Payday Loans

Keresés

A legújabb

Gondolatok a boldogságról PDF Nyomtatás E-mail
Az én közmondásaim és más "aranyigazságaim"
voltaire3
Gondolatok a boldogságról

Anatole France: 
A legnagyobb jótevőnk 

Augustinus: 
A boldogságról 
Benned mérem, lelkem, az időt 

Buddha: 
Tanítása a boldogságról 
A boldog középútról 

Erasmus: 
A balgaság az élet fűszere 
A boldogság hiedelem kérdése 
Dicsérni önmagamat 
Tudatlanúl élni 

Fontenelle: 
Áldozatok 

Gracián: 
A csodaember 
A halhatatlanságról 
A magamutogatás tudománya 
A mértékről 
Arról, aki nem remél és nem vágyakozik... 
Az érettségről 
Boldogíts másokat! 
Éljünk a mában! 
Legyünk szentek! 
Na becsüld le a bajt! 
Ne éljünk gyorsan 
Önismeret és érdemek 

Hamvas Béla: 
A zöld filozófiája 
Boldogság 
Hétköznapi mitológia 
Ünnep és közösség 

Hermann Broch: 
Játék 

III. Frigyes: 
Intelem 

Kierkegaard: 
Bevált jó tanácsok 
Vágyakozás a boldogság után 

Kleanthész 
mondja, és hisz is benne 

Léautaud: 
A boldogságról 

Márai Sándor: 
A szomorúságról 
Arról, hogy a dolgokat meg kell várni 

Marcus Aurelius: 
A benned trónoló istenségről 
A jelenben élni 
Egymás kedvéért születtünk 
Test, lélek, értelem 

Montesquieu: 
A boldogság embere 

Petrarca: 
A boldogságról 
A dicsőségről 
A gazdagságról 
A hatalomról 
A jobb időkre való várakozásról 
A pénzről 

Schopenhauer: 
Tanács 

Seneca: 
A boldogságról 
A bölcsek boldogsága 
A legfőbb jóról 
Az erény boldogsága 
Labirintus 

Stendhal: 
Az elérhető boldogságról 
Szenvedélyek 

Tatiosz: 
Ágisz boldogsága 
Alászállás 
Boldogtalan boldogok 
Életművészet 
Hinni kell 
Mennyek és pokol 
Szókratész boldogsága 
Tartalékok 

Thomas Carlyle: 
Az emberi nagyságról 

Voltaire: 
A boldogságról 
A legfőbb jó 


* * *


A boldogságról:



Hamvas Béla : 
Boldogság 

A boldogság az Első Lélek legelső érzé- 
se - a boldogság az első tudat, az első 
emlék, az első tapasztalat, az első 
gondolat, az első cél. Ez az első érzés- 
akarat-cél-tudat-gondolat, ez az Első 
Világ és Első Élet , ami benne lüktet a 
fákban és kövekben, a vizekben és a 
csillagokban, az emberekben és az 
istenekben. Ez az Első Érzés , amin 
a világ nyugszik, mint az őskőzeten a 
föld. A Boldogság a világ első érzése, 
amivel a nemlétből felébredt életet fo- 
gadja. 

vissza



Augustinus : 
A boldogságról 

Nem a boldog életre kívánkozik-e min- 
den ember? Hol ismerték meg, hogy 
ennyire áhítják, vagyakoznak rá? Hol 
látták, hogy ennyire szeretik? 
Mindenki birtokoija a boldogságot, 
ám senki sem tudja, hogyan és meny- 
nyire. Mondjuk, valaki egyszerűen úgy 
érzi, boldog - és ő valóban boldog. 
Másvalaki a boldogság reményében, vá- 
gyakozásában érzi ugyanezt - ő más- 
képpen boldog, meg várakozik, és e 
várakozás több boldogságot hoz szá- 
mára, mint amaz embernek, ki nem is 
reményli ezt a távoli, talán soha be nem 
köszöntő eszményi pillanatot... 
Ki a boldog valójában? Talán nem 
ragaszkodnánk e megfoghatatlan ámu- 
lathoz, ha nem őriznénk róla titkokat a 
lelkünkben. Ime a neve: boldogság . De 
mit jelent e szó neked s nekem? Nem a 
szó csengesében találjuk-e meg örömün- 
ket? Hisz jelentése ott van az emléke- 
inkben. Ha pedig ott van, talán már vala- 
mennyien lehettünk boldogok. Ha létez- 
ne közös nyelv, amelyen megkérdez- 
hetnénk a világ összes emberétől, hogy 
akarnak-e boldogok lenni, ők minden 
habozás nélkül - hála emlékeiknek - 
igennel válaszolnának... 

Hallom balgaságom zümmogését, 
mely tétovázni, habozni késztet. És em- 
lékeimből előcsalogatok egy képet, a 
boldogságét, és mondom: 
- Ne hallgass a hangra, mely a föld- 
re ránt, engedd, hogy vagyaid elenyész- 
szenek. 
Magamból indult e háborgás magam 
ellen. Kinlódva evesedtem, fáradtan 
lihegtem. Forgolódtam és hánykolód- 
tam bilincseim közt, bárcsak lepattan- 
nának rólam abroncsaim. Befelé mon- 
dogattam: 
- Közel állok a célhoz: a boldogság- 
hoz - és bilincseim kioldódtak. 

vissza


Tatiosz: 
Boldogtalan boldogok 

Ha a boldogságot kutatod, belül keresd, 
emlékezeted roppant nagy csarnokában. 
Itt tied az ég, a föld, a tenger, a csillagok. 
Itt találkozhatsz önmagaddal. Csak egyet- 
len egy nem lehet a tied: a perc, amelyet 
elfeledtél. Amire nem emlékszünk, már 
nem a miénk... 
Az emberek bebarangoiják a világot, 
megcsodálják a hegyek égre meredő 
csúcsait, a tenger egekig ívelö hullámait, 
a folyók félelmetes kanyargásait, az óce- 
án végtelenjét és a csillagok semmibe 
tűnését. Csodálnak, miközben elfelej- 
tenek emlékezni. Boldogtalan, aki emlé- 
keire ügyet sem vet, és boldog ezek 
szerint csak az lehet, aki emlékezni 
képes. 

vissza


Seneca: 
A boldogságról 

A tetőpontra az jut, aki tudja, minek 
örüljön, aki boldogságát nem tette má- 
soktól függővé, aki nem nyugtalankodik, 
aki bizik önmagában... 
Hát tanulj meg örülni! De ne hidd, 
hogy a reményeket s a legédesebb mu- 
latságokat hiábavalónak tartom, s ezzel 
megfosztalak az élet kínálta gyonyö- 
rűségektől. Ellenkezőleg. Azt akarom, 
hogy sose légy szűkében a vidámságnak, 
hogy házadban mosoly fakadjon, s ha ott 
terem, tebenned lakik. Más vigassagok 
nem töltik el a szívet valódi örömmel, 
csak homlokod ráncát simítják ki futó pil- 
lanatokra... 
Hidd el, az igazi boldogság komoly 
dolog. Vagy azt képzeled, hogy bárki 
képes derüs arccal - ahogy mostani 
aranyifjaink mondják - ,,feldobottan" 
megvetni a halált, ajtót nyitni a szegény- 
ségnek, elszenvedni a fájdalmakat és 
elhajítani az élvezeteket? Aki ekképpen 
gondolkozik, boldog, de nem igazán. 
Neked másmilyen boldogságot kivánok: 
olyat, amelyik sosem hagy el, ha egyszer 
megtaláltad a forrását. 
Ami könnyen elérhető, az a felszí- 
nen csillog; ami érték, olykor fénytelen, 
és a mélyre kell ásni érte. Amiben a so- 
kaság élvezetét leli, sivár és illanó gyö- 
nyörűséget kínál. Amiről én beszé!ek, az 
a felszinröl nem látható, és bensődben 
derül. 
Szórd szét, ami csillog, az igazi jóra 
vesd tekinteted: örülj a magadénak. 
Hogy mit jelent ez? Téged és éned leg- 
szebb részét. Még ez alkalmi testet, a 
köntöst - bár nélküle semmi nem tör- 
ténhetne meg - csupán szükségesnek, 
mint fontosnak tartsd. Hiú gyönyöröket 
táplál, illanó örömöket, melyek könnyen 
átcsaphatnak szomorúságba, emésztő 
bánatba. A gyönyör a fájdalom szaka- 
dékába zuhan, ha nem ismer határt. Ám 
megfékezni nehéz azt, mit korábban 
jonak hittél. Az igazi jóra kockázat né!kül 
vágyódhatsz. 
Szeretnéd tudni, honnan ered? Ha 
szándékaid becsületesek, cselekedeteid 
helyesek, lelkiismereted nem zúgolódik, 
és megtagadod a véletlen ajándékait - 
akkor egyenes gerinccel járhatsz az úton, 
azon az úton, amit életnek nevezünk... 
Kevesen járják az utat az út termé- 
szete szerint. Inkább a saját természe- 
tüknek hódolnak, s mint a folyó árjával 
tovaúszó holmik sodródnak egyik partról 
a másikra... 
,,Rosszul él, aki mindig csak élni 
kezd" - mondja Epikurosz. 
,,Miért?" - kérded joggal. 
Mert senki sem gondolkodik akkor, 
amikor éppen csak belefog az életbe. 
Tartsd ezt szem előtt: gondolkozz és élj! 

vissza 




Marcus Aurelius: 
A benned trónoló istenségről 

Ha embertársaid tettei helyesek, nem kell 
zúgolodnod. Ha helytelenek, világos, 
hogy öntudatlanul cselekszenek így. Mert 
minden lélek akarata ellenére mellőzi 
az igazat, nemkülönben az embertársai 
iránti méltányosságot. 
A jó ember sajátsága, hogy elfogad- 
ja mindazt, amit a sors neki szánt, nem 
mocskolja be a bensejében trónoló isten- 
séget - az észt -, és nem dúlja fel nyu- 
galmát csalóka képzetek özönével, ha- 
nem megörzi szívét derűsnek, alázattal 
jár az Isten nyomdokain, nem vétve 
szóval az igazság, cselekedettel az igaz- 
ságosság ellen. 
Befelé nézz, bensődben fakad fel a 
jónak forrása, s ha szüntelenül mélyíted 
azt, szüntelenűl buzog! ... Amelyik pilla- 
natban csak akarsz, visszavonulhatsz 
önmagadba! 
Az ember számára semmi sem jó, 
ami őt nem teszi igazságossá, meggon- 
dolttá, férfiassá, szabaddá, és semmi sem 
rossz, ami nem teszi a mondottak ellen- 
kezőjévé... Egyaltalán ne elmélkedj töb- 
bé arról, hogy milyennek kell lennie a 
jó embernek, hanem légy olyanná! 

