Kemenes Géfin László - Jastrzębska, Jolanta:
Erotika a huszadik századi magyar regényben
1911-1947
http://mek.oszk.hu/05800/05820
BEVEZETÉS
Irodalomtudományi és -történeti vizsgálatunk kiindulási pontjául az a kulturális s nem tisztán biológiai tény kínálkozott, mely szerint míg a nemiség minden élőlénynél elsőrendűen a szaporodást és túlélést hivatott szolgálni, addig ez az alapvető inger az ember esetében bonyolultabb hatást vált ki. Túllépvén a puszta ösztönléten, az emberi nemiség valami magasabb és fontosabb, a férfit és a nőt összekapcsoló és összetartó érzéki-érzelmi viszonyt hoz létre. Ezt a sokrétű viszonyrendszert, illetve annak megnyilvánulási formáit és módozatait nevezzük erotikának.. Minden élőlénynek van nemisége, így a tudomány külön foglalkozhat például a madarak vagy az emlősök nemi életével, viselkedésével, de erotikája csak az embernek van, mert nála a nemiség mint a legtöbb fontos életmegnyilvánulás esztétikával, tehát a szépség és az élvezetek tudatos művelésével páiosul. Az ilyen értelemben vett szexuális érzést, érzékiséget a szexualitás szójel is kifejezi, amelyet mi magunk is a kontextustól függően az erotika szójellel felváltva használunk. Kutatásunknak megkülönböztetett területét képezi az a két embert teljesen összekapcsoló érzés, amelyet Stendhal szerelmi szenvedély [amour-passion], Freud genitális szerelem névvel jelölt, s amelyet mi szexuális szerelenek neveztünk el.
A kultúrember (ez a megkülönböztetés tulajdonképpen felesleges, mivel minden ember kultúrlény) egyik alapvető tevékenysége a művészet, az embernek a nem-emberi természethez való valamilyen értelmi-érzelmi módon, bizonyos eszközökkel történő hozzákapcsolása. Minden művészet központja maga az em~ ber: az embert az ember mint világban lévő lény érdekli leginkább. Az egyik legősibb művészeti ág talán éppen ezért a történet, amely emberekről szól, s ez igaz akkor is, ha az ember vágyait alkalmasint az embernél magasabb lényekbe (istenekbe) vetíti át, mint például a mítoszokban, mondákban, tündérmesékben. Jóllehet az erotika történeten belüli ábrázolása kultúránként változik, kétségtelen, hogy a mi kultúránkban, tehát a nyugati történetmondásban, a Biblia teremtéstörténetétől vagy az Odüsszeiától kezdve napjainkig meghatározó fontossággal van jelen a férfi és nő érzelmi-érzéki kapcsolata. Ádám és Éva történetében a „bűnbeesés" a szexualitással van összekötve, és Odüsszeusznál is ideiglenesen feledésbe merül utazásának végcélja, mivel először Kirké, majd később Kalüpszó szexuális bűvkörébe kerül, hogy aztán mégis hűséges asszonyához, Pénelopéhez térjen vissza.
A szexualitás irodalmi és szépművészeti ábrázolása a görög-római kultúrában elfogadott, sőt kiemelten kedvelt toposz volt, és csak a kereszténység térhódítása után vált bűnössé és elítélendővé. Míg az Ószövetség is szinte hemzseg a szexualitás minden válfajának megjelenítésétől, az onanizmustól az intesztusig, beleértve a fcrfi-női szexuális-szerelmi kapcsolat egyedülálló irodalmi ünneplését az Énekek énekében.. Valószínű, hogy az elsö keresztény egyházatyák, különösen Szent Pál és Szent Ágoston személyes patológiája nélkül a szexualitás nem részesült volna abban a végletes bánásmódban, amely majdnem teljes kiirtásához vezetett.
