Ford
Tenigl-Takács László
Upanisadok
http://mek.oszk.hu/01300/01326/#
TARTALOM, BEVEZETÉS
Tartalom
Bevezetés A teremtés költészete Néhány szó az upanisadok bölcsességéről
Brihadáranyaka-upanisad Első fejezet Első szakasz 1. A lóáldozat a mindenség Második szakasz 1-2. Az éhség-halál megteremtette a vizet, a földet és a tüzet 3. Az éhség-halál tűzzé, Nappá és széllé változott 4. Ész (manasz) alakjában szerelmeskedett a szóval (vács) és megteremtette az esztendőt 5. A szóval megteremtette a Védákat 6-7. Paripaként feláldozta magát. Harmadik szakasz 1-7. A lélegzet (prána) a legkülönb életerő 8-18. A lélegzet átvitte a halálon a többi életerőket 19-24. A lélegzet azonos az istenekkel és az áldozati énekkel 25-28. Az áldozati énekről Negyedik szakasz 1. A Lélek (átman) azonos az Emberrel (purusa) 2. A Lélek félt 3-5. A Lélek megteremtette magából a férfit és a nőt 6. A Lélek megteremtette a világot, magánál hatalmasabbat teremtett 7. A Lélek névben és alakban a világba hatolt 8. A Lélek mindennél kedvesebb 9-10. A Brahman megteremtette magából a világot 11-15. A Brahman megteremtette a kasztokat 16. A Lélek minden lény világa 17. A Lélek megteremtette az észt, a szót és a lélegzetet Ötödik szakasz 1-13. Legfinomabbak: az ész, a szó és a lélegzet 14-15. A tizenhat részes Teremtőúr a Hold 16. Az emberek, az Atyák és az Istenek Világa 17-20. Örökítési szertartás 21-23. A lélegzet a legkülönb életerő, a szél a legkülönb isten Hatodik szakasz 1-3. A világ névből (náma), formából (rúpa) és tettből (karma) áll
Második fejezet Első szakasz 1-16. Adzsátasatru és Báláki párbeszéde. Az Ember (purusa) megnyilvánulásai 17-20. A Lélek az álomban és a szív üregében Második szakasz Az istenek az emberi szemhez kapcsolódnak, az ősi bölcsek az érzékszervekkel azonosak Harmadik szakasz 1-3. A Brahman azonos a Nappal, a széllel és a levegőéggel 4-6. A Lélek a szemben lévő kicsiny Emberrel azonos Negyedik szakasz 1-11. Jádnyavalkja és Maitrájaní párbeszéde Minden a Lélekből születik, és abba tér vissza 12-14. Nincs tudat a halál után. A megismerő Lelket nem lehet megismerni Ötödik szakasz Méz-tan. A Lélek és a Brahman, mint a mindenséget összetartó erő Hatodik szakasz Tanítólista
Harmadik fejezet Első szakasz 1-2. Hitvita Dzsanaka Udvarában. Jádnyavalkja tanításai 3-6. A szó, a szem, a lélegzet és az ész áldozópapok 7-9. Az áldozatról 10. A lélegzések az áldozati énekkel azonosak Második szakasz 1-9. A nyolc megragadó innen és onnan 11-13. A halál után csak a tettek (karma) maradnak fenn Harmadik szakasz A lóáldozók misztikus útja Negyedik szakasz A Lélek azonos az öt lélegzette, ez az, ami mindenben benne van Ötödik szakasz A Lélek az igazi pap célja Hatodik szakasz A világsíkok Hetedik szakasz A Lélek mint belső vezető (antarjámin) Nyolcadik szakasz Minden az űrbe van beleszőve, ennek lényege pedig a mulandótlan (aksara) Kilencedik szakasz 1-9. Az istenek értelmezése 10-17. Az Ember (purusa) megnyilvánulási formái a lételemekben 18-25. Mindenek alapja a szív 26-27. Az öt lélegzés 28. Költemény az ember-fáról
