Nagy magyar életszótár - 10. |
|
|
|
MAGYAR EMBERÉLET SZÓTÁR
|
Írta: Jenő
|
N A G Y J E N C I K L O P É D I A - XXI.
MAGYAR ÉLETMINŐSÉG VIZSGÁLÓ ABC
Pokol vagy meny - boldog vagy boldogtalan
Nagy Életszótár csírák: címszógyűjtés/vázlat – 10.
217.
KONSTRUKTÍV VERSENGÉS
A sportbeli, szakmai, gazdasági, politikai stb. riválisom:
ellenfél, de nem az ellenségem,
nem ellehetetleníteni akar,
hisz kölcsönösen szükségünk van egymásra,
hogy a legtöbbet hozzuk ki magunkból -
jóllehet adott esetben csak egy első hely van,
mégis mindketten nyertesek lehetünk:
végső soron a köz profitál ebből a versengésből
218.
DESTRUKTÍV VERSENGÉS
Van persze destruktív rivalizálás is,
amikor pl. az együttműködés helyett versenyzünk,
pedig egy csapatban játszunk, egy csónakban evezünk,
vagy amikor nemtelen eszközökkel nehezítem,
hogy ellenfelem legjobb formáját futhassa,
energiáimat saját teljesítményem fokozásától vonom el...
219.
SZÍNEVÁLTOZÁS
Amikor betegen sápadt
Amikor hamuszürke mint a hulla
Amikor a szeme színe eltompul
Amikor pirospozsgás
Amikor a fejébe tolul a vér
Amikor kisminkeli az arcát
Amikor lebarnul vagy leég a bőre
Amikor dicsérettől, szégyentől elpirul
220.
HIÁNYBETEGEK
A.
Miért mondasz le önként
az emberi élet alapdimenzióiról,
miért redukálod magad
ad absurdum -
egydimenzióssá?
Vagy hiányzik
vagy jelentéktelenné törpül életedben
a játék, a sport, a kertészkedés, a kutya,
az ének, a hangszeres játék, a könyvolvasás,
a naplóírás, a levelezés,
és a többi...
B.
Nem hiányzik az életed betöltő hivatás?
Nem hiányzik a heti foci és férfiklub?
Nem hiányzik egy igazmondó és irgalmas barát?
Nem hiányzik a házasságodból az élő szerelem?
Nem hiányzik lényedből az erotika?
Nem hiányzik munkádból a játékosság?
Nem hiányzik az aktív és passzív humorérzék?
Nem hiányzik a Szent Szellembe vetett hit?
Nem hiányzik egy álló fényes csillag, ami vezet?
221.
S.O.S.
Nehezíti a segítségnyújtást
ha nem tudod, hogy a veremben vagy
ha a hajadnál fogva akarod magad kihúzni
ha túl büszke vagy, hogy szívességet kérj
ha a segítő kezet megharapod
ha be akarod rántani magad mellé a segítőt
ha már sokadszor esel, sőt ugrasz a verembe…
ha azt hiszed, hogy a kint levő szorul segítségedre
222.
NYÚJTSD A NYAKAD
Vitából elmérgesedve veszekedés lesz,
majd a veszekedés könnyen verekedéssé fajul,
aminek akár végzetes kimenetele is lehet,,,
Miért nem figyelünk állati tanítómestereinkre
no nem az ember által idomított harci kutyákra -
s miért nem nyújtjuk oda nyakunkat?
(Ma a legtöbb embert "szerettei" ölik meg!)
223.
VARÁZSIGÉK KÖZKINCSEI
Ali Baba előtt egy varázsigére
nyílott ki egy mesés kincsesbarlang.
Az őt utánozni akaró testvére
bejutott ugyan, de ki már nem,
mert mohósága miatt
módosult tudatállapotba került,
s elfelejtette a titkos-speciális varázsigét...
Az emberiség nagy tanítói, bölcsei, művészei
közvetítik hozzánk,
nem viszik a sírba azokat a varázsigéket,
amelyekre megnyílik
egy másik ember gazdag lelkivilága,
amelyek saját lelkünkben új dimenziókat fedeznek fel,
amelyekre az ölni akaró, induló kéz végül ölelni fog,
amelyre a zsugori zsidó megnyitja bukszáját…
(lásd: csodás kenyér- és halszaporítás)
stb.
224.
LÉTFONTOS LUXUSOK
- mint jól aludni és szépet álmodni
- mint Istent dicsérni, s neki hálát adni
- mint álmod felidézni s azon elmerengni
- mint lábat lógatva nézni a felhők játékát
- mint gitárodon dallamokat elpötyögni
- mint egy asztalt szépen megteríteni
- mint szeretteidnek ételt készíteni, kínálni
- mint holt költők élő verseit olvasni
- mint csak úgy, szemlélődve sétálni
- mint a réten hasalva tücsköt-bogarat lesni
- mint baráti szemből magadról igaz képet festeni
- mint minden bűnöd nyomozni, bánni, jóvátenni
…tovább is van, mondjam még?
Mondjad Te!
225.
ÉLETFONTOS TUDNIVALÓK
Te is halandó, öregedő lény vagy
Miképp és mennyire sebezhető a test?
Mi okozhatja egy ember halálát?
Mik a maradandó károsodások?
Melyik döntés irreverzibilis?
Ki a barát és ki az ellenség?
Most álmodsz vagy ébren vagy?
Milyen hamar ér ide az a robogó autó?
Mi az élelem és mi a méreg?
Mennyi ebből az orvosság,
és mekkora a halálos adag?
Mikortól és miért: büntetőjogi felelősség
Melyek a „csak” erkölcsi bűnök?
Mi visz üdvösségre, s mi kárhozatra?
stb.
226.
INKOGNITÓ
Senki sem ismer engem?
Mindenki csak az egyik arcom látja,
mindenki csak egy részt lát belőlem
mindenki csak kevés ideig figyelhet meg,
mindenki csak a felszínből következtetne a mélyre,
mindenki csak előítéletekkel közelít,
mindenki csak a rosszat keresi bennem,
mindenkinek csak álarcaimat mutogatom -
csak én tudom,
ki vagyok én valahol mélyen a szívemben?
Nem maradok-e így örök rejtély önmagam előtt is?
Lehet-e ennyire kettős életem:
Egy ún. "belső" és egy "külső"?
Lehet-e életfogytiglan inkognitóban maradni?
227.
EXHIBICIONIZMUS
Magad kirakatban mutogatni?
Mindig mindent megmutatni?
Soha nem színlelni, színészkedni?
Soha egy álarcot, egy álruhát kipróbálni?
Az ellenséggel szemben sem alakoskodni?
Testileg-lelkileg mindenki előtt levetkőzni?
Meztelenkedni, nudistáskodni, pucérkodni?
Soha nem tettetni magad butábbnak, tudatlanabbnak?
Soha nem ironizálni?
Soha semmit senki elől el nem titkolni?
Soha nem folyamodni a kegyes csaláshoz?
Soha nem tapintatosnak lenni, de nyersen őszintének?
stb.
228.
SÓMESE
Az élet sója.
Legyél olyan, mint a só,
ha hiányzik, akkor mindenki észreveszi,
de ha túlteng, akkor már senkinek sem ízlik.
Mennyire jó példa és hasonlat az étel sója,
hogy megértsük életünkben a mérték fontosságát!
