Payday Loans

Keresés

A legújabb

Az örök zsidó
Boldog-boldogtalan emberek életminősége
2018. március 31. szombat, 08:52

Arany János

AZ ÖRÖK ZSIDÓ

Pihenni már. - Nem, nem lehet:
Vész és vihar hajt engemet,
Alattam a föld nem szilárd,
Fejem fölött kétélü bárd...
Tovább! tovább!

Az út, hová talpam nyomul,
Sűlyed, ropog, átvékonyul;
Ónsúllyal a kolosszi lég
Elzúzna, ha megállanék...
Tovább! tovább!

Rettent a perc, a létező,
S teher minden következő;
Új léptem új kigyón tapod:
Gyülőlöm a mát s holnapot...
Tovább! tovább!

Éhes vagyok: ennem iszony;
Láng az ital, midőn iszom;
Álmam szilaj fölrettenés,
Kárpit megől szivembe kés...
Tovább! tovább!

S melyet hazud a sivatag,
Mind délibáb: tó és patak;
Gyümölcs unszol, friss balzsamu:
Kivűl arany, belűl hamu...
Tovább! tovább!

Rohannom kell - s a földi boly
Mellettem gyorsan visszafoly:
Ködfátyol-kép az emberek:
Én egy arcot sem ismerek...
Tovább! tovább!

Oh, mily tömeg! s én egyedűl,
Útam habár közé vegyül:
Érzem, mint csónak a habot,
Hogy átmenet mind rám csapott...
Tovább! tovább!

Az üstökös meg’ visszatér,
Kiröppent nyíl oda is ér,
Az eldobott kő megpihen:
Én céltalan, én szüntelen
Tovább! tovább!

Pusztán folyam mért nem vagyok,
Hogy inna fel aszú homok!
Mért nem futó, veszett vihar,
Mely ormokon egyszer kihal...
Tovább! tovább!

Irígylem az ágról szakadt
Levelkét: hisz majd fennakad;
Irígylem az ördögszekért:
Árokba hull: céljához ért...
Tovább! tovább!

Szegény zsidó... Szegény szivem:
Elébb-utóbb majd megpihen.
Az irgalom nagy és örök,
Megszán s átkom nem mennydörög:
Tovább! tovább!

(1860.)



Életrajz
Pályakép
Értelmezések
Hatástörténet

Szöveggyűjtemény

Szakirodalom
Tárló
Tanári kézikönyv

Jegyzetek

445.Pihenni már...: a passiótörténetnek egyik legendás mellékszála, hogy Kartaphilos, a jeruzsálemi varga a halálra ítélt Krisztust a palotából kiléptekor megütötte, s így szólt hozzá: Menj már, miért késlekedsz. Krisztus így felelt neki: Én megyek, de te várj, míg visszatérek. Így Jézus átka folytán kénytelen életben maradni az utolsó ítéletig.(Vissza)

*

Az örök zsidó legendája

Enró

Az örök, vagy bolygó zsidó alakja számos irodalmi alkotásban megjelenik, mégis, csaknem teljesen megfeledkezett róla a 21. század. Két évszázaddal ezelőtt azonban szabályosan meg voltak őrülve érte az emberek. Az értelmiséget megihlette, az egyszerű népet pedig félelemmel töltötte el a bolygó zsidó, akit Krisztus átka az örök halhatatlanságra kárhoztatott.

Az örök zsidó alakja először Roger of Wendover, egy 13. századi angol szerzetes munkáiban tűnik fel. Roger munkáit azonban egyik rendtársa, Matthaus Parisiensis egy az egyben bemásolta saját krónikájába, így találkozhatunk először a bolygó zsidó történetével. Matthaus (vagyis Roger), arról ír, hogy egy örmény érsek érkezett Angliába, aki azt állítja egy bizonyos József nevű emberről, hogy Krisztus kora óta él! Az érsek kísérője, elmeséli, hogy József eredeti neve Kartaphilus.

Kartaphilus nem volt más, mint Pontius Pilatus ajtónállója

Mikor Jézust halálraítélték, Kartaphilus gúnyosan ütött Jézus vállára, miközben azt mondta neki: „Menj Jézus, menj, siess már, mit késel?" A legenda szerint Jézus ezt válaszolta: „Én megyek, te azonban várj, míg ismét visszatérek.” És bizony, Kartaphilus még ma is várja Krisztus eljövetelét. A legenda szerint, mikor Kartaphilus megéri a 100. életévét, elájul, és mikor ismét magához tér, 30 éves lesz újra, hiszen 30 éves volt akkor is, amikor Krisztus kereszthalált szenvedett.