Negyedik fejezet Első szakasz 1. Jádnyavalkja tanítása Dzsanaka udvarában 2-7. A Brahman azonos a szóval, a lélegzettel, a szemmel, a füllel, az ésszel, a szívvel, és mindezek alapja az űr Második szakasz Az Ember azonos Indhával és Virádzsal, akik a szív üregében laknak Harmadik szakasz 1-6. A Lélek az ember világa 7-14. A Föld és a Menny a Lélek két világa, ezeket köti össze az álom 15-19. A Lélek vándorlása az ébrenlét, az álom és a mélyálom állapotaiban 20. Hita-erek a szívben 21-32. A Lélek a mélyálomban vágytalan, nem tapasztal 33. A tudás és a vágytalanság a legfőbb üdv 34-38. A Lélek távozása a halálba Negyedik szakasz 1-6. A Lélek vándorlása egy másik testbe 7-21. Versek a Lélek tudásáról 22-25. A Lélek az igazi pap célja Ötödik szakasz Lásd a második fejezet negyedik szakaszt Hatodik szakasz Lásd a második fejezet hatodik szakaszt
Ötödik fejezet Első szakasz A Brahman az égbolt Második szakasz Pradzsápati tanítása az isteneknek, embereknek és az ördögöknek Harmadik szakasz A Brahman azonos a szívvel és a mindenséggel Negyedik szakasz A Brahman a valóság Ötödik szakasz A Brahman a valóság és a Nap Hatodik szakasz A testetöltött Lélek a szívben Hetedik szakasz A Brahman a villám Nyolcadik szakasz Hódolat a szónak Kilencedik szakasz Agni Vaisvánara a testi hő ropogása Tizedik szakasz A halál utáni út Tizenegyedik szakasz Az igazi lemondás Tizenkettedik szakasz A Brahman az étel és az életerő Tizenharmadik szakasz A lélegzet himnusz, dal, varázsige és kormányzás Tizennegyedik szakasz Minden benne foglaltatik a gájatrí metrumban Tizenötödik szakasz = Ísa-upanisad 15-18.
Hatodik fejezet Első szakasz 1-6. A lélegzet: a legszentebb, a legnagyobb jótevő, az alap, az elérés, az otthon, a szaporodás 7-13. A lélegzet a legkülönb életerő 14. At életerők hódolnak a lélegzetnek Második szakasz 1-8. Praváhana tanítja Svétakétut és Árunit 9-16. A Lélek a halottégető máglyáról az Istenek vagy az Atyák Útjára lép Harmadik szakasz Italáldozat-szertartás leírása Negyedik szakasz 1. Mindenek lényege a férfimag 2. Pradzsápati megteremti a nőt 3-4. Szerelmi varázslás asszonyok elnyerésére 5. Rítus éjjeli magömlés elhárítására 6-9. Szerelmi varázslás asszonyok elnyerésére 10. Rítus a fogantatás elkerülésére 11. Rítus a fogantatásra 12. Rontás a hűtlen asszony ellen 13. Tennivalók havivérzés idején 14-22. Rítusok a gyermek születésekor és utána Ötödik szakasz Tanítólista
Cshándógja-upanisad Első fejezet Első szakasz 1-4. Mindenek lényege a felcsendítés (udgítha) 5-10. A szó és a lélegzés az OM-ban egyesülnek Második szakasz A lélegzet e legkülönb erő Harmadik szakasz 1-2. A lélegzés és a Nap egy 3-5. A szétlélegzés (vjána) azonos a felcsendítéssel 6-7. A felcsendítés minden 8-13. A varázsének őrző istenségei Negyedik szakasz Az istenek az OM-ban rejtőztek el Ötödik szakasz A felcsendítés, az OM és a Nap azonosak Hatodik szakasz 1-5. A lételemek a himnuszon és a dalon alapulnak 6-8. A Napban lévő Ember mítosza Hetedik szakasz 1-4. A képességek a himnuszon és a dalon alapulnak 5-9. A jobb szemben lévő Ember Nyolcadik - Kilencedik szakasz Silaka, Csaikitájana és Praváhana párbeszéde. A felcsendítés az űr, minden ebből származik Tizedik - Tizenegyedik szakasz Usaszti tanítása az áldozópapoknak. Az előének a felcsendítés és az utóének istenei a lélegzet, a Nap és az étel Tizenkettedik szakasz A