A magyar "ördögregény" |
A jó magyar irodalom |
CÍMLAP
Némediné Kiss Adrien A magyar "ördögregény" Babits Mihály: Halálfiai TARTALOM, ELŐSZÓTartalom ELŐSZÓ I. A MAGYAR "ÖRDÖGREGÉNY" MOTÍVUMSZERKEZETE ÉS ÉRTELMEZÉSE 1. Általános bevezetés 1.1. A Halálfiai irodalomtörténeti jelentősége 1.2. A Halálfiai korhoz kötöttsége - a Halálfiai és Szekfű Gyula Három nemzedéke 1.3. A Halálfiai egyetemessége - a Halálfiai és Dante fő műve 1.4. A Halálfiai újszerűsége - a motívumok szerepe 2. A "szimbólikus hős" életútja a motívumok tükrében 2.1. "Utazó volt": Imruska Sóton - Gádoroson 2.1.1. Imruska útja a "kárhozat" felé 2.1.2. "Sorsdöntő Pillanat" - Vágytól az elhatározásig 2.2. "Utazó volt": Imrus Budapesten - Gádoroson 2.2.1. Az "Élet" és a "Szabadság" világában 2.2.2. "Sötétbe borult előtte az út" 2.2.3. "Bizonyos, hogy itt állt, az annyit sóvárgott Élet közepén" 2.2.4. "Peripetia" - Imrus határhelyzetben 2.2.5. "A lélek örökös főnix..." Az önvizsgálattól az "újjászületés"-ig: Budapesttől Gádorosig 2.3. "Utazó volt": Imre Erdőváron - Gádoroson. "Milyen messze volt már Imre Imrustól!" 3. Az "ördögregény" motívumszerkezete 3.1. "Óh [...] oly szomj van a lelkekben" 3.2. "Emporte-moi, wagon! enlè ve-moi, frégate!..." 3.2.1. Az "utazás" 3.2.2. A "tenger" 3.2.3. A "hajós" - a "hajó" 3.3. Az "ördög" 3.3.1. Az "ördög" megjelenési formái 3.3.2. Az "ördög" vonzásában 3.4. A "Fény" 3.4.1. A "fenn" vonzásának jelképei 3.4.2. A "fenn" vonzásában 3.5. Nelli és Imrus ellentétes sorsa: kárhozat ("halál") - megváltás ("újjászületés") 3.6. Az erdővári lét, az erkölcsi magaslat jelképei: a "csúcs", a "torony", a "bárka", a "gyertya" 3.6.1. Imre "imitatio Christi" 3.7. A "szeretet" - a "sugár" 4. A "szomjas lélek" - a kereső ember 5. Szenvedély-ész-erkölcs Szekfű-féle hierarchiája a Halálfiaiban 5.1. Nevelői (szókratészi) szerepek a regényben 5.2. Hierarchia a regény kompozíciójában 5.3. Szenvedély-ész-erkölcs hierarchiája Szekfű-Széchenyi koncepciójában 6. Az egyéni és a nemzeti megváltás útja: önnevelés és nevelés II. BEPILLANTÁS AZ ALKOTÓMUNKÁBA 1. Az írói koncepció módosulása, a szöveg átalakulása (A Halálfiai című regény két változatának összehasonlítása) 2. A Nelli meg az Epilog c. fejezetek előfogalmazványának és végleges szövegének összevetése SZAKIRODALMI RÖVIDÍTÉSEK JEGYZÉKE FELHASZNÁLT IRODALOM MELLÉKLET Előszó
Sok év munkájának termése ez a kötet, amely két különböző jellegű (egy szövegelemző, -értelmező és két szöveg-összehasonlító) dolgozatot tartalmaz. Az első tanulmány őse a Halálfiai és a Három nemzedék összehasonlítását kísérelte meg. Később a szerző figyelme a Halálfiai motívumainak feltérképezésére, elemzésére irányult, s a szöveggel való újabb "bíbelődés" eredménye egy doktori értekezés, amely a regénynek a hagyományostól eltérő értelmezését adta, és Babits művéről mint a "magyar ördögregény"-ről beszélt. A gondolatot megerősítették és továbbépítését elősegítették a Halálfiai kritikai kiadásának munkájában szerzett tapasztalatok. A korpusz, a szövegváltozatok alaposabb megismerése, illetve a kéziratok böngészése, a mű formálódásába való betekintés a szerzőt disszertációjának átdolgozására és kiegészítésére inspirálták. Az átírt s a jelen kötetben közreadott munkában új egység az a fejezet, amely a regény motívumszerkezetét úgy mutatja meg, hogy benne nemcsak az "ördögi" erővonal jelenik meg (mint a korábbi dolgozatban), hanem a Rosszal szemben a világkép másik pólusa, illetve az azt hordozó motívumok is. Az elemzés a "nagyregény" világában feltárja és funkciójában vizsgálja a - Babits műveiben jellemzően előforduló s a Halálfiaiban már Németh G. Béla által jelzett - dualitást; s közben megvilágosodik a regényben szavakkal ki nem fejezett babitsi szakrális létélmény, a "magasság-élmény" (Nemes Nagy Ágnes). - Természetesen a régi dolgozat eme utolsó változatának is szerves része Babits regényének Szekfű Három nemzedékével való időnkénti összevetése, hiszen ez a motívumelemzéssel termékeny kölcsönhatásban segítette a Halálfiai értelmezését. Az említett dolgozaton kívül két olyan mikrofilológiai, szövegösszehasonlító munka is bekerült a kötetbe, amelyben a szerző figyelme a "keletkező szöveg" (Kelevéz Ágnes) tartalmi-eszmei-esztétikai megközelítésére irányul.
*
Azért, hogy ez a kis könyv megjelenhetett, mindenekelőtt Sipos Lajosnak, a Babits Kiskönyvtár sorozatszerkesztőjének tartozom köszönettel, mert helyt adott a sorozatban ezen dolgozatoknak, amelyek megszületéséért is elsősorban Őt illeti a köszönet, hiszen bátorítása, szakmai tanácsai nélkül nem készült volna el a doktori disszertáció sem; azért pedig igazán hálás vagyok neki, hogy részt vehettem a Halálfiai kritikai kiadásának munkálataiban. - Külön köszönöm a kritikai kiadást szervező Szántó Gábor Andrásnak a közös munkát, a baráti segítséget s mindenekelőtt azokat a motívum-felismeréseit és -magyarázatait, amelyek regényértelmezésemet megerősítették, s - szíves hozzájárulásával - dolgozatomat gazdagították. - S köszönet Némedi Dénesnek, aki annak idején a Halálfiai és a Három nemzedék összehasonlítását ajánlotta, s aki éveken át biztatóan kísérte figyelemmel a munkámat, és gyakran elhárította az akadályokat, amelyeket a számítógép "ördöge" gördített elém. - Végül köszönöm az Argumentum Kiadónak és személyesen Láng Józsefnek, hogy a megjelenés lehetőségét biztosította, Tóth Magdolnának és Nagy Erikának a gondos szerkesztői, illetve tördelői munkát, Banga Ferencnek pedig a könyv borítótervét.
Némediné Kiss Adrien
|
LAST_UPDATED2 |