A szexualitás mint narratív téma azonban még az úgynevezett sötét középkorban sem tűnt el (mellesleg ez a kor korántsem volt olyan sötét, mint egyes „felvilágosult" elmék hirdették); elég ha Boccaccio vagy Chaucer vaskos történeteit említjük. Azonban a modern regény volt az az irodalmi elbeszélő műfaj, amely a polgárosodással együtt járó új világnézet legfontosabb művészi kifejezésmódja lett; s érthetöleg az istenközpontú világkép elhalványulása óta a regény egyre fokozottabb figyelmet szentelt a földi szerelemnek, mint az ember többi lényeges tulajdonságát és emberközti viszonylatát befolyásoló témának. A szexualitás irodalmi bemutatása, annak nyelve és megjelenítési módozatai tehát nem valami elhanyagolható, mellékes segédtémát képeznek, hanem éppen központi jelleggel határozzák meg a regény mint valóságábrázoló és társadalomalakító műfaj szerkezetét, konfliktusait és az olvasóra gyakorolt hatását.
A jelen könyv tárgya a huszadik század magyar regényirodalmában megjelenített szexualitás s mindaz, amely a szexualitásban gyökerezik, tehát a szerelem, a házasság, s általában a férfi és nő közti érzelmi és nemi kapcsolatok ábrázolásának vizsgálata,' Sokszor és sokak által felvetett, ám csak ritkán vizsgált probléma a magyar irodalom úgynevezett prüdériája, a nemiségnek, a szexualitásnak komoly s árnyalt stíluseszközökkel történő bemutatásának hiánya. Felületesen nézve irodalmunk, sőt még századunk szépprózája is nem minden alap nélkül mutatkozik hol szemérmesnek, hol álszemérmesnek, különösen ha összevetjük azt olyan nagy alkotók, mint D. H. Lawrence, James Joyce, Marcel Proust, André Gide, Henry Miller vagy Witkiewicz a szexualitás ábrázolása terén is üttörö munkáival.
A nyílt, szókimondó erotika hiánya szerintünk nem származtatható valami eredendő alkati különbözőségből vagy misztikus népinemzeti sajátosságból, miszerint a magyar „néplélek" s ebből fakadóan a magyar nyelv (avagy megfordítva, a nyelv tudatformáló hatására a magyarság „szexuális ethosza") szemérmesebb lenne másokénál, hanem inkább irodalomtörténeti vagy egyenesen történelmi okokra vezethető vissza. Nádas Péter már századunk vége felé feltett kérdése, „Miért nincs a nyilvános beszédre alkalmas nyelvünk, amikor a szerelemről van szó? Miért nincs középút az obszcenitás és a hallgatás között?" (Nádas) érdekes abból a szempontból, hogy éppen az az író mutat rá egy tényleges kifejezésben hiányosságra, aki sokat tett annak érdekében, hogy legyen alkalmas nyelv a nemiség kifejezésére.
Mint látni fogjuk a későbbiekben, a század első felének magyar regényírói a „középút" különféle módozatait próbálták kidolgozni, amelyekben azonban nemcsak az obszcenítást, hanem a szerelmi aktus vagy különösen bizonyos devianciák direkt leírását eufemisztikus körülírásokkal, a nemiségre kitalált idiolektussal igyekeztek pótolni. Ezcrt mondhatjuk, hogy 1995-ben megjelent könyve, az £gy nő kapcsán adott interjújában Esterházy Péternek csak részben van igaza, amikor felpanaszolja, hogy a magyar író botladozni kényszerül az obszcén szavak kőzött ott, ahol például a franciának könnyű dolga van: „Ha [a francia író] leír egy durvább szót, adott esetben az egész magas irodalom mögötte áll, Rabelais-tól az Übü királyig, vagyis ebben a kontextusban helyezkedik el az ő 'merde'-je." Bezzeg, mondja Esterházy, „a magyar irodalom nem könnyíti meg nagyon az ember helyzetét, men a magyar irodalomból nem derül ki, hogy az embernek van teste". {Esterházy)
Ez az állítás ilyen nagy általánosságban nem fedi a valóságot. Századunk magyar regényeinek behatóbb tanulmányozása után arra a felismerésre jutót* tünk, hogy a magyar regény valójában nem is olyan prűd, mint gondolnánk, mivel a szexualitásnak meglepően különböző megnyilvánulási formáit juttatja kifejezésre, esetenként az adott társadalmi és valláserkölcsi körülményekhez igazodva, de gyakran azokkal szembeszegülve is. E lehetséges formák meghatározó modellje úgy jelentkezik, hogy a férfi és nő közti szexuális viszonyra legtöbbször az elfojtottság, a tudatlanság, a félelem, az indokolatlan szégyenérzet a jellemző.