kutyák felcsendítése Tizenharmadik szakasz Áldozati varázsigék magyarázata Második fejezet Első szakasz A dal (száman) jó (szádhu) Második - Hetedik szakasz Az ötrészes dal a világokban, az esőben, a vizekben, az évszakokban, nyájakban, az életerőkben Nyolcadik - Tizedik szakasz 1-4. A hétrészes dal a beszédben, a Napban, a dalban Tizedik szakasz 5-6. A dal elvezet a Napba Tizenegyedik - Huszonegyedik szakasz A különféle dallamok az életerőkben, a tűzben, a szerelemben, a Napban, az esőben, az évszakokban, a világokban, a nyájakban, a testben, az istenekben, a mindenségben Huszonkettedik szakasz Az istenek felcsendítése, hangzók és istenségek Huszonharmadik szakasz A Teremtőúr a Bhúh, Bhuvah és Szvah varázsigékkel teremtette a világot. Ezekből kélt ki az OM Huszonnegyedik szakasz Áldozás a Vszuknak, a Marutoknak, és az Áditjáknak Harmadik fejezet Első - Ötödik szakasz A Nap az istenek méze. Ennek lépei a világtájak és a Védák Hatodik - Tizedik szakasz Az istenek ezt a mézet fogyasztják Tizenegyedik szakasz A Brahman túl van az időn Tizenkettedik szakasz 1-6. A gájatrí dallam a mindenség 7-8. A Brahman a külső és a szíveb belüli űr Tizenharmadik szakasz 1-6. A szív öt nyílása és az öt lélegzet 7. A mennyei fény azonos a testi hővel Tizennegyedik szakasz 1. Az ember tettekből áll 2-4. A Lélek mindennél kisebb és hatalmasabb Tizenötödik szakasz A mindenség kincsesláda Tizenhatodik szakasz Az emberi élet szóma-áldozat Tizenhetedik szakasz A beavatás, démonűzés, dicshimnusz, szabályozás, áldozati adomány és merítkezés magyarázat Tizennyolcadik szakasz A Brahman külső negyedei a tűz, a szél, a Nap és a tér, belső negyedei a szó, a lélegzte, a szem és a fül Tizenkilencedik szakasz A Brahman a Nap. A világtojás mítosza Negyedik fejezet Első - Harmadik szakasz 1-4. Dzsánasruti Pautrájana és Raikva története. Minden a szélbe és a lélegzetbe száll Harmadik szakasz 5-8. Saunaka és Abhipratárin története. Minden a virádzs dallam, és ez az étel evője Negyedik - Kilencedik szakasz Szatjakáma és Háridrumata története. A Brahman tizenhat részből áll: Kelet, Nyugat, Dél, Észak, Föld, Levegőég, Ég, Óceán, tűz, Nap, Hold, villám, lélekzet, szem fül, ész Tizedik - Tizennegyedik szakasz Upakószala és Szatjakáma története. A Föld, a tűz, az étel és a Nap az otthoni tűzzel; a víz, a tér, a Hold és a csillagok az ételfőző tűzzel; a lélegzet, az űr, az ég és a villám pedig az áldozótűzzel azonos Tizenötödik szakasz A szemben látható Ember és az Istenek Útja Tizenhatodik szakasz A szél, az életerők és a hajnali áldozás Tizenhetedik szakasz 1-3. A teremtőúr kiköltötte a világokat és a Védákat 4-10. A Bhúh, Bhuvah és a Szvah varázsigék Ötödik fejezet Első szakasz A lélegzet a legkülönb életerő, minden az ő étke Második szakasz 1-5. Az előző szakasz folytatása 6-8. Italáldozat leírása Harmadik - Tizedik szakasz Lásd: Brihadáranyaka-upanisad 6.2. Tizenegyedik szakasz Asvapati tanítása a mindenember Lelkéről (átman vaisvánara) Tizenkettedik - Tizennyolcadik szakasz A lételemek a Lélek testrészei Tizenkilencedik - Huszonnegyedik szakasz Az öt lélegzés és az érzékszervek Hatodik fejezet Első szakasz Uddálaka tanítja Svétakétut Második szakasz A Létből (szat) lett a