MARCUS AURELIUS
ELMÉLKEDÉSEK
FORDÍTOTTA HUSZTI JÓZSEF
A teljes szöveg eredetileg kiadott formában:
http://mektukor.oszk.hu/00600/00606/index.phtml
(Általam "átszerkesztett", tipográfiailag módosított változat)
HARMADIK KÖNYV
1.
Nemcsak arra kell gondolnunk,
hogy minden nappal fogy az élet,
s mindinkább összezsugorodik a hátralévő rész,
hanem azt is meg kell fontolnunk,
hogy ha valaki magas kort ér el,
akkor is bizonytalan,
vajon csorbítatlanul elegendő lesz-e elmeereje
a körülmények mérlegelésére,
az isteni és emberi dolgok megértését célzó
szemlélődésre.
Mert,
ha valaki
másodszor kezd gyermekké lenni,
azt a lélegzés, táplálkozás, képzelődés, ösztönélet,
s más ilyesmik elkísérik ugyan,
de idő előtt elhagyja mindaz,
amihez föltétlenül gyakorlott belátás szükséges:
az önrendelkezés,
a kötelességgel való pontos számot vetés,
a jelenségek elemzése,
az a képessége,
hogy meg tudja állapítani
az élettől való távozás kellő pillanatát.
Sietnünk kell hát
nemcsak azért,
mert mindinkább közelebb jutunk a halálhoz,
hanem azért is,
mert
a dolgok megértése
és helyes megfigyelése
már előbb elmarad tőlünk.
2.
Az olyan dolgokat
sem szabad szem elől tévesztenünk,
hogy a természet alkotásainak
még a ráadásaiban is
van valami vonzó báj.
Így a kenyér egyes részei
sütés közben megrepedeznek,
s az ilyen repedések,
bár bizonyos módon
a pékmester szándéka nélkül valók,
valahogyan jól festenek ott,
sőt az étvágyat is ingerlik.
Így a füge is meghasad, ha érett.
A fán rajta hagyott érett olajbogyónak
valami különös szépséget ad,
hogy közel van az erjedéshez.
A fejjel földre húzó kalász,
az oroszlán haragos pillantása,
a vadkan szájából ömlő hab,
s más effélék,
ha önmagukban nézzük,
messze vannak a széptől,
de mint a természet alkotásainak járulékai,
vonzóak, szépek.
Ha valakinek van
érzéke,
mélyebb fogékonysága
a mindenség eseményei iránt,
az még a járulékos jelenségekben is
alig-alig talál olyant,
ami így vagy úgy,
kedvesen ne kelletné magát.
Az ilyen ember
a vadállatok tátongó torkát
a valóságban nem kisebb élvezettel szemléli,
mint a festők és szobrászok ábrázolásában,
és tisztult tekintetével
éppúgy meg tudja látni
az öreg nő és férfi tökéletességét,
korához illő szépségét,
mint a fiatalság ingerlő báját.
Van még sok olyan dolog,
ami nem mindenki ízléséhez vág,
csak azéhoz,
aki a természettel és a természet műveivel
őszintén összebarátkozott.
3.
Hippokratés,[31]
miután sok betegséget meggyógyított,
végül maga is betegségbe esett, és meghalt.
A khaldeusok
sok ember halálát megjósolták,
aztán őket is elérte végzetük.
Nagy Sándor, Pompeius, Caesar,
akik
gyakran egész városokat elsöpörtek a föld színéről,
és
csatáikon sok-sok ezer lovast és gyalogost elpusztítottak,
egyszer csak maguk is távoztak az életből.
Hérakleitos,
a ki a végső világégésről
annyi tudományos tételt állított fel,
marhatrágyába burkolt testtel
vízibetegségben halt meg.
Démokritost elpusztították a férgek.
Sókratést másfajta férgek ölték meg.
Mit akarok mindezzel?
Beszálltál, áthajóztál, megérkeztél: szállj ki!
Ha másik életre kötsz ki,
ott is bizonyosan vannak istenek,
ha pedig teljes érzéketlenségre,
legalábbis nem lesz
sem fájdalmad, sem élvezeted,
s nem szolgálsz egy olyan edénynek,
amely annál hitványabb,
minél magasabb rendű a szolgálója.
Mert
ez az értelem és a te géniuszod,
az pedig csak föld és rothadás.
4.
Ne fecséreld el
életed hátralévő részét
másokról való képzelgésekben,
hacsak
valami közhasznú célra
nem vonatkoztatod gondolataidat.
Bizony mondom,
más kötelességed látja kárát.
