szerint élő ember túlvilági boldogságra számíthatott,

p ha viszont a hübrisz határozta meg magatartását,

p része az alvilági szenvedés lett. - Nemeszisz,

p a megtorlás istennője legfőképpen ezt büntette.

p

p

p

p Athéni jogbölcselet

p A mai jogértelmezésünkkel ellentétben,

p ahol a bűncselekmény fogalma a tényállásra vonatkozik,

p az athéni hübrisz-törvény „elsődlegesen nem sajátos cselekedetekkel

p és a belőlük származó károkkal foglalkozik,

p hanem inkább a mögöttük álló szándékkal;

p azzal a szándékkal, hogy szégyent és következésképpen

p a becsület elvesztését idézzék elő.”

p Mivel az elkövető nemcsak az áldozatot,

p hanem a társadalmi rendet is megsértette,

p a büntetésnek nyilvánosnak kellett lennie…

p (Wikipédia)

p

p

p

p Phaethón hübrisze

p a napisten, Héliosz fia

p ~ azt kérte, hogy egy napra

p ő vezethesse a napszekeret.

p Héliosz kénytelen volt engedni;

p ~ elindult végzetes útjára.

p Hamar elvesztette uralmát a paripák felett,

p a Nap vészesen közeledett a földhöz,

p sivataggá égette Arábiát és Észak-Afrikát…

p Hogy a végső katasztrófát megelőzze,

p Zeusz villámával földre sújtotta a vakmerő ifjút.

p

p

p

p Petőfi Sándor:

p MENNY ÉS FÖLD

p

p

p Isten hozzád, gyönyörű hazugság,

p Eszményképek, ábrándok világa!

p Már kezemben tartom ajtód kulcsát,

p Még egy perc s örökre zárva lész.

p

p Túl az éjnek fejér szivárványán,

p A tejúton túl röpűltem egykor,

p S ott az égi magasokban járván

p Épitélek, szép tündérvilág.

p

p Ott töltöttem ébren álmadozva

p A csapongó ifjuság időit,

p Álmaimnak nem volt vége-hossza,

p S szebbnél-szebbek voltak álmaim.

p

p De az álom bármi szép, csak álom,

p S hogyha ma nem, holnap elmulandó;

p Elment, elment pajkos ifjuságom,

p Fölkeltett a komoly férfikor.

p

p Isten hozzád, ábrándok világa!

p Miért várjak, amíg összeomlasz

p S romjaidnak eltemess alája?...

p Jobb, leszállnom innen idején.

p

p Le a mennyből, le tehát a földre!

p Vígy le, vígy le, képzeményim szárnya,

p Mielőtt lebuknám összetörve,

p Mint lebukott egykor Phaëton.

p

p Hogy jön e könny szemem pillájára?

p Aggalom s bú, hagyjatok, hadd menjek,

p Hisz a föld az emberek hazája,

p Embereknek csak a föld való;

p

p S ha nem is oly szép ez, mint szeretnők,

p Nem is oly rút, mint az ifju véli...

p Nincs itt angyal, ámde nincs is ördög,

p S ha van itt tél, van kikelet is.

p

p Koltó, 1847. október

p

p

p

p Az önhittség ára

p Mások, légáramok vittek fel magasra,

p de te azt hitted: csak magadnak köszönheted,

p vagy a nagy szerencsédben nagyon elbíztad magad,

p így keserves a mélyrepülés, a magasból mélyre zuhanás,

p mert ezek után meg teljesen-végleg elveszíted az önbizalmad…

p

p

p

p Tévhit

p Van-e nagyobb

p lelki stb. rabság annál,

p mint mikor azt hiszed,

p hogy itt/most szabad vagy?

p Pedig a kezeden is bilincs,

p szájadon lakat, a zsebed üres,

p vagy csak az ital beszél belőled,

p beléd bújt a kisördög, papucs vagy

p Rettegsz a ráktól, félsz a kirúgástól,

p megerőszakolod magad, szenvedély-

p betegségek, sőt munkaalkoholizmus rabja vagy

p (és persze még a politikai-papi stb. demagógok

p nagyon bőven termő nagyon bamba diófája is...)

p

p

p

p Heresis

p Ki az eretnek?

