21:30, Csütörtök (december 8.), DUNA Televízió
Hamvadó cigarettavég magyar filmdráma, 120 perc, 2001
rendező: Bacsó Péter forgatókönyvíró: Bacsó Péter zeneszerző: Vukán György operatőr: Andor Tamás díszlettervező: Vayer Tamás jelmeztervező: Kemenes Fanni producer: Kálomista Gábor, Garami Gábor látványtervező: Vayer Tamás vágó: Kármentő Éva
szereplő(k): Nagy-Kálózy Eszter (Karády Katalin, a díva) Rudolf Péter (Zsüti) Cserhalmi György (Tábornok) Kállai Ferenc (Balog) Fehér Anna (Tábornok felesége) Paudits Béla Sinkó László Ujlaki Dénes Pusztaszeri Kornél Gesztesi Károly Tábori Nóra
Ez a film megrendelhető DVD formátumban. Karády Katalin mítosza a negyvenes évek első felében keletkezett. Első nagy sikere, a "Halálos tavasz" után öt év alatt húsz film és számos lemez készült vele, s a magyar film noir legnagyobb női sztárja lett. "Karády egyszerre titokzatos Dietrich, direkten erotikus, közönséges Jane Russel és királynői Greta Garbo." Bacsó filmjében azonban háttérbe kerül Karády, mint filmsztár, s előtérbe mint magánember. A történetnek három hőse van: Zsüti, a csóró kis dalszövegíró - egykor ígéretes alanyi költő, a Díva, a körülrajongott énekes-színésznő és a Tábornok, a mindenható kémfőnök, a Díva szerelme, aki egyre inkább rádöbben a II. világháború kilátástalanságára és megpróbál tenni is valamit, hogy az ország kikerüljön ebből a tragikus csapdából. Három világ hangulata keveredik a filmben: a '40-es évek Budapestjének látszólag gondtalanul villódzó, piti szálhámosokkal teli, "békebeli" éjszakai élete; Zsüti világa egy amolyan rejtőjenői piti szélhámosokkal, furcsa alakokkal teli kávéházi alvilág, valamint a keleti front, a Don kanyar fagyos szörnyűsége. A három ember története egy különös tragikomédia az egymást keresztező, egymásba kapaszkodó emberi sorsokról és a sorsok forgandóságáról.
Bemutató dátuma: 2001. december 27. (Forgalmazó: Budapest Film)
Kritika:
PORT.hu, 2001. december 27.: A füstbe ment terv"Karády olyan korban volt sztár, melyet a fasizmus és az antiszemitizmus határozott meg, így elkerülhetetlen a kérdés, hogy milyen volt ahhoz viszonya."
*
Index, 2001. december 28.: A világháború csalogánya
A világháború csalogánya 2001. december 28.
Bacsó Péter filmje szerint a legutóbbi világégés nem is volt olyan szörnyű dolog. Volt persze lövöldözés, de az emberek azért csak szerették egymást, és ráadásul jutott idő bőven a dalnak.
Zavarban vagyok a Hamvadó cigarettavéggel kapcsolatban, már ami a cím alatt értendő filmet illeti. A Karády Katalinról szóló mozi ugyanis tökéletes alkotás, ha az alkotók célja a legendás, negyvenes évekbeli díva dalainak divatba hozása volt. A dalok és előadásuk (by Nagy-Kálózy Eszter) még az elektromos zenéken tartott nemzedék számára is élvezetesek, a címadó szerzeményt például napok óta dúdolgatom.
Amennyiben viszont Bacsó Péter rendező valamit el szeretett volna mondani az énekesnőről, és arról a zavaros, de még inkább rettenetes korról, amelyben élt, sajnálattal kell megállapítanom, hogy nem járt sikerrel. Nem csak a mellékszereplők, de a három főhős -Karády, Zsüti a dalszövegíró, és Újszászi tábornok - is jelzésszerű, kétdimenziós figura. Filmbeli ténykedésüknek semmi súlya, mintha csak motívumok lennének a történelem falvédőjén.
Karády - mi mást is tenne - főleg énekel a filmben, amikor meg nem, akkor vagy dühöng, hogy a magasabb körök nem veszik emberszámba, vagy siratja a frontot megjárt, csonkolt katonákat. Nem derül viszont ki, hogy érti-e, ami körülötte zajlik, vagy csak egy butuska, az események sodrába vetett énekesnővel van dolgunk. Az előbbi mellett szól, hogy barátai neves politikusok és újságírók, az utóbbi mellett viszont, hogy egy mondatával vagy mozdulatával sem kommentálja a világégést.