vissza



Gracián: 
A halhatatlanságról 

Engedélyezz magadnak megbocsátható 
botlásokat. Egy kis gondatlanság olykor a 
képesség legjobb ajánlólevele. Az irigység 
törvényszéke előtt az nyeri meg a pert, 
aki hibásabb. Aki tökéletes, azt a bün- 
tetlenség bűnével vádolják, s mert tö- 
kéletes, elmarasztalják. A gáncs villám 
módjára csap le az ormokra. Hagyd 
Homéroszt aludni, színlelj némi hanyag- 
ságot - tehetségben, batorságban, de 
sohasem bölcsességben -, hogy meg- 
nyugtasd a rosszindulatot. Dobd oda 
köpenyed az irigység bikájának, hogy 
megmentsd halhatatlanságodat. 

vissza



Erasmus: 
A boldogság 
hiedelem kérdése 

Tévedni nagy szerencsétlenség! - mon- 
dogatjak. Dehogyis! Nem tévedni az igazi 
szerencsétlenség. Vannak, akik azt állít- 
ják, hogy a boldogság a tényektől függ. 
De tévednek: attól függ, hogyan fogjuk 
fel a tényeket. Mert az emberi élet oly 
bonyolult és annyira homályos, hogy 
tisztán szinte semmit sem látni. (Igy tarják 
az ,,akadémikusok" is, a legkevésbé rá- 
tarti bölcsek.) Végtére is úgy áll a dolog, 
hogy az embert oly fából faragták, hogy 
a látszat, a hamis jobban megragadja, 
mint az igaz valóság. 
Ha erre nézve bizonyítékot óhajtasz, 
térj be egy templomba, mikor prédikál- 
nak. Ha komoly a téma, a nyáj unat- 
kozik, egyesek ásítoznak, mások meg 
szunyókálnak is. Ha a szájaló (nyelvbot- 
las volt csak, szavalót akartam mondani) 
vénasszonyos mesébe kezd, az alvók 
fölébrednek, es áhítattal hallgatják a 
pásztor történetét. Innen ered, ha egy 
szent alakját költői módon festik le, 
vagyis körülötte több a mese, azt buz- 
gobban tisztelik. Igy volt ez Szent 
Györggyel, Szent Kristóffal, Szent 
Borbálával - Szent Péter, Szent Pál és 
Krisztus kárára. 
Olcsón hozzájuthatunk a boldogság- 
hoz. Hiedelmeket könnyen magáévá tesz 
az ember. Olykor ezek adják az élet 
legfőbb örömeit... 
Mondjuk, valaki büdös sózott halat 
eszik, míg mások meg a szagát sem áll- 
ják, a halevőnek a bűz mégis ambróziá- 
nak tűnik. Mi,hiányozhat neki hát a bol- 
dogsághoz? És ha valakinek ritka rút 
a felesége, de az ő szemében versenyre 
kel a milói Vénusszal is, vajon neki mi 
más jelentené a boldogságot?... 
Nincs különbség balgák es bölcsek 
között, vagy ha van, az a balgákat di- 
cséri. Először is, mert a boldogság na- 
gyon kevésbe kerül nekik: egy parányi 
képzelőeröbe; másodszor pedig: gyönyö- 
rüségüket számtalan emberrel képesek 
megosztani. 

vissza


Hamvas Béla: 
A zöld filozófiája 

Az emberi világ nagy szava: a szeretet... 
Másik nagy szava: a boldogság. A bol- 
dogság sohasem közös... 
Mindenki a maga számára boldog, 
ahogy mindenki a más számára szeret. 
Ezért a boldogsággal a magány jár 
együtt, ahogy a szeretettel a közösség. A 
magányos ember nem tudja, mit jelent 
szeretni. Nem kívánja a közösséget. Nem 
akar együtt élni. Eletének értéke: a bol- 
dogság. 
Persze a világ nem csak ezt a két 
szót ismeri. A Szeretet és a Boldogság 
mellett ott van: a Tudás, a Szépség, a 
Hatalom, a Béke, a Szenvedés. A lét tele 
van nagy szavakkal, ahogy tele van 
lelkekkel, és minden léleknek megvan a 
maga nagy szava. 
Az Első Lélek az érzésfölötti érzés- 
ben él, abban az örömben és gyönyörű- 
ségben, amely a legelső, s amely mé- 
lyebb, mint a szeretet, mélyebb, mint a 
szenvedés, mélyebb, mint a tudás, a 
szépség, a hatalom, mélyebb, mint a 
béke - olyan mélyen van, hogy oda 
könny nem ér le soha: a Boldogság ez, 
amelyből az istenek születtek. 
Elég, ha egy ember Beethoven IX. 
szimfóniájára gondol, Schiller Öröm- 
ódájára és Dionüszoszra. Elég, ha az 
ember arra gondol, bogy miképpen 
rohannak ma a tőzsdére, színházba, köny- 
vekért, mulatságba, sportba egyetlen 
csöpp örömért. Elég, ha az ember el- 
gondolja, hogy miképpen házasodnak, 
szerelmesek, barátkoznak, harcolnak, 
játszanak egy percnyi boldogságért. A 
modern ember törekvése: öröm és bol- 
dogság. 

vissza


Schopenhauer: 
Tanács 

Hogy ne legyen nagyon boldogtalan az 
ember, a legbiztosabb szer, ha nem kí- 
vánja, bogy nagyon boldog legyen. 

vissza


Montesquieu: 
A boldogság embere 

Rendszerint a vágyainkat követjük: 
hegynek fel, völgybe le, ahová a szél 
sodor. Nem megyünk, hanem vitetjük 
magunkat, miként a faág, amely (úszik 
az árral. Hol szelíden, hol vadul - mindig 
a viz természete szerint. Két nézet kö- 
zött lebegünk: mindennap új szeszély! 
Semmit sem akarunk szabadon, semmit 
teljességgel, semmit állhatatosan. És ezt 
nevezzük boldogságnak!. 

Ha csak boldogok akarnánk lenni, az 
konnyű dolog volna; ámde boldogabbak 
akarunk lenni a többieknél, s ez bizony 
csaknem mindig nehéz, mert a többieket 
boldogabbnak véljük annál, amilyenek 
valójában. 

vissza



Marcus Aurelius: 
Test, lélek, értelem 

Az emberek alig tudják, mit jelentenek 
ezek a szavak: test, lélek, értelem. A test 
érez, a lélek lát, az értelem gondolkodik. 
De a jó embernek van meg néhány 
roppant tulajdona: a szelíd nyugalom, az 
illendő alázat, a derű és az igazságos 
cselekedet. 
Érez, ha érezni, és lát, ha látni kell, 
gondolkodik, ha értelmét teszi próbára 
az élet, de bölcs megnyugvással fogadja, 
ami a sors rendeléséből neki jutott. 
Semmi nem nyugtalanítja, beszédében 
igazmondó, cselekedeteiben igazságos. 
Mikor a világ félreérti, ő akkor is derűsen 
él, nem neheztel senkire, és nem tér le 
arról az ösvényről, amely az élet céljához, 
az igazi boldogsághoz vezet... 
Mint ahogy az orvosok kéznél tartják 
a műtéthez szükséges eszközeiket, úgy te 
is mindig tartsd kezed ügyében isteni és 
emberi tulajdonsagaidat. Mindenben - 
még a legcsekélyebb dologban is - úgy 
járj el, hogy ne feledd: a kettő kapcso- 
latban áll egyrnással. Mert semmi emberi 
dolgot nem intézhetsz el jól, hogy ne hi- 
vatkoznál az istenire. Ugyanez áll meg- 
fordítva is... 
Szeretnéd megtalálni a boldogságot? 
Ha követed a józan ész szabályait, ha 
buzgón, határozottan, békés lélekkel azt 
teszed, amit a pillanat kíván, ha sem 
jobbra, sem balra nem téved el tekin- 
teted, ha nem nézel maszkok után, és 
cselekedeteid összhangban állnak a ter- 
mészettel, ha minden szavad a hősi idő- 
ket felidézö igazság jegyében születik, ha 
semmit sem vársz, és semmitől nem re- 
megsz, ha megörzöd lelked és szellemed 
tisztaságát- akkor biztos lehetsz benne, 
megtalálod, amire annyira áhítottál: a 
boldogságot. Ebben senki meg nem aka- 
dályozhat. 

vissza 



Gracián: 
Arról, aki nem remél és 
nem vágyakozik... 

Legyen kivánnivalód. Enélkül boldog- 
ságodban is szerencsétlen leszel. A test 
lélegzik, a lélek vágyakozik. Ha mindent 
megkapnál, kiábrándulnál a már meg- 
szerzettböl, és még többre áhítanál. Mert 
kell a léleknek, akár az értelemnek, egy 
kis megszereznivaló, ami élteti a vágyat 
és a reményt. A boldogság csömöre ha- 
lálos. 
Az igazi boldogság éltet és reméltet. 
Amikor kiégnek a vágyak, velük pusztul a 
boldogság ígérete is. Aki már nem remél, 
aki már nem kíván, annak félnivalója is 
akad. Boldogtalan boldogság az övé. 
Ahol a vágy végződik, ott kezdődik a 
félelem. 

vissza


Tatiosz: 
Szókratész boldogsága 

Szókratész, a görög bölcs magas erkölcsi 
elveket hirdetett, és azok szerint élt 
mindhalálig, szerényen és igénytelenül. 
Még cipőt sem hordott, mezítlen lábak- 
kal rótta Athén utcáit. Naponta betért a 
Plákára, hogy gyönyörködjék a sok szí- 
nes áruban. 
Alkibiádész megkérdezte egyszer, 
bogy minek teszi ezt. Szókratész Igy vá 
laszolt: 
- Azért járok a Plákára, hogy meg- 
nézzem mindazt, ami nélkül tökéletesen 
boldog vagyok. Birtoklás, szerzés, hírnév 
és dicsőség, amire vágytok - ezért nem 
találjátok meg a boldogságot. A boldog- 
ság nem azt jelenti, bogy valamit meg- 
szerezzünk hanem azt, bogy tudjuk, 
mire nincs szükségünk. 

vissza

Seneca: 
Az erény boldogsága 

Epikurosz azt tanítja: az erényes ember 
boldog, mert a boldogságát az erényből 
fakadó gyönyörteljes érzés teremti. Meg 
azt is állítja: nincs boldogság gyönyör 
nélkül. Utána pedig: az erény boldogít, 
de nem tesz teljesen boldoggá. 
Hogyan lehetséges ez? Én még nem 
jöttem rá. Hisz a boldog életnek min- 
dene megvan, ami a boldogsághoz kell; 
vagyis a boldog élet egyszerre boldog és 
a legboldogabb.... 
Ha megnevezel valakit, aki másoknál 
boldogabb, akkor meg tudsz nevezni a 
boldogabbnál még boldogabbat. De a 
legfőbb jónál jobbat nem ismerek, fölötte 
nincs már több l épcsőfok. 
A boldog ember - az erény embere, 
és higgy Epikurosznak: aki erényes, az 
valóban boldog. Az erény nem fokozható, 
nincs jó erény és jobb erény. Egyetlen 
erény van: az erény. Erényed feljogosít: 
élj boldogul!... 

vissza 


Erasmus: 
Tudatlanul élni... 

