Nagy Jenciklopédia – kis magyar szótár
Életminőség őrzés-javítás/romlás-rontás
Bölcs-balga, boldog-boldogtalan emberek
A földi/égi édenkertek, vagy pokoljárások
8.
Charles Baudelaire:
Az albatrosz
Olykor matrózi nép,
kit ily csiny kedvre hangol,
Albatroszt ejt rabúl, vizek nagy madarát,
Mely, egykedvű utas, hajók nyomán csatangol,
Míg sós örvényeken lomhán suhannak át.
Alig teszik le a fedélzet padlatára,
A kéklő lég ura esetlen, bús, beteg,
Leejti kétfelé fehér szárnyát az árva
S mint két nagy evezőt vonszolja csüggeteg.
Szárnyán kalandra szállt, - most sántit suta félsszel,
Még tegnap szép csoda, ma rút s röhejre készt,
Csőrébe egy legény pipát dugdosva élcel,
Egy másik sántikál: hé, így röpűlsz te, nézd!
A költő is ilyen, e légi princnek párja,
Kinek tréfa a nyíl s a vihar dühe szép,
De itt lenn bús rab ő, csak vad hahota várja
S megbotlik óriás két szárnyán, hogyha lép.
Ford.: Tóth Árpád
*
Lelki erőforrás
Mi visz rá embereket
Rendkívüli, hősi tettekre,
Vagy akár egy életen át tartó önfeláldozásra?
Az istenhit, a szerelem, a család- és hazaszeretet stb.
Mit meg nem tesz Rómeó, hogy elnyerje Júlia kezét!
Életösztöne a sarokba szorított nyulat is oroszlánná teszi?
Miért vállalja az elhivatott igazságkereső a pokoljárásokat?
*
A filozófia
első és legfontosabb része az,
amely tanítások gyakorlati alkalmazásáról szól;
például az, hogy nem szabad hazudni.
A filozófia második része
a bizonyításokat tartalmazza:
miért nem szabad hazudni?
A harmadik rész
az előzőeknek alapvetésül
és megvilágosításul szolgál.
Miért bizonyítás ez? - kérdezi.
Mi a bizonyítás? Mi a következtetés?
Mi az ellentmondás? Mi az igaz és mi a hamis?
A harmadik rész tehát
a második rész miatt szükséges.
A második pedig az első miatt.
A legfontosabb azonban,
amivel mindig foglalkoznunk kell,
az első rész.
Mi viszont fordítva csináljuk.
A harmadik résszel töltjük időnket,
és minden buzgalmunk ebben merül ki.
Az első résszel egyáltalán nem törődünk.
Így történik,
hogy hazudozunk ugyan,
de annak a bizonyítási módja,
hogy nem szabad hazudni,
kéznél van nekünk"
(EPIKTÉTOSZ Kézikönyvecskéje)
*
Testügyességeink
Mindenki zsonglőr, akrobata/cirkuszművész
Villámgyorsan felöltözni és levetkőzni (riadó)
Az első ügyetlen csók után egy ügyeset adni
Kerékpáron egyensúlyozni, személyt-terhet szállítani
Hazavinni a bevásárolt sok holmit gyalog és buszon
Egy kaviccsal az ablakot úgy megdobni, hogy ne törjön
Egy krumplit takarékosan megpucolni, almát lehéjazni
*
A babona
az ostobák vallása
Saját sikeres vállalkozásunkat
még mi magunk sem tudjuk
pontosan ugyanúgy megismételni,
hiszen nincs két egyforma gól -
legfeljebb babonássá tehet minket,
ha a tegnapi gólszerzés minden részét
pontosan ugyanúgy ismételnénk
kezdve attól, hogy mit ettünk reggel...
A jó játék- és csapatszellem idézése a lényeg,
a technikai részleteket úgyse lehet előre tervezni...
Ahol egy "játékban" nagy szerepe van a szerencsének,
ott könnyen kialakulnak "ártatlan" babonák -
ahogy focikapusoknál ez gyakran tapasztalható -
mintha bérletet szeretnénk váltani a szerencséhez...
