A vén cigány
A Székesfehérvárott és Kápolnásnyéken 2011. április 20-22-e között rendezett A vén cigány-konferencia szerkesztett és bővített anyaga
TARTALOM, ÖSSZEFOGLALÁS
Tartalom
Vörösmarty Mihály: A vén cigány
ÚT Bakonyi István: Fehérvártól A vén cigányig (Gondolatok Vörösmarty Mihályról, valamint életművének utóéletéről) Nagy J. Endre: Vörösmarty: a bujdosó elhagyatottsága és őrülete Darai Lajos Mihály: Vörösmarty és A vén cigány filozófiai távlatai V. Gilbert Edit: Kétségbeesés-terápia (Tombolás, önbüntetés, kifáradás és kilábalás) Kappanyos András: A vén cigány mint értelmiségi szerepmodell
VERS Faragó Kornélia: A metamorf alakzat - A vén cigány mint művészeti önreflexió Gintli Tibor: Kollokvialitás és pátosz Jelenits István: A vén cigány - és a Biblia Mezősi Miklós: Vonóból bot. "Zengő zivatar", "elfojtott sohajtás" és egyéb regiszterek. Lear király zenél A vén cigányban? Sirató Ildikó: Az eksztázistól a depresszióig (és vissza). Hallucináció és látomás Vörösmarty bor-rapszódiájában Patócs László: Az érzetek kivetülése - az önértés Múltidejűsége. Vörösmarty Mihály: A vén cigány Kovács Ágnes: A befogadó monológja: zene és szó A vén cigányban Kabdebó Lóránt: "Húzd, de mégse" (Egy ötlet A vén cigány című vers szerkezetének értelmezéséhez) Visy Beatrix: "Mi zokog mint malom a pokolban" - mérték, látomás, fenség A vén cigányban Sági Varga Kinga: Tárgyak a térben Vörösmarty Mihály A vén cigány című versében Odorics Ferenc: Szólításmintázatok A vén cigányban és a Fóti dalban Pap Kinga: A nyelvi agresszió mint az "elfojtott sohajtás" poétikai verbalizációja Nyilasy Balázs: Aprócska szeplők egy szentséges testen Dr. Sipőczné Miglierini Guiditta: Egy rapszodosz útkeresései Világos után - a jelen és a jövő metaforáinak kapcsolódása A vén cigány című versben Bíró Béla: Vers-paradoxon Sturm László: Minden elveszett? Vörösmarty Mihály: A vén cigány Arany Zsuzsanna: A vén cigány alkímiája Boldog Zoltán: A rontott bordal
MÁSOK Sz. Tóth Gyula: A globalizmus hajnalán - Az ünnepvágyás keserve A vén cigány francia zenéjére Antonio Donato Sciacovelli: Világirodalmi keservek defetizmus és apokalipszis között
KÉSŐBB Szegedy-Maszák Mihály: A vén cigány változó megítélése Szénási Zoltán: A vén cigány - irodalomtörténeti fénytörésekben Végh Balázs Béla: A nyugatosok Vörösmarty-olvasata Hernádi Mária: A kegyelem órája (Vörösmarty Mihály: A vén cigány - Takács Zsuzsa: Végtelen órán) Hudy Árpád: Miért olvashatatlan ma A vén cigány? Benkő Krisztián: Hegedű és Klavier (Liszt, Vörösmarty és Weöres Sándor Psychéje) Smidéliusz Kálmán: Ácsi! - A vén cigány mint megzenésített vers Varga Bence: Vörösmarty zenegépe Toldi Éva: Tragikus mozgástér, léttragikum - Vörösmarty Mihály: A vén cigány Tóth Krisztina: A koravén cigány Arató László: Egymás tükrében. Tóth Krisztina: A koravén cigány - Vörösmarty Mihály: A vén cigány
ÉS Bondár Zsolt: Hogy áll most Vörösmarty embere? Veress Zsuzsa: Talpalávaló a haláltánchoz; avagy popmester a XIX. században Gera Csilla: "MartyVihály", avagy mit üzen Vörösmarty a 21. század emberének? Varga Richárd: "Meddig húzhatod?" A vén cigány és a netgeneráció Dobos Marianne: "Ítélet van most a világon" Kovács Ida: "Hol reményben, hol bánatban" - Vörösmarty emlékezete. A kápolnásnyéki Vörösmarty Emlékmúzeum 2012. március 14-én megnyílt új, állandó kiállítása A 12 legszebb magyar vers-program A 12 legjobb mondat
Összefoglalás
A rendezvény- és könyvsorozat célja az volt, hogy kísérletet tegyen a magyar irodalmi kánon 12 remekművének újraértésére és újraértelmezésére. A versek közismert és kedvelt költemények, az egyetemi képzés és a középiskolai tananyag fontos darabjai, melyek nemegyszer a tudományos gondolkodást is megtermékenyítették az elmúlt évtizedekben.