A Balgaságnak köszönhetjük az élet 
javait is. Az mind semmi, hogy nekem 
köszönhetitek az élet kútforrását, be- 
bizonyítom nektek, hogy én ajándé- 
kozom az élet minden édességét. 
Minek nevezzük az emberi életet, ha 
elvesszük belőle az édes élvezeteket? 
Hallom, tapsoltok. Tudhattam volna, 
hogy nem akad köztetek egy bölcs sem, 
helyesebben egy balga, ki ne volna egy 
véleményen velem. Még a sztoikusok 
sem vetik meg az élvezetet, bár szor- 
galmasan szapulják a tömeg előtt, pusz- 
tán azért, hogy a többieket elriasztva 
maguk bővebben élhessenek vele. 
De mondjátok meg nekem: van-e az 
életben vidámabb, derűsebb, bájosabb, 
ízesebb, kellemesebb, csodálnivalóbb 
az élvezetnél? Ő az élet sava-borsa, a 
Balgaság füszere. Még a jó öreg Szo- 
phoklész is, akit nem magasztalhatunk 
eléggé, ily dicséretet zeng róla: 
,,Tudatlanul élni mily gyönyörteli." 

vissza


Petrarca: 
A boldogságról 

Öröm: Boldog vagyok. 
Ész: Ezt mondta magáról a nagy 
Pompeius is, mikor orgyilkosai karddal 
támadtak rá. Pedig valljuk meg, soha 
nem volt boldog, még akkor sem, 
amikor a legboldogabbnak tünt, amikor 
élete ragyogó fényben pompázott. 
Öröm: Boldog vagyok. 
Ész: Boldog vagy, miközben úgy 
élsz, mint az otthontalan vándor, a kü- 
lönös távfutó. A rögös utat végigjárva 
valóban az lehetnél, ha közben ezer 
veszély nem térítene el utadról... 
Öröm: Lelkem azt súgja: én mégis 
boldog vagyok. 
Ész: Jól tudom, miféle boldogságról 
beszélsz, de csak ámítod magad. Miként 
a költő írja: a boldogság - nyomorúság. 
Azt mondod, lelkedben érzed a káp- 
rázatot, de ez meg nem igazi boldogság, 
a neve is mutatja: képzelet, fantázia, de 
út lehet az igazi boldogság felé. Nem 
titkolom csodálkozásomat, amikor a 
boldogság igézetében ringatod magad. 
Az emberek sok dologban bölcsen lát- 
nak, de ha boldogságról esik szó, sze- 
müket fátyol fedi. Vélt boldogság az 
övéké, mert azt hiszik, hogy dolgok em- 
bert boldoggá tehetnek. Nem akarnak 
tudni róla, hogy amijük van, az ingatag 
és múlékony. De vannak mások, akiknek 
az erény jelenti a boldogságot. Magam 
sem tagadom, hogy ők közelebb állnak 
hozzá, de életük örökös harc: az erény és 
a kisértések harca. Sajnálom öket, mert 
tévelyegnek, hisz biztonság nélkül nincs 
boldogság. 
Öröm: Én mégis úgy látom, hogy 
boldog vagyok. 
Ész: Már válaszoltál is magadnak. 
Ha a tévedés boldoggá tenne, kevés 
ember volna boldogtalan. A tévedés szül- 
te öröm hamis és kurta. Csak az igazság 
szilárd. A tévedés: füst es árnyék, mely 
kezedből elillan. De eljön majd a kor, 
mely az árnyakat elhajtja, s a leplet 
lerántja a hamis örömökről, véget vet az 
ábrándoknak, es megmutatja a boldog- 
ság valódi értékét... 

vissza

Buddha 
Tanitása a boldogságról 

- Így érvel az ostoba: ez a föld az 
enyém, ezek itt az én gyermekeim. Ime 
minden együtt van, hogy teljes legyen a 
boldogságom - mondta Buddha a tanít- 
ványainak. 
Hallgatói megkerdezték: 
- Miért ostoba az efféle gondolko 
dás? 
- Mert aki ezt mondja, az azt sem 
érti, hogy még ő maga sem a saját tu- 
lajdona. Valójában semmit sem birtok- 
lunk, csak őrizzük egy ideig. Aki képtelen 
a dolgokat továbbadni, azt a dolgok 
birtokolják. Bármi legyen a kincsed, úgy 
tartsd a kezedben, mintha vizet mar- 
kolnál. Ha a tenyeredbe zárod, össze- 
nyomod; ha magadhoz láncolod, a lé- 
nyegétől fosztod meg. Tartsd szabadon, 
es örökre a tied marad. Ez az igazi bol- 
dogság! 

vissza


Hamvas Béla 
Ünnep és közösség 

Mintegy száz evvel ezelőtt néhány költő 
és gondolkodó elkezdte hirdetni, bogy a 
lét szenvedés. A tanítás régi volt és meg- 
lepő. Az elsők, akik erről beszéltek: 
Byron, Leconte de Lisle, Schopenhauer, 
Poe, Kierkegaard, Baudelaire azt mond- 
ták, amit az őskínaiak, a hinduk, egyip- 
tomiak, görögök, őskeresztények. A 
tanítás hamar terjedt, és az életöröm- 
felfogást rongyokra tépte. Ma már na- 
gyobbára mindenki tudja, hogy semmi 
okunk sincs az élet szép, igaz, jó, nemes 
és vidám voltában hinni. 
A dolog nem azon múlik, hogy ar- 
cunk megráncosodik, mint ötezer éve 
a kínaiaké; nem attól, hogy a boldogság 
használt el bennünket; szemünk megtö- 
rik, agyunk elfárad, gerincünk meghajlik, 
elkezdünk unatkozni, magunkra mara- 
dunk és meghalunk, mint a görögok, hin- 
duk, régi keresztények. 
Az öregasszony csontos, bütykos, 
aszott, száraz, remegő keze nem azért 
ilyen, mert sokat dolgozott. A kéz az öröm 
után nyült. Arc sosem tud ilyen megren- 
ditóen és megsemmisítően őszinte lenni. 
A kéz l áttán a világ legoptimistább l énye 
is megszeppen. Végül mindnyájunk keze 
ilyen lesz, ilyen szomorú, fáradt, tanács- 
talan, elhagyatott, szegény, öreg kéz. Az 
egyetlen, amit az ember tehet, mint Dosz- 
tojevszkij, leborul előtte es nyög: nem 
előtte, hanem az egész emberiség szen- 
vedése előtt! 
Amikor mintegy száz évvel ezelőtt 
újra észrevették, bogy az élet szenvedés, 
semmi egyebet nem vettek észre, mint az 
öregasszony kezét. S a helyzet azóta csak 
annyiban változott, bogy az emberiség 
egy része kitart az optimizmus mellett. 
Mindenekfölött ragaszkodik annak l át- 
szatához, hogy az élet öröm... 

A legenda beszéli, hogy nagy bölcs 
addig imádkozott, amíg elérte, amit 
kívánt: a mennyországba léphetett az 
üdvözültek közé. Teijes napot tölthettek 
itt a boldogok között, napkeltétől nap- 
nyugtáig élhettek ellziumi életet. Az első 
bölcs az élményt nem bírta el, és be- 
lehalt; a második elméjében megza- 
varodott; a harmadik az élményt magába 
zárta, őrizte élete végéig, s a megszerzett 
boldogságot magának tartotta meg. Csak 
a negyedik bölcs távozott egészségesen 
és épen, mert a látottakat arra használta 
fel, hogy azon, aki hozzáfordult, segítsen. 
A szenvedés köréből mindenki sza- 
badon kiléphet, ahogy tud, és a boldog- 
ságot elérheti. De azoknak, akik az 
üdvözültek világát megismerik, negyed- 
része a nagy élményt nem tudja elviselni, 
és belepusztul. Mindennap látni olyan 
embert, aki a mennyország kapujában 
összeesett és meghalt. A másik negyed- 
rész megkótyagosodik. Ilyen fanatikus 
bolondot is látni eleget. A harmadik ne- 
gyedrész a boldogságot magába zárja és 
önmagának tartja meg, és nem ad belőle 
másnak... 
A boldogságot csak a negyedik bölcs 
bjrta el. Mert a gazdagságot, örömet, 
tehetseget meg szabad szerezni, de jaj 
annak, aki hozzá nem elég erős. Egy- 
része belehal, egyrésze eszét veszti, 
egyrésze a kincset magába ássa, és sen- 
kinek sem ad belőle. Az ellziumi kertek 
fénye benne sötétséggé változik. A 
boldogságot csak az birja el, aki elosztja. 
A fény csak abban válik áldássá, aki 
másnak is ad belőle... 
Amit szerzel, amit elérsz, amit tudsz, 
amit átélsz, osszad meg. Az egész világ a 
tied. Szabad vagy a kövektől az éterig. 
Ismerd meg, hódítsd meg, senki se tiltja, 
de jaj neked, ha magadnak tartod. Ami- 
ből másnak nem adsz, legyen az arany, 
iszappá válik; legyen szent fény, átokká 
válik; legyen gyönyör, halállá válik... 

vissza


Marcus Aurelius: 
Egymás kedvéért születtünk... 

Légy szerény és megfontolt, életed le- 
gyen a biztosíték ehhez. Ha már rájöttél, 
mi az élet célja, aszerint élj, hogy ben- 
sődnek megfelelj; lényegtelen, mit 
gondolnak felőled. Érd be azzal, hogy 
hátralévő napjaidat - bármennyi van 
még hátra - éned belső parancsának 
megfelelően morzsolod le... 
Annyi tévelygés után végre rájöttél, 
hogy a boldogságot meg nem lelheted a 
gazdagságban, a hírnévben, az élvezet- 
ben, de a képmutató szeretetben sem. 
Hol lakik hát? Az emberi természet 
megkívánta tevékenységben, a rossz 
dolgok megváltoztatásában, a szív meg- 
elégedettségében, az értelmes és ér- 
zelmes kapcsolatokban... 
Ha sorsod valakivel összekötöd, 
tudd, bogy mit vall az az ember a jóról és 
rosszról. Amint nem veheted rossz né- 
ven, hogy a fügefa fügét terem, így azon 
sem szörnyülködhetsz, ha az emelkedett 
lélek a jóra, a romlott pedig a gonosz- 
ságra hajlik... Mégse vádolj senkit! Ha 
teheted, igazitsd helyre mások hibáját; ha 
nem teheted, fogadd el öket olyannak, 
amilyenek. Míg tőled függ, amit teszel, 
magad felelsz érte. Ha mástól függene, 
kit vádolnál? Az atomokat vagy az is- 
teneket? 
Minden lény valamire született: az 
ember, az ökör, a szőlőés a kő is tudja a 
maga szerepét. Emberrel semmi nem 
eshet meg, ami nem emberi; ökörrel, 
ami ökörhöz, szőlővel, ami szőlőhöz, 
kőhöz, ami kőhöz nem illik... 
Aki nem tudja, mi a világ, az nem 
tudja, hol van ő maga. Aki nem tudja, 
mire született, az nem tudja, kicsoda ő 
tulajdonképpen, és mi a vilag. 
Másokkal együtt lelegezzük be a 
körülöttünk szétáradó levegőt. Az em- 
berek egymásért születtek. Vagy formáld 
őket, vagy tűrd el valamennyit, ha a 
boldog élet után sóvárogsz...

