Bölcsességszerető-boldogságkutató filozófiai vizsgálódások Szellemidézés - lélek és életképek: szabad ötletek jegyzéke
Giulio Evola legújabb könyve nem alkalom, egyenes felszólítás arra, hogy az ember átgondolja azt, amit az utóbbi években világkrízisnek szoktak nevezni. Komolysága kétségbe nem vonható; alaposságát nem annyira jegyzetei bizonyítják, mint a belőlük levont tanulság; jelentősége az, ami Franciaországban Valéryé, Spanyolországban Ortegáé, Németországban Keyserlingé: új gondolkozó típusa, akit régebbi, egy kicsit leereszkedő kifejezéssel „életfilozófusnak” is hívtak, de akire ez a megfogalmazás helytelen. Régebbi világban ilyen gondolkozó számára nem volt hely. Bizonyos tekintetben archaikus filozófus, annyiban, hogy univerzalisztikus és naiv. Evola nem úgynevezett szakember: nem pszichológus, nem szociológus, nem történetíró, nem foglalkozik ismeretelmélettel, nincsenek biológiai, esztétikai, politikai, morális, filológiai főszempontjai. Gondolkozásának tárgya: az „egész”. Nemcsak a kultúra, az ember is; nemcsak a természet, a természetfölötti is; nemcsak a lélek, a szellem is; nemcsak az élet, hanem az is, ami az életen túl van. És nem mindez külön egyenkint, hanem mindez együtt. Ez az, ami ebben a modern gondolkozótípusban a naiv. Az egészet együtt nézi. Nem ismer szakkérdést, differenciálódást. Olyan, mint Hérakleitosz vagy Empedoklész gondolkozása: archaikus. Evola könyvének tárgya az egész, éspedig az „egész” a krízisben: ezért felszólítás arra, hogy az ember nézze meg, mi ez a krízis.
HAMVAS BÉLA: VILÁGVÁLSÁG Modern Apokalipszis - A világkrízis irodalma
*
Talpalattnyi föld, És az a föld, amit kiásnak, hogy eltemessenek, S ami a sírod felett domborul, hol unokád leborul
*
Az is bolond, aki poéta lesz Magyarországon?
*
Születési anyakönyv - az élet könyve - halotti anyakönyv
*
Gyerekkoromban kértem Istent,adjon nekem egy biciklit. Aztán rájöttem, hogy a dolgok nem így működnek. Úgyhogy loptam egyet, és kértem Istent, bocsássa meg.
*
Ép-egész és csonka Kéz, test, kézirat - és család
*
Apa - édesapa - nevelőapa - mostohaapa - apafigura - pótapa
*
Weöres Sándor: A paprikajancsi szerenádja
Gyönge fuvallat a tóba zilál, fények gyöngysora lebben, Sóhajom, árva madár-pihe, száll s elpihen édes öledben. Tárt keblemen reszket a kóc: érted szenved a Jancsi bohóc.
Szép szemeidből vérzik az ég, sok sebe csillagos ösvény. Egy hajfürtöd nékem elég: sok sebemet bekötözném. Hull a fűrészpor, sorvad a kóc: meghal érted a Jancsi bohóc.
Tálad a rózsa, tükröd a Hold, ajkadon alkonyok égnek, Víg kedvem sűrű búba hajolt, téged kérlel az ének. Hogyha kigyullad a szívem a, kóc, nem lesz többet a Jancsi bohóc.
*
Tégy oly célt fel, amelyre soha senki nem ért. Mert szép dolog a középszerű tudós emberekkel elérkezni, de szebb még a legtudósbakkal egyarányú messze hagyíttani, a legszebb penig mindeneket fellyülhaladni, és a nagy hegynek oly részében állani, ahová soha senki maga erejétől nem hághatott, s talám soha nem is hág. Apáczai Csere János *
Leereszkedik a remete a hegyről, bemegy a vendéglőbe s kér ételt-italt, s nőt... Nőt nem tudnak adni. Amikor sokadszorra ismétlődik a dolog, akkor kínjukban felajánlják neki a Bélát. - A Béla? De hát én nem vagyok olyan!! Legközelebb nagy szükségében alább adja, de kiköti, hogy ne tudjon róla senki. - Nem fog róla tudni más rajtunk kívül, csak még az a két ember, aki lefogja a Bélát, mert a Béla sem olyan.
