Napló és testamentum – II. |
Írta: Jenő |
2013. július 08. hétfő, 06:23 |
Életminőségünk javítása vagy rontása A segítő-ártó poézis, bölcselet, lélektan Eugéniusz naplója és testamentuma - Mo. XXI.
Napló és testamentum – II.
Csoda
Hibás a gépezet, hibás a rendszer
http://www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/ 7858/alvin-es-a-mokusok/csoda-zeneszoveg.html
Csoda Természetfeletti Egyszeri és utánozhatatlan Varázslat és nem csak bűvésztrükk Te hiszel a csodákban? Már csak a csoda segíthet rajta… Minden csoda csak három napig tart Csodás elem – csak a mesében van… A csodával határos módon… Én már semmin se csodálkozom..
Csoda Csodálkozó - rácsodálkozó Csodálatos – csodálatraméltó Csodagyerek – csodacsapat Csodás gyógyulás/megmenekülés A csodák palotája Csodaszép – csudijó Csodálatos természet – csodás találmányok
Evangélium egy elöljáró lépett hozzá, leborult előtte, és így kérlelte: "Uram, a leányom most halt meg. De jöjj, tedd rá kezedet, és életre kel" Erre Jézus fölkelt, és tanítványaival együtt elment vele. Közben egy asszony, aki tizenkét éve vérfolyásban szenvedett, hátulról Jézus közelébe férkőzött, és megérintette ruhájának szegélyét. Azt gondolta magában: "Ha csak a ruháját érintem is, meggyógyulok." Jézus erre megfordult, ránézett, és így szólt: "Bízzál, leányom! Hited meggyógyított téged." Attól az órától fogva egészséges lett az asszony. Amikor Jézus az elöljáró házába ért, és látta a fuvolásokat meg a lármás tömeget, rájuk szólt: "Távozzatok, hiszen nem halt meg a leány, csak alszik!" Azok kinevették. Miután eltávolították a tömeget, Jézus bement, megfogta a leány kezét, és az életre kelt. Ennek híre elterjedt azon az egész vidéken.
Biztató Sok lúd disznót győz Sok kicsi sokra megy Lassú víz partot mos Sok vízcsepp kivájja a kősziklát
Az özvegy Kohn-né panaszkodik a rabbinak, hogy nagyon egyedül érzi magát. Azt mondja a rabbi: Ajánlok egy nagyon rendes zsidó férfit, aki nem iszik, nem dohányzik, nem kártyázik...
Orvosi eskü Legalább ne árts A titoktartási kötelezettség A beteg java a legfőbb törvény Szegényt-gazdagot egyformán A magzatelhajtásban nem segíthet Nem adhatok senkinek sem halálos mérget Tudásátadás, de csak az orvosi esküt letevőnek
Oroszlán Orosz lány Oroszlánrész Oroszlánbarlang Emberevő oroszlán Oroszlánvadászatok Dániel és az oroszlánok Ide nekem az oroszlánt is! Az egér és az oroszlán – mese Megrángatni az oroszlán bajuszát A döglött oroszlánba rugdosó nyuszi Oroszlánszívű Richárd – Robin Hood Oroszlán a címerekben – a heraldikában Az állatok királya rabságban – állatkertben Lions club – jótékonykodó szabadkőművesek… In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight
Ha a hegy nem megy Mohamedhez, Akkor esetleg Mohamed megy a hegyhez
Vedd el a nemzet nyelvét, s a nemzet megszűnt az lenni, ami volt: nyom nélkül elenyészik, beleolvad, belehal az őt környező népek tengerébe.
"Ki egy kardért mindenről lemondani, és morzsákból megélni nem tud, annak nincs küldetése az igazságnak dolgában!" (Prohászka Ottokár)
A nyuggerezés
a bűnbakképzés ismert lélektana alapján és logikája mentén alakult ki. Egy társadalmi csoport, ami elég nagy ahhoz, hogy szem előtt legyen, és kellemetlen is tud lenni a többi csoport számára, viszont gyenge ahhoz, hogy ténylegesen megvédje magát, ideális bűnbak. A nagyvállalkozók, médiacézárok vagy épp a bankárok túl távoliak, elérhetetlenek és erősek. Nem botlunk beléjük minden nap. Az olyan elvont fogalmakról, mint „nemzetközi nagytőke” meg már ne is beszéljünk. A nyugger azonban ott idegesít a buszon, metrón, villamoson, utcán, boltban, orvosnál, hivatalban. Lényegében ugyanezért jobb a cigány a zsidónál, a zsidó meg a szabadkőművesnél egy széljobber számára. De hasonló a szerepe a politikusnak is az össztársadalom számára: ő a köpőcsésze, rá lehet fröcsögni. Ő az, aki elviszi a balhét. Ezért alkalmazzák, ezért fizetik, szemben a mögötte álló nagytőkéssel. A nyuggert viszont nem fizetik ezért, csak felhasználják erre.