vissza

Petrarca 
A hatalomról 


Öröm: Nagy hatalmasság vagyok. 
Ész: Tehát nagy az irigyeid száma is. 
Öröm: Tömérdek hatalmam van. 
Ész: És sok a veszedelem körülötted. 
Öröm : Roppant hatalmú vagyok. 
Ész: Fáradalmaid véget nem érnek, 
gondjaid kibogozhatatlanok. 
Öröm: Sokat megtehetek. 
Ész: Amennyiben többet tehetsz 
mások ellenében, mások is többet 
tehetnek ellenedben. 
Öröm: Ez a hatalom csúcsa. 
Ész: Ha nagyobb a hatalom, sok 
függ Fortunától. Nagy farakásban pusz- 
títóbban dühöng a tűzvész. Nagy bőség 
nagy kaput nyit a veszedelem előtt. 
Ritkán látsz porig nyomoritva olyant, 
aki nem volt előtte nagyon szerencsés. 
Ismeretlenségben élő ember nem ismer 
veszteséget... 
Öröm: Hatalmas vagyok: van há- 
zam, katonám, kincsem. 
Ész: A valódi hatalomnak erény az 
alapja. Ha az alapot megrengeted, minél 
nagyobb az építmény, annál előbb dől 
romba. Hiába töltöd meg kinccsel a há- 
zad, hajóhaddal a tengert, ha közben 
lelkeddel a belső ellenség háborúzik, és 
végűl legyőz. Ha azt akarod, hogy va- 
lóban hatalmas légy, fékezd meg belső 
ellenségeidet: űzd el a haragot, a kapzsi- 
ságot, uralkodj kéjvagyadon - és végűl 
győzd le önmagad: hired és lelked igazi 
ellenségét... 
Öröm: Hatalmam kiválóan megszi- 
lárdult. 
Ész: Ugyan milyen alapon? Homo- 
kon? Hullámokon? Szélben? Vagy a 
Fortuna kerekén, mint hinni szokás? 
Kérlek, hagyj fel a magadra vállalt ok- 
talan bizakodással: szilárd hatalom nem 
létezik. Hogy jobban értsd, mire gondo- 
lok, hozzáteszem: semmilyen hatalom 
nem hatalmas. 

vissza

Gracian: 
Legyünk szentek! 

Röviden: legyünk szentek. Ez a két szó 
mindent elárul. Az erény minden tökély 
foglalata, minden boldogság közép- 
pontja. Ki birtokolni tudja, érdemessé 
lesz a jóra, a boldogságra. Az erény 
értelmessé tesz, éles eszűvé, okossá, 
bölccsé, bátorrá, meggondolttá, becsü- 
letessé, szerencséssé, rokonszenvessé, 
igazzá es mindenki szemében naggyá. 
Három kiválóság szerzi meg a bol- 
dogságot: a szentség, az egészség és a 
bölcsesség. Az erény az ember kis világ- 
egyetemének fénylő napja, amelynek 
felét lelkiismerete alkotja. Ha makulátlan, 
Istennek, embernek tetsző. Nincs más 
szeretetre méltó dolog rajta kívül, és 
nincs alantasabb az ő hiányánál. A ké- 
pességet, a nagyságot erénnyel kell 
mérni, nem pedig szerencsével. Az 
erénynek nincs szüksége másra, elég 
önmagának. Az élőt szeretetre méltóvá 
teszi, a holtat feledhetetlenné. 

vissza 


Seneca: 
Labirintus 

Miben tévednek hát az emberek, noha 
mindannyian a boldog életre vágynak? 
Abban, hogy a rávezető eszközöket 
fogadják el helyette, s mialatt keresik, 
menekülnek előle. Bár a boldog élet 
lényege a szilárd biztonság és a bol- 
dogságba vetett rendületlen bizalom, 
mégis összegyüjtik az okot a nyugtalan- 
kodásra. Az élet csapdákkal teli útján 
nemcsak viszik ezt a poggyászt, hanem 
magukkal vonszolják mindenüvé. Igy a 
keresett céltól egyre csak távolodnak, s 
minél több fáradságot fordítanak arra, 
hogy elérjék, annál inkább hátrább 
sodródnak tőle. Miként a labirintusban 
rohanókkal történni szokott: éppen a 
gyorsaság bonyolítja bele őket... 

vissza 

Tatiosz: 
Tartalékok 

Mindenböl kettőt tartsunk kéznél, ami az 
élethez kell. Ekkor az életünk is kétszer 
annyit ér. Két mosolyunk, két kedves 
szavunk legyen egy helyett; megkettőzött 
szeretet, türelem, jóindulat az élet min- 
dennapos kellékei. A jóból, a kellemesből 
tartalékunk legyen, hisz kétszeresen kell 
azt osztogatnunk. A természet bölcsen 
gondolkodott az egyröl: meg egyet ren- 
delt melléje, hogy törékenységétől meg- 
óvja. A férfihez nőt, a nőhöz férfit. Az 
emberhez embert. A szeretethez szere- 
tetet. 
Mindenből kettőnk legyen. Így ha 
apadna a szeretet, fogyna a türelem, 
csappanna a jóindulat, ott a tartalék a 
kezünk ügyében. Tudjuk, bogy hol keres- 
sük őket, és boldogságunk is megdup- 
lázódik. 

vissza 


Stendhal: 
Az elérhető boldogságról 

A boldogság, amire vagyunk: különféle 
ellentétes adottságok egysége. Az egyén 
számára: reménykedés félelem nélkül, 
cse!ekvés nyugtalanság nélkül, dicsőség 
rágalom nélkül, szerelem álhatatlanság 
nélkül. A képzelet megszépíti azt, amit 
birtoklunk, és eléri, bogy ne sajnáljuk azt, 
amit elveszítettünk. Ime: a lehetetlen bol- 
dogság. S mi éppen bogy erre vagyunk. 
Az elérhetö boldogság az az állapot, 
amelyben védve volnánk a nagy szenve- 
désektől.

vissza 


III. Frigyes : 
Intelem 

Tanulj meg panasz nélkül szenvedni: ez 
az egyetlen, amire taníthatlak. 

vissza 



Anatole France : 
A legnagyobb jótevönk 

A boldog emberek nem sokat tudnak az 
életről. A fájdalom az emberek nagy 
nevelője. Ő az, aki a művészetekre, a 
költészetre, az erkölcsre tanitotta őket; ő 
az, aki a hősiességet és könyörületes- 
séget sugallta nekik; ő az, aki értéket 
adott az életnek, amikor megengedte, 
hogy áldozatul ajánljuk fel; ő az a 
magasztos es jóságos fájdalorn, aki a 
szerelembe beleoltotta a végtelenséget... 
Nincs nagyobb a világon a fájda- 
lomnál. De ha csakis a fájdalom létezne a 
földön, nem tudnád megkülönböztetni 
a boldogságtól, mint ahogy az éjszaká- 
nak sem volna neve, ha sohasem kelne 
fel a nap. 

vissza 


Gracián: 
Ne becsüld le a bajt! 

Ne becsüld le a bajt, mert kicsi. Sohasem 
jön magában: bajt bajhoz láncol az élet, 
miként a szerencse sem jár egymagában. 
Jó és rossz rendesen odamegy, ahol már 
van belőle, mint ahogy az emberek is 
elfutnak a boldogtalanok elől, úgy szí- 
vesen időznek a szerencsések társa- 
ságában. Még a galambok is - ámbár 
ártatlanul teszik - a legfehérebb toronyra 
szállnak. A szerencsétlent minden el- 
hagyja: legelőször önmaga, majd esze, 
végül a hite is. Ne hívd magad ellen a 
leselkedő balszerencsét. Egy botlás még 
nem minden, de könnyen zuhanás lehet 
belőle, és az még nem a vége: a vége 
láthatatlan. Mint ahogy nincs tökéletes 
jó, úgy nincs fenékig rossz sem. Amit az 
Ég küld, orvosold türelemmel; amit a 
föld, azt bölcsességgel.

vissza 

Erasmus: 
A balgaság az élet fűszere 

Ideje már, hogy belássátok - Homérosz is 
így cselekedett, mikor elhagyva az égi 
planétákat leköltözött a fö!dre -, az én 
segítségem nélkül nem lesz részetek egy 
szemernyi boldogságban sem. Láthat- 
játok, hogy az emberi nem teremtője 
mennyire vigyázott arra, hogy a Bal- 
gaság fűszere ne hiányozzék az életből. 
A sztoikusok szerint: bölcsnek lenni nem 
egyéb, mint engedni, hogy az ész ve- 
zessen bennünket; viszont balgának 
lenni annyi, mint a szenvedélyek által 
vezettetni. Ha pedig meggondoljuk, 
Jupiter bőkezüen osztogatta a szenve- 
délyeket, bökezübben az észnél. Hogy 
az élet ne legyen szomorú és vigasztalan. 
Ész és szenvedély úgy viszonylik 
egymáshoz, mint bolha az elefánthoz. 
Jupiter az észt a fej egyik kis szögletébe 
száműzte, a test többi részét pedig áten- 
gedte a szenvedélyek otthonául. Aztán 
rajuk ültetett két dühös tirannust: a hara 
got és a kéjvagyat. A harag keblünk 
fellegvárában trónol, láncra veri magát a 
szívet is, az élet forrását. Nem így a 
kéjvágy, az ő birodalma hatalmas, hiszen 
az egész testet az uralma alatt tartja. 
Hogy velük szemben mennyit ér az ész, 
azt a mindennapi élet bizonyítja: az 
egyetlen, amit tehet, hogy rekedtre kia- 
bálja magát, miközben az erény szavát 
hirdeti fennhangon. De a harag és a 
kéjvagy túlkiabálják ót, az ész pedig 
beleun erényébe, és megadja magát. 

vissza 


Hermann Broch: 
Játék 

Az élvezet a szépség játéktörvénye, 
élvhajhász, buja, változhatatlan: játék, 
amelyben eltékozoljuk a szépséget; a 
valóság határán kezdődik es végződik, ő 
az, aki elűzi az időt, de nem hozza meg 
a boldogságot... 