*
Teremtmény
Mire rendeltetett?
Használati utasítások?
Ha úgy bánsz magaddal,
Mint aki a gitárt szögbeverésre használja,
Akkor ne csodálkozz, ha kialszik a szikrád
*
A lényeg megragadása
Ha egy marslakó megfigyeli életünket
és megnéz mondjuk egy bocsánatkérést,
akkor ő mit fog ebből érteni,
hogyan fogja ő ezt visszaadni, reprodukálni?
Pont ugyanúgy
lép be a szobába,
hasonló távolságra
mechanikusan ismétli a szavakat stb.,
amik egy új helyzetben lehet,
hogy újabb sértést jelentenek...
(Hogy a Kovács egy csaló?
Már bocsánatot kérek!)
*
A kicsi – nagy - hatalma
A kicsi pótolhatatlan segítsége
Az oroszlán és a kisegér meséjében
az állatok királya megkönyörül
az útjába kerülő incifincin,
aki nem győz hálálkodni,
s megígéri, hogy meghálálja még ezt,
amin az oroszlán csak kacag...
De amikor hálóba gabalyodik,
éppen a kisegér éles kis fogai
mentik ki a csávából...
(Ahogy nincs az a kicsi lény,
aki nagyot nem árthatna neked
pl. bacilus, vírus, egy csepp méreg stb.)
*
"A zsidók
folyton azt emlegetik,
hogy az emberek megfeledkeztek
a krisztusi szeretetről
és a gyűlöletet teszik eszméikké.
Nem így van,
mert mi nem antiszemiták,
hanem hungaristák vagyunk.
Szégyen, gyalázat egy nép számára,
ha a vezetést idegennek adja át saját otthonában,
és saját maga állítja ki
és pecsételi le saját szégyenének bélyegével
azt a bizonyítványt, hogy életképtelen.
Mi a magyar hazát akarjuk szeretni,
mi azt akarjuk, hogy itt elsősorban
a magyarságé legyen a vezetés.
Nekem nincs kifogásom az ellen,
hogy a zsidó boldoguljon:
az a kifogásom, hogy amikor ő boldogul,
az én testvéreimnek rovására boldogul."
Prohászka Ottokár püspök
*
Valamit valamiért?
A patkányok is segítik egymást?!
Egymás között, a csoporton belül,
aki velük jót tett, azzal ők is jót tesznek,
az értelmes önzés erkölcse értelmében.
Keresztelő János azt tanította,
hogy ha van két inged,
add oda a rászorulónak az egyiket.
Jézus még ennél is többet követel:
add oda mindkét, az összes inged...
Biztos, hogy őt akarod követni?
*
Csapda
Ha valamim van,
Azt mondják, hogy loptam
Ha semmim sincsen, akkor azt:
Elkorhelykodtam…
*
Az egyik 19,
a másik egy híján 20
Mire te választási helyzetbe jutsz,
addigra már csak az a két lehetőség marad,
ami csak a lényegtelen részletekben különbözik...
Lényegüket illetően
teljesen ugyanolyan,
vagy borzasztóan hasonló
autók, pályák, pártok, tévécsatornák,
ételek és életek stb. között„választasz” ?
Ha hagyod magad manipulálni,
ebbe a hamis illúzióba ringathatod magad…
*
Önbüntetés
Mintha el lenne tiltva a közélettől…
Négyévenként leadod egyszem voksod,
(amit a Nagy Számítógép elnyel, s kiköp)
S vakon kell bíznod érdekeid képviselőjében,
Mert mandátuma őt tkp. semmire sem kötelezi,
Annál inkább a párt, a frakció katonai fegyelme:
S így a Vezér szava dönt, akinek a Pénz diktál,
Így azután olcsó fröccsel moroghatsz nyomorodon
*
Bon sens
A józan ész az a dolog,
amely a legjobban oszlik
meg az emberek között:
mert mindenki azt hiszi,
hogy annyit kapott belőle,
hogy még azok sem szoktak
maguknak többet kívánni,
mint amennyiük van,
akiket minden más dologban
csak igen nehéz kielégíteni.