A konferenciák (és az előadások anyagából készülő tanulmánykötetek megjelenésének) sorrendje az alábbi volt:
1. Szeptember végén (Koltó-Nagybánya) - 2007. ősz 2. Apokrif (Szombathely-Bozsok-Velem) - 2008. tavasz 3. Szondi két apródja (Szécsény-Drégelypalánk) - 2008. ősz 4. Esti kérdés (Esztergom) - 2009. tavasz 5. Levél a hitveshez (Abda-Pannonhalma) - 2009. ősz 6. Hajnali részegség (Szabadka-Újvidék) - 2010. tavasz 7. Ki viszi át a Szerelmet (Veszprém-Ajka-Iszkáz) - 2010. ősz 8. Kocsi-út az éjszakában (Nagykároly - Érmindszent-Nagyvárad) - 2011. tavasz 9. A közelítő tél (Szombathely-Celldömölk-Egyházashetye) - 2011. ősz 10. A vén cigány (Székesfehérvár-Kápolnásnyék) - 2012. tavasz 11. Eszmélet (Balatonalmádi-Balatonszárszó) - 2012. ősz 12. Valse triste (Szombathely-Celldömölk-Csönge) - 2013. tavasz + 1. Szeptember végén (Koltó-Nagykároly-Nagybánya - csak Nagy Versmondás és számvetés) - 2013. ősz
A konferenciák, illetve a tanulmánykötetek módszertani újdonságai:
1. Társrendezvényként Jordán Tamás színművész vezényletével több száz fős versmondásokat szerveztünk, melyekről az m1 televízió 20-30 perces filmeket készített.
2. Alkalmanként nemcsak az adott költő életművének szakkutatói ismertették legújabb eredményeiket, hanem olyan, a szóban forgó verssel egyébként nem foglalkozó irodalmárok is, akik a 12 konferencia mindegyikén - vagy majdnem mindegyikén - kifejtették álláspontjukat.
3. A tudomány képviselői mellett aktív résztvevőként jelentek meg a középiskolai tanárok, akik előadásokon, pódiumbeszélgetéseken, vitákon osztották meg nézeteiket a versek tanításáról, illetve tankönyvi kanonizációjáról. Lehetőleg mindig meghívtunk előadóként szépírót is.
4. Rendezvényeink utolsó napján olyan beszélgetéseket szerveztünk, melyeken a tudósok és a tanárok, tankönyvszerzők mellett diákok, egyetemi hallgatók is elmondják véleményüket, gondolataikat a szóban forgó költeményről.
5. Célunk volt, hogy a tudomány és a közoktatás számára a legkorszerűbb kutatási eredményeket foglalhassuk össze, és jelentethessük meg néhány év leforgása alatt - a helyszínek biztosította élményközpontúság szempontjával kiegészítve - "a 12 legszebb magyar vers"-ről.
6. Az egyes tanulmányköteteket mindig a következő konferencián mutattuk be.
Szombathely, 2013. szeptember 23.
Forrás: A sorozat zárókötete.
olvasható:
A vén cigány
Húzd rá cigány, megittad az árát, Ne lógasd a lábadat hiába; Mit ér a gond kenyéren és vizen, Tölts hozzá bort a rideg kupába. Mindig igy volt e világi élet, Egyszer fázott, másszor lánggal égett; Húzd, ki tudja meddig húzhatod, Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot, Sziv és pohár tele búval, borral, Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Véred forrjon mint az örvény árja, Rendüljön meg a velő agyadban, Szemed égjen mint az üstökös láng, Húrod zengjen vésznél szilajabban, És keményen mint a jég verése, Odalett az emberek vetése. Húzd, ki tudja meddig húzhatod, Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot, Sziv és pohár tele búval, borral, Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Tanulj dalt a zengő zivatartól, Mint nyög, ordít, jajgat, sír és bömböl, Fákat tép ki és hajókat tördel, Életet fojt, vadat és embert öl; Háború van most a nagy világban, Isten sírja reszket a szent honban. Húzd, ki tudja meddig húzhatod, Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot, Sziv és pohár tele búval, borral, Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Kié volt ez elfojtott sohajtás, Mi üvölt, sír e vad rohanatban, Ki dörömböl az ég boltozatján, Mi zokog mint malom a pokolban, Hulló angyal, tört szív, őrült lélek, Vert hadak vagy vakmerő remények? Húzd, ki tudja meddig húzhatod, Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot, Sziv és pohár tele búval, borral, Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Mintha ujra hallanók a pusztán A lázadt ember vad keserveit, Gyilkos testvér botja zuhanását, S az első árvák sirbeszédeit, A keselynek szárnya csattogását, Prometheusz halhatatlan kínját. Húzd, ki tudja meddig húzhatod, Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot: Sziv és pohár tele búval, borral, Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
A vak csillag, ez a nyomoru föld Hadd forogjon keserű levében, S annyi bűn, szenny s ábrándok dühétől Tisztuljon meg a vihar hevében, És hadd jöjjön el Noé bárkája, Mely egy uj világot zár magába. Húzd, ki tudja meddig húzhatod, Mikor lesz a nyűtt vonóbul bot: Sziv és pohár tele búval, borral, Húzd rá cigány, ne gondolj a gonddal.
Húzd, de mégse, - hagyj békét a húrnak, Lesz még egyszer ünnep a világon, Majd ha elfárad a vész haragja, S a viszály elvérzik a csatákon, Akkor húzd meg ujra lelkesedve, Isteneknek teljék benne kedve. Akkor vedd fel ujra a vonót, És derüljön zordon homlokod, Szűd teljék meg az öröm borával, Húzd, s ne gondolj a világ gondjával.
1854. július-augusztus(?)
|