vissza 

Kierkegaard: 
Vágyakozás a boldogság után 

De mi is a vágy? A költők s a nyelv a 
,,börtön" szót rímeltetik ezzel. Mintha 
csak az tudna vágyakozni, aki börtönben 
ül. Mintha az nem ismerné a vágyat, aki 
szabad. Szabad vagyok. Szabad, mint a 
madár. Vágyakozom, ha hozzád me- 
gyek, vágyakozom, ha távozom tőled, és 
akkor is vágyakozom, ha melletted ülök. 
De vágyakozhatunk-e az után, amit birto- 
kolunk? Igen, hisz megtörténhet, hogy a 
következő pillanatban már nem a miénk. 
Vágyam örök türelmetlenség. Nincs 
elég eröm ahhoz, hogy egyetlen pil- 
lanatra is távol legyek tőled, mint ahogy 
szenvedve viselem, ha mellettem vagy, 
mert elveszíthetlek. S most, hogy ezt 
kimondtam, már el is veszítettelek. Mert 
így akarom, mert így lehetsz igazán az 
enyém: boldogság. 

vissza 


Tatiosz: 
Mennyek és pokol 

A mennyben csak gyönyör van, a po- 
kolban csak siralom. De neked mind- 
kettöből kijutott, hisz a földön élsz, 
mennyek és pokol között. A sors kettős 
játékot űz veled: ne varj tőle csak bol- 
dogságot, a másik kezében balszerencsét 
tartogat. A földi lét egyszere menny és 
pokol, mégis tudd, hogy sokat ér. Rajtad 
múlik, melyiket választod. Nyisd ki 
szemed, tárd ki szíved: ami látható és 
érezhető, a tied, ha észreveszed... 
Abból végy, ami kéznél van, mert 
bánat a szívnek távoli dolgok után vá- 
gyódni, kövesd e tanácsom. Élj úgy, 
hogy jutalmad méltó legyen az ember- 
hez. 

vissza 

Gracián: 
A csodaember 

A csodaemberhez három dolog kell, a 
legfőbb Adakozó három nagy ajándéka: 
termékeny szellem, mély ítélőképesség, 
emelkedett, vidám jellem. 
Nagy előny a jó felfogás, de még 
nagyobb a helyes gondolkodás. Az észt 
ne a hátgerinc vagy az orr viselje, mert 
az előbbi szúrós, az utóbbi fennhéjázó. 
Húszas éveinkben az akarat, a harminca- 
sokban a szellem uralkodik. Ha elértük a 
negyvenet, ítélőképesség lesz a mi urunk. 
Vannak elmék, amelyek úgy szórják a 
fényt, mint a nap a sugarát, és estére ki- 
hunynak. Vannak olyanok is, amelyek 
nappal nem vibrálnak, és ha rájuk kö- 
szön az éjszaka, mint a hiúz, sötétben 
jobban látnak. És vannak alkalmi elmék, 
akik viszont rábukkannak a célszerűre. 
De mit érsz bármelyikkel is, ha ter- 
mékeny szellemed, éles elméd nem fü- 
szerezi öröm és boldog megelégedettség? 

vissza 


Voltaire: 
A boldogságról 

Ha a boldogság azonos vona az élet 
egynémely örömével, akkor valóban 
ismernénk a boldogságot. De ha csak a 
csábító, kellemes, zsongító érzések 
szakadatlan sorát csúfoljuk e néven, 
akkor a boldogság nem e földgolyóra 
termett, másutt keressétek! 

vissza 


Stendhal: 
Szenvedélyek 

Igyekszem kitépni lelkemből egy csomó 
hamis szenvedélyt. Hamis szenvedélynek 
azt nevezem, amelyik egy helyzetben 
boldogságot ígér, de olyant, amelyet nem 
lelünk meg, amikor elérjük. 

vissza 



Seneca: 
A legfőbb jóról 

Mi hat a jó? A tudás. És mi a rossz? A 
tudatlanság. Aki tud, az az alkalomnak 
megfelelöen elfogad vagy visszautasít 
bármit. Nem retteg sem ettől, sem attól, 
ha a lelke elég nagy, akkor Iegyőzhe- 
tetlen... 
Tudni valamit: művészet - az emberi 
és az isteni világ megismerésenek 
művészete. Ez a Iegfőbb jó. Ha birtok- 
lod, az istenek társává emelkedsz... Az út 
egyenes, hiszen a természet vezet az 
istenség szintjére. 
A pénz nem tesz egyenlővé Istennel: 
Istennek nincs pénze. A bíborszegé!yű 
tóga sem tesz Istenné: Isten meztelen. Li- 
hegés a hírnévért és a magad mutoga- 
tása is eltávolít tőle: az Istent senki sem 
ismeri. Ha hordszéken cipelteted Iomha 
tested, méginkabb istentelen Ieszel, mert 
Isten úgy hatalmas, hogy nem kell neki 
hordszék. De a szépség és az erő sem 
tehet boldoggá, hiszen egyik sem állja ki 
az idő próbáját. 
Tudod-e, mi az, mi mindenek felett a 
Iegnagyobb erő? A lélek: a hajlíthatat- 
Ian, az alázatos és a nagy lélek. Minek 
neveznéd, ha nem az emberben vendé- 
geskedő istenségnek? Lelked éppúgy 
kerülhetett volna egy római lovag tes- 
tébe, mint egy libertinuséba, vagy egy 
rabszolgáeba. Mert mit is jelent az, hogy 
lovag, libertinus és rabszolga? Becs- 
vágyból, méltatlan hencegésből született 
elnevezések. A földről lehet !eginkabb 
az égre emelkedni. Tudd ezt mindíg, és 
,,formáld magad ekként Istenhez mel- 
tónak." 
Márpedig Istenhez méltó sem arany, 
sem ezüst nem tehet: aranyból, ezüstből 
nem lehet Istent megalkotni. 

vissza 


Petrarca: 
A pénzről 

Fájdalom: Elvesztettem a pénzemet. 
Ész: Csak fölébredtél. Csak á!- 
modtad, hogy a tied. 
Fájda!om: A pénz, amit szerettem, 
elveszett. 
Ész: Nem azt dicsérem, aki szereti, 
sem azt, aki gyűlöli a pénzt, hanem azt 
dicsérem, aki ismeri annak mulandó- 
ságát, es kerüli a kapzsiságot. Ugyanis ha 
valaki szereti az aranyat, az bátortalan; s 
ugyanígy: ha valaki nem tudja elszen- 
vedni azt, az gyönge lélekre vall, mert 
nem bízik önmagában, és fél, hogy a 
ragyogás az uralma alá veti. Biztos 
ügyben híres tanúkat állítok eléd. ,,Az a 
nagy ember - mondja Seneca -, aki a 
cserepet úgy használja, mintha ezüst 
volna; de az sem kisebb, aki az ezüsttel 
bánik úgy, mintha cserép volna." Cicero 
pedig ezt vallja: ,,A gazdagság szeretete 
kicsinyes, szűk látókörű lélekre vall. És 
nincs - folytatja ugyancsak ő -, ami tisz 
teletre méltóbb, nagyszeűbb volna, mint 
megvetni a pénzt, ha nincs; ha pedig 
van, azt jótékonyságra, bőkezűségre 
fordítani."... 
Fájdalom: Elvesztettem a pénzemet, 
amit úgy szerettem. 
Ész: Rút szeretettől szabadultál meg. 
Mert ha a pénzt szereted, a fösvénységet 
szereted. Minél kevésbé szereted emezt, 
annál kevésbé kIvánod a gazdagságot. 
Kevesebbre vágyik, akinek semmije sincs 
- mondja a költő -, és kívánatos volna, 
ha az emberek elveszitenék azokat a 
nagy javakat, amelyekhez csak gond, baj 
és sírás tapad. 
Fájdalom: Elvesztettem életem édes 
oltalmát: minden vagyonomat. 
Ész: Csak a keserű pusztulást ve- 
szítetted el. Sokkal többen pusztultak el 
gazdagság, mint ínség miatt. Élj sze- 
rényen es boldogul! 

vissza 



Voltaire: 
A legfőbb jó 

Az ókorban sokat vitatkoztak a legfőbb 
jóról. Ugyanennyi haszna Iett volna, ha 
arról elmélkednek, hogy mi a Iegfőbb 
kék, a legfőbb vagdalt hús, a Iegfőbb 
menés, a legfőbb olvasás es így tovább. 
Mindenki úgy tesz jót, ahogy tud, és 
annyit, amennyire a maga módján ké- 
pes.. 
A legfőbb jó az, ami oly nagy élve- 
zetet okoz, hogy képtelen vagy bármi 
mást érezni rajta kívül. Éppígy a legfőbb 
rossz minden más érzéstől megfoszt. 
Íme, az emberi természet két véglete, 
mindkettő csupán egyetlen pillanatig tart. 
Krantór, a nagy meseköltő azt írja, 
hogy az olimpiai játékokon felbukkant a 
Gazdagság, a Kéj, az Egészség és az 
Erény, hogy egymással birokra keljenek 
az almáért. 
A Gazdagság így szólt: 
- Én vagyok a legfőbb jó, mert ál- 
talam mindent megszerezhetsz. 
A Kéj ekképpen cáfolt rá a Gazdag- 
ságra: 
- Engem illet az alma, hiszen a gaz- 
dagság csupán ahhoz kell, hogy általa 
eljuss hozzám. 
Ekkor az Egészség emelkedett szóra: 
- Nélkülem nincs kéj, így haszon- 
talan a gazdagságod. 
Az Erény pedig így érvelt: 
- Az arannyal tele erszénnyel, ren- 
díthetetlen egészségben, a legnagyobb 
gyönyörök közt is nyomorult vagy, ha 
helytelenül élsz. 
Platón almáját Krantór az Erénynek 
adta meséjében. 
Ám e kedves történet nem oldja 
meg a legfőbb jó kérdését. Az erény 
ugyanis nem valamiféle ló, hanem kö- 
telesség. Semmi köze a kellemes vagy a 
fájdalmas érzésekhez. Az erényes ember, 
ha vesekő vagy köszvény bántja, ha min- 
den oltalomtól megfosztják, ha nincs se 
barátja, se kenyere, ha üldözik, ha lánc- 
ra verik - igencsak boldogtalan. Míg a 
zsarnok, aki sanyargatja, éppen új ked- 
vesével hempereg baldachinos ágyán - 
igencsak boldog. 
Nos, válaszolj, kit becsülsz többre: a 
sanyargatott bölcset, vagy zsarnokát? 
Mondd ki bátran, melyiket szereted, és 
melyiket gyűlölöd? 
Ha az erényes szerencsétlent be- 
csülöd inkább, egy újabb kérdést sze- 
gezek neked: tudod-e, hogy a láncra vert 
bölcs dühöng méltatlan helyzetében? 

vissza 


Gracián: 
Az érettségről 

Az érettség a lélek mélyén ragyog, de 
még inkább az erkölcsökben. Az anyagi 
súly teszi becsessé az aranyat, az erkölcsi 
az embert. A képességeket feldíszíti, s ez 
tiszteletet ébreszt. A józanság: a lélek 
homlokzata, a higgadtság: nyugodt mél- 
tóság. Az érett ember szavai példabe- 
szédek, tettei teljesítmények. Mindenki 
annyira ember, amennyire érett. Az ilyen 
folyton gyarapszik a bölcsőtől a sírig. 