(René Descartes
*
*
Megelőző támadás
Amikor a főnök vmi apróságért leszúr,
(mert a sok előírás úgysem be tartható)
Még mielőtt felvetnéd az éhbérezésed,
Vagy a hektikus munkakörülmények kérdését
*
Megfelelhetetlen
Annyi és olyan aprólékos szabály van,
Hogy lehetetlenség minden előírást betartani,
Mert különben nemigen haladna előre a munkád –
De így ugyanakkor bármikor hangosan leszúrhatnak,
Ill. jelzik cinkos kacsintással, hogy elnézik ugyan, de…
*
Einstand
(Pál utcai fiúk)
Elhappolni, lenyúlni, szajrézni
Rekvirálni, zabrálni, kommunizálni
(visszaélni a helyzettel, az erőfölénnyel stb.)
*
A Pál utcai fiúk
Ahol mindenkinek volt valami rangja,
Csak egy közlegény volt, Nemecsek Ernő,
A Fekete Könyvbe is mindig őt írták be,
Akinek a Gittegyletben még a nevét is
kisbetűkkel írták be
És aki végül bele is hal, hogy kiérdemeljen egy tisztséget…
(ami anno egyet jelentett a tisztelettel, közmegbecsüléssel)
*
TISZTELJÉTEK
A KÖZKATONÁKAT!
Tiszt vagyok... ha lát a közlegénység,
Tisztelkedve megyen el mellettem;
Én pirúlok, gondolván magamban:
Nincs igazság, nincs igazság ebben.
Nekünk kéne köszönteni őket,
Mert minálunk sokkal többet érnek.
Tiszteljétek a közkatonákat,
Nagyobbak ők, mint a hadvezérek.
Velök állunk a csaták tüzében,
De mi tudjuk, hogy miért csatázunk,
Mert van, ami győzelemre buzdít,
Vagyon elvünk, van tán gazdaságunk,
S von előre csábitó varázsa
A dicsőség ragyogó szemének.
Tiszteljétek a közkatonákat,
Nagyobbak ők, mint a hadvezérek.
Ők az elvet hirből sem ismérik,
És a haza? kemény mostohájok,
Izzadásuk díjában nekik csak
Kenyeret vet s rongyokat dob rájok,
S zászlajához hogyha odaállnak,
Nyomorért csak új nyomort cserélnek.
Tiszteljétek a közkatonákat,
Nagyobbak ők, mint a hadvezérek.
S mit tudják ők, mi az a dicsőség?
S ha tudnák is, mi hasznuk van benne?
Nincsen lap a történet könyvében,
Ahol nevök följegyezve lenne.
Ki is győzné mind fölírni, akik
Tömegestül el-elvérezének?
Tiszteljétek a közkatonákat,
Nagyobbak ők, mint a hadvezérek.
Ha megtérnek csonkán a csatákból,
Koldusbotot ád a haza nékik,
S ha elesnek a felejtés árja
Foly sírjukon s neveiken végig.
És ők mégis nekimennek bátran
Az ellenség kardjának, tüzének!
Tiszteljétek a közkatonákat,
Nagyobbak ők, mint a hadvezérek.
Petőfi Sándor
(Debrecen, 1848. október-november.)
*
Torkos
Élvezeti görbe…
Az éhség jó szakács,
Hátha még finomat,
pláne kedvencedet eszed!
(De a reggeli kávéból is
az első korty a legjobb)
Az első falatoknál
nem tudsz betelni,
Utána még jó,
majd jön a telítettség,
S már csak a szemed kívánja,
Vagy sajnálod otthagyni,
S túlzabálod magad,
ami visszafelé is elrontja az egészet,
Akár még a gyomrodat is
(püffedten elgyengülve elterülsz,
s nehezen emésztesz)
*
A többség
sosem képviseli a jogot.
Nem, sosem!
Ez is csak olyan társadalmi hazugság,
amely ellen
minden szabad,
gondolkodó embernek küzdenie kell.
