BOLDOG-BOLDOGTALAN POÉZISE ÉS BÖLCSELETE SZABAD ÖTLETEK ÉS VÁLASZTOTT IDÉZETEK JEGYZÉKE
Bikini: A szabadság rabszolgái - dalszöveg
1. Utolért minket az ezredvég, Túl vagyok mindenen, mi jöhet még? Mintha a cél csak az volna, Ki jut előbb a pokolra.
2. Kőkorszak ez itt, nem a jövő, Múlik az idő, az emberölő. Bennem a remény hamuvá lett, Pörög az élet mint az orosz rulett.
R. ||: Rabszolgák rabszolgáljatok, Rabszolgák meg ne álljatok! Rabszolgák - szolgáljatok! :||
3. Magamért jöttem vissza, nem titok, Megtanulom tőled, amit nem tudok. Kivárom az időt és olyan leszek, Hogy drágán adok és olcsón veszek.
4. Sok beszédnek sok az alja, Csak az nem érti, aki nem akarja. Tízmilliónyi Isaura Legyen már végre a maga ura!
R
http://www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/1117/bikini/a-szabadsag-rabszolgai-zeneszoveg.html
*
A jószándék önmagában is dicséretes, Pláne, ha van erő és elszántság a kivitelhez És vele jót is érünk el, s nem pont a rosszat Mert a pokolhoz vezető utat is kövezhetjük…
*
Ok-okozati kapcsolatok – kauzális Céltételezés és eszközhasználat – teleologikus Szándék és eredmény - következmény
*
Cél Célkitűzés Céltudatos – céltalan Célállomás, végállomás Célközönség Célegyenes Célozgatás Célba találni Rajt-cél győzelem Célirányos
*
A cél halál, az élet küzdelem, S az élet célja e küzdés maga!?
*
Lankadatlanok Első szóra jönni és nem lankadni Töretlen lelkesedéssel kitartani, véghezvinni
*
Amilyen nehezen adódik a jó alkalom, Olyan könnyen csúszhat ki a kezedből
*
Megkettőzi bűnét az, aki nem szégyelli.
*
Mint a vasat a rozsda, úgy emészti az irigy embert saját lelke.
*
„Anda Pál hadába való. Jelent felesége akaratján járó férfit, minő volt, állítólag Anda Pál, miskolci polgár.”
*
Kend az az Alvinczi? Mondani szokták, mikor valaki használhatatlan tanácsot vagy eszközt ajánl; miképp Alvinczi tábornokról fennmaradt, hogy a francia háborúban rossz fegyvereket osztatott volna ki a fölkelt nemességnek, s egy nemes vitéz által, egész gúnyosan így szólíttatott meg: Kend az az Alvinczi! stb.
*
„Alpári ember Együgyű - azon történeti adatból, mikor Alpáron meghagyá magát csalatni Zalán, fehérlovon eladván országát.”
*
A magyar bölcselet jó hagyományai
A népmesék, balladák, közmondások A reformáció korabeli Biblia fordítások Prédikációk, Szentírás-magyarázatok Hitvallás, katekizmus, ars poetica Önéletírások – bizonyságtételek Parainesis – erkölcsi tanítások Fabulák, tanmesék, példázatok Bölcseleti költészet, próza, dráma Jeles íróink füveskönyvei Nagy gondolkodók aforizmái (pl. Eötvös) Emberbarát filozófusok jó magyarosításai
*
Magyarországon elkövetett erőszak Például a magyar nyelv német szellemű „tana” Például a magyar bölcselet germanizmusai – Mintha a mi nyelvünk nem lenne alkalmas erre, Ahogy Lukács György életművét németül is írta… És mi Eőrsi magyar fordítását szívtuk magunkba…
*
Mit lehet hamar megutáltatni a diákkal? Például a matekot, a filozófiát, a politikát– A könyvolvasást és a gondolkodást, a közéletet? Hogy hamar belássa: ezek nehéz vagy mocskos dolgok, hagyja ezeket szakemberekre, másokra stb.
*
Csak a szemedbe szidlak, A hátad mögött dicsérlek (hogy ne bízzad el magad) Vagy jobb megfordítva? Vagy mindkettő véglet, S van valahol egy középút?
*
Ha elromlik az autó, Megyünk/mehetünk a szervizbe, Ha nem tudjuk mi megszerelni. Ha elromlik a kapcsolatunk, Akkor vagy úgy teszünk, Mintha mi sem történt volna, Vagy akkor sem keresünk segítséget, Ha nem sikerül házilag megjavítani (barkácsolni, buherálni, toldozni stb.)
*
Korunk gyermekei Az apa nélkül felnőtt fiúk Vagy mert nem látják nappal, Vagy mert a válás után anyjukkal élnek
*
Féltékenységek A férj a gyerekkel is megcsalható
*
A gyerek non stop nagyítóval figyeli szüleit, s jaj nekik, ha nem következetesek, ezt rögtön kiszúrja, s (vissza)él vele?