vissza 


Petrarca: 
A gazdagságról 

Öröm: Roppant nagy a vagyonom. 
Ész: Vigyázz, nehogy te légy a va- 
gyonodé, s ne a vagyonod a tiéd. Vi- 
gyázz, hogy ő szolgáljon neked, és ne te 
őneki. Mert ha nem tudnád, több az 
olyan ember, akit a kincsei bírnak, mint 
aki a kincseit bírja. Több a ,,vagyon em- 
bere", mint az olyan, aki vagyonnal ren- 
delkezik. A kapzsiság és a lélek sivársága 
teszi az urat szolgálóvá. Tudod te is, mi 
haszna van a pénznek, ez pedig csekély: 
hogy általa a legszükségesebbhez hoz- 
záférhess. Ami túllépi a mértéket: nem 
gazdagság többé, hanem kötelék és bi- 
lincs; nem ékesítője a testnek, hanem 
béklyója a léleknek, halmaza a gondnak, 
ijedelemnek és hiánya a boldogságnak... 

vissza 


Hamvas Béla: 
Hétköznapi mitológia 

Az egész világon csak igen kevesen vol- 
tak, akik a hétköznap kicsiny és kö- 
zönséges mitológiáját megértették, és 
tudták, hogy mit jelent reggel fölkelni, 
mosdani, reggelit készíteni, dolgozni, 
sietni, bosszankodni, sértödni - szürkén, 
gépiesen, átlagosan, megdöbbentően 
józanul és hazugság nélkül és minden 
pátoszt kizárva. Csak egészen kevesen 
voltak, akik tudtak, hogy ami egy naponl 
az utcánl, otthon, a boltban, a műhelyben 
történik, nem egyéb, mint ami századok 
alatt az egész világegyetemben történik 
Ahhoz, hogy az ember a hétköznap 
isteni közönségességét és józan mito- 
logiáját észrevegye, fáradhatatlannak kell 
lennie, nem szabad sern elfásulnia, s egy 
pillanatra sem szabad unatkoznia, nern 
szabad kieresztenie kezéből az időt. 
Mindig van ok részvétre, csodálatra, se- 
gítségre, nevetésre. A hétköznap mito- 
lógiájának erénye az éberség... 

vissza 


Gracián: 
Éljünk a mában! 

Még a tudás is a divatnak hódol. Ám 
ahol a divat a nemtudást élteti, értenünk 
kell ahhoz, hogy tudatlanságunkat el- 
hitessük. A gondolkodás és az ízlés idő- 
vel változandó dolgok. Ne gondollkozz 
múlt századi fővel, és ízlésed legyen mai. 
Az okos testével-lelkével alkalmazkodik 
a jelenhez, még ha jobbnak találja is a 
múltat. 
Csak a jóságra nem érvényes ez, 
mert az erény, bármely századi is, mindig 
erény marad. Ma ugyan nem tudnak 
róla: az igazmondás és a szavatartás 
mintha más időkből maradt volna ránk. 
A jó emberek egy szebb korban szü- 
lettek, és alig akad hírvivőjük nap- 
jainkban. De ha imitt-amott mégis 
feltűnnék egy-egy ide született, korát 
tévesztett lélek, követőkre nem lel 
manapság. Boldogtalan századunkban 
ritkaság az erény, de a közönséges go- 
noszság is. 
Élj úgy, ahogy lehet, nem pedig úgy, 
ahogy szeretnél. Amit a sors megadott, 
tartsd többre annál, amit megtagadott. 

vissza 

Kleanthész 
mondja, és hisz is benne... 


A boldogság az önmagán uralkodni tudó 
lélek tulajdona. Ki félelmek és fájdalmak 
nélkül éI és cselekszik; hasznot, gyönyört 
nem hajszol; kedves, szelíd, állhatatos - 
nincs mitől tartania, megleli a boldog- 
ságot. 

vissza 




Thomas Carlyle: 
Az emberi nagyságról 

Az ember boldogtalansága, felfogásom 
szerint, nagyságából következik; boldog- 
talan, mert benne lakozik a végtelen, 
melyet minden igyekezete ellenére sem 
tud a véges alá rejteni. 

vissza 


Kierkegaard: 
Bevált jó tanácsok 

Legtöbben oly buzgón hajszolják az 
életet, hogy elrohannak mellette. Úgy 
járnak, mint az a törpe, aki egy meg- 
szöktetett hercegnőt őrzött kastélyában. 
Egy napon ebéd után Iefeküdt aludni. 
Mikor egy óra múlva felébredt, a her- 
cegnő eltűnt. Gyorsan felhúzta hétmér- 
földes csizmáját, és egyetlen lépéssel 
messze túljutott rajta. 



Panaszkodjanak csak mások arra, hogy 
gonosz a kor. Én arra panaszkodom, 
hogy nyomorúságos, mert nincs benne 
szenvedély. Az emberek gondolatai vé- 
konyak és törékenyek, mondanivalójuk 
halvány, ők maguk pedig szánalmasak, 
mint a színtelen kankalin. Már ahhoz is 
szürkék, hogy bünössé váljanak. Egy 
féregnél bizony bűnnek tartanánk, ha 
ilyen gondolatokat melengetne keblében, 
nem így az embernél, aki Isten képmá- 
sara teremtetett. Milyen kár, hogy e 
pilledt vágyú, álmos szenvedélyű ember 
méltatlan a boldogságra! 



A boldogság ajtaja nem befelé nyIlik, 
hogy nekirohanva beronthatnánk rajta; 
ellenkezőleg, kifelé nyílik, s ezért semmit 
sem tehetünk. 



Minden emberiben van valami tökéletlen, 
ahogy minden alantasban van valami 
édes. Ahogy a kicsapongásban is ta- 
lálhatsz erkölcsöst, az idilliben pedig 
buját, úgy boldogtalanságodba is ve- 
gyülhet parányi öröm. Ezért csupán em- 
lékeztetni szeretnélek: az örömök illa- 
nók, helyüket fénytelen napok veszik át. 
Egyedül a mulandóság örök. 

vissza 



Augustinus: 
Benned mérem, lelkem, az időt... 

Vajon valaki meg tudná-e magyarázni 
könnyen és röviden, hogy mi az idő? 
Vajon gondolataidba merűlve szavakba 
tudnád-e önteni azt, hogy mi az idő? 
Pedig mily gyakran csevegünk róla, 
semmit sem üdvözlünk nála kedvesebb 
ismerősként. Ha kimondjuk: idő, értjük a 
tartalmát. Értjük akkor is, ha mások 
ajkáról halljuk emlegetni. 
Ha senki nem kérdezi tőlem, hogy 
mi az idő, akkor tudom. Ha azonban 
meg kell magyaraznom, akkor nem 
tudom. Merészen állítom, hogy tudom: 
ha semmi el nem múlnék, nem beszél- 
hetnénk a múltról, ha semmi be nem 
következnék, nem álmodhatnánk a jö- 
vőrőI. De érhetjük-e nyomát a jelennek, 
megfoghatjuk-e, megerinthetjük-e, ha a 
múlt már nem a miénk, a jövő pedig 
még csak a képzeletünkben él. Létezik-e 
csalfább és állhatatlanabb a jelennél? 
Megfoghatatlan káprázat, megállítha- 
tatlan pillanat, múló bo!dogság ő, és mi 
életnek nevezzük. 
Mi volna, ha a jelen sohasem zuhan- 
na a múlt szakadékába? Akkor minden 
bizonnyal nem beszélhetnénk időröl, 
csak örökkévalóságról... 
Látom a hajnalt, és hirdetem a föl- 
keIő napot. Amit látok: jelen van; amit 
hirdetek: jövő. A múltról emlékeim van- 
nak, a jövőröl sejtéseim. Ámde tudásom 
kevés ahhoz, hogy ez állhatatlan és csalfa 
átmenettel - melyet jelennek, életnek, 
célnak, boldogságnak csúfoltok - valamit 
én is kezdeni tudnék. Az élethez tudás 
kell, és nem elegendő okosat mondani 
róla... 
Én benned mérem, lelkem, az időt. 
Te őrzöd emlékeimet, te töltöd meg 
mindennapjaimat, tebenned születik meg 
minden reménységem. Benned válik a 
jövő ígérete megbecsült emlékekké. A 
múlt-jelen-jövő földi káprázata vagy, 
lelkem. 

vissza 


Marcus Aurelius : 
A jelenben élni... 

Ne felejtsd el, hogy mindenki csak a je- 
lenben él, ez pedig röpke pillanat, egyik 
része már elmúlt, a másik fele meg 
bizonytalan. Arasznyi az ember élete, 
arasznyi a földzug, ahol élsz, de arasznyi 
a legtovább fennmaradó hírnév is... 
Az életszabályokhoz még egyet csa- 
tolj: mindent, ami eszedbe jut, gondolj 
végig, és írj le pontosan, hogy vilagosan 
Iásd a mezítlen valóságot, teljességében 
és aprólékosan. Tudd a dolgokról, hogy 
mi a nevük, mik azok, amelyekből ösz- 
szeálltak, és amelyekre majdan szét- 
hullanak. Mert semmi nem teszi neme- 
sebbé a lelket, mint az életet úgy Iátni, 
ahogy van... Ha így cselekszel, meg- 
tudod, milyen erényre van szükséged 
ahhoz, bogy jóindulattal és igazságosan 
járj el; egyszerűbben: megtudod, mit 
kell tenned ahhoz, hogy boldog légy, s 
hogy boldogságod összhangban álljon a 
többiekével... 

vissza 


Gracián: 
Ne éjünk gyorsan! 

