Payday Loans

Keresés

A legújabb

A szocializmus kori ellenkultúra és a kulturális ellenzékiség PDF Nyomtatás E-mail
PROGRAM AJÁNLÓ
2017. március 16. csütörtök, 09:04

A SZÜRKE ZÓNÁTÓL AZ ELLENZÉKISÉGIG

A szocialista korszak nonkonform művészete és gyűjteményei

Képtalálat a következőre: „inconnu csoport”

A konferencia témája

Képtalálat a következőre: „inconnu csoport”

A tudományos konferencia célja, hogy párbeszédet kezdeményezzen azon képzőművészeti gyűjtemények történetéről, amelyek gyűjtőkörébe beletartozik a szocializmus kori ellenkultúra és a kulturális ellenzékiség. Különös figyelmet érdemel azoknak a gyűjteményeknek az 1989 utáni átalakulása, amelyek az ötvenes évek elejétől a nyolcvanas évek végéig nem feleltek meg az államilag támogatott esztétikai ideológia kívánalmainak: a szocializmus korának periférikus gyűjteményei 1989 után gyakran a művészeti gyűjtés főáramába kerültek. E gyűjtemények tipologizálása fontos feladat. Állami vagy magán kezdeményezés volt-e a gyűjtés eredete? 1989 előtt vagy után születtek a gyűjtemények? Milyen típusú művészetet gyűjtöttek? — megannyi felteendő kérdés. A konferencia így szükségképpen az ellenzéki művészet kulturális emlékezetét is érinti, és a „kulturális ellenállás” fogalmáról is közös gondolkodásra invitál.

A kulturális ellenállás fogalma egy olyan diskurzus eleme, amely magában foglalja az avantgárd, a neoavantgárd, a non-konform, a nem-hivatalos, az alternatív és az underground művészet kifejezéseket is. Csakhogy ezek jelentése sokat változott a Rákosi-kortól napjainkig. Míg az ötvenes években a szürrealizmus és az absztrakció számított non-konformnak, addig a hatvanas évektől az akcionizmus és az új figurativitás vette át ezt a szerepet. A hetvenes évektől kezdve pedig a hivatalos kultúrpolitika esztétikai szempontból egyre engedékenyebbé vált, ami a nyolcvanas évekre ismét átírta az „ellenkultúra” jelentését.

A konferencia előadásai többnyire egy-egy konkrét gyűjtemény vagy gyűjtő „ellenkulturális” tevékenységére összpontosítanak. Az előadók műalkotásokon keresztül adnak képet arról, hogy mit is jelentett az adott gyűjtő szempontjából, illetve az elemzett gyűjtemény kontextusában a kulturális ellenállás, az alternatív művészet vagy az ellenkultúra fogalma. A hivatalos vs. nem-hivatalos művészet dichotómiáját árnyalandó nemcsak az avantgárd, illetve az új avantgárd (neoavantgárd) művészek munkásságát gyűjtők és dokumentálók  tevékenysége lehet érdekes, hanem az is, hogy a hivatalos, állami tulajdonú gyűjteményekbe miként kerültek be avantgárd, non-konform, underground kultúrájú műalkotások. Joggal vélhetjük ugyanis, hogy éppen a megőrzés módjának elemzésén keresztül alkothatunk érthetőbb és korszakokon átívelő képet arról, hogy mit is jelentett az „ellenállás” a kultúra területén az egykori szocialista országokban.


Program

Március 20. (Hétfő)

10:00 Köszöntő: Sasvári Edit (Kassák Múzeum) & Horváth Sándor (MTA BTK COURAGE)

10:10 A COURAGE projekt bemutatása (Apor Péter, MTA BTK TTI)

10:20 BEVEZETŐ ELŐADÁS

Hornyik Sándor: A piac törvényei. A kulturális oppozíció narrativizálása és archiválása a magyarországi  képzőművészetben és művészettörténetben, 1949-1989

10:40 (1) SZÜRKE ZÓNA: KONFORMITÁS ÉS NONKONFORMITÁS KÖZÖTT(Levezető elnök: Havasréti József)

Várkonyi György: A nonkonformitás szigetei. Pécs

Zombori Mónika: A Fiatal Képzőművészek Stúdiója gyűjteményezési gyakorlata, különös tekintettel a nyolcvanas évek első felére

Aknai Katalin: „Minden nap egy új nap”. A konform mint ellenzékiség. Halász Károly és Paksi Képtár története, 1979-1991

12:00 Kávészünet

12:15 (2) SZÜRKE ZÓNA: INTÉZMÉNYI KÍSÉRLETEK (Levezető elnök: Apor Péter)

Gálig Zoltán: A progresszió fogalmának változásai. A Szombathelyi Képtár modern gyűjteményének    létrejöttéről

Izinger Katalin: Alszik az ördög vagy játszik” – A kortárs képzőművészeti gyűjtemény alakulása a „Tisztelt Mester”-akciótól napjainkig. A székesfehérvári történet.