*
Miért félsz minden kontrollvesztett állapottól? A borban az igazság! Az álmok nem hazudnak! Az önfeledt játék önismereti reveláció!
*
Az egyik egyáltalán nem törődik álmaival, Hisz az nem valóság, álompénzen mit se kapni, A másik meg naphosszat próbálja pontosan felidézni, Álmoskönyvekbe temetkezik, álomfejtőket hízlal…
*
Úgy bánsz magaddal Mintha valaki a gitárral verné be a szöget: Lehet arra is használni, de arra a kalapács jobb. Viszont abból nem lehet dallamokat varázsolni!
*
Csak azt hiszed, amit láthatsz. A lélek sincsen, hisz nem látható. A gitár is a fán termett, nincs alkotója.
* A ti házasságotokban sosincs veszekedés, Ti olyan okosan köttök kompromisszumot: Egyikőtök hidegen, másikótok forrón szereti – Életfogytiglan langyosan fogyasztjátok
*
Az első kudarc után Tartósan alacsonyra teszed a lécet, Hogy biztosan átvihessed - De ez már nem okoz sikerélményt
*
Arcodra van írva minden, Akkor is, amikor a keleti piacon alkudozol
*
Annyira szent neked minden nyomtatott írás, Hogy egy kicsi, de súlyos nyomdahiba miatt Majdnem megmérgezed és kiirtod a családod
*
A napi biztos betevő csontért Lemész kutyába, felveszed a szájkosárt, És gazdádnak leteszed a nagy hűségesküt
*
Rejtjelezve küldesz S.O.S. üzenetet, Vagy a tenger fenekére küldöd palackpostádat
*
Mintha mindig csak leselkednél a világban…
*
Mintha a fejedre ejtettek volna…
*
Annyira ragaszkodsz a szabad szóláshoz, hogy bármit odaadsz, bármit felveszel érte? Például a diliflepnis stigmát, a bolond bélyeget stb., ami miatt már senki nem vesz komolyan: rádhagyja…
*
Azt hiszed, te tudatlan, hogy a messziről közelgő óriás csak egy törpe, ezért nem is teszel megfelelő óvintézkedéseket.
*
Reviczky Gyula: ZSIDÓK, KERESZTELKEDJETEK KI!
Ahasvér, az örök bolyongó Sóhajt minden gettó előtt: Hát meddig lesz még rajtam átok! Mikor lelek már pihenőt. - És titkos szózat zúg a légben: Mindaddig nem fogsz megpihenni, Míg egy gettónak lesz lakója... - Zsidók, keresztelkedjetek ki!
Más istenünk van, más világunk! Mi meg nem értjük Jehovát. A régi istenek kivesztek; Mit kísértsen csak ő tovább! Villámszóró Zeusz sem él már; Alláht is látom útra kelni Európábul Ázsiába... Zsidók, keresztelkedjetek ki!
A haragos Jehova meghalt; Most szerető, jó Isten él. Lehet-e Isten bosszuálló? Kívánhat-é szemet-szemér'? Tilthatja-é a nem zsidóval Jót tenni, vele lakni, enni?... Mondhatja-é: Gyűlöljed, öld meg!... Zsidók, keresztelkedjetek ki!
Ezernyolcszáz és nyolcvan éve Hogy Ahasvér, szegény bolond, Elátkozottan, kitaszítva Ezen a földtekén bolyong. Szánjátok őt meg; mert ha többé Jehovát egy zsidó se zengi: Ahasvér akkor fog pihenni... Zsidók, keresztelkedjetek ki!