p Aki válogat, mazsolázgat:

p pl. kiveszi a Tízparancsolatból azt,

p amit éppen neki nehéz betartania…

p Pl., hogy „Ne paráználkodj!”

p (bár ő dobja az első követ

p a házasságtörő asszonyra,

p mert azért még képmutató)

p „Azt hívjuk eretnek embernek,

p aki a maga tetszését és ítéletét követi,

p oly dolgokban, amelyek ellenkeznek …

p az ecclesiá-nak [= a katolikus egyháznak]

p tanításával.” (Pázmány Péter)

p

p

p

p Inkvizíció

p Ahol a kereszténység

p már és még államvallás,

p és nincs lelkiismereti szabadság,

p ott bárki ellenséged feljelenthető,

p és majd ki is kínvallatható, hogy

p beismerje szellemi tévelygéseit,

p netán a boszorkányságát stb.

p

p

p

p Üdvpiac

p Miből van a legtöbb?

p Valószínűleg az emberi bűnökből.

p Akkor jó üzleti érzékkel ebből is

p lehet pénzt csinálni: bűnbocsátó

p cédulák árusításával… amit zsidó/

p pénzemberből lett pápák engednek is.

p

p

p

p Végzetes gyorsulás

p A bűn vagy a züllés lejtő

p elején még megállhattál volna

p (ha lett volna, aki erőteljesen figyelmeztet)

p De ahogy lejjebb kerülsz, egyre jobban felgyorsulsz,

p S már csak életveszélyes manőverekkel próbálkozhatsz,

p S örülsz, ha kínkeservesen, csonkulva, de megúszod -

p Vagy elhagyod magad, s ahogy lesz, úgy lesz a végén...

p

p

p

p Vissza az úton

p magyar játékfilm, 1940.

p Kovács Péter, félszeg kishivatalnok,

p aki egy mulatóba csak a harmincadik

p érettségi találkozója alkalmából téved be.

p Másnap reggel fáradtan érkezik hivatalába,

p elszundít az íróasztalánál. Álmában rákap

p az éjszakai életre, hozzányúl a hivatali pénzhez.

p Riával, az énekesnővel áll össze, és rulettezik,

p kártyázik, hogy a sikkasztását fedezze…

p Egyre lejjebb csúszik, körözi a rendőrség.

p Kovács öngyilkosságra készül, de ekkor

p égi szózat állítja meg…

p

p

p

p Szem -

p lélektükör

p Zavaró, ha egy idegen

p elkapja a tekinteted, fixíroz,

p "stíröl", a szemedbe nézne

p mintha a lelkedben akarna turkálni?

p De ha nem tudsz szemkontaktust létesíteni,

p mert például sötét van, vagy a Másik elbújt,

p vagy csak telefonon beszélgettek,

p vagy pedig állandóan félrenéz,

p vagy „napszemüveget” visel,

p mert nem mer szemedbe,

p nem mer szembe nézni...

p

p

p

p Az első szerelem

p

p Tudom, a líra napjainkban nem divat!

p Öreges ügy a halk szonáta, tért kapott a vad bibap!

p Minek a szentimentalizmus?!Kis cinizmus lett a sikk!

p Sose beszélünk már a szívről...még a szót is szégyellik!

p De mikor az első csókot kapod,

p Ezt a hamis álarcot mégis eldobod:

p

p Az első szerelem ábrándozás,

p De már az igazi fellángolás...

p Talán, talán...talán...

p Az első szerelem mindent ígér.

p Az élet útjain végigkísér.

p Talán...talán...talán...

p

p A szemedbe nézek: a szívedbe látok.

p Hát állj mellém!

p Most ne ígérj többet, és ne szeress jobban,

p Csak úgy, mint én...

p

p Az első szerelem ábrándozás,

p De könnyen lehet, hogy nem jön is más...

p Talán...talán...talán...

p

p A szemedbe nézek: a szívedbe látok.

p Hát állj mellém!

p Most ne ígérj többet, és ne szeress jobban,

p Csak úgy, mint én...

p Az első szerelem ábrándozás,

p De könnyen lehet, hogy nem jön is más...

p Talán...talán...talán...

