Bölcs-balga, boldog-boldogtalan ember
Életminőségünk őrzése, javítása és rontása
ABCD
NAGY JENCIKLOPÉDIA – NAT XXI. – II.
Reményik Sándor:
Tündérfok
Az életednek van egy titkos csúcsa,
Mely rejtve őrzi boldogságod,
Egy sziklafok, ahonnan Te az élet
Töretlen teljességét látod,
Hol imádkoznál hosszan, térdenállva,
Mert onnan végtelen a panoráma.
Az életednek van egy titkos csúcsa
Köröskörül őserdő, ősbozót -
Keresztül-kasul vágtató csapások,
A sok hamistól nem látni a jót,
Isten előre ment, a csúcson vár be -
Csak az a kérdés, hogy odatalálsz-e?
Az életednek van egy titkos csúcsa,
Hová a mélyből kibukkan fejed
S a szépség minden gazdagsága, fénye
Megáldja két csodálkozó szemed,
Hol tiszta vagy, mint kristálypatakok
S megnyitod szíved, mint egy ablakot.
Az életednek van egy titkos csúcsa,
Vezetnek hozzá szent véletlenek,
Jaj, hogy leszállni kell, jaj, hogy nem adhatsz
A pillanatnak örökéletet!
S botlasz újra sok rögös, buta úton. -
De mindegy. Egyszer fenn voltál a csúcson.
*
Mintha
Miért élsz úgy
mintha túl kiskorú lennél,
mintha gondnokság alatt lennél,
mintha börtönben, jogfosztva lennél,
mintha el lennél tiltva a közügyek gyakorlásától -
miért hagyod, hogy mindig nélküled döntsenek rólad?
Hiába morogsz, mert a morgás jogával azért élsz,
nem a szél, de a bank vitte el fejed felől a tetőt…
*
Építés és rombolás
Évekig spórolva, gürcölve,
imádkozva felépítesz egy házat,
amit egy szempillantás alatt elvihet
az ár vagy elveszejthet a tűzvész, a bank...
Éppannyi, ha nem több "munkánk" van
egy szinte ősrégi baráti kapcsolatban is,
s mégis oly könnyen veszni hagyjuk
akár egy politikai nézeteltérés miatt is?
(pankrációs pártok miatt marjuk egymást
– ők meg mutyiznak és a markukba röhögnek)
*
Elnevelés
Addig üsd a vasat, amíg meleg,
addig formáld gyereked, amíg képlékeny,
mert utána már csak kínkeservesen
nyesegetheted a vadhajtásokat.
Ki tudja megmondani,
hogy melyik gyereknek nehezebb az élete:
a majomszeretett elkényeztetettnek
vagy a mostoha sorsúnak?
*
Önátadás
Amit legbiztosabban önként csinálunk,
azok legelsőbbike a különféle játék, sportjáték,
amit szintén el tud rontani,
ha hiányzik a teljes átadottság lelkülete,
s vagy a szabályokon vitatkozunk,
vagy hátsó szándékunk leplezésén munkálkodunk,
vagy attól félünk,
hogy a játék hevében lehullnak álarcaink...
*
Árulkodó
Az embert elárulhatják,
kifecseghetik például féltett és szégyellt titkát -
de az hogy lehet,
hogy ő maga árulkodik magáról?
Akaratlanul?!
Nem kínvallatással.
Egy elszólásban, egy óvatlan gesztusban,
egy spontán arckifejezésben?
*
Önfeledten
Lehet ugyan,
de nem érdemes
nagykabátban,
tessék-lássék szerelmeskedni,
a másikat bizalmatlanul méregetve,
a teherbeeséstől
vagy NTB-től rettegve,
megtartva a három lépés távolságot
esetleg az elküldött ondót művi úton behelyezni
*
Szerencsés János
tréfás → reális mese, ill. annak hőse.
Két ember beszélget a feleségéről.
Egyik szidja, a másik dicséri,
mondván, hogy bármilyen ostobaságot elkövethet,
a felesége sohasem veszekszik érte.
Fogadást kötnek.
A feleségét dicsérő ember
elviszi lovát a vásárra,
elcseréli egy tehénért,
a tehenet egy kecskéért, a kecskét egy libáért stb.
végül semmije sem marad.
Megnyeri a fogadást.
(Ritkább az a forma,
mikor szolgálata jutalmául
nagydarab aranyat kap,
azt cseréli el lóra, tehénre, libára stb.
