Bölcs-balga/boldog-boldogtalan
Táltos paripa és/vagy állatorvosi ló
Jóisten országa és/vagy földi pokol
Emberélet-minőség vizsgálódásaim
p p pp p p
Eugéniusz:
Magyar írástudók árulása – XI.
Alkalmatlan, megalkuvó, parazita, kártevő,
jót mulasztó, janicsár, pokoljárást-kerülő stb. elit
p p pp p p
Döbrentei Kornél:
Átpingált március
Uramisten, mennyi csapodár kokárda,
nemzeti színre játszik a régi gárda,
s míg jó szokás szerint
törvényt tisztelni int
cinkelt pakliból oszt, nem veszhet a parti,
minden gesztenyét magának kapar ki,
meghamisul s tisztátlan lesz az ünnep,
hogy cafrangos hazafiként előtűnnek:
renegát hontiprók,
sorsunkba rondítók,
a vörösen fújtató, demokratikus
terrorlegények, meghitt jelszavuk a kuss,
tegnapi kardlapozók, a halállisták
ihletői, és a lárpurlár szadisták,
az ultrabal lator,
s vadbarom vallató,
testvércsiszár, spicli, magyarkodnak bátran
és más gonosztevők, bírói talárban.
Egy ünnep sem az engedélytől nemzeti,
a hatalom kegye csak lezüllesztheti,
nagy hazugság, kis nép,
felkelésünk dicsét
most Haynau utódok kezdik zengeni,
s a húsos kondért köréből nem engedi
a kiváltságban dús, exkluzív csőcselék,
népet hergel, szárazon tartva lőszerét
s abban is biztos ám,
marad hitbizomány
ez a 301-es parcella-ország,
átfestett frázisaik körülhordozzák,
mint véres kardot, mely egy táborba várna,
inkább a tűzharc: Jan Pallah főnix-lángja --
maszlag és gumibot,
mi nékünk kijutott,
a végső kenetet trágyadombon várva,
Uramisten, mennyi csapodár kokárda.
1989. március
https://www.youtube.com/watch?v=pNrrxb-0rHs
p p pp p p
p 1
p
p Csak a rossz végletet kínálja fel: pl. a prüdériát és trágárságot
p
p Társastáncra-illemre nem tanítva nehezíti a nehéz párkereséseket
p
p Társaságot-kört nem szervez/bomlaszt gyümölcsöző találkozásokra
p
p Tárlatvezető: ő háttér téves információkkal zavar élmény-értelmezést
p
p Maximálisan gátol: alternatív gyógymódok egyenlőbb esélyű versenye
p
p Tapintatlan és megszégyenítő logopédus: ő „javítja” a beszédhibáidat
p
p Tanulás helyett elaltat: alvás közben/hipnózisban akar nyelvet tanítani
p
p
p 2
p
p Elhiteti a fizető tanulóival: vele erőfeszítés nélkül is jó sokra vihetik
p
p Tankötelessé tesz: in-doktrinál és „alatt-valósít” a gyerekseregeket
p
p Már csak tanít, de nem tanul és a tanítványok kérdéseiből sem okul
p
p Nem képez ki az illegalitás/konspiráció írott-íratlan játékszabályaira
p
p Nem tanít meg a járműved, tested-lelked állapotának az ellenőrzésére
p
p Nem nevel a rendeltetésszerű használatára, a teremtményi alázatára
p
p Nem tanít hosszú távon gondolkodni: csatavesztés és háború nyerés
p
p
p 3
p
p Tanítani való rossz példa, ahogy ő packázik kiszolgáltatott ügyfelekkel
p
p A tehetséges hátrányos helyzetű nebulót negatívan diszkrimináló tanár
p
p Tanári hatalma tudatában úgy tesz, mintha „vitatkozna” diákjaival
p
p Nem ad támpontot beazonosítani a parazita politikust, közírót stb.