hő (tédzsasz), a víz (ápasz) és az étel (anna) Harmadik szakasz A Lét az élő Lélekkel szétáradt a világban Negyedik szakasz A három minőség a lételemekben Ötödik - Hatodik szakasz A három minőség az emberben Hetedik szakasz Legfontosabb a víz és a lélegzet Nyolcadik szakasz 1-2. Uddálaka tanítása az álomról 3-7. Az éhség és a szomjúság magyarázata Kilencedik szakasz A lét mindenben benne van. A nektár-hasonlat Tizedik szakasz A folyó-hasonlat Tizenegyedik szakasz A fa-hasonlat Tizenkettedik szakasz A mag-hasonlat Tizenharmadik szakasz A só-hasonlat Tizennegyedik szakasz A bekötött szemű ember hasonlata Tizenötödik szakasz A haldokló Lelke az egyetemes Lélekbe száll Tizenhatodik szakasz A tüzes fejsze hasonlat Hetedik fejezet Első szakasz 1-3. Szanatkumára tanítása Náradának 4-5. A név Második - Tizenötödik szakasz A beszéd, az ész, az akarat, az eszme, az elmélyedés, a megismerés, az erő, az étel, a víz, a hő, az űr, az emlékezés, a remény, a lélegzet Tizenhatodik - Huszonhatodik szakasz Az igazság, a megismerés, a gondolkodáa, a hit, a termékeny talaj, az öröm, a hatalmasság Nyolcadik fejezet Első szakasz A Brahman városa és a szív ürege Második szakasz Az igazság vágyával minden elérhető Harmadik szakasz Az igazság a szívben lakozik Negyedik szakasz A Lélek a gát, ami szétválasztja a világokat Ötödik szakasz A tanítványság (brahmacsarja) Hatodik szakasz Az életerők a szívből a Napba szállnak Hetedik szakasz Pradzsápati tanítja Indrát és Virócsanát Nyolcadik szakasz A víztükörben lakozó Lélek Kilencedik - Tizedik szakasz Az álomban lakozó Lélek Tizenegyedik szakasz A mélyálomban lakozó Lélek Tizenkettedik szakasz A Lélek a halál után Tizenharmadik szakasz Varázsmondás Tizennegyedik szakasz A világ név és alak, ami az űrből származik Tizenötödik szakasz Tanítólista
Aitaréja-upanisad Első fejezet Első szakasz 1-2. A Lélek megteremti a világokat 3-4. A vizekből egy Embert emel ki, abból érzékszervek és lételemek születnek Második szakasz 1-3. Az éhség és szomjúság tápláléka az Ember 4-5. A lételemek az érzékszervekbe költöznek Harmadik szakasz A kilélegzés (apána) a legkülönb Második fejezet 1. A Lélek első születése a férfimagban 2-3. A Lélek második születése a gyermekben 4-5. A Lélek harmadik születése az újraszületésben Harmadik fejezet A Lélek - megismerés (pradnyána)
Kausítaki-upanisad Első fejezet 1. Csitra tanítja Svétakétut és Uddálakát 2. A Lélek a halál után a Holdba száll 3. A Lélek az Istenek Útján 4-5. A Lélek a Brahman előtt 6. A Lélek és a Brahman párbeszéde Második fejezet 1. Kausítaki tanítása. A Brahman a lélegzet 2. Az érzékszervek a begyűjtés istenei 3. Szerelmi varázslás leírása 4. Pratardana belső tűzáldozata 5. Kausítaki nap-hódolata 6. A Teremtőúr a Hold, minden az ő tápláléka 7. A hazatérő apa örökítési rítusa Harmadik fejezet 1. Indra tanítása Pratardanának 2. Indra a lélegzet és a megismerő Lélek 3. Álomban minden a lélegzetbe húzódik vissza 4. A lélegzet a halál pillanatában magával vonzza a többi életerőt 5. Minden életerő a lélegzet része 6. A megismeréssel szárnyalt életerők 7. Megismerés nélkül az érzékszervek tehetetlenek 8. A megismerőt kell megismerni Negyedik fejezet = Brihadáranyaka-upanisad 2.1.