A dolgokat beosztani annyi, mint helye- 
sen élvezni. Sokan még javában élnek, 
pedig boldogságuk már befejeződött. 
Valódi örömeikre ügyet sem vetnek, csak 
mikor túljutottak rajtuk, akkor szeretné- 
nek visszafordulni. Ők azok, akik az életet 
postakocsin teszik meg, s az idő szá- 
guldását megtoldják a szívük szerinti 
loholással. Legszívesebben annyit hab- 
zsolnának egyetlen nap alatt, amennyit 
más az egész életében sem tud mege- 
mészteni. Minden gyönyörűségben előt- 
tünk járnak, előre felfalják a következő 
napot. Sietnek, loholnak, nyargalnak, 
mértéket semmiben nem ismernek. 
Még a tudasvágyban is mértéket kell 
tartani, mert nem érdemes azt tudnunk, 
amit tudni nem jó. Több nap, mint öröm. 
Legyen az ember az élvezetekben lassú, a 
cselekedeteiben gyors. Mert a tettek 
megtéve jók, ám az örömök bevégződve 
rosszak. 

vissza 



Petrarca: 
A jobb időkre való várakozásról 

Remény: Jobb időket remélek. 
Ész: Minden idő jó, mivel az idő al- 
kotója mindenkor egyformán jó. Csak- 
hogy ti a jó időt mindig rosszul használ- 
játok fel. Hass oda, bogy az emberek jók 
legyenek, és jók lesznek az idők is. 
Remény: A boldogtalanság, hiszem, 
hogy véget ér, és hiszem, hogy boldo- 
gabb idők következnek. 
Ész: Minden idő elmúlik, és vissza 
sohasem tér, de erénnyel, iparkodással, 
nemes dolgok művelésével féken tart- 
ható. Nem úgy, bogy megragadod és 
belekapaszkodsz, hanem emlékedbe 
vésed: hisz nincs édesebb, mint emlé- 
kezni a jól eltöltött évekre. De akik az 
életet alvással, henyéléssei, magányban 
töltik el, akik komisz szokások rabjai, a 
nyomorult időt és a terrnészetet vádolják, 
hogy napjaik boldogta!anok, miközben 
hibáikat rejtegetik. Nern új dolog ez!... 
Remény: Boldogabb időkben re 
ménykedem. 
Ész: Ennek egy útja van: sose várj a 
boldogságra, hanem élj boldogan. Tedd 
a magad lelkét boldogabbá, s ezt erény 
nélkül nem teheted meg. Ha azonban 
megteheted - mert erényes vagy -, 
minden boldog lesz, és a szomorúság 
immár semmi. 
Remény: Jobb időkre várok. 
Ész: Bárcsak bekövetkeznének! De 
lehet, hogy amire vársz, egyszer eljön, de 
te már nem Ieszel. Mennyivel jobb he- 
lyesen élni azzal, amid van, semmint szo- 
rongva vámi arra, ami talán soha el nem 
jő, s ha mégis eljönne, nem te leszel az, 
aki megpillanthatod. 

vissza 


Tatiosz: 
Hinni kell... 


Hinned kell a boldogság Iehetőségeben, 
hogy csakugyan boldog légy. Az vagy, 
amit gondolsz, és csak azt tudod el- 
gondolni, amiben hiszel. Ne gondolj a 
hanyatlásodra, mert bekövetkezik. Ne 
gondolj a veszteségre, mert veszteségek 
érnek. Ne gondolj a szomorúságra, mert 
lelked sötétségbe borul. Ne gondolj a 
rosszra, mert a mélybe taszít. A jó 
gondolat: ajándék, szárnyalás, magasba 
vágyódás, felemelkedés... 
Élni csupán a Iegtisztább vágyak 
szerint érdemes. Attól függően, hogy 
vagyaink keserűek vagy édesek, fanyar 
vagy boldog lesz az életünk. Képzeld el, 
amit kívánsz, és kívánd, amit elképzeltél. 
A boldogság vágy, a képzelet, hit, a 
cselekedet megvalósulás. 

vissza 



Gracián: 
Önismeret és érdemek 

Ismernünk kell önmagunkat: lelki alka- 
tunkat, tehetségünket, Itélőképessé- 
günket, hajiamainkat. Nem lehet ura 
önmagának, aki nem ismeri magát. Az 
arcnak van tükre, a léleknek nincs. A 
Iegszerencsésebb, ha küIső képünket 
elfeledjük, a belsőt megőrizzük és tö- 
kéletesítjük. Mielőtt bármibe belefognál, 
ismerd meg éned határait, lelkierődet; 
vedd fontolóra képességeidet, akkor nem 
csalatkozhatsz... 

Légy úr szóban és tettben. Így min- 
denütt boldogulsz, és tiszteletet keltesz 
magad iránt. E jó tulajdonod mindenütt 
megnyilatkozhat: társalgásban, szónok- 
lásban, de meg járásodban, nézésedben 
is, és minden hajlamodban. Nagy bol- 
dogság a szívek meghodítása, ehhez 
azonban vesd el a vakmerő vagy a bá- 
tortalan modort. Légy előkelő jellemed- 
ből fakadóan és érdemeid által. 

vissza 



Petrarca: 
A dicsösegről 

Öröm: Dicsőségem felettébb nagy. 
Ész: Vigyázz, nehogy amit dicső- 
ségnek tekintesz, csupán a mása Iegyen. 
Emberi dolgokban sok az önáltatás. 
Öröm: Dicsőségem tömérdek. 
Ész: A szegény azt szeretné, hogy 
gazdagnak lássék; a gyáva pedig azt, 
hogy hősi erényekért tiszteljék. Mind- 
ketten megtévesztik a világot, miközben 
önmagukat is becsapják. Bárhogy tűnnek 
föl a világ szemében, a szegény mindig 
tudni fogja, mi van a Iádafiában, a gyáva 
pedig azt, mi lapul a lelkében a virtus 
helyett. 
Öröm: A dicsőség kiváló. 
Ész: Ha kiérdemelted, élj szerényen 
vele. Ha nem érdemled meg, ne áltass 
másokat. 
Öröm: A dicsőség ragyogó. 
Ész: Törekedj arra, hogy valóban 
méltó légy rá, mert addig csak a más ru- 
háját hordod, és a kölcsönvett ruha min- 
dig szűkebb a kelleténél. Jobb dicsőség 
nélkül élni, mint érdemtelen ünneplés- 
ben. Még a kiérdemelt hírnév megörzése 
is fáradsággal jár, mit várhatsz akkor az 
áldicsőségtől?... 
Öröm: Dicsőségemben jelenek meg. 
Ész: Talán jobb volna, ha elrejtőznél, 
és biztonsagosabb is. Súlyos szóval 
mondja a költő, aki a nagy dolgokról 
máskor könnyedén beszél: ,,Aki jól Ia- 
pult, jól el..." 
Öröm: Dicsőnek látszom. 
Ész: Üres pára öIel körül, abban 
nyújtózkodoI. Ha kilépsz beIőle, annyival 
lesz nagyobb valódi szégyened, minél 
hamisabb volt a dicsőséged. 
Öröm: Dicsőségem valódi. 
Ész: Ez buktatja el a felfuvalkodott 
ostobákat. A dicsőség a javát szolgálja a 
bölcsnek, de árt az ostobának. Az árnyék 
önmagában nem létezik, kelI, hogy vala- 
mihez tartozzék. Légy azon, hogy eré- 
nyed valódi Iegyen és szilárd. Az erény 
boldogul dicsöség nélküI, am a dicsőség 
semmit nem ér erény nélkül. 

vissza 


Erasmus: 
Dicsérni önmagamat 

Fütyülök én azokra a bölcsekre, akik 
folytonosan azt hangoztatják, hogy os- 
tobaság és szemérmetlenség magunkat 
dicsérni. Hát legyen az, ha úgy akarják! 
Csak ismerjék el, hogy következetes 
dolog. Hát mi férne össze jobban a Bal- 
gasággal, mint az, hogy az ember saját 
magának trombitása és fuvolása. Ki 
volna az, aki jobban kifejezhetne engem, 
mint én magamat? Hacsak nem él a 
földön oly halandó, ki jobban ismerne 
engem saját magamnál. 
Ámbátor szeméremből megtehet- 
ném - s ezt illőbb és szerényebb do- 
Iognak tartom -, hogy felbérelnék egy 
ékes szavú szónokot, vagy egy fecsegő 
poétát, hogy dicséretemet elzengje, 
vagyis hazudjon tisztes fizetségért. Mert e 
semmirekellők, akár a pávak, néhány 
garasért felingerlik hátul tollaikat, és 
felpeckelik tarajukat, hogy szemérmet- 
lenül az istenek mellé emeljék a dicsé- 
rendőt, a Balgaságot, mint a magasztalás 
tárgyát. Bár tudják, vajmi távol esik az 
istenektől, és mégis a tökéletest látják és 
ünneplik benne: az erény példaképét. A 
hízelkedők csupán szürke varjúcskákat 
öltöztetnek idegen tollazatba: a szú- 
nyogból dromedárt csinálnak. 
Ám mondom néktek: jogosan dicséri 
az magamagát, kinek nem jutott más 
dicséretéből. S most, bogy ezt teszem, 
mindenki hódol nekem, és boldogan 
élvezi jótéteményeimet, a Balgaság üd- 
vözítő létét és világszédítő cselekedeteit. 
Mert a hosszú évszázadok alatt nem 
akadtak olyanok, akik engem, a Bal- 
gaságot üdvözítették volna méltó tisz- 
tességgel. Ám szép számmal köszön- 
tötték, sőt felistenitették a hideglelést, a 
legyeket, a kopaszságot - kárára a lám- 
paolajnak, a papirnak és az éjszakai pi- 
henésnek. 
De én most ünneplem a Balgaságot, 
vagyis önmagamat! Jóllehet, dicsérő 
szavaim rögtönzöttek, elkapkodottak, 
talán mégis találtok mögöttük megszív 
lelendő furcsaságot... 

vissza 


Gracian: 
A magamutogatás tudománya 

Minden tehetségnek eljön a maga ideje; 
élj vele, mert nem minden nap a diadalé. 
Vannak pompás egyéniségek, akikben 
már a kevés is ragyog, a sok pedig bá- 
mulatba ejt. Ha a magamutogatás ki- 
válósággal párosul, csodának számít... 
A magad megmutatása sok ürt ki- 
tölthet, számos hiányosságot pótolhat. 
Az Ég, mikor a kiválóságot adja, a ma- 
gamutogatás hajlamát is hozzáadja, mert 
egyik a másik nélkül ugyanúgy hiába 
való. 
A magamutogatáshoz művészet kell. 
A magamutogatás képesség hiján csak 
póz, a tehetség toronyba zártan hiába- 
való többlet. A legkitűnőbb is függ a kö- 
rülményektől, és legtöbbször nincs a 
maga helyén. Ha rossz időben kopogtat, 
kudarcba fullad; a hivalkodót kinevetik, 
sőt megvetik. A túlzás az emberek sze- 
mében szálka. A bölcs hallgatva mutatja 
a legtöbbet magából, az ékesszólás nem 
mindenki szájához illik. A fortélyos mu- 
togató nem fedi fel egyszerre minden 
kiválóságát, hagy belőle Iátnivalót a 
holnap számára is. Elöbb csak kóstolót 
ad, majd kicsit többet, végül mindent 
megmutat. A nagy teljesítmény kell, 
hogy még nagyobbat ígérjen; az elsőnek 
kijutó taps kelti a második utáni vára- 
kozást. 

vissza 


Gracián: 
A mértékről 

Ne meríts ki semmit egészen: se rosszat, 
se jót. Egy bölcs az ő hatalmas bölcsességét 
mindenben a mértékletessegre vezette 
vissza. A túl kifacsart narancs végül keserű 
ízüvé válik. Az élvezetben soha nem szabad 
elmenned a végső határig. A szellem is 
elapad, ha kimerítik, és tej helyett vért 
szív, aki mohón szürcsöl. 

vissza 



Buddha 
A boldog középútról 

Buddha egy ideig abban a tudatban élt, 
hogy az önmegtartóztatás a tökéletes 
boldogság. Egy napon azonban két ze- 
nész haladt el a fa mellett, amely alatt 
Buddha elmélkedett. 
- Ne feszitsd meg tulságosan a hú- 
rokat szitárodon, mert könnyen elpat- 
tannak - mondta az egyik muzsikus. 
- Igaz, de túl Iazán sem hagyhatom 
a húrokat, mert akkor egyetlen hangot 
sem adnak - válaszolta a másik. 
Buddha e szavak hallatán megvál- 
toztatta életét, felhagyott az önsanyar- 
gatassal, es ettől fogva a "középső út" 
igejét hirdette: 
- A túlfeszitett húr könnyen elpat- 
tan, mig a Iazára engedett nem muzsikál. 
Középen találjátok meg a boldogságot. 

vissza 


Márai Sándor: 
Arról, bogy a dolgokat meg kell várni... 