p
p Nem mutatja be a lényegi arányokat, hogy elvesszél a részletekben
p
p Úgy láncol magához, hogy majdnem kimondja a teljes igazságot
p
p Támogat, fenntart, haszonélvez: politikai, kulturális vízfejű ország
p
p
p 4
p
p Kikényszeríti a hibád, majd diadalmasan lecsap rá, s felnagyítja
p
p Ide neki az oroszlánt is: a zsákmány oroszlánrészét követelő kibic
p
p Sose derül ki: ő tehetségtelen, vagy tényleg titkosan feketelistázott?
p
p Bűntudatos gazdagokat pumpol a kitalált politikai üldözött múltjával
p
p A „betegét” sokkolja a „teljes igazsággal”, más kegyes hazugság lenne
p
p A páciensre a „szókimondó” kórisme halálos ítélet, ön-beteljesítő jóslat
p
p Szűkíti látóköröd: felveteti a szemellenzőt, elősegíti az üzemi vakságod
p
p
p 5
p
p A rosszul döntő tábornok: csapatot/család-apákat küld a biztos halálba
p
p Tábori lelkészként hasonul a már alkoholista tisztekhez (Hasek: Svejk)
p
p Szülőként-tanárként szabotálja a kínos-kényes szexuális felvilágosítást
p
p Szülői értekezleten kritikusan nem szólal fel - ne a gyerekén verjék le?
p
p Szülőföldje javát akarót, igazához ragaszkodót a nép ellenségévé tesz
p
p Szülőanyja-apja volt a műnek, de ha fizetnek, bármit tehetnek vele
p
p Az eredeti remekmű gyenge adaptálása filmre - nem áll meg a lábán
p
p
p 6
p
p Szülei/munkája nem tudja eltartani: koldusdiák nyomorból lesz spicli
p
p Koldusdiákként kísérti a raszkolnyikovi út, ill. a testi-lelki prostitúció
p
p Szükséghelyzetben adja a kábítószert, sőt engedi, hogy rá is szokjál…
p
p Szükség esetén sincsen törvényen kívüli hős, ki küzd az igaz rendért
p
p Szökőévenként álruhás királyként elvegyül egy órácskára a nép közé
p
p Szögekre fekvő, parázson járó fakír, de az ellentmondást nem viseli el
p
p Érvek helyett simán antiszemitá!-t kiált a - nem – gój szakmai bírálókra
p
p
p 7
p
p Az ő kis értelmező szótárában az „áldozathozó” szinonimája a „hülye”
p
p Szórekedésben/szófosásban szenved ő, de még csak nem is tud róla
p
p Szonettet ívre, kilóra mér, netán hentes-zsírpapírként hasznosít(tat)
p
p Ha már írt pár „szabadverset”, akkor már munkakerülő, tartsák őt el…
p
p Szomszéd népeink irodalmát fitymálva nem segíti a kiengesztelődést
p
p Szolidaritást nem vállal az üldözött-feketelistázott elvtárssal/ellenféllel
p
p Szólási, publikálási engedély kérése legitimálja a rossz játékszabályokat
p
p
p 8
p
p Szociális antropológus: akarva-akaratlanul is a gyarmatosítókat segíti
p
p Pártállami szociológus: a szegény-elnyomott rétegek hangulatjelentője
p
p Nem tiltakozik, ha társadalomkutatási eredményei zároltak, titkosak
p
p Szó szerint értelmezve próbálja lejáratni a mítosz/mese képesbeszédét
p
p Nem is hallott a népi csillagbölcseletről, vagy pogány babonának hívja
p
p Szinte lehetetlen feladat, ezért nem is próbál zsarolhatatlan maradni
p
p Szinonima-szótárában a magyar annyi, mint vacak, avítt, mucsai stb.
p
p x
p p pp
Döbrentei Kornél:
Hova tűnt a vitézség, fiúk?
K.Zs.-nak
Fiúk, hová tűnt a virtus, hol lakik, meddig hátrálunk még, a méhfalig? Szent Szűz népe! - mintha a szülőcsatorna a feltámadás dögtemetője volna, mintha barackvirágból is gyászszag lengne, betemet az abortuszok mocska, szennye.