Taittiríja-upanisad Első fejezet Első szakasz A Brahman a szél Második szakasz A hangtan magyarázata Harmadik szakasz Az összekötés (szandhi) a világot összetartó erő Negyedik szakasz Fohász Indrához Ötödik szakasz Mahácsamaszja tanítása A Brahman a bhúh, bhuvah és szvah mantra Hatodik szakasz A Lélek az előbbi mantrákkal lesz egyetemessé Hetedik szakasz Az ötrétű mindenség Nyolcadik szakasz A Brahman az OM Kilencedik szakasz A lemondás, az igazság és a tanulás Tizedik szakasz Trisanku fohásza Tizenegyedik szakasz Fohász a tanítóhoz Tizenkettedik szakasz Fohász a Brahmanhoz Második fejezet 1. A Lélekből lett az űr, abból az étel, s ez az ember támasztéka. Az ételből álló (annamaja) Lélek 2. A lélegzetből álló (pránamaja) Lélek 3. Az észből álló (manómaja) Lélek 4. A megismerésből álló (vidnyánamaja) Lélek 5. Az üdvből álló (ánandamaja) Lélek 6. A Lélek a valóság 7. A Lélek az űrben üdvöt teremt 8-9. = Brihadáranyaka-upanisad 4.3.33. Harmadik fejezet 1-6. Varuna tanítása Bhrigunak: A Brahman az étel, a lélegzet, az ész és a megismerés 7-10. A lélegzet és a test, a fény és a víz, a föld és az űr azonossága
Talavakára-upanisad Első szakasz A Brahman az igazi önvaló Második szakasz A Brahman tudása Harmadik szakasz A Brahman hatalmasabb az isteneknél Negyedik szakasz Indra, mint a Brahmanhoz legközelebb álló isten
Prasna-upanisad Első kérdés A lélegzet és a birtok (raji) Második kérdés A legfőbb isten a lélegzet Harmadik kérdés Az öt lélegzet az emberben Negyedik kérdés A Lélek és a lélegzet az álomban Ötödik kérdés Mit lehet az OM-mantrával elérni Hatodik kérdés A tizenhat részes Ember
Mándúkja-upanisad 1-7. A Lélek négy állapota 8-12. Az OM-mantra mértékei és a Lélek állapotai
Ísa-upanisad 1-8. Az Istenről 9-14. Az Isten megismerése 15-18. A Naphimnusz
Katha-upanisad Első szakasz 1-9. Nacsikétasz a halál házában 10-12. Első kérés: az apa megengesztelése 13-19. Második kérés: az égbe vivő tűz 20-22. Harmadik kérés: a halál utáni lét 23-29. Nacsikétasz megkísértése Második szakasz 1-13. A Jobb és az előnyös 14-17. Az OM-szótag 18-19. A Lélek halhatatlan 20-25. A Lélek tulajdonságai Harmadik szakasz 1. Az egyéni és az egyetemes Lélek 2-17. A Lélek, az elme és az érzékszervek Negyedik szakasz 1-8. A belső Lélek 12-13. Az egyéni Lélek a szívben 14-15. A balga és a bölcs Ötödik szakasz 1-5. Az egyéni Lélek a szívben 6-11. A Lélek újraszületése 12-15. A Lélek tulajdonságai Hatodik szakasz 1-5. Az egyetemes Lélek tulajdonságai 6-15. A Lélek megtapasztalása a jóga útján 16-18. Az egyéni Lélek a szívben