Mert, ha azon töröd a fejed,
mit is csinál a másik ember,
miért csinálja, mit beszél, mit kíván, min mesterkedik –
minden ilyen
megzavar és elvon téged
saját vezérlő értelmed figyelmes szolgálatától.
Zárj ki tehát gondolataid köréből
minden ötletszerűt,
minden hiábavalóságot,
még inkább minden hiúságot és rosszindulatot.
Szoktasd magad hozzá,
hogy csak olyant forgass eszedben,
amire,
ha valaki hirtelen kérdezne:
"Mire gondolsz most?",
tüstént, kertelés nélkül rávághatnád:
erre és erre.
Ebből a vak is azonnal látná, hogy
benned
minden
egyszerű, jó szándékú,
közösségi életre született lényhez méltó,
aki nem legelteti képzeletét
érzéki, vagy általában élvezetes gondolatokon,
akiben nincs
versengés, irigység, gyanakvás,
vagy más olyasmi,
amiről csak pirulva vallanád be,
hogy eszedben forgattad.
Az ilyen ember,
aki nem halogatja tovább,
hogy a legjobbak sorába tartozzék,
valóban
mintegy papja és segédje az isteneknek,
és követi géniusza szavát,
aki benne templomot emelt magának,
és aki megóvja ezt az embert
minden élvezet mocskától,
minden fájdalom sebétől,
biztosítja minden túlkapás ellen,
érzéketlenné teszi minden gazsággal szemben,
őt,
a legnagyobb,
a minden szenvedéllyel szembeni
sebezhetetlenségért vívott küzdelem
bajvívóját,
őt,
aki átitatódott az igazságosság szellemével,
aki lelkének lelkéből örül mindannak,
ami csak éri,
ami az ő osztályrésze.
Az ilyen ember csak ritkán gondol
- s akkor sem nagy és közérdekű
kényszerítő körülmény nélkül -
arra, hogy
mit mond,
mit csinál,
mit forgat a fejében
más.
Tevékenységének egyetlen célja
a maga dolga,
gondolatának szüntelen tárgya
a mindenség rokkáján számára font sors:
amazt becsülettel végzi,
emezt meggyőződése szerint jónak tartja.
Mert
a kinek-kinek osztályrészül jutott sors
kényszerű, és kényszerít.
Nem felejti el,
hogy minden értelmes lény rokona;
rajta van, hogy
az emberi természet törvénye szerint
minden embertársa ügyét szívén viselje,
hogy
ne arra a hírnévre törekedjék,
amit akárkitől megkaphat,
hanem csak arra,
amit a természettel összhangban élők osztogatnak.
Azokról pedig,
akik nem így élnek,
mindig számon tartja,
milyenek otthon, házon kívül, éjjel, nappal,
s milyen emberek között forgolódnak.
Az ilyenek helyeslése,
akik önmagukkal sincsenek kibékülve,
semmit nem nyom előtte a latban.
5.
Cselekedeteidben
ne légy
kedvetlen, önző, elfogult vagy szórakozott,
ne öltöztesd gondolatodat
megtévesztő ékes szavakba,
ne beszélj sokat,
ne fogj bele száz dologba.
A benned lakozó istenség
igazi,
érett,
közügyek iránt fogékony férfit irányítson,
aki római,
aki császár,
aki mindent elrendezett magában,
s így nyugodt lélekkel,
minden megkötöttségtől szabadon
várja
az életből visszahívó kürt szavát,
nincs szüksége
sem esküre,
sem más ember bizonykodására.
Ezenfelül
derült lelkű,
nem szorul külső segítségre,
a mások kénye-kedvétől függő lelki békességre. Egyenesnek kell lenni,
nem pedig kiegyengetettnek!
6.
Ha az emberi életben
találsz valami nagyszerűbbet,
mint az igazságosság, igazság, mérséklet, férfiasság,
egyszóval
mint értelmed elégséges voltának tudata ott,
ahol módodban áll
józan belátásod szerint cselekedned,
és a sorssal való elégedettség ott,
ahol nélküled rólad döntöttek,
ha, mondom,
ennél valami jobbat lelsz,
egész emberként erre vesd magad,
és aknázd ki ezt a megtalált legjobbat.
Ha azonban
semmit sem látsz jobbnak
a benned uralkodó szellemnél,
amely az ösztönöket féken tartja,
a képzeteket szorgosan megvizsgálja,
az érzéki szenvedélyek hatalmából
- Sókratés szavával szólva[32] -
magát kiragadta,
az isteneknek magát alávetette,
és embertársa javát gondozza –
ha ezzel szemben
minden mást
kisebbnek, silányabbnak találsz,
akkor semmi más javára ne tágíts ettől!