A férfi részéről megnyilvánuló érzéketlenség, amely hol a túlzott félénkség, hol a brutalitás köntösében jelentkezik, a szexuális problémák leggyakoribb forrása, míg a nő esetében a szexuális érzések egészséges kibontakozását ugyancsak a fennálló férfiuralom írott és íratlan szabályai, a nemek közti bevett viselkedésmódok korlátai akadályozzák. A nőalakok érzelmi és szexuális fejlődésének fő akadálya a magának teljhatalmú tekintélyt követelő apafígura, amely a magyar regény „ideológiai tudattalanjá"-ban a törzsi mentalitást jelenti. Az olyan művekben, amelyekben nem érvényesül a domináns apa nyomasztó jelenléte, a szexualitás is szabadabb. Századunk legfontosabb társadalmi regényei többnyire ezt a férfi-, illetve apaközpontú ideológiát jelenítik meg különféle elbeszélő stratégiák segítségével, amelynek egyik fő fóbiája a szexuálisan érett, szabad, független nő.
Mivel azonban egyfajta ideológiai tudattalan kétségkívül működik minden író narratívaképző szellemi dinamikájában, sok esetben maguk az írók is a patriarchális eszmerendszer nyomására negatíve, bur- koltan, elfojtva elevenítik meg a fcrfi-nő viszonyt meghatározó konfliktusokat, Amennyiben az olvasó olykor sokallná utalásainkat erre az eszmerendszerre, mindössze annyit mondanánk, hogy mi azt nem teremtettük, csak észrevettük. Mindenesetre az a tény, hogy a nemiség, ha olykor elfojtva is, kiolvasható századunk első felének több nagyszabású társadalmi regényéből, íróink lélektani és formai-stiláris felkészültségere vall, valamint arra, hogy az ideológiai alapproblémára a maguk módján ők is felfigyeltek.
Könyvünk néhány lényeges ponton eltér a fennálló irodalmi értékrendtől, a ma még mindig érvényes kánontói és az azt létrehozó kritériumoktól, A szexualitás teljesebb, hangsúlyosabb ábrázolása ugyanis sok esetben nem az úgynevezett „kritikai realista" regényben, hanem éppen a pejoratíve „polgári"-nak, „hagyományos- konzervatív"-nak minősített írók szépprózai műveiben valósul meg, amelyeket mind a Pintér jenő-féle, mind a lukácsi és posztlukácsi irodalomtörténet, illetve -bírálat vagy lekezelően „lektűr"-nek, szórakoztató olvasmánynak minősít, vagy pedig tudomást sem vesz róla.
Az 1948-cal kezdődő, zsdánovi elveket szolgaian alkalmazó, azokat alkalmanként túlteljesítő „átértékelés" irodalmunk egészében olyan alapos pusztítást végzett, hogy a két háború közti időszak több, annak idején elismert és kiválónak tartott írója a mai napig nem nyerte vissza irodalmi legitimitását. Az erotika mint fontos toposz vizsgálatával párhuzamosan munkánk másik, az előbbinél szerényebb célkitűzése egyes méltatlanul elfeledett írók visszahozása az irodalmi köztudatba. Műveikben ugyanis a szexuális kapcsolatok bonyolult jellegét feltáró erőteljes leírásokkal találkozunk, amelyekben különösen a nő mint szexuálisan szuverén státust áhító egyén kielégítetlenségében, elnyomottságában, akár testi-lelki megcsonkítottságában jelenik meg. Hozzáteendő, hogy ez a helyzetkép megtalálható olyan írók műveiben is, akiket főleg a szocialista-realista barbarizmus alatt és után létrejött kritika elsősorban „haladó" szellemű, politikailag a „baloldal" mellett elkötelezett írókként értékelt, illetve kooptált, s ma már klasszikus írókként tartatnak számon. A szexualitás ábrázolása mint tematikai és kritikai szempont következésképpen másfajta értékrendszert eredményez, amelynek hatására a század első felének magyar regényei a ma elfogadott kritikai ítélettel vitatkozó, egy új kánon lehetőségét előjelző csoportosítás keretein belül helyezkednek el.