Sírás és sírásás A halottakat megsiratni, elsiratni A halottakat eltemetni, sírjukat megásni Siratóasszonyok és sírásók – szolgáltatások Akit saját sírja megásására kényszerítenek… Aki a saját fogaival ássa meg a sírját A gyerek, mint szülei sírásója…
Virágnyelv – világnyelv Piros rózsát adni mindenütt ugyanazt jelenti?
Virágos kert az én szívem,
http://www.youtube.com/watch?v=Zl6QAGHujtQ
Laissez faire A lovak közé dobott gyeplő (Csináljátok, ahogy tudjátok, én nem avatkozom már közbe)
Megtizedelés A katonai fegyelem erősítésének módja Vagy a kollektív büntetés egyik formája, (ha pl. nem adja ki egy civil falu a partizánt) Avagy hogyan gyakoroljunk elrettentő hatást.
Justizmord Halálbüntetés téves bírói ítélet alapján. Súlyos bírói tévedés a vádlott rovására; ártatlannak bizonyuló ember elítélése. (tévedés: feltételezve a jóhiszeműséget) A halottat már nem lehet feltámasztani
Cirkusz Zenebohóc Cirkusz polka Balettzene elefántoknak Elefántok a porcelánboltban Állatkínzás/az állatból hülyét csinálni A legnemesebb/legalantasabb szórakoztatás
Hitehagyás Amit erőszakkal vesznek el tőled, Azt a szerencse forgandósága hamar visszaadhatja, De amiről önként mondasz le, azt bajos visszaszerezni…
Kategorikus imperatívusz Cselekedj lehetőleg mindig úgy, hogy akaratod maximája mindenkor egyszersmind általános törvényadás elveként érvényesülhessen.
Példa Például Példázat Példálózik Jó vagy rossz példát mutat Megoldási szabály – számtanpélda A példából kivehető szabály/norma Csakis a rossz példa az, ami ragadós? A példa százszor jobban nevel, mint a papolás
Az igazságkeresők magánya Arisztotelész mondása szerint "amicus Plato, sed magis amica veritas" - Plato a barátom, de még jobb barátom az igazság".
Gyorstermelők Te veszed, bérled a földet Te tudod, őseid mit izzadtak rajta Te műveled, veted, ápolod, locsolod Te figyeled aggódva, milyen az időjárás Te reménykedsz, hogy lesz mi enni télen Te fektettél be, hogy el tudd adni a termést És akkor jönnek egy nap/éjjel, s elvisznek mindent
A fa és a gyümölcse Rossz magot ültetsz, ki sem hajt A csemete nem akar gyökeret verni Megnő a fa, de nem hoz elég termést Terem a fa bőven, de mást, mint vártál Csak nagy sokára és kétévenként terem Nagyon fagyérzékeny – rosszkor rügyezik Mire beérne a termés, elpusztítják a kártevők Jön egy nagy vihar, jégeső és semmi nem marad Már éppen szüretelnél, amikor ellopják az egészet Betakarítod a termést, de nincs kinek jó áron eladni Stb.
Rossz szomszéd Aki magas kőfallal veszi körül magát Aki feljelent, ha az utcára pakolják le a sódered Aki nappal alszik, de éjszaka végtelen tivornyába kezd Aki azon mesterkedik, hogyan mérgezze meg a kutyádat Akinek nincs csengője és úgy tesz, mint aki nagyothalló Aki nem veszi át a küldeményed – vagy olvassa leveled Aki a kerítésen át leskelődik, hallgatózik, majd pletykál Stb.
Jó helyen lakni Ahol nyitva hagyható a kertkapu Ahova alig szűrődik be az országút zaja Ahol nyájasak és segítőkészek a szomszédok Ahol törzsvendég vagy a közeli kisközértben Ahol a ház előtt csobog egy kis szelíd patakocska Ahova éjszaka egyedül is nyugodtan jöhetsz haza Stb.