Amiből a kevés épp annyira rossz, mint a túl sok.
229.
SÓMESE
Nagyotmondási versengés
Emlékszünk még a népmesére a királylányról,
aki apja haragját és megtorlását vívta ki és vonta magára,
amikor provokatív kérdésre: ki mennyire szeret,
azt felelte: úgy szeretlek, mint a sót!
(El is kergette az udvartól, majd…)
230.
TERMÉSZETES
Mi nem természetes?
Fel lehet-e jó előre fogni,
példabeszédek, tanmesék stb. által
hogy sokkal jobban vigyázzunk rá -
azoknak a dolgoknak a jelentőségét,
amiknek meglétét természetesnek vesszük,
s csak hiányukkor döbbenünk rá súlyukra
(levegő, víz, egészség, családi kör… boldogság)
231.
SEGÍTSÉGKÉRŐK
Oly sok ismerősöm néz rám könyörgő tekintettel,
hisz érzi, hogy látom: gödörben van -
csak neki a kérés nagy szégyen,
csak nem ad semmi segítséget,
beteges bizalmatlansággal titkolózik,
s közben mégis szemrehányó a pillantása,
mintha világomat élve cserbenhagynám őt.
Mintha úgy fordulna orvoshoz,
hogy nem vetkőzne akár meztelenre is
és harapófogóval kéne kiszedni belőle "panaszát",
s még ő neheztelne,
hogy miért akar a testében-lelkében vájkálni.
Érzi, hogy baj van, de fél a fájó igazságtól,
nincs mersze nagyot változtatni az életén,
inkább azt mondja, nem is üszkösödik a lába,
ő nincs is gödörben, s próbál berendezkedni oda…
232.
ABSZOLÚT ÉS RELATÍV
Ha a focikapuban állok,
akkor ahhoz képest vagyok
elégedett-elégedetlen a teljesítményemmel,
hogy 56 éves leszek, hogy amatőr játékos,
hogy szemüveges vagyok és a többi -
de ha a hivatásomat gyakorlom,
akkor a mindenséggel mérem magam,
s csak a legjobb elég jó,
a többi írás mehet a szemétkosárba!
233.
SZEZÁM, TÁRULJ!
Egy jól feltett kérdésre keresni a választ,
ez olyan, mint amikor tudjuk a varázsigének,
amire megnyílik a kincses barlang
Amúgy meg hiába rágsz át könyvhegyeket,
csak beléjük temeted magad!
234.
ÖNVÉDELEM
A.
Kitől védjen meg az isten?
Ki árthat sokat nekem?
A legnagyobb ellenségem?
Lehet, hogy inkább az,
aki a legjobban szeret vagy szeretni vél?
Aki a legtöbbet segíthet, az árthat a legtöbbet?
Hisz például ő ismeri a gyenge pontjaimat,
ő tud lelkileg kínozni...
B.
Ki árthat a legtöbbet nekem?
Még az sem kizárt, hogy én magam?
Ez amilyen elkeserítő lehetőség,
éppen annyira örömhír is lenne:
hisz akkor alapjában rajtunk múlna:
boldogan vagy boldogtalanul töltjük életünk!
235.
HOMO MOHÓ/MAFLA
A jótündértől csak azt kérném,
hogy egyetlen kívánságom teljesítse:
azt, hogy ezek után minden kívánságom teljesüljön…
Vagy egyre többet és többet kérek, követelek,
mint annak a szegény halásznak a felesége…!?
Az a bizonyos mesebeli paraszt bácsi a másik véglet?
Aki elsőre csak egy kolbászt kért a jótündértől
(és tudjuk, ennek is milyen rossz vége lett)
236.
GYERMEK-FELNŐTT VÁGYAK
A.
Mi szeretnék lenni, ha nagy leszek?
Dúsgazdag ember vagy hatalmas király,
vagy nagyon híres sportoló, színész,
vagy az emberiség tudós jótevője,
vagy katonahős megmentője?!
És persze egészséges, mint a makk,
csodaszép, vonzó külsejű,
aki a legszebb párt választhatja,
s akit elismernek és ünnepelnek,
s akinek versengenek baráti kegyeiért?!
B.
Mi akarsz lenni, ha nagy leszel?
Ugyanaz mint ami most kicsi koromban:
boldog ember,
aki rendeltetésszerűen használja el magát.
Hasonlattal élve:
nemcsak egy teremtett eszköz,
például egy hangszer vagyok,
de azon belül is egy gitár
és egy bizonyos fajta és darab,
amivel valaki mennyei muzsikát játszhat
vagy pokoli zajt, macskazenét stb. csaphat.
De használhatja kalapácsnak vagy szobadísznek is...
237.
LEGYETEK JÓK, HA TUDTOK
Ugyanabból a gyerekből, ifjúból,
- aki nem eredendően bűnös! -,
lehet az emberiség jótevője,
de cégéres gazfickó is,
rossz betyár, s nem jó pandúr,
nem Toldi Miklós, de a bátyja,
nem nagy király, de III. Richárd -
hol dől el a sorsa?
238.
VOLUNTARISTA
A.
Aki gyermeket akar,
annak sokkal nehezebben lesz,
mint aki "csak" szeretne -
pláne,
ha addig mindent megtett ellene!
A másállapot kegyelmi, áldott állapot
és Istent még itt sem lehet zsarolni…
B.
Mindent lehet, csak akarni kell?
Az akaratgyengeség éppen úgy hiba,
- bár kérdés: lehet-e akarni akarni? -
mint ha valaki azt képzeli, minden az akarás.
Ezért is hívták az ötvenes évek gazdaságpolitikáját így.
239.
BOLHA ÉS ELEFÁNT
Végszükségben ne légy szerény,
néma gyereknek anyja se érti a szavát -
de ha már egy szúnyogcsípést kígyómarásnak mond,
akkor legközelebb nem veszik komolyan S.O.S. kiáltását.
240.
ARÁNYÉRZÉK
A.
Ágyúval lő verébre
Bolhából elefántot csinál
Ziziért eladott szűzesség
A kisujjad sajnálod, inkább a halál
Dupla munkáért feleannyi bért adnak
Egyenes és fordított arányosság
Ha eltalál egy hógolyó, követ vágsz fejéhez
Ezer forintos éttermi számlára ennyi borravaló
Törpe férfi mellé óriástermetű nő
Egy apró szívességért napokig hálálkodsz
Stb.
B.
Szabó Lőrinc:
Semmiért egészen
Hogy rettenetes, elhiszem,
de igy igaz.
Ha szeretsz, életed legyen
öngyilkosság, vagy majdnem az.
Mit bánom én, hogy a modernek
vagy a törvény mit követelnek,
bent maga ura, aki rab
volt odakint,
és nem tudok örülni csak
a magam törvénye szerint.
Nem vagy enyém, mig magadé vagy:
még nem szeretsz.
Mig cserébe a magadénak
szeretnél, teher is lehetsz.
Alku, ha szent is, alku: nékem
más kell már: Semmiért Egészen!
Két önzés titkos párbaja
minden egyéb,
én többet kérek:azt, hogy a
sorsomnak alkatrésze légy.
Félek mindenkitől, beteg
s fáradt vagyok,
kivánlak igy is,meglehet,
de a hitem rég elhagyott.
Hogy minden irtózó gyanakvást
elcsittithass, már nem tudok mást:
Mutasd meg a teljes alázat
és áldozat
örömét, és hogy a világnak
kedvemért ellentéte vagy.