A mesének 9 magyar változata ismert,
köztük → ponyván a népszerű Grimm-mese.
„Hans im Glück” magyar fordítása:
Szerencsés Jancsi mulatságos története,
vagy mi lett a nagy darab aranyból?
Ékes rigmusokba szedett vidám történet,
ill. ennek származéka is,
mely a nyelvterület nyugati felén került feljegyzésre,
a keleti felén a fogadásos-redakció az elterjedtebb.
Jellegzetes a „Fa kivágása”:
rátótiáda (→ falucsúfoló)
típussal kombinált kalotaszegi változat,
amelynek hőse, az → ostoba ember
ökreit, szekerét, fejszéjét, ruháit,
végül még nemi szervét is elveszti
(„Szerencsétlen János”)
Ellentétes előjelű cseresorozatot tartalmaz
a „Szegény ember búzaszeme”:
róka- és emberhőssel (ügyes fiú).
A mese egész Európában, a Közel-Keleten,
Elő- és Hátsó-Indiában, valamint É-Amerikában elterjedt.
*
Beugratás
1.
Csőbehúzás
- Azt mondtad, hogy hengertalpas az anyám???
- Én?? Nem, nem, dehogy…
- Ház hazudok én!!!???
Ez az eset az, amikor nincs jó válasz.
Ha „bevallom”, akkor meg azért kapok
egy taslit, fülest, nyaklevest, pofont, kokit stb.
2.
Szóvicc
- Mennyi tíz hatod meg tíz hatod?
- Húszhatod!
- Húzhatom?!
És akkor meg is húzom a hajadat,
hiszen te magad egyeztél bele, nem?
*
Ér
Ér – érkezik, elér
Ér – aranyér
Érdem
Érdemrend
Érdemtelen
Érés
Éretlenség
Érintés
Érinthetetlenség
Érintő
Érme
Érted – értem (én-te)
Értelem – értem
Értés
Értől az óceánig
Érv
Érvágás
Érvényesség
Érzékeny
Érzéketlen
Érzékiség
Érzelem
Érzés
Nem ér a nevem!
Stb.
*
Koncz Zsuzsa dala
Sajnálom szegényt
1. Sajnálom szegényt, a következőt,
Miattad fogom büntetni őt,
Nem leszek gonosz, csak könyörtelen,
Csak annyira komisz, mint te vagy velem.
2. Sajnálom szegényt, ki előttem áll,
Eljátszott mindent előre már,
Nem hiszem soha egy szavát sem el,
Csalódni elég volt egyszer.
R. Kár volt így hazudni,
Volt egy tisztább út is,
Kár volt így hazudni,
Megtettem volna úgyis.
3. Sajnálom szegényt, a következőt,
Miattad fogom büntetni őt,
Naponta rajongva jöhet felém,
Csak téged akarlak én.
Lovas Róbert - Szenes Iván szerzeménye
(Egy rádió krimi,
„Gyilkosság a sztriptíz bárban” betétdala volt.)
https://www.youtube.com/watch?v=Q3SDCsp2AJo&feature=kp
*
Örök gyanakvás, bosszúszomj
De pontosan úgy, mint a dalokban,
melyeket a kávéházi chansonénekesnők énekelnek.
S a dalok tanulsága mindig annyi, hogy
az összetört szíveket nem lehet többé eggyé ragasztani.
Az életben is ennyi a tanulság.
Ha egy ember egyszer
bizalommal, föltétlen érzésekkel közeledett valakihez,
s érzéseit megsértették, "szívét összetörték",
soha többé nem tud igazi bizalmat,
feltétlen odaadást érezni egy másik ember iránt.
Nincs érzékenyebb anyag a földön, mint az emberi anyag.
Képtelen arra, hogy elfeledjen egy sértést,
mellyel lelkét vagy érzéseit illették.
S bármiféle baráti vagy szerelmi találkozást
hoz is még számára az élet,
gyanakvó marad,
minden kapcsolat torz és gonosz játékalkalom lesz számára,
örökké bosszút akar.
Ilyen az ember.
Vigyázz, ha ilyen megsértett szívűekkel állasz szemközt:
nem tudod őket megengesztelni.
