Payday Loans

Keresés

A legújabb

Százkét éve hunyt el a plein air festő, Szinyei Merse Pál  E-mail
Írta: Jenő   
2020. május 21. csütörtök, 17:47

Száz éve hunyt el a plein air festő, Szinyei Merse Pál

Két remekműve, az 1873-as bécsi világkiállításon bronzéremmel kitüntetett Fürdőházikó és Szinye című, franciás karakterű festménye máig külföldön lappang

 

A magyar plein air festészet megteremtője, a Majális és a Lilaruhás nő ikonikus alkotója, Szinyei Merse Pál száz éve, 1920. február 2-án halt meg Jernyén (ma Jarovnice, Szlovákia).

Száz éve hunyt el a plein air festő, Szinyei Merse Pál
Tökéletesen kiegyensúlyozott kompozíció a Majális (1873), a legszebb magyar festmények egyike
Fotó: AFP/Ann Ronan Picture Library

„A száz éve meghalt magyar festőóriás művészete ma is korszerű, és megalkuvásmentes egyénisége, hivatástudata és hazaszeretete ma is követendő példa” – írja Szinyei Merse Pálról a Magyar Érdemrend középkeresztjével tavaly kitüntetett művészettörténész, Prokopp Mária a Magyar Szemle tavaly őszi számában. Prokopp esszéjében aztán felidézi Genthon Istvánt (1903–1969), a két világháború közötti magyar művészettörténet kiemelkedő egyéniségét, a Szépművészeti Múzeum egykori főigazgatóját, aki már 1935-ben rámutatott: Szinyei Merse művészetének „aktualitása nem abban áll, hogy a külföldi eredményt azonnal átvette, hanem, hogy segítő kéz nélkül, önmagától lendült a magasba”. Mindez jól jellemzi, miért tartjuk ma is Szinyei Merse Pált a 19. század festő-géniuszának, a magyar – ha nem is impresszionista –, de plein air festészet megteremtőjének.

Középnemesi családban született 1845. jú­lius 4-én Szinyeújfalun (ma Chminianska Nová Ves, Szlovákia). A müncheni Képzőművészeti Akadémiára 1864-ben iratkozott be, tanulmányai alatt főként mitologikus, allegorikus műveket festett, de sokat foglalkozott a Faust-témával is. Az Akasztott elszállítása című képével nyert felvételt 1867-ben Karl von Piloty mesteriskolájába. A barbizoniak és Gustave Courbet hatására kezdett a szabadban – en plein air – festeni, ahol a napfény, az atmoszféra változásainak rögzítésével kísérletezett. Első nagyobb szabású műve (A Faun és Nimfa) a svájci Arnold Böcklin hatására utal. A plein air ihlette egyéni formanyelvéhez 1869-re jutott el, ennek első példái a Ruha­szárítás és A hinta című képek.

Első jelentősebb sikerét Az Anya és gyermekei néven ismert képével aratta, amelyet egy műkereskedő azonnal megvett. Nem sokkal később, 1869-ben haza kellett térnie, hogy beteg apja helyett a családi birtok ügyeit intézze. Három év múlva tért vissza Münchenbe, és elkezdte festeni fő művét, a Majálist, mellyel 1873-ra készült el. A magyar plein air festészet remekét műteremben készítette, tárgya Manet és Monet motívumaira emlékeztet. Ám „levegős, vibráló élettelisége ellenére” – amint azt Prokopp Mária írja – „a látvány elemei itt nem bomlanak olyan apró részletekre, mint a pillanatnyi impressziót elemző franciáknál: a sokak által a legszebb magyar képnek tartott festményen a tárgyak még megőrzik testiségüket. A Majálist ezért szokták a klasszikus hagyomány beteljesítőjeként, egyben az új festészet elindítójaként is jellemezni. A magyar művészetre azonban évtizedekig nem gyakorolhatott hatást, mert képét a kiállításokon mindenütt, és még sokáig, teljes értetlenség, sőt a kritika támadása fogadta.”