Kik alkotják egy-egy nép többségét?
Az okosak vagy tökfilkók?
Egyezzünk meg,
hogy a tökfilkók többsége
világszerte lenyűgöző arányú.
De, az ördögbe,
csak nem helyes,
hogy az ostobák ráncigálják az okosokat?!
Ibsen
*
"A zsidóság
nem vallás,
hanem a világcivilizáció testébe
szétszóródott faj:
ahol a zsidóság letelepedett,
ott mindenütt megtartotta
a maga különállását,
nem szívódott fel sehol sem.
A zsidó lelkiség állandó vonásai
valóságos világnézeti alapelvekké jegecesedtek.
A zsidó összehalmozza a vagyont,
kiélvezi az életet,
amellett dühös szabadgondolkodó
és szocialista,
minden forradalmi iránynak
nemcsak megértője,
hanem lelkes propagálója is.
Faji ellenszenvek
nem támadnak ok nélkül,
azok mindig
az életösztön mélységéből születnek,
a társadalmi tapasztalatok
adják meg bennük a vészjelet,
amikor a nemzeti lét veszedelemben van.
Ez az ősi igazság,
nem pedig az,
mintha az antiszemitizmus
jogosulatlan érzelem volna,
valami irigységféle
a zsidók teljesítményeinek láttára.
Ravasz László püspök
*
Létminimum
Ép testben még épp hogy élek
Mindent csak átvészelni, túlélni, kibírni?
Folyton csak takarékon, sosem csúcsra járatva
Mindig tartalékolva – mindig csak a cserepadon
Mint aki folyton csak készül, bemelegít, edz
*
Alább adni
Ettél, ittál, aludtál, öleltél –
De sosem mérted magad a mindenséggel
Az első kudarc után igen alacsonyra tett léc,
Ami biztosítja a csekély, de biztos sikerértéket…
*
Pénz
Mert nincs a pénznél
emberek között nagyobb gonosz,
miatta városok pusztultak el,
s miatta lettek emberek földönfutók,
aljas tettekre ez tanít,
a lelkeket mikéntha megcserélné,
jót gonoszra vált,
az embernek megmutatja,
hogy legyen minden lépés
istentől elrugaszkodott.
(Antigoné)
*
Tantaluszi kín
A görög mitológiában
Tantalosz, Zeusz fia,
hogy próbára tegye
az istenek mindentudását,
vendégségbe hívta őket,
amelyen a saját megölt fia,
Pelopsz húsából készült ételt
tálalta fel nekik.
Bűneiért az alvilágban
a legszörnyűbb kínokat
kell elszenvednie
örök időkig.
Egy tóban áll,
nyakig érő vízben,
s valahányszor kortyolni akar belőle,
szája elől eltűnik a víz.
*
Személyválogató
Akinek egy gyerek, egy koldus, egy parasztember stb.
már hogyan is adhatna megfontolásra méltó tanácsot –
hát még mennyire ki van nála zárva az a lehetőség,
hogy ellensége mondja meg róla az igazságot…
Így maximalizálja annak az esélytelenségét,
hogy valaha is helyes önismerete legyen,
és hogy életében jó döntéseket hozzon…
*
Pályatévesztő
Botcsinálta doktorok
Milyen doki kése alatt vagy?
„Mert félt a vértől, s a szagtól,
Nem lett ő orvos, csak doktor…!?”
(Vagy annyira szórakozott professzor,
Hogy ő kérdi: most műtünk vagy boncolunk?)
*
Judeokrisztián
Idegen isten imádtatni!?
Ha én zsidó vezető lennék,
én is ilyen igéket adnék Jézus szájába,
és küldenék egy Pált a tanítványok élére?
"Hallottátok, hogy a régieknek ezt mondták:
Szemet szemért, fogat fogért.
Én pedig azt mondom nektek:
Ne szálljatok szembe a gonosszal,
hanem ha valaki arcul üt téged jobb felől,
tartsd oda neki a bal arcodat.
