Boldog-boldogtalan, paradicsom-pokol ABC
Gebéből táltos paripák, vagy állatorvosi lovak
Az életminőség őrzése, javítása, avagy rontása
Egy életlényeg szótár magyar magvai és csírái
Szándék és következmény XII.
Vörösmarty
A szent ember
1
Vészek ellen Szirtbe öltözött Kis szigetben Tengerzaj között Egy virító völgykebel nyilik meg A tavasznak és a szerelemnek. De tavasznak, szerelemnek Nem jut ember, mert csak egy van; És neki már nem teremnek A virágok e kis honban: Ősz szakálla, mint a tél Zöld tavaszba szőve, Átvilágol, merre kél A kies mezőbe. Amit vár, nem földi jó; Lelke túl jár a világon, Ajkiról szent imaszó Száll az égbe hálaszárnyon. Élte hányszor volt veszélyben, És családa, És hazája! Védelmezte a nagy isten. S ő megérte, hogy körűle Vére ifju koszorúja Felzsendűle; S a szabaddá lett hazát Már nem dúlja Ellenség és álbarát. És a hála Értök szálla Évről-évre a nagy éghez A nagy égnek istenéhez.
Itt az ősz, bár lelke gazdag, Elfelejte már beszélni: Ő imában tud csak élni, És azontúl ajka hallgat. És imája vad, kegyetlen; Gondolatban tiszta, szent bár, De szavakban isten ellen Lázadást és pártütést zár: Mintha benső érzemény, S a hazudni termett szó, Váltig meg nem egyezvén, S mindenik bízván ügyébe', Mint makacs két osztozó, Felvinnék a pert az égbe. S szent imája, Vad danája Hangzott messze, hangzott ígyen: „Légyen átkozott az isten!”
Csengve húll az ér a tóba s lenn Partvirány közt függ a menny, Változékony lenge kép, Lomb közé zárt végtelenség, Melyben hűvös napsugár ég, S így is mely dicső, mi szép! Fenn, a lombok sudarán Ringadozva játszik a szél; Könnyű, lengeteg nyomán Halk, varázsos suttogás kél; S a madárszó esti fuvolája A vidéket álommal kinálja. Ennyi báj közt, ennyi kéjben Zeng a szent ember danája, Fáradatlan mondja szája: „Légyen átkozott az isten!”
És ha vész jön, S a föld vérét, a nagy tengert, Melyen szárnya tajtékot vert, Az egekre feldobálja, S mint itélet harsonája Átüvölt a habmezőkön, S a szigethon rejtekében Mint farkas, mely kútba lépett, Zsarnok, aki már nem véthet, Megszorulva sír mérgében: A szent férfi égre néz, S hangosabban mint a vész, Mint a tengerek nyögése, Harsog hálakitörése; Zengi folyton, csüggedetlen: „Légyen átkozott az isten!”
2
Vész elől a szirtöbölbe Útazók jövének. És előttök megnyílt enyhe A völgy rejtekének.
Ott az ősz szent, térden állva, Kis kereszte mellett, Súlyos átkot isten ellen Hőn imádva zengett.
Bámulattal körbe fogják, S hallva, mely imát szól: Jobban mint a fergetegtől, Félnek az imától.
Csak Gerő, a jámbor püspök, Nem csalódik benne, Mert nem függ a szóbeszéden Egyedül figyelme.
Ő ez eltévedt szavakban Legbuzgóbb imát ért, S oktatólag közbeszólal Isten szent nevéért.
És az ősz, hogy embert szemlél, Emberszózatot hall, Szemre főre nézve hallgat Boldog ámulattal.
S mintha lelkét föltalálná, Szíve újra élne: A megjobbított imára Ébred szenvedélye.
S amint zengi; szóról szóra Magasabb lesz kedve: „Legyen áldott a nagy isten!” Mondja lelkesedve.
S száraz arcán, napvilága Mellett az örömnek, Tiszta fényes gyöngyszemekben Szent könyűk ömölnek.
3
Lassan, mint a bőszült ember Indulatja, Szűnik a vad tenger Magas áradatja. S oly sok élet s kincsszerek Temetői; Nyájasodni kezdenek Arca mély redői. S a hajós nép Vígan fellép Lenge hajlakára; Eljutandók nemsokára, Ahol a hon Vár fiára, S túl a csalfa tengeráron Leng elébe Szép határa Tünde képe. Mégis a szigettanyára Vissza-visszanéznek. S míg regélnek Egyre másra, Bámulattal a szent férfit, Kit, mint vélték, őriz a hit, Épen a hajóval szemben, Futva látják s rémületben. Ahol a part víz felé lejt, S a tengerbe Hosszu keskeny nyelvet ölt be, Mintha versenyt futna széllel, habbal: Ott szalad nagy sebbel-lobbal.