p https://www.youtube.com/watch?v=-gB6leSjYfg

p

p

p

p Aljas

p A legaljasabb

p bűncselekmények

p között sok olyan van,

p amikor az elkövető,

p a tettes eleve kalkulál vele,

p hogy áldozata nem fog,

p nem mer panaszt tenni:

p mert ő is szégyelli, vagy

p nem tudja bizonyítani stb.:

p a családon belüli erőszak,

p a pedofília, a nemi erőszak:

p A legtöbb sose derül ki –

p csak az elrontott életet látjuk,

p Pl. a feldolgozatlan trauma

p utáni szexuális stb. zavarokat...

p

p

p

p Aljas

p Amikor a másik

p ember jóhiszeműségével,

p segítőkészségével élnek vissza –

p például az út mellett fekszik valaki,

p és te irgalmas szamaritánus vagy,

p de közben ki- vagy elrabolják

p a nyitva hagyott autódat…

p

p

p

p Vagy mindent,

p vagy semmit...

p

p Ha felgyújtják az ember házát,

p Vagy kirabolják mondjuk a lakását,

p A tettes meglakol,

p Van törvény és szigor,

p Mely őriz minket rendületlenül.

p

p Hát csalárdul hazudni,

p Szívekbe hatolni,

p Reményre gyújtani,

p Álmokat rabolni

p Miért szabad büntetlenül?

p

p Vagy mindent, vagy semmit,

p Csak így akarom,

p Legyen a döntő szó tiéd,

p S én elfogadom,

p Már a félmegoldás nem elég,

p A megunt kedves szerepét

p Én nem játszom el,

p Még tőled se kell nekem!

p

p Vagy mindent, vagy semmit,

p Így akarom én,

p Legyen a szíved másoké,

p Vagy csak az enyém,

p Nekem nem kell nyári szerelem,

p Vagy mindig jöjj,

p Vagy sohasem,

p De ne rontsd el így,

p Ily könnyen az életem!

p

p A szél viszi a felleget,

p De az ellenszél tán visszahozza még,

p De én, ha egyszer elmegyek,

p Többé gondolatban sem jutok feléd.

p

p Vagy mindent, vagy semmit,

p Csak terajtad áll,

p Légy, aki nékem mondja el,

p Ha valami fáj.

p Legyen mindig egy a mi utunk,

p Ha válságunkból kijutunk,

p Csak velem örülj,

p Ha ragyog a nyár,

p Ha későre jár,

p Csak mellettem állj,

p Vagy menj tovább,

p És ne lássalak

p Soha már!

p https://songbook.hu/lyrics/43666/vagy-mindent-vagy-semmit

p

p

p

p Hálatlanok

p Legalább kétszer,

p kétféleképpen is vét a hálátlan -

p Egyrészt az ismert-ismeretlen jótevő ellen,

p akitől ő valami dolgot, lehetőséget kapott.

p Másrészt azon a sok ismeretlen ellen,

p akinek esetleg épp miatta már nem adnak

p kegyelemkenyeret, kölcsönt, vagy egérutat...

p

p

p

p Tartuffe

p Még jó, hogy

p az ifjú meglátta:

p a király meztelen,

p és hogy az anya is

p egyre inkább a szívével tudott látni:

p sikerült a családfő előtt csapdába csalni

p és leleplezni az álszent gonosz szélhámost,

p akit pedig kedves vendégként fogadtak/tartottak,

p de aki „hálából” szétbomlasztva a szent családi békét

p kis híján kitúrta őket otthonukból és vagyonukból stb.!

p

p

p

p Szellemirtók

p Tartuffe család-

p ellenessége nem látható:

p a sci-fi filmek szellemirtói

p nem tudnák ezt levadászni…

p De sokkal valóságosabb

p és hathatósabb, mint pocakja:

p Egy nagy földrengés sem tudna

p akkora elemi csapást mérni, mint ő,

p aki összeugrasztja a családtagokat,

p a házaspárt - elcsábítaná a feleséget

p De azért a család javát is akarja:

p ki is semmizné őket...

p

p

p

p Gyerekpanasz

p Az engedetlenség joga/kötelessége…!?

p Mikor panaszkodhatnak a gyerekek szüleikre?

p Ha szüleik rosszul kormányozzák a család hajóját

p Ha a hajó süllyed vagy nagyon rossz irányba tart.