Emiatt elkezdett ritkábban festeni, inkább a gazdálkodásra koncentrált, és megházasodott. Ez idő alatt született híres festményei közül a feleségét, Probstner Zsófiát mintázó Lilaruhás nő. Szintén Jernyén alkotta meg a magyar realista tájábrázolás egyik remekét, a Hóolvadást – majd tíz évre felhagyott a festéssel. Felesége 1887-ben elvált tőle, lányaival elköltözött, Szinyei Félix nevű fiával maradt a birtokon. Végül Zempléni Tivadar biztatására kezdett el újra festeni 1894-ben.

A sikerre egészen a Műcsarnok millenniu­mi tárlatáig (1896) kellett várnia: a Majálist megvásárolta az állam, a fiatal festőgeneráció ujjongva fedezte fel benne elődjét. Ország­gyűlési képviselő lett, 1905-től az Országos Mintarajziskola (a későbbi Képzőművészeti Főiskola) igazgatója volt, és részt vett a Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köre (MIÉNK) megalapításában.

Utolsó korszakában főleg tájképeket festett, és végre külföldön is elismerték: Párizsban a Hóolvadással ezüstérmet, Münchenben a Majálissal nagy aranyérmet nyert, a római művészeti világkiállításon 1911-ben tizenkilenc festményével különtermet kapott. Első önálló tárlatát 1905-ben a Nemzeti Szalonban rendezték meg, és még megélhette, hogy 1914-ben a Szépművészeti Múzeum felállította a Szinyei Termet. Utolsó képét 1918-ban festette meg Csend címmel.

Egy év múlva visszavonult Jernyére, ott hunyt el 1920 februárjában. Halála után negyven nappal tisztelői és barátai megalakították a Szinyei Merse Pál Társaságot, a két világháború közötti időszak egyik legjelentősebb művészeti egyesületét. Nevét ma több utca, 1962 óta budapesti gimnázium is viseli, Eperjesen szobra áll.

 

Szinyei Merse Pál: Tél (részlet) - forrás: hung-art.hu

 

 

 

 

Szinyei Merse Pál: Mályvák – forrás: www.hung-art.hu

 

 

 

 

 

Írta: Millisits Máté

2020. február 5. 10:00

Szinyei Merse Pál neve összeforrt fő művével, a Majálissal, amelyet bár az 1870-es évek elején festett, két évtizedes meg nem értést követően, 1896-ban, a millenniumi kiállítás idején kapott ünnepelt elismerést. Alkotóját később a Képzőművészeti Főiskola rektorává választották. Szinyei Merse Pál a budapesti kávéházi élet meghatározó személyisége volt.

Szinyei Merse Pál 1845. július 4-én született, a Felvidék keleti részén fekvő Sáros megyei, Eperjes közelében található Szinyeújfalu nevű településen. Családja jó anyagi körülmények között élt, évszázadok óta nemesi címmel rendelkeztek.  Édesapja, Szinyei Merse Félix (1816-1875) Sáros vármegye vezető tisztségviselője volt,  al-, majd később főispánként tevékenykedett.

Szinyei Merse Pál (előtérben) és barátai az Andrássy út 45. alatti Japán kávéház (ma Írók Boltja) teraszán 1912-ben

Az ifjú Szinyei Merse Pál középiskolai tanulmányait előbb a birtokukhoz közel fekvő Eperjesen, majd távolabb, a Partium központjának számító Nagyváradon folytatta. Itt, a bihari megyeszékhelyen érzett magában elhívást a képzőművészeti életpálya iránt. Váradi rajztanára Mezey Lajos (1820-1880), a tinédzser lelkében elinduló művészi ambíciókat támogatta, akárcsak édesapja. A Nagyváradi Premontrei Rendi Gimnáziumban tett érettségi vizsgájára készülve, tanárai előtt felvállalta, hogy festő kíván lenni.

Idyll című festményét 1862-ben, 17 évesen készítette, felsőfokú művészi tanulmányainak megkezdése előtt (Fotó: mng.hu)

A felsőfokú művészi tanulmányait Münchenben végezte 1864–1869 között. Bajorország fővárosa a XIX. század második felében a közép-európai képzőművészeti képzés központjaként gyűjtötte egybe a több és a kevesebb talentummal megáldott művésznövendékeket. Az 1866 és 1868 között Münchenben tanuló Munkácsy Mihály jegyezte meg a bajor városról: „…annyi itt a pictor, mint otthon nyáron a szúnyog.”