Mundaka-upanisad Első fejezet Első szakasz Tanítólista, a lenti és fenti tudás Második szakasz Az igazak és a hamisak áldozata Második fejezet Első szakasz Minden az egyetemes Lélekből származik Második szakasz Az egyéni Lélek a szívben Harmadik fejezet Első szakasz Az egyéni és az egyetemes Lélek Második szakasz Vágytalanság vezet a Lélek megismeréséhez
Svétásvatara-upanisad Első szakasz A Brahman: a világ, az egyéni és az egyetemes Lélek Második szakasz Fohász a Naphoz, a jóga útja Harmadik szakasz Az egyetemes Isten: Rudra-Siva Negyedik szakasz Versek az egyetemes Istenhez Ötödik szakasz Versek az egyetemes Lélekhez Hatodik szakasz Szánkhja tanítások
Bevezetés (részletek)
A hindu filozófiai irodalom legismertebb és legfontosabb alkotásait tartja kezében a Kedves Olvasó. Tegyük hozzá rögtön: mikor a hindu filozófiát említjük, nem a szó modern értelmében vett bölcseletet értjük alatta, hanem szellemi utat és belső megtapasztalást. Mert India bölcsességének a kezdetek óta ez volt a magja, és ez is marad mindaddig, amíg ez a bölcsesség fennmarad.
Így hát az upanisadok sem pusztán bölcseleti művek. Nem érvelik, hanem kinyilatkoztatják, nem rendszerezik, hanem megéneklik a valóságot, helyesebben azt, amit a költészet, a mágia és a bölcselet még egybemosódó ősi korában az ember valóságnak hitt és akként valósított meg.
A bölcsességnek Indiában is a mítosz volt az alapja. A nomád kor énekmondói az istenek világára tekintő örök emberi vágyakozást himnuszokban énekelték meg, így alakult ki évezredek során az indoárja szellemi hagyomány legősibb, mítikus rétege, a Himnuszok Tudása, a Rigvéda.
Miután a nomád indoárja törzsek végleg otthonra leltek Indiában, a mítosz-költészet örökségébe a tradíció egy másik szála szövődött. A kialakuló papi rend a régi idők áldozati szertartásaiból és mágikus praktikáiból egy sajátos papi tudományt kovácsolt. Ennek az áldozati kultusznak a szöveggyűjteménye lett a második tudomány, a Varázsigék Tudása, a Jadzsurvéda.
A himnuszokat valószínűleg már a legősibb időkben is gyakran énekelték. Mindmáig fennmaradt a Rigvéda recitációjának ama sajátos éneklési módja, ami a különböző hosszúságú szótagokat különböző énekhangokon ejtette ki. Ezekből a kantillációs technikákból állt össze később a harmadik védikus tudomány, a Dalok Tudása, a Számavéda.
[...]
