Payday Loans

Keresés

A legújabb

Ízlés és stílus - Nádai Pál (1881-1945)
MAGYAR ÉLETMINŐSÉG
2015. április 09. csütörtök, 16:32

CÍMSZÓ: Nádai

SZEMÉLYNÉV: Nádai Pál 

SZÓCIKK: "Nádai Pál, művészeti író, tanár, szül. Cegléden 1881. A budapesti egyetemen bölcsészettudori oklevelet szerzett. Egy ideig a fővárosi IV. kerületi községi főreáliskola tanára volt, majd az Orsz. Iparművészeti Iskolában művészettörténetet adott elő. Számos művészeti cikket írt folyóiratokba és napilapokba, önállóan megjelent főleg művészpedagógiai és iparművészeti tárgyú könyvei: Magyar népetimológia (1906); Az angol szociális művészetről (1910); Könyv a gyermekről (1911, 2 köt.); Iparművészeti törekvések a XX. sz-ban (Ráta György, Az iparművészet könyve III. köt. 1912); Az élet művészete (1914, 2 köt.); ízlés, kultúra és szülőföldszeretet (l9l7); Az iparművészet Magyarországon (1920); Ízlésfejlődés és stíluskorszakok (1922); Jelenkori szépségtörekvések (1922); Asszonyi pompa (1925). Egy novellás kötete is jelent meg: Bágyadt mosolygás (1910)."


Ez a címszó a Magyar Zsidó Lexikonban (1929, szerk. Újvári Péter) található.



Nádai Pál (1881-1945)

A lakásberendezés művészete. Bp. 1929.

Asszonyi pompa. Bp. 1927.

Ízlésfejlődés és stíluskorszakok. Bp. 1924.


 

A S S Z O N Y I P O M P A

ELEGANCIA. Testi elegancia és a ruházkodás választékossága. Balzac és korának elegánsai. A női termet kialakulása a rómaiaknál, a középkorban, Floreneben. Rubens kerekdedségei. A fűző eredete és a fátyol divatja. A jó ruha lelki hatásai ….............................. 5

DIVATHULLÁMOK. Régente viseletek voltak, újabban divatok. Helyenként felvillanó divattörekvések. A tanagrai cserépmannequinek. Kínai teaszalónok. Mórok és burgundi királykastélyok a divattörténelemben. Navarrai Margit, a szerelmes. A Mediciek finomságai a franciáknál. A divat ingalengésének törvénye. A toalett aranymetszet-törvénye.................. 41

DIVATLAPOK KULTÚRÁJA. A régiesség varázsa. Érzelgős divatképek. Stubenrauch és Tyroler, a régi rézmetszők. Az almanachok írói. Divatmagazinok és Regélők. Levegő- ben ugráló lovak, röpülő kutyák és egyéb elmefuttatások. A palingenesis és a titkos tudományok. A Côte a” Azure világa. Amerikai misszek és kutyáik.........................................48

DIVATHÓBORTOK. A francia forradalom szertelenségei. A frizura szélsőségei. A tagokkitömésének különféle divatja. Izléskarambolok. A harmincéves háború meztelenségi divatja. A tátottszájú ruha. Amerikai túlzások a mai divatban...........................................24

 

T O A L E T T - S T Í L U S O K

Á LA POMPADOUR. A rokokó-asszony és környezete. A harangszoknya és ősei. Valesquez infánsnői. A manteau és díszítése. A fűzős derék. Boucher, az ezermester. A lefestett Pompadour. XV. Lajos udvara és a metresszek. Párizs az örömök fővárosa. A Fontange-frizura. Coiffure, fejkötő, kalapok. Arcfestés és szépségtapasz.............................27

DIRECTOIRE ÉS MEZTELENSÉG. Az antik Vénus utánzói. A francia forradalom divattervezője: Jacques Louis David. Egy kerti ünnepély élőszobrai. A directoire szépségideálja. Az »egyenes testvonal«. A ruhaelhagyások állomásai. Hűlések és válóperek. Szeszélyes frizurák és kalapformák. A divat őrültjei. Mme. Tallien sétaközben.......................34