Ruhaszárítás című festménye 1869-ben készült, ebben az évben végzett a müncheni festőiskolában (Fotó: mng.hu)

Münchenben Karl von Piloty (1826-1886), a német történelmi festészet kiemelkedő képviselője volt 1867-től Szinyei Merse Pál tanára, de míg az akadémikus stílusa más magyar tanítványára – köztük Benczúr Gyulára – egy egész életen át alapvető hatást gyakorolt, addig Szinyei rövid idő múlva elszakadt mesterétől.

Piloty  festményeire a megjelenített alakok teátrális elrendezése, felfokozott pátosz volt a jellemző. Szinyeit az akadémiai feladatok kevésbé kötötték le, figyelme inkább a tájképek készítésére irányult. Anya és gyermekei című képével rátalált művészete igazi témájára, a szabad természetben megjelenített alakábrázolásra. A kortárs francia festők kiállítását Münchenben 1869-ben rendezték meg. Az itt bemutatott művek iránt Szinyei nagy érdeklődést mutatott, azokat elmélyülten tanulmányozta. A tárlat évében készült el két nagyméretű színvázlata, amelyek a Hinta és a Ruhaszárítás címet viselik.

Az 1869-ben készült Hinta című festménye a Magyar Mesterművek album címlapján (1936)

Münchenben ismerkedett össze a nálánál közel húsz évvel idősebb svájci festővel Arnold Böcklinnel (1827-1901), akinek hatása nemcsak az ő, hanem a szintén ebben a városban tanuló Benczúr Gyula (1844-1920) művészetében is megfigyelhető. Több alkotása a böcklini, mitológia témáktól átitatott természetszimbolizmus témakörében fogant, így a Kentaurok rohama, és a Tourbillon című képe.

Életművének koronáját, a Majális című festményt 1872 és 1873 között készítette el. Ez az alkotás megelőlegezi az impresszionista művészek plein air kompozícióit. Az atmoszférikus hatások festői eszközökkel történő megjelenítése, a kortárs francia festők törekvéseivel rokonítható. Témája, egy tavaszi napon, a domboldalon piknikező társaság, világos, könnyed színekkel megfestve. A műalkotás merész újításként hatott, a komor, sötét tónusú képvilághoz szokott magyar művészetszerető közönség körében.

 

Szinyei Merse Pál legismertebb műve, a Majális merész újításként hatott. A festmény 1872-1873-ban készült (Forrás: oszk.hu)

A Majális készülésének folyamatáról és Böcklinnel kialakult barátságáról 1903-ban Malonyay Dezső művészettörténésznek küldött levelében Szinyei a következőket írta: „A Majálishoz kezdtem. A szerencsés véletlen ekkor hozott össze Böchlinnel. Böcklint akkor üldözték, gúnyolták, sőt bolondnak tartották. Ő azért olympusi nyugodalommal mindig jókedvűen föstötte szebbnél szebb képeit. Esténkint együtt ballagtunk ki a Franziskaner-kellerbe s a habzó sör mellett kitárta előttem lelkét, azt a gazdag kincsesbányát. Életem legszebb, legboldogabb korszaka volt ez. Barátságban, mindennapos belső viszonyba éltem a század legnagyobb festőjével. Haladt is a munka akkor. Böcklin animált: zöldebbre, még zöldebbre!... Csak élénk, erős színekkel lehet a napsütést visszaadni!... Lila, piros, sárga, kék, barna, a fehéren a könnyed kék árnyékok játéka!… a csillogó napfoltok!... mindig feljebb és feljebb a skálával!... Böcklin szerette, a mit csináltam, lelkesített.”

Szinyei maga is fő művének tekintette a Majálist, amelynek bemutatásához és vágyott sikeréhez nagy reményeket fűzött. Alkotását Bécsben tárta a nagyközönség elé, ahol a kiállítóteremben nem helyezték festményét az általa kívánt bemutatási körülmények közé.  A bécsi közönyös fogadtatás után úgy döntött, a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteménye számára ajándékként felajánlja művét, feltételként csak az volt az elvárása, hogy az alkotását jól látható helyen állítsák ki.