Munkánk szükségszerűen két részre oszlik, amelynek első kötete a századelőtől a század közepéig, pontosabban 1947-ig vizsgálja a magyar regényben megjelenített erotikát, A rá következő évben, a „fordulat éve" fedőnév alatt eufemizalt kommunista hatalomátvétel következtében, olyan rendkívüli megrázkódtatások érték a magyar társadalom s azon belül a kulturális élet minden területét, amelyeket teljes egészében a mai napig sem hevert ki, A szépprózában például lehetetlenné vált mindazon lélektani és filozófiai árnyaltság, amely azt az előző évtizedekben jellemezte, s amelynek az erotikát érintő témakörét az itt tárgyalt regények példáján keresztül igyekeztünk felvázolni.
A nyitófejezetben Kaffka Margit regényét, a Színek és évekci elemezzük, amelyben a szexualitás ábrázolása nem csupán nöközpontúsága miatt érdemel különös figyelmet, hanem annak filozófiai mélyrétegét is igyekeztünk kimutatni. Móricz Zsigmond olyan regényeiben, mint Az Isten háta mögött. Sárarany, Úri muri és Rokonok, a férfi-női szexualitás nagyon sok aspektusába ad betekintést, ám a nőalakokról rajzolt kép gyakran sematikus jelleget ölt. Krúdynál elsősorban a Szindbád-figura világképet és a női szexualitásról alkotott felfogását vesszük szemügyre, s ezt a világképet különös erővel illusztrálja még Krúdy másik tárgyalt regénye, A vörös postakocsi. Tbrsánszky Józsi Jenő terjedelmes életművéből három regényt választottunk ki {Viszontlátásra, drága, A céda és a szűz, Kakuk Marci), mivel azt szerettük volna megmutatni, hogy noha Tersánszkyt az irodalomtudomány jobbára úgy könyveli el, mintha csak a Kakuk Marci szerzője lenne, különösen pályája elején nem egy alkalommal sikerrel szólalt meg nőkben-elbeszélők álarca mögül is. Babits A gólyakalifa című regénye azért érdekes, mert a kereszténység szexualitáselvét s az abból eredő bűntudatot a freudi lélektan alapvető tételei (például az álommunka, az elfojtás) segítségével mutatja be. Ugyancsak freudi hatás érezhető Kosztolányi Dezső Édes Annáján, melyben a főhős reménytelen cselédsorsát véglegesen megváltoztatja egy mélyreható szexuális-szerelmi viszony. Témánk szempontjából Kaffka Margit után Erdős Renée a legfontosabb nőíró, aki A nagy sikoly és Brüsszeli csipke című regényeiben korát megelőző nyíltsággal foglalkozik a női szexualitással, jóllehet megoldásai a keresztény eszmerendszeren belül maradnak.
Harsanyi Zsolt és Földi Mihály, Erdős Renée-hcz hasonlóan, szintén eltűntek a szocialista-realista irodalomtörténet süllyesztőjében, pedig mind Harsanyi Magdolna, mind Földi A házaspár című nagyregénye a korszak társadalmi és történelmi konfiiktusaiba elhelyezve ad hiteles képet a női kielégítetlenség problémáiról, illetve a testiség elfogadásának fontosságáról. A lélektan fontos meglátásait Márai Sándor is alkalmazta, sőt továbbvitte több művében, amelyre jó példa az általunk tárgyait Válás Budán című regénye, ahol az elfojtott szexualitás mélyreható társadalmi konfliktusok forrását képezi. Munkánk első részét Németh László Iszony című regényének analízisével zárjuk. Műértelmezésünk leginkább talán e regény kapcsán válik el a mai kritikai felfogásoktól. Szerintünk ugyanis a főhősnő nemiséggel szembeni irtózata nem valami mitikus szüzesség-képzet modern gondolatiságba való áttétele, hanem kirívó példája a patriarchális eszmerendszer, különösen a magyar kultúrán belül tapasztalható torzulásainak.
A majdnem ötven évet felölelő áttekintés tehát a magyar regényben előforduló nemíségábrázolás gazdag és változékony módozatait mutatja fel, anélkül, hogy valamiféle egyenes irányú fejlődésről akarna vagy tudna számot adni, Véleményünk szerint a vizsgált művek nem rangsorolhatók szexuális nyíltság tekintetében, hanem mint egyfajta komplex mozaikban, egymást kiegészítő jellegzetes összképet alkotnak.
|