S nincs az a türelem, bölcsesség, nagylelkűség, szenvedély,
mely az ilyen csalódott szíveket nyugtatni tudja…
Márai Sándor
*
J
Ön-gyilkos humor
A boldog házasság titkai
Egy héten kétszer elmegyünk egy elegáns étterembe,
iszunk egy kis bort, finom ételeket eszünk, és jó társaságban vagyunk.
Ő keddenként megy, én péntekenként.
Külön ágyban alszunk. Az övé Floridában van, az enyém New Yorkban.
Mindenhova elviszem a feleségemet,
de folyton megtalálja a visszavezető utat.
Megkérdeztem a feleségemet, hova akar menni a házassági évfordulónkon.
"Oda, ahol már régóta nem voltam" mondta. Javasoltam neki a konyhát.
Mindig fogjuk egymás kezét. Ha elengedem, elkezd vásárolni.
Volt neki 1 elektromos turmixgépe, 1 elektromos kenyérpirítója
és 1 elektromos kenyérsütője. Ekkor azt mondta, hogy túl sok gépünk van,
már nem lehet sehova sem leülni. Hát, vettem neki egy elektromos széket.
A feleségem azt mondta,
hogy a kocsi nem indul, mert víz van a karburátorban.
Amikor megkérdeztem, hogy hol a kocsi, azt mondta a tóban.
A feleségem kókuszdió és banán diétán van.
Még egy dekát sem fogyott, de ha látnátok, hogy mászik fel a fára!!!!
A feleségem iszappakolást kapott és 2 napig remekül nézett ki.
Aztán az iszap leesett.
Futott a kukásautó után ordítva "Nem késtem még el a szeméttel?"
A vezető visszakiabált: "Á, nem. Ugorjon be!"
Fifti-fifti alapon osztozunk,
Egy nekem, egy - ezt - neked:
Így akkor most kvittek vagyunk?
*
Nyomorultak
Az igazság pedig ez:
nyomorultnak kell lennünk, és azok is vagyunk.
Emellett a legkomolyabb bajok főforrása,
melyek az embert érik,
az ember maga: homo hominis lupus,
az ember az embernek farkasa. (...)
De minek mennénk ily messze:
ötéves korban cérnafonóba vagy másféle gyárba lépni
s ettől kezdve először 10, majd 12,
végre 14 óra hosszat egy nap ott ülni,
s ugyanazt a mechanikus munkát végezni -
valóban drága ár azért a gyönyörűségért,
hogy valaki lélegzetet vehet.
Pedig ez milliók sorsa
és sok más millióé cseppel sem különb.
SCHOPENHAUER
*
Atyáskodás pro és kontra
Miért ártana az ember magának?
Miért lennék én a magam ellensége?
Netán tudatlanságból mint egy kisgyerek,
aki a tűzzel vagy a sínek között játszik?
Ezért van gondviselője, aki óvja, oktatja és neveli,
akár paternalista erőszakkal is megvédi őt magától!
De
ha felnő az ember, megérik,
akkor nem ő tudja a legjobban, mi az ő java?
És ezt ne az állam vagy a papja mondja meg…
Lehet gyereksorban tartani felnőtteket:
Sztálin és Rákosi apánk tudja csak igazán,
hogy mire is van valójában nekünk szükségünk?!
Az eszmét megtestesítő
mindenható Pártban, Vezérében
a hívők előbb-utóbb csalódnak,
a műmosolyok mögött lelepleződik a gonosz mostoha?
De
Midász király nem volt elég felnőtt,
amikor azt kívánta,
hogy minden változzék arannyá a kezében…!?
Meg is bánta, mint a kutya, aki hatot kölykezett…
*
Zsebpénz
Ha gyerekként bánnak veled,
akkor akár mindörökre az is maradsz.
Hogyan lehet egyáltalán kiskorúból nagykorú?
Ha soha nem kap zsebpénzt,
amit szabadon költhet el - akár hülyeségekre is,
ha nem tanulhat a saját kárán is,
ha nem kapja meg a tévedés jogát,
akkor csak infantilis óriáscsecsemő lesz.
*
Heltai Jenő
Szabadság
Tudd meg: szabad csak az, akit
Szó nem butít, fény nem vakít,
Se rang, se kincs nem veszteget meg,
Az, aki nyíltan gyűlölhet, szerethet,
A látszatot lenézi, meg nem óvja,
Nincs letagadni, titkolni valója.
Tudd meg: szabad csak az, kinek
Ajkát hazugság nem fertőzi meg,
Aki üres jelszókat nem visít,
Nem áltat, nem igér, nem hamisít.