Mert,
ha egyszer elhatározásod mérlegének nyelve
oda billent,
nem leszel képes
a te sajátos, külön javadat
súlyos erőfeszítés nélkül
mindenek fölé helyezni.
Nem méltányos,
hogy az elméleti és közösségi jóval
bármit szembeszegezz,
ami idegen tőle,
mint a tömeg dicséretét,
magas állást,
gazdagságot,
érzéki élvezeteket.
Mindezek a dolgok,
ha rövid időre,
látszólag,
összhangban állnak is természetünkkel,
hamarosan fölénk kerekednek,
és elsodornak.
Válaszd tehát,
azt mondom,
egyszerűen,
szabad emberhez méltón,
a jobbat,
és tarts ki mellette.
Ami hasznos, az a jobb!
Ha mint eszes lénynek az,
ám őrizd meg,
ha azonban állati mivoltodnak az,
mondj le róla,
s tartsd meg tisztán,
de dölyf nélkül
ítélőképességedet.
Csak azután alapos legyen a vizsgálódásod!
7.
Ne gondold,
hogy hasznodra van az,
ami egyszer valamikor talán arra késztet,
hogy megszegd a szavadat,
hogy szemérmetlen légy,
hogy valakit
gyűlölj, gyanúsíts, megátkozz,
hogy valaki előtt alakoskodj,
hogy olyat kívánj, amihez fal és takaró kell.
Mert
aki első helyre teszi az értelmet,
a benne lakó géniuszt
és az ebből fakadó erény szent szolgálatát,
az nem csinál semmiből tragédiát,
nem sóhajtozik,
nem keresi
sem a magányt, sem az embersűrűt.
Élni fog
- s ez a legfontosabb! -
anélkül, hogy az élethez ragaszkodnék,
vagy eltaszítaná magától.
A legcsekélyebb aggodalmat sem okozza neki,
hogy lelke hosszabb vagy rövidebb időre
van-e összekötve porhüvelyével.
S ha már most mennie kell,
olyan könnyű lélekkel távozik,
mintha valami más dolga akadna,
amit tisztesen,
sőt méltósággal lehet elintézni.
Csak
attól az egytől óvakodik
egész életen át,
hogy értelme valami olyan ügybe bonyolódjék,
ami méltatlan volna
egy eszes,
közösségi életre született lényhez.
8.
A fegyelmezett,
tiszta lelkű ember gondolatában
nem találhatsz semmi rothadást,
semmi mocskot,
semmi kétszínűséget.
A színészről
még el lehet mondani,
hogy előbb távozik,
mintsem befejezné és végigjátszaná szerepét,
az ilyen ember életét azonban
a végzet nem vághatja félbe befejezetlenül.
Nincs benne
semmi szolgai,
semmi hívságos,
semmi önállótlan,
semmi különcködő,
semmi megrovásra méltó,
semmi titkolni való.
9.
Tiszteld véleményalkotó képességedet!
Teljesen ettől függ,
hogy vezérlő értelmed
ment maradjon minden olyan ítélettől,
amely nincs összhangban
a természettel és az eszes lény alkatával.
Ez biztosítja,
hogy mások felfogásának
ne hódoljunk be egykönnyen,
hogy az embertársainkkal szemben
jóindulatot,
az istenekkel szemben pedig
engedelmességet
tanúsítsunk.
10.
Tehát mindent félretéve,
ehhez a néhány szabályhoz tartsd magad!
Ezen felül el ne felejtsd,
hogy mindenki csak a jelenben él,
ez pedig röpke pillanat:
a többi idő vagy már elmúlt,
vagy bizonytalan.
Arasznyi az ember élete,
arasznyi az a földzug, ahol él,
de arasznyi
a legtovább fennmaradó hírnév is.
Hiszen ezt a hírnevet
gyorsan pusztuló emberférgek
egymást felváltó nemzedékei hordozzák,
ezek pedig még önmagukat sem ismerik,
nemhogy arról tudnának,
aki már régen meghalt.
11.
A már kifejtett
életszabályokhoz
még egyet csatol:
minden dolgot, ami eszedbe jut,
határozz meg, és írd le pontosan,
hogy világosan lásd,
milyen az lényegében,
a maga mezítelen valóságában,
egészében,
minden szempontból,
hogy beszámolj magadnak róla,
mi a neve,
hogy hívják alkatrészeit,
melyekből összeállt, melyekre majdan széthullik.