1886.
*
Teológiában-filozófiában, humán tudományokban Igaza lehet Edisonnak, már ami a lángész mivoltot illeti: Egy százalék tehetség, 99% szorgalom. De én még kettőt hozzáteszek: Bátorság az igazság meg nem alkuvó kutatásához És az imádságos lelkület: türelmesen várni az ihletre
*
Ha álmodban szerelmeskedsz, abból nem szüleik gyerek Ha álmodban költekezel, akkor nem jön másnap végrehajtó Ha álmodban bejárod a Földet, azért még otthon ébredsz
*
Gyámügyek A gyámoltalan, És aki fölé gyámot rendelnek kis Gyámolítás és elgyámoltalanodás
*
Nem az a legény, aki üt, hanem az, aki állja
*
Rosszhiszemű jogcímnélküli lakos a Földön
*
3+1 variáció Példabeszédből okulni, Más kárán tanulni, Saját károdon okulni - Vagy még a saját károdon se!?
*
Az élet egy labirintus - Kell hozzá Ariadné fonala És le kell győzni a szörnyet?
*
Örök titkok Az élet és az életerő misztériuma
*
Test és lélek Elpirulás - hátborzongás - felgyorsult pulzus Üres vagy tele hassal lehet jobban filozofálni? A fáradt és éhes ember a kánikulában ingerlékeny
*
Emlékkönyvek és beírások, rajzok-festmények Lányok és múzeumok, kiállítások stb. emlékkönyve
*
A bírhatót ne add el álompénzen
*
Kellemes szag - illat Virágillat - ételillat - föld és víz és levegő Kedvesem hajának és bőrének mennyei illata
*
Emberi lak Odú, ól, barlang, sátor, kunyhó, menedékház Istálló, putri, kastély, laktanya, palota, vár, szállás Vendégfogadó, hotel, lakóhajó, lakókocsi, kuckó stb.
*
Jelen! Jelenléti ív - névsorolvasás - csak testben jelen Elmentek otthonról? (Absent minded - angolul) Ki „él” a múltban, ki a jövőben, ki álomvilágban? Ki az, aki itt és most nem oszt és nem szoroz?
*
Szó, szó, szó Szólás - felszólalás - megszólalás - beszólás - kiszólás Hozzászólás - összeszólalkozás - megszólás - átszólás
*
Aki úgy tud adni, mintha ő kapna Aki úgy tud elfogadni, mintha ő adna
*
Milyen színészi és más képesség kell ahhoz, Hogy jó kém legyél, megtanult életrajzzal stb.?
*
Névtelenül vagy álnéven írni Vagy egy fedőnévvel illegalitásban élni
*
Egy kisgyereket bántó módon átnevezni, Sőt: beszélő nevet adva gúnynéven szólítani
*
Tűzoltómunka - Az a jó, ha a tűzoltóknak nincs semmi dolga
*
First thing first
"A filozófia első és legfontosabb része az, amely tanítások gyakorlati alkalmazásáról szól; például hogy nem szabad hazudni. A filozófia második része a bizonyításokat tartalmazza: miért nem szabad hazudni? A harmadik rész az előzőeknek alapvetésül és megvilágításul szolgál; miért bizonyítás ez?- kérdezi, mi a bizonyítás? mi a következtetés? mi az ellentmondás? mi az igaz és mi a hamis? A harmadik rész tehát a második miatt szükséges. A második pedig az első miatt. A legfontosabb azonban, amellyel mindig foglalkoznunk kell, az az első rész. Mi viszont fordítva csináljuk. A harmadik résszel töltjük időnket és minden buzgalmunk kimerül vele kapcsolatban. Az első résszel egyáltalán nem törődünk. Így történik, hogy hazudunk ugyan, de a bizonyítási módja annak, hogy nem szabad hazudni, kéznél van nekünk. ************************** Epiktétosz Kézikönyvecskéje - vagyis a sztoikus bölcs breviáriuma
|