Az örmény érsek szerint Kartaphilus azóta megváltozott, hiszen megkeresztelkedett, felvette a József nevet, egyszerű életet él, semmi féle ajándékot nem fogad el; egyszóval szentéletű emberré vált. A bökkenő csak az, hogy a középkor nem ismerte Kartaphilus nevét. Éppen ezért rengetegen Arimathiai Józseffel azonosítják, aki Krisztus kedves tanítványa volt, olyannyira, hogy a Megváltó testét saját kertjében temette el. Ne feledjük azonban, hogy ez az a József, aki a legenda szerint felfogta a keresztre feszített Krisztus vérét egy kehelybe, mely kehely nem más, mint a Szent Grál. Minden érdekessége ellenére a 13. században a legenda feledésbe merült, ám itt még koránt sincs vége a történetnek.

Kartaphilusból Ahasverus

A 16. században ismét találkozunk Kartaphilussal, csakhogy idő közben Ahasverus lett belőle, és legfőképp ezen a néven hódította meg a világot. Ezt azonban szó szerint kell értenünk, ugyanis valóban rengeteg beszámoló van arról, hogy merre látták bolyongani. Első felbukkanása 1505-ben történt Csehországban, majd 1547-ben Hamburgba látogatott, ahol állítólag püspökökkel sőt; egyetemi rektorokkal is tanácskozott mindarról, amit eddig látott a világban. Erről Dudulaeus Chrysostóm számol be, aki maga is mástól, egy Paul von Eitzen nevű püspöktől hallotta.

Paul von Eitzen - elmondása alapján-, egy vasárnapi prédikáció alatt látta meg először a bolygó zsidót. Nagy, tagbaszakadt, hosszú hajú, toprongyos embernek írja le, aki áhítattal hallgatta beszédét. Természetesen rögtön magára vonta a püspök figyelmét, és végül maga kereste fel a rejtélyes idegent, aki elmesélte élete történetét. Eitzen beszámolójában csak annyi a változtatás, hogy Krisztus a Golgotára menet átkozta meg Ahasverus-t, a zsidó vargát, mivel az rászólt, hogy menjen végre oda, ahová való.

Ahasverus ezután úgy érezte, hogy el kell hagynia Jeruzsálemet, és azóta is nyughatatlanul vándorol a világban, míg meg nem tudja, hogy mi Isten szándéka nyomorúságos életével. 1575-ben Madridban látták, majd 1604-ben már Naumburgból jött a híradás, hogy egy magát Ahasverusnak valló idegent busásan megjutalmaztak a kereskedők. A 17. és 18. századra állítólag már Angliába is eljutott, ahol a jeruzsálemi tanács tisztjének adta ki magát. Számtalan egyéb évszámmal és hellyel lehetne még szolgálni, de mindez teljesen fölösleges, hiszen most már világosan láthatjuk, hogy a bolygó zsidó története az újkor talán leghíresebb legendájává nőtte ki magát. Habár a Bibliában nincs rá egyértelmű utalás, attól függetlenül Máté evangéliumának 16. fejezetében valóban megjelenik az a gondolat, mi szerint lesznek emberek, „akik nem ízlelik meg a halált addig, amíg meg nem látják az Emberfiát, amint eljön az ő országával.” A keleti hagyományokban is élnek történetek egy emberről, aki Zerib névre hallgat. Zerib, Illés próféta fiának vallja magát, aki szintén addig él, amíg Jézus el nem jön ismét a földre.

Ahasverus életútja olyannyira népszerű lett, hogy még Goethe is fel akarta dolgozni, ráadásul egy igen terjedelmes eposz keretein belül. Shelley egyenesen az ateizmust megszemélyesítő karaktert faragott belőle, míg Arany János saját hitevesztettségét ábrázolta vele. Eugène Sue pedig megteremtette a bolygó zsidónő alakját is, mely igazából egy reflektálás volt a 19. században felmerülő „nőkérdésre”.

Voltak, akik megszállottan hitték, hogy Ahasverus létezik, és itt jár köztünk, míg el nem jön a végítélet napja. Mások inkább Kartaphilus sajátos alakján keresztül próbálták szemlélni az emberiség történeti fejlődését. Egy biztos; szinte minden Ahasverusról szóló feldolgozás ugyanúgy végződik: végül Isten megváltja szenvedéseitől. Azt azonban, hogy ez mikor következik be, azt senki sem tudja.


Felhasznált irodalom: Heinrich Gusztáv: A bolygó zsidó mondája

 

*

*

Kiss József: Új Ahasvér

"Tovább! Tovább!"
(Arany)

Fekély borítja testemet,

És lelkem, ah még betegebb,

Pihenni vágyom - nem lehet.

 

Esztelen orkán egyre űz,

Fürtim közé bogáncsot tűz,

S egy folt éget, ah! mint a tűz.

 

Méretlen idők átka nyom,

Nincs istenáldás utamon,

Ó meddig kell még bolyganom?