Mert mig kell csak egy árva perc,
külön,neked,
mig magadra gondolni mersz,
mig sajnálod az életed,
mig nem vagy, mint egy tárgy, olyan
halott és akarattalan:
addig nem vagy a többieknél
se jobb, se több,
addig idegen is lehetnél,
addig énhozzám nincs közöd.
Kit törvény véd, felebarátnak
még jó lehet,
törvényen kivül, mint az állat,
olyan légy, hogy szeresselek.
Mint lámpa, ha lecsavarom,
ne élj, mikor nem akarom,
ne szólj, ne sirj, e bonthatatlan
börtönt ne lásd,
ésén majd elvégzem magamban,
hogy zsarnokságom megbocsásd.
|
Nagy magyar életszótár - 9. |
|
|
|
MAGYAR EMBERÉLET SZÓTÁR
|
Írta: Jenő
|
N A G Y J E N C I K L O P É D I A - XXI.
MAGYAR ÉLETMINŐSÉG VIZSGÁLÓ ABC
Pokol vagy meny - boldog vagy boldogtalan
Nagy Életszótár csírák: címszógyűjtés/vázlat – 9.
193.
VERBÁLIS BÁNTALMAZÁS
A.
Ábrányi Emil
NE SÉRTSD MEG... Ne sértsd meg azt, akit szeretsz! Egy durva szó elég, Hogy elborítsd, hogy gyászba ejtsd Szerelme szép egét!... Borúlt ég újra földerűl, Hint még szebb sugarat... Ez gyöngédebb ég: itt a folt Örökké megmarad! Egy szó elég!... És húnyni kezd A régi, tiszta fény. Mélyebb sebet vág, mint a tőr, A nő nemes szivén!... Átérzi lelked bánatát, Vidáman hal meg érted, - De bús kétségben csügged el, Ha egy rossz szóval sérted! Ne félj! Nem hal meg a madár Ha szárnyait megtörték. A pillangó tovább röpűl, Bár fényporát letörléd. Tovább él a szerelem is Mert mindennél nagyobb, - De többé nem száll ég felé, És többé nem ragyog!...
B.
A verbális bántalmazás köréből:
a) A meghazudtolás
b) A kigúnyolás
c) A leminősítés
d) A becsületsértés
e) A gyalázás
f) A rágalmazás
g) A sértegetés
h) Stb.
194.
GRUNDFOCIZNI JÓ
Ha már tudsz állni, járni, forogni, futni, ugrani stb.
Ha már van egy kis láb- és fejügyességed…
Ha meg tudod szelídíteni a labdát, s tudod irányítani..
Ha tudsz másokra is figyelni, tudsz együttműködni...
Ha ismered a játék alapszabályait, s elfogadod őket...
Ha be tudod tartani a fair play íratlan szabályait is...
Ha a csapatodban tudod a helyed,
s alázattal a közös célt szolgálod…
Ha teljes komolysággal, erőbedobással veszel részt,
Ha nagyjából egyenlő erők "csapnak össze" a játékban…
Stb.
195.
GRUNDFOCIZNI ROSSZ
Ha rossz viszonyban vagy a labdával...
Ha nincs alkalmas pálya és nincs ki a két csapat..
Ha te magad a szabályok fölé helyezed...
Ha mindenki másként tudja a szabályokat...
Ha elfogultan látjátok a történteket...
Ha minden vitás eseten órákig vitatkoztok...
Ha a saját játékostársad leped meg, cselezed ki...
Ha nem tudod, hogy az öngól az ellenfeleteknek jó...
Ha telve jószándékkal, kapusként folyton gólt akarsz rúgni...
Ha egy felnőtt csapat kisgyerekek ellen játszik
(macska-egér harc)
Ha komolytalanul
vagy véresen komolyan veszi legalább az egyik fél...
stb.
196.
EGYMAGAD
Az emberi minőség számtana.
Egy fecske nem csinál nyarat,
de viszont egy bolond százat csinál?
Százmilliárd légy tehénszart eszik,
annyian nem tévedhetnek?
De te itt állsz, és nem tehetsz másként -
ha Isten csak egy igaz embert talál,
akkor lehet, hogy mégegyszer megkönyörül
és nem hagyja a Föld-Titanic hajót
örök hullámsírba süllyedni…!?
197.
VIRÁGMAG
"Csak ami nincs,
annak van bokra,
csak ami lesz, az a virág,
ami van, széthull darabokra"
Jézus és tanítványainak koldus csapata,
Assisi Ferenc és "futóbolond" társai,
Misztótfalusi Miklós elszánt devóciója,
a márciusi ifjak tizenkét pontja,
Julianus barát és Kőrösi Csoma Sándor,
Csontváry és Van Gogh,
az egyszál gitárral protestáló Bob Dylan,
a Népszabadság ellen rámkázó szamizdatosok
stb. stb. stb.
198.
ÉLJ ÚGY, HOGY KÉRDEZZENEK
Kis eséllyel fogod eladni fogyókúrás recepted,
ha tenmagad olyan kövér vagy, mint egy disznó…
Hogyan remélheted,
hogy a kiszemelt felebarátodat
folyamatos hitegetéssel-ijesztgetéssel
az általad egyedül üdvözítőnek vélt hitre téríted,
ha csak úgy sugárzik, süt belőled boldogtalanságod?
A példamutatás ezer papolással, prédikálással felér -
minden szülő minden nap fokozottan újra és újra átéli ezt.
199.
SORSFEDEZET
"Meghirdette az elvi harcot,
majd luxusautóján elviharzott…"
Lehet vizet prédikálni és bort inni,
avagy megfordítva - ami ritkább.
A leghatásosabb igehirdetés,
ha te is azt iszod, amit javasolsz.
Hogy ez így van-e vagy sem,
ehhez ismerni kell egymást,
bejáratosnak kell lenni egymás konyhájába is.
Egyébként borzasztóan nehéz/szinte lehetetlen
életbölcseletednek/tanácsodnak hitelt szerezni.
Messziről jött ember azt mond, amit akar.
De aki velünk együtt, pláne sorsközösségben él…
200.
ÉLETÖKONÓMIA
Függő és független változók!?
Annyi minden van az egyes ember életében,
az időjárástól a politikai-gazdasági rendszerig,
ami ugyan igencsak meghatározza életünket
de amire csak ritkán vagy nehezen lehet befolyásunk.
Nem feladva ennek lehetőségét,
- s várva, elősegítve a kedvező alkalmat -,
életveszélyes pazarlása energiáinknak,
ha nem a közvetlen hatalmunkon belüli
dolgokra koncentráljuk korlátozott erőinket.
Hány embert látunk politikai pótcselekvésekben,
akár mártírkodásban elkopni vagy elvérezni,
akinek otthon nagyon nincs rendben a szénája.
201.
SZOCIÁLIS EMBERI JOGOK
A.
Az utópikus szocialisták álma valóra válhat?
Német milliárdosok zártkörű tanácskozásáról szivárog ki,
- vagy inkább a közvélemény tesztelésére kiszivárogtatták:
az állam garantálja minden polgárának a létminimumot.