p De ennek az is lehet oka, hogy a hajót más vezeti:

p például, ha kalózok szállták meg, és ők diktálnak...

p Az is lehet: a szülők olyan valaki hatása alá kerülnek,

p aki - mint Tartuffe - báránybőrbe bújt farkasként

p szellemileg és lelkileg mérgezi a családi életet...

p

p

p

p Diplomatikus

p (érzék/képesség)

p A burjánzó bürokrácia

p labirintusaiban bolygó

p ügyféllel packázni, vagy

p úgy lerázni/elküldeni az ügyfelet

p a fenébe, a büdös francba, hogy ő

p toporzékolva várja: már indulhasson…

p

p

p

p Civilizáció

p Ős-új rém-tanmese

p A farkas és bárány meséjéből

p Arany János Civilizáció című versében:

p Régen az erősebb elvette a gyengébbtől

p (vagyonát, asszonyát, művét, életét stb.) -

p Ma is ugyanezt teszi, de „megindokolja”,

p konferenciát hív össze, ahol

p mindezt jóvá is hagyják....

p

p

p

p Egyformás

p Uniformizáló

p avagy militarizáló…

p „Aki nem lép egyszerre,

p Nem kap rétest estére,

p Pedig a rétes nagyon jó,

p Katonának az való…”

p +

p Katona bácsi haptákba'

p bekakilt a nadrágba.

p Mondtam neki: "Mossa ki!"

p "Hű, de büdös! Dobja ki!"

p

p

p

p Csapda

p Az is baj, ha van

p a katona fején sapka,

p de az is baj, ha nincsen –

p az a lényeg, hogy valamibe

p mindig bele lehessen kötni -

p mindig csak az elöljárónak,

p a főnöködnek állhat feljebb,

p bármikor lecsaphatna rád,

p ezért húzd be füled, farkad,

p örülj, hogy luk van a fenekeden,

p ne kér, pláne ne követelj semmit…

p

p

p

p Betörés

p Megtörni a lelket...

p A katonaság nem volt hatékony,

p nem lettünk minőségi hadra-foghatók?

p De talán/biztos nem is ez volt a fő célja,

p hanem inkább a fiatal vadcsikók betörése...

p (ez nem azt jelenti, hogy nincs szükség

p minden férfi honvédő alapkiképzésére…)

p

p

p

p Manifeszt

p és látens szerep

p Az iskolarendszer ma konzerválja,

p sőt erősíti a társadalmi különbségeket,

p és nem az esélyegyenlősítést szolgálja -

p ez naivan kontraproduktívnak mondható,

p vagy épp így teljesíti be titkos küldetését,

p megerősíti-legitimálja a láthatatlan kasztokat?

p (lásd pl. P. Bourdieu: Reprodukció c. könyvét)

p

p

p

p Papucs

p Miért mindig

p a nők azok a mesékben,

p akinek semmi nem elég,

p akik az örök telhetetlenek?

p Mint annak a halásznak a felesége,

p aki kifogta a tengerből az aranyhalat,

p és akitől egyre többet és többet kér,

p mert újra és újra küldi az asszony -

p míg el nem veszítik a mértéket…

p S most már úgy jutnak

p vissza oda, ahol voltak,

p vagyis még rosszabb helyzetbe,

p hogy már tudták, milyen fent...

p De miért ilyen papucs a férj?

p

p

p

p Ön-

p keserítő vicc

p A vakond mama

p és a kisfia a föld mélyén araszolnak előre.

p A vakond kisfiú egyszer csak azt kérdezi:

p - Mama, ott fent, a sötét föld felett mi van?

p - Ott ragyogó napsütés van, a tavaszi melegben

p virágillatot hordoz a szellő, s a nedves földből dús pázsit nő...

p - Ha olyan szép és jó odafönn, akkor mi mégis miért itt élünk?

p - Mert ez a hazánk!

p +

p Kisvakond

p és anyukája feljönnek a föld alól.

p Kisvakond kérdezi,

p mi ez a nagy, szép, kék búra itt felettünk?

p Ez az ég. – mondja anyukája.

p És mi ez a nagyon selymes zöld szőnyeg,

p amiben olyan jó heverészni?

p Ez a fű. – mondja az anyukája.

