2018. május 1. - Kedd, Szent József, a munkás
Tanító körútján Jézus az ő városába, Názáretbe érkezett, és ott tanított a zsinagógában. Hallgatói csodálkoztak, és így beszéltek róla: "Honnan van ennek a bölcsessége és csodatevő ereje? Hát nem az ács fia ez? És nem Mária az anyja? Nemde Jakab, József, Simon és Júdás az (unoka)fivérei? És nem itt élnek-e közöttünk az (unoka)nővérei is? Honnét vette hát mindezt?" És csak botránkoztak rajta. Jézus erre így szólt: "Sehol sem becsülik kevesebbre a prófétát, mint szülőföldjén és otthonában." Hitetlenségük miatt nem is művelt ott sok csodát. Mt 13,54-58 Elmélkedés: Szent Józsefet, a munkást ünnepeljük a mai napon, aki a Szentírás beszámolója szerint ács volt, s ezzel a mesterséggel biztosította a Szent Család megélhetését. Mindennapi munkájával a gyermek Jézus és Mária iránti szeretetét fejezte ki. Az evangéliumok nagyon keveset árulnak el személyéről, csupán Jézus gyermekségtörténetében találkozunk vele. Álombeli látomásban kap magyarázatot arra, hogy eljegyzett felesége, Mária, miként várhat gyermeket, és utasításokat, hogy mit kell tennie. József engedelmesen fogadja ezeket az isteni üzeneteket, és mindent úgy tesz, ahogyan azt Isten kéri tőle. Szent József elsősorban abban lehet példakép számunkra, hogy életünk minden helyzetében fogadjuk el Isten szándékát, tegyük meg mindazt, amit Isten kér tőlünk. Másrészt abban is példamutató az ő élete, hogy munkánkat becsületesen és lelkiismeretesen végezzük. Az így végzett munka mindig Istenhez visz minket közelebb, mert folytatjuk az ő teremtő munkáját, jobbá tesszük a világot. Ha valaki csupán megélhetési forrásnak és tehernek tekinti munkáját, akkor aligha fog örömmel dolgozni. Inkább azt fogja keresni, hogy ügyeskedéssel vagy mások becsapásával hogyan tud pénzt, minél több pénzt keresni. Ez a lelkület távol áll a keresztény értékrendtől. Ne csupán az elismerésért és az anyagi ellenszolgáltatásért dolgozzunk, hanem találjuk meg a munkában az örömöt! (c) Horváth István Sándor
Imádság: Urunk, Jézus Krisztus! A szeretet oly titokzatos számunkra, hiszen nem tudhatjuk, hogy mi az a cselekedet, mozzanat vagy szó, ami felkelti a szeretet érzését szívünkben valaki iránt. És azt sem láthatjuk előre, hogy mi lesz az a cselekedetünk vagy szavunk, amely alapján felebarátunk megértheti, hogy szeretjük őt, mert ez a tett a mi szeretetünknek a jele. Ahhoz kérjük segítségedet, hogy szeretetünk soha ne merüljön ki szavakban, hanem cselekedetekben nyilvánuljon meg. Segíts minket abban, hogy tanításodat, a szeretet csodálatos üzenetét egyre jobban megértsük és meg is valósítsuk!