Az intézmény igazgatójának, Pulszky Ferencnek (1814-1897) a válaszában, hűvös tartózkodást érzett, mivel a levélben csak annyi állt: „…csak küldje ide a fiatal ember azt a képet, majd meglátjuk miféle?!”. A művész ezt követően csalódottan elállt szándékától, szakmai sikertelenségnek élte meg az aktuális helyzetet. Lelki nyugtalanságát enyhítette, hogy Münchenben megismerte Probstner Zsófiát (1853-1954), akit 1873-ban elvett feleségül. Házasságuk első évében készítette feleségéről a Lilaruhás nő című egészalakos festményét. Az alkotás „rajzos keménysége” megtorpanásként tekinthető az impresszionizmushoz közelítő művészetében.

Szinyei Merse Pál a Lilaruhás nő című festményét a feleségéről készítette 1874-ben (Forrás: mng.hu)

Feleségével jernyei birtokán éltek, ahol egyre kevésbé érzett kedvet a festéshez. Idejének nagyrészét a gazdálkodás és a vadászat kötötte le. Az 1880-as években egyre kevesebb képet festett, de az ebben az időszakban alkotott művei közül a Hóolvadást és a Pacsirta című, Bécsben készített alkotását érdemes kiemelni.

Pacsirta című festménye 1882-ből (Forrás: mng.hu)

Több gyermekének fiatalkori halála és a szakmai elszigeteltsége zárkózottá, kedvtelenné tette. Ez a hosszú időn keresztül fennálló lelkiállapot a házasságát is megrontotta, 1887-ben elváltak.

Lippich Elek (1862-1924) író bíztatására Zemplényi Tivadar (1864-1917) ifjú festő 1894-ben felkereste Szinyei Merse Pált, és az egész nyarat jernyei birtokán töltötte.  A fiatal festőt tanítgatva Szinyeinek újra kedve támadt a festéshez, befejezte félbehagyott műveit. A késznek tekintett műalkotásokat, az Oculitot, a Rococót, a Patakot és egy őszi tájképet bemutatta 1894 év végén a budapesti téli tárlaton. Festményei kedvező fogadtatásra találtak a pesti nagyközönség előtt.

Az Őszi táj című festményét (1900) a magyar állam vásárolta meg az 1906-ban megnyíló Szépművészeti Múzeum részére (Forrás: mng.hu)

A legnagyobb elismerést 1896-ban, a több mint húsz évvel korában készített Majális aratta. Szinyei erre az időszakra így emlékezett vissza: „…millenáris kiállításra összekerestem képeimet s ekkor érvényesültem teljesen. A Párisból hazaérkezett fiatal gárda lelkesedett dolgaimért; lármát ütöttek, meglakomáztattak s magukkal ragadták a kritikát is. Sikerem teljes volt.”

A Majálissal nem csak a szakfolyóiratok foglalkoztak, hanem a XIX. század végének kedvelt élclapja, a Borsszem Jankó is, amelybe megjelentették Faragó József (1866-1906) karikatúra rajzát „Akrobaták majálisa” címmel.

A Hóolvadás című festménye 1884-1895 körül készült (Forrás: mng.hu)

Ezután a vágyott elismerés után újra nagy lelkesedéssel fogott ecsetet a kezébe. Az 1896-os év számára több szempontból is a siker éve volt. Az akkori kormánypárt, a Szabadelvű Párt jelöltjeként 1896 októberében a héthársi választókerület képviselőjének választották. Az országgyűlés tagjává választása után kevesebbet festett, mivel sok idejét felemésztette a közéleti szerepvállalás.

Ebben az időszakan is kiállított egy-egy műalkotást évente a legjelentősebb budapesti kiállításokon. A főváros szívében található Kossuth Lajos utca egyik bérpalotájában volt ekkor műterme, amelyet 1898-ban Rippl Rónai József (1861-1927) festőművész barátjának adott át használatra.

Szinyei Merse Pál és barátai 1900-ban (Fotó: Fortepan)

Az 1900-as párizsi világkiállításon a Hóolvadás című képét, ezüstéremmel ismerték el. Ugyanebben az évben a pesti téli tárlaton több festményéről is elismerően nyilatkoztak a kritikusok. A Reggel című festményét Ferenc József császár vásárolta meg, az Őszi táj címűt és az évtizedekkel ezelőtt festett Faunt a magyar állam az 1906-ban megnyíló Szépművészeti Múzeum részére.