p És mi az a nagy, meleget árasztó fényesség?

p Az a nap! - mondja a Kisvakond anyukája.

p - És ha itt ilyen csodálatos,

p miért élünk akkor mi a föld alatt?

p MERT AZ A MI HAZÁNK.

p

p

p

p Pénzgazda

p A legtöbb ember

p a párnájában fiaztatja spórolt pénzét,

p sajnálja használni, magára elkölteni,

p vagy házát újítani, vállalkozást bővíteni,

p s fél a barátjának kölcsönadva kockázni,

p vagy éppen az ellenkező végletbe esik,

p és pont hazárdjátékra pazarolja, vagy

p kecsegtető pilótajátékokba fekteti...

p (helyezi örök nyugalomra)

p

p

p

p Bedőlés

p Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér...

p Igen, igen - de amikor oly régen vágytál

p annyi lerobbant vadkeleti tragacs után -

p egy teljesen új, szép és takarékos autóra!

p És már önerő sem kell, casco sem kell stb. -

p elborul az agyad, bedőlsz a reklámnak,

p majd bedől a hiteled: se pénz, se autó...

p

p

p

p Hitel-

p károsult

p Te pont akkor

p hiányoztál az iskolában

p amikor a többiek a kamatos

p kamatszámítást tanulgatták…

p (amúgy is tovább nyújtózkodtál,

p mint ameddig a te takaród ér…!?)

p Fortunatus/Szerencsés Imre értette ezt,

p ő tudta Mohács előtt kiüríteni a kincstárt…

p

p

p

p Hiány/bőség

p Rossz végletek

p Vagy csak a pult alól

p kaphatnál egyáltalán/jó húst,

p de csak ha protekciód van a boltosnál...

p Vagy mindenből elképesztő az árubőség,

p de neked nincs már egy árva fityinged se,

p és így szabadon éhen halhatsz a híd alatt…

p

p

p

p Tűz van, babám!

p (Szatíra a szocializmusról)

p Az - a talán egyetlen! - flótás,

p aki nem lopott a tombola nyereményekből,

p pont az bukik le, amikor más helyett visszavinné,

p mert addigra már valaki épp felkapcsolja a villanyt

p (és őt sújtja a cinkosan lopó dolgozó nép megvetése)

p

p

p

p Kosztolányi Dezső:

p Litánia

p

p Az én koromban:

p zörgött az egekben a gépek acélja.

p

p Az én koromban:

p nem tudta az emberiség, mi a célja.

p

p Az én koromban:

p beszéltek a falban a drótok, a lelkek.

p

p Az én koromban:

p vad, bábeli nyelvzavarok feleseltek.

p

p Az én koromban:

p öngyilkosok ezrei földre borultak.

p

p Az én koromban:

p méreggel aludtak el a nyomorultak.

p

p Az én koromban:

p kínpadra feküdtek az árva, beteg nők.

p

p Az én koromban:

p lélekbe kutattak a lélekelemzők.

p

p Az én koromban:

p mint koldusok álltak a sarkon az épek.

p

p Az én koromban:

p recsegtek a trónok, a bankok, a népek.

p

p Az én koromban:

p mily dal remegett, a velőkig üvöltő.

p

p Az én koromban:

p prózára szerelte a verset a költő.

p

p Az én koromban:

p mindannyian ó de magunkra maradtunk.

p

p Az én koromban:

p sírtunk, amikor kenyerünkbe haraptunk.

p

p Az én koromban:

p nem volt, ki szegény szíveket melegítsen.

p

p Az én koromban:

p álmatlanul ült arany-ágyon az Isten.

p

p x

pppppppppppppppppppp

Visegrad Literature :: Arany János: Brückenweihe (Híd-avatás Német nyelven)

A (nem) rendeltetésszerűen használt ember

Az embernél nincs csodálatosabb teremtmény,

csak ő lehet nagyon bölcs-jó/balga-gonosz lény,

amennyit javíthat saját/társai életén, annyit ronthat,

csak ő lehet végtelenül boldog, vagy éppen boldogtalan…

Arany János: Híd-avatás | Sutori

1.

A legeslegtöbbet én használhatom/árthatom magamnak –

a zsarnok akár meg is ölhet, de lelkemben kárt nem tehet?