Most iszonnyal felsikolt a nép: A remete a tengerre lép. Őrültnek látszik vak merénye, S hogy halált kér oly szilárd erénye. S ím csodák csodája! Elsimúl a hab dagálya; S mint egy óriási szem Bámulattól megmeredve, Mintha jéggé fagyna nedve, Áll a roppant vízelem. S már a sík mélynek felette Jár a puszta honnak szente, S egy rövidke pillanatban A födélen, a hajón van. Ott rebegve Hőn esengve Mit kereshet, mit akarhat? Mért tevé e vészes útat? Visszakéri szívnyugalmát: Elfelejté jobb imáját. Bölcs Gerő e nagy csodára Így szól a nép hallatára: Embereknek hangzik a szó, Isten szív után itél: Aki hisz, szeret, remél, Az jobbjához feljutandó. Csalfa szívre, cifra szóra, A szerencsés hazudóra A világ hallgat bolondúl: A magas menny meg nem indúl. Téged isten Jól megértett, Életedben Angyallá tett: Mondd tovább is bátran szent imádat, És ne rettegj semmi földi vádat.
1845.
*
Káromkodásból katedrális…
Mikes Kelemen meséli egy levelében
annak a püspöknek a történetét,
aki egyszer egy sziget mellett elhajózván
rettenetes káromkodásokra, átkokra lett figyelmes -
kiszállt s ott egy remetét talált, akit kérdőre vont.
A remete szörnyen megijedt, magyarázkodott
mondván, hogy ő most imádkozott...
A püspök leteremtette, lehordta -
majd megtanította szép imádságokra,
s dolgát jó végezve elhagyta a szigetet..
De mit lát a hajóról?
Kétségbeesetten szalad utána a vízen a remete:
- Atyám, atyám! Elfelejtettem az imént tanult imákat!
- Jól van fiam, csak csináld úgy, ahogy eddig...
*
Siker és
/vagy dicsőség
Egy dolog a siker,
a napi/mainépszerűség,
és egy másik a dicsőség -
de a kettő nem zárja ki egymást:
lásd pl. Petőfi Sándor esetét,
de Szókratész és Jézus is
sikeres volt egy pályaszakaszán,
igaz, mindkettőjüket
halállal büntették...
De az is igaz,
hogy ma is él és hat
szellemük, életpéldájuk!
Sokan áltatják magukat
sikertelenségüket tapasztalva,
hogy ez biztos jele a nagyságuknak –
és ez fordítva is igaz!
*
Több
szem többet lát -
kollektív bölcsesség.
Családi kupaktanács,
vének tanácsa stb.
Több ember
lefelé húzza egymást -
lásd: kollektív balgaság.
Amikor a külön Jézust éltetők
tömegben Barabást kiáltanak….
*
Több
Ha többen
használják, több és jobb lesz?
ha mindenki szeretheti a babám,
akkor kurva lesz -
de a szépségében
mindenki gyönyörködhet,
ahogy a magánházam szép épülete
mindenki öröme.
A szellemi kincsek
közkinccsé válása
elvileg nem csökkenti értéküket - sőt:
a folyamat annak a jele lehet, hogy
a mű telitalálat,
s a népdalainkon
meg is tapasztalhatjuk,
hogy a közkézen forgás
milyen gyémántot csiszol...
*
Relatív!?
Ahhoz képest
még elég jó vagyok?
Például focikapusnak,
mármint a koromhoz képest.
De a szakmámban,
a választott hivatásomban
nem védekezhetek ezzel.
Ott a mindenséggel
kell mérnem magam!
Máskülönben én leszek
focisták között a legjobb filozófus,
és filozófusok között a legjobb focista.
*
Játszma
Magamat azért szapulom piszkosul,
hogy te azután annál inkább dicsérhess
Dicsérve szidni: megdicsérem a fiam,
„bezzeg ő milyen mintaférj!”
hogy ezzel a mozdulattal
egyből lehúzzam a férjem!
*
Dal az aranyborjúról Eladó az egész a világ.