A következő év adta meg számára az igazi nemzetközi elismerést. Az 1901-ben Münchenben rendezett kiállításon az 1873-ban festett Majális című alkotása nyerte el a zsűri egyhangú ítélete alapján az aranyérmet. A közel három évtizede várt szakmai elismerést nem követte politikai siker, mivel hiába áldozott kampányára sokat saját vagyonából, a választókerületében nem választották újra.

Szinyeit  1905-ben az Országos Mintarajziskola és Rajztanárképző (mai Képzőművészeti Egyetem) igazgatójának választották Klösz György felvétele az Andrássy út 69-71. alatti épületről 1880 körül készült (Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Képarchívum)

Első önálló kiállítását 1905-ben rendezték a budapesti Nemzeti Szalonban, ahol nyolcvankilenc alkotását mutatták be. Ebben az évben az Országos Mintarajziskola és Rajztanárképző (mai Képzőművészeti Egyetem) igazgatójának választották, ahol az intézmény tanítási személetének megújításáért tevékenykedett.

Szabad idejét leginkább kávéházakban töltötte Budapesten. Tisztelői, művészbarátai előbb az Oktogonál működő Abbázia kávéházban, majd 1910-től a Japán kávéházban, az évtized végén a Vigadó kávéházában találkozhattak vele.

Szinyei (balra, előtérben) és barátai az Andrássy úti Japán kávéház teraszán 1912-ben

Az Oktogon téren, az Abbázia kávéházban is sokat időzött (Forrás: mandadb.hu, a fotó 1888-ban készült)

Második gyűjteményes kiállítását 1912-ben az Ernst Múzeumban rendezték meg, ahol kilencvenhat alkotását mutatták be. Az első világháború idején nem nyílt lehetősége Budapestről a felvidéki birtokaira visszautazni, így az 1916 és 1917 év nyári időszakát Fonyódon, a Welics villában töltötte, ahol tíz képet festett a Balatonról.


Rippl-Rónai József Szinyei Merse Pálról készített krétarajza 1916-ból. Szinyei Rippl-Rónainak adta át Kossuth Lajos utcai műtermét

Szinyei Merse Pált az 1919-es esztendő kiszámíthatatlan politikai viszonyai, bírtokainak a cseh katonaság által történő megszállása, folyamatos feszültségben tartották. E válságos év őszén nyílt csak lehetősége, hogy Jernyére hazautazzon, ahol egészégi állapota egyre rosszabbra fordult. Budapesti művészbarátai aggódva figyelték a róla és súlyosbodó betegségéről érkező híreket. Szinyei Merse Pál, a modern magyar festészet előfutára 1920. február 2-án hunyt el a jernyei kastélyában. Sírja a felvidéki település temetőjében található.

Szinyei Merse Pál és Lechner Ödön kettős profilportréja, amely a Japán kávéházban helyeztek el az 1920-as években, a két kíváló művész tiszteletére

Herman Lipót festőművész kezdeményezésére tisztelői 1920 tavaszán megalakították a Szinyei Merse Pál Társaságot. Ez a csoportosulás a két világháború közötti művészeti életnek egyik fontos, „katalizátor szerepet betöltő” szerveződése volt. A társaság évente kiállításokat szervezett, díjakat adott ki, megjelentette a Magyar Művészet című folyóiratot.

Herman Lipót (1884-1972): Szinyei Merse Pál portréja, 1910-es évek eleje

A szervezet életében Csók István, Réti István és Bernáth Aurél játszotta a legfontosabb szerepet. A Szinyei Merse Pál Társaság minden évben díszelőadással és serlegbeszéddel emlékezett meg névadójáról. A beszédek és a Szinyeiről szóló tanulmányok szövege a Magyar Művészetben megjelentek. A folyóirat címlapján és képes mellékletében gyakran szerepeltek Szinyei Merse Pál alkotásai is.

Nyitókép: Rippl-Rónai József Szinyei Merse Pálról készített képmása,1911, Magyar Nemzeti Galéria

 

 

*


Szinyei Merse Pál művei
LAST_UPDATED2