A SPORT-LADY. Reynolds-képek bája. Regények és sportok. Lady Hamilton szerelmei. IV. György kora és a »merry old England«. A Carlton-House. A szöktető dandy. Az anglománia. A spleen és a fürt divatja. A milliárdos lány. Ingblúz és sportdressz................ 40 A KRINOLIN. Feltámad-e még? III. Napoleon és Eugénia császárnő. Legenda a krinolin születéséről. Miképpen szerkesztették hajdan? Tréfa és gúny. Tessék meggazdagodni! Compiègne. A gömbölyű vállak divatja. Kivágás és széles szoknya. Lola Montez…………. 47

MÁLYVASZÍN ROKOLYÁK. A biedermeier-kor divatja és mulatságai. Pomeráncs-, barack- és kanárisárga mint divatszínek. Darázsderekú szépek, hattyúnyakú ideálok. Az »elefánt-szoknya«, a sonka-ujjak, a fűző. Kínai és dugóhúzó-frizurák. Bébé-kalapok. Gentz és Elssler Fanny. Kisfaludy Sándor és Vigano táncsosnő..............................................52

POIRETTŐL VIONNETIG. Ki csinálja a párizsi divatot? Rosa Bertin divatbábúi. A Szajnapart levegője. A kor tendenciái és a politika mint divattényezők. A német reformruha és ellentéte: a francia egyéni ruha. Poiret, a színek lángralobbantója. A divatteáktól a nagy kosztümbálokig. Mme Vionnet divatháza és próbatermei.......................................56

 

AZ É K S Z E R E K R Ő L

A NŐI TEST ÉS AZ ÉKSZER. A kőkorszak Évája. Elméletek az ékszer eredetéről. Egyptom, a világ első ékszerszállítója. Krétai sírok leletei. Zománcozás, kővésés. A díszítő kedv ereje. A redővetés hangsúlyozása. A járás ritmusának rezgői. A törékeny szüzek és a burgundi fejedelmi ékszerek. A gyűrűk története.............................................................62

AZ ÉKSZEREK NYELVE. A gáláns világ és a francia királyi udvarok ékkő-divatja. Diadémek, agraffe-ok. Odiot, Gouthière, Nitot és az empire ékszerművesei: Napoleon pazarlásai. A chatelaine, a cameák és vaskeresztek. Strass mester és a hamis ékszerek. Babonás és vallásos ékszerek. Betegség-óvók, varázs-szerek és méregtartók.......................... 68

DRÁGAKÖVEK SZÍNJÁTÉKA. Gapistrano prédikációi 1451-ben. Ékszer-szomjúság. Piros korallok gyermeki hangulata. Á mai ékszerész festői hatásokra törekszik. Az onyx, a gyöngy, a platina. A csüngőlánc. A karkötő-szalag. Benvenuto Cellini …………………..74

 

P A R F Ü M Ö K É S Z T É Τ Ι Κ Á J A

ILLATOK VARÁZSA. Keleti illatkultúra. Áldozás és tömjén. Zsidók, kínaiak, egyptomiak ceremóniái. Illat és nemi ösztön. A démonhit és az öröklött szagérzések.................................80

VÉNUSZ ROZSALOVAGJAI. Persephone elrablása, Vénusz születése. A római császárság parfűmszokásai. A lovagvilág kozmetikái, erkölcsei. Cour parfiiméek. A rokokó szépség-titkai. A betegségek és a testkultusz..........................................................................83

EMLÉKEK HULLÁMAI. Költők, írók, tudósok illat-érzékenysége. Schiller és a rothadt almák. Baudelaire »mesterséges paradicsom «-a. Huysmans regényhőse. Montesquieu gróf, az édes illatok mestere. Regismanset, a parfümök filozófusa. Illatfelhők a színpadon. Balettek varázsa...........................................................................................................86 ILLATOK PÁROLÁSA. Szagok skálája. Mr. Piese. A Riviera. A francia parfümőrök. Fantázia-illatok. Szappan, kölni víz, természetes virágillatok. A női lelkivilág....................... 90


Β U D Ο Á R Ο Κ ÉS S Ζ A L Ó Ν Ο Κ

ROKOKÓ-ALCOVE. Lesczynska Mária rokona. Márványamorettek és aranycirádák. A reggeli mosdás. Bergèrek, commode-ok, kandalló, tükrök. Előkészületek az öltözéshez. Az első reggeli. Toalett-kellékek...................................................................................93