Nem alkuszik meg, hű becsületéhez,
Bátran kimondja, mit gondol, mit érez.
Nem nézi azt, hogy tetszetős-e,
Sem azt, kinek ki volt, és volt-e őse,
Nem bámul görnyedőn a kutyabőrre
S embernek nézi azt is, aki pőre.
Tudd meg: szabad csak az, aki
Ha neve nincs is, mégis valaki,
Vagy forró, vagy hideg, de sose langyos,
Tüzet fölöslegesen nem harangoz,
Van mindene, ha nincs is semmije,
Mert nem szorul rá soha senkire.
Nem áll szemébe húzott vaskalappal,
Mindég kevélyen szembenéz a Nappal,
Vállalja azt, amit jó társa vállal,
És győzi szívvel, győzi vállal.
Helyét megállja mindég, mindenütt,
Többször cirógat, mint ahányszor üt,
De megmutatja olykor, hogy van ökle...
Szabad akar maradni mindörökre.
Szabadság! Ezt a megszentelt nevet
Könnyelműen, ingyen ajkadra ne vedd!
Tudd meg: szabad csak az, aki
Oly áhítattal mondja ki,
Mint istenének szent nevét a jó pap.
Szabad csak az, kit nem rettent a holnap.
Ínség, veszély, kín meg nem tántorít
És lelki béklyó többé nem szorít.
Hiába őrzi porkoláb s lakat,
Az sose rab, ki lélekben szabad.
Az akkor is, ha koldus, nincstelen,
Gazdag, hatalmas, mert bilincstelen.
Ez nem ajándék. Ingyen ezt nem adják,
Hol áldozat nincs, nincs szabadság.
Ott van csupán, ahol szavát megértve
Meghalni tudnak s élni mernek érte.
De nem azért dúlt érte harc,
Hogy azt csináld, amit akarsz,
S mindazt, miért más robotolt,
Magad javára letarold,
Mert szabadabb szeretnél lenni másnál.
A szabadság nem perzsavásár.
Nem a te árud. Milliók kincse az,
Mint a reménység, napsugár, tavasz,
Mint a virág, mely dús kelyhét kitárva
Ráönti illatát a szomjazó világra,
Hogy abból jótestvéri jusson
Minden szegénynek ugyanannyi jusson.
Míg több jut egynek, másnak kevesebb,
Nincs még szabadság, éget még a seb.
Amíg te is csak másnál szabadabb vagy,
Te sem vagy még szabad, te is csak...
Gyáva rab vagy.
1945. május 1.
*
Szabadon szolgál a szellemi ember
az Atyaúristenen kívül más főnök nem parancsol
bezárhatnak, megölhetnek – ártani nem tudnak…
csak gyarlóságom vagy a kegyelem hiánya gátolhatna…
engem se kinevezni, se leváltani nem lehet
hivatásom gyakorlásától sem tilthatnak el, Isten adta
hivatásomért tudok áldozni, de rabja nem vagyok
hol lábam lógatom ihletre várva, hol tengert úszok át
Ki s mi gátolhat abban, hogy tegyem a dolgom?
kifizetem a szabadságom árát: puritán élet
költői szárnyalásom csak képzelőerőm korlátozza
megélheti kényszerből sem alkuszom meg
nem esküdtem örök hallgatást, de tudok várni
nem félek eldobni a szellemi mankót, s vízen járni
nem félek fejest ugrani az ismeretlen mélységbe
nem hagyok esélyt arra, hogy zsarolhassanak
nem kell megfelelnem szakmapolitikai elvárásoknak
nem keresem minden áron az emberek tetszését
nem követek vakon semmilyen élő-holt Mestert
nem lehet cenzúrázni, de magamat se herélem ki
nem lehet kibérelni a lelkiismeretemet
nem rettegek se a kínzástól, se a kinevetéstől
nem szolgálok ki semmilyen politikai kurzust
se mézesmadzag, se korbács nem befolyásol
szenvedélyesen keresek, de nem munkaalkoholista
szilárd meggyőződésem előttem szent
*
Tényleg szabad ember vagy?
Nem (munka)alkoholista?
Nem „anarchista” szabados?
Nem a körülmények által determinált?
Nem a tömeggel sodródó?
Nem akaratgyenge papucs?
Nem alulinformált?
Nem aranykalitkába zárt madár?