Legyen alkotmányos szociális jog az elemi megélhetés,
akár munkanélküli, akár anya-apa, akár gyerek valaki…
Feltehetően a társadalmi békét féltik,
s egy nagy rendszerváltástól tartanak -
a nyugati világ kríziséből megszülethet egy harmadik út,
de valamilyen populista, fundamentalista diktatúra is…
(e páréves szócikk megírása óta a finnek be is vezették!?)
B.
Milyen emberi/állampolgári szociális jogaink vannak ma?
Amivel mindenki élhet, ami mindenkinek alanyi jogon jár,
s amely igények kielégítése az államra kötelezettséget ró.
Jog az ivóvízhez?
Jog a mindennapi betevő falathoz?
Jog a lakhatáshoz, elegendő lakótérhez?
Jog az egészségügyi ellátáshoz?
Jog a tanuláshoz, tehetséggondozáshoz?
Jog a tájékozódáshoz, az internethez?
Stb. stb.
202.
KÖZJÓLÉT
Amíg tartott
a kapitalizmus-szocializmus rivalizálása,
helyi sajátosságokkal,
de kiépült a nyugati jóléti állam,
ami most
- nemcsak az elöregedés miatt -
leépülőben van?
Lassan, de biztosan?
Anno jobban élt
egy nyugati munkanélküli segélyezett
mint egy keleti munkás
a teljes foglalkoztatottságban…
De ma már bekopogott Európába a harmadik világ,
főleg keleten polarizált elviselhetetlenül a társadalom:
embertömegek kerülnek a nyomorküszöb alá,
akikből "örökletesen" testi-lelki beteg vagy bűnöző lesz
203.
GAZDAGODJ!
Egyenlő esélyek.
Ha én gazdag lennék…
De hiszen bárki gazdag lehet!
Legalábbis ezt ígérik a szerencsejátékok,
például a lottó,
ahol minden szelvénynek egyenlő esély van nyerni,
kár, hogy ez az esély annyira kicsi, mintha nem is lenne!
Egy biztos: a szervező monopolcég mindig nyerni fog...
Ráadásul a nagyon kevés nyertes közül nagyon sok
éppen a hirtelen talált óriási summától lett boldogtalan...
Pedig pont ez az egy nagy nyeremény vesz rá milliókat,
hogy befizessék az eheti hülyeségi adójukat…
204.
STÁTUSFOGOLY INDIKÁTOR
Mélységesen jellemző egy rendszerre,
miként bánik az ún. politikai elítéltekkel, státusfoglyokkal:
mivé képezte magát Kossuth, de még Rákosi is a börtönben,
s hogy szolgáltatták ki a politikai foglyokat a Gulágon
még a köztörvényes bűnözők terrorjának is,
s "mellékbüntetésként" még hírt se adhattak magukról…
(A bizonytalanságnál nincs rosszabb,
még az is jobb, ha tudod: szeretted már nem él!?)
205.
KOLLEKTIVIZMUS ÉS BÜNTETÉS
A bolsevik diktatúrák is kedvelték a kollektív "büntetést",
amit nemcsak népekkel, társadalmi osztályokkal,
hanem ezen belül teljes családokkal szemben is alkalmazva,
amikor nem szakították szét s családot, nem:
együtt deportálták őket például a Hortobágyra,
ahol a legkisebb gyerek is kényszermunkás lett,
éhezve, betegen is, megalázva, végkimerülésig...
206.
KOLLEKTIV BÜNTETÉS
Bűnhődjék 99 ártatlan is,
ha a százban benne van az egy bűnös
Amikor az iskolai osztály nem árulja be a tettest,
ezért azután mindenkit bezárnak a tanítás végén…
Nem is nyomozzák a tettest a börtöncellában,
a büntetés közös, s majd ők leverik ezt bajuk okozóján
Amikor a komcsik egymást nyírták,
s pl. Rajkot lépre csalták és kivégezték,
akkor a feleségét is becsukták,
fiát intézetbe adták, átnevezték stb.
Egy individuális börtönbüntetés is kollektív,
hiszen a hozzátartozókat is sújtja,
már csak a családfenntartó jövedelmének kiesése miatt,
hogy csak a legnyilvánvalóbbat említsük…
207.
FELMENTÉS
Minden ember
boldog akar vagy szeretne lenni
(nem mindegy:
a nagy akarás meddővé tesz)
Teljes értékű életű,
kiteljesedő, Dolgát elvégző
a maga és mások érdekében.
De nagyon sokan mégis
végső felmentést, igazolást keresnek:
az ő helyzetükben ez eleve reménytelen.
Halmozottan hátrányos indulás + baleset, balsors…
Van, aki azzal áltatja magát,
hogy másokért áldozta fel –
miközben ezt minden nap azok fejéhez vágja…
208.
A MÁRTÍRKODÁS TRAGIKOMIKUMA
Van, aki legalább nagyon boldogtalan lenne,
hogy valami tragikus pátoszt kapjon kiszerű élete…
Legalább üldözzék megtalálni vélt igazi identitásáért:
homoszexuálisok, transzvesztiták, fakírok stb.
A fölöslegesen-károsan hősködők.
Akik mintegy magát feszítik keresztre…
A magát a gyerekeiért úgymond feláldozó „hős anya”…
(S akiknek a legnehezebb a tudtukra adni,
hogy jobb ügyhöz méltó energiákkal
nemcsak maguknak, de szeretteiknek is ártanak)
209.
SZENT SZÖRNYETEG
Van, aki azért ragaszkodik boldogtalanságához,
mert ez teszi őt érzékeny és termékeny alkotóvá:
noha egész életművével tulajdonképpen egy célja van:
szerette volna, ha szeretnék…
Miközben szerettei életét is pokollá tette.
A XX. századi szellemi nagyságaink között
nem is egy "szent szörnyeteg" található...
(Lukács György? – József Attila? – Szabó Lőrinc?)
210.
LENT ÉS FENT
Oly sokáig éltünk lent,
Nem is tudjuk, milyen fent
Szerencsés dolog,
ha egy ideig megtapasztalhatod,
milyen a koldusélet s milyen a királyfiság,
az egyiktől nem fogsz annyira rettegni,
a másik után pedig nem fogsz úgy epekedni -
koldus bárki önként is lehet, kíváncsiságból stb.
de a felső tízezer meglehetősen exkluzív klub:
itt csak a képzelőerő, illetve a film, a regény segít,
hogy ne áltasd magad életfogytiglan:
akkor én is boldog lennék,
ha egyszer s mindenkorra én is közibük tartozhatnék...
211.
ÁMOR – MÁMOR
Ahogy a kellemes részegség mámorában, bódulatában
nem csinálsz nagy ügyet abból, ha a lábadra lépnek,
nem kezdesz vitázni, veszekedni, netán verekedni,
úgy a szerelmi kábultság, megbabonázottság, vakság
átsegíti a két embert az összeilleszkedés nehézségein,
hogy hamar elsimuljanak az érdességek -
ágálva, haragosdit játszva nem lehet szeretkezni -
hogy ne csináljanak a bolhából elefántot...
212.
HÍD TERHELÉS-PRÓBA
Mondhatom a nagy szerelmemnek: Ő a mindenem,
amiben van egy kisebb-nagyobb költői túlzás,
amit nem is vehet zokon, nem is kérhet számon -
mert túl nagy terheket raknánk erre a kapcsolatra,
ha mindent az élettársunktól várnánk:
mintha csak ketten lennénk a világon
legyen ő pótanyám, póttestvérem s barátom is:
nem erre van hitelesítve, rendeltetve ez a "híd"!