A mai olvasmány és a zsoltár szövege itt olvasható: http://igenaptar.katolikus.hu/
A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg: http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20180501.mp3 _____________________________________________
LABOREM EXERCENS
II. János Pál pápa enciklikája A RERUM NOVARUM enciklika megjelenésének 90. évfordulója alkalmából
TARTALOM
BEVEZETÉS
1. A munka sajátosan emberi tevékenység
I. A SZOCIÁLIS KÉRDÉS ÉS A MUNKA
A) A MUNKA A RERUM NOVARUM ÓTA ELTELT KILENCVEN ESZTENDŐBEN
2. Az Egyház útja a dolgozó ember 3. A munka és az ember elválaszthatatlan 4. A világgal együtt a munka is változik 5. Az Egyház feladata a dolgozó ember védelme
B) AZ EGYHÁZ SZOCIÁLIS TANÍTÁSÁNAK ÉS TEVÉKENYSÉGÉNEK SZERVES KIBONTAKOZÁSA
6. „Régit és újat” hozunk elő a munkáról 7. A szociális kérdés és az Egyház 8. A szociális kérdés kibontakozása 9. Az osztály-problémából világ-probléma lett
C) A MUNKA A SZOCIÁLIS KÉRDÉS SARKPONTJA
10. A munka és a szociális kérdés összetartozása 11. A munka sarkponti jelentősége
II. A MUNKA ÉS AZ EMBER
A) A TEREMTÉS KÖNYVÉBEN
12. Az embert Isten rendelte a munkára 13. „Hajtsátok uralmatok alá a földet!” 14. Az ember a munka által „uralkodik” a földön 15. A fejlődés nem lép túl a teremtés rendjén
B) A MUNKA TÁRGYI ÉRTELEMBEN: A TECHNIKA
16. Minden munkában az „uralkodás” valósul meg 17. A technika átalakítja a munkát 18. A munka alanya azonban változatlanul az ember 19. A technika lehet társ és ellenség 20. A technikában is az „uralkodás” jelenik meg 21. A technika új kérdések elé állít mindenkit
C) A MUNKA SZUBJEKTÍV ÉRTELEMBEN: AZ EMBER
22. A munka alanya, az ember külön probléma 23. A munkát az ember személyként végzi 24. Emiatt etikai érték a munka 25. Az Egyház a munkáról mindig így tanított 26. A munka értékét a dolgozó ember adja 27. A munka szolgálja az embert, és nem az ember a munkát!
D) A HELYES ÉRTÉKRENDET FENYEGETŐ VESZÉLY
28. Az ökonomista és materialista gondolkodás mást mond 29. A munka mint „áru”, s az ember mint „munkaerő” 30. Az ember nem lehet „termelőeszköz 31. A dolgozó ember etikai-társadalmi probléma
E) A MUNKÁSOK ÖSSZETARTOZÁSA
32. A munka tárgyi oldala változik, az alanyi oldal ugyanaz marad 33. A „munkás-kérdés” jogos önvédelem szülötte 34. A munkások összetartozás-tudatának hatásai 35. A „proletár-állapot” újraképződése 36. Az Egyház törődik a dolgozó emberrel
F) A MUNKA: A SZEMÉLY MÉLTÓSÁGA
37. A munkához fáradság társul 38. E fáradságban mindenkinek része van 39. A munka mégis érték: nemesíti az embert 40. A serénység erénye növeli az ember méltóságát
G) A MUNKA ÉS A TÁRSADALOM
41. A munka szorosan kapcsolódik a családhoz 42. A család a munka első iskolája 43. A társadalom sok nemzedék munkájának gyümölcsét őrzi és adja át a dolgozó embereknek 44. Őrizni kell a munka szubjektív oldalának fontosságát
III. A MUNKA ÉS A TŐKE KÖZÖTTI ÖSSZEÜTKÖZÉS A TÖRTÉNELEM JELEN SZAKASZÁBAN
A) AZ ÖSSZEÜTKÖZÉS DIMENZIÓI
45. A munka pozitív emberi tevékenység 46. A jubileum alkalom a hagyományos tanítás felfrissítésére 47. A munka miatt ütközött össze a tőkés és a munkás 48. Ennek ideológiai vetülete a marxizmus és a liberalizmus harca 49. A marxizmus programja 50. Az alapkérdés: a munka
B) A MUNKA ELSŐBBSÉGE
51. A munka elsőbbsége a tőkével szemben 52. A munka szolgálatában áll a tulajdon 53. A tulajdon és a munka Isten ajándékából való 54. A munkának elsőbbsége van a „tőkével” szemben 55. A „tőke” mindig eszköz természetű 56. A termelés folyamatában az ember a cselekvő alany
C) AZ ÖKONOMIZMUS ÉS A MATERIALIZMUS