Nem atyáskodó állam polgára?
Nem ballasztokkal túlterhelt léghajó?
Nem betegségbe menekülő, azzal zsaroló?
Nem bezárkózó, „autista”?
Nem bőven termő bamba diófa?
Nem dróton rángatott báb?
Nem egy szer vagy szervezet rabja?
Nem egy veremhelyzet foglya?
Nem egy zsarnok alattvalója?
Nem egynyelvű, egykönyvű?
Nem elemi gondokkal küszködő?
Nem fanatikus foci drukker?
Nem fatalista vagy jósnőkhöz járó?
Nem feladatát, küldetését elszabotáló?
Nem izmusok rabja?
Nem Jóisten helyett a Gonoszt szolgáló?
Nem kényszerképzetes, rögeszmés?
Nem kényszerpályán veszteglő?
Nem könnyen zsarolható?
Nem kötelességmulasztó életművész?
Nem lelki hiánybeteg, fogyatékos?
Nem magának-másnak hazudozó?
Nem manipulált sakkfigura?
Nem mások döntenek helyette róla?
Nem mások véleményét szajkózó?
Nem mást elnyomó, leuraló?
Nem megfelelési kényszeres?
Nem megszállott, mániás?
Nem monopolhelyzetnek kiszolgáltatott?
Nem ön- és világismeret-hiányos?
Nem páni félelemtől szenvedő?
Nem partravetett hal?
Nem szabadidőtlen önkizsákmányoló?
Nem szabadságát vesztett?
Nem szélhámosok balekja?
Nem szellemi kiskorú?
Nem személyi függőségben tartott?
Nem szenvedélybeteg?
Nem társhiány miatt impotens?
Nem tartós pénzhiányban szenvedő?
Nem vallási-politikai szektás?
*
Szabad – szabadabb - rab
Akkor biztosan nem lehetsz
részlegesen-teljesen szabad,
és csökken a szabadságfokod…
ha gyengélkedsz, betegeskedsz,
ha testi-lelki fogyatékos vagy,
ha bediliztél, megbolondultál,
ha nem vagy józan – részeg,
ha karanténban, sárga házban…
ha kevés a pénzed, sőt: adós vagy,
ha nem tudod eltartani magadat,
ha majd mindenhez engedély kell,
ha keveset tudsz magadról,
ha nem ismered az embereket,
ha rosszul ismered a történelmet,
ha nem kapsz meg fontos híreket,
ha szégyellt titkoddal zsarolható vagy,
ha emberrablók túszul ejtenek,
ha a bűn rabságában vagy,
ha rest vagy a jóra,
ha szenvedélybeteg vagy,
ha kórosan függsz személyektől,
ha csak magadra számíthatsz,
ha nincs hazád, nincs otthonod,
ha behívnak katonának,
ha az ország megszállás alatt van,
ha kihirdetik a szükségállapotot,
ha szabadságvesztésre ítélnek,
ha korlátozzák emberi-polgári jogaidat,
ha nem ismered a valódi érdekeidet,
ha nem tudod érvényesíteni érdekeidet
stb. stb.
*
„A pszichoterápia
legmagasztosabb célja ezért az,
hogy a páciensét ne próbálja
egy teljesen lehetetlen boldogság állapotába plántálni,
hanem azon igyekezzen,
hogy olyan szilárdságot és filozófiai türelmet adjon,
amely lehetővé teszi a szenvedés elviselését.
Az élet teljes és egész volta
egyensúlyt követel a boldogság és a szenvedés között.
….a boldogság is meg van mérgezve,
ha még nem ittuk ki a szenvedés poharát.
Nagyon gyakran a neurózis mögött
a természetes és szükséges szenvedés rejlik.”
(C. G. Jung)
*
Ügy
Van-e valami,
amiért még meg is verekednél?
amire fel tudnád tenni életedet?
amiért akár sokat nélkülöznél is?
amiért köznevetséget is vállalnál?
amiért akár meg is halnál?
*
Észlelés – felfogás
Egy szöveget úgy olvasunk,
Hogy minden betűt/szót külön-külön észlelünk,
Majd mindennek próbál az eszünk értelmet adni –
Vagy inkább arról van szó,
hogy feltevéseink vannak,
amit szúrópróbaszerűen ellenőrzünk?
Ezért is olyan gyors, olajozott ez.