213.
SZŰK CSALÁDI KÖR
Az összeházasodás,
a gyermekszületés,
a lakásszerzés stb. -
ez mind olyan tényező,
mely egy kapcsolat bezáródását,
a már meglevő egyéb kapcsolatok
leépítését, elhanyagolását,
s az újak nem keresését katalizálhatja,
ráadásul egyre kevesebb a "nagycsalád",
ritka a többgenerációs együttélés,
s így a nagyon beszűkült világba
a nő "belebutulhat", leépülhet,
a pénzkereső férj meg kalandokat
vagy szesztestvéreket keres…
214.
KÉT NYERTESBŐL KÉT VESZTES
Hány házasság lenne megmenthető,
ha nem zárulnának be,
ha nem zápulnának be,
s a szakadékká mélyülni akaró eltávolodásokkor
akárcsak egy külső segítség,
egy bizalmas jóbarát
mint beavatott közvetítő, mediátor
hidat verne, veretne:
amikor még lehet,
az "örök harag" előtt,
amikor már csak életvesztesek maradnak a csatatéren...
215.
BALHISZEM
Jó dolog tudni azt,
amit neked tudni érdemes,
de még mindig jobb, ha nem tudod
mintha önelégülten azt hiszed, hogy tényleg tudod...
Ugyanez áll a baráti kapcsolatokra, baráti körökre is.
Jobb eset,
ha éppen most nincs, de érzed hiányát, és keresed,
mintha abban a hiszemben vagy, hogy neked van!
Mi az, hogy van:
nem is egy, de több tucat!
S nem veszed tudomásul venni, hogy ez csak
cimbora, haver, kollega, hittestvér, sporttárs stb.
216.
ÉLTETŐ VAGY MÉRGEZŐ?
Amilyen nagy, pótolhatatlan kincs
egy igaz jóbarát,
pont annyit árthat egy álbarát,
aki nem a javunkat akarja,
(vagy csak azt akarja
és meg is szerzi, el is veszi) -
de az a lehetőség is fennáll,
hogy a barátom vagy,
de én nem annak,
hanem rosszakarómnak látlak.
mert én a hízelgést,
a kényeztetést várnám el Tőled,
s nem szembesítést bűneimmel,
önáltatásaimmal, élethazugságaimmal
|
Nagy magyar életszótár - 8. |
|
|
|
MAGYAR EMBERÉLET SZÓTÁR
|
Írta: Jenő
|
N A G Y J E N C I K L O P É D I A - XXI.
MAGYAR ÉLETMINŐSÉG VIZSGÁLÓ ABC
Pokol vagy meny - boldog vagy boldogtalan
Nagy Életszótár csírák: címszógyűjtés/vázlat – 8.
169.
KEGYELEM/JOG
A tanulságos anekdota szerint
Ferenc József császár amikor eljárt vadászni,
akkor a vadászmestert
a kocsis mellől a bakról
mindig maga mellé szólította -
mindaddig,
amíg ő már magától is egyből beült mellé
nem várva meg, hogy szólítják-e vagy sem.
Attól fogva mindvégig maradhatott a bakon...
170.
ÉRDEM ÉS ÖNKIELÉGÍTÉS
Ami az ajándékban épp a ráadás jó:
- váratlan, kellemes/áldásos meglepetés -
Azt nem lehet kiérdemelni az elért jópontokkal,
ahogy az üdvösséget, a boldogságot sem.
Ami nélkül lehet élni, de nem érdemes,
mert olyan színtelen, szagtalan, ízetlen stb.
De amit te magadnak nem adhatsz,
ahogy János király karácsonykor sem,
lásd: Milne verses meséjében...
171.
JÓTETT
A.
Csak a mesében?
Jótett helyébe jót várj –
vagy inkább csak remélj.
A népmesék szerint azon állhat vagy bukhat
a mesehős élet-halál szerencsepróbálása,
hogy ő maga minden esetben segített-e
például egy hangyának kimászni a pocsolyából,
amikor még nem tudta róla,
hogy később ő fog rászorulni,
mert ő amúgy egy varázshatalmú lény.
Csak úgy, minden érdek nélkül –
ahogy az irgalmas szamaritánus is…
B.
Ne a Mestert kövesd,
hanem azt, amit Ő követ…
Úgy is felfoghatjuk ezt,
hogy maga az a lelkület, az a szellemiség
van a mesehős segítségére későbbi nehéz útján,
aminek ezzel a gesztussal tanúbizonyságát adja -
ez csinált csodát,
ahogy ennek hiánya okozza azon testvéreinek vesztét,
akik pontosan le akarják másolni az ő lépéseit,
csak pusztán technikailag kopírozva…
Ha már ketten csinálják ugyanazt,
az már nem ugyanaz, csak majdnem...
De ez a „majdnem” micsoda különbség!
172.
BABONA
A babona az ostobák vallása
Saját sikeres vállalkozásunkat
még mi magunk sem tudjuk
ugyanúgy megismételni,
hiszen nincs két egyforma gól.
Legfeljebb babonássá tehet minket,
ha a tegnapi gólszerzés minden részét
pontosan ugyanúgy ismételnénk,
kezdve attól, hogy mit ettünk reggel...
A jó játékszellem és csapatszellem idézése a lényeg,
a technikai részleteket úgyse lehet előre tervezni...
Ahol egy "játékban" nagy szerepe van a szerencsének,
ott könnyen kialakulnak "ártatlan" babonák -
ahogy focikapusoknál ez gyakran tapasztalható -
mintha bérletet szeretnénk váltani a szerencséhez...
173.
SZEMÉLYVÁLOGATÓ
A.
A kicsi pótolhatatlan segítsége
Az oroszlán és a kisegér meséjében
az állatok királya megkönyörül
az útjába kerülő incifincin,
aki nem győz hálálkodni,
s megígéri, hogy meghálálja még ezt,
amin az oroszlán csak kacag...
De amikor hálóba gabalyodik,
éppen a kisegér éles kis fogai mentik ki a csávából...
(Ahogy nincs az a kicsi lény,
aki nagyot nem árthatna neked – pl. bacilus, vírus stb.)
B.
Mennyire tipikus emberi attitűd az,
hogy csak azoknak teszünk szívességet,
akiktől előbb-utóbb várhatunk is viszonzást,
s csak azoktól fogadunk el tanácsot,
akik nálunk gazdagabbak, hatalmasabbak stb.
(Ahogyan Tevje énekli: Ha én gazdag lennék…)
174.
PATKÁNYSZINT
Valamit valamiért?
A patkányok is segítik egymást?!
Egymás között, a csoporton belül,
aki velük jót tett, azzal ők is jót tesznek,
egyfajta értelmes önzés "erkölcse" értelmében.
Keresztelő János azt tanította,
hogy ha van két inged,
add oda a rászorulónak az egyiket.
Jézus még ennél is többet követel:
add oda mindkét inged...
Biztos, hogy őt akarod követni?
175.
OUTSIDER
A lényeg meg nem ragadása…
Ha egy marslakó megfigyeli életünket
és megnéz, mondjuk egy bocsánatkérést,
akkor ő mit fog ebből érteni,
hogyan fogja ő ezt visszaadni, reprodukálni?
Pont ugyanúgy lép be a szobába,
hasonló távolságra mechanikusan ismétli a szavakat stb.,
amik egy új helyzetben lehet, hogy újabb sértést jelentenek...