*
Ha az apánál nem ér el valamit a gyerek, Akkor szalad az anyjához – és fordítva? Akár ki is játssza őket egymás ellen, S ő lesz a nevető – később síró – harmadik?
*
Az apa az aki szigorral számon kér, büntet, Az anya az, aki eltussol, irgalmaz, vigasztal? Végleg beszorulni ebbe a hálátlan szerepbe?
*
A parasztok békében élnek egymással A békétlenséget a városból szítják közöttük
*
Batthyány Lajost fel akarták akasztani, Hogy még kivégzésekor is megalázzák, De mivel megsebesítette a nyakát, Így kénytelenek voltak golyó által… (S mindez egy sötétszobás kaland miatt is, Amikor véletlenül kiderült, ki volt a hölgy: A császár anyja – s ő akarta eltüntetni a tanút…!?)
*
Egy nagy és szép ügy hősi vértanúja, aki lelkét visszaadta Istennek, de emléked örökké élni fog szíveinkben, emléked élni fog az utolsó magyar legutolsó lélegzetvételéig. — Teleki László Batthyány Lajosról
*
A halálraítélt szabadon választhat: Akasztás, golyó vagy villamosszék, Vagy élve eltemetés, meglincselés stb. A neki jó,méltó kivégzési mód…
*
Az egész földet elborítja sugárival a nap, de csak az boldog, ki érzi melegét; a polkör szerencsétlen lakosa önnyomorúságát látja hideg fényében. Így van az istenség ideájával is: lenyom a hit, ha nem boldogít. Eötvös József
*
A barátság legnagyobb próbája nem az, ha a magunk hibáit tárjuk fel barátunknak, hanem, ha neki tárjuk fel az övéit. Franz Kafka
*
A boldogság, a gazdagság és a siker mind különböző célok melléktermékei - közvetlenül maguk nem lehetnek célok. Denis Waitley
*
A boldogság talán az erdőben élő szarvashoz hasonlítható leginkább. Néha előjön az erdő sűrűjéből, és meglátogat. De a tolakodó közeledést nem szereti, ha meg üldözőbe veszed, biztosan elmenekül előled. Ph. Theroux
*
Életidő számítás/felfogás Örökké akarok élni. Eddig sikerült. Ma kezdődik életem hátralévő része.
*
Az emberi idő nem körben forog, hanem egyenes vonalban fut előre. Ez az oka, hogy az ember nem lehet boldog, mert a boldogság az ismétlődés utáni vágy. Milan Kundera
*
Grafitti cinizmus A hangya egész nyáron dolgozott. A tücsök pedig egész nyáron hegedült. Télen mindketten megdöglöttek.
*
Hiszek az Egy Istenben! Miért titkolnám, miért rejtegetném? De miért mutogatnám, miért hivalkodnék vele?
*
Életünk minősége és az ételünket készítő háziasszony ötletessége, leleménye, figyelmessége, tisztasága, gondossága, kedvessége…
*
Nincsenek ketten a földön, akik mindenben egyetértenének. De én magammal mindig, sőt még élettársammal is legtöbbször – főleg a lényeges kérdésekre adott válaszokban
*
Addig jár s korsó a kútra, míg el nem törik Addig röpköd vissza a légy, míg beleesik a mézbe
*
Szóláskeveredés Akinek vaj van a fején, az ne menjen a Napra Akinek valami van a füle mögött, az titkolózik
*
Kolduló szerzetes Aki mindenkit szolgál, azt senki sem fizeti
*
Sok hűhó semmiért Hegyek vajúdnak és egérke születik
*
Szájtáti alak A sült galamb nem repül a szádba Ha a száj csukva, nem repül bele a légy.
*
Összefogásban az erő Sok lúd disznót győz
*
Lassú víz partot mos Sok kicsi sokra megy Ha valaki naponta száz fonalat fon, egy év múlva gyapjú köpenye lesz.
*
Annak keresd inkább a tanácsát, aki megríkat, és ne csak/főleg annak, aki megnevettet. (Nagy nevetésnek sokszor sírás a vége…)
*
Kiskorában Blaskó Péter úgy menekült a közszerepléstől, mint ördög a szenteltvíztől (nem szenvedett szereplési viszketegségtől) Egy makrancos csikóból gyakran ragyogó ló lesz.
*
A szükség törvényt bont A hideg megtanít szenet lopni
*
Élj azzal, aki imádkozik, és te is imádkozni fogsz, élj azzal, aki énekel, és te is énekelni fogsz. Élj azzal, aki a fészkébe piszkít és te is…
*
Dobd a tóba, és egy hallal a szájában fog felbukkanni. Árultass vele vizet a sivatagban, és hoppon marad, éhkoppot nyel
*
A részeg ember ok nélkül nevet. Sok józan még jó okkal sem nevet
*
Azt mondták a tevemadárnak (= strucc): "Vidd!" Azt válaszolta: "Nem tudom, mert madár vagyok". Azt mondták neki: "Repülj!" Azt felelte: "Nem tudok, mert teve vagyok".