Ifjú titán (titán hasznát veszitek…) Kialudt benned az isteni szikra Nagy ígéret volt és nem váltotta be Egy csiszolatlan gyémánt volt és maradt
Teremtmény vagy Használati utasítások Ha úgy bánsz magaddal, Mint aki a gitárt szögbeverésre használja, Akkor ne csodálkozz, ha kialszik a szikrád
Mondóka Egy – megérett a meggy, Kettő – csipkebokor vessző, Három – te vagy az én párom, Négy – te kis leány hová mégy, Öt – érik a tök, Hat – hasad a pad, Hét – zsemlét süt a pék, Nyolc – üres a polc, Kilenc – kis Ferenc, Tíz – tiszta víz, Ha nem tiszta, vidd vissza, Majd a cica megissza
Úr és szolga Úr – úrság – ország Uralkodás – uralom – leuralás Az úrhatnám polgár figurája Ki az úr a szemétdombon? Magad ura, ha szolgád nincs Egyszerre két urat szolgálni A rabszolga és a egyházi-katonai szolgálat A felszolgáló szolgáltató és a kiszolgált katona Aki úr akar lenni, az mindenkit szolgáljon
Úristen –Úr Jézus „Tudjátok, hogy akiket a nemzetek fejedelmeknek tekintenek, azok uralkodnak rajtuk, és a nagyok hatalmaskodnak felettük. Köztetek azonban ez nem így van, hanem aki nagy akar lenni, az legyen a ti szolgátok; aki pedig első akar lenni köztetek, az a szolgája lesz mindenkinek. Hiszen az Emberfia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért.” Márk evangéliuma
Mér – sékel Moderáld magad Alkalmazz moderátort Tanúsíts ön-mérsékletet Ne vesd el a sulykot Fogd vissza magad
Kockázatminimalizálás Nem zsákbamacska minden nő! Nézd meg az anyját, vedd el a lányát. És az udvarlási idő, a tánc stb.: próbaházasság De mindenek előtt felnőttségedre ismerd meg magad! (és kérd és fogadd meg a jóbarátaid tanácsait, javaslatait)
Kollektív bölcsesség Előbb mérni, azután vágni. Nagy, sorsfordító, nem visszafordítható döntések. Ki segít felmérni a helyességet és a következményeket? Párválasztásnál, álláskeresésénél, házvásárlásnál stb. Kik azok, akik téged és a világot is elég jól ismerik? Vagy magadra maradsz, és azután magadra vethetsz…
Jenő bácsi A bácsa régen bölcset jelentett Aki megöregszik, az bölcsebb is lesz…!? Hanyatló korunk tekinti az öreget feleslegesnek. Bár az egyház, az MTA stb. még gerontokratikus… Egy rokonságban is elkelne valamiféle vének tanácsa.
Isteni kinyilatkoztatás Mindig időszerű, mert időtlen igazságok És a pápai ex katedra csalhatatlanságok… Amit nem lehet cáfolni, azt igazolni sem lehet De vannak axiómák, amelyeket el kell/lehet fogadni Minden bizonyítás valahol véget ér: a közös életforma (Wittgenstein)
Regressus ad infinitum Minden igazolásnak véget kell érnie valahol, nem mehet logikailag-időben a végtelenbe – úgy a matekban, a tudományban mint az életben. Tudásunk alapja nem tudás, hanem valami más: Azt nem tudom, hanem érzem, hogy hideg a sör. Azt nem tudás, de axióma, hogy a párhuzamosok… Az életfilozófiában a közös érték ilyen axióma, az ember isten-törvény előtti egyenlősége nem tény, ez egy választott eszmény, amire törekszünk…
Önbüntetés Mintha el lenne tiltva a közélettől Négyévenként leadod az egyszem voksodat, (amit a Nagy Számítógép elnyel, s kiköp) S vakon kell bíznod érdekeid képviselőjében, Mert mandátuma őt tkp. semmire sem kötelezi, Annál inkább a párt, a frakció katonai fegyelme: S így a Vezér szava dönt, akinek a Pénz diktál, Így azután olcsó fröccsel moroghatsz nyomorodon
Létminimum – létmaximum Ép testben még épp hogy élek Mindent csak átvészelni, túlélni, kibírni? Folyton csak takarékon, sosem csúcsra járatva Mindig tartalékolva – mindig csak a cserepadon Mint aki folyton csak készül, bemelegít, edz
Alább adni Ettél, ittál, aludtál, öleltél – De sosem mérted magad a mindenséggel Az első kudarc után igen alacsonyra tett léc, Ami biztosítja a csekély, de biztos sikerértéket…
Havi 200 fix – vicc Hatvan évem elszelelt, Havi kétszáz még sose telt, Az ám, hazám (a hazámnak így is tartozok, az állam meg örökre adósom marad, mert oly sokszor felkopott már az állam…)
Csapda Ha valamim van, azt mondják, hogy loptam Ha semmim sincsen, akkor azt: elkorhelykodtam
De szeretnék gazdag lenni, Egyszer libasültet enni, Dicsekedni fűnek-fának, Mi jó dolga van Jenő bá’-nak
Amire vágytál: egy zenélő ágytál
Holtpont Nagy, sodró lendülettel belekezdek, haladok, Majd valahol lankadok, elakadok, leállok stb. - Ilyenkor milyen belső vagy külső lökés tud átsegítni? Egy szó szerinti húzás, mint az orosz répa mesében… Vagy „csak” egy baráti biztatás, bátorítás, vagy egy isteni megvilágosodás, új motiváció stb.