(Hogy a Kovács nem egy csaló? Már bocsánatot kérek!)
176.
SZTEREOTÍPIA
A hibás előítéletek táptalajai
Az emberek már gyerekkortól
egyre homogénebb csoportokban élnek:
kik laknak a szomszédságba,
kik járnak a lakópark játszóterére,
kikkel jársz óvodába és általánosba,
kikkel jársz külön foglakozásokra, sportolni?
Elkerüli így egymást szegény-gazdag,
magyar-cigány, ép-fogyatékos, keresztény-zsidó…
177.
SZOCIODIVERZITÁS
Hasonló a hasonlónak örül?
Hiába van szám szerint sok kapcsolatod,
ha ezek mind hasonló emberekhez kötnek:
ugyanazokat az életstratégiákat példázzák,
a lelki problémákat ők hasonlóan "oldják meg":
például magukba, vagy alkoholba,
vagy munkaalkoholizmusba fojtják bánatukat...
178.
SZILENCIUM
A jó és rossz hallgatások
Amikor a hallgatás aranyat ér,
amikor hallgatni bölcsebb,
amikor hallgatni dicsőség (kínvallatnak),
amikor a hallgatás cinkos vétek,
amikor a hallgatás beleegyezés,
amikor a hallgatás szégyen,
amikor a hallgatás titoktartás,
amikor a hallgatás nem tudás…
179.
ROSSZ PARADIGMA
Csak egyikünk járhat jól?
Vagy te nyersz vagy én?
Zéró kimenetelű játszmákban vagyunk,
ilyenekből áll az életünk?
Ki kit győz le a megjelenésével,
A társalgásban, a karrierben,
A párválasztásban, a gyarapodásban?
Így csak az ördögöt boldogítjuk,
ő lesz a nevető harmadik...
180.
ÁLVÁLASZTÁS
Az egyik 19, a másik egy híján 20
Mire te választási helyzetbe jutsz,
addigra már csak az a két lehetőség marad,
ami csak a lényegtelen részletekben különbözik...
Lényegüket illetően
teljesen ugyanolyan vagy borzasztóan hasonló
autók, pályák, pártok, tévécsatornák,
ételek és életek stb. között„választasz” ?
Ha hagyod magad manipulálni,
ebbe a hamis illúzióba ringathatod magad…
181.
ÖN- ÉS KÖZVESZÉLYES
Teljes gázzal hajtani a kocsit,
életveszélybe kerülni és mást veszélyeztetni,
semmi másra nem figyelni,
csak az előzésekre,
mintha egy beteget vinnél orvoshoz,
pedig csak sportot űzöl,
erőt fitogtatsz,
vagy haza akarsz érni a meccsre...
Lehet, hogy a kórház vagy börtön vár az út végén.
Vagy – ahogy ki szokták írni – vesedonor lehetsz…
182.
AZ ÚT ÉS A VÉGCÉL
Rohanni, lélekszakadva -
lerövidíteni, sőt kihagyni magát az utat -
legszívesebben már ott lennél,
ha tehetnéd, odavarázsolnád magad…!
Lehetnek ilyen helyzetek,
amire kaphatnánk három szabadjegyet,
hogy a gondolat sebességével repüljünk…
De ebből rendszert csinálni?
Ha gyalog megyek, mindent megszemlélhetek,
ha kerékpáron, akkor már elsuhannak a részletek,
ha autóba zárulok, már köszönni is csak fejmozgással,
ha gépen szállok fölébe, akkor térkép e táj...
183.
KÖSZÖNÖK
Mi mindent fejez ki egy köszönés?
Jót kívánok: jó napot, jó éjszakát.
Utalok a napszakra.
Érzékeltetem viszonyunkat:
Szimmetrikus vagy aszimmetrikus?
Tegező vagy magázó?
Civil vagy katonai?
Közkeletű vagy szlenges?
Netán titkos, jelszószerű?
Kifejezem tiszteletem: Tiszteletem.
Kifejezem közös hitem: Dicsértessék!
Utalok rá, hogy kollegák vagyunk:
Például: Jó szerencsét!
Röviden jellemzem hangulatom.
Szebb jövőt!
Stb. stb.
(Amilyen az Adjonisten, olyan a fogadjisten:
egy illetlen köszönéssel agyoncsapott belépő.)
184.
TUDNI JÓL VESZTENI
Veszíteni tudni kell/kellene…
Ha nem nyersz, sértegeted a győztest?
Ha vesztésre állsz, felállsz s elvonulsz?
Ha erősebbtől kaptál ki,
akkor se ülsz le máskor, mással?
Ha nem volt szerencséd,
akkor is magad korholod?
Ha saját hibádból vesztettél,
ezt nem bocsátod meg - oda a napod?
Ha nem vagy a legjobb e játékban,
akkor lenullázod önbizalmad,
és minden másban is feladod?
Stb.
185.
DRUKK
Amikor itt és most produkálni kell,
amikor kiállítódik a bizonyítvány rólad.
Amikor felelsz, vizsgázol, szerepelsz,
vagy iskolába, állásra stb. felvételizel.
Kinek használ, kinek árt
a drukk, a lámpaláz,
kiből a legtöbbet hozza ki,
hogy ilyen komolyan veszi,
kit meg leblokkol a nagy akarás,
aminek nyögés lesz a vége...
Ki meg azért teljesít rosszul, múlja alul magát,
mert egyáltalán nem motivált,
nem izgatja a feladat teljesítése...
186.
TELJESÍTS!
A teljesítmény kényszerzubbonya.
Hogyan csináljunk egész életünkből
vizsgahelyzetek véges-végtelen sorozatát?
Vizsga lehet és így lesz is
minden ebéd és minden szeretkezés,
és a társaságba is azért visznek el,
hogy ott levizsgázzál,
s jaj! neked, ha megbuksz
illemtudatlanságból, műveletlenségből stb.
(Déry Tibor: Befejezetlen mondat - bidé)
187.
TANTALUSZI KÍNOK
Amikor nem csak úgy simán éhezel,
hanem melletted egy karnyújtásnyira vígan lakomáznak,
s nem sorstársak közössége enyhíti a kínszenvedést, sőt…
Kicsit hasonló a helyzet,
ha lenne mit enni, de nem tudod felbontani a konzervet,
ha nem mered elővenni, mert meg kéne a többieket kínálni,
ha olyan hosszú a kanál, hogy rövid hozzá a karod,
s eszedbe se jut, hogy egymást is etethetnétek...
188.
KI NYER
Ki nyeri a bajnokságot?
Akinek több játékosa van
Akinek több szurkolója van
Aki évközben a legtöbbször vezet
Aki az év soron a legtöbb gólt lőtte
Ahol az idény gólkirálya van
Aki a legkevesebb gólt kapta
Akinek a legjobb sajtója volt
Aki a legjobbnak szavaznak
Aki a legkevesebbet szabálytalankodott
Akinek a legtöbb ziccere volt?
Mindez fontos rész, de nem az egész.
189.
OKOSKA BOTOCSKA
Amivel leverhetem a magasból a diót
Amivel kihúzhatlak a gödörből
Amivel megvédhetem magam a kutyáktól
Amire rá tudok támaszkodni
Ami karóként támasztja a növényt
Amire nyársra húzhatom a szalonnát
Amivel elfenekelhetem a nebulót (pálca)
Amiket egymás mellé leszúrva elkerítem birtokom
Amiket a patak fölé téve hidat csinálhatok
stb.