Nem is beszélve az élő beszéd megértéséről,
Amely nem sztenderdizált, nyomtatott betűkből áll,
De sokféle emberi hangon, artikuláción szólal meg…
(esetleg dadog/hadar, beszédhiba, tájszólás, háttérzaj)
*
Cui bono
A cui bono elv
mindennapos a rendőrségi nyomozások esetében.
A cui bono alkalmazása számos tényezőtől függ,
elsősorban attól, hogy előre kitervelt
és nyereségvágyból végrehajtott bűntettről van-e szó.
Kovács urat holtan találták az országút mentén.
Amennyiben Kovács úr baleset áldozata volt
(mert például egy arra haladó gépkocsi elütötte),
a cui bono alkalmazása nem vezet eredményre.
Ez akkor is érvényes,
ha például egy részeg sofőr gázolta el Kovács urat.
A nyomozókban azonban felmerülhet a gyanú,
hogy Kovács úr halála nem baleset, nem a véletlen műve,
elsősorban,
ha Kovács úr jelentős vagyont hagyott hátra örököseire
(általánosan megfogalmazva
van egy olyan személy,
aki jelentősen profitál Kovács úr halálából).
A nyomozás ekkor elsősorban
az örökösökre fog összpontosítani,
akik közvetlen hasznot húznak a halálesetből,
de a cui bono alkalmazása
nem csak anyagi indítékokat vesz figyelembe.
Elképzelhető, hogy Kovács úrnak szeretője volt,
a felesége erről tudomást szerzett és ezért akarta megölni.
Az is elképzelhető, hogy a szerető ölte meg,
mert Kovács úr el akarta hagyni
(és ezzel véget akart vetni
egy anyagilag előnyös helyzetnek).
Lehetséges,
hogy Kovács úrnak adósságai voltak,
jelentős tartozásokat halmozott fel
szerencsejáték- vagy kábítószer-függősége miatt,
vitába keveredett adósságai rendezése során.
Elképzelhető,
hogy valamilyen törvényellenes tevékenységben vett részt
és üzlettársai el akarták tenni láb alól
valamilyen okból kifolyólag.
Legvégül az is elképzelhető,
hogy Kovács urat csak egyszerűen kirabolták
és a rabló valamilyen ok miatt véget vetett életének.
A cui bono alkalmazásához
szükséges a nyomozati munka során
az indítékok,
nemegyszer csak a gyilkos számára elképzelhető indítékok
feltárása, azonosítása, elemzése, megértése.
Ugyanis nem elképzelhetetlen,
hogy Kovács urat félreértésből ölték meg,
összekeverték valaki mással,
aki ugyanazon a helyen volt ugyanabban az időben
(vagy ott kellett volna lennie).
A be nem számíthatóan elmebajos elkövetők indítékai
(pl. ha valaki azt hitte, hogy Kovács úr követi)
is ide tartoznak.
(Wikipédia)
*
Bazsalyog
bazsalyog bazsajog, basajog
1. Kissé együgyűen mosolyog.
2. Ravaszul, sunyin mosolyog. Csag bazsajgott a bajussza alatt.
Sz: Bazsajog, mint a vadalma: ravaszul, sunyin v. kelletlenül mosolyog
*
Reményik Sándor:
Míg állt a vár...
Míg állt a vár, míg állt a palota:
Ó könnyű volt beszélni!
Fölényes arccal állani oda
S ormától fundamentomáig mérni
Az ősök építette templomot.
Míg állt a vár: ó könnyű volt beszélni!
Lazítni itt is, ott is egy-egy téglát,
Míg a boltívek roskataggá lettek,
S a dómpillérek ernyedtek és bénák.
Most minden rom.
A földdel egyenlővé tétetett.
Nincs fundamentom és nincsen orom.
Csak fű a rom felett
S a fű közt egy-egy csöndes nefelejcs.
Cassandra hangja zokogásba fulladt.
A száraz szemekből a könnyek árja
Csöppenként indult: millió imádság,
Az Istenbe, az örök óceánba.
A fagyos ajkak tüzes ajkak lettek,
Mintha a szívét az ajkára tenné:
A gőgje alázattá változott,
És a fölénye: őrült szerelemmé!
Állok a fű közt, a romok felett,
A nefelejcsek kicsi, kék fejét
Simogatja kezem.
Míg álltál: értetlenül néztelek,
Most rádismerve nézlek, réveteg
S imádlak romjaidban, - nemzetem!
1921. május
|