Mert semmi nem teszi nemesebbé a lelket,
mint ha valaki az élet jelenségeit
módszeresen és tárgyilagosan tudja vizsgálni,
és mindig úgy tudja szemügyre venni őket,
hogy világosan látja:
a dolgok melyik rendjéhez tartoznak,
mire használhatók,
mi az értékük
az összesség,
mi
az egyes ember szempontjából,
ki a polgára annak a legmagasabbrendű államnak,
amelynek a többi államok mintegy csak házai.
Továbbá:
micsoda,
miből áll,
mennyi ideig marad meg természete szerint az,
ami most bennem ezt a képzetet kelti?
Továbbá:
milyen erényre
van vele kapcsolatban szükségem,
szelídségre, függetlenségre?
Éppen ezért,
minden egyes jelenséggel kapcsolatban mondd el:
ez az istenségtől jön;
ez a dolgok összességének,
a végzet szövedékének,
az események sajátos találkozásának,
sajátos véletlennek a következménye;
ez viszont velem egy törzsből sarjadt,
rokon társam cselekedete,
aki, sajnos, nem tudja,
hogy a természet szerint mi való számára.
Én azonban tudom:
éppen ezért
a közösség
természettől szentesített törvénye szerint
jóindulattal, igazságosan
járok el vele szemben.
Az úgynevezett közömbös dolgokat
mégis sajátos értékük szerint igyekszem számba venni.
12.
Ha
a józan ész szabályainak megfelelő módon,
buzgón, határozottan, békés lélekkel
azt teszed,
amit a pillanat kíván,
ha sem jobbra, sem balra nem nézel,
hanem géniuszodat olyan tisztán igyekszel megőrizni,
mintha már vissza kellene adnod;
ha még hozzá mit sem vársz
és
mitől sem remegsz:
ha úgy cselekszel,
hogy tevékenységed
mindig összhangban áll a természettel,
és minden szavadban - megnyilatkozásodban
beéred a hősi időkre emlékeztető igazsággal,
akkor boldogan élsz.
Már pedig ebben senki meg nem akadályozhat.
13.
Mint ahogyan az orvosok
eszközeiket, késeiket
hirtelen műtétre felkészülve
mindig kezük ügyében tartják,
úgy tartsd mindig készen alapelveidet
az isteni és emberi dolgok helyes megismerésére.
Mindenben,
a legcsekélyebb dolgodban is úgy járj el,
hogy ne felejtsd el:
e kettő kapcsolatban van egymással.
Mert semmi emberi dolgot
nem intézhetsz el az isteni való vonatkoztatás nélkül.
Ugyanez áll megfordítva is.
14.
Hagyd abba az ide-oda csapongást,
hiszen már arra sem lesz időd,
hogy újra elolvasd feljegyzéseidet,
vagy a régi rómaiak és görögök tetteit,
továbbá
azokat az olvasmányaidból csinált szemelvényeket,
melyeket öregségedre félretettél magadnak.
Siess hát a cél felé,
hagyd a hiú reményeket
és addig segíts magadon, míg lehet,
ha érdekeidet valóban szíveden viseled.
15.
Az emberek nem is tudják,
milyen sokfélét jelentenek e szavak:
lopni, vetni, vásárolni, nyugton lenni,
látni a tennivalókat,
nem is testi szemekkel,
hanem valami más látószervvel.
16.
Test, lélek, értelem:
a testnek vannak érzetei,
a léleknek ösztönei,
az értelemnek alapelvei.
Érzéki benyomásokat felfogni az állatok is tudnak;
a vágyaknak ösztönösen engedni
a vadállatok is képesek,
a hermafroditák is,
egy Phalaris[33] is, Nero is.
Az értelmet
a külső illendőség dolgaiban
az is elfogadják vezérül,
akik az istenekben nem hisznek,
akik hazájukat elárulták,
és akik zárt ajtók mögött bármire képesek.
Az eddig mondottak,
s még sok más is,
mindenkire jellemzők,
de a jó embernek van még egy különös sajátossága:
szíves örömmel fogadja,
ami a sors rendeltetéséből történik vele,
a keblében levő géniuszt nem mocskolja be,
a képzetek zavaros tömegével sem nyugtalanítja,
hanem derültnek őrzi meg,
és az istenségnek illendő módon alárendelve magát
mindig igazmondó,
cselekedetében mindig igazságos.
S még ha az egész világ kétségbe vonná is,
hogy egyszerűen, erényesen, derűsen él,
akkor sem neheztel senkire,
és nem tér le arról az ösvényről,
mely az élet céljához vezet,
ahová kinek-kinek tisztán, nyugodtan,
minden földi béklyótól mentesen,
sorsával kényszeredettség nélkül
megbékélten kell elérkeznie.
Írtam Carnuntumban.[30]
|