190.
JÓSZÁNDÉK
Nagy dolgokban, mondják,
már a szándék is dicséretes,
de ha egy segítőkész elefánt
jön be a porcelánboltba,
ha Mekk mester
nagy lendülettel javítja-rontja eszközeidet...
Több kárt okozhat neked buzgalmával
mint száz lusta ellenséged.
Ahogy nem véletlenül alakult ki
és maradt fenn a mondás:
a pokolra vezető út jószándékkal van kirakva.
191.
ERKÖLCS ÉS TUDÁS
Ahogy a társadalom-állam
polgári-büntető törvényeinél van,
úgy fizikai, lelki és szellemi világ
törvényeinek nem ismerete
sem mentesít a felelősségre vonástól:
erkölcsi kötelességünk
ezek minél teljesebb és igaz tudása,
ahogy annak tudása is,
hogy mit nem tudunk még,
illetve hogy mit tudunk rosszul…
Ahogy életkortól függően
azért is felelősek vagyunk,
hogy milyen fokon áll az önismeretünk!
192.
NYELVJÁTSZMA
A.
Ha nem ismerem
- értsd: nem tudom jól használni –
anyanyelvem,
akkor nem tudok vele értelmes mondatokat alkotni,
s ha nem ismerem a logika szabályait,
akkor nem tudok valamit állítani, pro és kontra érvelni,
bizonyítani és cáfolni, helyesen következtetni,
nem tudok vitatkozni...
Hiába vág jól az eszem, s vannak jó gondolataim,
ha azokat nem tudom közölni,
illetve nem a helyén, s nem jó összefüggésben:
nem tudok részt venni a "játékban",
ezekben a nyelvjátszmákban...
B.
Ha nem ismerem,
nem sajátítom el
és nem tartom be
a sakkjáték néhány egyszerű szabályát,
akkor nem tudok sakkozni,
csak összevissza tologatom vagy dobálom a figurákat
mint egy éretlen kisgyerek.
Hogy sakkozzak,
ehhez szabályokat kell követnem.
Ez a minimális előfeltétel -
persze egy ellenfél is kell,
akinek az eszén túl akarok járni,
s a győzelmemnek akkor lesz sportértéke,
ha minél jobbat választok,
akinek van gyakorlata, van taktikája,
netán ismer kombinációkat stb.
A maximumnál a csillagos ég a határ...
|
Nagy magyar életszótár - 7. |
|
|
|
MAGYAR EMBERÉLET SZÓTÁR
|
Írta: Jenő
|
N A G Y J E N C I K L O P É D I A - XXI.
MAGYAR ÉLETMINŐSÉG VIZSGÁLÓ ABC
Pokol vagy meny - boldog vagy boldogtalan
Nagy Életszótár csírák: címszógyűjtés/vázlat
145.
MUNKAIDŐ
Időmérleg ott és itt
A Kalahári sivatag bennszülöttei
napi két órát fordítanak arra,
hogy előteremtsék életszükségletüket
De mi már jóval fejlettebbek vagyunk…
146.
SZELLEMEMBER
Rossz alternatíva áll
Vagy nincs diplomád
és azért nem tudsz labdába rúgni,
vagy van, de már annyira átmosták az agyad,
hogy már nem is látod a királyt meztelennek
147.
ÖNCÉL
Másért vagy önmagáért?
Minden valami másért akarunk,
mi az, amit önmagáért,
ami már nem eszköz más célhoz?
Szabad, egyenlő, testvér akarsz lenni?
Vagy gazdag, híres és hatalmas?
Mi leszel, ha nagy leszel?
Erre valami foglalkozással, hivatással felelünk!
Ha megkérdezzük a szülőt,
hogy mi legyen gyerekéből,
akkor mi jobbat válaszolhat annál,
hogy boldog ember legyen és maradjon...
148.
PRÓBÁK
A.
Lelki elsősegély:
pl. egy öngyilkos jelöltben tartani a lelket
B.
Szellemi teszt:
Amíg egy lábon/fél lábon állsz,
összefoglalni vallásod lényegét,
vagy lesz nemulass…
149.
PATERNALIZMUS
Amíg kicsi a gyerek,
különösen vészhelyzetben,
erővel is betartatjuk a szabályokat,
melyek az ő érdekét is védik,
de közös érdekünk,
hogy ő ezt minél előbb be is lássa,
s magától is tiszteletben tartsa ezeket
150.
MINTHA
Úgy cselekedj,
mintha egy derék ember mindig látna,
s ne kelljen előtte szégyellned magad!
Úgy cselekedj,
mintha lenne Isten,
akinek a szeme mindent lát,
ezért se lopd el a léniát!
Úgy cselekedj,
mintha cselekedeted maximája
egyetemes törvény lenne, lehetne
(kategorikus imperativus...!?)
151.
BARÁTSÁG TESZT
Ha nem kerülsz nagy bajba,
sohasem tudhatod meg,
hogy ki az igazi barátod,
s ki csak szesztestvér, élősködő stb.?
De ahhoz mégsincs jogod,
hogy kísérletezzél vele,
és elhitesd vele például azt,
hogy most tűzbe kéne tennie a karját érted...
152.
CSALÁDI KOMMUNIZMUS
Arányos közteherviselés van.
Mindenki képességei szerint teljesít,
mindenki igényei szerint részesedik.
Aki nem dolgozik, az is eszik.
A gyerek és az öreg is kap enni,
és szükségletei szerint ruháztatik.
153.
ÉLETKÖZÖSSÉGEK
Hippi kommuna,
izraeli kibuc,
vallási kommunák,
művésztelep,
nyári tábor,
börtön,
kollégium,
éjjeli menedékhely
laktanya – front
stb.
önkéntes/kényszerű
életforma-kísérletek stb
154.
RUTIN
Létfontos és gyilkos rutin
A járásból, öltözködésből, nyelésből
rutinos megszokásnak,
második természetnek kell lennie,
különben nem tehermentesítődnénk másra -
de nagyon nagy a baj akkor,
ha egy tanár csak rutinból tanít,
ha egy pár csak rutinból szerelmeskedik…
155.
BURIDÁN SZAMARA
Éhen halni két egyforma szénaköteg között,
mert nem tud választani,
pedig egyik sem jobb, mint a másik,
de fél, hogy hátha mégis…
(És ha az egyiket választja,
holtig gyötri a gondolat:
biztos a másik lett volna az ízesebb…?
156.
SZAMÁR
A szamár rossz hírneve
Csökönyös, szamárpad, szamárfül,
szamárhíd (segédeszköz),
szamárlétra,
szamártemetés - harang nélküli temetés,
gyerekek lábmozgása,
virágvasárnapi szamár (kicicomázott)
"nagy szamár vagy fiam!"
(figurás szamár)
157.
MONDVA CSINÁL
Aki úgy fossa a szót,
az más gazságra is képes.
A sok beszédnek sok az alja,
ami zavarossá teszi és időd is rabolja.
És az igazságot is eltakarja.
És aki kétértelműen beszél,
hogy lehessen így is és úgy is érteni:
szókimondás kerülő,
a felelősség elől menekülő,
óvatoskodóan fogalmazó.
Az elején állít, a végén visszavon.