Aranyborjú fennen trónol,
Minden őelőtte hódol,
Mindenki hitvány pénzt imád.
Itt a kurta földi pályán
Érte koldus és király
Fékevesztett táncot jár.
Áll a hajsza,
áll a bál a pénz körül,
Járja koldus és király.
A Sátán örül.
Eladó az erény s a bűn,
Érte küzd a test, a szellem,
Őhozzá visz minden út,
Érte dúlnak háborúk
S harcok: ember, ember ellen.
És az átkos Mammonért
Áll a hajsza, áll a bál a pénz körül,
Járja koldus és király.
A Sátán örül.
https://www.youtube.com/watch?v=VBJtCqSk74s
*
Pénzes mondások
(A) becsületet nem lehet pénzért (meg)venni
(A) boldogságot nem lehet pénzen venni
(A) csúnya lánynak is szép a pénze
A háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz és pénz
A kutya is húst venne a fogára, ha pénze volna
(A) pénz beszél (, (a) kutya ugat)
A pénz mindent megtesz
A pénz nagy úr
A pénz nem boldogít
A pénz nem minden
A pénz szerelme gonoszság gyökere
A pénz tartva tenyész, költögetve vész
A pénzben nincs komaság, se rokonság [barátság] |
A pénznek nincs szaga
Aki a pénze után fut, a gatyáját is elveszti
Aki sokat dolgozik, nem ér rá pénzt keresni
Akié a pénz, azé a hatalom
Az idő pénz |
Ha barátodtól meg akarsz menekülni, adj neki pénzt kölcsön
Ha egy pénz a jövedelmed, kettőt ne költs
Ha nincs píz, igyál víz
Hogyha nincsen pénzed, nincsenek barátaid
Jó bor, (pénz,) szép asszony embert kíván őrzésre
Kerekes [kerék] a pénz, hamar elgurul
Kinek pénze van, annak esze is van
Kinek pénze van, mindene van
Kinek van esze, van pénze
Kis pénz – kis foci (, nagy pénz – nagy foci)
Könnyű a bolondot eltávolítani a pénzétől
Nehéz (a) pénzt (meg)keresni, (de) könnyű elkölteni
Nem kell pénz a boldogsághoz
Nősző legény pénzének nagyobb (a) híre, mint (a) summája
Ó szekeret vasáért, vén asszonyt pénzéért el ne vegyed
Pénz nélkül bolond a vásár
Pénz olvasva [számolva] (, (az) asszony verve jó)
Pénz szüli a pénzt
Pénzen észt nem lehet venni
Pénzt, paripát, fegyvert [feleséget] sohase bízz másra
Pénzzel járják a vásárt
Régi pénzre, öregasszonyra semmit se adnak
Rossz pénz nem vész el
Ruha ékesség, pénz tisztesség
Ruha tisztesség, pénz emberség
Szó – szellő, kontraktus – papiros, pénz – a fundamentum
*
Ügyvéd-
gazdagítók
Pénz nélkül elakadnak a perek...
Családi ügyeket visztek bíróság elé
Tyúkért mész a törvény elé,
és legalább egy disznót veszítesz
Hosszú peren [pörön] bíró a nyertes
Jobb a sovány egyezség, mint a kövér per
*
Főúr és vendége
A pincér feledékeny – mindig mást hoz ki
A pincér csak helyettesítő, nem tud semmit
Ő még azt is elfelejti, hogy egyáltalán rendeltél
Kihoz valami löttyöt – sértegetés közben odalöki
Előbb elkéri a pénzt, mert nem nézi ki belőled…
A szemed láttára öntögeti össze a maradék kajákat
A szomszéd asztalnál alszik a személyzet és horkol
*
Rabosító
Rabom vagy,
Rabod vagyok...
Görcsösen markolod
Tíz körömmel ragaszkodsz hozzá,
de pont ezért menekül ki a szorításból...
Ha elengednéd, kiengednéd, tiéd lehetne
Ha szabadon engednéd, akkor megtarthattad volna
*
Dömping
„Zene” áradat, özönvíz
Kérészéltű „slágerek” folynak a csapból
Mire megjegyeznéd, dúdolgatnád, már új szól
Népdalok csak nem hallgatott rádiókban szólnak
A klasszikus, színészek énekelte sanzonok ott sem
A magyar nóta és operett Dankó rádiós gettóban...
A gyülekezetek is hetente új dicséretet fabrikálnak
Nincs a nemzetnek közös, ismert alap-dalkincse...