Pedig a háború testközelben van. Zsidó származású dalszövegíróját, Zsütit például elviszik munkaszolgálatra. Karády felkeresi őt, hogy ott, a rabszolgamunka szünetében fejezzen be neki egy verset, majd távozik, mintha csak a Gerbaud-ba ugrott volna be, gesztenyepüréért.
Zsütit azonban nem kell sajnálnunk, legalább is filmbeli mutációját nem. Vidáman dalolászva hordja a farönköket, de később, a keleti front mínusz negyven fokai sem fagyasztják belé a dalt. A film minden sárgacsillagos szereplője ilyen kedélyes, csetlő-botló, szeretnivaló kis pupák egyébként, akár a négerek az ötvenes évek amerikai musicaljeiben. Még szerencse, hogy a zsidók nem sötétbőrűek, mert akkor a színészeknek bekormozott arccal, széles, pirosra festett szájjal kellett volna játszaniuk.
Szerepel még Újszászi tábornok, aki a kémelhárítás parancsnoka. Ezt onnan lehet tudni, mert mondják, Nagyon fontos tisztségének amúgy nem sok jele van a filmben. A Cserhalmi György által harmatgyengén alakított figura inkább egy szerencsétlen, szerelmes fickónak tűnik, aki arisztokratikus szobabelsőkben borong, és kísértetiesen hasonlít Nagy Feróra.
Az, hogy a film, mint alkotás, szimpla, tulajdonképpen nem érdemelne további szavakat. Mindenkivel megesik az ilyen. Nagyobb baj, hogy nem csak a szereplők súlytalanok, hanem a történelmi háttér is. A néző szinte csodálkozik, miért kerítettek a történészek olyan nagy feneket ennek az egész második világháborús izének. Voltak persze gondok, de a magyar katonák csak haza-haza tankoztak a keleti frontról, ha úgy adódott (a filmben legalább is megtörténik!), a munkaszolgálatra hurcoltak pedig legfeljebb berekednek a sok danolászástól.
Lássuk be, rossz filmet csinálhat nagynevű rendező, de fontos, sőt, korunk történelem-újraértékelő áramlatai okán kiemelten lényeges történelmi fejezeteket félreérthetően felvázolni nem hiba, hanem hazugság. E kedélyes jövés-menés közepette azért valahogy csak elpusztult több mint 50 millió ember. Földes András
*
Népszabadság, 2002. január 23.: Karády-moziblues
Karády-moziblues 2002. január 23.
Bacsó Pétert interjúi tanúsága szerint régóta foglalkoztatja K. K. személyisége. A Hamvadó cigarettavég nem a beérkezésről, a pletykákban emlegetett Mata Hari-akciókról, a naplementéről, az emigrációról beszél, hanem azt a fejezetet idézi fel, amelyben a különleges vonzerejű démon "uralkodott", s elbűvölő szépsége, szuggesztív nőisége sugaraiban rajongói - főleg (egyik) szerelme, a nagy hatalmú Tábornok és barátja, a csóró epizodistából főszereplővé váló Zsüti-Süti - élvezettel sütkéreztek. A leggazdagabban árnyalt figura kétségkívül a hangulatokat költészetté transzponáló dalszövegíróé. Vele esnek meg a legdrámaibb, s ami a rendezőnél egyet jelent, a legviccesebb dolgok. Megjárja a poklokat (munkaszolgálatra hívják be, a frontra vezénylik), ő azonban a túlélés Paganinijeként mutat fityiszt elveszejtőinek. A megaláztatásokért büszke vigasz számára, hogy a Díva kitüntető figyelemre méltatja s bizalmasának tekinti. A magas rangú tiszt (a figurát Újszászyról mintázta a szerző; az események jó része egyébként is tényszerűen valóságos) kevésbé összetett, feltűnően zárkózott, meglehetősen szótlan-sótlan jellem, talán azért, mert a rettegett elhárítást irányítja, talán a forgatókönyvírói kényelmesség okán. Bármennyire meglepő: akiért a harang szól, azaz maga Karády Katalin többször hosszú percekre háttérbe szorul a regényes krónikában. Keveset árul el magáról. Rutinosan viseli státusának terheit, kedvesen kanyarítja alá a nevét, amikor autogramot kérnek tőle, mosolyog a háború sebesültjeire, szívből toporzékolva hisztizik, ha bosszúság éri, ahogy ez a hozzá hasonló bálványoktól elvárható. Dalai kifejezőek és tartalmasak, ám gondolatai zárját nehezen nyitja ki.