Még egy kis gyermek is felgyújthatja házam, de otthonomat nem.

Hogyan védekezz a neked akarva-nem akarva ártókkal szemben?

2.

Önmagam után mindenekelőtt a jóbarátaimtól védjen meg Isten,

az ellenségeimmel elbánok magam is, pláne, ha ők nyíltan azok.

A bölcs az ellenségéből is hasznot húz, a balga a barátjából sem.

A bölcs nem is gyártja ellenségeit, sőt, akár barátaivá teszi őket.

3.

A nehezebb eset az álbarát, aki nem nyíltan akar, tesz rosszat.

Képmutatóan a javadat akarja, s ha nem ismered fel, el is veszi.

De még a Tartuffe is hamarabb lelepleződik, mint az a jóakaród,

anyád-apád, tanárod, orvosod stb., ki pokolba vezető utad kövezi…

4.

A legtöbbet ezért épp azok az előszeretteink árthatnak nekünk,

akik mindennapi életünk társai, és akikhez bizalommal vagyunk,

és kiknek, mint szülőknek kisgyerekként ki vagyunk szolgáltatva,

ill. a baráti-szerelmi bűbáj-bizalom miatt van hatalmuk felettünk.

5.

Ezek után/mellett állnak/jönnek a sorban azok a – profi - segítők,

akikkel közvetlen a kapcsolatunk: papok, tanárok, nevelők, orvosok,

edzők, tisztviselők, elöljárók, példaképek stb., akik a tudásuknál és

a pozíciójuknál fogva sokat használhatnak s még többet árthatnak…

6.

És ne felejtsük el a védtelen fogyasztót, megrendelőt stb.,

akire rászabadulhat egy Mekk mester, aki telve jószándékkal

és szorgalommal még azt is elrontja, ami eddig jó volt, működött.

A termelők, kereskedők, szakemberek, szolgáltatók, bankok stb. …

7.

És végül, de nem utolsósorban meg kell tudni védeni magunkat

a társadalom/állam szellemi, gazdasági, politikai vezető elitjétől.

Az egyházaktól, a bölcselőktől, tudósoktól, művészektől, íróktól,

egyetemektől, akadémiáktól, médiától, és a nagy döntéshozóktól…

8.

De az mégse máson, csak rajtam múlik, hogy boldogan,

avagy boldogtalanul élek: mindenkinek egyenlők az esélyei,

a Hamupipőkének éppúgy, mint az elkényeztetett királylánynak,

ha az előbbi rátalál segítő tündérére, utóbbi a Rigócsőr királyfira.

9.

A kunyhóban is lehetünk boldogok, lehet az otthonunk,

és a palotában is boldogtalanok. De a vermet ne lakjuk be.

Ismerjük, becsüljük, őrizzük és gyarapítsuk az aranyunkat,

de a szart ne mondjuk annak, bár csinálhatunk belőle aranyat

10.

Az „objektív” életminőség és annak „szubjektív” felfogása

nem két egymástól független dolog, de nem is arról van szó,

hogy ha részegek, kábultak, rajongók, bolondok stb. vagyunk,

mindent szépnek látunk - erre másnap kiábrándult cinizmus jön.

11.

Például a betegséget is lehet külső sorscsapásnak felfogni,

s vele a rosszat jól csináló protokoll orvoshoz menve szenvedni –

de ha isteni segítséget látunk benne: intő jelet az önvizsgálatra,

akkor megtaláljuk az okot és visszanyerjük, sőt az egészségünket!

12.

Istengyermek akarsz lenni, vagy állatorvosi ló maradni:

hiányzó/rossz egészség, játék, munka, hivatás, közlés-megértés,

humor, barát, szerelem, szex’ élet, házasság, család, lakás, otthon,

gazdálkodás, tudás, művészet, ízlés, evés-ivás, társasélet – Istenhit…

13.

A mese, példabeszéd rólad szól: ismerj magadra,

a baj felismerése már a gyógyulás kezdete, fél sikere -

gyáva önigazolásból ne hárítsd szabad felelősséged másra -

jó szellemben/istenképpel és lélekbátran változtass életeden!





Illusztrációk – ARANY JÁNOS KAPCSOS KÖNYVE

 

LAST_UPDATED2