*
Leblokkol
Se kép, se hang
Vizsgadrukkos diák,
lámpalázas szereplő
Elizgulja – begörcsöl
*
Szabad
szólás...?
Tűz van!!!
Pánikkeltő álriadó
egy tömött moziban,
vagy szórakozóhelyen,
a meccsnézők tömegében,
ahol halálra tiporhatják egymást…
*
Zavargás
Rendzavarás,
randalírozás, garázdálkodás
Pl. a közúti forgalom blokkolása –
Barikád és akadályépítés, autóborogatás
Közúti járművek rongálása, kukakiöntés
Kirakatbetörés – boltok fosztogatása stb.
Összecsapás a kirendelt rendfenntartó erőkkel
*
Nyelő
Nyögve nyel
Nyársat nyelt
Nem rág, csak nyel
Élve nyeli le a békát
Gombóc van a torkában
Csak nyelsz, csak nyelsz…
Se lenyelni, se kiköpni nem tudja
*
Robinzon
Mindent dolgod
te akarod csinálni
Semmit nem bízol senki másra.
Nem élsz a munkamegosztás előnyeivel.
Vagy mert te eleve mindent jobban tudsz –
vagy mert büszke/sóher vagy segítséget kérni
*
Automata
Ha bedobod
a pénzt a zsebembe,
megteszem, amit kérsz
(az ár-lista arcomra írva)
*
Paraszolvencia
Nem tud(hat)od, hogy
kinek és mennyit kéne adni,
Mert úgy hiszed: különben csak
leráz, lekezel, elkezel az orvosod...
*
Mostohagyerek
Ha épp a maximumot
teljesíted, az természetes,
De ha nem hozod a legjobbat,
akkor csak szidás, korholás vár
*
Kompenzálás
Majd helyettem a fiam!?
Ha már a Te életed kisiklott,
akkor mér a gyerekedét is tönkre teszed,
amikor erőszakot téve rajta a képedre formálnád
*
Manifeszt-látens,
Deklarált kontra burkolt cél
Beparancsolnak a köziskolákba,
de tudatlan maradsz, alattvalónak
Sorkatonai szolgálatra hívnak be,
de nem képeznek ki, csak betörnek
Beszállítanak a kórházba,
de csak a jó vesédre vadásznak
stb.
*
Pilátus
Mossa kezeit,
tovább passzolja, hárítja a felelőséget.
Hinné, hogy nem rajta szárad jézus vére…
(hisz ő csak egy kicsi szem volt a bűn-láncolatban,
hisz maguk a nemrég hozsannázók is Barabást kiáltottak)
*
Kőszikla
Péter nagy hangon fogadkozik,
majd az első nehézségben, szorongattatásban
háromszor is megtagadja rajongott mesterét…!
(mégis sokat bíznak rá, az Egyházat,
mert ismeri már az esendőségét,
így tud már irgalmas lenni...)
*
Önkicsinyítő
Mintha a sorsod, körülményeid
mindig és nem csak igen kivételesen
egy nagy, mindent elsöprő szélvész lennének,
amiben az emberi test tehetetlenül hánykolódna
(ahogy egy kis tutaj a rettenetes tengeri viharban)
Az akarót repíti, a nem akarót vonszolja a sors...
*
Önkezű
Ha már az életed nevetséges,
vagy bolhákból elefántot csinálva
magad számára elviselhetetlenné tetted,
ill. Istent kihagyva reménytelennek látod,
akkor jöjjön a bátornak látszó gyáva döntés,
ami nem felmagasztosít, de tovább alacsonyít…
Végleg dezertálsz, sőt: likvidálod magad –
ráadásul így csak szánalmas-nevetséges
mártírkodó maradsz társaid emlékezetében...
*
Gyáva
Keresztény hited
kiforgatott betűi mögé bújva
nem akarsz tudni szabály alóli kivételről,
ami nem gyengíti, de erősíti a normát:
nem kérsz-adsz kegyelemdöfést,
túléled becsületed elvesztését,
nem hozol életáldozatot...
*
Öngyilkos
A nagy szent könyvek
holt betűihez bilincselve
rohasztják el magukat az emberek
(mint anno az etruszkoknál a kínhalál:
az elevent a holthoz erősítve sorsára hagyni)
*
Életmentő
Aki csak magát menti
az égő házból, gyerekét nem,
vagy aki minden(ki)t mentene,
és így végül maga is odavész,
de nem hősiessége, hanem
a mohósága miatt...