A Hamvadó cigarettavég olyan, akár egy fájdalmas-szomorú blues. Megszólaltatja a pillanatnyi boldogságot és a mérhetetlen fájdalmat, nosztalgiákat ébreszt, ismert dallamok csendülnek fel jeleneteiben, érzelmek hullámzásait adja vissza mértéktartó szordínóval. Azt azért sajnáljuk, hogy Bacsó Péter valószínűleg szürkének találta a forrásként szolgáló reáliákat, és ezért - meg bizonyára a látvány feldúsítása érdekében - kalandos fordulatokat szőtt a mesébe kabaréízű szerepcserével, fals diplomáciai akcióval, ejtőernyősmutatvánnyal. Mindez kétségkívül szórakoztató, de hát mindegyik csupán "járulékos elem", még kitérőnek sem szerencsések igazán egy Karády-filmben. Az elbeszélés ritmusa az első részben lüktető (később már nem annyira), a zenei betétek szinte minden alkalommal funkcionálisak, élvezetes az (ön)ironikus hangvétel. A korrajz - néhány ismerőssel a szerkesztőségi és egyéb epizódokban - elnagyoltan illusztratív. Kiváló színészi alakításokban gazdag az alkotás. A szép és elegáns Nagy-Kálózy Eszternek elhisszük még ezt a takarékosan megírt Karádyt is, Rudolf Péter többnyire ügyesen egyensúlyoz tragikomikus szólóiban, Cserhalmi György a feltűnően rezignált, fáradt, szerelmes férfi vázlatos szerepében is meggyőző. Andor Tamás operatőr stílusos kompozíciókon láttatja a ragyogást és a sötétséget. Karády-Nagy-Kálózy beállításai bravúrosak.
Remek a film kezdése, szokványos a befejezése. Igaz, a valóságban nem ért teljesen véget a Karády-varázs, ám Bacsó víziójának második része elképzelhetetlen, ezért aztán hármasban néznek vissza ránk a hősök, miközben énekelnek. Búcsújuk is a bluesok érzelmes istenhozzádjára emlékeztet. Eredetibb finálé zárhatná le a döccenőktől korántsem mentes filmet, amelynek azonban számottevő értékeiről, cselekményvezetéséről, atmoszferikus töltéséről, musicaleffektusairól, színészi pillanatairól elismeréssel nyilatkozhatunk. Veress József
*
Bacsó Péter Született: 1928. január 6. (Kassa) Meghalt: 2009. március 11. (Budapest) FILM:
kult_ur.hu (szín., magyar film, 2010) (TV-film) szereplő In Memoriam Bacsó Péter (szín., magyar dokumentumf., 2009) (TV-film) szereplő Majdnem szűz (szín., magyar filmdráma, 2008) rendező, forgatókönyvíró Majdnem szűz DVD De kik azok a Lumnitzer nővérek? (szín., magyar vígj., 2005) rendező De kik azok a Lumnitzer nővérek? DVD Lili (szín., mb., magyar tévéfilm sor., 2003) (TV-film) forgatókönyvíró A tanú én vagyok (szín., magyar dokumentumf., 2002) (TV-film) szereplő A tigriscsíkos kutya (szín., magyar tévéf., 2001) (TV-film) rendező, forgatókönyvíró Hamvadó cigarettavég (szín., magyar filmdráma, 2001) rendező, forgatókönyvíró Vetítik: DUNA TELEVÍZIÓ: Csütörtök (December 8.) 21:30
Hamvadó cigarettavég DVD Helló, Doki (szín., magyar tévéfilm sor., 1997) (TV-film) rendező, író Balekok és banditák (szín., magyar vígj., 1996) rendező, forgatókönyvíró Balekok és banditák DVD Kis Romulusz (szín., magyar tévéfilm sor., 1994) (TV-film) rendező Megint tanú (szín., magyar filmszat., 1994) rendező, forgatókönyvíró Megint tanú DVD Live Show (szín., magyar játékf., 1992) rendező Magyar rekviem (szín., magyar-német filmdráma, 1991) producer Sztálin menyasszonya (szín., magyar filmdráma, 