Aki perbe fog, hogy elvegye a ruhádat,
annak add oda a köntösödet is.
És ha valaki egy mérföldnyire kényszerít,
menj vele kétannyira.
Adj annak, aki kér, és aki kölcsönt akar,
el ne fordulj tőle."
Mt 5,38-42
*
Vagy-vagy?
Nekem úgy is jó,
Ha langyos a sör, akkor sem reklamálok,
A másik meg alig várja, hogy a „pénzéért”
Beleköthessen/belerúghasson a pincérbe stb.
*
Közteherviselés
Jaj, néktek is törvénytudók!
mert elhordozhatatlan terhekkel
terhelitek meg az embereket,
de ti magatok egy ujjotokkal sem
illetitek azokat a terheket.
(Lukács evangéliuma)
*
Rossz szomszéd
Aki magas kőfallal veszi körül magát
Aki feljelent, ha az utcára pakolják le a sódered
Aki nappal alszik, de éjszaka végtelen tivornyába kezd
Aki azon mesterkedik, hogyan mérgezze meg a kutyádat
Akinek nincs csengője és úgy tesz, mint aki nagyothalló
Aki nem veszi át a küldeményed – vagy olvassa leveled
Aki a kerítésen át leskelődik, hallgatózik, majd pletykál
Stb.
*
Gyorstermelők
Te veszed, bérled a földet
Te tudod, őseid mit izzadtak rajta
Te műveled, veted, ápolod, locsolod
Te figyeled aggódva, milyen az időjárás
Te reménykedsz, hogy lesz mi enni télen
Te fektettél be, hogy el tudd adni a termést
És akkor jönnek egy nap/éjjel, s elvisznek mindent
*
A fa és a gyümölcse
Rossz magot ültetsz, ki sem hajt
A csemete nem akar gyökeret verni
Megnő a fa, de nem hoz elég termést
Terem a fa bőven, de mást, mint vártál
Csak nagy sokára és kétévenként terem
Nagyon fagyérzékeny – rosszkor rügyezik
Mire beérne a termés, elpusztítják a kártevők
Jön egy nagy vihar, jégeső és semmi nem marad
Már éppen szüretelnél, amikor ellopják az egészet
Betakarítod a termést, de nincs kinek jó áron eladni
Stb.
*
Ifjú titán
(titán hasznát veszitek…)
Kialudt benned az isteni szikra
Nagy ígéret volt és nem váltotta be
Egy csiszolatlan gyémánt volt és maradt
*
Ábrányi Emil
Kiégett csillagok
Hány csillag ég ki fönn a végtelenben,
S hatalmas hévvel többé nem teremt!
Elhűlt az élet édes forrósága,
Nincs ott egyéb: sötétség, néma csend.
Nem nyit virág, nem hangzik rajta dal.
S mint a halottnak nincs lélegzete:
Szellő se moccan. Minden éjbe hal.
A bús rögöt örök fagy vonja be.
De bár kiégve, bár megfagyva régen:
A szomorú gömb ott bolyong az égen,
Más, boldog, élő csillagok sorában,
Mint egykoron, a hév s erő korában!
Forog, forog, hurcolván azt a fényt,
Amit hő napja hullájára hint.
Forog, forog... Csak gördűl, csak kering,
A mindenség élő-halottjaként!...
Ó hány ember van, akiből kilobbant
Mindaz, mi egykor alkotó elem,
Hév, szenvedély volt! Minden oda van már:
Lelkesedés, hit, eszmény, szerelem,
Vágy és öröm... édes megindulás,
Szent érzések túláradtán a könny,
Szemünknek gyöngye!... S nincsen benne más,
Csak változatlan, fásult, bús közöny,
Unott, rideg kopárság, rémes űr!...
És mégis él, mégis szünetlenűl
Jár-kel, bolyong. Találkozol vele,
Rád néz s nem csap meg a halál szele.
A pezsgő létben – meg van fagyva bár –
Mint önmagának temetője jár.
Kivűl ragyog... belől örök setét.
Hurcolja folyvást meghalt életét!
|