Ezt nem én mondom,
csak mástól hallottam.
Ha elmondod, letagadom.
158.
TALÁN
Talán ő volt,
talán ezt tette,
talán azt mondta -
de nem biztos...
Találgatás.
Talány.
159.
SZARVASHIBA
Bók vagy sértés?
Illem nem tudás,
hiányos nyelv- és kultúraismeret,
vagy szándékos kétértelműség?
160.
DICSÉRET
A.
Játszma
Magamat azért szapulom piszkosul,
hogy te azután annál inkább feldicsérhess
B.
Dicsérve szidni
Megdicsérem a fiam,
„bezzeg ő milyen mintaférj!”
hogy egy mozdulattal egyből lehúzzam a férjem!
161.
MIHEZ KÉPEST
Ahhoz képest jó vagyok?
Például focikapusnak koromhoz képest.
De a szakmámban, hivatásomban
nem védekezhetsz ezzel.
Ott a mindenséggel mérd magad!
Különben te leszel
focisták között a legjobb filozófus,
és filozófusok között a legjobb focista.
162.
KÖZKÉZEN FOROG
Ha többen használják, több és jobb lesz?
ha mindenki szeretheti a babám, akkor kurva lesz -
de a szépségében mindenki gyönyörködhet,
ahogy a magánházam szép épülete mindenki öröme.
A szellemi kincsek közkinccsé válása
elvileg nem csökkenti értéküket - sőt:
a folyamat annak a jele lehet, hogy a mű telitalálat,
s a népdalainkon meg is tapasztalhatjuk,
hogy a közkézen forgás milyen gyémántot csiszol...
163.
SIKER ÉS/VAGY DICSŐSÉG
Egy dolog a siker, a népszerűség, s egy másik a dicsőség -
de a kettő nem zárja ki egymást: lásd Petőfi Sándor esetét,
de Szókratész és Jézus is sikeres volt egy pályaszakaszán,
igaz, mindkettőjük néptanítói munkáját halállal büntették...
De az is igaz, hogy ma is él és hat szellemük, életpéldájuk!
Sokan áltatják magukat sikertelenségüket tapasztalva,
hogy ez biztos jele a nagyságuknak - és ez fordítva is igaz!
164.
ENIGMA ÉS BÉRTOLL
Régen rossz annak a kornak, annak az országnak,
ahol a tudós, a bölcselő, a művész, a szellemi elit
betegesen irtózik a közérthetőségtől-közélvezhetőségtől,
aminél csak az lehet rosszabb,
ha az értelmiségi a homlokára nyálazott bankóért
bármit és bárhogy eljátszik, amit a fizető úr rendel...
165.
HIVATÁSTÉVESZTÉS
Leereszkedik a remete a hegyről,
bemegy a vendéglőbe s kér ételt-italt, s nőt...
Nőt nem tudnak adni.
Amikor sokadszorra ismétlődik a dolog,
akkor kínjukban felajánlják neki a Bélát.
- A Béla? De hát én nem vagyok olyan!!
Legközelebb nagy szükségében alább adja,
de kiköti, hogy ne tudjon róla senki.
- Nem fog róla tudni más rajtunk kívül,
csak még az a két ember, aki lefogja a Bélát,
mert a Béla sem olyan...
166.
KÁROMKODÁSBÓL KATEDRÁLIS
Mikes Kelemen meséli egy levelében
annak a püspöknek a történetét,
aki egyszer egy sziget mellett elhajózván
rettenetes káromkodásokra, átkokra lett figyelmes -
kiszállt s ott egy remetét talált, akit kérdőre vont.
A remete szörnyen megijedt, magyarázkodott
mondván, hogy ő most imádkozott...
A püspök leteremtette, lehordta -
majd megtanította szép imádságokra,
s dolgát jó végezve elhagyta a szigetet..
De mit lát a hajóról?
Kétségbeesetten szalad utána a vízen a remete:
- Atyám, atyám! Elfelejtettem az imént tanult imákat!
- Jól van fiam, csak csináld úgy, ahogy eddig...
167.
INGYEN JAVAK
A legjobb dolgok ingyen vannak?
Például: az élet, az egészség, a szerelem,
a jó házasság, a jóistenhit, az élethivatás stb.
Szerencséből, ajándékból, kegyelemből…
Egyfelől ez megnyugtató,
hisz ilyenje a szegény embernek is lehet.
Másfelől nyugtalanító, hisz annyira nem tőlünk függ!
Szeretnénk ezt bebiztosítani:
babonákkal, jogot formálással, kiköveteléssel,
zsarolással, szerencsebérlet megvásárolhatósággal.
Pénzért vásárolni "szerelmet"?
Betegséggel stb. kizsarolni szeretetet, törődést?
Kikövetelni, kikunyerálni egy ajándékot?
Elvárni, kiprovokálni hogy meghívjanak vendégségbe?
168.
MARCUS AURELIUS
Sárgán hever itt a középkori Róma, de lángol az alkony, mint véres oroszlán, s te fönn lovagolsz még a Capitolium ősi tetőjén, Marcus Aurelius.
Bronzfejü cézár, aranyszakállú, vak ragyogásu szoborszemeiddel őrködve vigyázol, s én állok előtted.
Császári felség, emberi nagyság, roppant pogányság örök igazza, bamba tömegből visszahúzódó, trón magasában egyedül élő, koldus imperátor.
Nem kancsal apostol, nem zagyva keletnek elmebetegje, fönséges írótárs, együtt a szív és fő, fájdalom és bölcs messzetekintés, elhagyatott e sanyarú földön, az, aki él és az, aki fél és látja a törvényt, reszketve, de higgadt lépttel megy a sírhoz, az értelem égő lámpája kezében, megvetve, mi barbár mindazt, mi hazugság.
Semmi, ami barbár nem kell soha nékem, semmi, ami bárgyú. Nem kellenek ők se, kik titkon az éggel rádión beszélnek, a jósok, a boncok, a ferde vajákos, ki cifra regéknek gőzébe botorkál, csürhe-silányok, kik csalva, csalatva egy jelre lehullnak, s úgy fintorog arcuk, mint a bolondé.
Csak a bátor, büszke, az kell nekem, ő kell, őt szeretem, ki érzi a földet, tapintja merészen a görcsös, a szörnyű Medúza-valóság kő-iszonyatját, s szól: "ez van", "ez nincsen", "ez itt az igazság", "ez itt a hamisság", s végül odadobja férgeknek a testét. Hős kell nekem, ő, ki déli verőben nézi a rémet, hull könnye a fényben és koszorúja izzó szomorúság.
Messze vagyok már, messze röpültem, messze az olcsó, híg dudaszótól, dél és nyugat között csapong az én lelkem, mindig szabadabban. Álarcomat itten elvetem, aztán újra felöltöm, s járok mosolyogva, tanulva a tűrést, a hosszu alázat gőgös erényét, szenvedve a mocskot, rejtve riadtan rongyokra szakított, császári palástom.
Hadd emelem föl, hadd emelem hát tiszta, hitetlen, kétkedve cikázó, emberi pára- lelkem tefeléd most, ki jöttem a pannón halmok alól, s élek a barna Dunának, a szőke Tiszának partjai közt. Jaj, hadd emelem föl mégegyszer a szívem testvéri szivedhez, Marcus Aurelius.
1929
Kosztolányi Dezső
|
|
|