Fiúk, ne tűrjük, fonákul essen minden, kockán nyer a sátán, legalul az Isten, fügefalevéllel álcázott a pokol, Édennek hiszi sok elvakított botor! Ocsúdjatok! Az önfeladásnak vége, maszlag-pácolt pecsenyegalamb e béke,
szárnya széjjeltépve, falják két pofára, Fiúk, figyeljetek a Turul madárra, ha nem, cselédek maradtok, tányérváltók, Trianon óta nem jártak le a váltók. Konokul csatát állni, esély s számadás, Hunor-Magor sarjak, fel s ellentámadás!
Huszáros választ, intőt, ne csak a mának, féljenek előre is, kik felprédálnak. Ne a végső lehetőt, a lehetetlent kísértsük, s akkor a Szent Korona megment. De veszni se úgy, mint Széchenyi, Teleki, a végzetet ne pisztolycső dörögje ki:
óvjuk a teremtés-bimbót: a koponyát, mily tékozlás, ha ólomgolyó robog át és nem gondolat a kiművelt emberfőn, anyaföld-látni velőhabos tengerről nagy ár, megérhetnénk, ahogy jussként dukál: létünket élet váltsa meg, ne önhalál.
Ne a kopjafát, akkor inkább a kopját, ha sírjaink a globuszt is fogják, ne lágy gesztust, mely latrokat ment fel rendre, inkább sújtva számonkérőn, elrettentve, mint Balassi, Zrínyi, Petőfi tette itt, s megemlegették a Magyarok Istenit
a cenkek: szívről szívre kellett vívniuk - Azóta hová tűnt a vitézség, fiúk? Fakó példa lett Bajcsy-Zsilinszky Endre, ki lőni mert gestapós pribékseregre; hol van a fajtánkért aggódó regiment? Gérecz s a Pesti Srácok hada lepihent
kék koporsóba végleg, álmuknak kijár a hősi való: itt minden férfi végvár, S ma gyávaság sötét bűzmirigye a hold, Bajcsy horpadt ötpengőse fényesebb volt, s a tanulság is: szabad nemzetté a nyáj úgy válhat, ha egy emberként forradalmár.
Fiúk, hová tűnt a virtus, hol lakik, Meddig hátrálunk még, a méhfalig?
p p pp
A
nem
javító-segítő,
sőt passzívan-
aktívan ártó elit
Ahogy mondjuk: a fejétől bűzlik a hal:
legszentebb hivatás/leghitványabb mesterség
Aki elmulasztja a jót, sőt még teszi is a rosszat.
Akár „csak” úgy, hogy éppen a rosszat csinálja jól.
Egy-egy velős gondolatú mondat azokról,
akiknek az átlagosnál jelentősen nagyobb
a képessége, a lehetősége, a hatalma stb.,
hogy segítsenek/ártsanak embertársainak.
Tanítók és nevelők, szülők és edzők,
patikusok és orvosok, rendőrök és bírók,
tudósok és írók, művészek, bölcselők és papok,
törvényhozók és gazdasági/politikai vezetők stb.
Mindenki érintve érezheti magát,
hisz csak gondoljunk bele pl. a szülői szerepbe:
ő egy személyben családfő-vezető, gazda, gondviselő,
és tanító, gyógyító, igehirdető, lelki pásztor, bölcs stb.
A fejétől bűzlik a hal: jaj annak a társadalomnak,
ahol az erre alkalmasak nem kerülnek a pályájukra,
nem, illetve nem jól gyakorol(hat)ják a hivatásukat,
és megalkuvásból megúsznák a pokoljáró dudás sorsot…
Ráadásul tudjuk: jószándékkal kövezett az út a pokolba.
A gonosz mostohánál többet árthat a majomszerető anya,
a sarlatánnál többet a protokollt jól alkalmazó profi orvos,
ha az rossz, és így csak beteg(ség)et gyárt, áltat, súlyosbít, öl...
p.s.:
A vers, a képanyag, a könyvajánló stb.
nem csak az írástudók, segítők, vezetők stb.
hibáiról, vétkeiről, bűneiről, árulásáról stb. szól,
de kontrasztban a hivatásuk magaslatán állókról,
az emberi nem nagy jótevőiről, kis-nagy géniuszairól,
és a pályával járó áldozatukról: a pokoljáró dudás sorsról...
|