1991) rendező Sztálin menyasszonya DVD Titánia, Titánia, avagy a dublőrök éjszakája (szín., magyar játékf., 1988) rendező, forgatókönyvíró Banánhéjkeringő (szín., magyar filmszat., 1986) rendező, író Banánhéjkeringő DVD Hány az óra, Vekker úr? (szín., magyar háborús filmdráma, 1985) (TV-film) rendező Sértés (szín., magyar játékf., 1983) rendező, forgatókönyvíró Te rongyos élet (szín., magyar filmdráma, 1983) rendező, forgatókönyvíró Te rongyos élet DVD Tegnapelőtt (szín., magyar játékf., 1982) rendező, forgatókönyvíró Történetek a magyar filmről (szín., magyar dokumentumf., 1982) (TV-film) színész A svéd, akinek nyoma veszett (szín., magyar játékf., 1980) rendező Áramütés (szín., magyar játékf., 1979) rendező, forgatókönyvíró Ki beszél itt szerelemről? (szín., magyar vígj., 1979) rendező, forgatókönyvíró Egy erkölcsös éjszaka (szín., magyar filmdráma, 1977) forgatókönyvíró Riasztólövés (szín., magyar játékf., 1977) rendező Zongora a levegőben (szín., magyar filmszat., 1976) rendező, forgatókönyvíró Ereszd el a szakállamat! (szín., magyar játékf., 1975) rendező, forgatókönyvíró Szikrázó lányok (szín., magyar játékf., 1974) rendező, forgatókönyvíró Harmadik nekifutás (magyar játékf., 1973) rendező, forgatókönyvíró Forró vizet a kopaszra! (szín., magyar filmszat., 1972) rendező, író Macskajáték (szín., magyar filmdráma, 1972) forgatókönyvíró Jelenidő (szín., magyar játékf., 1971) rendező Szerelem (ff., magyar filmdráma, 1971) forgatókönyvíró Szerelem DVD Kitörés (szín., magyar játékf., 1970) rendező, forgatókönyvíró A tanú (szín., magyar filmszat., 1969) rendező, forgatókönyvíró A tanú DVD Isten hozta, őrnagy úr! (szín., magyar játékf., 1969) dramaturg Isten hozta, őrnagy úr! DVD Virágvasárnap (ff., magyar játékf., 1969) forgatókönyvíró Fejlövés (ff., magyar filmdráma, 1968) rendező, forgatókönyvíró Nyár a hegyen (ff., magyar filmdráma, 1967) rendező, forgatókönyvíró Szerelmes biciklisták (ff., magyar játékf., 1965) rendező, forgatókönyvíró Szerelmes biciklisták DVD Nyáron egyszerű (ff., magyar játékf., 1964) rendező, forgatókönyvíró Katonazene (szín., magyar filmdráma, 1961) forgatókönyvíró Két félidő a pokolban (ff., magyar játékf., 1961) forgatókönyvíró Két félidő a pokolban DVD Fűre lépni szabad (ff., magyar vígj., 1960) forgatókönyvíró Fűre lépni szabad DVD Gyalog a mennyországba (ff., magyar játékf., 1959) forgatókönyvíró Merénylet (ff., magyar dráma, 1959) forgatókönyvíró Édes Anna (ff., magyar filmdráma, 1958) forgatókönyvíró Édes Anna DVD Mese a 12 találatról (ff., magyar játékf., 1956) forgatókönyvíró Mese a 12 találatról DVD A 9-es kórterem (ff., magyar filmdráma, 1955) dramaturg Dandin György, avagy a megcsúfolt férj (szín., magyar játékf., 1955) dramaturg Fel a fejjel (ff., magyar vígj., 1954) forgatókönyvíró Liliomfi (szín., magyar vígj., 1954) forgatókönyvíró Liliomfi DVD Simon Menyhért születése (ff., magyar filmdráma, 1954) forgatókönyvíró A harag napja (ff., magyar játékf., 1953) forgatókönyvíró Ifjú szívvel (szín., magyar filmdráma, 1953) forgatókönyvíró Erkel (ff., magyar játékf., 1952) dramaturg Nyugati övezet (ff., magyar játékf., 1952) (TV-film) forgatókönyvíró Déryné (ff., magyar játékf., 1951) forgatókönyvíró
|