Éliás Gyulára emlékezve Nyomtatás
Szocialista hétköznapok és ünnepek
podosSg1u 309m04.óf1hm
Láthatóság: Nyilvános
Nyilvános
Éliás Gyulára emlékezve
Először egy 1976-ban megjelent cikkből idézve:
"Hol terem a jó lemezlovas ?
Idebent harsogó beatzene, gyöngédén es odaadóan vonagló fiatal párok. Ahogyan a kor zenéje es ritmusa megkívánja. Nem szándékozom újra felfedezni a Disc-Jockey jelenét, hiszen sokat meditáltak már róla. Fogyatékosságairól és erényeiről. Ám hogy mitől jó a jó Disc-Jockey, arra végeredményben nagyon egyszerű választ kapni.
Imponáló biztonsággal
A végtelen, lüktető áramként érkező zene fölött gyakorta felerősödik a lemezlovasprogram vezetőjének határozott
hangja. A szöveg elhalkítja a zenét, lefékezi a lábakat. Figyelnünk kell. Arra kell figyelnünk, amit megtudhatunk a lemezről, a szerzőről, az énekesről, sőt, egy egész korszakról. S nem csupán száraz adatokat hallunk. Legalábbis nem Éliás Gyulánál. Fűszerezett szavak: irónia, humor és kajánság, de néha még annál is több. Bőséges ismeretanyagot tálal hallgatóinak, egyetlen sodró lendülettel.
Megvallom, régóta nyomába szegődtem a lemezlovasnak. Balatonföldváron, az Állatorvosi Egyetemen, a Savoyban és a Randevú eszpresszóban. Bármelyik lemezlovas programjára téved is be az ember délután, vagy éjszaka, a lemezgép fölött a hatalmas erősítő társaságában, mindannyiszor elbukkan a rokonszenves, szakállas Éliás Gyula.
Imponáló biztonsággal, könnyedséggel és közvetlenséggel dolgozik. S bár gyorsan beszél, sok lemezlovassal ellentétben, magyarul és érthetően fejezi ki magát. Sajna, a Disc- Jockey klubok többsége közismerten gyenge. Ez kizárólag a programvezetők képességén, beszédkészségén, lelkiismeretességén, vagyis tudásán múlik. Honnan terem hát elő a jó programvezető? Az olyan lemezlovas, aki pótolni képes egy egész zenekart, sőt, néha felülmúlja azt? Ime egy portré arról, hogy a jó lemezlovas nem a salátabokorban terem..."
Szémann Béla 1976-ban, a Népszavában megjelent cikkét csatoltuk, a folytatását most megszakítjuk.
Az állambiztonság iratokban is szerepel a neve, megfigyelt személyként. Például "Zefir" fedőnevű ügynök jelentésében:
BUDAPESTI RENDŐRFŐKAPITÁNYSÁG
III/III-B. ALOSZTÁLY
SZIGORÚAN TITKOS!
Adta: "Zefir" fn. tmb.
Vette: Réti Endre r .fhdgy.
Idő: 1976.X.25.
Hely: Nyilvános
Tárgy: Disc-jockey" vezetőkről
JELENTÉS
Budapest, 1976. november 1
Molnár György:
Kb. 5 éve ismerem. Jó barátom. Véleményem szerint nagyon magas műveltségi szinten kulturált műsorokat készít. Nem politikus típus. Szemlélete anyagias inkább. Megbízható, véleménye politikailag pozitív. Munkahelye: Éden bár.
Ladányi Tibor:
Lényegében mindenben megegyezik Molnár Györggyel. Gyerekkori barátok, szemléletük mintha ikertestvérek volnának, úgy egyezik. Jónak tartjuk a mai rendszerünket és jól is érzik itt magukat. /Igaz mindent megkapnak, amire vágytak: egyetem, jó kereset, kellemes életmód./ Munkahelye: Éden- Bukarest.
... Tamás:
Elégedetlenkedő, zúgolódó típus. Alkoholista, emiatt gyakran kell munkahelyet változtatnia. Politikailag és általános műveltség szempontjából alacsony tájékozottság, emiatt zavaros szemlélet és beszéd. Közönség elé, ha én felelnék érte, nem szívesen engedném. Jelenleg nem dolgozik stabil helyen.
Liszeczky:
Aránylag keveset tudok róla. Jő műsorvezető és amint hallottam nyugat imádó.
Éliás Gyula:
Régi jó műsorvezető, de örök. elégedetlenkedő típus. Sértődött alaptermészetű, nagyon anyagias, sokat keres, de állandóan nyíltan hangoztatja, hogy ez semmi, ő nyugaton ennek többszörösét keresné, csak itt nem hagyják. Szerintem politikailag negatív. Mindig a nyugati életformát dicsőíti, még időnként műsor közben is. Munkahelye: Savoy, Európa, Randevú.
ÁBTL- 3.1.2 - M-39258 /12
Szémann Béla 1976-ban megjelent cikke így folytatódik:
"Spontán csinálni
Éliás Gyula zenészként kezdte pályáját. Zeneiskolai végzettséggel rendelkezik. A zongora mellett énekelt is. Vizsgázott énekes. Az első szereplése véletlenül zajlott le a Minervában. Egy barátja helyett ugrott be, saját bevallása szerint „teljesen kapásból”, s azóta is „mindig kapásból csinálom. Azt vallom, ha ez a munka nem spontán, nincs lét- jogosultsága”. Ugyanakkor nem utasítja el a felkészülés szükségességét sem. „Alkalomadtán fel kell készülni, de a szöveget leírni — az halott ügy.”
A jó lemezlovas tehát a kísérő szöveget a helyszínen ötli. Ezenkívül természetesen nem árt a nyelvismeret sem. „A többnyire angol és francia neveket a fülek bántása nélkül kell kiejteni. És nem hiányozhat az intenzív kapcsolat sem a zenével. Elengedhetetlen a jó ízlés is. Én magam sohasem a lemezlistáról szedem össze a számokat. Megérzem, melyik lemez lesz siker.”
Nincs lemez
Ehhez természetesen el kell olvasni a könnyűzenei szaklapokat, a New Musical-t és az Express-t. Apropos, könnyűzene! Éliás Gyula (abban különbözik a többiektől, hogy) programjain a nehézzene is komoly szerephez jut. A szünetben. Bach, Mozart zenéje betört a lemezklubba.
Persze, kellő mércével kell adagolni. „Táncos helyen elsősorban táncolni akarnak. A könnyűzenéért jönnek ide.” Jó lemezeket hallgatni. S ha már a lemezeknél tartunk, komoly probléma a beszerzésük, „pedig a közönség szüntelen igényli a legújabb számokat. Nemzetközi programot adni lemezek nélkül, lehetetlen”...
A cikk forrása az Arcanum.