CSILLAG MATÉ
ZSIDÓ
ANEKDOTÁK
KINCSESHÁZA
BEVEZETŐ
Anekdoták, tréfás megjegyzések és közmondások
gyűjteménye mindenütt másutt egy kisebb vagy nagyobb
jelentőséggel bíró irodalmi esemény, nálunk zsidóknál
sokkal több, mert történeti forrásmunka. A zsidó
anekdoták történeti értékét az adja meg, hogy a sokszor
évtizedekként változó zsidó társadalmi berendezéseknek
beszélő tanúi. A zsidó élet a gettókban igen gyakran
sajátságos helyzeteket teremtett, melyek a nyomások és
a helyzetkomikumok megszűnésével új és új alakulatokat
teremtettek, ugyancsak sok esetben újabb helyzetkomikumukkal.
A zsidó anekdoták rétegezéséhez ennélfogva
egymástól egészen távolálló,
vagy egymással szembehelyezkedő tények tréfás megvilágítása jut érvényre.
A zsidó szellemességben tükröződnek le minden kornak
és minden zsidó életviszonynak a megnyilatkozásai;
benne látjuk, mint éltek, mint gondolkodtak a mi eleink
és mi módon ítélték meg az eseményeket.
Sokat beszélnek a zsidó élcelődési kedvről. Hogy
a zsidó néplélek itt olyan gazdag termést produkált,
tagadhatatlan, hogy nagy része van ebben a gazdag
aratásban annak a gazdag élménynek,
melyen minden zsidó egyén átment.
Sokat tapasztalt, sokat figyelt meg
és a saját bőrén érezte a nagy igazságok és
erkölcsi hirdetményeknek minden őszinteséget nélkülöző
hazugságait. Ez a meglátás olykor-olykor cinikussá
teszi és bizalmatlanná a fórumon elhangzó kegyes elszólások iránt.
De csak látszólag, mert a valóságban a
zsidó élet és tréfa sohsem fordul a komolyan átgondolt
és őszintén megérzett nemesség ellen.
Látszólagos gúnyja és gúnyolódása mögött
ott húzódik meg a háttérben a tachlisz, a végcél keresése.
Szellemi sziporkáival reávilágit arra az igazságra,
hogy a legszebb és legideálisabb berendezés
károssá és pusztítóvá lesz az értelmetlenség,
a gonoszság és a nagyképűsködés kezén
és mindig megállapítja, hogy az eszmény csak az emberek
megvalósításában bontakozik ki áldásossá.
Minden jó és erkölcsös ügy
csak az emberen keresztül válik azzá,
ellenben nevetséges torzalakká lesz,
ha avatatlan ész és avatatlan ajak hirdeti.
Csillag Máté barátom szolgálatot tett az irodalomnak,
de első sorban a történetnek az előttünk levő mű
közreadásával. Megőrizte benne a falusi és kisvárosi
zsidó sok élményét, amelyre mi még visszaemlékezünk,
de amelyre a városokban felnőtt fiatalabb generáció már
reá sem ismer. Egyáltalán szükség volna gyöngysorba
fűzni mindazokat a régi veretű ékköveket, melyek a
falu és a kisváros melegségében kovácsolódtak össze.
Ki tudja, a nagyváros idegölő nyugtalansága tud-e még
olyan eredeti és lélekkel üdítő módon mosolyogni?
Budapest, 1925
Dr. FRISCH ÁRMIN
az O. M. I. K. E. kulturtanácsosa
Rituális papír.
Ρ . . . cz grófnak Pozsonyban volt egy bejáró
házi zsidóját aki pénzügyeit intézte.
Egy alkalommal P. gróf 5000 koronát vett Grüntől kölcsön kötelezvényre.
Az esedékesség napján felkereste a grófot,
De az rossz hangulatban volt. Nem fizetett.
Újabb sürgetésnél szolgáival dobatta ki Grünt.
Mikor harmadszor ment pénzéért, a gróf puskáját fogta Grünre
és mérgesen rárivallt:
— Te zsidó! Ha rögtön előttem meg nem eszed
ezt az adóslevelet, lepuffantalak, mint egy kutyát!
Szegény megrémült Grün kínnal összerágta,
még kínosabban lenyelte az adóslevelet.
Másnap a szeszélyes, ideges gróf
megküldte váratlanul a pénzt, 5000 koronát Grünnek
és külön küldött neki fájdalompénzt 3000 koronát.
Grün boldog volt. Pár hónap múlva újra kért
kölcsön a gróf Grüntől 5000 koronát.
— Nagyon szívesen adok gróf úrnak kölcsön
többet is, de csak zsidó húsvétkor.
— Miért csak zsidó húsvétkor adsz?
— Mert akkor van macesz és papír helyett arra
írja gróf úr az adóslevelet, azt könnyebb megenni.
http://mtda.hu/books/csillag_mate_zsido_anekdotak_kincseshaza.pdf
|