Testügyesség Felmászni egy fára. Amelyiken gyümölcs, például cseresznye van, Vagy amelyikről jó a kilátás, messzire látni, Vagy amelyikre a veszély elől menekül az ember (sokszor a visszaút, a lemászás a kockázatosabb)
Ember, félisten, isten Homokszem a gépezetben Banánhéj és a „tökéletes bűntény” Ami előrelátható, és ami előreláthatatlan Mindent nem lehet bekalkulálni – van véletlen
Miért gyónjak? Ha az Isten úgyis látja a lelkem? Mert a kimondás is segíti a megtisztulást, Pláne, ha azoknak vallok, akik ellen vétkeztem, Akik előtt szánom-bánom, s akik bocsánatát várom (Beismerő vallomással enyhítik a kiszabott büntetést?)
Szer-etet Amikor már semmi sincs itthon, Akkor esszük az egyszerűt-nagyszerűt: Tojásos rántott levest fokhagymás pirítóssal, és palacsintát házi sárgabarack lekvárral (most éppen frissen szedett meggyfőzettel)
Pályatévesztő - botcsinálta Milyen doki kése alatt vagy? „Mert félt a vértől, s a szagtól, Nem lett ő orvos, csak doktor…!?” (Vagy annyira szórakozott professzor, Hogy ő kérdi: most műtünk vagy boncolunk?)
Ha zsidó vezető lennék, én is ilyen igéket adnék Jézus szájába, és küldenék egy Pált a tanítványok élére?
"Hallottátok, hogy a régieknek ezt mondták: Szemet szemért, fogat fogért. Én pedig azt mondom nektek: Ne szálljatok szembe a gonosszal, hanem ha valaki arcul üt téged jobb felől, tartsd oda neki a bal arcodat. Aki perbe fog, hogy elvegye a ruhádat, annak add oda a köntösödet is. És ha valaki egy mérföldnyire kényszerít, menj vele kétannyira. Adj annak, aki kér, és aki kölcsönt akar, el ne fordulj tőle."
M-érték A kevés is elég Az elég az optimum A sok az felesleges, sőt: káros Aki sokat markol, az keveset fog
Amivel beérem Nem is kell más Csak egy rozoga ház És várjon valaki rád? https://www.youtube.com/watch?v=M49HxLYJ7OE
Vagy-vagy? Nekem úgy is jó, Ha langyos a sör, akkor sem reklamálok, A másik meg alig várja, hogy a „pénzéért” Beleköthessen/belerúghasson a pincérbe stb.
Nincs igazság? Az egyik puszta adottságával, Isteni szépségével hódít, tarol, arat, A másik hiába izzad vért, semmire sem viszi!? Avagy: a szépség múlandó – a kiművelt lélek örök?
Szépséghiba Arcom nem pattanásos, Nem égett le szégyenben a bőre, És nincs más takargatnivalóm sem? De, mert ma már nagyon foghíjas vagyok Ahogy csúfondárosan mondják: több füle van…
törvénytudók! mert elhordozhatatlan terhekkel terhelitek meg az embereket, de ti magatok egy ujjotokkal sem illetitek azokat a terheket. (Lukács evangéliuma)
Ábrányi Emil Kiégett csillagok
Hány csillag ég ki fönn a végtelenben, |
LAST_UPDATED2 |