 

Megvetem lábam - nem megyek!

Végzet! én dacolok veled:

Kunyhót rakok, otthon leszek.

 

Verejtéket, vért hullatok,

Engesztelve kárhozatot,

Bemutatok áldozatot!

 

Apáim zordon örökét:

Az űzött vad gyűlöletét

Maró könnyem sajtolja szét.

 

Kitépem, mely lelkemhe' forrt:

A vádat, bosszút és nyomort,

Mit senki még meg nem torolt!

 

Világgá elzüllt vérimet

Megtagadom... leszek rideg,

Hitlen kaján - de a tied,

 

A tied, édes otthonom!...

S titkos gyönyör karja befon,

Megállok és ábrándozom.

 

Pusztán is ver fa gyökeret,

Mért ne én is? - Otthon leszek,

S béke óvja tűzhelyemet.

 

Szomszéd nem ólálkodik rám,

Nem irigyel és nem is szán,

Megférünk a közös tanyán.

 

Diadalom - diadala,

Nagy közösség közös java...

- Álom, megállj!.. Ne szállj tova.

 

S felzúg a vész bércen, tetőn,

Dacolnék, de ah, nincs erőm,

S gúnykacaj kél fenyegetőn:

 

- Rakhatsz te kunyhót eleget,

Halomra gyűjthetsz kincseket,

Otthonod mégsem lesz neked.

 

*

 

Bolygó zsidó

mondai alak, mellyel költők és tudósok sokat foglalkoznak. Legelőször Paris

Mátyás XIII. századbeli angol szerzetes említi egy krónikájában. Szerinte a B.

Kartaphilos, Pilatus ajtónállója volt, ki a halálra itélt Krisztust, mikor az a

palotából kimene, megütötte, azt mondván neki gunyosan: Menj már, mért

késlekedel ? mire Krisztus azt felelte neki: Én megyek, de te várj, mig én

visszatérek. S Kartaphilos még ma is várja Krisztus visszatérését. A XVI.

században a legenda más alakot öltött s ebben az alakban terjedt el. E szerint

Ahasverus jeruzsálemi csizmadia nem engedte meg Krisztusnak, hogy ez az ő

ajtaja előtt megpihenjen, mikor vállán a kereszttel a Golgotára ment. Ezért

Krisztus azzal az átokkal sujtotta őt, hogy ő se pihenhessen meg, hanem

bolyongjon mindaddig, mig a megváltó vissza nem tér. A XVI. században

akadtak is, akik azt állították, hogy Németország különböző részeiben, igy p.

Hamburgban 1547. látták a B.-t, beszéltek is vele. A legendát a németek közt

feldolgozták: Schubart, Mosen, Lenau, Heller, s mások, de legszellemesebben

Hamerling R. «Ahasver in Rom.» c. költeményében (1865), a franciáknál Sue

Jenő (Me juif errant, 1845), a mi irodalmunkban pedig Arany János Az örök

zsidó és Kiss József Uj Ahasver cimmel. (V. ö. Heinrich Gusztáv: A bolygó

zsidó mondája, Budapesti Szemle 1881.)

 

Forrás: Pallas Nagylexikon

 

*

William Shakespeare: A velencei kalmár (Athenaeum Irodalmi és ...

 

REVICZKY GYULA

ZSIDÓK, KERESZTELKEDJETEK KI!


Ahasvér, az örök bolyongó

Sóhajt minden gettó előtt:

Hát meddig lesz még rajtam átok!

Mikor lelek már pihenőt. -

És titkos szózat zúg a légben:

Mindaddig nem fogsz megpihenni,

Míg egy gettónak lesz lakója... -

Zsidók, keresztelkedjetek ki!


Más istenünk van, más világunk!

Mi meg nem értjük Jehovát.

A régi istenek kivesztek;

Mit kísértsen csak ő tovább!

Villámszóró Zeusz sem él már;

Alláht is látom útra kelni

Európábul Ázsiába...

Zsidók, keresztelkedjetek ki!


A haragos Jehova meghalt;

Most szerető, jó Isten él.

Lehet-e Isten bosszuálló?

Kívánhat-é szemet-szemér'?

Tilthatja-é a nem zsidóval

Jót tenni, vele lakni, enni?...

Mondhatja-é: Gyűlöljed, öld meg!...

Zsidók, keresztelkedjetek ki!


Ezernyolcszáz és nyolcvan éve

Hogy Ahasvér, szegény bolond,

Elátkozottan, kitaszítva

Ezen a földtekén bolyong.

Szánjátok őt meg; mert ha többé

Jehovát egy zsidó se zengi:

Ahasvér akkor fog pihenni...

Zsidók, keresztelkedjetek ki!


Képtalálat a következőre: „a velencei kalmár”