*
Magyar
közmondás/szólás
bölcsességének megértése,
mint napi szellemi kihívás:
Ki sokfelé kapkod, két szék közt a pad alá esik
Teher alatt nő a pálma
Tulajdon kunyhó jobb a más palotájánál
(A) rablóból [betyárból] lesz a legjobb pandúr
A kóró csak kóró, akármilyen piros pántlikát kötnek rá
Úrnak, papnak sose higgy!
Józan, amit gondol, részeg arról papol [csahol]
Könnyű tele hassal a böjtöt dicsérni [a böjtről papolni]
Huncut a paraszt, ha már [mihelyt] egy araszt
Annak parancsolj, akinek enni adsz
Paripa, fegyver, feleség nem közös jószág
A henyélés [lustaság; restség; tétlenség] az ördög párnája
Amilyen a pásztor, olyan a nyáj
Lágy pásztor alatt [előtt] gyapjat szarik a farkas
Minden katona] (a) tarsolyában hordja a marsallbotot
A süllyedő hajóról menekülnek a patkányok
Elment más városba fosért,
pedig szart itthon is kaphatott volna
A törvény oly háló,
mely a gyenge szúnyogot megfogja,
a darázs pedig keresztül töri magát rajta
(Az) első pendelyben kell megverni
[kézhez tanítani] az asszonyt
A példa ragadós [vonz]
Párduc nem szül gyáva nyulat
*
Nagyhatalmú sündisznócska
Kerek erdő közepében, jegenyefa tetejében
vidoran munkálkodott a pirossapkás Harkály mester.
Kis baltácskájával sorra megkopogtatta a hernyóházacskák ajtaját:
– Gyertek ki egy kicsit a friss levegőre, hernyócskák.
Fogadom, vissza sem mentek többet,
ha egyszer az orrocskátokat kidugjátok.
S amilyen jóakarójuk Harkály mester a hernyócskáknak,
még most is költögetné őket,
ha föl nem dörmög hozzá valaki a fa tövéből:
– Hallod-e, te erdei ács, ki az úr az erdőben?
Harkály mester máskor erre a kérdésre
mindig leugrott a legalsó ágra,
szárnya alá dugta a piros sapkáját,
s azt felelte alázatosan:
– Tányértalpú, lomposfarkú, tipe-topa Mackó!
Most azonban meg se billentette a sapkát.
Csak úgy félvállról vetette oda a fahegyről.
– Hogy ki az úr az erdőben? Hát a nagyhatalmú Sündisznócska.
folytatás:
Móra Ferenc: A nagyhatalmú sündisznócska
*
Topa
1.
Népies szó, eredeti jelentése: sánta.
De a mindennapi életben használják
a buta, ügyetlen, hasznavehetetlen,
béna emberek jellemzésére is.
2.
Katonai szleng
pejoratív - Ügyetlen, esetlen,
kétbalkezes (katona)
(gyógyegér, a Varsói Szerződés
legelbaszottabb katonája, világtalan.)
*
A
pimasz
komcsi nyuszi
komikus veszte
A tigris nem volt ott
azon az értekezleten,
ahol mindenki tudomására
hozták – volna - a nyuszi hatalmát...
*
A HÁROM NYÚL
Egyszer régen, nagyon régen,
zúgó erdő közelében,
három nyulak összegyűltek,
selyemfűre települtek,
ottan se ültek sokáig,
talán csak egy fél óráig,
amikor felkerekedtek,
hogy már végre hazamennek,
egy szarka felettük szállott
s felkiáltott: -Mit csináltok?
Mit csináltok, három nyulak?
Úgy ültök ott, mint az urak --
- Úgy, úgy bizony, mint az urak! -
felelték a három nyulak.-
Ezután már urak leszünk,
ebédre rókahúst eszünk!
Nem fogjuk az időt lopni,
most indulunk rókafogni! -
Csacsi szarka, nem elhitte?
Repült is már, a hírt vitte,
s buta róka is elhitte.
De hát hogyne hitte volna,
akármilyen ravasz róka,
mert a szarka így kiáltott:
-Egy jegenye fölött szállok,
mikor lenézek a földre,
három nyulak ülnek körbe.
Összebújva tanácskoznak -
Jaj, mekkora nyulak voltak!
Jaj, mekkora fejük, szájuk,
a medve egér hozzájuk!
Hát még miről beszélgettek?