RÉCAMIER-ASSZONYSZORA. Pompeji régiségek, török vázák. Heverő- és nyugvóágy. Madame Récamier és a herceg. Afroditék táncolják a »La France «-valcert. Lakomák római császárok módjára. Jacob, a berendezőművész. A Messidor-stílus. A spinétmuzsika. A »sál-tánc«. Diánák, Minervák és a görög templomok........................................98

A »TZIFRA SZOBA«. A »Gute Stube« magyar párja. Az »ifiasszonyka« a nemesi kúrián. Du-Barry-tapéták. Öreg fotelek, diófaszékek. Rózsafa-asztalok, politúros sublót. A servante és az oszlopokba rakott csészék. Mullfüggönyök, líraalakú varróaszta]. Az en giraffe-zongora. Silhouettek a falakon. Gavarni-metszetek........................................103

A KORSZERŰ HÁLÓSZOBA. A modern építész álma. Exotikus bútorok és selymek. A belső térképzés. Az ágy kacérsága. Kínai lakk. Faragás és falfestés. Rézkandeláberek. Rejtett-fiókú szekrények. A színek tónushatásai. Indiai motívumok …................................. 109

T E R Í T E T T A S Z T A L O K

NYITÁNY. Napfény és esti szerenádok zenéi. A szálloda-terrasz négy jókedvű vándora. Napoleon szakácsa. Az ízlés fiziológiája. Nem a »mit«, a »hogyan« a fontos …...................115

ROMA1 SZIMFÓNIA. Cincinnatus boldog népe. A comissatiók, tréfás ivások, áldozat a házőrző szellemeknek. Lucullus Apolló-szalonja. Heliogabalus asztaldíszítése és viaszételei. Fényűzők, kéjencek és hibbant elméjűek. Szakácsiskolák. Új gazdagok tobzódása. Trimalchio lakomája. Potemkin télikertje. Astorék orgiái........................................118

ASZTALOK KÖLTÉSZETE. Horacius, az ínyes élvező. Ovidius tanácsai a vacsorázó szerelmes párnak. Arab kalifák terített asztalai. Ezüsttükör az asztalon. Tarka madarak atálakon. Á hajadonserleg. Asztalok a versaillesi lugasokban. Az angol reggelizőasztal 123

AZ ASZTAL MŰVÉSZEI ÉS BŰVÉSZEI. Illatszeres lakomák. Rokokó-vigalmak ezer mesterei: virágok, szőnyegek, varázslói. Pagodák és parkok az asztalokon. A desszertek építményei. A német Schauessen. A Wittenberg» dékán. A cukor, a viasz, a porcellándísz. Kandier Joachim János »hattyús seroice«-e..................................................................128

A DILETTANTIZMUS ÖRÖKMÉCSEI. A hajdani tűzvarázsok utódai. Amerikai asztalok papírterítékkel. Angol családi asztalok derűje. Terített asztalok kiállításai. Szállodák ebédlőinek tónusa. A jövő zenéje: az expresszionista asztal ...................................134

G A R D E R O B E - O K M É L Y É R Ő L

NAPERNYŐK. Ralzac véleménye az esernyőről. Hanway János, a kicsúfolt feltaláló. Már az ó-kori Hellas is ismerte a napernyők divatját. Tréfás elnevezések. Pompadourernyők. Ernyőnyelek rejtelmei. A »knicker« és a hanyatlás..................................................138

LEGYEZŐK. Velence strucctollas gondolái. India szent pávái. Chinai selyemrefestett legyezők, japán óriáslegyező. A klasszikus világ legyeződivatja. A renaissance szemfényvesztői. A rokokó cifraságai és a legyezőnyelv. Eugénia császárnő tervei.................... 141

SÁLOK ÉS KENDŐK. Napoleon és az indiai sálok. Josefin gyűjteménye. A seconde empire estélyei. Mibe kerültek a hajdani sálok? Külpolitika és sáldivat. A biedermeier gyapjúsálja. Modern sálok. Az apacs-kendők........................................................................145

CSIPKÉK. A keleti eredet. Arcképek és miniatűrök csipkéinek hatása. Vermeer Csipkeverőnője. A vert csipke és a varrott csipke. Medici Katalin és Colbert szerepe a francia csipkeiparban. A spanyol guipure-ök tarkasága.....................................................................148

MINDENFÉLE CSÜNGŐK. A neckék és a csontból faragott nippek. Középkori és renaissance-asszonyok toalett-ajándékai. Modern pirosítótokok. A ridikül fejlődése.............. 152

 

LAST_UPDATED2