*
Az egyik ember két kezével tartja a plafont, Hogy rá ne zuhanjon kis családjára, A másik meg viccelődve csiklandozza, Vagy jobb esetben kibicként nyeglén beszól…
*
Megtalálja a zsák a foltját Nem esik messze az alma a fájától Az egyik tizenkilenc, a másik egy híján húsz
*
Értetlenül állók
Sok házaspárt-élettársat látni, akiknek a magyar az anyanyelvük, mégis csak egy vadidegen ember előtt, már csak a válóperük során mondják el, hogy tulajdonképpen mi bajuk is volt egymással. Pedig még az anyja sem érti a szavát a gyereknek, ha néma (a néma szavunk rokon a némettel, ami a nem érthetőt, az idegent jelentette...)
*
Beszéd és hatalom
A tanár feleltet Ki kérdez – kinek kell felelnie Gyereknek, asszonynak „Hallgass’” a neve Kié az utolsó szó? Dictum factum Akkor beszélj, ha kérdezlek Kikérdezlek, faggatlak, vallatlak Hangszórón rágalmaznak – tátogva védekezel Idegen nyelven szól az ügyész és a bíró Parancsszóra megváltozni Varázsszóra nyílik a barlang Kezdetben vala az Ige – logosz
*
Reductio ad absurdum Ha lehet férfinak férfival, nőnek nővel, Akkor miért ne lehetne apának lányával, Vagy a pásztornak a nyájával?
*
Mérgelődjek? Mér ne gelődjek? Én kopok, te kopsz, ő kopik
*
Ékszer - ékesség Éktelen káromkodás Ékesíti a kart a kard Éket ver közéjük
*
Amit a lakatlan szigetre vinnék: Pl. Móra Ferenc: A vadember és családja
*
A nem fogtok lógni: Munkát a kommunistáknak (és aki nem dolgozik, az ne is egyék) A Magyar Október Párt egy szlogenje
*
Amikor Jókai a kiegyezés után Saját lazasága, pumpolhatósága És felesége költekezési mániája stb. miatt Végzetesen eladósodott zsidó honfitársainál, Akkor nem kezdeményezte, de nem is ellenezte, Hogy a császár, a „Ferenc Jóska” konszolidálja… (kegyes a Gondviselő: Petőfi ezt nem élhette meg!)
*
Mi tart vissza attól, Hogy a vonat alá ne ugorjak Egy rossz, kétségbeesett pillanatban? Elgondolom, hogy még mi dolgom van a Földön, Elgondolom, hogy hány ellenségem csak erre vár, Elgondolom, hogy szeretteimnek ártanék ezzel stb.? Vagy az elemi életösztön, ami reflexszerűen működik?
*
Emlékszem egy filmre, Kamaszkorom legszebb nyara, Ahol egy élveteg pufi gyerek becsajozott És egy felvilágosító-tanácsadó könyvet lapozott Miközben áldozatára tehénkedve gyömöszölte azt…
*
Mintha úgy tanították volna nekünk, Hogy az állat ösztönös, de az ember tudatos lény – Nem vagyunk állatok, nem marakodunk a csontért, S nem akar egy érett hím tüzeléskor bárkivel nőzni stb. A köz java sok lemondást, önkorlátozást kíván tőlünk, Igaz egy hangya vagy egy anyamadár is áldoz a fajért, De minket erre a neveléssel programoznak be, Amivel felül vagy alul is múlhatjuk az állatokat, És nagy a baj, ha ezek nem lesznek ismét „ösztönösek”, S minden mondatunk előtt el kell gondolnunk a szabályt, A nyelvtanit éppúgy, mint az erkölcsit, illemtanit stb. Még nagyobb baj, ha a belénk oltott/vert szabályok Végleg kioltják az isteni életösztönöket (S-T-N)
*
Vörösmarty Mihály: A korcsokhoz
Hová rohantok átkozott gonosz fiak? Mi készt ezekre? büntetlen Fog hát az undok visszaélés bennetek Tenyészni, gyáva fajzatok? Az ezredes veszély alatt nyögő hazát, Midőn serényen ébredez, Imez fajúltak átkosan kelő hada Alázza, dúlja, dönti meg. Attila nyelve (melynek intő hangira Remegve tért ki a világ Előled, ó nagy hős!) íme dicső, talál Korunkban ennyi megvetőt. Az, ami lételünknek őre, s nemzetünk Fő kincse szenved ily csapást! Nagy átok ez fölötted, ó hazánk! öled Sok álnokot nevel ma is, Ki dúlva dúl, s javidban ellened veszélyt Szerez, s egedre gyászt lehel. Mért kelle hajdan meghasonlanod, magyar, Hogy e nyomokra térj utóbb, Holott ma ébredő napunkat fellegek Űzik kietlen éj alá?
Pest, 1819.
|