Százados László: Tárgyak, helyek, emberek: konstellációk változó térben és időben (vázlat)

13:30 Ebédszünet

14:30 (3) EGYÉNI STRATÉGIÁK, MAGÁNGYŰJTEMÉNYEK (Levezető elnök:Horváth Sándor)

Kolozsváry Marianna: A múlt szabadsága. Neoavantgárd fotóművészet Magyarországon az 1960-as évektől napjainkig. Az Alföldi-gyűjtemény.

Mélyi József: A legszemélyesebb gyűjtemény. S. Nagy Katalin emlékkönyve

Kaszás Gábor: A „hites fotográfus”. Vattay Elemér gyűjteménye és Dévényi Iván a „tudós gyűjtő”

Nagy Kristóf – Szirmai Anna: Alternatív kulturális vonások az Artpool 1980-as évekbeli gyűjteményi stratégiájában

16:00 Kávészünet

16:30 – 18:00 KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS

A kultúra archiválása: neoavantgárd művészet gyűjtése az 1960-as évektől napjainkig

Bak Imre, Beke László, Kovalovszky Márta, Maurer Dóra, Pőcze Attila

Moderátor:  Topor Tünde

Március 21. (kedd)

9:30 (4) ÁTMENETEK (Levezető elnök: Scheibner Tamás)

Székely Katalin: Szamizdat Krónikák. Szemelvények a Blinken OSA Archívum gyűjteményéből

Szipőcs Krisztina: Az orosz non-konformtól a DDR manierizmusig. A volt szocialista országok művészete a Ludwig Múzeum gyűjteményében

Bárdosi József: A váci Mimézis gyűjtemény bemutatása

10:45 Kávészünet

11:00 – 12.15 (5) RETROSPEKTÍV (Levezető elnök: K. Horváth Zsolt)

Kürti Emese: A hibriditás mint előny. Az acb ResearchLab modellje

László Zsuzsa: Kísérletek az ellenzékiség és a konformizmus szembeállításának meghaladására – az elkötelezett művészet archívumai a tranzit.hu tevékenységében

Tímár Katalin: Gyűjtök, tehát vagyok. A 2000-es évek gyűjteményezésének  lehetőségei és csapdái

*

COURAGE

A COURAGE nemzetközi kutatócsoport az ellenzékiség kultúráját kutatja a volt szocialista országokban.

Ellenkulturális relikviákat őrző köz- és magángyűjtemények történetét kutatjuk és elemezzük tágabb szociális, politikai és kulturális összefüggéseikben. A program legfontosabb célja, hogy a gyűjtemények számára lehetővé tegye társadalmi hatásuk és hatókörük növelését a kulturális ellenállás történeti gyökereinek és örökségének megértése segítségével.

Céljaink elérését egy nemzetközi online adatbázis (regiszter) létrehozása segíti, melybe különféle léptékű és státuszú, a kulturális ellenállás történetével és formáival kapcsolatos köz- és magángyűjtemények kerülnek be, és válnak elérhetővé a nagyközönség és a szakemberek számára.

A COURAGE vizsgálja

  1. az ellenkultúrát és kulturális ellenállást dokumentáló köz- és magángyűjtemények történetét, különösen a tiltott vagy megtűrt gyűjtőtevékenység társadalmi gyakorlatát, illetve a magángyűjtemények közgyűjteménnyé válását;
  2. a gyűjtemények politikai és társadalmi szerepét a rendszerváltozás előtt és után, valamint a nemzeti kormányok erőfeszítéseit a gyűjtemények megőrzésére, fenntartására és bővítésére;
  3. az emigráció szerepét a gyűjtemények létrejöttében, fenntartásában és népszerűsítésében, illetve az emigráns közösségek által létrehozott gyűjtemények sorsát;
  4. a gyűjtemények dokumentumai, tárgyai és audiovizuális tartalmai által megjelenített anyagi kultúrát (mi számított gyűjtésre érdemesnek és mi nem; mely tárgyakból vált „történeti forrás”, melyekből nem, és mi volt ennek a szelekciónak az oka?);
  5. a gyűjtemények rendszerezését és e tevékenység elvi alapjait, különös tekintettel az ún. adathalmaz- és referenciarendszerekre (hogyan és mi alapján gyűjtötték az anyagot?);
  6. a gyűjteményeket létrehozó és fenntartó személyek társadalmi hátterét és élettörténetét;
  7. a gyűjteményeket kezelő intézmények szociológiáját, jogi, tulajdonosi és anyagi hátterét, kapcsolatrendszerét, közönségüket és társadalmi hatásukat.

Bővebben: http://hu.cultural-opposition.eu/

courage_new_logo_zoom

 

 

LAST_UPDATED2