Hogy eztán csak rókát esznek - -
Ennek a fele se móka!
Szedte is lábát a róka.
Futott ki az erdőszélre,
csak mielőbb odaérne!
Hát amint ott futott, szaladt,
szembe vele farkas haladt:
- Szaladj te is, komám, farkas,
jaj, mit láttam, ide hallgass!
az erdő közepén jártam,
most is borsódzik a hátam,
sosem láttam ilyen szörnyet,
ottan ültek három szörnyek!
Három nyúl volt, és akkora,
fél méter is volt egy foga!
Hát még miről beszélgettek?
Hogy eztán csak farkast esznek -
No hiszen egyéb se kellett,
a farkas is futni kezdett,
a rókával versenyt futott,
majdnem az orrára bukott!
Addig futott, amíg szembe
nem jött vele egy nagy medve:
a medve így szólongatta:
-Hova szaladsz, farkas koma? -
- Medve komám, ne is kérdjed,
szaladj, ha kedves az élted!
Erdő közepiben jártam,
jaj, mit láttam,
jaj, mit láttam!
Három nyulak ottan ültek,
éppen ebédre készültek.
Akkora volt foguk, szájuk,
kisegérke vagy hozzájuk!
Hát még miről beszélgettek?
Hogy eztán csak medvét esznek! -
Egyébre se volt már kedve,
szaladni kezdett a medve.
Elöl róka, hátul medve,
közben a farkas lihegve.
Így szaladtak erdőszélre,
szomszéd erdő közepébe.
Szaporán szedték a lábuk,
szellő se érjen utánuk -
Amíg futottak lihegve,
egy vadász jött velük szembe.
Nézi is őket nevetve:
együtt szalad róka, medve -
-No hiszen, csak ne nevessél,
vigyázz, nehogy bajba essél!
Szaladj inkább te is erre! -
kiáltott rája a medve. -
Az erdőben három szörnyek,
puska sem öli meg őket.
Három nyulak, de akkorák,
nem láttam még ilyen csodát! -
Szedte lábát a vadász is,
eldobta a puskáját is.
Ijedtében megfogadta,
most az egyszer érjen haza,
csak ne falják föl a szörnyek,
sohase vadászik többet -
Ezalatt a nyusziházban,
fűszálakból vetett ágyban
három nyuszi aludt szépen,
összebújva békességben -
ZELK ZOLTÁN
ÉLETMINŐSÉG JENCIKLOPÉDIA
Jó kezdés fél siker.
A baj felismerése már fél gyógyulás.
A mese rólunk szól: ismerjünk magunkra,
és bölcsen-bátor lélekkel változtassunk életünkön.
Sokkalta több múlik rajtunk, mint azt hinni szeretnénk:
gyávaságból, önigazolásból/teljes élet alóli felmentésből.
„Megölhetnek, de nem árthatnak” - állítja a sztoa/Jézus:
eszerint egyáltalán nem külső körülményeken áll üdvünk.
Ijesztő, hogy végső soron csak magunkat okolhatjuk?
Ez jól felfogva maga a biztató, nem csalfa reménysugár,
hogy – az isteni kegyelem dimenzióját nem elfelejtve -
szabadon-felelősen vagyunk jó/rossz sorsunk kovácsai...
A legtöbb/összes kárt mi okozhatjuk/okozzuk magunknak,
javunkat fel nem ismerve a jót rosszul, a rosszat jól csinálva.
Ezután jönnek a sorban előszeretteink, barátaink, segítőink –
akiktől védjen meg az isten: az ellenséggel elbánunk mi is...
Adódik itt persze egy szellemi kihívás: a nehéz gyerekkor.
De hány élet/irodalmi példát ismerünk: utolsóból első lesz.
És mennyivel nehezebb egy csupa jószándékkel elrontott,
elkényeztetett gyereknek önálló boldog felnőttként élni...
Egyszóval: nincs alku, nincs kifogás: légy boldog,
másként halálos ágyadon csak magadat okolhatod,
ha betegség, otthontalanság, lelki hadviselés, magány,
rossz evés-ivás, alvás, „létminimum”, élményszegénység,
szerelmi gyötrelem, házassági pokol, szexuális nyomor,
hivatástalanság, lélekölő robot, kóros bűntudat(lanság),
rossz áru/szolgáltató, packázó hivatal, rabló-zsarnok állam
és a többi jutott neked – jelentős önerővel – osztályrészedül.
|