57. A munka és a tőke nem ellentmondó valóságok 58. A dolgozó ember a munka és a tőke összefüggése folyamatának válik részesévé 59. E kapcsolat felbomlott 60. A materializmus kibontakozása 61. A munka-tőke ellentmondás a gyakorlat szülötte
D) A MUNKA ÉS A TULAJDON
62. A munka-tőke problémához a tulajdon is társul 63. Az Egyház tulajdon-szemlélete 64. A tulajdon alapelve: a javak egyetemes rendeltetése 65. A termelőeszközök tulajdonjoga is a munka szolgálatára van rendelve 66. Az Egyház eddigi javaslatai 67. Az egyszerű kollektivizálás elégtelen volta 68. A köztulajdon társtulajdonosokat igényel 69. A köztulajdon jogát gyakorló testületek
E) A SZEMÉLYESSÉG TÉNYEZŐJE
70. Az embernek mindenféle tulajdonforma között elsőbbséget kell biztosítani 71. A „sajátomban dolgozom”-tudat fontossága
IV. A MUNKÁSOK JOGAI
A) AZ EMBERI JOGOK ÖSSZEFÜGGÉSÉBEN
72. A munkás jogai az emberi jogok közé tartoznak 73. A munka előbb kötelesség, majd jogok forrása 74. A jogok és kötelességek a munkás-munkaadó viszonyban öltenek testet 75. A közvetett és közvetlen munkaadó fogalma
B) A KÖZVETETT ÉS KÖZVETLEN MUNKAADÓ
76. A közvetett munkaadó feladatai 77. Az Állam mint közvetett munkaadó 78. Az Államok közötti összefüggések hatásai 79. Az összefüggések rendszerének hatásai 80. A nemzetközi szervezetek szerepe
C) A FOGLALKOZTATOTTSÁG
81. A munkanélküliség 82. Elkerülése a teljes társadalom feladata 83. Nemzetközi együttműködések 84. Közös jóakarattal kell cselekedni 85. Ésszerű munka- és oktatásszervezésre van szükség 86. A világban tapasztalható aránytalanságok
D) A MUNKABÉR ÉS MÁS SZOCIÁLIS JUTTATÁSOK
87. A közvetlen munkaadó és a munkás kapcsolatának megtestesülése a munkabér 88. A munkabér és a javak közös rendeltetése közötti összefüggés 89. A munkabér és a család 90. A nők anyai hivatásának védelme 91. A nő igazi előléptetése: természetének megfelelő hivatásának megbecsülése 92. A szociális juttatások fontossága
E) A SZAKSZERVEZETEK
93. A dolgozó ember társuláshoz való joga 94. A szakszervezetek kialakulása 95. A szakszervezetek a társadalmi igazságosságért harcolnak 96. A csoportok érdekvédelme a rendszer egészébe tartozik 97. A szakszervezetek és a politika 98. A munkások érdekvédelme a személynek szól 99. A sztrájk mint végső eszköz
F) A PARASZTI MUNKA MÉLTÓSÁGA
100. Egy konkrét munkaterület: a mezőgazdaság 101. A parasztok helyzete 102. Változtatásokra van szükség, hogy a földművelés valóban „uralom” legyen a föld felett
G) A ROKKANTAK ÉS A MUNKA
103. A rokkantak emberi méltósága 104. Foglalkoztatásuk problémái 105. A rokkant ember megbecsülése
H) A MUNKA ÉS A KIVÁNDORLÁS
106. A kivándorlás hatásai 107. A vendégmunkások jogi helyzete 108. Ebben az esetben is a tőkének kell szolgálnia a munkát
V. A MUNKA LELKI ÉRTÉKÉRŐL
A) AZ EGYHÁZ KÜLÖNLEGES FELADATA
109. A munkának lelki értéke is van 110. Az Egyháznak ezt az értéket kell tanítania
B) A MUNKA A TEREMTŐ MŰVÉBEN VALÓ RÉSZESEDÉS
111. Az ember a Teremtő képmása 112. A Teremtő utánzása: munka és nyugalom 113. A munka lelki értékét közkinccsé kell tenni 114. A hívők hivatástudattal dolgoznak
C) KRISZTUS, A MUNKÁS
115. A dolgozó Jézus Krisztus példája 116. A Kinyilatkoztatás a munkáról 117. Szent Pál tanítása 118. A munka leginkább a dolgozó embert gyarapítja 119. Az ember értéke nem attól függ, amije van, hanem attól, hogy kicsoda!
D) A MUNKA A KERESZT ÉS A FELTÁMADÁS FÉNYÉBEN
120. A munkát a fáradság „átka” kíséri 121. A Húsvét misztériuma az engedelmesség megdicsőülése 122. A dolgozó ember engedelmeskedik 123. A feltámadt Krisztus a munkát is megdicsőítette 124. A keresztény ember a Kereszt részeként vállalja a munkát 125. Isten országa épül az emberi munkával
BEFEJEZÉS
|