Az upanisad-filozófia igen lényeges eleme, hogy ez az Istenség kifejezetten a konkrét, egyénre szabott tapasztalásban válik istenné, képes megtestesülni. Így hát az abszolút Isten keresése mindig az abszolút, legmélyebb emberi princípium keresését is jelentette. Ennek az emberi princípiumnak a megnevezésére a legrégebbi idők óta több kísérlet is történt. Egyes tanítók a lélekzettel (prána), mások a test melegével (tédzsasz), a Mindenember Tüzével (agni vaisvánara) azonosították, de eljutottak az élet (ájusz, dzsíva), az intellektus (csit), megismerés (pradzsnyá) absztrakt fogalmához is. Így alakult ki az emberben hőként (tédzsasz) testetöltő, élő (ájusz), lélekző (prána), megismerő (pradzsnyá) intellektusként (csit) megtapasztalható abszolút Lélek, az Átman fogalma.
A Brahman és az Átman fogalmával el is jutottunk az upanisad-filozófia céljához. Említettük már, hogy ez a bölcsesség nem lételmélet, nem teória. Amikor tehát az upanisad-filozófia céljáról beszélünk, leghelyesebb az upanisadot elmondó, író, meghallgató, olvasó, tanulmányozó ember célját érteni alatta. Ez a cél pedig nem az upanisadok értelmezése vagy pusztán gyönyörködés költői szépségükben, hanem minden vallási tanítás igazi lényegét jelentő szellemi út, önmagunk (Átman) és mindannyiunk (Brahman) legmélyebb valóságának megismerése és megtapasztalása.
A belső és a külső világ, az én és az Isten azonosságát sokféle úton próbálták megvalósítani az upanisadok korában. A legősibb módszer a rítus, az áldozat (jadnya) szellemi misztériuma volt. Szinte már a kezdeti időktől fogva társult ehhez egy másik módszer, a lemondás, az aszkézis (tapasz) útja, ami a szellemi akadályok felperzselésével próbálta a lelket alkalmassá tenni a legmélyebb megismerésre. Később az aszkézishez komplex, kiépített erkölcsi tanításrendszer is társult, így alakult ki a szellemi aszkézis módszere, az Igázás, a Jóga.
Az upanisad-tanítások így mindig valamilyen szellemi út részét képezik. Bár ezek a szellemi utak sokféle módszert és gyakorlatot követnek, megegyeznek abban, hogy elsődleges céljuk nem valami féle égi jutalom elnyerése, hanem szellemi állapotok közvetlen megtapasztalása, lényegretörő megismerés. Akár böjtölt egy törekvő, akár jóságos tetteket hajtott végre az emberi világban, akár az isteneknek áldozott, akár elmélyedésben boncolgatta önnön lelkének és tudatának törvényeit, a célja egy volt: a végső, mindent feloldó Tudás, a Véda állapotának megvalósítása.
Kövessük hát az upanisadok szellemét. Üljünk le a fűvánkosra e rég elporladt papok és harcosok körében, mossuk le lábunkról az út porát, töltsünk magunknak az italból, öntsünk egy kanállal az áldozótűzbe és hallgassuk ropogását - ahogy ők tették. Töprengjünk, helyeseljünk és vitázzunk, mélyedjünk el, szentelődjünk, mert ez a legfontosabb.
Bár az upanisadok tudása az Emberről, a Lélekről és a Brahmanról végtelen és ősöreg, mint maga az égbolt, mégis ránk vár. Soha nem zárul be, mindig újra tisztul egy újabb megismerésben. Hogy a tanítás ősi szavaival éljünk: ez a Tudás méz, a mindenséget kedvesként magához ölelő megtapasztalás. Az élettel együtt való, megfoghatatlan, nincsen külseje és belseje, újra meg újra végtelen.
Ez a Tudás az emberi tapasztalással egyidős, és mindaddig fennmarad, amíg tapasztalás lesz a Földön. Nem adja és kapja az ember, hanem minden nemzedékben újra meg újra testet ölt, és éppen ezt teszi ma is. Akkor hát e szellemiség nevében barátsággal köszöntöm elődeimet, fejet hajtok utódaim előtt, és a tollat leteszem ide a papírra.
Tenigl-Takács László
|