Megvárni, egy angyal és egy szent tü- 
relmével, amíg a dolgok - emberek, esz- 
mék, helyzetek -, melyek hozzád tar- 
toznak, eljutnak hozzád. Egyetlen lépést 
sem sietni feléjük, egyetlen mozdulattal, 
szóval sem siettetni közeledtüket. Mert 
bizonyos emberek, eszmék, helyzetek, 
melyek életedhez, jellemedhez, vi!ági és 
szellemi sorsodhoz tartoznak, állandóan 
útban vannak feléd. Könyvek. Férfiak. 
Nők. Barátságok. Megismerések. Igazsá- 
gok. Ez mind feléd tart Iassú hömpöly- 
géssel, s találkoznotok kell egy napon... 
Ha sietsz feléjük, elkerülheted azt, 
ami fontos és személyesen a tied. Várj 
nagy erővel, figyelmesen, egész sorsod- 
dal és életeddel. 

vissza 


Seneca: 
A bölcsek boldogsága 

Minek töröd a fejed azon, ami megtör- 
ténhet veled? Meglehet, hogy meg sem 
történik. Tűzvészre gondolok, házad 
összeroskadására, csupa olyasmire, 
amelybe beleeshetsz, s nem pedig be- 
lecsalogatnak. Inkább a csapdákra figyelj, 
azokra, amelyek orvul leselkednek rád... 
Mikor attól remegsz, hogy az em- 
berek veszélyt hozhatnak rád, gondolj 
arra, hogy mivel tartozol nekik. MéItó- 
képpen élj, hogy méltóképpen ítéltess. 
Ne tégy semmit mások kárára, örülj 
mások szerencséjének, indítson meg az 
elesettek balsorsa, és mindig tartogass 
egy könnycseppet a szívedben az arra 
rászorulóknak. Ne feledd: emberhez 
méltóan kell élned, hogy méltó légy e 
magas cím viselésére... 
Hívd segítőtársul a bölcsességet. Ha 
a tógájába burkolózol, megóv a bajoktól, 
szentélyében biztonsagra Ielsz. Csak azok 
lökdösik egymást, akik ugyanazon az 
úton járnak. A bölcs sohasem kérkedik, 
sok emberre hozott már veszélyt a 
dölyfös lélek. EIűzi önmagától a bűnt, és 
másnak sem rója fel. Nem rémül meg a 
világi erkölcsök Iáttán, és nem kárhoz- 
tatja mások cselekedeteit. A kárhozat 
veszedelmes. Élj nemes szívvel, és ítélj 
egyenes Iélekkel! Parádé nélkül, gyű- 
lölködés nélkül élni - Ime: tiéd a boldog 
élet. 

vissza 


Léautaud: 
A boldogságról 

Ha a boldogságot kutatod, tudd: a szív- 
nek meg kell szakadnia, vagy meg kell 
kérgesednie... 
Az életben semmit nem választunk 
mi magunk: sem hazánkat, sem szülein- 
ket, sem jellemünket, sem pályánkat, 
sem barátainkat, sem szeretőinket, de 
még a halálunkat sem. Mindenben a 
véletlen uralkodik. Senki sem felelős a 
saját boldogságáért, ám a boldogság a 
kötelességnél is elöbbrevaló. 

vissza 



Gracián: 
Boldogíts másokat! 

Az ellenszenvet nem kell kivívni, jön az 
magától is. Vannak, akik úgy gyűlölnek, 
hogy nem tudják, hogyan és miért. A 
kajánság hathatósabban buzgólkodik 
más kárán, mint a vágy a magunk javán. 
Egyesek abban tetszelegnek, hogy má- 
sokban ellenszenvet keltsenek. De a fe- 
lülkerekedett gyűlöletet nehéz a szívből 
kiirtani, akár a rossz véleményt. A kaján 
fél az eszesektől, utálja a rossznyelvűeket, 
irtózik a nagyképüektől, ki nem állhatja a 
csúfolódókat, és faképnél hagyja a kü- 
Iöncöket. 
Ha tisztelet van benned, mások is 
tisztelni fognak. Ha boldogulni akarsz, 
boldogIts másokat figyelmeddel. 

vissza 



Tatiosz: 
Ágisz boldogsága 

Egy napon Ágisz beállított a Mesterhez: 
- Nagy a családom, és túl kicsi az 
ágyam - mondta zaklatottan. 
A Mester szótlanul intett, hogy foly- 
tassa a történetét. 
- Kis házam parányi szobájában ha- 
tan alszunk egy ágyban: a feleségem, két 
fiam, apósom, anyósom meg jómagam - 
mondta Ágisz szenvedő arccal. 
- Mit tehetek érted? - kérdezte a 
Mester. 
- Kérlek, adj nekem tanácsot, kit űz- 
zek el a házamból, hogy nyugalmat és 
boldogságot leljek? A feleségem a másik 
felem, a gyermekeim meg túl kicsik, 
apósorn, anyósom pedig már öregek. 
- Értem - válaszolta a Mester. - 
Hány állatod van? 
- Állatok? - csodálkozott Ágisz, majd 
ujjain leszámolta mind a nyolcat. - Két 
kutya, egy ló, egy tehén, négy birka. 
- Jól van. Akkor fogd meg őket, 
vidd be a házadba, és lakjanak veled egy- 
szobában. Az ágyadat se tagadd meg 
tőlük 
Ágisz hazatért, és úgy cselekedett, 
ahogy a Mester tanácsolta. Néhány nap 
múlva lóhalálában ismét felkereste a 
Mestert. 
- Végem van! Szenny és bűz, vo- 
nyítás, bégetés és nyihogás zavarja a 
nyugalmamat. Megőrülök! Mondd meg, 
mitévő legyek? 
- Menj haza, és tereld be az ál!atokat 
az óljukba. 
Ágisz ismét úgy tett, miként a Mes- 
ter tanácsolta, és már másnap visszatért 
hozzá ragyogó arccal. 
- Milyen gyönyörű az élet! - kiáltotta 
örömében. - Az állatok kint, mi bent. Az 
életünk: akár a mennyországban. Rend 
van, és csönd honol kis házam parányi 
szobájában. Most már tudom, mi a bol- 
dogság! 

vissza 



Márai Sándor: 
A szomorúságról 

Ne kergesd el a szomorúságot. Oktalanul 
jön; talán öregszel ilyen pillanatokban, 
talán megértettél valamit, elbúcsúzol a 
szomorúság negyedórájában valamitől. 
S mégis: a szomorúság megszépíti az 
életet... 
Először is: az örömök, melyek eltűn- 
nek, talán nem is voltak igazi örömök. 
Emlékezzél csak... Aztán: a szomorúság 
egy váratlan pillanatban leborítja cso- 
dálatos, ezüstszürke ködével szemed előtt 
a világot, s minden nemesebb Iesz, a tár- 
gyak is, emlékeid is. A szomorúság nagy 
erő. Messzebbről látsz mindent, mintha 
vándorlás közben csúcsra értél volna. A 
dolgok sejtelmesebbek, egyszerűbbek és 
igazabbak lesznek ebben a nemes ködben 
és gyöngyszín derengésben. Egyszerre 
emberebbnek érzed magad. Mintha zenét 
hallanál, dallam nélkül. A világ szomorú is. 
S milyen aljas, milyen triviális, milyen 
büfögő és kibírhatatlan lenne egy teijesen 
elégedett világ, milyen szomorú lenne a 
világ szomorúság nélkül! 

vissza 



Tatiosz: 
Alászállás 

Ha leereszkedsz lelked mélységeibe, 
megtalálod a boldogsággal kevert szo- 
morúsagot. Vajon lehetnek-e boldogok a 
napok, ha nem ismerjük a szomorú- 
ságot? Ott van ő mindenben, a lombját 
hullató fa koronájában, a szirmát vesztő 
virágban, a medréből visszavonuló tenger 
hullámában és a felhők mögött lebukó 
nap búcsúzásában. A hegyek szívében 
is ott lapul a szomorúság. Bánkódnak, 
hogy nem nőttek az égig, s ha egykor az 
egek lábát is súrolták, az évek múlásával 
ormuk megkopott, színük elhalványult. 
Ezt teszi velünk az idő: a szépség is tö- 
rékeny, miért volna kegyesebb az örö- 
mökkel? 
Ahogy minden boldog pillanatba egy 
csepp szomorúság vegyül - sosem va- 
gyunk maradéktalanul boldogok -, úgy a 
szomorúság felkészít a boldogabb idők- 
re. Emberi ez is: alászállás és felemel- 
kedés. Ahogy a nap és az évszakok bú- 
csúznak, majd magukhoz ölelik újra a 
csillagokat, úgy változandóság honol 
mindenben: az emberi szívben, a han- 
gulatokban, a körülményekben. 

vissza 



Fontenelle: 
Áldozatok 

Az ember mindenét feláldozza egy re- 
ménységért; amit pedig szerzett és sze- 
rez, azt ismét egy újabb reménységért 
áldozza fel. Úgy látszik, ez a Természet 
kaján rendje, amelyet azért teremtett, 
hogy mindig kivegye kezünkből azt, amit 
megkaptunk. Nem gondolunk boldog- 
ságunkkal a jelen pillanatban, hanem 
mindig az eljövendő időkre halasztjuk, 
mintha a jövő más volna, mint a jelen. 

vissza 


Tatiosz: 
Életműveszet 

Elfogadni tudni a boldog napokat, de az 
örömteleneket is. 
Sem kicsordulni, sem elsivárulni. 
Sem elcsorbulni, de túI sokat sem érni. 
Sem szónokolni, sem elnémulni. 
Nem megtenni gyorsan, de nem is kés- 
lekedni. 
Nem hivalkodni és nem tetszelegni: sem 
az éles kést, sem a díszes fazekat nem 
kíméli az idő. Az előbbi elcsorbul, az 
utóbbi színét veszti. 
Utat választani, de nem a sikerét, hanem 
a boldogságét. Az úton járni, majd végig- 
menni, a nagyságot az erénnyel s nem a 
szerencsével mérni. 
Egyszerűen boldognak lenni - dísz, ra- 
gyogás és sallang nélkül. 

vissza 














Copyright 2007 ©
LAST_UPDATED2